دو مأمور پلیس بریتانیا در اتهام سهل‌انگاری منجر به قتل یک جوان ایرانی مجرم شناخته شدند

کوین دافی و اندرو پاسموردو مأمور پلیس در بریتانیا در ارتباط با پرونده قتل بیژن ابراهیمی، ایرانی ساکن شهر بریستول انگلستان، به دلیل تخلف در انجام وظیفه مجرم شناخته شدند.
 
آقای ابراهیمی که ۴۴ ساله و معلول بود، در یکی از شب‌های تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی، به شکلی فجیع به دست همسایگانش کشته شد و پیکرش را در خیابان سوزاندند.
 
حدود چهار ماه بعد دادگاهی در بریستول دو نفر را به جرم قتل او محکوم و روانه زندان کرد ولی کار به اینجا ختم نشد و پای پلیس هم به این پرونده کشیده شد.
 
شواهد موجود حکایت از آن داشت که پلیس با این که می‌دانست همسایه‌های آقای ابراهیمی علیه او برانگیخته شده‌اند، او را به حال خود رها کرده بود.
 
ویدیویی که به تازگی در دادگاه پخش شده، نشان می‌دهد که سه روز پیش از قتل آقای ابراهیمی، لی جیمز، همسایه ۲۴ ساله او، وارد خانه‌اش می‌شود. فحاشی می‌کند و او را کودک آزار می نامد.
بیژن که از کل ماجرا فیلم گرفته بود، به پلیس تلفن کرده بود.
 
اما وقتی پلیس از راه رسید، به جای همسایگان، بیژن را به عنوان مظنون کودک آزاری دستگیر کرد و با خود برد.
 
بعدا معلوم شد که تعدادی کودک به گل ها و گیاهان آقای ابراهیمی که بسیار به آنها علاقه مند بود صدمه زده بودند و او از آنها عکس گرفته بود تا با استفاده از آنها بتواند به پلیس شکایت کند، اما همسایه ها تصور کرده بودند که او عکس کودکان را برای استفاده نامناسب گرفته است.
 
تصاویر ثبت شده با دوربین‌های مداربسته، نشان می‌دهد که مأمور پلیس در پاسگاه با او بدرفتاری کرده بود و در جواب او که به بازداشتش اعتراض می‌کرد، به او پرخاش کرده بود.
بیژن ابراهیمیاین افسر پلیس که هلن هریس نام دارد، به همراه سه نفر دیگر از همکارانش، لیان وینتر، کوین دافی و اندرو پاسمور، در جریان رسیدگی به شکایت آقای ابراهیمی، به بدرفتاری و تخلف متهم شدند. آقای دافی و آقای پاسمور در نهایت محکوم و مجرم شناخته شدند.
 
بیژن یک شب در بازداشت پلیس ماند و فردای آن روز به خانه برگشت، در حالی که فضای حاکم بر محله به گفته دادستان به شدت مسموم و آبستن حادثه بود.
 
بر اساس تحقیقات دادگاه، آقای ابراهیمی که به شدت احساس خطر کرده بود، ۱۲ مرتبه به پلیس تلفن کرد، ولی کسی حاضر به صحبت کردن با او نشد.
 
نوار مکالمات او با مأموران پلیس موجود است که آقای ابراهیمی در آن می‌گوید که عده‌ای اوباش پشت در خانه‌اش هستند.
 
همین نوار صوتی نشان می‌دهد که پلیس حاضر به حرف زدن با او نشده است.
 
کوین دافی، یکی از مأموران پلیس پشت تلفن به آقای ابراهیمی می‌گوید: "من گرفتارم. برایم مهم نیست."
تلاش‌های آقای ابراهیمی برای کمک گرفتن از یک مأمور دیگر پلیس دیگر هم بی نتیجه می‌ماند.
لیان وینتر، یکی دیگر از مأموران پلیس، او را "احمق" و "مزاحم" خطاب می‌کند و می‌گوید که به هیچ وجه تمایلی به حرف زدن با او ندارد.
 
دو ساعت بعد، بیژن ابراهیمی زیر مشت و لگد همسایه‌هایش جان می‌دهد.
لادن و منیژه، خواهران بیژن ابراهیمیمهاجمان، جسد او را دقایقی بعد به طرزی فجیع بیرون از خانه‌اش، در خیابان سوزاندند.
لی جیمز، همسایه ۲۴ ساله بیژن به جرم قتل بیژن، حبس ابد گرفت و استفن نورلی، به جرم همدستی با او به ۴ سال زندان محکوم شد.
 
این حادثه بریتانیا را شوکه کرد و پلیس به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
اما چیزی که بازماندگان آقای ابراهیمی را در بهت فرو برده رفتار پلیس است.
منیژه، خواهر بیژن معتقد است که اگر پلیس به وظیفه‌اش عمل می‌کرد، قتل او قابل پیشگیری بود: "آنها اصلاً به او توجهی نکردند. پلیس به بیژن بی‌اعتنایی و او را تحقیر کرد".
 
او گفت: "در این چند هفته‌ای که دادگاه برگزار می‌شد، ما روزهای خیلی سختی داشتیم. سخت‌ترین روزها در تمام دو سال و نیم گذشته بود. چون فهمیدیم که رفتار پلیس با او چطور بوده. پلیس از او محافظت نکرد و او را به دام اراذل و اوباشی برگرداند که خونش را ریختند. در حالی که پلیس می‌توانست جان بیژن را نجات بدهد".
 
مژگان، یکی دیگر از خواهران بیژن هم می‌گوید: "هنوز باورم نشده چه اتفاقی افتاده. این ویدیو را بارها و بارها در دادگاه دیدم. بی‌نهایت دردناک بود. روشن است که اهمال و قصور از پلیس بوده. بیژن قربانی سهل‌انگاری پلیس شد".
 
انتقادی که به پلیس بریستول وارد شده این است که چرا در حالی که می‌دانست همسایه‌های بیژن ابراهیمی علیه او برانگیخته شده‌اند، او را بدون هیچ محافظتی در محله خود رها کرده بودند.
مأموران خاطی پلیس فعلاً به قید وثیقه آزاد شده‌اند تا به زودی برای گرفتن حکمشان، در دادگاهی دیگر حاضر شوند.
+202
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    bineshaan - لندن، انگلستان

    به مردم انگلیس حق میدم که از این فرد متنفر باشند ولی نه اینکه بخوان شرش رو اینجوری از اجتماع کم کنند. مرد ۴۴ ساله از ایران پناهنده شده انگلیس و شده معلول و میخواد تا آخرعمر مفت بخوره و بخوابه با پول مالیات مردم. اینجور که ظاهرا نشون میده احتمالا هر دو خواهرش هم یه جورایی معلول و در حال انگلی زیستن.
    370
    16
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Sepas - تهران، ایران

    خدا بیمرزش ، آدم معلول و بی‌ دفاع، ایرانیان در غربت مواظب خودتون باشید،
    5
    161
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان

    متاسفانه انگلیس همینه،یا بشدت راف و ریسیست و بیسواد و خلاف تو شهرستانها یا مثل توی لندن راف و خطرناک پر از مهاجرهای گداگشنه و کارگر..و پلیس بسیار ضعیف و قوانین ناکارآمد.هیچکجای اروپا ندیدم اینقدر جرم و نوجوانهای خلافکار و خشن داشته باشه و اینهمه فقر.
    20
    133
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک

    bineshan : من هم از طرز فکر بشدت بیمار تو که اینجور ناجوانمردنه از این جنایت دفاع میکنی‌ متنفرم..تو لایق افتادن زیر دست و پای اون اوباشی ،نه اون بیچاره.
    8
    234
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    انقدر آقازاده آنجا ریخته که مردم انگلیس راهم مثل خودشان کرده‌اند تجاوز کن بکش بعدش آتش بزن حرفه آخوندی
    31
    72
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Vejdan bidar - امستردام ، هلند

    [::bineshaan - لندن، انگلستان::]. واقعاً اومده بوده اون جا مفت بخوره به خوابه به تو چه ربطی داره ،مگه جای امثال تو بی‌ ادب و گستاخ رو پر کرده بوده، هر کسی‌ آزاد است در این دنیا هر طور که دلش می‌خواد زندگی‌ کنه. یه مشت دیوانه جوون مردم رو زیر دسته پا کشتند. صبر واسه خانوادش آرزومندم.
    5
    115
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    bineshan- لندن - انگلستان : ای بی نشان که هیچگونه نشانی از آدمیت و ترحم درتو وجود ندارد و همانند یک موجود خونخوار از این اتفاق ابراز خرسندی میکنی برو کمی درس انساندوستی و معرفت یاد بگیر وگرنه تا پایان عمرت این خوی دد منشی درتو هر روز قوی تر خواهد شد.
    1
    103
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    andisheh mehr - لندن، انگلستان

    ضمن ابراز همدردی با باز ماندگان این فاجعه امیدوارم وقایع مشابه این تکرار نگردد.افراد بیسواد و خلافکار در همه دنیا و همچنین در انگلیس وجود دارند که البته این قشر جامعه در بعضی محله های خاصی در اینجا متمرکزند که فقط افراد با طرز فکر و اعمال مشابه می توانند در آنجا زندگی کنند.ولی تا جایی که من یادم هست شاید خودم بارها به عناوین مختلف به پلیس ۹۹۹ تماس گرفته ام که همیشه بین ۲ تا ۱۵ دقیقه درمحل حاظر بوده اند.
    2
    41
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    haftsang - انتورپن، بلژیک

    بینشان - لندن، انگلستان. ... از تو خودتی مراقب حرفزدنت باش .
    1
    33
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان

    چرا داستان رو کامل ننوشتید ایشون زنگ میزنه پلیس براى اینکه بچه ها گل هاى باغچه اش را خراب میکنند پلیس بهش میگه ما مدرک براى دستگیرى نداریم باید عکس یا ویدیو بگیرى او هم فیلمبردارى میکنه از بچه ها أهالی که میبینند از بچه ها فیلم میگیره زنگ به پلیس میزنند و او را بچه باز معرفى میکنند که فیلم میگیره از بچه ها پلیس هم میاد در خانه و او را دستگیر میکنه میبره بازداشتگاه وقتى او میگه چند روز پیش خودتون گفتید فیلم بگیر انها میبینند رأست میگه او را رها میکنند ولى نمیایند به اهالى معترض بگند که سوء تفاهم شده خوده ما گفتیم فیلم بگیر و در نتیجه اهالى به چشم یک بچه باز مریض به خانه او هجوم میاورند و ایشان جانش رو از دست میده در اخر دوستانى که در محله هاى بعد هستند توصیه میکنم حتما خانه خودشان را عوض کنند نمیشود با یک محله جنگید خصوصا در انگلیس که بسیار خطرناکند اینگونه افراد !!! روحش شاد امیدوارم متخلفین حتما حکم عدالت اجرا بشه براشون بازم دورود بر قوانین که با خاطى ها اینگونه برخورد میکنه هرچند کمى دیر شد ولى ازاد بودن مجرم ها دور از انسانیت هست
    1
    72
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    perspolisi - سیدنی، استرالیا

    دوستان زیاد به این 'bineshaan' خرده نگیرید، این چیزایی که نوشته در مورد خودشه و داره با ما سهیم میشه
    0
    57
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    aarian - تهران، ایران
    دردناک و غم انگیز این داستان تلخ قلب هر انسانی‌ رو میشکنه اما باز هم سیستم عدالتی وجود داره که به بر رسی‌ و محاکمه مجرمان این حادثه پرداخته و مطمئن باشید متهمین اصلی‌ به زندان می‌افتند، خسارت بالایی هم به باز ماندگان تعلق میگیره. اگر ایران بود که این بینوا رو می‌کشتند و هیچ فریادی به هیچ جا نمیرسید. خواهرهاش رو هم پشت درهای بسته به سکوت و انزوا میکشوندند یا سر به نیست میکردند...
    1
    20
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    TheOne - منچستر، انگلستان

    خدا رحمتش کنه. اینجا همشون یه مشت حسود نژادپرست. از دکتر گرفته تا معلم و پلیس تا شوفرش و فروشنده،از گارسون مک دونالد تا جاروکشش،ازدوستت و همسایت تا پستچیش. به خدا قسم چشم ندارن ببینن که یه خارجى یهکاره خوب داره یا خونه خریده یا اینکه ماشین اخرین سیستم سواره. خدا وکیلى اونایى که مثل من سالها قربت کشیدید با درک کنید منضوره منو. اینجا فقط باید اتحاد داشت و پیشرفت کرد تا همیشه یه خار توى چشمشون باشى. این بینوا بیژن هم ١٠٠٪‏ معلول و ناتوان بوده که یه مشت حیوون اینجورى سرش آووردن. اگه ضعیف گیرت بیارن کارت تمومه و اولین چیزی هم که لهت میکنه اینجا همین قانون و حقوقه بشرشونه. بازم فقط میگم خدا لعنتت کنه خمینى کثیف که چند نسلو نابود کردى(البته اگه خدایى باشه)
    8
    39
    ‌چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۹
    Arash AAzad - هامبورگ، آلمان
    دها هزار جوان ایرانی بدست رژیم ستمگر اسلامی کشته شده اند و هیچ کس دستگر یا محکوم نشده ! فقط یکی دو تا مزدور رژیم واجبین خور شد ند بدست خود حکومت.
    4
    14
    ‌چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران

    bineshaan - لندن، انگلستان.واقعا که بی نشانی,حتی قابل توهین و تحقیر هم نیستی
    1
    48
    ‌چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.