روحانی: فقط مجلس حق بررسی اعتبارنامه‌ منتخبان را دارد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است که هیچ نهادی به جز مجلس شورای اسلامی حق مداخله در وضعیت نمایندگان منتخب، بعد از رای آوردن آنها را ندارد.
 
آقای روحانی امروز پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت در سخنانی در جمع منتخبین شوراها، خواهان پایبندی به قانون شد و گفت: "براساس قانون اساسی هر نماینده‌ای که از هر حوزه انتخابیه انتخاب می‌شود پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در آن مداخله کند."
 
به نظر می‌آید اشاره رئیس جمهوری ایران به اختلاف شورای نگهبان و وزارت کشور بر سر اعتبارنامه مینو خالقی، یکی از منتخبان اصفهان در دور اول انتخابات مجلس است.
 
به گفته وزیر کشور، شورای نگهبان اعلام کرده است که آرای خانم خالقی را بر اساس نظارت استصوابی ابطال کرده، اما وزارت کشور می‌گوید بعد از تایید انتخابات در یک حوزه نمی‌توان آرای منتخبین آن را باطل کرد، بلکه باید اعتبارنامه‌ها صادر شود و مجلس درباره تایید یا رد آنها تصمیم بگیرد.
 
حسن روحانی در سخنان امروز خود گفت همه باید پایبند به قانون باشند و تاکید کرد که "هر یک از نمایندگان، نماینده ملت ایران است".
 
آقای روحانی هشدار داد که "اگر کسی به رای شخصی خود اتکا کند و استبداد و جمود پیدا کند و به نظرات دیگران اعتنا نکند، در مسیر حرکت و نابودی و خسران قرار گرفته است".
 
دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین سرنوشت حدود هفتاد کرسی باقی‌مانده فردا جمعه ۱۰ اردیبهشت برگزار می‌شود.
'گوشت جلو گربه' رئیس جمهور ایران همچنین در سخنان خود یک بار دیگر از رای دیوان عالی آمریکا در تایید پرداخت دو میلیارد دلار غرامت از دارایی‌های ایران انتقاد کرد و گفت ایالات متحده در راس کشورهایی است که "به حقوق مردم، عدالت و اخلاق اعتنایی ندارد".
 
آقای روحانی هم‌زمان این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود مشکلاتی که ایران با آمریکا داشته باید "گوشت را جلو گربه بیاندازیم و انتظار بلعیدن نداشته باشیم".
 
دیوان عالی آمریکا اخیرا حکم مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و پرداخت آن به عنوان غرامت به گروهی از بستگان کشته‌شدگان در انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ را تایید کرد.
 
دولت ایران در کنار انتقاد از آمریکا، "بی‌احتیاطی" دولت سابق در خرید اوراق بهادار دلاری را یکی از دلایل مصادره دارایی‌های ایران خوانده است.
 
اما دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، با رد "بی‌احتیاطی" در این مسئله، دولت فعلی را متهم کرده که با "ضعیف نشان دادن ملت ایران در عرصه بین‌المللی" زمینه را برای مصادره دارایی‌های ایران فراهم کرده است.
+26
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    ARISMAN - المان، آلمان
    آقای روحانی کدام مجلس ؟ مجلس فرمایشی ؟
    3
    6
    ‌پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.