سبزه هفت‌سین ایرانی‌ها بیش از ۹ میلیارد تومان آب می‌خورد!

تهیه هفت‌سین سفره عید نوروز یکی از آداب و سنن تاریخی ایرانیان است که هر یک نویدی از اتفاق خوب و آینده‌ای روشن می‌دهد که می‌توان به سبزه این سفره به عنوان نمادی از سرسبزی و شادابی اشاره کرد.
 
اما این سبزه شاداب اتفاق تلخی را برای استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی رقم می‌زند، چرا که اگر هر یک از ۲۴ میلیون و ۷۶۶ هزار خانوار ایرانی حدود ۳۰۰ گرم گندم برای سبزه سفره هفت‌سین خریداری کنند، در واقع بیش از ۷۴۰۰ تن گندم به سبزه و بعد از ۱۳ روز به زباله‌ تبدیل می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، البته اگر بخواهیم میانگین قیمت‌های داخلی، خارجی و نرخ خرید تضمینی گندم را برای ارزشیابی این میزان گندم ضایع شده در نظر بگیریم، می‌توان گفت به طور متوسط هر کیلوگرم گندم حدود ۱۳۰۰ تومان در بازار مصرف به دست مردم می‌رسد و اگر بر این اساس قیمت میزان گندم مصرفی سفره هفت‌سین ایرانیان را محاسبه کنیم در واقع ایرانیان در ایام نوروز هر سال ۹ میلیارد و ۶۵۸ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان هزینه روی دست بخش کشاورزی می‌گذارند.
 
در حالی که می‌توان به جای گندم از دیگر گیاهان برای سبزه سفره هفت‌سین استفاده کرد یا حتی به گفته کارشناسان می‌توان به جای دور انداختن و آلوده‌کردن محیط زیست آن را در فضاهای تعیین شده بکارند تا شاید فرهنگ‌سازی برای توسعه فضای سبز باشد.
+14
رأی دهید
-45

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    هر چند صرفه جوئی چیز خوبیه اما بد نیست به جای پرداختن به بحث هدر رفتن پول برای سفره هفت سین به هدر رفتن پول برای حج که میلیاردها تومن هست پرداخته بشه نه حالا هدف قرار دادن یه سنت دیگه ایرانیان.
    11
    115
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه

    این جماعت مسلمان همش تلاش میکنند که نوروز را در چشم مردم بد جلوه داده واز چرخه زندگی مردم حذف کنند در حالی که یک مشت گندم در مقابل میلیاردها تومن پول که صرف ارگانهای بیشمار وبه درد نخور اسلامی در کشور میشود را کسی کار ندارد ویا اصلا میدانید مردم در روز چند تن نان به اشغالی میریزند ؟ این در حالی است که گندم نوروز یک مییلیادریم پولهایی که به هدر میرود نیست
    6
    88
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    اگر مواد غذایی و اسلحه و پول‌هایی‌ که برای عرب‌ها فرستاده شده حساب کنیم دود از کله تان بلند میشود با آن ایران میتوانست بهشت روی زمین شود
    2
    42
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین

    با درود پیشاپیش فرا رسیدن بزرگترین و تاریخیترین جشن ابا و اجدادی هموطنانم را از صمیم قلب شکسته و پاره پاره شده توسط همین هموطنان مهربان و انساندوستم را تبریک و تهنیت عرض میکنم و همانطور که درخاتمه خبر امده خواهشا سبزهها را دور نریزید یا بکارید و یا اینکه حیوانات را تغذیه کنید سر بلند و پیروزباشید و هر روزتان نوروز و نوروزتان پیروز!
    2
    32
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    بیشترین سرمایه اى که در کشور ما هدر میشود اکسیژنى هست که آخوند تنفس میکند. بهتر است نفس همه شان قطع شود.
    2
    32
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    Liberte - تهران، ایران

    این سناریو رو از همون بچگی معلو علوممون تو راهنمایی هم بهمون می گفت. البته که درست است ، ولی اگه بخوایم چیزای دیگه هم در این مقیاس کلان بسنجیم ، مثل برنج دور ریخته شده ، شیر آب باز مونده و مصرف پفک و چیپس که جز ضرر چیزی ندارند، نتیجه همین است. پس روی این سبزه ها مانور ندید، بذارید مردم لذتشونو ببرند. الان دوره ای که یک عتیقه و یک تابلو ، قیمتش از در آمد تمام عمر یک کارگر زحمتکش بیشتره. بله ، جانم.
    6
    27
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    Liberte - تهران، ایران

    همین جا از فرصت استفاده کنم و عید نوروز رو به تمام دست اندرکاران ایرانین یوکی، و همه ایرانیان عزیز در سراسر جهان پیشاپیش تبریک بگم. امروز عازم سفر نوروزی به ارومیه هستم ،و فکر نکنم فیلتر شکنی که سرعت قوی هم داشته باشه ، در اختیارم باشه تا به این سایت خوب سر بزنم ، تو مسافرت در اختیارم باشه. شاد باشید و خوش بگذره و آدمای خوبی باشید فرزندانم ;) .
    6
    27
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Cocoo - تورنتو، کانادا

    این رژیم ننگین هر سال یه ادعای جدید میاره تو اخبار که نوروز اینه و اونه. یه دفعه میگن چهارشنبه سوری مال آتیش پرستاست، یه بر میگن ماهی‌ قرمز نخرید که پولسه به جیب چینی‌‌ها میره، یه دفعه تریپ حمایت از حیوانات ورمیدارن که شما ماهی‌ قرمز و میکشین یه بر میگن سبزه‌ نکارید گندم به هدر میره خلاصه هر روز یه بامبولی حالا چرا ایرانیان یو کی‌ این مقاله ..و پست کرده نمیدونم.
    1
    26
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shahab46 - هانوفر، آلمان

    پولی‌ که میره تو جیب مسلمانهای ....لبنان و فلسطین حساب و کتاب نداره چرا از آن نمیگید ....عرب پرست؛ ..., از باستان تا الان تو روح همتون
    1
    28
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان
    [::Cocoo - تورنتو، کانادا::]. اگر به سخنان بحرام مشیری در یوتوب گوش کنی‌ به تمام واقعیت‌ها پی‌ خواهی‌ برد
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.