مخالفت اهالی شهری در یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان

اهالی شهر شاهدیه در یزد با اختصاص مدرسه‌ای به دانش‌آموزان افغان مخالفت کرده و با تجمع در مقابل آن، این مدرسه را در آغاز سال تحصیلی به تعطیلی کشاندند.
 
هرچند که به گزارش انصاف نیوز و به گفته یکی از مقام‌های محلی آموزش و پرورش، کار مدرسه "جهاد" از سر گرفته شده و دانش‌آموزان افغان توانسته‌اند به کلاس‌ها بروند، خواهر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه به بی‌بی‌سی فارسی گفت "فقط ۴۰ روز به دانش‌آموزان فرصت داده‌اند و پس از آن باید مدرسه‌شان را عوض کنند."
 
عبدالحمید صابری، از مدیران آموزش‌ و پرورش یزد، درباره دلیل مخالفت اهالی شاهدیه یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان گفته آنها به "رفتارهای بچه‌گانه‌ای که این دانش آموزان انجام می‌دادند، که خودمان هم داریم، اعتراض داشتند و می‌آمدند به آموزش و پرورش که اینها را نزدیک منازل ما آوردید و مهاجران افغانستانی که از سایر محله‌ها هم، می‌آیند اینجا و تجمعشان بیشتر شده است."
 
مطابق تصمیم آموزش و پرورش دانش‌آموزان افغان باید در مدرسه‌هایی که به آنها اختصاص یافته تحصیل کنند و به این ترتیب مدیران دیگر مدارس آنها را ثبت نام نمی‌کنند.
 
فاطمه، خواهر یکی از دانش‌آموزان مدرسه جهاد در شاهدیه یزد به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که "متاسفانه مردم شاهدیه اتباع افغانستان را نمی‌خواهند و همیشه بچه‌ها را تحقیر می‌کنند."
 
به گفته او مدرسه جهاد تنها مدرسه‌ شهر است که دانش‌آموزان افغان می‌توانند در آن تحصیل کنند و شیفت صبح به دانش‌آموزان دختر و شیفت عصر به دانش‌آموزان پسر اختصاص یافته است.
 
این شاهد عینی می‌گوید "همه بزرگان منطقه شاهدیه" تصمیم گرفته‌اند مانع کار مدرسه شوند.
 
او به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "روز اول مهر آبجی‌ام گفت باماشین به ما هجوم می‌آوردند که پراکنده بشویم. نمی‌گذاشتند عکس و فیلم بگیریم و می‌گفتند که گوشی‌هایتان را می‌شکنیم."
 
فاطمه می‌گوید دلیل مخالفت اهالی شاهدیه این است که از نظر آنها "اتباع افغانستان کثیفند و شلوغ‌کاری می‌کنند."
 
برآورد می‌شود که بیش از یک میلیون پناهنده و مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. افغان‌های ساکن ایران به طور مستمر به تبعیض اعتراض دارند.‌
+55
رأی دهید
-54

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

    ایرانیهایی که درخارج ازایران زندگی میکنند خیلی خوب درک میکنند چقدر مردم درایران نژاد پرستند .بعنوان یک ایرانی از این سطح نژاد پرستی تو مملکتی که زره زره خاکش همه وجود همه ماست احساس شرمندگی میکنم .
    103
    77
    جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان
    بچه هایی که به این مدرسه میرند همه تو همین مملکت بدنیا اومدن ودر اصل بچه هایه همین اب وخاکند ، رو چه اصل وقانونی به خودتون حق میدید که اونها رو افقانی خطاب کنید چه برسه که بخواهید اونها رو تویه مدرسه جدا واسه درس خوندن بفرستید که تازه اونهم مردم بیان ودرش رو ببندن. اگر کمی وجدان داشته باشیم با این رفتارهایه مردم وقوانین مسخره به مردم افقانستان حق میدیم که ازماایرانیها دلگیرباشن.
    95
    78
    جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    اسپیسر - لندن، انگلستان

    تقریباً اکثریت مردم ایران به خاطر بسته بودن فضای جامعه و عدم تعامل با دنیای آزاد و قرار نداشتن تو یه محیط باز با تنوع نژادی و ملیتی دچار یه نوع فقر فرهنگی هستن و دانسته و ندانسته نژاد پرست محسوب میشن. حالا برید بالا بیایید پایین بگید نه اینطور نیست، سمینار بزارید، یاکلیپ بزارید بگید برخورد تعدادی سوئدی نژادپرست با ایرانی ها و......
    93
    58
    جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان

    این کار هموطنان یزدی مصداق نژاد پرستی است و شرم کنید و به خود بیایید و به همزبان ها و هزاره های افغانی احترام بگذارید @. فراگیری درس و دانش مختص به مکان و ملیت خاصی ندارد !. با اشک نوشتم چون حق یادگیری مال همه ست !
    87
    41
    جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    پرنده پروازی - حیدراباد، هندوستان

    این واقعا نژاد پرستی است، شرم بر خیلی از ما ایرانی ها، این کارها تخم کینه ونفرت رو در ذهن بچه ها میکارد. خدا شاهده بچهای افغان هم باهوشتر و هم سخت کوش تر از ایرانی ها هستند.
    79
    28
    جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند

    اینجاست که شرم و خجالت برای ایرانیان میگذارند یک مشت احمق
    32
    12
    جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    *پسر شجاع* - تهران، ایران

    [::اسپیسر - لندن، انگلستان::]. اتفاقا مردم ایران بیشتر از خیلی از کشورهای دیگه هم مسافرت میکنن و هم با اینترنت و ماهواره سر و کار دارن نژاد پرستی همه جا هست حتی تو خود آلمان که یه حزب نژاد پرست تونست به یکی از سه حزب بزرگ آلمان تبدیل بشه اصلا خود انگلیس بخاطر همین نژاد برستی از اتحادیه اروپا خارج شد انگلیس که فقط لندن نیست برو شهرهای کوچیک تا ببینی یه من ماست چقدر کره داره.
    7
    28
    شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان
    [::*پسر شجاع* - تهران، ایران::]. توانگلیس نژاد پرست وجود داره ولی تونظام وقانون این کشورهرگونه حرکت وتوهین که جنبه نژاد پرستی داشته باشه جرمه ومجازات بدون تخفیف زندان داره بعدش هم شما که اینقدرازانگیلس اطلاعات داری میتونی فقط یه مدرسه اسم ببری که بخاطرخارجی بودن یه بچه رو ثبت نام نکنه ؟ واین رو میدونی که هر بچه ایی که تو این مملکت بدنیا اومده بشه حتی اگه والدین شهروند نباشند به بچه پاسپورت انگلیسی تعلق میگیره.
    11
    10
    شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    *پسر شجاع* - تهران، ایران
    [::Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان::]. یعنی محدودیت ورود مهاجران و اخراج اونها و سالها نگه داشتنشون تو کمپها بدون حق کار و حقوق دیگه جزو قوانین نیست یه میلیون مهاجر رفت آلمان همه پشیمون شدن دارن اخراجشون میکنن سه چهار میلیون مهاجر تو ایران ریخته که خودش هزار تا مشکل داره باز خدا پدر مادر ایرانیها رو بیامرزه که اونا رو با وجود مشکلات تحمل میکنن و تو اردوگاههایی مثل جنگل کاله فرانسه یا مانوس استرلیا تا مرز خودکشی و خودسوزی نمی برن.
    0
    11
    یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    *پسر شجاع* - تهران، ایران
    [::Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان::]. در ضمن قانون هر کشوری فرق داره تابعیت تو انگلیس بر اساس خاکه در ایران و خیلی کشورهای دیگه بر اساس خون.
    0
    10
    یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    *پسر شجاع* - تهران، ایران
    [::Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان::]. یادم رفت در ضمن در انگلیس کارشون رو راحت کردن بجای ثبت نام در مدرسه اونا رو اخراج میکنن خیالشون رو راحت میکنن تازه کم کم صدای بعضیها در اومده که حداقل بچه های بی سرپرست رو اخراج نکنن که معلوم نیست قبول بشه یا نه چون تبلیغات زیاد میکنن ولی تهش چیزی نیست مخصوصا که حالا مردم انگلیس با وجود هزینه زیاد رای دادن بخاطر همین مهاجرا از اتحادیه اروپا خارخ بشن و خودشون رو از بسیاری از مزایای در اتحادیه اروپا بودن محروم کنن حالا هر سیاستمداری که بخواد قانونی در حمایت از مهاجرا تصویب کنه در حقیقت قبر سیاسیشو کنده.
    0
    10
    یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.