خدا، شاه، میهن- خدا، ولی فقیه، سپاه - مقاله ای از اکبر گنجی

گنجی:آیت الله علی خامنه‌ای حکومت را حق خدای شارع به شمار می آورد اکبر گنجی - روزنامه نگار و پژوهشگر ایرانی
اکثر افرادی که پیش از انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به دنیا آمده اند، شعار «خدا، شاه، میهن» را به یاد می آورند.
 
خدا برای شاه همان خدای سنتی بود. شاه بارها گزارش‌های زیادی از نظرکردگی ائمه درباره خودش نقل می کرد. در واقع در این سه گانه، یادی از خدا نمی رفت، اما تمامی مسئولان رژیم پهلوی فقط و فقط دائماً مشغول سناگویی اعلی حضرت همایونی و نوکری و چاکری و غلامی خود بودند. نوعی ناسیونالیسم ایرانی هم ساخته می شد که میهن پرستی فرزند آن بود. خوب است مقایسه‌ای در این مورد میان رژیم پهلوی و رژیم جمهوری اسلامی صورت دهیم.
خدای فقیهان و خدای شاه
خدای فقیهان، خدای شارع قانون گذار پارتی باز است. برای صنف روحانیت "حقوق ویژه" تبعیض آمیز در نظر گرفته است. خدای شاه هم نظر ویژه‌ای به او داشت، اما خدای شارع- به معنایی که فقها در نظر دارند- نبود.
 
از نظر فقیهان، حق حکومت کردن از آن خدای شارع است. خداوند این حق را به پیامبر، پس از او به ائمه و در دوران غیبت تمام ناشدنی، به فقیهان واگذار کرده است. فقیهان شریعت یا احکام الله را اجرا خواهند کرد. آنان مخالفت با این ایده را شرک به شمار می آورند.
 
آیت الله علی خامنه‌ای حکومت را حق خدای شارع به شمار می آورد که به برخی افراد و یک صنف تنفیذ کرده است. در ۲۰ تیر ۱۳۶۹ گفته است: «در اسلام، سرپرستی جامعه، متعلق به خدای متعال است»، بنابراین هرکس ولی و سرپرست مردم شود، ولایت خداوند از سوی او محقق خواهد شد. در ۲۶ آذر ۸۲ گفته است:«در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتی بر انسانها مقبول نیست، مگر این‌که خدای متعال مشخص کند». اصل بر عدم ولایت است، مگر آن که شارع آن را تنفیذ کرده باشد. در ۱۴ خرداد ۸۵ گفته است:«آن چیزی که به عنوان مبدأ مشروعیت این نظام محسوب می شود، یعنی ولایت الهی که منتقل می شود به فقیه، مشروط است به پایبندی بر احکام الهی».
 
آیت الله مصباح یزدی به عنوان علامه و ایدئولوگ اصول گرایان در این خصوص سخنان بسیاری گفته که به سه مورد زیر اشاره می کنیم:
 
آیت الله مصباح یزدی در ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ گفت :«آن گونه که باید مسأله ولایت ‌فقیه را تبیین نکرده ایم که طبق فرمایش معصومین، مخالفت با ولایت‌فقیه در حد شرک بالله است».
 
آیت الله مصباخ یزدی در ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ گفت:«اگر حاکم جامعه مأذون از طرف خداوند نباشد، حکومتش غیر مشروع است، هرچند همه مردم نیز آن را پذیرفته باشند...بر اساس ادله، حکم نائب امام زمان در واقع حکم امام زمان، و اطاعت از او اطاعت از امام زمان ، و مخالفت با او در حد شرک بالله است».
 
آیت الله مصباح یزدی در ۱۲ مهر ۱۳۹۴ گفت: «توحید بدون پذیرش ولایت، بی‌فایده خواهد بود. در واقع خداوند متعال، یک دژ دارد و آن دژ توحید است و مسئله ولایت لازمه توحید است...قانون پذیری از غیر خدا و بدون اذن خداوند، شرک است؛ زیرا اگر کسی در عرض خداوند قرار داده شود، شرک خواهد بود؛ اما اگر اطاعت و قانون پذیری از افراد به اذن خداوند باشد، نه تنها شرک نیست، بلکه آن اطاعت، لازم است».
 
اختراع ولایت فقیه و ایمان به آن را رکنی اساسی از باور به خدا و توحید قرار دادن، خود عملی مشرکانه است. کمال توحید ، نفی مطلق غیر خداوند است، نه شریک جدیدی به نام فقیهان برای خدا قرار دادن. اگر قانون گذاری آدمیان عملی مشرکانه است، بیش از ۹۵ درصد قوانینی که در جمهوری اسلامی در طول ۳۸ سال گذشته وضع شده، قوانین بشری بوده و در شریعت اسلام اثری از آن‌ها وجود ندارد. پاسخ فقیهان این است که خداوندی که ولی فقیه را نائب امام زمان قرار داده، به او حق قانون گذاری هم داده است. اما خداوند نه حق حکومت کردن را به یک خانواده( خانواده علی بن ابی طالب) به طور ارثی واگذار کرده است، نه شخصاً یا از طریق آن خاندان حکمرانی سیاسی را «حق ویژه»فقیهان به شمار آورده است. قرآن در این مورد ساکت است و فقط بخشی از شیعیان ۱۲ امامی چنین اعتقادی دارند. فقیهان خود را به مقام خدایی ارتقأ داده و در واقع مقاصد شیطان- به تعبیر قرآن- را دنبال می کنند(رجوع شود به مقاله «فقیهان درباری؛ خدایی کردن یا کارگزاران شیطان»).
خامنه‌ای و شاه 
نوکران و غلامان و چاکران در مدح شاه و علی خامنه‌ای چیزی کم نگذاشته اند. اینک به چند نمونه از سخنان فقیهان درباری در مورد علی خامنه‌ای بنگرید:
 
آیت الله مصباح یزدی در ۵ مهر ۱۳۹۳ گفت: «بینی و بین الله بین نعمت‌هایی که خدا به ما داده است، نعمتی بالاتر از نعمت وجود مقام معظم رهبری سراغ ندارم. کمالات ایشان بر کسی پوشیده نیست و هر روز نیز جلوه‌ای از کمالات ایشان ظاهر می‌شود؛ به گونه‌ای که دوست و دشمن در دنیا اعتراف کرده‌اند که ایشان شخصیتی ممتاز است». در ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ گفت:«بحمدالله بعد از امام ، خداوند نسخه بدل ایشان را بر جای ایشان نشاند، و قطعا این امر ازتأییدات الهی است». در ۱۱ دی ۱۳۹۵ گفت:«امروز بالاترین نعمتی که خداوند به جامعه ایرانی داده است، رهبری فرزانه است».
 
آیت‌الله محمد یزدی گفته است: «یک شخصی همانند رهبر معظم انقلاب که مسئولیت امت اسلامی را دارد، امام عصر ایشان را کمک می کنند، چون در برخی قضایا کل امت و جامعه ی اسلامی در معرض خطر قرار می گیرد و مقام معظم رهبری هم مسئولیت حفاظت از این امت را دارد و اگر امام عصر ایشان را تنها بگذارد و در تصمیم گیری اشتباه کند، جامعه اسلامی آسیب می بینند. بنابراین، عنایت خاص امام زمان را من پشت سر همه تدبیرهای مقام معظم رهبری می بینم. به همین دلیل هم گاهی ایشان به قم می آیند و بر می گردند، بدون این که کسی متوجه شود. معتقدم ایشان عالی‌ترین تدبیر را در حوادث دارند، بعد از امام راحل یکی از ذخایر پر قیمتی که خداوند برای این امت و برای شرایط این زمان ذخیره کرده است، آیت الله العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) است، که ما وقتی محاسبه می کنیم، اگر قرار بود که در شرایط حساسی مانند امروز کس دیگری غیر از ایشان در مقام رهبری باشد، معلوم نبود چه بر سر این کشور می آم».
 
محمدی گلپایگانی رئیس دفتر خامنه ای:«بارها و بارها این پیام به ما رسیده است از افراد مختلف که در خواب و مکاشفه ؛ امام زمان می فرمایند: ما سید علی را تنها نخواهیم گذاشت».
 
آیت الله احمد جنتی: «اگر تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری[در فتنه سال ۸۸ ] نبود، قطعا دشمنان به خواسته‌های خود می رسیدند». او خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت:«ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است و ما عقیده‌مان این است که ولایت فقیه ولایت امام علی است و اگر قبول نشود نظام نمی‌تواند رسالت خود را پیاده کند. بنابراین از شما خواهش می‌کنم در دوره‌ای که ما در خدمت شما هستیم به این نکته توجه کنید و ان‌شاءالله امیدواریم زیر سایه مقام معظم رهبری بتوانیم کاری کنیم که هم خدا، هم مقام معظم رهبری و هم مردم از ما راضی باشند».
 
صادق لاریجانی در ۶ دی ۹۱ درباره نقش آیت‌الله خامنه‌ای در مدیریت سرکوب جنبش سبز گفته است:
 
«در جریان فتنه ۸۸ دشمنان نظام اسلامی به دنبال ایجاد غائله بودند و عده‌ای نیز از درون کشور آب به ‌آسیاب دشمن ریختند... نقش مقام معظم رهبری در برخورد با فتنه سال ۸۸ بی‌بدیل بود.‌مقام معظم رهبری در برخورد با این فتنه بسیار صبوری کردند و آن گاه که به این نتیجه رسیدند که فتنه‌گران به دنبال حق و حقوق قانونی نبوده بلکه می‌خواهند با نظام برخورد کنند، به خوبی به ارشاد مردم و بیدار کردن بصیرت مردم پرداختند که موجب برخورد انقلابی با فتنه‌گران و خلق حماسه نهم دی‌ماه شد».
 
سرلشکر فیروزآبادی درباره ی چفیه ی آیت الله خامنه‌ای گفته است: «مقام معظم رهبری خورشیدی است که قافله انقلاب از نور ولایت ایشان راه را از بیراهه تشخیص می‌دهد؛ ایشان گاهی از روی محبت دست روی سر فردی می‌کشند؛ گاهی انگشتر خود را می‌بخشند و گاهی چفیه‌ای که بر شانه‌هایشان دارند را به طالب آن چفیه هدیه می‌دهند. چفیه‌آقا مثل یک راز جذاب است که شاید هنوز کسی نتوانسته به آن راز دست پیدا کند و هر کسی زرنگ‌تر باشد، می‌تواند در مجلسی که آقا حضور دارند، چفیه ایشان را به عنوان تبرک بگیرد و تا آخر عمر آن را بر گردن خود بیندازد و با افتخار به همه بگوید که این چفیه از روی شانه‌های آقا برداشته شده و به دست من رسیده است. کسانی که تا به حال به محضر آقا شرفیاب شده‌اند، شاهد بوده‌اند که هر بار که کسی چفیه آقا را طلب کرده، ایشان با رضایت کامل به یکی از همراهان ‌‌فرمودند "این چفیه را از شانه من بردارید و بدهید به ایشان».
 
همه به یاد دارند که سعیدی امام جمعه قم اعلام کرد که در وقت زاده شدن علی خامنه ای، او «یا علی» گفته و زاده شده است. همه به یاد دارند که در فروردین سال ۱۳۹۰ صدیقی در مراسم بیت رهبری، در حضور علی خامنه ای، کلیه سران نظام و مردم گفت :«امسال مقام معظم رهبری به دیدارامام زمان نائل آمد».
 
فقیهان علی خامنه‌ای را به خدای اشاعره تبدیل کرده اند که دارای قدرت مطلقه بوده و به هیچ کس پاسخگو نیست(رجوع شود به مقاله خامنه‌ای، خدای اشاعره).
سپاه و میهن
ارتش و گارد شاهنشاهی در زمان شاه دارای جایگاه ویژه بودند. با این همه، شعار رژیم پهلوی "خدا، شاه، میهن" بود. اما شعار عملی جمهوری اسلامی، "خدا، خامنه ای، سپاه" است. شاه هرگز اجازه دخالت ارتش در امور سیاسی را نمی داد. وظیفه ارتش، دفاع از میهن و رژیم شاه بود. جز عده اندکی از فرماندهان ارتش، اکثر آنان در فسادهای اقتصادی دستی نداشتند.
 
خامنه‌ای سپاه و بسیج را به مهمترین قدرت‌های سیاسی و اقتصادی کشور تبدیل کرده است. همه از این امر آگاهند. در هر انتخاباتی، نظامیان به طور سیستماتیک در انتخابات به نفع اصول گرایان وارد می شوند.
 
در سال ۱۳۸۴ آنان احمدی نژاد را رئیس جمهور کردند و سپس محمد باقر ذوالقدر جانشین فرمانده کل سپاه گفت که "با طراحی درست و چند لایه" توانسته اند احمدی نژاد که را «نماد اصول گرایی، دین باوری، انقلابی گری و عدالت ورزی است» رئیس جمهور کنند(روزنامه ایران، ۱۸ تیر ۱۳۸۴). انتخابات ۸۸ نیز تکلیفش روشن است که سپاه نه تنها در انتخابات، که در سرکوب‌های پس از آن نقش اصلی را بازی کرد.
 
اینک حدود ۱۲ سال از شهرداری سردار قالیباف می گذرد. چندین بار برای ریاست جمهوری نامزد شده و یکی از نامزدهای این دوره است. هر فساد و جنایتی مرتکب شود، سپاهیان و اصول گریان از او حمایت به عمل می آورند(رجوع شود به مقاله رهبران و زمامداران مادام العمر جمهوری اسلامی).
 
محسن رضایی نیز چندین بار در انتخبات شرکت کرده و هیچ گاه رأی نیاورده است. با این همه، اینک به طور همزمان در سپاه و «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که قرار است نامزد رقیب حسن روحانی را از سوی اصول گرایان معرفی کند، فعال است.
 
سردار اسماعیل کوثری، پس از چند دوره نمایندگی مجلس و همکاری با «جبهه پایداری»، پس از عدم کسب رأی مردم در انتخابات گذشته ، اینک به قرارگاه خاتم الانبیأ باز گشته است.
 
به تعبیر دیگر، سپاهیان مأمور می شوند تا در گروه‌های اصول گرا فعالیت سیاسی حزبی کرده و هرگاه لازم شد، با سپاه بازگشته و از این طریق فعالیت اقتصادی و سیاسی را ادامه دهند. نقش سپاه در قاچاق کالا آن قدر زیاد است که حتی محمود احمدی نژاد گفت که کار «برادران قاچاقچی خودمان» است.
 کلام پایانی
مقاله شاه و خامنه ای؛ فساد و فروپاشی رژیم مقایسه‌ای میان فساد هر دو رژیم صورت داده و از پیامدهای آن سخن رفته بود. اما فساد ساختاری جمهوری اسلامی آن چنان گسترش یافته که گویی درمان ناپذیر است. جمهوری اسلامی شعار "خدا، خامنه ای، سپاه" را جایگزین شعار «خدا، شاه، میهن» رژیم پهلوی کرد. در این جا خدا فقط و فقط یک نقش دارد و آن هم تنفیذ قدرت خود به ولی فقیه است. قدرت اصلی از آن خامنه‌ای و سپاه است.
 
اما جامعه، روشنفکران، منتقدان و حتی رقیبان به راه خود می روند. دستاورد فقیهان از نظر اجتماعی آن قدر بد بوده که وقتی گزارشی از آن به علی خامنه‌ای ارائه شده، او به شدت گریسته است. داوری اخلاقی درباره سمت و سوی جامعه یک چیز است، گریه دار بودن این سمت و سو برای خامنه ای، چیزی دیگر است. اینک صدای «متفاوت ها» و «دیگری» بیش از صدای خامنه‌ای و اعضای رژیم شنیده می شود. کجا؟ در شبکه‌های اجتماعی. هر کس شبکه خودش را راه انداخته و جامعه ایران به مجمع الجزایری تبدیل شده که هیچ گفتنمانی بر آن سیطره ندارد.
+62
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران

    ولی وقیح به گور ....نداشته ا‌ش خندیده
    2
    67
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    شاه بی عیب نبود ولی اگر بخواهیم با حکومت اخوندهای عرب اجنبی مسلمان مقایسه کنیم خیلی خیلی بهتر بود. در جهان اینقدر خوار نبودیم عربها در مقابل ما ارزشی نداشتند پولمان بی ارزش نبود به عنوان یک کشور مسلمان تروریست شناخته شده نبودیم خیلی خارجیها دوست داشتند کشور باستانی ایران را ببینند و در ایران مجبور به داشتن حجاب اجباری نبودند خمینی ملعون همه چیز را بر باد داد و خامنهای ابله خرابترش کرد
    5
    104
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    Amir Sayeh - هامبورگ، آلمان

    واقعا مایه شرمساری است, جناب گنجی!!. وجه مشترک افرادی مثل شما و چپ های سوخته و کومونیست های بخت برگشته در آن است که برای کوبیدن رژیم آخوندی, حتما باید رژیم گذشته را بکوبید؟؟؟. آخر برای چه؟ مشکل روحی و روانی دارید؟. منتطقی دیگر ندارید؟ . هیچ چیزی در آنزمان ارزش و جایگاهی نداشت؟!! . حرفهایتان تکراری, و تفسیرها هم آب دوغ خیاری!!!. واقعا جای شرم دارد که به جای پوزش از مردم ایران و از مادران و پدران و فرزندان این مرز و بوم, مشغول ....پراکنی هستید.
    25
    88
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین

    هر کی بفکر خویشه!
    4
    40
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    شاه و شیخ - قم، ایران
    قرن‌ها است که شاه و شیخ, دو روی یک سکه بوده و هستند. نه در مثلث شعار شاه و نه در شعار شیخ جائی برای ملت یا امت نبوده چرا که میهن توسط "شاه مطلق" و یا" ولی‌مطلق" اداره میشود و شاه و ولی‌ هم مستقیم به ارکان الهی وصل میشوند. بنابراین فرو کردن این تفکر در ذهن مردمی ناآگاه و بعضا بیسواد، بهترین ابزاری است در دستان ابرقدرتهای شرق و غرب برای تغییر حکومت ها. به قول دکتر اسماعیل خویی، "از تاج بر سری چو عمامه بر سری/ تاریخ ما چرا اینگونه سر سری...!! یکی‌ با تاج مینازد و دیگری به عمامه، هر دو مطلق گرا و هر دو خود را به یک نیرویی موهوم وصل می‌کنند تا از طریق این نیرو بتوانند تسمه از گرده مردم بکشند ..!!
    31
    15
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    شاه و شیخ - قم، ایران

    آقای گنجی، با درود فراموش کردم بگویم که شما پیاز داغ یک نکته را در این مقاله تان زیاد کردید و آن‌ اشاره به شخص شخیص حاج ممرزا است. شما مثل این که خبر ندارید از دید شاه اللهی جمأعت فقط و فقط باید به شیخ فحش داد و انتقاد کرد. اگر کسی‌ بخواهد محبوب این جماعت کاسه لیس شود باید مدحی، سنأیی در باب حاج ممرضا بگوید حتی اگر آن شخص خلخالی و لارجوردی باشد با گفتن یک خدا بیامرزز یا مثلا نور به قبرش ببارد، این جماعت از سر تمام تقصیراتش خواهد گذاشت...!! پس با حذر باشید و دیگر حاج ممرضا را با شیخ مقایسه نکنید که عاقبت خوشی ندارد..!!
    36
    12
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    فرو چون چکد خونم از قلب پاک - خدا، شاه، میهن نویسد به خاک.
    12
    30
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::شاه و شیخ - قم، ایران::]. عاقبت .....همانا نمک خوردن و نمکدان شکستن است. کسى که قدر زحمات پهلوى را نداند و نام آن ایرانپدر را به سُخره گرفته، "حاج ممرضا" بنامد، کسى نمیتواند باشد جز مزدور رژیم آخوندى که ... در اینتر نت باز شده تا پاچه هرآنکس که مِهر پهلوى به دل دارد را بگیرد.
    1
    8
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::شاه و شیخ - قم، ایران::]. همین انتقادات مغرضانه و بى اساس و دروغ شما خائنین به میهن بود که ایران ما امروز در دست کثیف اربابان اجنبى شما گرفتار آمده. امروزه کسى که هنوز پهلوى را تکفیر کند و او را خادم و دلسوز مام میهن نشناسد، یا دسترسى به هزاران مدرک مستند روى اینترنت ندارد، و یا جیره خوار دشمن است و هنوز از وحشت بازگشت شاهزاده به میان ملیون ها ایرانى قدر شناس شب و روزش در لرزه و دلهره میگذرد. شما هر چقدر میتوانى تلاش بیهوده کن، تاریخ کشور اهورایى به ما ثابت کرده که ایران میماند ولى دشمنانش همیشه روسیاه و بى آبرو از دنیا رفته اند.
    1
    11
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    فارسان - مرکزی، ایران
    یک موی گندیده پادشاه فقید به کل هیکل تو وسایر انقلابیون احمق و نادان ارزش داشت و داره!!!تو و بقیه سبک مغزان انقلابی اینقدر قلم فرسایی صد تا یه غاز بکنید تا جون از ....در بیاد!!!!؟؟؟
    2
    10
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    fair 50 - رنتون، ایالات متحده امریکا
    این مردک، اکبر گنجی، من نمیدونم این با چه رویی قلم بدست میگیره و نشر فضولات میکنه؟! آخه مگه تو و ابراهیم نبوی سرتون تو یه آخور نبود با لاجوردی و الله کرم و جعفر شفیع زاده و بهزاد نبوی؟ حالا به هر ترتیبی ولتون کردن و اومدین خارج از کشور حالا دیگه خفه خون بگیرین و با همون مستمری که میرسه ارتزاق کنین دیگه! مقاله و تفسیر نوشتن تون دیگه چیه؟ درسته ما یه آلزایمر تاریخی داریم ولی شما دوتا رو باید بست به یک گاری چون هم از توبره میخواین بخورین هم از آخور!
    2
    11
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iran2015 - وین، اتریش
    * در شبکه‌های اجتماعی. هر کس شبکه خودش را راه انداخته و جامعه ایران به مجمع الجزایری تبدیل شده که هیچ گفتنمانی بر آن سیطره ندارد* و هر کس برای اربابش دم تکان میدهد.متاسفانه ایرانیها بخاطر اختلاط نژادی یک اش شلقلمکاری از همه جا در آمدند که جز نابودی آینده ای ندارند.طرف مقاله را میخواند ولی نمیفهمد.بی تفاوت است که در باره اقتصاد و اختلاس هنر و فوتبال هواپیما و فضا و گیاه .این پریشان حالها فقط یک مطلب در کامنت میگذارنند مینویسد.*خاک بر سر مردم ایران لیاقت استفاده اش را نداشتید😃دیگری مینویسد از برکات امام است😁آن علی یوکی مینویسد ترکها اولین مصرف کنندگان ان بودند 😂 دیگری حدیث خلافای راشدین را در مورد ان میگوید و در رد شیعه رافضی😂بابا چرا جفنگ میگویید ما در مورد کود صحبت میکنیم
    2
    3
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین
    [::شاه و شیخ - قم، ایران::]. مکتوب جنابعالی بیش از اندازه نیکوست،احسنت به شما و تفکرات منورتان.
    12
    0
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. دوست عزیزم ،نباید یکطرفه بقاضی رفت،نه تنها محاسن را باید تحت نظر داشت دائم که معایب را نیز باید محسوب کرد،شاد و سلامت میخوام همتونو.
    4
    3
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین
    شاه و شیخ و سبکبالم با هم شطرنج بازی میکردن!فکر میکنید نتیجه چی شد؟ شاه دق کرد! وزیر پناهنده شد!اسب فلج شد!خٌرطوم فیلو بریدن! تٌو صورت رٌخ اسید پاشیدن! سربازا بدست عوامل خودی شهید شدن! کلا بازی مهیجی بود.
    5
    2
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین::]. [::فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین::]. محترم، اگر معایبى هم بود و ایراداتى هم میشد به سلطنت پهلوى گرفت، امروز کمکى به آینده کشور نخواهد کرد. خود شاهزاده، که بنظر من تنها کاندید نجات میهن محسوب میشود نیز، هیچوقت منکر کمبود ها نبوده، حتى ادعاى تاج و تخت نمیکند. اما با محترم شمردن عقاید مغرضانه کسانى که باعث سقوط کشور شده اند نیز موافق نیستم. تنها نتیجه اى که از "انتقاد ظالمانه" از حکومت پهلوى خواهیم گرفت، تعویق آزادى میهن است. لطفاً فریب ایرانى نمایانى که قصدى جز کوبیدن تنها ناجى احتمالى کشور را دارند نخورید. به در و دیوار کوفتن خود و به دروغ افترا و تهمت زدن به پادشاه، عکس العملى هست که دشمن در مقابل محبوبیت پهلوى در بین ایرانیان نشان میدهد.
    1
    0
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین
    [::Sabokbalam دوست عزیزم مملکتی مثل ایران ما ارث پدری هیچ شخصیتی نیست و فراوانند افراد تحصیلکرده و ایراندوستی که یک تار مویشان به هزارها
    1
    0
    ‌سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین::]. ددوست بسیار گرامى، لطف کنید و نام چند نفر از این واجدین شرایط که به اذعان سرکار تحصیلکرده و ایراندوست هم هستند را لیست کنید تا ما هم با نامشان آشنایى پیدا کنیم.
    1
    0
    ‌چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. دوست عزیزم وقت بخیر در درجه اول،اگر از دست من و خواندن عقیده ام ناراحت میشوید لزومی نمیبینم که متنی بنگارم اما توجه داشته باشید که انسان تا زمانیکه برای بدست آوردن یک لقمه نان حلال برای خود و خانواده اش تلاش میکند و خلاصه عرض کنم که زمین و زمان را بهم میدوزد که سربار کسی نباشد و بقول امروزی ها روی پای خودش بند باشد،چنین انسانی را شما چه مینامید و این شخص چه فرقی دارد با کسی که در تمام مدت عمر دست به سیاه و سفید نزده و حتی یک روز گشنگی نکشیده و همواره با سرمایه هاپولی شده یک ملت بدبخت درحال عشق و حال و کیف کردن است؟ تا سگ نشوی کوچه و بازار نگردی هرگز نشوی گرگ بیابان حقیقت،همهتونو بی شیره پیله دوست دارم.
    1
    0
    ‌چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین::]. با درود. من به هیچ وجه از خندان نظرات شما ناراحت نشده، خیلی‌ هم خوشحال میشوم که پاسخی برای پرسش‌هایم پیدا کنم. سرمایه هاپولی شده؟! در ثانی‌، شما گمان می‌کنید که محمد رضا پهلوی فرزند رضا شاه کبیر گرسنگی کشیده بود که به خواست مردم، امروز نور به قبرش می‌بارد؟! یا اینکه این ملت امروز اشتباه میکنند و در سال 57 انقلابی‌ به حق راه افتاد؟.
    1
    0
    ‌پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین::]. خندان = خواندن
    1
    0
    ‌پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.