آداب جالب غذا خوردن در بعضی کشورها

کجارو : هر فرهنگی آداب غذا خوردن خاص خود را دارد.تکیه ندهید، راست بنشینید، با دهان بسته غذا و بی‌صدا غذا بخورید و…جملاتی از این‌ دست را از بزرگ‌ترها زیاد شنیده‌اید. خوب و بد این رفتارها نیز نسبی است مثلاً در فرهنگ ما باصدا غذا خوردن خوشایند نیست درحالی‌که این رفتار در ژاپن نوعی تکریم و تشکر از میزبان به‌حساب می‌آید. بنابراین بایدونبایدهایی وجود دارد که قبل از سفرهای خارجی بهتر است بیاموزید پس با کجارو همراه باشید.
تایلند: از چنگال استفاده نکنید!در کشور تایلند اگر غذایی که میل می‌کنید برنجی است حق استفاده از چنگال را ندارید در غیر این صورت توهین به میزبان تلقی می‌شود. اگر غذا چیزی غیر از برنج بود بسته به جو حاکم می‌توانید از چنگال استفاده کنید (پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع، به رفتار همراهان خود توجه کنید). در تایلند استفاده از چاقو به‌طورکلی جز نبایدها است.تایلندی‌ها فقط از قاشق و چنگال برای سرو غذا استفاده می‌کنند.
شیلی: استفاده از چنگال فراموش نشود!در برخی نقاط جهان غذا خوردن با دست نوعی بی‌ادبی به‌حساب می‌آید در شیلی نیز قضیه مرسوم است که از قاشق و چنگال برای خوردن هر نوع غذایی استفاده می‌کنند و اصلاً مهم نیست که خوردن آن با دست راحت‌تر یا دل‌چسب‌تر باشد در هر صورت چنگال فراموش نشود.
ایتالیا: ماکارونی را به قطعات کوچک تقسیم نکنیداگر قصد سفر به ویتا دولچه ایتالیا را دارید پس بهتر است به آداب غذا خوردن مردم این شهر احترام بگذارید. ماکارونی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم نکنید حتی آن را نصف هم نکنید. به‌جای این کار از چنگال برای خوردن ماکارونی استفاده کنید (ضمن اینکه استفاده از قاشق هم ممنوع است).
چین: غذای خود را تا آخر نخوریددر برخی کشورها خوردن غذا تا آخر نشان‌دهنده رضایت فرد از کیفیت غذا است، اما در چین این‌طور نیست.بهتر است مقداری از غذا را در ظرف باقی بگذارید درواقع با این کار نشان می‌دهید که میزبان آن‌قدر سخاوتمندانه برای شما غذا کشیده که شما قادر به اتمام کل آن نبوده‌اید.
مصر: اجازه بدهید دیگران برای شما آب بریزنداگر در سفر به مصر لیوان‌تان خالی شد توصیه می‌کنیم اجازه بدهید دیگران برای شما آن را پر کنند. این‌یکی از رسوم مصری‌ها است البته شما نیز باید جبران کنید و لیوان شخص دیگری را پرکنید.
اسپانیا: فرو بردن نان در سوپ ممنوع استیک‌تکه نان تازه در کنار یک‌کاسه سوپ حسابی وسوسه کننده است اما اگر به اسپانیا سفر می‌کنید، بهتر است به خود مسلط باشید و نان را در کاسه سوپ فرو نبرید. اگر این کار را کردید منتظر ریز خنده‌های مردم محلی باشید.
ژاپن: آداب استفاده از چپستیک را رعایت کنیداستفاده از چپستیک آداب خاص خود را دارد که این آداب برگرفته از توصیه‌های بودا است. به‌طور مثال هیچ‌گاه از چپستیک برای انتقال غذا استفاده نکنید، چپستیک را لیس نزنید و اگر قصد غذا خوردن ندارید آن‌ها را به‌طور موازی کنار ظرف خود قرار دهید و چپستیک را در ظرف برنج نکارید (مستقیم در ظرف قرار ندهید.)
تانزانیا: در مورد بوی غذا اظهارنظر نکنیددر بسیاری از مناطق استنشاق بوی غذا و میوه مسئله‌ای نیست اما در تانزانیا تنفس بوی غذا یا میوه یا حتی اظهار نظر مثبت در مورد این بو حرکت ناخوشایندی است و نوعی بی‌احترامی برداشت می‌شود.
فیلیپین: از دست چپ استفاده نکنیدبا دست راست غذا بخورید و از دست راست برای برداشتن یا حرکت دادن غذا استفاده کنید. طبق این سنت که برگرفته از قوانین اسلامی است دست چپ ناپاک تلقی می‌شود. این قاعده در اکثر کشورهای مسلمان ازجمله کشورهای خاورمیانه و آفریقا رایج است.
پرتغال: نمک و فلفل اضافی درخواست نکنیداگر سر میز نمک و فلفل وجود داشت که هیچ، اگر نبود از میزبان درخواست نکنید چراکه پرتغالی‌ها این حرکت را نوعی اعتراض به طعم غذا می‌پندارند.
کره جنوبی: اول بزرگ‌ترها شروع به غذا خوردن کنندیکی از مشخصه‌های فرهنگ کشور کره جنوبی احترام به بزرگ‌ترهاست که بخشی از این احترام سر سفره و میز غذا نمود پیدا می‌کند. اجازه بدهید اول بزرگ‌ترها غذا خوردن را آغاز کنند این حرکت نوعی قدردانی از شأن ایشان است.
+90
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    سلام لبخند - تهران، ایران

    در ایران ( طنز ) : پیاز را مدل ( مرحوم ) فردین باز کنید . از اینطرف سفره دستتان را دراز کنید به انطرف تا نمکدان و غیره را بردارید . هنگام خوردن کباب یا گوشت کوبیده . ابتدا یک تکه نان بریده و محکم روی ان بکوبید و بقول معروف انرا بی جان کنید . سپس یک لقمه مشتی بزنید . طوری که بزور در دهان فرو برود . هنگامی که لقمه در دهانتان هست صحبت کنید . استخوانهای مرغتان را کاملا بجوید . برای مهمانتان با دستانتان مرغ در بشقابش بگزارید . اصرار و تعارف زیادی فراموش نشه . در انتها هم با تخیله یک بادی از گلو !!! لذت غذایتان را تکمیل کنید . البته رسومات بیشمار دیگری هم هست که نمیتوان در اینجا گفت !!!
    9
    62
    ‌سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    جای تعجب است درفیلیپین ۹۰ درصد مردم مسیحیند و ده درصد بقیه اکثرا مسلمان ٬ حالا چطوری این اقلیت تونستد با دست چپ غذا نخوردن را به صورت یک فرهنگ دربیارند جای سوال داره .البته مسلمونای فیلیپین این کشور را به گند کشیدند وگروهای تروریستی مسلمان مثل ابوسیاف که به باجگیری از مردم و خصوصا تروریستها و ادم کشی مشهورند
    7
    27
    ‌سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    zta4119 - بندرعباس، ایران
    ایران هم که رسومی نداره اونوقت هی الکی بخودمون میگیم با فرهنگ ووووو
    16
    8
    ‌سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    siavashomaha - منچستر، انگلستان
    همانگونه که دوست داری به شما و نحوه غذا خوردن و رسومتان احترام بگذارید شما هم احترام بگذارید ولی‌ نه با اغراق که در تمام این کشورها به تربیت شخص و خانواده هم بستگی داره.
    4
    14
    ‌سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - کراکف، لهستان
    عجب !!!!!پس بنده که چپ دست هستم باید در فیلی پین از گرسنگی رو به موت بشوم یعنی ?!?!
    1
    13
    ‌سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    خوب ایرانی‌‌ها بیشترشون رعایت نمیکنن،هیچ چیزی رو. ولی‌ اینطور نیست که تمام مردم دنیا رعایت می‌کنن .تشریف بیارین اینور بعد می‌بینید ۱۰۰ رحمت به ایرانی‌‌ها .. چاینیز،تایلند که اصلا هیچ نصف خوراک رو میزارن واسه کلاس.و من تنها کسی‌ هستم که ظرف ناهار رو تا آخر میخورم و از نظر اونا بی‌ کلاسم.ولی‌ ترجیح میدم بی‌ کلاس باشم تا این که ظرف ناهارم به آشغالی ریخته بشه.
    0
    11
    ‌چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    siavashomaha - منچستر، انگلستان
    این جریان دست چپ یا دسته راست که اصلا به نظر من مسخره است، چون پول کثیفتر از هر چیزیه که فکرشو بکنید و پر از میکرب و باکتری که با دسته راست راست دستان و با دست چپ چپ دستان دست میزنند ،پس نقش صابون و نظافت چیه.
    2
    1
    ‌چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    siavashomaha - منچستر، انگلستان
    راستی‌ عربهایه مسلمان ملخ خور نظرشون چیه؟ مسلمان و نظر در غذا خوردن؟
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.