جزئیات مرگ ۴ عضو یک خانواده ایرانی در آب های یونان

ایران وایر , آیدا قجر
در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵، خانواده‌ای ایرانی که می‌خواست از طریق یونان وارد خاک اروپا شود، در دریای اژه غرق شد. «هیبت فیضی»، از اعضای حزب کمونیست کارگری «حکمتیست» به همراه همسر و دو دختر 21 ساله و نوزادش تصمیم داشت برای بار دوم مهاجرت کند و این‌بار از عراق به اروپا برود.

مسیر حرکت او از عراق مشخص بود؛ رفتن به ترکیه، تن دادن به دریا و رفتن به یونان. اما این بار، دریا بدن‌های بی‌جان او و خانواده‌اش را مانند بسیاری از مهاجران دیگر که طی این سال‌ها پیش از رسیدن به مقصد جان سپردند، به ساحل برگرداند.
 
به گفته برخی از دوستان هیبت، او نتوانست به دلیل گرایشات حزبی و فعالیت‌های سیاسی خود به زندگی در ایران ادامه دهد و به همراه خانواده‌اش در کردستان عراق زندگی می‌کرد. هیبت اما در عراق نیز نتوانسته بود اقامت خود را قانونی کند؛ فعالیت سیاسی داشت و برای تامین معیشت خود کارگری می‌کرد.
 
«مینو همیلی» از فعالان سیاسی که در دهه 60 زندانی بود، در روایت سرگذشت هیبت به «ایران‌وایر»می گوید: «اگر شما بخواهید در کردستان عراق اقامت سیاسی بگیرید، باید یکی از احزاب کردستان و اپوزیسیون ایرانی مقیم کردستان عراق شما را تایید کند. اما اداره مهاجرت وابسته به "اتحادیه میهنی کردستان" (نیشنگه) و اداره امنیت همین حزب که از احزاب حاکم است، رابطه نزدیکی با نیروهای کمونیسم کارگری ندارد و نوع رابطه با جنون و نفرت همراه است. "ملازم محسن"، رییس آسایش آن منطقه ناسیونالیست و آنتی کمونیست است و به همین دلیل از دادن اقامت به این خانواده خودداری کرد. من هم برای گرفتن اقامت با او ملاقات داشتم. این خانواده تا چند روز پیش از مرگ در شهر سلیمانیه کردستان عراق به سر می‌برد اما نداشتن چشم‌انداز زندگی سیاسی و عادی در این کشور، او را ناچار به مهاجرت کرد.»
 
همسر هیبت در ایران شاغل بود. او پس از ورود به کردستان عراق باردار شد و خانه‌داری می‌کرد. آن‌ها به دلیل این بارداری، زمان مهاجرت خود با قایق را در تابستان به پس از زایمان عقب انداختند. زمانی که «کازیوه»، نوزاد جدید این خانواده دو ماه داشت، مهاجرت از نو آغاز شد و پس از چندین بار بازداشت و جان سالم به در بردن از خطرات دریا، در سفر نهایی بدن‌های بی‌جان‌شان به مقصد و ساحل رسید.
 
«محمد جعفری» یکی دیگر از دوستان نزدیک و چندین ساله هیبت فیضی ا‌ست که در گفت‌وگو با «ایران‎وایر»، روزهای پایانی زندگی این خانواده را روایت می کند. او تا آخرین روزها از طریق وایبر با هیبت در ارتباط بوده است.
 
هیبت در پیغامی به تاریخ ۲۴ اکتبر برای محمد جعفری نوشته بود که طی چند روز آینده به دلیل فشار شرایط کنونی، عراق را ترک خواهد کرد و طبق محاسبات، ۲۷ اکتبر به شهر وان ترکیه می‌رسد. روز بیست و پنجم اکتبر هیبت و خانواده‌اش قدم به ترکیه گذاشتند. این خانواده پیش از حرکت به سمت یونان، از شهر آنکارا خود را به سازمان ملل متحد معرفی کرده و از آن‌جا به شهر اوساک، در چند کیلومتری جنوب غربی آنکارا فرستاده شده بودند. آن‌ها اما این‌بار نیز به دلیل «شرایط غیرقابل تحمل»، با اتوبوس به استانبول رفتند تا بتوانند با کمک آدم‌برها خود را به اروپا برسانند.
 
هفته‌ پایانی سال ۲۰۱۵ و روزهای پس از کریسمس بود که هیبت فیضی در پیغامی وایبری به محمد جعفری خبر داد که در راه رسیدن به یونان به همراه خانواده‌اش دو بار دستگیر و با پرداخت پول نجات پیدا کرده‌ بودند. در این میان، یک‌بار نیز خرابی موتور قایق باعث شده بود که با خطر غرق شدن مواجه شوند و تمامی لباس و دارایی خود را از دست داده بودند. او امیدوار بود تلاش بعدی‌شان به ثمر بنشیند و به ساحل امنی برسند. آخرین تماس آن‌ها هجدهم دسامبر بود و پس از آن خبر غرق شدن این خانواده به اطلاع دوستان و خانواده‌اش رسید.
 
هیبت در زمان مرگ ۴۹ سال داشت و «گلنار» همسرش ۴۱ سال. «هانا» ۲۱ ساله نخستین دختر آن‌ها و زاده مریوان ایران بود و کازیوه سه ماهه نیز دومین فرزندشان.

به گفته برادر گلنار، به دلیل سختی بازگرداندن اجساد آن‌‌ها به ایران، قرار است که پیکرهای‌شان از یونان به کردستان عراق بازگردانده و در آن‌جا به خاک سپرده شود. اقوام این خانواده برای بازگرداندن اجساد به خاک ایران به وزارت امور خارجه ایران و هم چنین پلیس اینترپل مراجعه کرده‌اند اما به این دلیل که هیبت و خانواده‌اش خود را سوری معرفی کرده‌ بودند، بازگرداندن اجساد آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر نبود.
 
مینو همیلی می گوید: «دیگر چه اهمیتی دارد که آن‌ها کجا دفن خواهند شد؟ هیبت یکى از جنس ما بود؛ کسى که نتوانست خود را با استبداد در ایران وفق دهد و در عراق نیز کارگری مهاجر بود. او سال‌ها علنی و مخفیانه فعالیت سیاسی داشت اما نهایتا در آب‌های ترکیه غرق شد.»
 
خانواده فیضی اولین خانواده ایرانی هستند که نام‌شان در لیست کشته‌ شدگان مهاجر قرار گرفته است؛ خانواده‌ای که به دلیل سابقه سیاسی، مرگ‌شان خبری شد و عکس‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی به گردش درآمد. اما هزاران زن و مرد، کودک و پیر هستند که هر روز دل به دریاهای ترکیه می‌سپارند تا بلکه به محل امنی برسند و جان سالم به در برند؛ شاید هم نبرند.
+54
رأی دهید
-20

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۶
    iRONiC - استکهلم، سوئد

    ای بابا، روحتان شاد. هر کدام از ما ممکن بود جای شما باشیم
    86
    112
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    خانواده ؟ مردی که با زن و بچه راه میافته همچین کار احمقانه ای میکنه اسمش نامرد هم نیست. ... خیلی ادعای مهاجرت داری خودت برو بعد که اقامت گرفتی میتونی درخواست بدی زن و بچه هات هم بیان یعنی چی پای پیاده راه بندازی زن و بچه ات رو ببری اونطرف که چی بشه؟ لعنت به هرچی آدم نافهم هستش. فک کنید مثلاً تو اروپا میخواسته دکتری کنه؟ خوب اونجا هم کارگری باید میکردی حداقل خودت اول می رفتی بعد خانواده ات رو راه می انداختی ....
    134
    146
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ

    خیلی دردناکه این مرگها . خدایا باعثه این بدبختیها و جنایتهارو نیست و نابودشون کن
    58
    93
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    حیف که به ارزویشان نرسیدن ! یادشان گرامی
    4
    52
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    کار حساب نشده ومبهم عاقبتی جز این ندارد. و اشتباه دوم و شاید بزرگتر اینست که براه ناشناخته و دشوار خانواده را همراه خود کند.باید اول موقعیت خودش را تثبیت میکرد بعد اقدام به حرکت خانواده میکرد. نه اینکه همه خانواده و آن طفل معصوم را قربانی بی عقلی خودش کند.
    15
    42
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    smart292 - ونکوور، کانادا
    آخوند و اسلام مسئله مردم ایران است، اگر مملکت آزادی داشتیم ولی‌ از نظر اقتصادی هم ضعیف بودیم حد عقل این عزیزان ایرانی‌ را از دست نمیدادیم . همه را از کشور فراری دادند ، به امید آزادی ایران
    6
    22
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    CanIR1393 - کانادا، کانادا
    من از قیافش فورا فهمیدم این مرده کرد هستش. کانادا پره از این .... ( ایرانی) من یه مدت تو اتاوای کانادا مجبور شدم توی پیتزا فروشی پیتزا دلیوری کنم از بد شانسیم رائیس مغازه ایرانی از آب در آمد و چند ایرانی و یه کرد هم اونجا کار می کردند. هر روز با اینکه از همه بیشتر کار میکردم برام مشکل ایجاد می کردند یه روز این رئیس ایرانی کلاه منو جلو همه دزدید بعد از من شیش دلار می خواست که پس بده هر روز از پول های همه دزدی می کرد یارو همدانی بود ولی تو تهران کار می کرده و هی به افغان ها می گفت از این جور ادم ها باید دزدید این یارو مهندسی الکترونیک خونده بود. و بی خودی کشور ترک کرده بود یه کرد دیونه هم بود که روز هایی که من نبودم بی خودی پشت سر مرد حرف میزد و با اینکه عرب ها کاراشون رو درس و حسابی انجام نمی دادند اصلا به اونا چیزی نمی گفت خیلی قیافه خاله زنکی داشت و می گفت تو ایران تو نیروی انتظامی کار کرده. یه رشتی هم بود که قبل از اینکه از معلمی بازنشته بشه اومده بود کانادا و اونجا تعریف می کرد که تو ایران به خانوم های جوان ( خواهر شهیدها) تو جاهای شلوغ ...
    15
    11
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    CanIR1393 - کانادا، کانادا
    این جور... باید به درک واصل بشن جمهوری اسلامی باعث شده اینجور اشغال ها دم در بیارن یا پست های کلیدی رو تو کشور بگیرن یا هم بعد از دزدی به خارج از کشور فرار کنند. این اشغال بجای حل مشکلاتش عضو حزب کمونیست کارگری شده یعنی می خواسته کشور رو یه روزی دو دستی بده به روسیه.
    14
    13
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    خرماهی - رشت، ایران
    طمع سه تا سوراخ داره، Greedهم سه تا سوراخ داره. از این سوراخ نیاد ، از اونیکی میاد و کله پات میکنه...
    7
    5
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    روحشون شاد ولی وقتی عقل نباشه جون در عذابه ! زندگی روی آب و نقشه زدن به دریا و هزار راه سخت دیگه ، اونوقت نتونی که جلوی خودت رو بگیری و پای یک موجود بیگناه رو به این دنیا و این زندگی بی سرو سامان باز کنی !!!
    5
    13
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    smart292 - ونکوور، کانادا
    [::CanIR1393 - کانادا، کانادا::]. اگر ایرانی هستی‌ ایرانی‌ را دوست داری فرق نمیکند از کدام قوم باشد همانطور که میدانی در کانادا به مذهب و ملیت یا طرز تفکر و یا کدام گروه سیاسی هستی‌ کاری ندارند و همه مقابل قانون یکسان هستند .از صحبت‌های شما معلوم که اسم کاربری قلابی‌ برای خودت درست کردی . و از ایران هستی‌ و مامور وزارت اطلاعت هستی‌. امثال تو جیره خور باعث شدند ، که ایرانی‌ها از مملکت خودشان فرار بکنند ، که باعث از دست دادن این ایرانیهای عزیز شده، همه هم توی پیتزایی کار نمیکنند ، اینجا هر شغلی که دلت میخواهد میتوانی بروی ، و هر تحصیلی هم بخواهی میتوانی انجام بدهی. زده باد کانادا ، پاینده باد ایران ، و ایرانی
    2
    5
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    CanIR1393 - کانادا، کانادا
    [::smart292 - ونکوور، کانادا::]من به کرد ها توهین نکردم. لطفا مطلب رو درست بخون . من تو کانادا هستم لطفا یه سری به پیتزا فروشی های کانادا مخصوصا پیتزا پیتزا بزن. (ونکور شاید ایرانی هاش سطح بالا هستند ولی ) تو انتاریو پر هستش از ایرانی های دیونه و مخصوصا مجاهدین خلق. تو ایران همه رو مجبور میکنند دکتر یا مهندس بشن بخاطر همین کشورمون داغون . اون آقاهه هر روز از دزدیاش در ایران حرف میزد و از قضا خیلی هم دم از مسلمانی میزد و می گفت اسلام واقعی تو یران پیاده نشده و این عدل علی نیست.
    4
    0
    دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    CanIR1393 - کانادا، کانادا
    [::smart292 - ونکوور، کانادا::]. تازه یادم رفت بگم این اقا خودش هر روز از دزدی هاش و ازار و اذیت کردن مردم تو ایران توسط خودش تعریف می کردش و به دلیل اینکه همیشه ترک ها ( آذری ها ) جلوشو می گرفتند خیلی از ترک ها بدش میومده.
    4
    0
    دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.