فرمان 'آماده باش' وزارت نیروی ایران به خاطر گرما

-
وزارت نیروی ایران دستور آماده‌باش به شرکت‌های آب و برق را صادر کرده و از مردم خواسته است در روزهای آینده در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند.
 
این آماده باش در پی پیش‌بینی سازمان هواشناسی صادر شده که بر اساس آن دمای هوای ایران از روز چهارشنبه چهارم مرداد تا روز دوشنبه نهم مرداد به غیر از نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان بین سه تا پنج درجه افزایش می‌یابد.
 
وزارت نیرو می‌گوید که در هفته آینده با افزایش دمای هوا، مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و برای همین ضمن آماده باش شرکت‌های تولید، توزیع و انتقال برق، از مردم خواسته "با این شرکت‌ها جهت کاهش مصرف برق"همکاری کنند.
 
از مردم خواسته شده تا در روزهای آینده از کولرهای آبی با دور کند استفاده کنند و در زمان اوج مصرف یعنی ساعت ۱۲ تا ۱۶ بعد از ظهر و ۲۱ تا ۲۳ شب از وسایل پر مصرف استفاده نکنند.
 
حمید چیت چیان وزیر نیرو گفته است "در این روزهای گرم شاهد اوج فعالیت و مصرف و آب و برق هستیم به نحوی که این میزان مصرف از میزان پیش‌بینی‌های ما هم پیشی گرفته است."
 
وزیر نیرو گفته که در استان هرمزگان اوج مصرف برق امسال با مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۲۰ درصد افزایش داشته که "این میزان مصرف در هیچ کدام از کشورهای دنیا و حتی ایران سابقه نداشته است."
افزایش شدید مصرف برق  در نیمه تیرماه هم در پی گرمای شدید، مصرف برق در ایران به شدت افزایش یافت و وزارت نیرو خاموشی‌هایی را برای کنترل و حفاظت از شبکه برق اعمال کرد.
 
در روزهای آغازین تابستان میزان مصرف برق به ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید در حالی که در اوج مصرف برق سال گذشته ۵۲ هزار و ۶۴۰ مگاوات بود.
 
در پانزده سال گذشته و بعد از ساخت نیروگاه‌های متعدد، خاموشی برق اتفاق نیفتاده اما وزارت نیرو با ابراز نگرانی از افزایش شدید مصرف می‌گوید "در صورت وقوع چنین افزایشی در هفته آینده نسبت به آنچه در روز ۱۴ تیر ماه اتفاق افتاد، شبکه برق کشور که برای پانزده سال توانسته پایداری شبکه را تضمین کند، با مشکل جدی مواجه خواهد شد."
 
بنابر گزارش وزارت نیرو برای یک هزار مگاوات برق حدود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند و با رشد سالانه پنج تا شش درصدی مصرف برق باید "بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف، تولید، توزیع و انتقال هزینه شود."
 
در حال حاضر ظرفیت اسمی نیروگاهی ایران حدود ۷۷ هزار مگاوات است اما میزان تولید برق امسال در اوج مصرف به ۵۵ هزار مگاوات رسید. برنامه وزارت نیرو این است که در سال آینده با افزایش بیشتر از سه هزار مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها، ظرفیت تولید برق را به ۸۰ هزار مگاوات برساند.
 
اما مشکل فقط تولید برق نیست، بلکه بخش توزیع و انتقال برق نیز با مشکلات جدی مواجه است به گونه‌ای که کارشناسان می‌گویند حتی اگر برق کافی در نیروگاه‌ها تولید شود، شبکه برق نمی‌تواند این میزان رشد مصرف برق را انتقال دهد.
بدهی کلان صنعت برق
در پانزده سال گذشته و بعد از ساخت نیروگاه‌های متعدد، خاموشی برق اتفاق نیفتاده در سال‌های اخیر به خصوص بعد از اجرای برنامه حذف یارانه‌ها، برق بخش همواره مشکل تامین مالی برای ساخت نیروگاه‌ها و شبکه انتقال مواجه بوده است.
 
برق از جمله مواد سوختی بود که با حذف یارانه قیمت آن افزایش یافت ولی وزارت نیرو می‌گوید که رقم فعلی که مشترکان می‌پردازند با هزینه تولید برق فاصله زیادی دارد.
 
هوشنگ فلاحتیان معاون امور برق وزارت نیرو گفته، هزینه تولید، توزیع و انتقال هر کیلووات ساعت برق حدود ۱۱۰ تومان است اما پولی که مشترکان برای هر کیلوات ساعت می‌پردازند، ۶۶ تومان است.
 
این یعنی دولت باید مابه التفات قیمت برق را که هر کیلووات ساعت ۴۴ تومان است را به وزارت نیرو بپردازد.
 
به گفته آقای فلاحتیان، این وزارتخانه ۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و در عین حال حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان هم به بخش خصوصی بدهکار است.
 
درآمد سال گذشته وزارت نیرو از محل فروش برق حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که به گفته آقای فلاحتیان، اگر این وزارتخانه بخواهد رشد هفت درصدی مصرف سالانه را تامین کند باید ۲۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه گذاری کند.
 
ایران هم اکنون حدود ۷۰۰ مگاوات برق از ترکمنستان و ارمنستان وارد می‌کند و در مقابل ۱۳۰۰ مگاوات برق به کشورهای همسایه صادر می‌کند.
+13
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    عقل که نیست جون در عذاب است، خورشید صبح تاشب انرژی بیکران خود را برای شما بیسوادها میتابد تا شاید روزی از آن استفاده کنید و کویر‌ها را باطریهای خورشیدی نصب کنید و با آسایش زندگی‌ کنید
    1
    34
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

    بهترین مکان برای تولید برق از باد و اب و خورشید ایران استو انوقت اینها نیروگاه حرارتی میزنند.
    0
    20
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    behzad2010 - رتردام، هلند
    اینم ثمره ۴۰ سال حکومت دینی,تازه این روزهای خوش خوشانتونه,شما را به جای خواهند رساند که ارزوی این سالها را بکنید.ملتی که تن به این بیعدالتی میده و توسری خوردن از یک مشت بیسواد را بهش تن میده,متاسفانه لیاقتش بیشتر از اینها نیست.
    0
    3
    جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.