در میان پنجاه تیم اول فیفا، 'ایران تنها تیمی است که در پنج لیگ بزرگ اروپا بازیکن ندارد'

رصدخانه فوتبال (CIES)، یک موسسه تحقیقاتی که به تحلیل لیگ‌های معتبر اروپایی می‌پردازد، در آخرین گزارش ماهانه خود به بررسی پنجاه تیم اول رده بندی فیفا در سال ۲۰۱۵ پرداخته است.
 
این تیم‌ها بر اساس متوسط رتبه آنها در رده‌بندی‌های فیفا در سال ۲۰۱۵ انتخاب و بازیکنان آنها از نظر سن، قد و وزن، حضور در لیگ‌های معتبر اروپایی، بازی در لیگی به غیر از کشور خود و چند عامل دیگر بررسی شده‌اند.
 
در میان این پنجاه کشور ایران تنها تیمی است که هیچ بازیکنی در پنج لیگ معتبر اروپا (انگلستان، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه) ندارد.
کارلوس کی‌روشمتوسط سن بازیکنان این پنجاه تیم ملی در سال گذشته میلادی ۲۶.۶ سال بوده و ایران با متوسط سن ۲۷.۵ سال در رده ۳۱ است.
 
در میان جوانترین بازیکنان تیم‌های ملی این پنجاه کشور، سعید عزت اللهی بازیکن تیم روستوف روسیه که شش بازی ملی دارد با ۱۸.۷ سال سن، هفتمین بازیکن جوان است.
 
از نظر قد تیم ملی ایران با متوسط قد ۱۸۱.۷ سانتی‌متر در رده ۲۹ قرار گرفته است.
سعید عزت‌اللهیکارلوس کی‌روش، مثل اکثر سرمربیان تیم‌های ملی، بیشتر به بازیکنان بلند قد فرصت بازی داده و فقط ۴.۳ درصد دقایق بازی در تیم ملی به بازیکنانی با قد کوتاهتر از ۱۷۵ سانتی متر رسیده است.
اما از طرف دیگر ۱۶.۶ درصد دقایق بازی در تیم ملی ایران به بازیکنان بالای ۱۸۵ سانتی‌متر رسیده است.
تیم ملی ایران با متوسط وزن ۷۶.۵ کیلوگرم در میان این پنجاه تیم ملی در رده ۲۲ است.
علیرضا حقیقی بازیکن تیم ماریتیموی پرتغال رکورددار دقایق بازی در تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۵ استکارلوس کی‌روش تقریبا به بازیکنانی که در لیگ برتر فوتبال ایران بازی می‌کنند فرصتی برابر با بازیکنانی داده که در لیگ کشورهای دیگر شاغل هستند، در واقع ۴۹.۷ درصد مجموع دقایق بازی در تیم ملی به بازیکنانی رسیده که بیرون از لیگ فوتبال ایران بازی می‌کنند (رتبه ۳۹).
 
رصدخانه فوتبال تحلیل می‌کند که وقتی بیشتر بازیکنان یک تیم ملی در باشگاه‌های خارجی بازی کنند، نشانه ضعف لیگ داخلی است و بازیکنانی که در باشگاه‌های داخلی بازی می کنند شانس انتخاب شدن کمتری دارند.
در تیم ملی ایران تقریبا تمام دقایق بازی به بازیکنانی رسیده که در لیگی بازی می‌کرده‌اند که در سطح اول فوتبال کشور مورد نظر بازی می‌کرده است (۹۰.۵ درصد دقایق بازی). تنها استثنا احسان حاج صفی (کاپیتان تیم ملی ایران در بازی با هند) است که در اف‌اس‌وی فرانکفورت در دسته دوم فوتبال آلمان بازی می‎کند و دیگری رضا قوچان‌نژاد بازیکن چارلتون است که در لیگ قهرمانی انگلستان (دسته دوم) بازی می‌کند.
ایران همچنین یکی از هشت کشوری است که هیچ بازیکنی در سال ۲۰۱۵ در تیم ملی کشورش بازی نکرده که متولد کشوری دیگر باشد.
ایران در مجموع در سال ۲۰۱۵ پانزده بازی ملی داشته است (فقط کاستاریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، مکزیک و آمریکا بازی ملی بیشتری داشته‌اند).
در این بازیها کارلوس کی‌روش از ۳۵ بازیکن استفاده کرده است؛ علیرضا حقیقی با ۱۱۱۰ دقیقه رکورددار است و فقط ۹ بازیکن در این پنجاه تیم ملی دقایق بیشتری از او بازی کرده‌اند.
+29
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    دایره مینا - کراکف ، لهستان
    با احترام به این مقاله - که بیشتر جنبه ُ آماری داشت- بنده همچنان معتقدم که محمدرضا اخباری دروازه بان تراکتورسازی- که دستها و پاهای بلندی دارد- و علیرضا بیرانوند - که پرتابهای بلند ودقیق توپ با دستهایش حتی در سایتی مانند یاهو نیز اورا جهانی کرد - و حتی رشید مظاهری از این علیرضا حقیقی که بیشتر به درد مدل شدن می خورد ,خیلی بهتر هستند !علیرضا حقیقی روی توپهای بلندی که از دو طرف روی دروازه سانتر می شود خیلی ضعف دارد و خروجهای غیر مطمئنی دارد اما به هر حال ظاهرا اینجا نیز, روابط بر ضوابط می چربد !
    12
    30
    ‌چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.