مشروح واکنش های ایران و جهان به سیاست جدید ترامپ/ ترامپ : پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کنیم

بی بی سی فارسی می نویسد:وزیر دفاع آمریکا: حواسمان به اقدامات ایران هستجیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، گفته است: "در حال حاضر حواسمان به اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی از طرف ایرانی‌ها هست. اما فعلا چنین چیزی رخ نداده است."
"با توجه به اقدام‌های بی‌ثبات‌ساز ایران از لبنان و سوریه گرفته تا یمن و افغانستان، معلوم است که ما حواسمان به چنین چیزی باشد."
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به تعهداتش پایبند بوده است
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایران به تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای پایبند بوده است.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، گفته است در حال حاضر مستحکم‌ترین نظام بازرسی‌های هسته‌ای جهان در مورد ایران اجرا می‌شود.
آژانس می‌گوید به تمام مکان‌هایی که بازرسی از آنها لازم بود دسترسی داشته است.
این در حالی است که دونالد ترامپ گفته است پایبندی ایران را تایید نمی‌کند.
فرانسه: ما به برجام متعهد هستیم
دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید امانوئل مکرون در گفت‌و‌گوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به او در باره تعهد فرانسه به توافق هسته‌ای با ایران اطمینان خاطر داده است.
آقای مکرون گفته است تصمیم آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به منزله پایان آن نیست و فرانسه و شرکای اروپایی‌اش به تعهدات خود در چارچوب این توافق ادامه خواهند داشت.
ترامپ درباره ایران از عبارت "ملت تروریست" استفاده کرد
آنتونی زورکر، خبرنگار بی‌بی‌سی در آمریکا چهار ساعت قبل توییت کرد که دونالد ترامپ پیش از اعلام استراتژی جدید خود در جمع خبرنگاران، ملت ایران را "ملتی تروریست مانند بعضی دیگر" توصیف کرده و گفته سخنرانی امروزش درباره ایران "بسیار جالب" خواهد بود.
'روحانی نگفت تحریم سپاه را چطور تفسیر می‌کند'
پاسخ وزارت خارجه ایران به ترامپ: ایران آغاز کننده خروج از برجام نخواهد بود
وزارت خارجه ایران گفته است که "ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولی در صورتی که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به تمامی تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد."
در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است که "برجام یک سند معتبر بین‌المللی و دستاوردی کم ‌نظیر در عرصه دیپلماسی معاصر است که نه قابل‌مذاکره مجدد است و نه قابل‌تغییر. برجام یک توافق دوجانبه نیست که با کنار کشیدن یک طرف از اعتبار ساقط شود."
وزیر خارجه بریتانیا: برجام هنوز زنده است
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفت تصمیمی که دونالد ترامپ این امکان را فراهم کرده که کنگره آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.
آقای جانسون گفت توافق هسته‌ای هنوز زنده است، توافقی که مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود ادامه دارد.
او گفت هر اقدام جدید احتمالی علیه ایران باید به ترتیبی باشد که توافق هسته‌ای را نقض نکند.
جان مک‌کین از سیاست جدید ترامپ در قبال ایران حمایت کرد
جان مک‌کین از سیاست جدید ترامپ در قبال ایران حمایت کرده است
انتقاد مشاور میرحسین موسوی از 'استفاده ابزاری' ترامپ از حقوق بشر
واکنش مریم رجوی به اظهارات ترامپ
مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران از سیاست جدید آمریکا در قبال ایران استقبال کرده و گفته است اذعان دولت آمریکا به اینکه "رژیم ایران، مردمش را سرکوب می‌کند و "از تروریسم در خارج حمایت می‌کند" به معنای به رسمیت شناختن عدم مشروعیت آن است.
 
سیاتل تایمز: رویکرد تهاجمی ترامپ قرارداد ایران را با بوئینگ به خطر می‌اندازد
سیاتل تایمز نوشته رویکرد "تهاجمی" جدید دونالد ترامپ علیه ایران قرارداد هشت میلیارد دلاری بوئینگ با ایران را به خطر خواهد انداخت. به نوشته این روزنامه بیش از همه تولید بوئینگ‌های ۷۷۷ تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
 
واکنش‌ کاربران توییتر به سخنان روسای جمهور ایران و آمریکا
 
 
'آمریکا می‌خواهد ایران را تحریک کند'
احمد شیرزاد، نماینده سابق در مجلس ایران در تحلیل خود به برنامه ویژه بی‌بی‌سی فارسی گفت: دولت آمریکا در تلاش است تا با تحریک ایران، تهران تصمیم بگیرد که خود از برجام خارج شود.
'جهان با آمریکا همراهی نمی‌کند'
ناصر آملی مقدم، روزنامه‌نگار ایرانی در مشهد به تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفت که برجام را "شاهکار دمکراسی دولت روحانی" می‌داند. او سخنان حسن روحانی را تایید کرد و گفت که جهان عملکرد ترامپ را تایید نمی‌کند و با او همراهی نخواهد کرد.
 
لوکزامبورگ: برجام برقرار است
ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفته است برجام "برقرار" است و ما باید روی اجرای کامل آن متمرکز شویم.
 
وزیر خارجه دولت در سایه بریتانیا: اظهارات ترامپ خرابکاری عمدی است
امیلی تورنبری وزیر خارجه دولت در سایه بریتانیا اظهارات دونالد ترامپ را درباره ایران "خرابکاری عمدی" خواند و از دولت بریتانیا خواست تا از "کرنش" در مقابل رییس جمهور آمریکا دست بردارد و به او اعتراض کند. خانم تورنبری گفت اینکه توافق هسته‌ای باید اصلاح شود "بی‌اندازه ریاکارانه" است و تنها جایی که این توافق نقض شده فقط در سر دونالد ترامپ است.
سناتور آمریکایی: کنگره نباید تحریم‌ها را از سر بگیرد
دایان فاینستاین سناتور ایالت کالیفرنیا در یک رشته توییت گفته است کنگره آمریکا نباید تحریم‌ها علیه ایران را تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، دوباره وضع کند. او گفته است در این صورت آمریکا با خطر منزوی شدن رو‌به‌رو خواهد شد.
روحانی از آمریکا خواست از 'سیاست خصمانه' دست بردارد
روحانی از آمریکا خواست "دست از سیاست خصمانه" خود بردارد. رییس‌جمهور ایران گفت که با مردم آمریکا مشکلی ندارد و به آنها احترام می‌گذارد.
او خطاب به دولت آمریکا گفت: ما غافلگیر نشدیم چون چهل سال است به حرفهای شما عادت کرده‌ایم. اما شما بدانید با این حرف‌های نادرست خودتان، ملت ما را متحدتر کردید. شما نمی‌توانید بین ملت ایران و رهبر محبوب فاصله بیاندازید.
روحانی: ما به برجام احترام خواهیم گذاشت
روحانی: ما تا زمانی که از منافع برجام برخورداریم در چارچوب منافع ملی به برجام احترام می‌گذاریم. ما با آژانس بین‌المللی همکاری کردیم و در چارچوب معاهدات بین‌المللی با آژانس همکاری خواهیم کرد اما اگر روزی منافع ما تامین نشود، بدانند ایران لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد و به آنها پاسخ خواهد داد.
روحانی: برنامه موشکی ایران 'مضاعف‌تر' خواهد شد
روحانی به آمریکا گفت چطور آمریکا به کشوری که با بمب‌های خود مردم مظلوم یمن را هدف قرار می‌دهد، اعتراضی ندارد اما نگران برنامه‌های موشکی ایران است. او گفت ایران از این به بعد در برنامه موشکی خود تلاش "مضاعف‌تر" انجام خواهد داد چرا که ایران این سلاح را برای "دفاع" از خود می‌خواهد.
علی لاریجانی: اظهارات آمریکایی‌ها در باره توافق هسته‌ای برای مشروعیت سازمان ملل نگران‌کننده است
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران که به روسیه سفر کرده، اظهارات اخیر آمریکایی‌ها در باره توافق هسته‌ای را "برای مشروعیت سازمان ملل متحد، نگران‌کننده" خوانده است.
آقای لاریجانی گفته است عدم پایبندی دولت آمریکا به توافق‌های چندجانبه و بین‌المللی باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی شده و توسط کشورها تقبیح شود.
روحانی خطاب به آمریکا: یادتان رفته مردم بی‌دفاع را در یک هواپیما هدف قرار دادید
او خطاب به آمریکا گفت: یادتان رفته که شما مردم مظلوم بی‌دفاع در یک هواپیما را هدف قرار دادید و بعد به متجاوزان آن حادثه دلخراش جایزه و مدال دادید. شما یادتان رفته که جنگ‌های این منطقه را شما به وجود آوردید.
روحانی: آمریکا خود به وجودآورنده داعش بوده است
روحانی در حمایت از سپاه: مردم ایران همواره در کنار سپاه بوده‌اند، بله سپاه از ملت ایران، عراق و سوریه و ...مردم منطقه در برابر گروه‌های تروریستی ساخته شده توسط آمریکا مانند داعش دفاع می‌کند و ایستادگی می‌کند.
روحانی: ملت ایران دیدند که آمریکا تنهاتر از همیشه است
روحانی: امروز برای مردم ایران روشن‌تر شد که بیش از گذشته باید در کنار هم باشیم. برجام محکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت انتخاباتی فکر می‌کرد. ماه‌ها از تشکیل دولت جدید آمریکا گذشته و مدت‌هاست که شعار می‌دهد. تازه می‌گوید می‌خواهد با همکاری کنگره می‌خواهد تبصره‌ای به برجام اضافه کند و نمی‌داند که به برجام نه بندی، نه تبصره‌ای اضافه خواهد شد.مردم ایران دیدند که آمریکا یک بار دیگر علیه برجام موضع گرفت و کشورهای دیگر اروپا علیه آمریکا موضع گرفتند. امروز آمریکا تنهاتر از همیشه است.
روحانی: ملت ایران دربرابر دیکتاتور سر تسلیم فرود نمی‌آورد
روحانی: یک بار دیگر برای مردم ایران مشخص شد که دولت آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران و ملت مظلوم منطقه همان خط قبلی خود را دنبال کند. ملت ایران در برابر هیچ قدرتی و هیچ دیکتاتوری سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد
روحانی: آیا دولت و ملت ایران یاغی است یا آمریکا؟
روحانی: آیا ملتی که به تمام معاهدات بین‌المللی خودش همواره احترام گذاشته آیا این دولت و ملت یاغی است یا دولتی که همواره در پی تجاوز و کودتا در این منطقه و جهان بوده است؟کسی ادعا می‌کند می‌خواهد در برابر سلاح هسته‌ای بایستد که تنها حکومت جهان است که علیه یک ملت، نه یک بار که دو بار از سلاح هسته‌ای استفاده کرده و کشور دیگری را در همان منطقه به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند.
روحانی: چطور رییس جمهور آمریکا نام تاریخی و جهانی خلیج فارس را یاد نگرفته است
روحانی: چطور رییس جمهور آمریکا نام تاریخی و جهانی خلیج فارس را یاد نگرفته است ... ادب و اخلاق بسیار اهمیت دارد و حرف‌های دروغ و بی‌اساس نسبت به ملت بزرگ ایران زده شده است... ترامپ اگر از فرماندهان نظامی خود سوال می‌کرد به او می‌گفتند نام خلیج فارس در نقشه‌های نظامی چگونه نوشته شده است.
حسن روحانی جز کودتا علیه دولت مصدق گفت که در مقاطع دیگر تاریخ علیه ملت ایران بوده و در جنگ با عراق، آمریکا از "متجاوزان" حمایت کرده است.
روحانی: ترامپ تاریخ بخواند
روحانی آقای ترامپ را دعوت کرد که تاریخ ایران را دوباره بخواند. او دولت آمریکا را "دولت کودتا" خواند و گفت ظاهرا او "خبر ندارد" که دولت آمریکا با پول و اعمال نفوذ و استفاده از "مزدوران" حکومت قانونی ایران را سرنگون کرد.
روحانی: در سخنان ترامپ جز مشتی حرف واهی چیز دیگری وجود نداشت
در صحبت های آقای ترامپ درباره ایران جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی حرف دیگری وجود نداشت.
نتانیاهو: تصمیم ترامپ شجاعانه بودبنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تصمیم دونالد ترامپ را "شجاعانه" خواند.
احمد شیرزاد: نگاه مردم ایران به آمریکا منفی می‌شود
احمد شیرزاد، نماینده سابق مجلس ایران، به بی‌بی‌سی فارسی گفت "مایه چارواداری" سخنرانی ترامپ قوی بود و در بین مردم ایران نگاه منفی به آمریکا را تقویت خواهد کرد.
اما در عین حال آقای ترامپ حرفی نزد که فشار عملی به ایران یا به سپاه بیاورد.
آقای شیرزاد گفت آمریکا در زمینه‌های مختلف دنبال فشار به ایران بوده، اما تنها جایی که عملا می‌تواند فشار بیاورد به هم زدن برجام است و این کار هم بدون اقدام متقابل نخواهد بود.
احمد شیرزاد، که کارشناس مسایل هسته‌ای نیز هست، گفت ایران می‌تواند با سرعت بالایی برنامه هسته‌ای خود را مانند قبل از سر بگیرد.
"نگرانی" کشورهای آسیایی از تاثیر اقدام ترامپ بر بحران کره شمالی
دن دی لوس، خبرنگار سیاست خارجی مجله فارین پالیسی می‌گوید کشورهای آسیایی نگران اقدام ترامپ در عدم تائید پایبندی ایران به برجام و تاثیر آن در بحران با کره شمالی هستند.
سناتور مک کارتی از لغو برجام حمایت نکرد
سناتور کوین مک کارتی، نفر شماره دو حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت با دونالد ترامپ برای اصلاح توافق هسته‌ای همکاری خواهد کرد. او البته از ابطال برجام حمایت نکرد.
سناتور مک کارتی یکی از اعضای کمیته‌ای است که طبق قانون می‌تواند تحریم هایی را که بعد از برجام لغو شده دوباره برقرار کند. رویترز معتقد است اظهارات سناتور مک کارتی نشانه‌ای است از این که کنگره آمریکا به دنبال لغو برجام نخواهد رفت.
مشاور رئیس جمهور ایران: ترامپ نماد تاریخ خونین آمریکا در خاورمیانه است
شهیندخت مولاوردی، مشاور رئیس جمهور ایران، گفته است: "ترامپ آشکارا نماد تاریخ خونین آمریکا است: اشغال، نظامی‌گری، بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و حمایت از آپارتاید صهیونیسم."
 
کاخ سفید بر خلاف ترامپ از عبارت 'خلیج فارس' استفاده کرد
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایران هنگام اعلام سیاست جدید آمریکا در قبال برجام از عبارت "خلیج عربی" به جای خلیج فارسی استفاده کرد که باعث خشم بسیاری از ایرانیان شد. با این حال در متن بیانیه‌ای که در سایت کاخ سفید منتشر شده و حاوی استراتژی جدید آقای ترامپ است، از واژه خلیج فارس (پرژن گلف) استفاده شده است.
 
متن استراتژی دونالد ترامپ در سایت کاخ سفیدسخنگوی وزارت خارجه آمریکا: در برجام می‌مانیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که این کشور در برجام می‌ماند.
او گفته است: "نگذارید عنوان‌های خبری در تلویزیون‌ها گولتان بزند. ما داریم در برجام می‌مانیم، در عین حالی که رویکردمان در خصوص اقدام‌های تروریستی ایران و... را گسترش می‌دهیم."
 
ترامپ: هر وقت بخواهم می‌توانم برجام را از بین ببرم
دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا همین حالا به برجام پایان نمی‌دهد، گفت: "من روند دو مرحله‌اى را دوست دارم. هر وقت بخواهم می‌توانم برجام را از بین ببرم. در مدت کوتاه خواهیم دید که آیا کنگره عمل می‌کند یا نه. اگر نکند برجام را به هم میزنم."
جو بایدن: به خطر انداختن یکجانبه توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا را منزوی می‌کند
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در دولت باراک اوباما گفته است "به خطر انداختن یکجانبه توافق هسته‌ای با ایران، این کشور را منزوی نمی‌کند بلکه آمریکا را منزوی می‌کند."
وزارت خارجه روسیه: تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دوباره اعمال نخواهد شد
سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از سخنان دونالد ترامپ درباره ایران ابراز تاسف کرد و آن را بی اندازه "دردسرساز" خواند. او گفت تمام تلاش روسیه حفظ برجام است. وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران دوباره برقرار نخواهد شد
بیانیه پنتاگون درباره ایران
سرگرد ایدرین رنکین-گالووی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا برای اعمال فشار بر ایران راه‌های تازه ای را پی می‌گیرد.
او گفت: "ما عرصه‌های جدیدی را که می‌توانیم با همکاری متحدانمان بر رژیم ایران فشار بیاوریم شناسایی خواهیم کرد، برای اینکه بتوانیم نفوذ بی‌ثبات کننده ایران را خنثی کنیم و قدرت تهاجمی آن به خصوص حمایت از گروهای تروریستی و شبه نظامی را محدود کنیم."
آلمان، فرانسه و بریتانیا: کاملا به برجام متعهد می‌مانیم
آلمان، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ مشترکی اعلام کرده‌اند که به اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌های توافق متعهد می‌مانند.
این سه کشور می‌گویند برجام نتیجه سیزده سال مذاکره است و قدمی بزرگ به سوی ممانعت از نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران بوده است.
این سه قدرت اروپایی از دولت و کنگره آمریکا خواسته‌اند که پیش از هر اقدامی عواقب آن را در نظر بگیرند.
آنها در عین حال گفته‌اند که نسبت به برنامه موشکی ایران نگرانی‌هایی دارند و آماده هستند تا در همکاری با آمریکا این مسایل را حل کنند.
سه قدرت اروپایی همچنین گفته‌اند خواهان مذاکره درباره سیاست منطقه‌ای ایران هستند.
نماینده مجلس ایران: ارتش آمریکا را در لیست گروه‌های برهم زننده امنیت منطقه قرار می‌دهیم
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته است ایران با اقدام متقابل، "نیروی رسمی نظامی" آمریکا را در لیست گروه‌هایی که امنیت و ثبات بین‌المللی را بر هم می‌زند قرار می‌دهد.
وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم می‌کند.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی امروز خود گفت که از وزارت دارایی خواسته شدیدترین تحریم‌ها را علیه سپاه اعمال کند.
در متن اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا آمده است که سپاه به دلیل فعالیت‌های سپاه قدس در حمایت از گروه‌های "تروریستی" حزب‌الله، حماس و همچنین طالبان در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.
علیرضا رحیمی به خبرگزاری ایسنا گفته است "اگر قرار باشد نیروی نظامی رسمی کشور ما در زمره گروه‌های تروریستی قرار گیرد، ما نیز نیروی رسمی نظامی آمریکا را در لیست گروه‌هایی که امنیت و ثبات بین‌المللی را برهم می‌زنند، قرار خواهیم داد. "
نشست خبری حسن روحانی
حسن روحانی به زودی نشستی خبری خواهد داشت.
خلیج عربی یا خلیج فارس؟
آقای ترامپ در حالی از عبارت "خلیج عربی" استفاده کرد، که در متن رسمی سیاست جدید آمریکا در قبال ایران، "خلیج فارس" ذکر شده است.
وزیر اطلاعات اسرائیل سخنان ترامپ را "بسیار مهم" خواند
اسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات اسرائیل گفته است سخنان دونالد ترامپ علیه توافق هسته‌ای "بسیار مهم" است و می‌تواند منجر به جنگ شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کاتس به شبکه دو اسرائیل گفته است ایران، کره شمالی جدید است.
استقبال عربستان سعودی از تصمیم ترامپ
عربستان سعودی از سیاست جدید ترامپ در قبال ایران استقبال کرده است.
روحانی به مکرون: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره نیست
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است "برجام به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و همه طرف ها باید به تعهداتشان در قبال آن پایبند باشند."
ایرنا می‌گوید روسای جمهوری ایران و فرانسه امروز جمعه21 مهر تلفنی صحبت کرده‌اند.
آقای روحانی گفته است "ایران به تعهدات خود نسبت به برجام پایبند است و به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد."
نتانیاهو به ترامپ تبریک گفته است
خبرنگار هاآرتص می‌گوید بنیامین نتانیاهو به آقای ترامپ به خاطر "سخنان شجاعانه‌اش" تبریک گفته است. نتانیاهو گفته است "او (ترامپ) جسورانه در مقابل 'رژیم تروریست' ایران ایستاد."
موگرینی: رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را تمام کند
فدریکا موگرینی گفت برجام یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.
او در عین حال گفت باید تلاشی جمعی انجام شود تا توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.
موگرینی: سرنوشت برجام در دست کنگره آمریکا است
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت هم اکنون سرنوشت برجام در دست کنگره آمریکا است.
او گفت یک کشور به تنهایی نمی‌تواند برجام را تمام کند.
اریک رندالف، معاون دفتر خبرگزاری فرانسه در تهران می‌گوید در حال حاضر تحریم‌های زیادی علیه سپاه و برنامه موشکی وضع شده و نمی‌توان متصور شد که (وضع تحریم‌های جدید) چگونه چیزی را تغییر خواهد داد.
 
آمریکا سپاه پاسداران را تحریم کرد
وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم می‌کند.
داغ‌ترین‌ توییت‌های ایرانیان هنگام سخنرانی ترامپ
 
 
وزارت دارایی آمریکا سه شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد
وزارت دارایی آمریکا سه شرکت فناموج، راستافن ارتباط و صنایع شهید علم الهدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.
یک شرکت چینی هم به تحریم‌ها اضافه شده است.
باز هم تصمیم به کنگره واگذار شدهادی نیلی
بی‌بی‌سی، واشنگتن
هادی نیلی، خبرنگار ما در واشنگتن می‌گوید آقای ترامپ تصمیم‌گیری درباره برجام را به عهده کنگره گذاشت. این اولین بار نیست که تصمیم‌های مهم در دولت آقای ترامپ به کنگره واگذار می‌شود. هر اتفاقی ممکن است در کنگره بیفتد و این بستگی به مصوبات کنگره دارد.
نظر خبرنگار اکونومیست در باره سخنان ترامپ
گرگ کارلستروم، خبرنگار اکونومیست می‌گوید برای "هزارمین بار" آقای ترامپ چیزی را که مشابه یک استراتژی در قبال فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران در منطقه باشد، اعلام نکرد.
ریچارد هاس: ترامپ در سخنان خود از ایران با عناوین رژیم یا دیکتاتوری یاد کرد
ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی می‌گوید دونالد ترامپ در سخنان خود از ایران با عناوین رژیم یا دیکتاتوری یاد می‌کند و هرگز به آن به عنوان حکومت اشاره نمی‌کند که می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که تغییر رژیم هدف نهایی سیاست آمریکا است.
ترامپ: کنار مردم ایران هستیم
آقای ترامپ گفت آمریکا در کنار "قربانیان" حکومت ایران، یعنی مردم ایران ایستاده است.
او حکومت ایران را یک نظام دیکتاتوری خواند.
اگر کنگره به نتیجه نرسد برجام تمام می‌شود
دونالد ترامپ گفت اگر طرح بازبینی کنگره به نتیجه نرسد، برجام به پایان می‌رسد.
ترامپ: پایبندی ایران را تایید نمی‌کنم
دونالد ترامپ گفت تصمیم گرفته است که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند.
او گفت در کنگره طرحی برای بازبینی برجام طرح می‌شود.
وزارت دارایی آمریکا می‌تواند کل سپاه را تحریم کند
دونالد ترامپ گفت به وزارت دارایی آمریکا اجازه می‌دهد که کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کند.
او سپاه را نهادی فاسد و حامی تروریست خواند.
نظر سردبیر اخبار بین‌الملل شبکه چهار تلویزیون بریتانیا در باره سخنان ترامپ
لیندسی هیلسام، سردبیر اخبار بین‌الملل شبکه چهار تلویزیون بریتانیا می‌گوید ترامپ می‌گوید ایران توافق برجام را نقض کرده اما بازرسان سازمان ملل می‌گویند که ایران مرتکب چنین نقضی نشده و هیچ کدام از سایر امضاکنندگان این توافق چنین نگرانی ندارند.
 
باراک دیوید، خبرنگار روزنامه هاآرتص می‌گوید رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سخنرانی آقای ترامپ با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تماس گرفته و او را از جزئیات سیاست جدید آمریکا در قبال ایران آگاه کرده است.
ترامپ: تحریم‌هایی علیه حکومت ایران وضع می‌کنیم
برای مقابله با اقدام‌های بی ثبات کننده ایران و حمایتش از تروریسم با شرکایمان اقدام می‌کنیم.
تحریم‌های بیشتری علیه رژیم وضع می‌کنیم.
همه راه‌های رژیم به سمت یک سلاح هسته‌ای را می‌بندیم.
ترامپ: به نظر بسیاری ایران با کره شمالی همکاری می‌کند
آقای ترامپ با تکرار انتقادهای قبلی از برجام، گفت از نظر بسیاری ایران با کره شمالی همکاری می‌کند.
او گفت ایران مطابق روح برجام عمل نمی‌کند.
انتقاد ترامپ از اوباما
آقای ترامپ گفت در حالی که حکومت ایران در آستانه فروپاشی بود، دولت اوباما تحریم‌ها را برداشت.
او گفت توافق هسته‌ای با ایران یکی از بدترین توافق‌های تاریخ است که شریان حیاتی سیاسی و اقتصادی به حکومت ایران داد.
ترامپ: ایران خلیج عربی را ناامن می‌کند
آقای ترامپ ایران را متهم کرد که منطقه خلیج فارس را ناامن می‌کند.
او از خلیج فارس با عنوان "خلیج عربی" یاد کرد.
ترامپ جمهوری اسلامی را 'رژیم یاغی' خواند
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت وظیفه‌اش تامین امنیت آمریکا است.
او گفت دستور بازبینی سیاست‌های آمریکا در ارتباط با "رژیم یاغی ایران" را داده است.
آقای ترامپ اتهام‌های معمول آمریکا را علیه حکومت ایران تکرار کرد.
او با اشاره به گروگانگیری در سفارتخانه‌های آمریکا و چند مورد از بمبگذاری‌هایی که علیه آمریکا انجام شده، گفت ایران مهمترین حکومت حامی تروریسم است و به القاعده و طالبان و حزب الله لبنان کمک می‌کند.
سخنرانی ترامپ آغاز شد
دونالد ترامپ سخنرانی خود را آغاز کرد.
امیدواری دبیرکل سازمان ملل به تداوم برجام
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، امیدوار است که توافق هسته‌ای برقرار بماند.
استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل، گفت آقای گوترش معتقد است که توافق هسته‌ای صلح و امنیت در جهان را تقویت می‌کند.
'آمریکا اذعان کرده که ایران برجام را نقض نکرده'
اسکات لوکاس، استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه بیرمنگام در باره سیاست جدید آمریکا در قبال برجام به بی‌بی‌سی گفته است که آمریکا اذعان می‌کند ایران رسما توافق برجام را نقض نکرده است.
او گفت حتی آقای تیلرسون گفت که ایران به لحاظ فنی به تعهداتش عمل کرده است.
نماینده دموکرات: برنامه ترامپ معنی ندارد
الیوت انگل، از نمایندگان ارشد دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، که دو سال پیش با توافق هسته‌ای مخالف بود، می‌گوید برنامه جدید دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای "معنی ندارد."
اظهار تمایل آمریکا به مذاکره موشکی با ایران
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته است که در ملاقاتش با محمدجواد ظریف، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، بحث مذاکره برای توافقی دوم درباره برنامه‌ موشکی ایران و همچنین بندهای مربوط به دوره پایان توافق هسته‌ای را مطرح کرده است.
آقای تیلرسون گفت به آقای ظریف گفته که آمریکا شانس موفقیت چنین مذاکراتی را بالا نمی‌داند اما از گفتگو استقبال می‌کند.
ایران پیش از این تاکید کرده است که برجام قابل مذاکره دوباره نیست و برنامه موشکی‌اش هم قابل مذاکره دوباره نیست.
چه کسی اول برجام را نقض می‌کند؟
رئیس کمیته روابط خارجی سنا: ظرف دو هفته طرحی درباره برجام در کنگره ارائه می‌شود
باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفته است احتمالا ظرف دو هفته آینده طرحی در کنگره ارائه می‌شود تا روند گزارش دوره‌ای و بازبینی برجام در آمریکا تغییر کند.
آقای کورکر گفت چنین طرحی برای "رفع ایرادها" در توافق هسته‌ای خواهد بود.
او گفت طرح مورد نظر برجام را نقض نخواهد کرد.
نکات سخنرانی ترامپ چه خواهد بود؟
بهمن کلباسی
بی‌بی‌سی، نیویورک
در کنفرانس خبری که عصر روز جمعه ساعت هفت پشت درهای بسته برگزار شد وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید جزییات "استراتژی جدید" رییس جمهوری در برابر ایران را با خبرنگاران در میان گذاشتند که سرفصل‌های آن چنین است:
اول: تصمیم آقای ترامپ به اعلام "عدم تایید برجام" بهانه این عدم تایید نقض مفاد برجام نخواهد بود چون این مقام ها گفتند که می‌پذیرند ایران از نظر تکنیکی به توافق پایبند مانده است. آقای ترامپ در عوض خواهد گفت که این توافق را تایید نمی کند چون آن را به صلاح منافع ملی و امنیت آمریکا نمی داند. او شاید همچنین بگوید ایران به روح برجام پایبند نمانده است.
دوم: با وجود عدم تایید، آقای ترامپ از کنگره نخواهد خواست که در مهلت ٦٠ روزه تحریم های هسته ای را دوباره وضع کند (و در واقع به صورت خصوصى لابى میکنند که وضع نکنند) بلکه خواهد خواست که کنگره به صورت یکجانبه اشکالات برجام را رفع کند. منظور این است که از نمایندگان کنگره مى‌خواهد قانون نظارت بر برجام را که براساسش هر ٩٠ روز باید تایید یا رد کند، تغییر دهند و در آن بازگشت اتوماتیک تحریم‌ها در آینده نه چندان دور را بگنجانند. فقط در صورتی تحریم‌ها به صورت اتوماتیک بازنمی‌گردد که ایران بپذیرد بخش‌هایى از برجام تغییر کند؛ از جمله قبول کند که محدویت غنى‌سازى که قرار است بعد از شش هفت سال برداشته شود، دائمى شود. در آن صورت اگر ایران این را نپذیرد آن وقت تحریم‌ها بازمی‌گردد و عملا آمریکا از برجام خارج می‌شود و احتمال برهم خوردن توافق بسیار بالا خواهد بود.
این نکته مهم است که تصویب همه این موارد به نظر کنگره بستگی دارد و ممکن است نظر آقای ترامپ مورد تایید قرار نگیرد.
سوم: آقای تیلرسون همچنین در این جلسه اعلام کرد تحریم های بیشتر براى افراد و شرکتهاى سپاه اعلام خواهد شد ولى کل سپاه در هیچ لیست تروریستى قرار نمی گیرد. این هم جدید نیست. اضافه شدن افراد و شرکتهای مرتبط با سپاه در سال‌های پس از برجام رخ داده و نقض برجام نیست.ترامپ توپ برجام را در کنگره می‌اندازد
آمریکا سپاه را سازمان تروریستی اعلام نمی‌کند
بنا به اعلام رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، دونالد ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران وضع می‌کند، اما آن را یک سازمان تروریستی اعلام نخواهد کرد.
آقای تیلرسون گفت: "به نظر ما اینکه نهادی را که عملا ارتش یک کشور است به طور کلی تروریستی بدانیم، ریسک‌ها و پیچیدگی‌هایی دارد."
تیلرسون: از برجام خارج نمی‌شویم
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفت کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج نمی‌شود، اما دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که پایبندی ایران به برجام را تایید نکند.
آیا با تصمیم ترامپ ایران دوباره تحریم می‌شود؟امیر پایور
بی‌بی‌سی
تایید نکردن پایبندی ایران به برجام از طرف رئیس جمهوری آمریکا لزوما به معنی بازگشت خودکار تحریمها نیست.
حالا توپ در زمین کنگره آمریکاست. کنگره در سیطره جمهوری خواهان است ولی احتمالا در برگرداندن تحریمها و خروج آمریکا از برجام با احتیاط و محافظه کاری برخورد خواهد کرد.
برای بازگشت تحریمها لازم است یا آمریکا بطور یک جانبه از توافق خارج شود که خود نقض برجام است و یا اثبات کند ایران برجام را نقض کرده است. با توجه با اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر اعضای توافق هسته ای همه التزام ایران به برجام را تایید می کنند، اثبات نقض آن در کمیته نظارت بر اجرای برجام کار سختی خواهد بود.
حرکت آقای ترامپ البته قدری شرکتهای بزرگ خارجی را درباره آینده توافق هسته ای و ثبات بازار ایران نگران می کند ولی هرگونه اثر عملی آن بر قراردادها و بر سرمایه گذاری خارجی اول از همه به واکنش دولتهای اروپایی در برابر اقدام آقای ترامپ و بعد واکنش خود حکومت ایران به آن بستگی دارد. اروپا می گوید تمام قد از برجام و رفع تحریمها حمایت می کند. اما اگر تهران تصمیم بگیرد در پی اقدام واشنگتن، تنشها با آمریکا را بالا ببرد، طبیعتا سرمایه گذار خارجی هم با احتیاط درباره افزایش حضور در بازار ایران عمل خواهد کرد.
وزارت خارجه ایران: آمریکا منزوی‌تر از همیشه شده است
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در آستانه اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره برجام با انتقاد از سیاست‌های آمریکا گفته است این کشور در عرصه دیپلماتیک "منزوی‌تر از همیشه" است.
آقای قاسمی گفته است ایران به عدم استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی پایبند است، اما می‌تواند "اقدامات متقابل" انجام دهد. او گفته است که "انتخاب‌های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پایان دادن به کلیه تعهدات در این زمینه خواهد شد."
او گفته است "آمریکا در صحنه بین المللی منزوی تر از هر زمان است و حقانیت سیاست های جمهوری اسلامی ایران بر کل دنیا آشکار شده است. جهان شاهد بود که در چند هفته گذشته غالب کشورهای دنیا در حمایت از برجام و جمهوری اسلامی، و مخالفت با سیاست های آمریکا بسیج شدند."
اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره برجام
بعد از روزها زمینه‌چینی، قرار است که دونالد ترامپ در کمتر از دو ساعت آینده تصمیم خود درباره توافق هسته‌ای ایران را اعلام کند. انتظار می‌رود که آقای ترامپ سیاست‌‎های کلی‌تری را نیز درباره ایران بیان کند.
در روزهای اخیر رسانه‌های مختلف گزارش کرده‌اند که احتمالا آقای ترامپ می‌خواهد از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کند. به این ترتیب کنگره آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند.
روسیه، چین، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا و فرانسه پیش از این از آقای ترامپ خواسته‌اند که برجام را به شکل فعلی آن حفظ کند.
+48
رأی دهید
-23

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان

    ترامپ لطفا خفه شو.اسمه خلیج ما هم خلیج فارسه اگه سواد و شعور نداری. در ضمن تروریست خودتونین که داعش رو درست کردین . تروریست شمایین که ویتنام و سومالی و طالبان و القاعده و داعش و سوره و عراق و و و و . به وجود آوردین . ترامپ برو به درک ٱمریکا بازد از خلیج فارس گم شه بیرون
    60
    91
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Sepas - تهران، ایران
    آی‌ ترامپ تو که نشستی اونجا هارت و پورت میکنی‌ اگه تونستی به ایران یه تیر بنداز ببین ایرانیها چطوری دنیا را رو سرت خراب می‌کنن.
    50
    50
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - ریکیاویک، ایسلند

    این خلیج عربی گفتن اینها در این پیام به این مهمی که سرنوشت و یا حتی بود و فنای یک کشور را ممکنه رقم بزنه بی‌دلیل نبود. آمریکا کارش بلده آخوندها هم که ابلیس هم آموزش می‌دهند. ملت پیام و نتایج ویرانگر این پیام را فراموش کردن به خلیج عربی گفتن این گیر دادند. یعنی‌IQ در حد جلبک و امیب.
    21
    41
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    بهنام 139 - زوله، هلند

    حالم از هر چی‌ سیاست و سیاستمداره به هم میخوره .
    10
    49
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    آقایِ ترامپ ، وقتی‌ حامیانِ شما سعودیِ کودک کش ، اسرائیلِ دارایِ سلاحِ هسته‌ایِ رجیستر نشده و نخ سوزن مریم کماندو ، تفاله ترورسیتِ بزرگ ، رجویست ، انتظار ناداشته باشید که ملتِ ایران به شما شک نکنند. اگر می‌خواهید واقعا تندرو‌ها را در ایران تنبیه کنید ، صادقانه عمل کنید.
    15
    44
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند

    آقای ترامپ ! ما مردم ایران با تمام قدرت از شما حمایت می‌کنیم ولی‌ بشرطی که رژیم ملعون شیعه ایران را به زمین بکوبی و سرنگون کنی‌
    54
    31
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    یکى نیست به این زردک ، اردک میرزا بگه واسه چى عالم و آدم آمریکا و آمریکائیها رو یانکى خطاب میکنند و معنى کلمه یانکى چیه ؟ یه کشورى که سابقه تاریخیش آبکیه و پُر از جرم و جنایت علیه بشریته ! اونوقت این پفیوز ملت ایران رو تروریست خطاب میکنه ! این الدنگ هر چى داره از صدقه سر صهیونیستهاست ، بخاطر همین و براى خوشنودى ارباباى صهیونستیش ، افتاده به دُم تکون دادن و عوعو کردن ! منفى بده ها هم بشتابید که از لیس زدن لا پاى تررررامپ عقب نمونین ! شاید یه چیزى بهتون بماسه!
    20
    42
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    گیلگمش - کنت، انگلستان

    یعنی واقعا تو کشور پهناور آمریکا با جمعیت بالای ۳۰۰ میلیونی ،یک نفر پیدا نمی شه! که این بنده خدا رو به یک روانپزشک نشون بده!؟
    17
    47
    جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا

    همه اینا یکطرف این مریم رجوی نکبت رو کجای دلم بزارم 😂😂
    9
    46
    شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.