کارت اعتباری دوران هخامنشیان را ببینید

پادشاهان ایرانی در دوره ﻫﺨﺎﻣﻨﺸیان کارت های اعتباری را برای مقامات حکومتی خود طراحی کرده بودند که کار کارتهای اعتباری امروز را انجام می داده است.
 
به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین , در دوران هخامنشیان به مسافرانی که به دستور پادشاه سفر می کردند مانند قضات , حسابداران , حسابرسان و کارشناسان امور گوناگون مقامات حکومتی و ... لوح های لی داده می شد که کاربردی شبیه به کارت های اعتباری امروزی داشت. به این ترتیب که سقف هزینه های سفر مسافران مامور دربار روی آن ها ثبت می شد و صاحبان این لوحه ها می توانستند در ایستگاه های بین راهی , آن ها را به ماموران حکومتی نشان دهند و از خدمات و امکانات اقامتگاه های ویژه استفاده کنند.
نمونه های بسیاری از این لوح ها در دانشگاه شرق شناسی شیکاگو نگهداری می شدند  و در سال ۸۳ همراه با ۳۰۰ لوح دیگر از این دست به ایران برگردانده شدند.
+161
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    bulgaria - اندن، بلژیک

    اما حالا چی‌؟ حالا چه داریم که غرور آفرین باشد؟
    5
    32
    شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    استالین - ولادی وستوک، روسیه

    کارت اعتباری دوران هخامنشیان چیزی عجیب نیست، براساس تحقیقات محققان غربی هخامنشیان توجه خاص به محیط زیست داشته اند، چون ایرانیان قدیم میدانستند که پرورش گاو و دیگر حیوانات سبب تولید گازهای گلخانه ای، بالارفتن حرارت کره زمین و در نتیجه آسیب جدی به محیط زست میشود. گازهای گلخانه ای همانطور که میدانید شامل کاربن دای اکساید، متان، نایتروجن اکساید، کولوروفلوروکاربن و پروفلوئوروکاربن میشوند. حخامنشیان برای جلوگیری از تخریب محیط زیست خوردن ملخ را توصیه میکردند تا از گرمایش کره زمین و تبدیل شدن ایران به صحرای سوزان مانند عربستان جلوگیری نمایند. جالب است دوهزاروپنجصد سال بعد دانشمندان امروزی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست خوردن حشرات را توصیه میکنند. این نشان میدهد که غربی ها تا چه اندازه دیرفهم هستند.
    50
    15
    شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - کووائه ، وانواتو
    [::استالین - ولادی وستوک، روسیه::]. من کُشته مُرده ُ تجزیه تحلیل شما شدم !
    6
    22
    شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    اسکندر - اردبیل، ایران
    این استدلال نفر دوم خودش یه مقاله در حد مجله ساینس است. یعنی هخامنشی ها ملخ میخوردن و و از گرمایش جهانی جلوگیری میکردن اونوقت چرا در همسایگی شون عربستان کویره ولی اروپا سبزه
    6
    7
    شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kuhestan - میلان، ایتالیا
    [::استالین - ولادی وستوک، روسیه::]. افرین بر هوش و درایت ذاتعالی الان متوجه شدم که چرا عربستان گرم و سوزان است چون انجا اصلا ملخ نمیخوردند و به علت گلخانه های فراوان و تولید گاز های متان در عربستان در دوهزارو( پنجصد)سال پیش امروز ان عربستان سر سبز تبدیل به کویر شده است.احسنت بر شما
    4
    9
    شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    گیرم که(حتما)پدرما بود فاضل,از فضل پدر!!!
    1
    1
    یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.