اظهار نظر صریح پورمحمدی در مورد اعدام‌های ۶۷: به اجرای حکم خدا افتخار می‌کنم

پس از آنکه علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در نامه‌ای از وزیر دادگستری دولت روحانی خواست که «تکلیف شایعات در مورد اعدام‌های ۶۷» را روشن کند، مصطفی پورمحمدی به صراحت اعلام کرده که به نقشش در این رویداد «افتخار می‌کند».
 
آقای محمدی که یکی از اعضای کمیته تصمیم‌گیری درباره اعدام‌های تابستان ۶۷ بود، پیش از این تنها در واکنش به انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری در مورد اعدام‌ها، این اقدام را تلاش برای «تطهیر دشمنان خون‌آشام ایران» توصیف کرده بود، اما حاضر نشده بود مستقیماً در مورد نقش خود در این زمینه سخن بگوید.
 
این موضوع واکنش علی مطهری، نایب رئیس مجلس، را به دنبال داشت و او در نامه‌ای خواهان این توضیح شد که «آیا شایعات درباره اتفاق سال ۶۷ درباره نحوه اجرای حکم امام [آیت‌الله خمینی] صحت دارد یا خیر؟»
 
او تأکید کرد که «مشکل کشور ماست که مسئولان به جای توضیح یک مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده است به مغالطه می‌پردازند و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کنند و هیچ گاه به سؤال مورد نظر پاسخ نمی‌دهند».
 
اکنون اما اظهاراتی از مصطفی پورمحمدی در خبرگزاری تسنیم منتشر شده که در آن وزیر دادگستری دولت یازدهم گفته است که «افتخار می‌کنیم که دستور خدا را در رابطه با منافقین اجرا کردیم و در مقابل دشمنان خدا و ملت با قدرت ایستادیم و مقابله کردیم».
 
وزیر دادگستری ایران در این سخنان که عصر یکشنبه هفتم شهریور در جلسه شورای اداری استان لرستان، عنوان شده، اضافه کرده که «خداوند فرمودند بر کفار رحم نکنید چون آنها به شما رحم نمی‌کنند و به منافقان نباید رحم کرد چراکه اگر بتوانند شما را به خاک و خون می‌کشند که کشیدند».
 
مقام‌های جمهوری اسلامی از عبارت «منافقین» برای توصیف سازمان مجاهدین خلق استفاده می‌کنند که از اصلی‌ترین گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در طول نزدیک به چهار دهه اخیر است.
 
در مورد اعدام‌های تابستان ۶۷ که گروهی از زندانیان سیاسی چپ‌گرا و نیز هواداران سازمان مجاهدین خلق را در بر می‌گرفت، به ندرت از تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی صحبت شده است.
 
با این حال انتشار فایل صوتی سخنان اعتراضی آیت‌الله منتظری، قائم مقام وقت رهبری جمهوری اسلامی، در حضور اعضای کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌ها، باعث شده مقام‌های رسمی و غیر رسمی در ایران اظهار نظرهایی در این باره داشته باشند.
 
عمده این اظهار نظرها در محکومیت اقدام بیت آیت‌الله منتظری در انتشار این فایل صوتی و نیز اتهام همراهی با سازمان مجاهدین خلق بوده است و شاید علی مطهری به عنوان نایب رئیس مجلس نخستین مقام جمهوری اسلامی بود که به این اعدام‌ها صراحتاً و نه به تلویح اشاره کرد.
 
نامه علی مطهری اما واکنش‌های دیگری را هم در پی داشت. در مجلس محسن کوهکن، نمیانده اصولگرا، اعتراض کرد که چرا آقای مطهری در مقام نایب رئیس مجلس باید چنین اظهار نظری داشته باشد. همچنین ۲۰ نماینده مجلس هم در همین ارتباط خواستار بررسی صلاحیت آقای مطهری برای باقی ماندن در سمت نایب رئیسی مجلس شدند.
 
روز یکشنبه اما دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری هم بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن از اعدام‌های گروهی تابستان ۶۷، به عنوان «تصمیم تاریخی و انقلابی حضرت امام خمینی در برخورد جدی و بدون مسامحه با منافقین و محاکمه عادلانه سران و برخی اعضای گروهک منافقین» یاد شده است.
 
ابراهیم رئیسی، که در زمان این اعدام‌ها به عنوان معاون دادستان، در کمیته تصمیم‌گیری عضویت داشت، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است، و در دوره چهارم این مجلس، مسئول دفتر دبیرخانه مجلس خبرگان بود، و از زمان آغاز به کار دوره پنجم این مجلس تغییری در این ارتباط مخابره نشده است.
 
هم ابراهیم رئیسی و هم مصطفی پورمحمدی در نشست کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌ها با آیت‌الله منتظری، برای توجیه اقدامات این کمیته تلاش می‌کنند، اما سخنان آنها بارها با اعتراض آیت‌الله منتظری قطع می‌شود.
 
همچنین آیت‌الله منتظری در این نشست در خطاب به کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌ها، از این رویداد به عنوان «بزرگترین جنایت تاریخ جمهوری اسلامی» یاد می‌کند، و به آنها هشدار می‌دهد که در آینده از آنها به عنوان «جنایتکاران تاریخ» یاد خواهد شد.
 
پیشتر سازمان مجاهدین خلق با اشاره به انتشار این فایل صوتی، بار دیگر خواستار «محاکمه» سران جمهوری اسلامی به جرم «جنایت علیه بشریت» شده بود.
+18
رأی دهید
-95

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    sarbaz007 - المان، آلمان

    یه نگاهی برو آینه به رخ خودت بنداز ، من مطمئنم شعبا کابوس اونایی‌ که بیگنا کشتی‌ میبینی، خدا هیچ موقع حکم مرگ بندهاشو نمیدی
    3
    55
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    سهیل ایرانی - برلین، آلمان

    زمان قوی ترین موتور برای تغییر در یک جامعه است. هیچ چیز توانایی مقابله با زمان را نداشته و ندارد. سونامی زمان با تضعیف و نابود کردن نسل انقلاب کننده ایران کم کم داره اونها را به گوشه رینگ میبره و پاسخ به اعدام های 67 توسط پورمحمدی نشانه همین فشاره. شما به خوبی میدونین نسل سوخته دهه شصت، نه برای شما و نه برای ارزشهای شما پشیزی ارزش قایل نیست. با گذشت زمان شما پیرتر و ضعیف تر میشین و شیرهای جوان هر روز قوی و قوی تر میشن. بهتره هر چه زودتر قبل از اینکه زیر دست و پای ما له بشین بکشین کنار. اولین کاری که بعد از سرنگونی این رژیم میکنم اینه که ضریح امام رضا را خراب میکنم و قبرش از دل زمین بیرون میکشم و اون را به قعر دریا میندازم و میخوام ببینم کی قراره جلوی من را بگیره.
    11
    43
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    شاه و شیخ - قم، ایران

    جناب وزیر، نیازی نیست که لفظا اعتراف و افتخار کنید چون رئیس دولت تدبیر و امیدخود از نزدیک در افتخارات شما سهیم و شریک بوده اند و به پاس همین افتخار آفرینی‌های شما ست که سایه نحس شما را بر وزارت دادگستر پراکنده کرد. حالا مرحمت بفرمائید یک نظر سنجی سایبری به راه بیاندازید تا "دورندیشی" امام را با نظرات مردم محک بزنید...!! جناب آقای دکتر هاشمی‌ تحصیلکرده‌ وزیر محترم بهداری, جامعه پزشکان و ملت ایران باید در برابر شما به پاس داشتن چنین همکارانی سر تعظیم فرود آورند...!!!!
    6
    36
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    انشا الله در آینده نزدیک یکى از درخت هاى خیابان پهلوى را " افتخار" نامگذارى میکنیم و ما هم به شما افتخار خواهیم کرد!
    5
    42
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    aashena - اتاوا، کانادا

    منتظر روزی باش که ورق بر گرده و بی افتی دست خانواده اونهیی که به قتل رساندی ببینیم خدای تو چطور نجاتت میدهد
    5
    54
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    whatever - کپنهاگ ، دانمارک

    من اگه خدا بودم, خودم را میکشتم که یه همچین آدم کثیف و جنایت کاری با این قیافه کریه, خودش رو نماینده من میدونه. مگر اینکه این مرتیکه پور محمدی منظورش از خدا همون خمینی است.
    4
    48
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    با دیدن این چهره کریح امشب خواب بی خواب 😯
    5
    41
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    عجیب است که شخصی چنین قاطعانه به جنایات خود اعتراف می کند و ملت بی خیال هم انگار نه انگار که اتفاقی افتاده! :o
    5
    51
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    kiyanzx1 - استکهلم، سوئد

    از اسم جنایتکار رد شدید! به ادمخوارى مزین گشتید ! ننگ بر تمام هیکل جمهورى اسلامى از کوچکترین فردش تا رهبرش .
    4
    46
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    اگر روزی مصطفی پورمحمدی جنایتکار دست مردم افتد قطعا" از جنایتی های که انجام داده پشیمان خواهد شد و انوقت خیلی ذلیلانه میگوید هرگز نمی خواستم این جنایتها را انجام دهم ولی چکار کنم مامور بودم و معذور , دستور هم از طرف ابر جنایتکار تاریخ ایران خمینی دجال صادر شده بود اگر سرپیچی از دستورش میکردم حتما" من را هم میکشتند.
    4
    41
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    minoo111 - تهران، ایران
    صرف نظر از چند تن از رهبران مجاهدین خلق که تصمیمات غلط داشته و دارند ، درود بر مجاهدین خلق که در راه مردم و ازادی اینچنین مقاومند و پایدار .
    25
    18
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    iRONiC - استکهلم، سوئد

    جلادِ پفیوز
    5
    46
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    alvares - زوریخ، سوییس

    این حروم لقمه، با اون پیر کفتار خمینی، و احمد خمینی که زهر خور شد، و لاجوردی ..، که لعنت خدا بر اینها، بهترین فرزندان ایران را در سال ۶۷ و ۸۸ قتل عام کردند، از ترس سرنگونی، امیدوارم انقلاب که شد همین خبیث را به گاری ببندیم که بار بکشد، حیف ایران که این تخم جنیان درش حکمرانی میکنند، دروغ گوهای ظالم.
    4
    39
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    javadrezazadeh - ارومیه، ایران

    اون دنیا هم میبینیم خدا به این کارت افتخار میکنه یا نه عنتر
    4
    36
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    داعش از نوع شیعه، ننگتان باد با افتخارتان .
    5
    45
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Azad_UK - لندن، انگلستان

    به امید یزدان به زودی حکم خدا در برابر شما هم اجرا خواهد شد !
    4
    40
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    esfanie - اسن، آلمان
    مردونه ، تعفن تولت‌های خیابان جمشید ، شرف داره به این موجود.حالا برین اون کودن‌های از همه‌‌جا بی‌ خبر را بگین، که به اینها دوباره رای دادند.
    2
    12
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۹
    بردیا ارانی - کلن، آلمان
    بیزدان گر ما خرد داشتیم کجا این سرنجام بد داشتیم . دوستان عزیز دقت بفرمایید . بنظر من خمینی یک مسلمان تمام عیار بود و انچه انجام داد همانی بود که به ان اعتقاد داشت .ایرادی اگر هست باید ازین مکتب گرفت و بهتر شناخت ..مطلبی را که این موجود ادم نما میگوید درست است چون الله او چنین فرمانی را صادر کرده که میگوید . با کافرین و مشرکین حرب کنید و هرکجا که یافتید دست راست و پای چپ انها را قطع کنید . ادم مکتبی همین است . با ناسزا گویی کار بجایی نمیبریم تنها چند لحظه احساس ارامش میکنیم و این موجودان بکار خود ادامه میدهند . راه نجات ما از دست این اهریمنان خرد جمعی است چیزی که امروز در جامعه ما بخواب رفته ..افسوس ..!!!!!
    4
    10
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    آقای پور محمدی : از کجا فهمیدی که کشتن چند هزار بچه ی مردم حکم خدا ست ?!
    3
    11
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    پورمحمدی پرونده تویکنفر انقدر سیاه است . که گفتن ندارد . تویکی خفه ونام خدای بزرگ را برزبان نیاور و حتی از نام خدای بزرگ بهره میبری ...
    3
    9
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان
    من نمیدانم خدای وجود دارد یانه ولی محظ احترام خودش هم شده بهتره وجود نداشته باشه
    3
    12
    یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    AЯMAN 2000 - نصف جهان، ایران
    همیشه حالم از کسانیکه جای خدا زر مفت میزنن به هم میخوره. اون خمی نی ...هم با این ابزار مردم ایران رو خر کرد و مملکتشون رو ازشون دزدید. شغل اصلی این ملاها خدا فروشی ایست!.
    3
    15
    دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    انگوری انگوری - لندن، انگلستان
    کی‌ به این حرومی گفته که مجری فرمان خداست ؟! اصلا این چه خدایی که مخلوقاتش را اینجوری می‌کشه ؟ مگه سادیسم داره که مرگ و زندگی‌ اشرف مخلوقاتش رو بده دست یک شیپیشو ! وقتی‌ به موجودی مثل این عنتر نگاه می‌کنم به عدالت خدا شک می‌کنم ! از این عنتر بگذریم ، چرا یک بچه معصوم باید از گشنگی وسط یک کشور آفریقای بمیره یا تو سوریه سرش رو از بدنش جدا کنند ! پس خدا عدالتت کو ! چرا صدای این بندگانت رو نمیشنوی؟ چرا تمام پیمبرانت از خاور میانه هستند و حتا یک پیامبر از آمریکا نیست یا استرالیا ؟ اونا پیامبر نمی‌خواستند !؟ ۱۲۴ هزار پیامبر تو ۱۲هزار سال فرستادی !؟ بابا این که می‌شه سالی ۱۲ تا نیم ؟! عجب :o :(
    3
    12
    دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    minoo111 - تهران، ایران
    هزاران آفرین بر دلاور مردان و زنانی که اینروزها میشنویم در زندانهای مخوف خمینی حتی به تعداد انگشتان یک دست هم بله نگفتند به این اخوندها و همه مرگربا عزت را ترجیح دادند .ادم با شنیدن اینها (مخصوصا صحبتهای خزعلی با مامورهای زندان ) به ایرانی بودن خودش افتخار میکنه .چه دختر و پسرهای شجاعی که از بین سی هزارتاشون هیچکدومشون حاضر نشدند کوتاه بیان .آفرین .روحمون شاد چون اونا احتیاج به گفتن روحتان شاد هم ندارند .روحمون شاد .
    3
    9
    دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    farahnoush - ساری، ایران
    برای تروریست های مجاهدین خلق که سربازان ایران زمین در عملیات مرصاد برای خوشخوشان دایی جان صدام حسین شان به شهادت رساندن أشک نمی ریزم اما جمهوری اسلامی به جای اعدام چند تا جوجه سمپاد که گول مسعود رجوی و مریم قجری رو خوردند اگر جیگر داشت و واقعا وطن پرست بود این دو تا جانی به هلاکت می رساند ! انها به جای هلاکت رساندن تروریست های اصلی مجاهدین خلق و کومله ، اپوزیسیون درست و حسابی ایران مانند فروهر ها ، فریدون فرخزاد ، بختیار ، یاران میکونس و . به قتل رسوندند ! . حتی اگر اینها در عملیات مرصاد نیز شرکت داشتند باید در دادگاه های عادلانه با وکیل حضور می داشتند و بعد محکوم می شدند !
    2
    5
    دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.