فرح پهلوی: آقای خاتمی بهتر بود یاد می‌گرفت با تمدن خودش گفتگو کند + ویدیو

خودنویس: انتشار گفتگوی شبکه اندیشه/افق ایران با شهبانو فرح پهلوی منجر به بیان مسائلی در باره تاریخچه «گفتگوی تمدن‌ها» شد و به گفته آخرین ملکه ایران، این نهاد زیر نظر او و در دوران سلطنت پهلوی آغاز به‌کار کرده است.
 
در برنامه ویژه‌ای که شنبه پیش از سوی شبکه ماهواره‌ای اندیشه/افق ایران پخش شد، مهدی آقازمانی و نیک آهنگ کوثر با شهبانو فرح پهلوی در باره سابقه کانون پرورش فکری که ۵۰ سال پیش با دستور او آغاز به کار کرده بود، گفتگو کردند. در میان گفتگو، از آخرین ملکه ایران در مورد پیشینه «گفتگوی تمدن‌ها» که در کتاب خاطراتش نیز به آن اشاره شده بود، پرسیده شد. فرح پهلوی گفت: «...فکر می‌کنم چهار-پنج سال قبل از این جریانات[انقلاب] با کمک آقای داریوش شایگان و حسین ضیایی و یک آقای فرانسوی، روژه گارودی اسمش بود...که قبلا کمونیست بود و بعدا خیلی مذهبی شد، بعد طرفدار ما شد...آمد من را دید و بعد طرفدار جمهوری اسلامی شد ولی این فکرها را هم داشت...همین گفتگوی تمدن‌ها. و خب، ما این سازمان را درست کردیم با ریاست آقای داریوش شایگان. چند سال پیش از این اتفاقات، من یک بنیاد فرهنگی به‌نام خودم درست کرده بودم که محلش در باغ فردوس بود...بعد آنجا یک کنفرانسی بود که دانشمندان مختلف را از ممالک مختلف دنیا را دعوت کردیم که آمدند، و اگر اشتباه نکنم، آقای پرویز تناولی را با چند نفر فرستادیم در آمریکای جنوبی و یک مقدار از اشیای آمریکای جنوبی برای اولین بار در آنجا به نمایش گذاشته شد.»
 
آن موقع، ما در این قسمت می‌خواستیم کار کنیم که در جشنواره هنر شیراز هم مطرح شد.
 
شهبانو فرح پهلوی در مورد نسبت داده شدن «گفتگوی تمدن‌ها» به سید محمد خاتمی گفت: «مثل اینکه آقای خاتمی گفتند که گفتگوی تمدن‌ها، مال ایشان است. خب من هم نامه‌ای نوشتم به یونایتد نیشنز (سازمان ملل) و این ور و آن ور، و در مصاحبه‌ها هم گفتم اول فکر می‌کنم ایشان بهتر است با تمدن خودشان یاد بگیرند گفتگو کنند...»
 
او همچنین در باره هدف  اولیه از راه‌اندازی «گفتگوی تمدن‌ها» گفت: «شناساندن فرهنگ وتاریخ ادب ایران به  بیرون(دنیا) و شناساندن فرهنگ ممالک دیگر به ایران. و ایران واقعا مملکتی بوده که به ممالک مختلف دنیا [دانش و اندیشه و فرهنگ] داده است؛ از لحاظ طب، از لحاظ معماری، از لحاظ شیشه‌گری...خوشبختانه ایرانیان لیست چیزهایی که به دنیا را داده در می‌آورند.» 
 
بیان این سخنان از سوی آخرین ملکه ایران، با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی رو‌به‌رو شده است. برخی از هواداران سید محمد خاتمی از انعکاس این بخش از گفتگو، ناراحت شده‌اند، اما عده‌ای نیز نسبت به حرف‌های فرح پهلوی اظهار خوشحالی کرده‌اند.
 
سردبیر خودنویس در باره علت طرح این سوال گفت: «سال‌ها پیش در دفتر هفته‌نامه مهر، بحث گرته‌برداری و یا کپی‌کاری دولت خاتمی از گفتگوی تمدن‌های دفتر فرح پهلوی بارها مطرح شده بود، اما برخی از ما، از جمله خودم به دلیل  تعلق خاطر آن زمان‌مان به سید محمد خاتمی، حاضر به بررسی این ادعا نشدیم، تا مبادا منجر به تخریب رئیس دولت اصلاحات شود.»
 
کوثر ادامه داد:«اما از مدت‌ها قبل به دنبال طرح این سوال بودم و در روز گفتگو، در کتاب خاطرات شهبانو به بحث گفتگوی تمدن‌ها برخوردیم و دیدم عدم طرح این سوال، ظلم بزرگی است.»
 
با این حال، برخی معتقدند که مفهوم کاری پروژه «گفتگوی تمدن‌ها» در دولت خاتمی، با آن‌چه در دفتر فرح پهلوی راه‌اندازی شده بود، متفاوت است. داریوش شایگان در سال ۲۰۰۹ بعد از آنکه به همراهی سید محمد خاتمی برنده«جایزه گفت وگوی جهانی»شده بودند، در باره نقش سید محمد خاتمی گفت: «آقای خاتمی از زمانی که رییس جمهور ایران شدند، در توسعه گفتگوی تمدن ها نقش مهمی ایفا کردند؛ بویژه بعد از نطقی که سال ۲۰۰۱ در سازمان ملل خواندند بطور مداوم پیگیر موضوع گفتگوی تمدن ها بوده‌اند و موسسه ای را هم تاسیس کرده‌اند.»
 
در سایت دیپلماسی ایرانی در باره شایگان گفته شده که او در حالی از محمد خاتمی به عنوان فعال در زمینه گفتگو سخن می‌گوید، که خود در سال های پیش از انقلاب، ایده گفتگوی فرهنگ ها و تحقیقات سامان یافته بینافرهنگی را پایه گذارد و در شناخت فرهنگ ملل مختلف کوشا بود.
 
بعد از راه‌اندازی بنیاد گفتگوی تمدن‌ها، آقای خاتمی هیچگاه از فرح پهلوی به نام آغازگر این حرکت اسمی به میان نیاورد.

+431
رأی دهید
-40

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    TheOne - منچستر، انگلستان

    شاهنشاه آریامهر در جریانه جشنهایه٢٥٠٠ ساله گفتند ایران دروازه تمدن است. روحش شاد پدر ایران نوین. تاریخه ٧٠٠٠ ساله ایران اگه ١٠ تا خائن واقعى داشته باشه یکیش همین فریباس. خاتمى خائن. هیفه ... که بزنى وسط پیشونى این کثافتایه وطن فروش
    47
    174
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    TheOne - منچستر، انگلستان

    درود به ملکه ایران زمین شهبانو فرح پهلوى.
    38
    221
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    شاه و شیخ - قم، ایران

    مهم نیست که کدام یک اول گفته اند مهم این است که الحمد الله هم شاه الله و هم شیخ آیت الله هر دو در عمل به "گفتگوی تمدن ها" شدیدا واقف و خود را به نمایش گذاشتند..!! یکی با سازمان "گفتگوی" ساواک یکی با سازمان "گفتگوی" اطلاعات سپاه و بسیج مستضعفین، یکی با طرح نقشه فراری دادن زندانیان سیاسی که تن به "گفتگو" نداده تا بعد خودشان خودشان را به رگبار ببندند یکی هم با طرح نقشه چپه کردن اتوبوس نویسندگانی که تن به "گفتگو" نمیدادند..!! من یکی که عاشق دل خسته "گفتگوی تمدن" های "شاه و شیخ ام"
    180
    49
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان

    ملکه ایران باشی و نتونی رو خاکش قدم بزنی!!! خیلی غم انگیزه! اما همچنان استوار و امیدوار! درود همیشگی ما به شما و خانواده نازنینتان!
    41
    192
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Daneshjou - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    با این سخن شهبانو فرح کاملا موافقم که ما ایرانیان نخست باید یاد بگیریم میان خود و با خودى ها متمدنانه گفتگو کنیم پیش از انکه به گفتگو با تمدن هاى دیگر روى اوریم. البته .... (کلمه اى فارسى به معنى لاف بزرگ ) در فرهنگ ایرانیان است. محمود احمدى نژاد هم لاف توان بالاى ایران در مدیریت جهانى را مطرح کرد در حالى که حکومت هاى پیاپى در ایران حتى در مدیریت هواى الوده ، زباله، فاضلاب، منابع طبیعى مانند اب و جنگلها، محیط زیست، بیابان زایى و بیابان زدایى . در سطح یک استان هم ناتوان و مستاصل بوده اند.
    21
    208
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    ملکه گرامی، چه اشکالی دارد که یک نفر دیگر هم منادی و مدعی آرمان شما باشد؟ من فکر میکنم که منطقی باشد که چه شما چه خاتمی استقبال کنید از این که طرف دیگر مروج گفتگوی تمدن ها باشند هرچند در دیگر مواضع با هم موافق نباشید!
    81
    34
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    مادرم دستهای پر مهرت را میبوسم، از ابتدای این مصاحبه تا پایانش اشک ریختم، چی بودیم چی شدیم ، چنتا اخوند شپشوی رافضی با تظاهر به اسلام ، مردم ساده لوح وطن رو فریفتند . خدایا کافیست، امیدوارم روزی به وطن برگردم و به تک تک هموطنانم خدمت کنم ، روزی که رضا شاه دوم به همراه شهبانو و ملکه سابق ایران نیز در کنار مردم پر مهر میهن حضور داشته باشند ، چه بغضهایی که فرو خردم و چه شبها و روزهای که به عشق میهنم و برای میهنم گریستم
    43
    112
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان

    ما ایرانی ها بجز سفید و سیاه هیچ رنگی رو نمیشناسیم بابا شاه هم که قدیس نبود اون هم اشتباهاتی داشت اما باید واقع بین بود ایران رو مقایسه کنیم با کشورهای منطقه هنوز از لطف کارهای مثبتی که اون رژیم انجام داد بعد از این همه سال مردم ما از نظر فرهنگی و علم یک سرو گردن از کشورهای منطقه پیشند اینقدر هم نگیم ساواک ساواک کدوم کشوری رو میشناسید که سازمان اطلاعات امنیت نداشته باشه تازه خیلی هم ضعیف عمل میکرد وگرنه باید ریشه این آخوند ها رو می خشکوند
    15
    131
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    hamzehveronique - تهران، ایران

    برو بابا، یادمون نره شاه در پی کودتای 28 مرداد اومد.. این کشور همیشه با بد و بدتر رو به رو بوده و روی آسایشو ندیده
    116
    33
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه

    [::hamzehveronique - تهران، ایران::]. دقیقا درود بر شما بدبختی مللی که 25 قرن زیر استبداد زندگی کردند اینه که همواره باید دیکتاتورها را با هم مقایسه کنند بگویند این کمتر از اون دزدی کرد این کمترا زاون آدم کشت پس روحش شاد ! ما ملت مقایسه هستیم بخاطره مین هم از دموکراسی دوریم
    91
    27
    ‌سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    sahandd11 - کلن، آلمان

    [::Daneshjou - شیکاگو، ایالات متحده امریکا::]. حرف دل گفتی.
    13
    50
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    sahandd11 - کلن، آلمان
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. مگر اینها مدعی نبودند حقوق بشر رانوشتند!‌ یعنی کشک( جعل تاریخ) بود؟
    21
    33
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    simairani - کاشان، ایران

    نه کاربرِ گرام ما ملتِ مقایسه نیستیم، ملت ِ خائن و نمک نشناس هستیم که تلاشهای ۲ مردِ علاقمند به وطن رو ندیدیم و چسبیدیم به کودتا، در دانشگاهی که برای ما تاسیس کرد درس خوندیم و گفتیم بیسواد بود. ملت سالِ ۵۷ دنبال دموکراسی تو خیابونها نبود ، دنبال آب و برق مجانی‌ و بی‌ زحمت بود پس تعجب نکن که حالا حالا دور بمونه از دموکراسی، کاش همون ۳۰ ساله پیش افسران شجاعِ ما موفق به کودتا‌ای دوباره می‌شدند و مارو از چنگالِ این ضحاکان زمان نجات میدند.
    35
    81
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران

    sahandd11-پیداست که خیلی میسوزی از اینکه یکی مثل کوروش در اجداد و نیکان گرگ پرست تو نیست!! تا تقی به توقی میخوره شما پان ترکها بی ریشه میپرین به کوروش بزرگ و امپراتوری معظم هخامنشی!! ما که منشورمون رو نوشتیم و عنوان بهترین امپراتوری جهان رو هم یدک میکشیم و گذشته پاکی داریم اما ساده لوحی ما و پهلوون منشی ما شما غلاما ن ترک رو راه داد و نمک خوردین و نمکدون شکستین و از در نامردی صفوی و سلجوقی و قاجار شدین و خرافات و کاشتین و چون ذاتا وطندوست نیستین(آخه وطنی ندارین ) خاک پاک ایران رو به لجن کشیدین!! دوای شما همون رضاشاه گرام بود که خوب شمارو شناخت و با چوب تر ادبتون کرد!
    13
    45
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    کامیاب قزوینی - ملبورن، استرالیا
    به عمل کار برآید نه سخن . همه ما در ساختن یا ویرانی ایران مسئولیم نه شخص خاصی . کشور ما اشخاصی چون امیرکبیرها و شیخ بهایی ها و ابن سیناها و در مقابل پادشاهان قاجار و خودفروختگان زیادی داشته و دارد و خواهد داشت .از آن ایرانی که پهنه سرزمینیش روزی از مرزهای آناتولی تا هندوستان و به شکل اژدها بوده امروز شکل گربه ای نشسته چیزی باقی نمانده که تازه هر روز ساز جدایی ترک و کرد و عرب نیز برایش علم کرده اند و استکبار قصد برهم ریختن آنرا دارد. اما کور خوانده اند چون مردم غیور ما در حفظ سرزمین خود در جنگی نابرابر به دنیا 8 سال درس مردانگی آموخت و کودکان و جوانان و بزرگان خود را فدای صلابت و مردانگیشان نمود.{{{ یادمان باشد که خاندان پهلوی پسر در برهم ریختگی سرزمین عزیزمان نقش بزرگی ایفا کرده است و به ما یاد دادند که چگونه آبروی شعار (( چو ایران نباشد تن من مباد )) را ببریم و از مشکلات چگونه فرار کنیم و دررفتن را بهما آموختند }}}
    17
    12
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان

    [::simairani - کاشان، ایران::] درود بر شما که حرف حق رو در مورد این جماعت گربه صفت، مفت خور مرده خور زدیید . پیروز و موفق باشید .
    15
    41
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    سهیل ایرانی - برلین، آلمان

    با وجود تبلیغات گسترده رژیم آخوندی علیه این بزرگوران، تاریخ بهترین قضاوتگر است.
    12
    39
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    شاه و شیخ - قم، ایران

    [::shirzan - برلین، آلمان::]. گرامی اشتباه نکنم منظور شما از قسمت آخر کامنتتان همان "گفتگوی تمدن ها" از نوع علیا مخدره فرحی است ؟ راستی شما در آلمان زندگی میکنید؟ خوب تقصیر ندارید از دیار هیتلرید و نسل کشی برایتان یک سرگرمی است..!! البته آلمانی ها و شیخی ها یک بار نسل کشی کردند ولی الان پشیمانند و همه به نوعی سلب مسولیت میکنند ولی شما پهلوی اللهی ها گویا به نوعی دیگر پشیمانید که چرا بیشتر نکشتید...!!!
    43
    10
    ‌چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    ملکه عزیزم,محترمانه ترین دزدی آخوند همین سرقت ادبی هست و ایکاش آن سارق بزرگ(خمینی اکبیری)هم دست بسرقت ادبی میزد.اینها اعتقادات ما فرهنگ کهن ما عشق و محبت به همنوعانمان و صدها احساسات ارزشمندمان و از همه مهمتر سلامت جوانانمان را دزدیدند و چقدر خوب که ایران نیستید که ببینید از هر 10جوان,هفت نفرشان را معتاد کردند که نیروی حق طلبی نداشته باشند عزیزجان,ما ایران را باختیم و بینهایت شرمنده نسل آینده.
    4
    21
    ‌پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    زمانی که خاتمی این حرف را زد بنده همین حرف را زدم فکر کنم شهبانو از روی حرف من کپی کرده باشند
    22
    3
    جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    iranieddea - قطر، قطر
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. ب۱- دوست گرامی‌، بی‌-منطق‌ترین، و اگه ناراحت نشید باید بگم عقده‌ایترین نظرها رو از شما می‌خونیم؛ آخه چقدر کینه شخصی‌ از نظرات شما درباره پهلوی‌ها میباره؟؟؟ چیزی شخصی‌ بینتئون بوده؟! لطفا اگه جوابی برای این سوالهای من ندارید، طرفداران خدمات خاندان ایرانساز پهلوی رو نادان فرض نکنید، و کمی‌ در استفاده از واژه‌ها ادب نگه دارید: ۱) حرف از دزدی شد: حرف از دزدی که میشه، کسی‌ که تاریخ خوانده، بیشتر ذهنش به حکومت کنونی و قاجاریه میره تا پهلوی‌ها؛ خوشبختانه کشور پیش و پس از پهلویهای بزرگ اونقدر لجنزار بوده که حتا مردم کوچه‌ و بازار هم میتونند به خوبی‌ و نیک بودن شاهان پهلوی داوری کنند، جز یه عده مثل شما! ۲) هی دموکراسی دموکراسی راه میندازید اینجا، به من بگید "آیا هر کشوری که دموکراسی داره، پیشرفته شده؟؟؟ آیا دیکتاتوری دلسوز نمیتونه بارها بهتر از رئیس جمهوری بی‌شرف باشه؟؟؟ آیا مردم دوران پهلوی که اون گند تاریخی ۵۷ رو به جهان عرضه کردند عرضه و فرهنگ دموکراسی رو داشتند؟؟؟ و اینکه تعریف شما از دموکراسی چیه؟؟؟؟ آیا حکومت امروز دموکراسی نیست؟؟
    1
    12
    یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    iranieddea - قطر، قطر
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. ب۲- همانندهای شما میگند "نه، حکومت آخوندی که دموکراسی نیست"، خب پس اگه اینه که باید بگم: ۱-۱) پس شاهان پهلوی هم دیکتاتور نبودند، و ۱-۲) ما نمیتونیم سرنوشت زندگیمون رو به حرفای روی‌هوای شما بسپریم که با سعی‌-و -خطا کشور رو اداره کنید. بابا بس کنید این بحث‌آای بیخود رو لطفا. ما با شما روشنفکران کاری نداریم، برای ما امنیت جانی و روانی‌ (=بهداشت، اقتصاد، محیط زیست، تغذیه خوب، آموزش خوب، احترام) و آزادیهای اجتماعی (نه سیاسی) مهم است و بس، و حکومتی که اینها رو برای ما تامین کنه، از نظر ما شایسته است، حالا میخواد اون حکومت دیکتاتوری باشه، دموکراسی روشنفکری شما باشه، یا حکومت پادشاهی ایران‌زمین باشه؛ اتفاقاً، مردم باید در برابر چنین حکومتی به شدت پاسداری کنند. تاریخ تا امروز ثابت کرده که شما روشنفکران خرابکاری کردید، و از قلم و افکار شما جهنمی ساخته شده که تا سوریه کشیده شده؛ تاریخ تا به امروز ثابت کرده که شاهان بزرگ پهلوی بنامترین ایرانیان تاریخ بودند که قلبشون برای سرزمینشون میتپید. بنابراین هی با این کلمه شوم نامفهوم دموکراسی مانور ندید.
    1
    12
    یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    iranieddea - قطر، قطر
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. ب۳- اگه دموکراسی قراره به این معنی‌ باشه که هر ننه‌قمری با رای یه عده مردم جوگیر هیجانی که از نظر سیاسی و تاریخی واقعا بیسوادند (حتا دانشگاهیان) بیاد آقای ما باشه، ما میگیم نه. هیچ عقل سلیمی حکم نمیکنه که انسان سرنوشت زندگیشو بده به دست کسانی‌ که به دست مردمی انتخاب میشند که فاقد موارد زیر هستند: ۳-۱) وقت آزاد ندارند (به دلیل مشکلات اقتصادی و ...)، ۳-۲) و اگه وقت آزاد دارند، اهل مطالعه نیستند، ۳-۳) و اگه اهل مطالعه هستند، اهل مطالعه تاریخی سیاسی اجتماعی نیستند، ۳-۴) و اگه تاریخ و مسائل سیاسی و اجتماعی رو مطالعه میکنند، توان کافی‌ تحلیل رو ندارند، و این مورد یعنی‌ خیلی‌ کم‌شمارند کسانی‌ که هم وقت آزاد دارند، هم اون وقت رو صرف مطالعه کشورشون و دنیای اطرافشون میکنند، و هم هوش و انعطاف (نبود غیرتی‌بازی) کافی‌ دارند که آنچه را که به سود کشورشون هست انتخاب کنند؛ وضعیت ایران زمان رضاشاه بزرگ چطور بود؟؟؟!! لابد انتظار داشتید که رضاشاه به هر کسی‌ اجازه حرافی بدند؟؟ البته که به منتقدانی چون علی‌ دشتی اجازه میدادند.
    0
    11
    یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    iranieddea - قطر، قطر
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. ب۴- خیلی‌ زوره توی دنیای پیچیده امروز سرنوشت ما به دست مردمی رقم بخوره که بیشترشون جزو ۴ موردی که اینجا ذکر کردم نیستند، و تا زمانی‌ که بیشتر مردم در دسته چهارم قرار نگیرند، دموکراسی برای ایران فساد و تباهی میآره. از این بحث درباره لزوم دموکراسی برای مردم حتا امروز ایران که بگذریم، یه نکته ساده بهتون باید گوشزد کنم: عزیز من، فرض کنیم شاهان پهلوی اصلا دزد، دیکتاتور، فاسد، آدمکش، و فرض کنیم اصلا مردم دوران پهلوی همه با فهم و شعور و دانش و نخبه سیاسی‌اجتماعی‌تاریخی‌اقتصادی، اون وقت باز هم میبینیم که اون شاهان دزد فاسد پهلوی که به چنان ملت فرهیخته و شایسته‌ای آزادی سیاسی نمیدادند، باز هم کشور رو به سرعت زیاد به سوی بهبودی پیش می‌بردند: اینو دیگه من نمیگم، اینو توی خیابونای ایران همین امروز هم که قدم بزنید حس می‌کنید. پس لطفا اگه دلیل دارید، ما در خدمتیم که گوش بدیم، وگرنه ما رو احمق فرض نکنید، و واژه‌های دزد و . رو برای کسانی‌ بکار ببرید که شایسته‌اش هستند نه برای شاهان پهلوی.
    1
    10
    یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    iranieddea - قطر، قطر
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. آنها رفتند، اما ما شب و روز به حال این مردم، کودکان این سرزمین، بیمارانی‌ که هزینه درمان ندارند، و حتا به حال و روز آوارگان عراق و سوریه (که در آتش انقلاب ۵۷ ملت فرهیخته ایران) میسوزند، میسوزیم. ما به کسی‌ رای میدیم که امنیت جانی و روانی‌ و آزدیهای اجتماعی ما رو جدا از هر دین و مسلکی تامین کنه، و اگه چنین کنه، ما آزادی سیاسی هم نمیخواهیم، چون ما دوست داریم حکومتی داشته باشیم که ما را بی‌نیاز از خواندن تاریخ و خبر و . کند، و همه وقت ما صرف چیز‌هایی‌ شود که واقعا دوستشان داریم، نه صرف خواندن مثلا تاریخ زورکی، و گریستن بر هر برگ آن. ما حکومتی میخواهیم که نگوید سرنوشتتان را خود تعیین کنید، بلکه بداند که این "وظیفه حکومت است که بهترین سرنوشت را برای مردمش رقم بزند" و مردم فقط باید حال و زندگی‌ کنند و بس. و این را یک شاه دلسوز میتواند انجام دهد
    1
    9
    یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    تو ... و بی‌ خود میکنی‌ دست ملکه یا پادشاه شیعه ایران را ببوسی و ....کنی‌ :o مگه از نظر تو شیعه‌ها رافضی نیستن?!سنی عمر‌ی هایی که .... را شیعه‌ها راضی‌ به همخوابی کردن را رافضی یا راضی‌ کننده میگن ;)
    1
    1
    ‌سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    Mammal - لندن، انگلستان
    این رژیم همه چیز را از زمان شاه کپی‌ کرده، الی‌ کشتار و شکنجه و تحقیر مردم خودش
    0
    2
    ‌سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.