پیامک ظریف به فردوسی پور: «شنیدم فشار آوردند،پخش نشدن مصاحبه اصلا برای من مهم نیست.»

انتخاب : نکته ی حیرت انگیز، از یک سو مخالفت عجیب سرافراز با پخش این مصاحبه (با وجود پیگیری و سماجت چندین ماهه عادل فردوسی پور) و از سوی دیگر، سکوت و ملاحظه ی اخلاقی ظریف برای پایان جنجال و بی اخلاقی تلویزیون دارد که البته، در ایام توافق هسته ای مسبوق به سابقه است و به نظر می رسد، پس از این نیز، تداوم خواهد داشت.
 
پس از آنکه شب گذشته، عادل فردوسی پور اعلام کرد «مصاحبه دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان با برنامه نود، به تشخیص مدیران صدا و سیما پخش نشده است» ، یک منبع مطلع جزئیاتی عجیب از این ماجرای توهین آمیز در اختیار «انتخاب» قرار داد که حکایت از بداخلاقی بی سابقه دلواپسان علیه ظریف و در عین حال ، واکنش اخلاقی وزیر خارجه دارد.
درخواست نود و خندوانه برای مصاحبه با ظریف
این منبع مطلع به خبرنگار «انتخاب» گفت: تقریباً از بعد از توافق هسته ای، عادل فردوسی پور و رامبد جوان پیگیر مصاحبه با آقای ظریف بودند و ایشان نیز همواره ، از این دو مجری تلویزیون تشکر کرده و از حضور در برنامه های «خندوانه» و «نود» عذرخواهی می کرد. اما عادل فردوسی پور با سماجتِ رسانه ای خود، هفته ای چند بار به صورت هفتگی از دفتر وزیر خارجه و شخص ظریف، پیگیر مصاحبه بود.
وی اضافه کرد: پس از عمل جراحی لثه ظریف، نهایتا هفته گذشته فرصت کوتاهی به دلیل تعویق سفر وزیر خارجه به نیویورک پیدا شد که ظریف در پاسخ به درخواست مجدد فردوسی پور ،  با مصاحبه موافقت کرد.
پیش بینی ظریف از سروصداها در مورد مصاحبه با نود
این منبع آگاه با اشاره به پیش بینی های ظریف در مورد سروصداهای احتمالی حول این مصاحبه گفت: وزیر خارجه قبل از مصاحبه هم به آقای فردوسی پور گفتند که گروهی سروصدا خواهند کرد ولی ایشان همچنان به برقراری مصاحبه اصرار داشت.
 
پس از انتشار نامه یک روزنامه علیه مصاحبه ظریف و متعاقباً مخالفت صداوسیما با پخش مصاحبه ، حدود ساعت 6 و نیم ، به دکتر ظریف اطلاع دادند که «ریاست سازمان مانع پخش مصاحبه شده است» و سپس ، از ظریف خواستند اجازه دهد تا برای پخش مصاحبه ، تلاش شود اما او مخالفت کرده و خواسته است که هیچ اقدامی نکنند.
پیامک ظریف به فردوسی پور
این منبع آگاه در ادامه گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفت: حدود ساعت 7 هم پیامکی از سوی ظریف به عادل فردوسی پور فرستاد شد ؛ با این محتوا که «شنیدم فشار آوردند، از طرف من هیچ نگران نباشید، پخش نشدن مصاحبه اصلا برای من مهم نیست. بی جهت درگیر نشوید»، فردوسی پور نیز در پاسخ پیامک کوتاهی زد و تشکر کرد.
نکته ی حیرت انگیز، از یک سو مخالفت عجیب تلویزیون با پخش این مصاحبه (با وجود پیگیری و سماجت چندین ماهه عادل فردوسی پور) و از سوی دیگر، سکوت و ملاحظه ی اخلاقی ظریف برای پایان جنجال و بی اخلاقی تلویزیون دارد که البته حملات سهمگین دلواپسان بالاخص صداوسیما، در ایام توافق هسته ای مسبوق به سابقه است و به نظر می رسد، پس از این نیز، تداوم خواهد داشت.
افکار عمومی امیدوار بودند با رفتن ضرغامی، جایگزین او بتواند «نگاه سیاسی و جناحی» را کنار بگذارد
به گزارش «انتخاب» ؛ گرچه به نظر می رسد توجیه سرافراز و مشاورانش برای مخالفت با پخش مصاحبه ظریف، «مسائل انتخاباتی» باشد، اما می توان به ایشان و دیگر مسئولین حساس و مقید به قانونِ صداوسیما این خبر را یادآوری کرد که شب گذشته، دکتر حدادعادل کاندیدای مجلس شورای اسلامی نیز به بهانه «شب یلدا» و «فال حافظ» در شبکه سه حضور یافتند!
+37
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    انگار تو سوئیس یا لوکزامبورگ نشستن! جمع کنین این مسخره با زییا رو !
    24
    22
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    زمستان به زمستان که می‌رسد، مردم نفس‌شان را حبس می‌کنند، بچه‌ها از تعطیلی مدارس شاد می‌شوند، شهروندان ماسک‌ها را در می‌آورند، هوا وارانه و چشم‌اندازها تیره می‌شود و البته خیلی‌ها هم جدی جدی جان می‌دهند: اینجا تهران است، جایی که آلودگی سالانه جان ۴۰۰۰ تن را می‌گیرد.
    16
    24
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    مسئولان هم هر از چند طرحی تازه رو می‌کنند؛ طرح‌هایی که تا امروز هیچ کدام روزنه‌ای هم به هوای پاک نگشوده است. همین یک ماه پیش بود که نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اعلام کرد که طرح زوج و فرد کردن تردد ماشین‌ها کارآمد نبوده است. این در حالی بود که سازمان محیط زیست با ادامه آن موافق بود. دامنه بحث به نیروی انتظامی و پلیس راهور کشید و در نهایت طرح ناکارآمد ارزیابی شد.
    13
    15
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از سوخت اتومبیل‌هاست. به عبارت دیگر باید گفت تجربه این سال‌ها نتوانسته است مشکلی از هوای تهران را حل کند. طرح سه رنگ زرد و سبز و قرمز نیز که مربوط به کنترل کیفیت و معاینه فنی موتورها بود تنها می‌تواند دود اگزوزها را کنترل کند. این طرح نیز به دلایلی دیگر متوقف شد: کنترل کیفی موتورسیکلت‌ها و تک تک خودروها بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار بود و از طرفی بسیاری از تولیدات خودروهای داخلی بی‌توجه به سال تولید و برگ ضمانت از محل تولید دچار نقص فنی هستند که در نهایت منجر به بد سوختن بنزین، فیلتر نشدن و به تله‌اندازی بقایای سوخت در اگزوز خودرو می‌شوند. به این دلایل معیار تسهیل‌کننده‌ای برای کنترل کیفیت دود وجود نخواهد داشت و به این ترتیب طرح مصوب دولت در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال که بر یکپارچه‌سازی معاینه فنی و دریافت کارت سلامت خودرو تأکید داشت به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسید .
    14
    17
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    منشا آلودگی هوای تهران. به گفته شورای شهر تهران، روزانه تنها ۹۰۰ هزار جابه‌جایی با موتور در تهران انجام می‌شود و وسایل نقلیه عمومی موجود تنها برای جابه‌جایی ۵.۵ میلیون نفر در روز کافی است. با وجود نظر مثبت معاون انسانی سازمان محیط زیست به همکاری با شهرداری تهران برای رفع مشکلات آلودگی هوا، عملاً هیچ طرح دوجانبه‌ای نتوانست به داد تهران برسد. شهرداری و شورای شهر تهران در دوره‌های متفاوت با رشوه و اختلاس و مشکلاتی از این دست مستقیم و غیرمستقیم درگیر بوده‌اند. این هدر رفتن بودجه در حالی است که ناوگان حمل و نقل تهران سال‌ها است توسعه قابل توجهی نداشته است. مینی‌بوس‌های فرسوده‌ی بسیاری در تهران تردد می‌کنند و خط متروی آن هنوز مناطق بسیاری از مرکز و حاشیه را پوشش نمی‌دهد.
    15
    14
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    تا آنجا که به مدیریت وسایل نقلیه عمومی مربوط است، زمان‌بندی طولانی تردد اتوبوس‌ها و مترو با وجود انبوهی از مسافران، تعداد محدود یا بیش از حد ایستگاه‌ها و فرسودگی وسایل نقلیه همگی از عدم مدیریت صحیح و فقدان کارِ کارشناسی در این حوزه خبر می‌دهند. افزون بر این بخش بزرگی از ریه تنفسی شهر، که ییلاق‌ها و باغات ارزشمند نزدیک تهران بودند با نظر شهرداری قطعه قطعه فروخته شد و پول آن نه صرف توسعه محیط زیست شهری شد و نه کاشت درخت و باز کردن فضایی برای جان‌یابی طبیعت. زمین‌ها با تغییر کاربری و یا پرداخت جریمه‌های نقدی‌ای که به جیب شهرداری سرازیر می‌شد، انبوه‌سازی شد تا توده‌های انسانی در آپارتمان‌های سیمانی و بتونی روی هم تلنبار شدند.انبوه‌سازی و فقدان مدیریت شهری سبب شد تا شهری که ظرفیت و فضا‌سازی‌اش تنها برای زندگی حداکثر ۶ تا ۷ میلیون نفر کفاف می‌دهد امروز نزدیک به ۱۲ میلیون نفر را در خود جا دهد.
    15
    16
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    روشن است که این معضل به آب آشامیدنی هم تسری پیدا کرد. عدم دسترسی به امکانات همچنین می‌تواند خود را به هنگام رخ دادن بلایای طبیعی و دشواری جابه‌جایی و مواردی از این دست بیشتر نشان دهد. مواردی که همگی با عملکردهای سودجویانه گره خورده است. تهران شهری است که به شکل قناس گسترش یافته است. به شکلی که زمین‌های در نظر گرفته شده برای دفن یا سوزاندن زباله و یا شهرک‌های صنعتی بزرگ و یا کوچک همگی حریم قانونی خود را با فضاهای شهری و انسانی از دست داده‌اند. به‌طور مثال چندی پیش مدیرکل حفاظت محیط زیست اعلام کرد که تعداد بسیار زیادی کارگاه و کارخانه ساخت آسفالت در تهران و شهرهای حومه آن قرار دارند که به شدت آلوده‌کننده هستند. با توجه به اینکه دود و غبار و آلاینده‌های اطراف دودکش‌های کارخانه‌های آسفالت همواره شاخصی برای نشان دادن میزان وارونگی هوا هستند، روشن است که چقدر این کارخانه‌ها می‌توانند در افزایش آلودگی هوا مؤثر باشند.
    15
    16
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    زیربناسازی‌های محیط زیستی در تهران بسیار ضعیف‌اند. حتی انتخاب پوشش گیاهی کمربند سبز شهری و میدان‌ها و پارک‌های موجود هم به شکلی است که در این شرایط کم‌آبی در آینده نزدیک با مشکل جدی مواجه خواهد بود و این یعنی سخت‌تر شدن اوضاع موجود. به‌گفته مسئولان شهرداری از ۱۸ میلیون تردد روزانه در تهران کمتر از ۴۰ درصد را حمل و نقل عمومی پوشش می‌دهد. این یعنی دود و آلاینده بیشتر و اشغال فضای عابرین و بلوارهای پوشیده از درخت وتصرف پیاده‌روها و اختصاص آن به ساخت پارکینگ‌های عمومی و پمپ بنزین و پل‌های هوایی به جای تعبیه ایستگاه و مسیر دوچرخه‌سواری امن. تهران تنها شهر آلوده ایران نیست. درست است که در نبود امکان تنفس سالم صدای پایتخت بلندتر شنیده می‌شود، اما حقیقت این است که دیگر جاهای ایران نیز چهره‌ی روشن و شفافی ندارد. افزایش روزهای آلوده در اصفهان و تبریز و اراک و مشهد نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
    14
    15
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    از آنجا که آسیب‌های طبیعی چون زنجیره‌ای به هم متصل است، طبیعی خواهد بود که با خشکسالی و بیابان‌زایی علاوه بر ترد و خشک‌شدن خاک و افزایش بادهای غبارآور، مهاجرت و حاشیه‌نشینی و افزایش جمعیت شهرهایی که قطب اقتصادی به‌شمار می‌آیند نیز به‌وجود می‌آید و نتیجه‌اش می‌شود افزایش خودرو و شهرک‌های صنعتی کم‌جان و فاقد زیرساخت زیست‌محیطی سالم.در اصفهان به‌طور مثال در روزهای ۲۰ تا ۲۵ آذرماه شاخص آلودگی با ذرات معلق بین ۱۶۳ تا ۱۶۵ در نوسان بود. در اراک اوضاع از این نیز دشوارتر است زیرا عوامل طبیعی و وجود بیش از ۳۰۰۰ واحد صنعتی را نیز باید به ازدیاد خودرو و حاشیه‌نشینی افزود. مشهد با وجود تجربه طولانی و به نسبت موفق در سازوکارهای شهری در ۵ سال اخیر بارها در سر لیست شهرهای آلوده ایران قرار داشته است
    14
    14
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    تخریب فضاهای سبز و ییلاقی و تغییر کاربری به هتل، آپارتمان‌سازی و مراکز خرید که در ۱۰ سال اخیر اتفاق افتاد امروز نتایج و آثارش را نشان می‌دهد. همچنین باید استان خوزستان و شهر اهواز را به فهرست افزود که در چند سال گذشته جزو ۵ شهر آلوده جهان بود. همینطور شهرهایی از استان سیستان و بلوچستان و تبریز که به سبب عوامل انسانی و یا جغرافیایی روزهای زیادی از سال را با آلودگی هوا تجربه کرده‌اند.
    15
    14
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    شبکه خبری آلمانی دویچه وله می‌نویسد در سال ۲۰۱۲ میزان بنزن موجود در هوای تهران ۶ تا ۱۰ برابر استاندارد جهانی بود. همچنین میزان ازبست یعنی ذرات نوعی سیلیکات که پنبه نسوز هم گفته می‌شود و در برخی بخش‌های موتور ماشین و یا لنت ترمز به کار می‌رود، گاه تا ۱۰۰ برابر استاندار جهانی می‌رسد.به این ترتیب برای غلظت آلاینده‌های موجود در هوای تهران، عددی معادل ۵ تا ۷ برابر به نظر منطقی می‌آید. از طرفی ما در میان کشورهای اپک بالاترین مصرف کننده انرژی هستیم. سازمان آمار و مدیریت جهانی انرژی نیز اعلام کرد که به‌طور متوسط مصرف انرژی در ایران هر ۱۰ سال نزدیک به دو برابر افزایش می‌یابد و چون بیش از ۹۰ درصد آن حاصل سوخت فسیلی است، دی اکسید کربن ناشی از احتراق سهم عمده‌ای در آلودگی هوا دارند. ما در یک ماراتن تولید آلاینده‌ها شرکت کرده‌ایم و تهران چنان پیشی گرفته است که اندازه‌گیری‌های ثبت‌شده سازمان هواشناسی و کنترل ترافیک تهران نشان می‌دهد در ۲۰ سال اخیر تعداد روزهای پاک به اندازه روزهای یک سال نبوده‌اند.
    14
    14
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    تا میتونید سر خودتون و سر مردم کلاه بگذارید!!! اما هر بی لیاقتی و کلاهبرداری و کمدی و شیادی و رمالی سرانجامی داره! اون روز به زودی خواهد رسید که سوراخ موش هم پیدا نخواهید کرد!
    17
    18
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    koros_nl - امستردام، هلند
    آمدیم چهارتا خبر بخونیم حال کنیم !! چقدر تو ززززززززز میزنی
    11
    25
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    افکار عمومی (امیدواربود با رفتن ضرغامی نگاه سیاسی و جناحی کنار گذاشته شود)من که بعداز 37سال مغزاین(افکارعمومی)3,کارمیکند,همینه.بابا,مسئول کل این اختلافات و برهم زدن سخنرانیها و و وشخص خامنه ائی هست.یکی لز مدیرانیکه انتخابش بعهده رهبر است,ریاست سدا و صیماهست اینها بدون اجازه رهبر حتی حق ندارند با زنشان مزاح بکنند.این (افکارعمومی)کی بیدارمیشود,فقط (شیطان بزرگ)میداند
    0
    3
    ‌سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.