وزیر خارجه: ظرف فردا و پس‌فردا نامه‌ای را در مورد صحبت‌های اخیر ترامپ خواهیم نوشت

وزیر امور خارجه گفت: آنچه در صحبت‌های دیشب ترامپ مشهود بود، ادبیات غیرمناسب بود. این ادبیات را در سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل نیز شنیدیم.
 
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل متحد و اظهارات جمعه شب وی، اظهار کرد: ادبیاتی که آقای ترامپ به کار بردند، ادبیاتی غیرمناسبی بود و ما این ادبیات را در سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل کم و بیش شنیدیم. تحلیل‌هایی که بعد از سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل توسط رسانه‌های آمریکایی انجام شد بخصوص بعد از اینکه رئیس‌جمهور ما سخنرانی بسیار فاخر و بانزاکتی داشتند در این راستا بود که ترامپ با توجه به نوع ادبیات و مطالبی که مطرح کرد، در مجمع عمومی ایران را پیروز کرده است.
 
وی به سخنرانی جمعه شب ترامپ اشاره کرد و گفت: من از صبح امروز تحلیل‌هایی که در مورد صحبت‌های شب گذشته ترامپ در رسانه‌ها مطرح شده دنبال کردم و اکثریت این تحلیل‌ها بر این نکته تاکید داشت که ترامپ حرفی برای گفتن نداشت. چراکه یکی از تحلیلگران برجسته آمریکا در مطلبی نوشته بود ترامپ نداشتن استراتژی خود را پشت پرده یکسری صحبت‌های سخیف و تند مخفی کرده بود.
 
ظریف افزود: آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته خود را در برابر ملت ایران قرار داده‌اند و در برابر این ملت رفتار خصومت‌آمیز داشته‌اند. مردم ما و مسئولان به هیچ وجه از صحبت‌های ترامپ تعجب نکردند. نوع نگاه غلط ایالات متحده به ایران حداقل دارای سابقه ۴۰ ساله است.
 
وی با اشاره به نقش آمریکایی‌ها در کودتای ۲۸ مرداد و حمایت آنها از دیکتاتوریِ پیش از انقلاب گفت: آنها از همان ابتدا در مقابل ملت ایران ایستاده‌اند، از دیکتاتوری حمایت کرده‌اند و اکنون نیز هزینه انتخاب‌های غلط خود را می‌دهند. آنها در ۴۰ سال گذشته در برابر ملت ایران قرار داشته‌اند و رفتار خصومت‌آمیزی با ملت ایران داشته‌اند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در برجام ذکر شده که تنها مرجع رسیدگی و تعیین پایبندی ایران به تعهداتش در برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
 
وی با بیان اینکه در برجام چارچوب نظارت آژانس بخصوص در بندهای ۷۴ تا ۷۸ ضمیمه یک برجام مشخص شده است و در آنجا قید شده که نظارت چگونه انجام شود، ادامه داد: در پروتکل الحاقی و پادمان نیز به این موضوع اشاره شده که نظارت چگونه انجام می‌شود.
 
ظریف با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای و برجام دو نکته را نشان می‌دهد. در برجام همه مقررات مربوطه دیده شده است و این نشان‌دهنده این واقعیت است که ما در جریان مذاکرات به آمریکایی‌ها اعتماد نداشتیم در حقیقت برجام براساس بی‌اعتمادی تدوین شده است نه اعتماد. برجام یک سند محکم است که تمام موضوعات در آن دیده شده است.
 
وی ادامه داد: اگر شما به حرف‌های دوران مبارزاتی آقای ترامپ توجه کنید و نامه معروفی که تعدادی از سناتورهای آمریکایی در مورد برجام نوشتند آنها بر این نکته تاکید کردند که برجام را پاره می‌کنیم و یا با یک چرخش قلم برجام از بین می‌رود ولی شما می‌بینید که در ۹ ماه گذشته اتفاقی نیفتاده است و این نشان‌دهنده استحکام برجام است.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه صاحب‌نظران بر این نکته تاکید می‌کنند که اگر آمریکا از برجام تخطی کند خود را منزوی می‌کند، تصریح کرد: آمریکا در هیچ شأنیتی نیست که بخواهد پایبندی ایران را تایید کند.
 
وی با تاکید بر اینکه برجام براساس بی‌اعتمادی کامل تدوین شده است، گفت: البته نمی‌گوییم که برجام یک سند کامل است، برجام بد و بستان‌هایی را دارد و همانطور که شما دیدید آقای ترامپ در نطق شب گذشته‌شان نکاتی را در مورد برجام مطرح کردند و عصبانیت خود را از آن اعلام کردند. نکاتی نیز در این سند هست که مورد علاقه ما نیست و نکاتی نیز مورد علاقه آمریکایی‌ها نیست ولی همانطور که گفتم این سند براساس دقت و ریزبینی و همچنین براساس بی‌اعتمادی تدوین شده است و سند محکمی است که تاکنون نتوانسته‌اند از آن عدول کنند.
 
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه هم صحبت‌های شب گذشته ترامپ در مورد برجام و هم صحبت‌هایش در مجمع عمومی سازمان ملل با بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام ناسازگار است، افزود: طبق آنچه که در برجام آمده است مقامات دولت آمریکا نباید اظهارات منفی علیه برجام داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه صحبت‌های مطرح شده ناسازگار با برجام است و ما این موضوع را قبلا به خانم موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ایم و در جلسات کمیسیون مشترک برجام هم من و هم دوستانم این موضوع را اعلام کرده‌ایم، تصریح کرد: ما اقدامات مناسب را در برابر اقدامات آمریکا انجام داده می‌دهیم. هیات نظارت بر برجام چارچوب‌های لازم را برای برخورد با آمریکایی‌ها مشخص می‌کند.
 
ظریف با بیان اینکه در برجام به انواع نقض‌ها اشاره شده از جمله نقض تخطی، نقض کوتاهی و نقض فاحش و برای هر یک از آنها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و همچنین سیاست‌های ایران اقداماتی تعریف شده است، در مورد خبری که شب گذشته مبنی بر نامه ظریف به موگرینی منتشر شد، گفت: این نامه اسفندماه سال گذشته نوشته شده بود و سایتی هم که آن نامه را منتشر کرد اعلام کرده بود که ایران این نامه را دو ماه بعد از روی کار آمدن ترامپ نوشته است و این نامه به کل اعضای ۱+۵ بود.
 
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: این تنها نامه ما نبوده است و از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل ۹ نامه در مورد مواردی که آمریکا در اجرای تعهداتی برجامی خود کوتاهی و یا تاخیر داشته است، نوشته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه "ظرف فردا و پس‌فردا نامه‌ای را در مورد صحبت‌های اخیر ترامپ خواهیم نوشت"، گفت: البته شب گذشته ایران بیانیه‌ای را در مورد صحبت‌های ترامپ منتشر کرد و این بیانیه در شورای امنیت ثبت شد.
 
ظریف همچنین گفت: در این نامه به موارد نقض ماده ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام اشاره خواهد شد و این نامه به ثبت کمیسیون مشترک برجام نیز خواهد رسید و این نامه‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای دیروز ترامپ این ایران بوده است که تاکنون موارد متعددی از کوتاهی آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان را ثبت کرده است.
+35
رأی دهید
-42

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    hamid swed - مالمو، سوئد

    خجالت هم خوب چیزیه مردیکه!!! منم از ترامپ خوشم نمیاد ولی تمام حرفهاش در مورد جمهوری اسلامی حقیقت بود , مسئله این نیست که کی میگه!! مسئله اینه که چی میگه , منم به عنوان یه ایرانی وقتی میگه خلیج عربی شدیدآ ناراحت میشم, ولی شما خودتون چی هستین, دینتون عربی, امامتون عربی, فرهنگتون عربی, اصلا شما از ایرانی بودن بویی بردین؟؟؟؟؟ فقط وقتی به نفع رژیمتون نیست مسئله ایرانی بودن رو علم میکنین که کاره خودتون راه بیافته!!!! از حلقوم ایرانیها میگیرین و میریزین تو حلق سوریه و لبنان و عراق و یمن و میانمار وووووووووووووو, پس خفه شو حرف نزن!!!! زمان شاه کسی حق داشت حتی این موضوع خلیج فارس رو بیان هم بکنه؟؟؟؟؟؟ فقط بلدین ور ور کنین!!!!!
    19
    40
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا
    به نظرِ من حماقتی که ترامپ در موردِ خلیجِ فارس کرد به هیچ وجه قابلِ پذیرش نیست. تنها وطنفروشان و نوکرانِ سعودی هستند که هنوز از ترامپ دفاع میکنند. ترامپ نوکرِ حلقه به گوشِ سعودی و صیهونیست هاست. مردمِ عزیز !تنها راهِ رهاییِ ما از دستِ تندرو‌ها در ایران خودمان هستیم. " همراه شو عزیز "
    28
    30
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    آقای ظریف : شما مرد سیاستی . در وحله اول این ترامپ نیست که سیاست شما را به چالش میگیرد . بلکه این بار گران که از طرف او و همفکرانش تحمیل ملت و تحقیر ایران میشود . نتیجه خوش خدمتی و نوکری یا کلفتی بعضی آقازاده ها یا خانم زاده ها ( نمیدانم برای خانمها چه عنوانی بهتر است ) میباشد برای بدست آوردن ویزای کشوری . ویزائی که در زمان شاه فقید با عزت و احترام تمام به هر قشری از آحاد ملت میدادند. اما امروز شاهد هستیم که دختر فلان مسئول دزدانه و رندانه ودر کمال گستاخی اسناد خانه ای را که ملت در آن سکنا گزیده اند به هیچ میفروشد. فقط برای اینکه بدنیای آزاد غرب راه پیداکند.نه برای افزودن به دانشش بلکه برای سرسپردگی و بندگی بیشتر و آزادی های آنچنانی.
    7
    34
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران
    یه نامه بنویس و بگو که تاریخ بمونه براى خیانت هاى که شما ا.س.ه.ا.ل طلبان در مورد ایران و ایرانى کردید، تف!
    15
    26
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    ادامه کامنت بالا . آقای ظریف قدیما بزرگتر ها میگفتند . از ماست که برماست .!!! دشمن توی خانه است چرا دنبال دشمن میگردید .
    5
    27
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    ظریف می گوید ادبیات ترامپ نامناسب بود. آدم متحیر می ماند رژیمی که برای استمرار خود جان صدها هزار انسان را بلعید چه برای گفتن دارد؟! در رژیمی که انسانها وسط میدان شهر و جلوی دیدگان خردسالان با جرثقیل از حلق آویزان می شوند و یا محکوم به قصاص را چشم از حدقه می کنند با کابل در وسط خیابان شلاق می زنند، این شخص «فردا پس فردا» چه خواهد نوشت؟! این مردک شیاد با چه رویی با قیافه حق به جانب از «ادب و ادبیات» یعنی ارزشمندترین میراث و دستاورد انسانی داد سخن می دهد؟!
    11
    16
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    این ظریف، این مردک شیاد با چه رویی با قیافه حق به جانب از «ادب و ادبیات» یعنی ارزشمندترین میراث و دستاورد انسانی داد سخن می دهد؟! آقای ظریف! رژیم شما در ادبیات ستیزی روی هیتلر را سقید کرد. شما از کدام «ادبیات» حرف می زنید؟هر روز که خورشید از پس کوه سر می زند کودکان این سرزمین از خواب بیدار می شوند و مانند قربانی که با پای خویش بسمت قتلگاه روان می شوند، بسوی کوره های ادبیات سوزی که شما بنام «مدارس» برپا کرده اید روان می شوند. آیا شما اینها را نیز به گوش جهانیان می رسانید؟!  
    11
    18
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    یک اراده جهانی و اعتراض همگانی لازم است تا از جامعه جهانی بخواهد مانع دسترسی رژیم به دارایی های بلوکه شده شود. این رژیم را بایستی وادار کرد که حق آموزش و تحصیل در مدارس و دانشگاها و تمت=امی موسسات مالی و اداری و اجرایی به زبان مادری برای کودکان ملتهای ساکن این سرزمین را به رسمیت بشناسد. وادار کردن رژیم برای تن در دادن به این خواسته مبرم ترین وظیفه فرد فرد انسانهایی است که آرزو دارند با حفظ احترام متقابل و در صلح و آرامش در این سرزمین زندگی کنند.
    12
    17
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Sepas - تهران، ایران
    غربیا زورشون نرسید کردستان را تجزیه کنن حالا از این راها میان تف
    13
    7
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.