ماست‌فروشی که میلیاردر شد!

 حَمدی اولوکایا، موسس و مدیرعامل شرکت «چُبانی» است که در طول شش سالی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد، حدود ۲۰ درصد از بازار ۵/۶ میلیارد دلاری ماست در آمریکا را در کنترل خود گرفته است.
 
 نام آقای اولوکایا که کرد ترکیه است، در فهرست میلیاردرهای سال ۲۰۱۳ مجله فوربس قرار دارد.
 
به گزارش جام جم، فایننشیال تایمز در گزارشی که در مورد اولوکایا و شرکت تحت مدیریتش نوشته آورده است موسسه چُبانی در مجموع حدود ۲۰۰۰ کارمند در استخدام خود دارد و محصول خود را در دو کارخانه که بزرگ ترین مراکز تولید ماست در جهان هستند، تولید می کند. چُبانی پر فروش ترین ماستی است که در بازار آمریکا به فروش می رسد.
 
حمدی اولوکایای ۴۱ ساله می گوید راز موفقیتش بازگشت به موضوعات اساسی و اولیه در شناخت بازار و پیروی از غریزه خود بوده است.
وی سال ۲۰۰۵ به این اندیشیده است که گرچه ماست های آمریکا، عمدتا ماست میوه ای و ماست های شیرین آغشته به شکر هستند، ماست واقعی همان ماستی است که در مناطقی مثل کوهستان های مناطق کردنشین تولید و مصرف می شود و قاعدتا باید چنین محصولی بسیار بهتر از ماست های شیرین به فروش برسد.
 
وی با دریافت یک وام یک میلیون دلاری از اداره کمک به تجارت های خرد در آمریکا توانست اولین کارخانه خود را خریداری کند.
پس از آن آقای اولوکایا مصطفی دوئان، یک کارشناس با تجربه ماست بندی را از ترکیه به آمریکا آورد. آنها به مدت ۱۸ ماه انواع ماست های محصول آمریکا و ماست های وارداتی را آزمایش کرده و بالاخره روش ویژه ماست بندی خود را تثبیت کردند.
 
آنها می دانستند بازار آمریکا به ماست شیرین عادت کرده، ولی از خلال صحبت با مصرف کنندگان متوجه شدند بسیاری از آنها ماست های طبیعی را که در کشورهای اروپایی و خاورمیانه رایج است ترجیح می دهند.
 
آقای اولوکایا در عین حال به این نکته نیز توجه کرد که الگوی مصرف مواد غذایی در آمریکا به سمت مواد طبیعی و کاستن از شکر و مواد مصنوعی گرایش پیدا کرده است. همین نکات ساده راز موفقیت بنای امپراتوری ماست بندی در آمریکا بود.
 
حمدی اولوکایا در حال حاضر در آمریکا صاحب دو کارخانه است؛ یکی کارخانه ای قدیمی در ایالت نیوجرسی که سابقا به شرکت تولید کننده محصولات غذایی «کرَفت» تعلق داشت و دیگری کارخانه جدیدی که با هزینه ۴۵۰ میلیون دلار در ایالت آیداهو احداث شده است.
 
موسسه چُبانی سال ۲۰۱۱ یک کارخانه دیگر نیز در اتریش راه اندازی کرد و بسرعت به سومین تولید کننده ماست در آن کشور بدل شد. این مؤسسه در نظر دارد که امسال فعالیت های خود را در بریتانیا آغاز کند.
 
حمدی اولوکایا نمونه ای از مهاجرانی است که به آمریکا مهاجرت کرده و سرنوشتی موفق و برجسته برای خود رقم زده اند و به قول معروف «آرزوی آمریکایی» در مورد آنها محقق شده است.
 
در شرایطی که باراک اوباما قصد دارد قوانین و شرایط مهاجرت به آمریکا را به شکلی بنیادین اصلاح کند، مدافعان این طرح افرادی مانند آقای اولوکایا را نماد مهاجران موفقی می دانند که با نوآوری های اقتصادی به رونق بازار کار و تولید در جامعه آمریکا کمک کرده اند.
+119
رأی دهید
-48

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    siavashomaha - منچستر، انگلستان

    برای گرفتن یک میلیون دلار وام ،کلی‌ باید کارت درست باشه ،این پولو خوب میشه باهاش سرمایه گذاری کرد ،ولی‌ باز قابل تحسین است.
    1
    64
    یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    آزاده21 - لندن، انگلستان

    واقعا که ماست های ایران کردستان حرف نداره
    16
    72
    یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sleepyhollow - کوالا لامپور، مالزی

    به جرات میشه گفت که لبنیات ترکیه حرف اول را میزنه. سالی که ترکیه بودم واقعا از لبنیاتشون کیف کردم. ماست عالی، دوغ عالی، شیر عالی، بستنی ها فوق العاده خوشمزه. دوغ با دونر کباب و بگو که کف می کنه دو برابر آبجو.
    23
    55
    یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    والا ما که نخوردیم ماستش رو ولی چیزی که مهمه روش نوشته ماست یونانی و کارخانجاتی هم که ما می خریم ازشون همین ماست رو با انواع طعم ها درست میکنند و ما هم همیشه ساده یعنی بدون افزودنیش رو میخریم بعنوان مایه و بعد با شیری که از کاسکو میگیریم یه ماست خانگی مشت درست میکنیم اصلاً هم شیرین نیست و چیزی شبیه ماست در ایران ولی البته یکمی (خیلی کم) حالت خامه ای میشه. بیخودی هم پول به این ماستها نمیدیم
    27
    40
    یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان

    [::paksan - ایران، ایران::]. ماست یونانی یا greek منظور نوع و مدل ماستش هست که سفت هست نه اینکه یونانی و ساخت یونان باشه.کاسکو هم یه جور طوطیه،منظور حتما کاستکو (costco) هست.
    6
    31
    یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::]. اون بنده خدا گفت روش نوشته یونانى نگفت از یونان اومده که ، کاستکو هم ت ش خونده نمیشه همون کاسکو یى که پاکستان گفت درسته ، وقتى چیزى سرت نمیشه مجبورى مگه کامنت بذارى ؟؟!!
    17
    9
    دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tizbin2 - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    دمش گرم. عرضه داشته، باهوش بوده و شانس هم اورده.
    0
    18
    دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    sleepyhollow - کوالا لامپور، مالزی
    [::Nakamichi - لندن، انگلستان::]. [::paksan - ایران، ایران::]. اون گریک استایل هستش که نه فقط اونها میزنند بلکه جدیدا چند برند دیگه همه گریک استایل زدند. ماست زدن به نوع ماست زدن یونانی (سفت و پرچرب). اون که روش نوشته گریک اسم ماستش نیست، اسم کارخونه اش هم نیست، اسم کشورش هم نیست بلکه فقط مدل ماست هستش.
    0
    5
    دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۷
    Nakamichi - لندن، انگلستان
    [::millionaire - منچستر، انگلستان::]. حتما تو هم ازهمون بیسوادهایی که به taste میگن test و یا به Mushroom میگن مشروم ! این خونده نشودن ت کاستکو رو یادگرفتی اومدی اینجا نظر پروندی،چون اتفاقا ت خونده میشه و تلفظش کاستکوهست.cost به معنی قیمت co هم خلاصه کمپانی.دفعه بعد تا چیزی رو بلد نیستی و اطلاع نداری نیا اظهار فضل کن.بجاش با چهار تا انگلیسی زبون معاشرت کن یا حداقل تو یوتیوبی جایی سرچ کن ببین چطور کلمات تلفظ میشه،نه هر چی رفقات میگن رو تکرار کنی.
    1
    11
    ‌سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.