احتمالا داعش 'مسئول حمله به فرودگاه استانبول بوده است'

به بخش‌هایی از فرودگاه خسارت گسترده وارد آمده استروز چهارشنبه، ٩ تیر (٢٩ ژوئیه) به نقل از نخست وزیر ترکیه گزارش شد که شواهد اولیه حاکی از آن است که مهاجمان به فرودگاه استانبول احتمالا از اعضای گروه دولت اسلامی - داعش - بوده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
شامگاه گذشته، سه مرد مسلح حاضران در سالن خروجی فرودگاه آتاتورک - فرودگاه اصلی استانبول - را به گلوله بستند و سپس به سوی سالن ورودی، در طبقه پائین فرودگاه رفتند و در حالیکه ماموران پلیس به سوی آنان تیراندازی می کردند، قبل از ورود به این سالن، در یک اقدام انتحاری، مواد منفجره همراه خود رامنفجر کردند.
فرودگاه استانبول از فرودگاه‌های پر رفت و آمد اروپا محسوب می‌شود و حمله روز گذشته خونین‌ترین حمله به یک فرودگاه اروپایی در سال‌های اخیر بوده است. هنوز هویت قربانیان این عملیات منتشر نشده اما حضور مسافران خارجی در میان آنان منتفی نیست. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنتی ترکیه گزارش کرده که اکثر قربانیان این حمله شهروندان ترکیه بوده‌اند.
حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است که طبق اطلاعات دریافتی از سرکنسولگری ایران در استانبول، تا کنون کشته شدن یک ایرانی و زخمی شدن پنج ایرانی دیگر در حمله شامگاه گذشته فرودگاه استانبول تایید شده است
پیش از این حمله، نقاط مختلف ترکیه از جمله در شهر استانبول هدف بمب‌گذاری بوده است. ترکیه یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست و با توجه به اینکه در همسایگی عراق و سوریه قرار دارد، افراد داعش قادر به نفوذ به نقاط مختلف این کشور و دست زدن به عملیات مسلحانه بوده‌اند.
فعالیت فرودگاه استانبول در صبح روز چهارشنبه ادامه داشته استبه گفته کارشناسان، خصوصیات حمله به فرودگاه استانبول بی‌شباهت به حمله به فرودگاه بروکسل در ماه مارس نیست که در جریان آن، شانزده تن کشته و شماری زخمی شدند.
 
دولت ترکیه همچنین با شورش شبه‌نظامیان کرد نیز روبروست که عمدتا در مناطق جنوب شرق این کشور فعالیت دارند. در مواردی، شورشیان کرد مسئول اقدامات خرابکارانه در شهرهای ترکیه معرفی شده‌اند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حمله شامگاه گذشته را وحشیانه توصیف کرده و گفته است که کشتار مردم در ماه رمضان نشان می‌دهد که عاملات چنین اقداماتی به هیچ دین و ارزشی پایبند نیستند.
بعضی پروازها لغو شده یا با تاخیر صورت می‌گیردایالات متحده ضمن ابراز تاسف عمیق از این حادثه، مراتب همبستگی خود را با ترکیه، به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - اعلام داشته و بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل، بر لزوم تعمیق اقدام هماهنگ بین‌المللی علیه تروریسم تاکید نهاده است.
 
در ایران، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ضمن محکوم کردن حمله به فرودگاه استانبول، خواستار همکاری بین‌المللی برای مقابله با تروریسم شده است.
 
مقامات فرودگاه استانبول گفته‌اند که با وجود گستردگی عملیات شامگاه گذشته، از جمله خسارات شدیدی که به بخشی از فرودگاه وارد آمده، فعالیت فرودگاه متوقف نشده است هر چند برخی از پروازها لغو شده یا با تاخیر صورت می‌گیرد.
 
خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گزارش کرده‌اند که "تمامی پروازهای ایران به فرودگاه استانبول تا برقراری ایمنی کامل لغو شده است."
+15
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    Pezhman - وین، اتریش
    کمک و حمایت از تروریستهای اسلامیگرا توسط ترکیه و بوجود آوردن فاجعه شبیه کشتار ارمنیها در سوریه. این هم یکی دیگر از اشتباهات اردوغان داعشی.
    5
    23
    ‌چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.