«احتمال خروج» آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل

نیکی هیلی نماینده‌ آمریکا در شورای حقوق بشر ژنو دولت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، رسما اعلام کرد که در حال بازبینی مشارکت ایالات متحده در کمیسیون شورای حقوق بشر سازمان ملل و ادامه عضویت در آن است.
 
آمریکا همچنین خواستار اصلاح این شورا و رفع «موضع‌ ضداسرائیلی مزمن» این شورا شد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در نخستین حضور خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو این شورا را به باد انتقاد گرفته و تلویحا تهدید به خروج از این شورا کرد.
 
نیکی هیلی گفت: «ایالات متحده به دقت این شورا و مشارکت ما در آن را در دست بررسی دارد. ما در برخی حوزه‌ها نیاز به کار بسیار می‌بینیم.»
 
پیش از سخنان نیکی هیلی در شورای حقوق بشر سازمان ملل برخی رسانه‌ها و دیپلمات‌ها گفته بودند که ممکن است نماینده آمریکا از امکان خروج از این شورا بگوید.
 
نیکی هیلی به‌تازگی انتقاد از این شورا را شدت بخشیده است. وی در یادداشتی که هفته گذشته در روزنامه واشینگتن پست منتشر شد، گفت برای شورا مشخص خواهد کرد که چه تغییراتی باید انجام شود.
 
نیکی هیلی با انتقاد از عضویت کشورهایی نظیر کوبا و ونزوئلا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، آن را یکی از شکست‌های این شورا دانست.
 
وی با این حال به متحدان آمریکا، از قبیل عربستان سعودی و مصر که در این شورا عضویت دارند و کارنامه حقوق‌ بشری‌شان مورد انتقاد بسیاری از مدافعان حقوق بشر است، اشاره‌ای نکرد.
 
نیکی هیلی در واشینگتن پست نوشت: «وقتی این شورا بیش از ۷۰ قطعنامه علیه اسرائیل و تنها هفت قطعنامه درباره ایران دارد... یک جای کار به‌شدت ایراد دارد.»
 
در ماه مه امسال چند سازمان، از جمله فریدم هاوس در نامه‌ای به نیکی هیلی خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را برای اسرائیل زیانبار دانستند.
+35
رأی دهید
-9

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.