'رحم دلبر عفونت ندارد'

در پی انتشار اخباری درباره عفونت رحم دلبر، یوزپلنگ ماده در اسارت، هومن جوکار، مدیر پروژه یوزپلنگ آسیایی با رد این موضوع گفت: "این موضوع مربوط به دو سال و نیم پیش است و اکنون هیچ گونه عفونت رحمی ندارد."
 
به گزارش ایرنا، آقای جوکار با اشاره به معاینات انجام شده بر این گونه در معرض خطر انقراض گفت که آخرین معاینه دلبر در روز ۱۹ مردادماه سال جاری انجام شده و در معاینات هیچ گونه مشکل رحمی مشاهده نشده بود؛ یوزپلنگ در سلامت کامل به سر می برد و مدارک آن نیز موجود است.
 
در روزهای اخیر اخبار مختلفی درباره عفونت رحمی این گونه جانوری در برخی سایت های خبری منتشر شده بود.
 
مدیر پروژه یوزپلنگ آسیایی درباره دلیل عفونت رحم دلبر در دو سال پیش گفت: "حدود دو سال و نیم پیش که دلبر وارد پردیسان شد، سقط جنین داشت که معاینه ها نشان داد عفونت رحم دارد و ممکن است سقط به این علت بوده باشد. او تحت درمان قرار گرفت و درحال حاضر سالم است."
 
به گفته آقای جوکار از یک گروه آلمانی متخصص دعوت شده تا برای معاینه دلبر و بارور کردن او به شکل لقاح مصنوعی به ایران بیایند.
 
"این گروه اکنون روی یوزپلنگ‌های در اسارت در آمریکا در حال انجام کار مشابهی هستند و به زودی به ایران خواهند آمد که نتیجه معاینه آنان زمان و امکان بارور کردن دلبر را مشخص می کند؛ ممکن است در روند معاینه تشخیص دهند که مثلا دلبر تخمک ندارد یا مشکل دیگری وجود دارد که در این صورت زمان انتقال اسپرم به تعویق خواهد افتاد."
 
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت که گرفتن اسپرم از کوشکی (یوزپلنگ نر در اسارت پردیسان) انجام و اسپرم ذخیره سازی شده است بنابراین پس از ورود این گروه آلمانی و نبود هیچ مشکلی برای دلبر، انتقال اسپرم یک تا دو ماه آینده انجام می شود.
 
دلبر یوزپلنگ ایرانی سال ۱۳۹۰ در حالیکه توله بود توسط سگ‌های شکاری یک چوپان در شاهرود به دام افتاد و سازمان محیط زیست اهدا شد. کوشکی یوزپلنگ نز نیز پس از نجات از دست چوپان‌هایی که قصد کشتنش را داشتند به محیط زیست واگذار شد.
+48
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
    الهی درد و بلای رحم دلبر بخوره تو سر کچل پر شپش سید علی گدا
    0
    13
    ‌پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.