عربستان: احتمال دارد اقدامات بیشتری علیه ایران انجام دهیم

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، می‌گوید که «اگر ایران سیاست‌های کنونی‌اش را ادامه دهد» عربستان نیز «اقدامات بیشتری» علیه ایران انجام خواهد داد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای جبیر، این مطلب را شنبه ۱۹ دی و در یک سخنرانی در نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس، بیان کرد اما توضیح بیشتری در مورد اقدامات مضاعف احتمالی کشورش علیه ایران نداد.
 
وزیر امور خارجه عربستان سعودی اما گفت که «تنش از ایران می‌آید نه از سعودی یا شورای همکاری. ما اقدامات ایران را زیر نظر داریم و با آنها مقابله خواهیم کرد.»
 
این سخنان آقای جبیر ساعاتی پس از آن بیان شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که از وقتی دولت حسن روحانی سر کار آمده، هم او و هم رئیس‌ جمهور ایران، پیام‌هایی آشکار و پنهان برای عربستان فرستاده‌اند که تهران «آماده شرکت در تعاملاتی است که به ثبات منطقه می‌انجامد و با خشونت افراطی که عامل بی‌ثباتی است مقابله می‌کند».
 
شورای همکاری خلیج فارس هم نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای آنچه «دخالت‌های ایران در امور داخلی عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه» نامید را محکوم کرد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که جمهوری اسلامی «مسئول اقدامات تروریستی» در کشورهای منطقه است.
 
عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی و عمان، اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.
 
سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، تازه‌ترین دور از تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی – اسلامی را به نمایش می‌گذارد.
 
پس از آنکه عربستان سعودی، شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه مخالف حکومت این کشور و ۴۶ نفر دیگر را به اتهام «اقدامات تروریستی» اعدام کرد، تعدادی از نیروهای لباس شخصی با حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد، به تخریب و غارت این اماکن پرداختند و بخش‌هایی از ساختمان آنها را به آتش کشیدند.
 
این حادثه باعث شد تا عربستان سعودی، نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در ایران را تعطیل کند، کارمندان آنها را به کشور خود بازگرداند و با اعلام قطع تمام روابط با ایران، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را نیز از خاک خود اخراج کند.
 
به دنبال این اتفاق، شماری دیگر از کشورهای عربی و اسلامی نیز یا روابط خود با ایران را قطع کردند و یا سطح آن را کاهش دادند.
 
اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این حادثه را محکوم کردند.
 
دولت جمهوری اسلامی رسماً از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان ابراز تاسف کرده و گفته خود را متعهد به حفاظت از تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک در ایران می‌داند.
 
وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین گفته که ریاض از سازمان همکاری اسلامی - که ایران نیز از اعضای آن است – خواسته تا به طور فوق‌العاده حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی را بررسی کند.
+48
رأی دهید
-105

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۷
    فدای آقا - اودنسه، دانمارک

    اقدامهای شما عمریها همون تجاوز به عنف هست؛ یه مشت ... سوسمارخور.
    90
    143
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    liberté - مونترال، کانادا

    ساکت بابا پمپه بنزین.
    24
    95
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    روانشناس مشاور - تهران، ایران

    امیدوارم حدس من نادرست باشد لیکن بنظر می رسد ایران وعربستان خواسته وناخواسته درمسیری قرار گرفته اند که به کشیدن ماشه منتهی می شود.با این تفاوت که عربستان از حمایت اشکار وپنهان سایر کشورهای عربی وغربی نیزبرخورداراست وتسلیحات وجنگ افزارهای مدرن وبه روز دنیا که درارتش عربستان به وفوریافت می شوند مهم ترین تایید این مساله است در حالی که نیروهای مسلح ایران غیراز همان جنگ افزارهای قدیمی ومستهلک که قدمت برخی ازانها به نیم قرن هم می رسد! وموشک هائی که ازکره شمالی وچین خریداری شده اند!-از ابزاردیگری برای دفاع ومقابله برخوردارنیستند.ضمن انکه اثار وتبعات روانی جنگ هشت ساله ایران وعراق هنوز در جامعه کنونی ایران مشهوداست واقتصادایران پس ازجنگ هرگز نتوانسته کمرراست کند. بااین اوصاف وشرائط اگر خدای ناکرده درگیر جنگ دیگری بشویم- چنین جنگی به مثابه تیر خلاصی بر پیکره جامعه- اقتصاد-صنعت ایران خواهد بود و مانند زلزله ای ویرانگر کل خاورمیانه را خواهدلرزاند! علیرغم نفرت عمیقی که از ال سعود و ج.ا. دارم امیدوارم این دو خبیث! بیش ازاین انسانهای بیگناه رابه ورطه مرگ ونابودی نکشانند!!
    22
    121
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    dannni - سوئد، سوئد

    تو که نه‌ جد و آباد تو و اربابت هم حریف ایران نمیشید فعلا ۱۰ روز گذشته هیچ غلطی نکردید
    61
    96
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Compatriot - تورنتو، کانادا

    خدا را شکر. که با عرب‌ها دشمن شدیم. کاش غزه، لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و تمام کشورهای عربی‌ به جمعتون می‌‌پیوست، دیگه پولی‌ که متعلق به ایران و ایرانیه خرج شماها نمی‌شد! اگرچه این آخوند ملا‌های بی‌ خاصیت همیشه بعد از جیب خودشون یه جایی را پیدا میکنند که پول ایران را از چنگ ایرانی‌ خارج کنند.
    8
    145
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Shahin.Orel - تهران، ایران

    تو رو خدا هر کاری میخواهید با ما بکنین , فقط ما رو از زیارت این ۴ تا خشت توحش محروم نکنید !
    14
    105
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    amonbede - تهران، ایران

    مگه تا الان چه اقدامی کردید که میخواهید بیشترش کنید؟؟؟ فقط 4 تا کشور گدا گشنه رو از دور ایران به دور خودتوت جمع کردید که برای ما بد نشد
    17
    109
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Sepas - تهران، ایران
    بابا چند تا کشور با یمن وارد جنگ شدین، کافیه ۱ کشور دیگه از همون کوچولو موچولو‌ها با یمن همراهی کنه اونوقت ببینم چی‌ میگی‌.
    4
    18
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Faryade_Khamoosh - آخن، آلمان

    متاسفانه دولت جمهوری اسلامی در این ۳۶-۷ سال نشان داد که عرضه مقابله و رو در رو شدن جدی با هیچ کشوری را ندارد. فقط تحریک کردن گروه‌های مختلف و انگولک کاری و کرم ریختن رو خوب بلدن. با هارت و پورت. حقتان را ضایع می‌کنن و شما نفرین می‌کنید. اگه عرضه دارید قشنگ مرد و مردونه به عنوان یک کشور مهم با تاریخی دیرینه‌ و به عنوان یک کشور و ملت بزرگ، کاری کنید که دهان هر چی‌ عرب است در دنیا بسته بشه. کاری کنید که اقتصاد کشور‌هایی‌ همچون امارات ورشکسته شوند. نمی‌تونید، چرا؟ چون که با کشور‌های مهم دنیا هم گند زدین. یعنی کاری کردین که بهش تو شطرنج میگن کیش و مات. اگه امارات رابطه اقتصادیشو با ایران قطع کنه بیشتر ضررش به ایران می‌رسه تا به امارات. اگه ترکیه رابطشو با ایران قطع کنه این ضررش بیشتر به ایران می‌رسه تا ترکیه وگرنه کی‌ عربستان سعودی و امارات جرات اینو داشتن که بخوان خط و نشون بکشن واسه ایران؟؟ من واقعا متاسفم برای کشورم. هر کس و ناکسی ادعای موجودیت میکنه. ما هم کارمون این شده زودی جک و آهنگ درست کنیم و مسخره کنیم که مثلا جیبوتی رابطشو قطع کرده. همین شده کار ما.
    5
    28
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    این سگا هستن پشت صاحاباشون قایم میشن واق واق میکنن . دقیقاٌ این الان اونه
    2
    15
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک
    قیافه اینو نمیتونم ببینم ،مرتیکه چندش...
    4
    18
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    هی بچه یه پرس خورشت سوسمار بایه لیوان ...شتر تگری ببرسر میز اقا.
    9
    19
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    رادفر - نهران، ایران
    به نظرمن شاهد شروع فصل جدیدی از سناریوی از پیش تدوین شده خاورمیانه جدید هستیم که استارت آن از افغانستان و عراق زده شده و به سوریه و یمن ادامه پیدا کرده است و متاسفانه نابخردی و غرور کاذب مسئولین هر دو طرف و تحریک افکار عمومی توسط عناصر نفوذی مسئول و یا غیر مسئول در هریک از کشورها موجب حاد تر شدن اوضاع و اجرایی شدن تدریجی سناریوی یادشده خواهد گشت .
    0
    12
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    چرا برق آ رفت ی - پاریس، فرانسه
    1.[::فدای آقا - اودنسه، دانمارک::]. 2.[::روانشناس مشاور - تهران، ایران::]. 2.شما نگران نباش، ته تویه،این ماجرا رو به فال نیک بدان،. 1. بابا ،خواهر زن مادر شوهر،اِی وَل، نمیدونستیم، بعدِ ایروبیک کردنت، جونه حرف زدن داری، باهات دهن به دهن نمیزارم،چون تو فدای قاقام ی
    7
    8
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان
    بقا و تحرک تندرو ها در ایران در گرو ایجاد تنش و بلوا مهیا و استمرار پیدا میکند . دقت کنید هر زمان که در داخل آرامش برقرار است و بهانه ای ندارند برای نا امن ساختن .مشگلی خارجی بوجود می آوردند. و برعکس هر موقع منطقه از آرامش نسبی بر خوردار است . مسائلی چون حمله به نماینده و یا اسید پاشی و یا برهم زدن سخنرانی فلان شخصیت را تدارک می بینند و انجام میدهند.
    3
    8
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان
    بقیه از کامنت بالا : مگر میشود در مملکت یک بام و دو هوا باشد . دولت و اغلب شخصیتهای سیاسی و نظامی و حتی تعدادی از امام جمعه ها حمله به سفارت یک کشور در تهران را شدیدا" محکوم میکنند و آنرا یک عمل وحشیانه و بدور از عقل سالم توصیف میکنند که باید با این پدیده شوم بر خورد قضائی شود. آنوقت در جهت مقابل عده ای اندک و پر نفوذ بر طبل جنگ میکوبند و آشوب و نا امنی در داخل و همینطور در منطقه ایجاد میکنند.به نظر میرسد این شیوه تمامی ندارد. و ایران نیاز به یکنفرشجاع و نترس مثل رضا شاه را دارد تا این سرکشان و خائنان را داخل بتون دفن کند.تا مملکت روی آرامش و ثباط بخودش به بیند.
    4
    6
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    saeid1980 - مشهد، ایران
    قیافت یه جوریه که دلم میخواد تنها گیرت بیارم و ..............
    3
    20
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۹
    haj abbasi - تهران، ایران
    مرتیکه ... شترخور تو چشات نشان میده از وحشت داری میمیری .اخه شغال برای شیر عرض اندام میکنه.مرتیکه ترسو جنگ رو روحیه ونیروی زمینی تعین میکنه نه اینکه مثل بزدلا از بالا چندتا موشک بندازی ودربری.حرف ارباب امریکاییت یادت نره تو اولین گستاخی بلای سرت میاریم که حتی فرصت نکنید به اربابات زنگ بزنی ...فهم شدی دیگه خفه شو سر جات بتمرگ بیچاره سوسمارخور
    8
    21
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    آقا فدام - دوسلدورف، آلمان
    لطفا یه چند گیلاسی ....شتر نوش جان کنید تا فشارتون بیاد پایین.
    1
    7
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    Mammal - لندن، انگلستان
    این مردک مثل اینکه شتر کولا زیاد خورده ترش کرده هی‌ آروغ می‌زنه
    2
    20
    شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    کارنامه زندگی اشرف سیاه و یا سفید نیست. نقش مثبت او در بهبود موقعیت زن در جامعه سنتی غیر قابل انکار است. من حتی اتهامات جنسی به او را زیاد قبول نداشته و مغرضانه می بینم. و در نهایت به کسی هم مربوط نیست. اما دخالت او در سیاست حتی اگه مثبت و خیر خواهانه بوده باز زیر سوال است چرا که طبق قانون مشروطه دولت و مجلس این وظیفه را باید در عهده داشته باشد. در کشور پادشاهی سوعد هنوز که هنوزه کسی نمیداند که خانواده سلطنتی به چه حزبی رای میدهند. در خاتمه روحش شاد
    11
    3
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    دوستان. کامنت بالا را اشتباهی در زیر یک مطلب دیگر فرستادم.با پوزش فراوان
    3
    6
    یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.