بازگشت نادیا مراد دختر ایزدی اسیر داعش به محل زندگی‌اش

نادیا مراد دختر ایزدی اسیر داعش بعد از سه سال به روستای محل زندگی خود در شمال عراق بازگشت.
مراد سه سال پیش در این روستا توسط نیروهای داعش ربوده و به عنوان برده جنسی فروخته شده بود اما بعد از سه ماه بردگی توانست از دست آن‌ها فرار کند.
این دختر ایزدی ۲۴ سال سن دارد و شش برادر خود را در حمله نیروهای داعش به روستای زادگاهش در حومه شهر شنگال از دست داد. نادیا پس از فرار به آلمان پناهنده شد. وی همچنین سفیرحسن نیت سازمان ملل برای «حفظ کرامت بازماندگان تجارت انسان» است.
برنده جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در حالیکه اشک می‌ریخت در تاریخ یکم ژوئن (۱۱ خرداد) به مدرسه سابق خود وارد شد. سه سال پیش نیروهای داعش بعد از تصرف روستای کوجو اهالی آن را در این مدرسه جمع و زنان و مردان را از هم جدا کردند.
بسیاری از زنان و دختران ایزدی ساکن روستا به عنوان برده فروخته و مردان هم توسط داعش کشته شدند. این کشتار بخشی از قتل‌عام ایزدی‌ها توسط این گروه افراطی بود که سازمان ملل از آن به عنوان نسل کشی اقلیت ایزدی یاد کرده است.
نادیا بعد از بازگشت به روستای محل زندگی خود در پشت بام مدرسه سابق خود به خبرنگاران گفت: «با مادر، دوستان و خانواده‌ام به مدرسه آمدیم. امروز این روستا توسط گورهای جمعی احاطه شده است. ما در تاریخ سه تا ۱۵ اگوست ۲۰۱۴ (۱۲ تا ۲۴ مرداد ۱۳۹۳) در این روستا محاصره شده بودیم و کسی به کمک ما نیامد. ما از سازمان ملل، اروپا، کردستان و عراق خواستیم ما را نجات دهند اما با وجود اینکه می‌دانستند ۱۷۰۰ ایزدی در این روستا در معرض خطرند اما کاری انجام ندادند.»
روستای کوجو یکی از روستاهایی است که چند روز پیش توسط نیروهای بسیج مردمی عراق از دست نیروهای داعش آزاد شد.
+107
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۷
    DenaOslo - اسلو ، نروژ

    این همه کثیفی و رذالت حکومت اسلامی دقیقا معرف همه هر آنچیزی که هستند ! و ما ایرانیان عزیز مسلمان خوب به صورت استخوانی و جوانی ربوده شده این خانوم نگاه کنند و یادمون باشه که مادران ما ایرانیان را دقیقا حکومت اسلامی ان زمان مسلمانان عرب و غارت گر همینی میکردند که الان به این خانوم گذشته !! این قسمت از باور ما ایرانیان که زمان شروع استیلای اسلام در ایران قدیم ، عرب های فاتح با نیاکان ما غیر از این میکرده اند ، شرم آوره .
    7
    111
    ‌سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    بس که مسلمونا با هم درگیرند و همیشه همدیگر را میکشند دیگر عادی شده مثلاً در یمن ایران از حوثی ها حمایت میکند عربستان از سنی‌ها و یا حزب‌الله لبنان و بمبگزاریها در افغانستان و پاکستان که همه گروهای درگیر مسلمانند که واقعا آدم نمی‌تونه همیشه متأثر بشه چون این چیزا توسط پیروان قرآن چیز غیر طبیعی نیست هر چند روز یک خبر بد اینچنینی داریم . ولی این غیر مسلمانان چه گناهی کردند مثلاً مردم بیگناه در اروپا یا این ایزدیان .این افراد نه شیعه هستند که به خلفای سنی توهین کنند و نه سنی هستند که شیعیان را رافضی بدانند و از ازدواج موقت بدگویی کنند .و حتی اگر دولتمردان فرانسه آمریکا انگلیس بد هم باشند آیا کشتن مردم بیگناه این کشورها منصفانه است . ولی مسلمانان با آزادی کامل در کشورهای کفار زندگی میکنند .آیا غیر مسلمانی امکان دارد شهردار پایتخت کشوری با اکثریت مسلمان شود یا وزیر شود .در ایران و عربستان چند غیر مسلمان پست و مقام دولتی دارند ؟
    4
    44
    ‌سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    منوچهری - کرمان، ایران

    بابا بفهمید!! اشکال از اسلامه!! هرچی مسلمون تر, خبیث تر!!
    5
    54
    ‌سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    رذالت و کثافت و بیچارگیش باشه برای داعش که 99 درصد عربستانی اند و برای کشور و حکومت کثیفی مثل عربستان که داعش رو ساپورت و تغذیه میکنه . فکر کن مثلا ما اجازه بدیم یه عده خارجی وارد کشورمون بشن و ادعای خلافت هم بکنن و کارشون باشه تجاوز و غارت ! کاری که عربستان 1400 ساله داره انجام میده تا به امروز . جالبه بعضی اعراب هم تو این سایت با اسامی مثل سلطنت طلب ! از عربستان دفاع میکنن ! باید حتی پست تر از این انگل ها باشی که نوکری اینها رو بکنی
    5
    24
    ‌سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان

    خدارا شکر به خانواده اش ملحق شد . خدا داند داعش درین 3 سال چه ها کردن بااو . شرف و وجدان و ناموس که ندارن .لعنت توروحشان
    2
    29
    ‌سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان

    [::DenaOslo - اسلو ، نروژ::]. اگر برامون شرماور بود برای قبر مردارهاشون گنبد طلا نمی ساختیم،ملت از شکم زن و بچه خودش نمیزد که برای قبرمردارهاشون طاق چند میلیون دلاری و توالت طلا و گند طلا بسازن،ملت مثل گوسفند گله وار برای مرده پرستی نمی رفتند سر قبر قاتلان و متجاوزان اجدادشون.
    2
    38
    ‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    مرکوری - سیدنی، استرالیا
    [::DenaOslo - اسلو ، نروژ::]. من با اجازه شما قسمتی از کامنت زیبایتان را عینا کپی پست میکنم, واقعا حیف است که فقط یکبار نوشته شده باشد:. این قسمت از باور ما ایرانیان که زمان شروع استیلای اسلام در ایران قدیم ، عرب های فاتح با نیاکان ما غیر از این میکرده اند ، شرم آوره.
    0
    10
    ‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران
    شرم بر بارزانی که به فرمان اردوغان کُردهای ایزدی را بیدفاع گذاشت و به حزب مزدورش فرمان عقب نشینی داد تا بدینوسیله اینچنین شکاف و گسست تاریخی میان کُردها پدید آید،امروز هم دست ارتش ترکیه را در سرکوب کُردهای شمال عراق و سوریه باز گذاشته تا بلکه خاندان ننگینش سرمایه های ملی این مردم ستمدیده را بیشتر به تاراج برند٬و در قبال آن با پروپاگاندای استقلال طلبی تمام خواسته های تاریخی این مردم را به بازی گرفته؛ نتیجه این جهالت و بی تدبیری و منیت طلبی و عدم بلوغ سیاسی برای این به اصطلاح رهبر با توجه به سیر روند شرایط منطقه اینست که روزی خواهد رسید که خود و خانواده اش زنجیر بر گردن به فرمان اردوغان در خیابانهای استانبول به حراج گذاشته میشوند؛ مگر اینکه همین امروز مردم اقلیم کُردستان چاره ای بیندیشند و جلوی این عاقبت بد را بگیرند!
    1
    16
    ‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    ایزدی ها توسط تبانی کردهای عراقی و داعش و ترکیه جهت فتح زمین بیشتر قربانی شدند.
    3
    7
    ‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iran2015 - وین، اتریش
    تمامی این جنایتها از گور اسلام است.این دین بیابانی است که مردم را به مسلمان و کافر تقسیم میکند تا به مسلمان اجازه هر کاری بدهد،خنده دار است که بعضی از کاربران از مرده پرستی انتقاد میکنند و سه ثانیه بعد شروع میکنند از فلان مرده ستایش کردن،کی میخواهید بفهمید ؟؟ اصل مرده پرستی غلط است،اصل اسلام غلط است.اینکه به حیوانات وحشی اسلامی بگویی تو هر غلطی بکنی فقط چون مسلمان هستی به بهشت میروی غلط است،باید گوش الله را گرفت و اصول انسانی و شخصیتی و شرافت به او اموخت،این بت خانواده هاشمی جز خونریزی اصلی نمیشناسد
    1
    16
    ‌چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.