عروس افغان: بکارت یا مرگ

مراسم ازدواج در افغانستان. عکس تزئینی استرادیو فردا : سنت‌های قدیمی جامعه افغانستان حکم می‌کند که عروس باید باکره باشد و بکارت او باید ثابت شود.
یک زن افغان به شرطی که نام او فاش نشود، در مصاحبه ای با بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گفت هنوز هم در برخی از مناطق کشور این سنت حاکم است که خانواده داماد فردای شب عروسی برای اثبات باکره بودن عروس باید لکه‌های خون را در رختخواب عروس و داماد ببینند.
 
حتی متهم شدن یک دختر به داشتن روابط جنسی قبل از ازدواج عواقب ناگواری دارد. در بسیاری از موارد خانواده داماد در ازای پس فرستادن عروسی که بکارت او «صدمه دیده» از خانواده‌اش می‌خواهند که دختر دیگرشان را به عنوان خسارت به آن‌ها بدهد.
 
دخترانی که باکره نباشند به جرم داشتن روابط «نامشروع» حتی ممکن است زندانی شوند. و گزارشهای فراوانی از آزار و سوء استفاده از این دختران منتشر شده است.

حتی متهم شدن یک دختر به داشتن روابط جنسی قبل از ازدواج عواقب ناگواری دارد. در بسیاری از موارد خانواده داماد در ازای پس فرستادن عروسی که بکارت او «صدمه دیده» از خانواده‌اش می‌خواهند که دختر دیگرشان را به عنوان خسارت به آن‌ها بدهد.
 
یک زن افغان می‌گوید: «در برخی موارد گوش‌ها یا بینی عروس را می‌برند. لباس‌های ژنده و کثیف به تن آن‌ها می‌پوشانند و به خانه والدینشان پس می‌فرستند. موهای آن‌ها را از بیخ می‌تراشند. به خانواده‌اش می‌گویند که عروس باکره نبوده. گاهی اوقات عروس را می‌کشند و جسدش را برای خانواده‌اش می‌فرستند.»

این موضوع در افغانستان تابو است و کسی در مورد آن صحبت نمی‌کند. اما اجرای مجازات‌های علنی و خشونت بار در مورد دخترانی که به داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج متهم شده‌اند اخیرا این موضوع را در افکار عمومی مطرح کرده است.

اواخر ماه نوامبر یک زن ۲۶ ساله پس از شلاق خوردن در ملائ عام در ولایت غور در مرکز افغانستان، از شدت جراحات جان سپرد. اتهام او این بود که از خانه فرار کرده است.
 
در ماه اکتبر دختر ۱۹ ساله‌ای به نام رخسانا در‌‌ همان ولایت به اتهام داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج توسط طالبان سنگسار شد.

در ماه اوت نیز در همین ولایت مرد و زنی به جرم داشتن رابطه جنسی بدون ازدواج در ملاءعام شلاق خوردند.
مسئله خانوادگی
معمولا خانواده خود این دختران و زنان عامل مجازات آن‌ها هستند. در برخی موارد او را از خانواده طرد کرده و یا او را برای مجازات به نهادهای دولتی و یا گروه حاکم در منطقه تحویل می‌دهند. اما در وحشتناک‌ترین موارد خود اعضای خانواده مثل پدر و یا برادرانش او را می‌کشند که به قتل در دفاع از ناموس (قتل ناموسی) شهرت دارد.

مریم زورماتی یکی از بازرسان کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به رادیو افغانستان آزاد گفت: «فرهنگ حاکم در بسیاری از خانواده‌ها این است که دختر نگون بخت را باید به خانواده‌اش پس داد. آن خانواده برای گریز از بدنامی و سرافکندگی یکی دیگر از دخترانش را به خانواده داماد می‌دهد. در برخی از مناطق خیلی ساده این زنان را می‌کشند. در برخی دیگر از موارد حتی پس از سال‌ها ازدواج مرد‌ها زنان خود را به اشکال مختلف آزار می‌دهند.»
 
مرضیه زنی ساکن ولایت پروان که ترجیح می‌دهد نام خانوادگی‌اش برملا نشود، می‌گوید حتی پس از سال‌ها ازدواج هنوز هم شوهر خواهرش به خاطر سوء ظن به باکره نبودن او در شب عروسی خواهرش را کتک می‌زند و آزار می‌دهد.

مرضیه می‌گوید: «خواهرم شب عروسی خونریزی نداشت. شوهرش به شدت او را کتک زد و سراسر بدن او کبود و زخمی بود. این آزار‌ها هنوز هم ادامه دارد و شوهرش همواره تکرار می‌کند که ناموس او لکه دار شده است.»

عروسان افغان حتی قبل از عروسی مجبور می‌شوند «آزمایش بکارت» بدهند. این آزمایش توسط پزشکان در درمانگاههای دولتی انجام می‌شود.

گروه‌ها و سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند انجام یک چنین آزمایش‌هایی ناقض قوانین بین المللی است و از نظر علمی و پزشکی نیز نمی‌توانند سابقه جنسی یک زن را تشخیص دهند.
 
ترنا یادگاری یک پزشک ساکن کابل نیز تایید می‌کند که آزمایش بکارت از نظر پزشکی اعتبار ندارد ولی می‌افزاید هر سال در هر یک از درمانگاههای دولتی شهر کابل ده‌ها مورد از این آزمایش‌ها انجام می‌شوند.
طبق قوانین جزایی افغانستان مواردی مثل داشتن رابطه جنسی خارج از چارچوب ازدواج و یا فرار دختران از خانه جرم تلقی نمی‌شوند. ولی با این وجود صد‌ها زن و دختر به خاطر ارتکاب «اعمال غیراخلاقی» توسط دادگاههایی که معمولا در کنترل محافظه کاران مذهبی است مجرم شناخته شده و مجازات می‌شوند.
 
در قانون اساسی افغانستان قید شده که «هیچ قانونی نمی‌تواند بر خلاف شرع مقدس اسلام باشد» اما احکامی که دادگاه‌ها برای مجازات دختران و زنان صادر می‌کنند با بخشهای سکولار قانون اساسی افغانستان در تضادند.

در برخی ازمناطق روستایی افغانستان که طالبان هنوز نفوذ قابل توجهی دارند، مردم
نهادهای دولتی را ناتوان و یا فاسد می‌دانند و معمولا برای حل و فصل اختلافات به دادگاههای طالبان مراجعه می‌کنند.
 
دادگاههای طالبان براساس برداشت بسیار تندروانه‌ای از شرع اسلام عمل می‌کنند که معمولا صدور حکم قتل و یا شلاق و سنگسار برای کسانی است که خارج از چارچوب ازدواج سنتی روابط جنسی دارند.
+169
رأی دهید
-40

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۰
    Liberte - ارومیه، ایران

    من که انقدر منقلب شدم تا نیمه صفحه بیشتر نخوندم. چقدر عقب ماندگی و فقر فرهنگی. کار افغانستان حالا حالا ها زار است. البته بدین هم تاسف خوردم که این کشور عقب مونده با مردمی که بدین حد جاهلند که عروس رو با وضع بسیار بد پس میفرستند و بدتر اینکه دختر دیگه ای به جای اون مطالبه می کنند ،عضو wto سازمان تجارت جهانی شده ولی ما نه.
    98
    72
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۳
    mountainman - استکهلم، سوئد

    تو همین سوئد هم اکثرا همین رسوم رو دنبال میکنن چه افغانی چه ایرانی چه افریقایی چه عرب. وقتی که حتی دولتمردان سوئد از این رسوم پشتیبانی میکنن نباید انتظار داشت اونها هم ادم بشن.
    127
    18
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    nassau - مالاگا، اسپانیا

    ما هم به هر حال همسایه هستیم و تاثیر گذاشته و دارد
    96
    33
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

    متاسفانه وقتی جامعه ای دور از تعالیم الهی و دور از عواطف انسانی باشد اینگونه رعب و وحشت بخشی از جامعه را فرامیگرد ، قطعاً بی بند و باری و روابط نامشروع قبل از ازدواج در همه ادیان نکوهش شده ، اما همه انسانها از زن و مرد مرتکب خطا میشوند و ممکن است دختری نیز همانند هزاران پسر مرتکب این عمل غیر اخلاقی شود اما در دین مبین اسلام هیچ شرطی برای داشتن بکارت نیست بلکه حتی امر شده از گناهان و اشتباهات گذشته صحبت نشود چون ممکن است خداوند این بنده خاطی را قبل از ازدواج بخشیده باشد . قطعاً عفاف و پاکدامنی زیبنده ی یک انسان فارغ از هر دین و مسلکی است اما به خاطر یک اشتباه و یک خطایی که ممکن است بر اثر غرور جوانی و یا عدم کنترل شهوت و یا فریب شخص صورت پذیرفته نباید او را که امروز قصد دارد تشکیل خانواده دهد ودوست دارد از امروز راه پاکدامنی را در پیش بگیرد را به خاطر گذشته اش مؤاخذه کنیم ، کاش همه ما وقتی خواهان کسی هستیم او را به خاطر خودش و امروزش بخواهیم و نه به خاطر گذشته ای که ممکن است در ان اشتباهی مرتکب شده نکوهش کنیم . بدون تردید همه ما خطا کاریم همه ما ، و این خداست که میامرزد
    110
    42
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Shahin.Orel - تهران، ایران

    البته این ها آتئیست ها و لائیک های افغانستان هستن , وگرنه اسلام که چیزی غیر از مهر و محبت و بالا بردن ارزش زن نیست
    123
    47
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    کیوان م - تهران، ایران

    دین اسلام =قتل، شلاق،سنگسار،اعدام،ووو،،،،،،،،
    111
    68
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Hhhiran - ترافورد، انگلستان

    فدهنگ وحشی گری و خشونت افاغنه در دنیا بی نظیر است.
    103
    52
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    *fanoos* - ایران، ایران

    لعنت و ننگ برجهل. لعنت و شرم بر تمام مردمان نادان ..لعنت برمردانی که خود اسطوره ی فساد جنسی هستند! واین چنین دختران نگون بخت را می آزارند! .
    97
    67
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه

    دکارت میگوید: یکی از بدبختیهای بشر این است که بکارت را جزوه فضایل خود کرده است
    100
    29
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا

    این قانون کثافت در تمام کشورهای --طاعون این دین کثیف هست...اگر به دختر ثابت کردید خودتان تا ازدواج با کسی‌ رابطه نداشته اید. میتوانید بکارت بخواهید در غیر این صورت غلط می‌کنید خواهان بکارت باشید!!!!
    103
    43
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Shahin.Orel - تهران، ایران

    [::عموعقلی - پاریس، فرانسه::]. جعفر صادق مغز متفکر جهان شیعه میگوید : خوشا به سعادت پدری که دخترش در خانه وی حیض نبیند , نمیشه که مغز متفکر رو ول کرد نظرات دکارت کافر رو پذیرفت
    97
    23
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    ایران زاد - هامبورگ، آلمان

    اصلا باید بدانیم یک مردی که قبل از ازدواج رنگ زنی را ندیده و اصولا از سکس و ارگان زن چیزی نمیداند این فرد چگونه میتواند بکارت داشتن یک دختر را تشخیص دهد
    98
    20
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    ایران زاد - هامبورگ، آلمان

    در کشور های عقب مانده و سنتی کمتر پسری پیدا میشود که با دختری بصورت بسیار باز همخوابی کرده باشد .بسیاری از جوانان اینگونه کشور ها اصلا ارگان زن را نمی شناسند و معمولا ازدواج انها برای داشتن یک همخواب و صرف دفع نیاز جنی است. و از طرفی بسیاری از دختر ها زمان شب زفاف خود را با پایان عادت ماهیانه مطابقت میدهند که ازاین امر برای نشان دادن باکره بودن خود استفاده کنند.اصولا دختری که بسن بلوغ جنسی میرسد بعناوین مختلف حتی بدون همخوابگی نیاز های شخصی خود را بر طرف می کند و این امر یک نیاز طبیعی یک دختر است.چه در غیر اینصورت ان فرد به بیماریهای مختلف روحی و روانی مبتلا خواهد شد. از طرفی در چنین خانواده های سنتی مدرک همان قرمز بودن پارچه یا رختخواب میباشد و زنها بسیار زرنگ تر از این حرفها هستند. حالا در بعضی موارد قضیه به سرو صدا کشیده میشود ان از بی دست وپا بودن ان دختر است. اصولا بکارت و یا تشخیص بکارت امری نیست که باین سادگی قابل تشخیص باشد چون زنها میگویند نوع بکارت من حلقوی است یا بهانه و حرفهای دیگر.اصولا یک مردی که ارگان زن را ندیده چگونه میتواند بکارت را در شب زفاف تشخیص دهد؟؟.
    97
    17
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا

    [::Hhhiran - ترافورد، انگلستان::]. مگر این مساله ی خواستن بکارت در دختر فقط در افغانستان هست؟؟؟ در ایران هم ۹۵ در صد مردان چنین هستند‌--افغانی -- ایرانی--عرب--سومالی -ترک-کرد--لر--فارس-ما زنی--گیلک ندارد !!!!!
    96
    34
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا

    البته به نسبت ایران چون میزان --دگماتیسم این دین خونین در افغانستان بیشتراست-- مجازات وحشیانه تر!!!
    97
    24
    یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.