پاسخ غیرمنتظره جمشید مشایخی به ادعای مجید مجیدی درباره سینمای پیش از انقلاب

جمشید مشایخی، بازیگر پیش‌کسوت سینما در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی از هنر و سینمای پیش از انقلاب ایران دفاع کرد و در پاسخ به این اظهارنظر منتسب به مجید مجیدی (کارگردان نزدیک به حکومت) که «سینمای قبل از انقلاب، هیچ نبوده» گفت: «ما می‌توانیم بگوییم اصلا ایرانی در ایران نبوده؛ درخت نبوده؛ دریای مازندران نبوده؛ همه چیز را می‌توانیم رد کنیم. خیلی از آثار غیر از سینما هست که مربوط به گذشته است؛ حضرت حافظ با آن بزرگی نبوده؛ فردوسی بزرگ نبوده؛ فقط ما در این ۳۷ سال همه چیز داریم؛ سعدی نبوده؛ من این‌ها را قبول ندارم.»
آقای مشایخی ۸۱ساله این اظهارات را شام‌گاه یکشنبه (۸ فروردین-۲۷ مارچ) و در برنامه‌ی «صفرصفر» که با اجرای رضا رشیدپور از شبکه سه تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شود، بیان کرد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو هم‌چنین گفت که همسرش صدای خیلی عالی داشته اما چون خود او آدم خیلی متعصبی بوده، نگذاشته به خوانندگی روی بیاورد.
رشیدپور با تایید این رفتار جمشید مشایخی گفت: «این خیلی خوب است. آدم از مردان بزرگی مثل شما، تعصب آن دوران را هم انتظار دارد.»

+295
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    shaboruz - پاریس، فرانسه

    دمِت گرم مردِ بزرگ اونائی که نون رو براشون فرق نمیکنه که به نرخ روز و کاسه لیسی بخورن همه چیزی که به نفعشون نباشه نفی می کنند !
    11
    200
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    neverland007 - توکیو ، ژاپن

    امیدوارم همیشه و هر جا سلامت باشند.
    8
    188
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    Madjid aramesh - پاریس، فرانسه

    اى بزرگمرد همیشه پاینده باشى چه دفاعى از ایران میکرد
    10
    178
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    فدای ایران زمین - لیدز، انگلستان

    دستمال بدم خدمتتون
    213
    49
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    m4hiar - لندن، انگلستان

    رضا رشید پور هم الوده وهم کاسه رژیم شد...صلوات!
    32
    92
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kshamillan - مونترال ، کانادا

    حداقل ویدئو را ببینید میگه ...مجید مجیدی گفته سینما قبل از انقلاب نداشتیم ...مشایخی در جواب میگه ...این ها میخوان بگن هر چی داریم مال این ۳۷ سال هست ...هر چی قبل از ۳۷ سال را میخوان حذف کنن ...این که تیکه گنده بوده به آقای مجیدی ..هنرمند دربار خامنه ای . گرفتین چی شد
    6
    133
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    aarian - تهران، ایران

    مرد ۸۱ ساله اینقدر به بلوغ روحی‌ رسیده که از تعصب به خرج دادنش در گذشته پشییمونه. مرد نسل جوانتر اما تعصب رو افتخار می‌دونه..به این میگن به قهقرا رفتن...
    10
    91
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirir - تهران، ایران

    دریای مازندران از کجا دراومد!!!! خوب گیلانیها هم بگن دریای گیلان و ترکمنها بگن دریای گنبدکاووس و دورتادور همه همینطور. چرا بدعتهای مسخره در نامگذاری میزارید. این دریا به دو نام کهن دریای قزوین=قز+اوین (به معنی خانه مردمان قز یا کاس در لاتین) و مجموعا در زبان لاتین دریای کاسپین(فارسی و عربی میشه قزوین) تلفظ میشه . و دریای خزر (قزر=قز+ار=به معنی مردمان قز یا به لاتین کاس) و خزر هم در لفظ لاتین میشه کاسار و در لفظ آزربایجانی یا آزری(قزری =خزری=هزری)= میگن دریای هزر یا آزر. همه اینها تلفظهای مختلف اقوام کهن و تمدن کهن مردمان تورک زبان *قز=لاتین کاس* هست. آزربایجان=قز(قوم کهن تورک زبان قز یا کاس )+ار(مردمان)+بای(بزرگ)+گان (خون که به عنوان حیات و زندگی که به صورت تلفظ جان وارد فارسی هم شده)= مجموعه این واژه ها به معنی *محل زندگی مردمان بزرگ قز یا کاس * میباشد. آزربایجان=قزربایگان . امیدوارم بدون تعصبات قومیتی یه چیزی یاد گرفته باشید.
    133
    112
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    گیلگمش - کنت، انگلستان

    amirir-تهران،ایران پان ترک عزیر و عقل کل! نیازی نبود این همه وقت بگذاری و توضیحات در مورد دریای کاسپین بدهید،و این همه هم وقت کاربرآن بزرگوار رو نمی گرفتید !؟یک راست و خیلی قاطع می گفتید اسم این دریا دریای مازندران نیست دریای ترک هست!؟
    106
    68
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    یکی از بارزترین اسطوره های هنرمند سینمای ایران ، ارادت داریم جناب استاد
    4
    55
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    .مسیح پسر مریم - تهران، ایران
    آخر حرفش جاب بود که گفت بیست و یک ساله که نوه هاش نیومدند ببیننش!! یعنی یک ایام تعطیل هم تو این تقویم بیست و یک ساله شون فرزندان این هنرمند پیدا نکردند که فرزندان خود رو به دیدن پدربزرگشان بیارند!! از اون همه تعریف اول فیلم آخرش معلوم شد چی از آب در اومد.
    22
    18
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند

    به نظر بنده آقای مجیدی کاملا درست فرمودند ...قبل از دگرگونی 57 ایران سینما نداشتیم. .بلکه مزخرف و فقط خجالت از هنر سینما بود.....خودتون بنشینید و قضاوت کنید ...هر چند امروز هم آنچنان نیست ..ولی سینمای امروز بهتر از آون مزخرف گذشته است ..که قهرمان فیلم یا لات بودند ..یا راننده تریلی ...یا قصاب ..یا سلاخ ....
    89
    14
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirir - تهران، ایران

    [::گیلگمش - کنت، انگلستان::]. وقتی چیزی برای گفتن ندارید مجبورید انگ بزنید. همه این چیزا هرچه قدر هم زیر خاکستر فاشیسم حکومتی مخفی بشه یه روزی طوفان زمان این خاکستر رو کنار میزنه و حقیقت خودشو نشون میده. من تاریخ و نام تاریخی رو توصیف کردم. همه ایران رو هم با تمام آدما و اقوامش و زبانها و لهجه ها میخوام. فاشیسم مال آدمهایی هست که مغزشون فقط یک رنگ رو درک میکنه. خردترین فرهنگها و لهجه های این مملکت جذاب و با اهمیت هست.
    24
    85
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۰
    amirrashti - رشت، ایران
    [::amirir - تهران، ایران::]. داش امیر.منم امیدوارم پان تورکها تعصبات قومی رو کنار بزارن و تو سایتهاشون از ادعا بر رشت و انزلی و تالش و بقیه مناطق گیلان دست بکشن!یه ادعای مسخره پان تورکها که حتی باعث اعتراض خودی هاشونم میشه اینه که اگه ما جمعیتمون تو شهر و منطقه ای زیاد بشه اونجا مال ماست!درست درمورد رشت و انزلی همینو میگن!بعد ازشون سوال میکنی که اگه اینجوریه قبول دارید کردها تو مناطق ترکنشین زیاد بشن بگن مال ماست فوری جواب میدن نه هرگز!!اینه منطق شما؟؟در ضمن نام تاریخی دریایی خزر هم دریایی هیرکان بوده نه کاسپین..ادعاتون در مورد تورک بودن کاسپی ها(نه کاسی ها) هم که دیگه اخرشه !
    29
    31
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirir - تهران، ایران
    [::amirrashti - رشت، ایران::]. اولا عرض کنم اساسا تورکها ایران رو مال خودشون و خودشون رو مال ایران میدونن چون تورکها در گستره زیادی از این سرزمین هستند. هیچ حس جدایی و انزجاری هم از هموطنان و همزیستان قدیمی خودشون از جمله فارس و لر و گیلک و غیره ندارن. پس عملا اصلا مهم نیست انزلی بیشتر تورک باشه یا گیلک. رشت هم که مرکز گیلکهاست. تالش هم که تالشی هستن. بیشترین وصلت تورکها با غیر تورکها هم با گیلکها بوده. با مردم لر هم هیچ کدورتی نیست. کردها هم که خودشون مقصر هستن. عملا ایران حالش خوبه اگر این حکومت نباشه و حقوق همه اقوام رعایت بشه. دوما من *کاسپی* نمیشناسم. تمدن قزها(نام قدیم طوایفی که امروزه تورک نامیده میشن و به لاتین *کاس*تلفظ میشه)در 6000سال پیش در مناطقی از ایران امروز وجود داشته و با توجه به اینکه شما گیلک هستی قطعا کمی با آواهای زبان تورکی آشنایید اگر مطالعه کنید نام شاهان و شهرهای تمدن کاسها یا قزها تورکی هست. هیرکان هم یک نام محدود دوره ای و نه به اندازه قدمت*دریای قزوین یا کاسپین* بوده. البته این بحثها فایده ای نداره.
    14
    32
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۰
    amirrashti - رشت، ایران
    درست میگید تصیحیح می کنم نامهای دریایی خزر دوره های مختلف هیرکانی،مازندران،طبرستان و کاسپین بوده،حالا کدوم قدیمی تره بنده علامه دهر نیستم نمیدونم.اما کاسپین اگه تا حالا نشنیدین میتونین تو ویکی پدیا بخونید.موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک هم مردم گیلان و مازندرانو کاسپی معرفی کرده نه مردم عزیز تورک.حالا بگذریم از این که برخی از مردم قزوین خودشونو تورک شده میدونن یه پیجی هم تو فیسبوک داشتن. که البته نظر من نیست بحرف خودشون هیچ اصراری ندارم.و همچنین ما هم مشکلی با ترکها نداریم بلکه مشکل #پان تورکان!بشخصه خودم مخلص آذری های عزیز هستم چون رفیق فابم هم آذریه ،ودر آخر همونطور که گفتین بله این بحث ها فایده ای نداره.پس والسلام خوش ببی برار
    4
    14
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۰
    amirrashti - رشت، ایران
    منظورم (کاسپی)بود تو ویکی پدیا
    4
    9
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirir - تهران، ایران

    [::amirrashti - رشت، ایران::]. بعد از مرگ همه یک روح هستیم ، نه اسمی نه شهری نه زبانی نه نژادی نه کشور و نه جهان و کهکشانی. فقط روح.
    7
    32
    ‌پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    روح چی هست حالا.
    1
    0
    ‌پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.