مشهد مال؛ نمایشی دیگر از قدرت آستان قدس رضوی

ایران وایر : "هستی" ساکن بولوار خیام مشهد، یکی از محله های اعیان نشین و خوش آب و هوای این شهر است. محله ای که نسبت به بقیه مناطق شهر از فضای سبز بیشتر، آلودگی کمتر و هوای سالم تری برخوردار است، اما مدتی است که سر و صدای تردد ماشین های خاک برداری در روز و قطع درختان در شب در یکی از بزرگترین باغات این شهر که در همین محله واقع شده آرامش را از او و خانواده اش سلب کرده است.
در این خیابان، باغی 5/6 هکتاری با صدها درخت واقع شده که آن را به یکی از تنفس گاههای مشهد تبدیل کرده است. مدتی است که آستان قدس رضوی به جان درختان آن افتاده و در حال نابودی آنها و ساخت مجتمع تفریحی و توریستی با نام " مشهد مال" در این منطقه است.
اقدامی که با وجود مخالفت های مردم منطقه، مسئولین فضای سبز و برخی اعضای شورای شهر و حتی احمد علم الهدی، امام جمعه تندروی این شهر مواجه شده اما با جدیت از سوی آستان قدس رضوی دنبال می شود.
 
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بر تثبیت باغ های شهرهای کشور از جمله باغ های مشهد تاکید دارد و هرگونه قطع درختان و ساخت و ساز در این باغ ها را ممنوع اعلام کرده اما ظاهرا آستان قدس رضوی با پرداخت 6600 میلیارد ریال و رایزنی با شهرداری مشهد توانسته پروانه ساخت بنای تجاری در منطقه و تغییر کاربری غیرقانونی را بگیرد. موضوعی که این روزها به جنجالی بین شورای شهر و مردم از یک سو و شهرداری ، استانداری  و قوه قضاییه از سوی دیگر تبدیل شده است.
مسئولان شهرداری هرگونه تبانی با آستان قدس رضوی و صدور پروانه غیرقانونی برای ساخت در محدوده باغ را رد می کنند و مسئولان آستان قدس هم مدعی هستند هیچ کار غیرقانوی انجام نمی دهند و شهرداری برای آنها پروانه ساخت صادرکرده است.
 
پروژه " مشهد مال" در زمینی هشت هزار هکتاری در یکی از بهترین مناطق مسکونی مشهد با مشارکت آستان قدس رضوی، بانک تات، موسسه مالی و اعتباری عسگریه و گروه هتل های اسلامی روتانا دبی در حال ساخت است. در این مجموعه قرار است مرکز خرید، هتل 5 ستاره، شهربازی، هاییرمارکت، سالن سینما و مراکز اداری و تجاری بنا شود.
 
آستان قدس رضوی که 90 شرکت تحت پوشش آن قرار دارند، یکی از نهادهایی است که مستقیم زیرنظر رهبر ایران اداره می شود و در طول 34 سال پس از انقلاب نه نهادی و مسئولی اجازه رسیدگی به اسناد مالی آن را داشته و نه مرجعی توانسته آن را وادار به پرداخت مالیات کند.
در مشهد 45 درصد زمین ها متعلق به آستان قدس رضوی است که این نهاد مدعی است بخش زیادی از این زمین ها از جمله باغ 5/6 هکتاری – محل احداث مشهد مال- توسط افراد خیر به آستان به صورت وقف واگذار شده است و حالا جز دارایی های آن به شمار می رود و آستان هر طور که بخواهد در مورد آنها تصمیم می گیرد- حال آنکه براساس قانون وقف بنا یا زمین موقوفه باید براساس خواسته واگذارکننده آن مورد استفاده قرار بگیرد.
 
اسفند ماه پارسال رهبر جمهوری اسلامی در جمع فعالان و مسئولان محیط زیست خواستار حفظ منابع طبیعی و برخورد قاطع دادستانی و وزارت دادگستری با موضوع تخریب محیط زیست، فروش و تخریب باغ ها در کشور شد اما چند ما از این موضوع نگذشته است که آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد زیر نظر آیت اله خامنه ای و در مقابل چشم همه مسئولان، دست به تخریب یکی از بزرگترین باغ های کشور زده است و هیچ کس هم جرات مقابله جدی با آن را ندارد.
 
شهردار منطقه در گفتگو با یکی از نشریات محلی تلویحا از تخریب این باغ اظهار بی اطلاعی کرده و مدعی شده مالکان باغ های محدوده شهری تنها اجازه دارند درختان آسیب دیده را آن هم به روش روت بال (کندن درخت با ریشه و انتقال آن به محل دیگر) تخریب کنند. حال اگر در باغ آستان قدس در منطقه خیام اقدامی بیش از این در حال انجام است از آن بی خبر است.!
 
اما رییس شورای شهر مشهد بر غیرقانونی و فاقد مجوز بودن ساخت مشهد مال تاکید دارد و می گوید: "این موضوع به کمیسیون ماده 100 – مرجع رسیدگی به تخلفات شهرداری ها- رفته تا در آنجا رسیدگی شود اگرچه که مسئولان آستان قدس از این موضوع مکدرند."
 
با اینکه مسئولان استانداری و شورای شهر مدعی این هستند که موضوع را پیگیری می کنند و نامه نگاری های متعددی از سوی نهادهای مردمی و تشکل های دانشجویی به رییس قوه قضاییه و دادستانی شده اما روشن است درختان این باغ به قیمت بالارفتن دیوارهای مشهد مال در حال نابود شدن است و صدای " هستی" و دهها خانواده دیگر ساکن این منطقه که خواهان حفظ و سالم ماندن محیط زیستشان هستند به جایی نمی رسد.
+35
رأی دهید
-20

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۲
    فراتر از اندیشه - آلپ، سوییس

    واقعا هزار ماشاالله به خر. آخ بابا مال را بیرون از شهر میسازند که آوان ۱) جا داشته باشند، ۲) ترافیک به خارج از شهر منتقل کند. ۳) باعث آبادی آن منطقه بیرون از شهر بشوند. بابا این‌ها حتی فهم کپی کردن هم ندارند.
    4
    67
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    هدف ایران وایر از انتشار این نوشتار چیست؟ 1 - ناراحتی برای (هستی) و خانواده اش و کل اهالی محل 2- نگرانی از قطع درختان و آسیب به فضای سبز و عدم دقت به فرمایشات مقام معظم رهبری 3 - حمایت از شورای شهر، مسئولین فضای سبز و اعلم الهدی امام جمعه تندروی مشهد در برابر مسئولین آستان قدس 4 - همه موارد فوق و بدون سوء نیت و فقط در جهت رضای خدا . یعنی اگر کسی حتی یک درصد فکر کنه جواب خارج از این چهار تا گزینه هست اولا خیلی بی انصافه . دوما خیلی بدبینه . سوما اصلا نمیتونه بفهمه که نیت خیر یعنی چی
    74
    7
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    تا زمانی که مردم نادان و خرافاتی میرن پولاشون رو برای این امامان مرده هزینه می کنن و امید به بهبود اوضاع دارن هر چی سرشون بیاد حقشونه. بدون مطالعه در زندگی این امامان اصلا نمی دونن اینا یه مشت ادم عادی و دنیا دوست بودن مانند بقیه و اگه کاری از دستشون بر میومد برای خودشون انجام می دادن. اینه که اخوندکها هم هستن.
    7
    59
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آسمان ایران - اسلو، نروژ

    تا ابله در جهان است مفلس در نمیماند
    4
    54
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه

    خوبه محل تفریح درست میکنند اگر مسجد درست میکردن چیکار میکردین
    4
    28
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران

    ارزو میکنم یک روز یک نهادی چیزی پیدا بشه به اعمال و داراییهای استان قدس بپیچه پته و پوته هزاران نفر غاصب رو بریزن رو اب و مشهد رو از دست این نهاد زورگو نجات بده . یک سر به حرم مشهد برین قراضگی و اصطحلاک از سر و روش میباره . مثلا استان قدس تولیت حرم امام رضا رو بعهده داره. وقتی یه نیگا به اماکن متبرکه عربستان بندازین متوجه میشید که حرم اما رضا مشهد رو رها کردن و فقط هر سال میریزن اون تو اسکناس ها رو به جیب میزنن و با احداث انواع و اقسام هتل و مسافرخونه در پیت و درجه یازده هم هزار جور پول از قبال وجود این غریبه در میارن. خودشون اون بابا رو کشتن در شهر قدیم طوس و خودشون هم براش مقبره زدن و خودشون هم دارن میخورن. یه عده مردم ساده هم میرن اونجا شفا پیدا کنند. امام رضا روحش مشهدی ها رو نفرین نکنه صوابی هم نمیرسونه .مخصوصا که تولیتش رو یه عده دزد بعهده گرفتن. گود لاک !
    6
    26
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران

    [::باور عمیق - قم، ایران::]. هدف برملا کردن دله دزدی‌های سردگان رژیم و نمایش مافیای حکومتی فاسد‌ترین رژیم منفرو جهان است، رژیمی که امثال تو مزدور تباران دون مرتبه حامی‌ و ریزه خوار آن هستید و به کشور خیانت می‌کنید.
    2
    29
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    حالا چه واسه ما مستدل حرف میزنه مثلا! برو عمو، إز اون علی بن موسی تا این وأعظ طبسی دزد بودن و هستن، چی فلسفه میبافی، داغ هم کردی؟ زمین مفت رو برداشته داره با پول النگو و نذری یه عده خَر پاساژ میسازه به قیمت خون ایرانیان میفروشه و سودش هم دوباره میره به جیب دراز و دله دزد آخوندیش. یه چیکه اش رو هم میدن به تو که سینه چاک بدی و برق کامپیوتر و کبیرد حروم کنی و اراجیف بنویسی
    3
    9
    جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۵
    منوچهری - کرمان، ایران
    [::باور عمیق - قم، ایران::]. اینجور که از متن این مقاله و نوشته زیبای شما معلومه , از مقام عظما گرفته تا قوه قضا, مردم, شهرداری و حتی دمل و الهدا همه مخالفند!! احتمالا از طرف سپاه کره مریخ برای ساخت و ساز آمدند ما بی خبریم...! ;)
    1
    5
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    اگر مردم از رفتن به اینگونه مکانها خودداری کنند و کاسبی آنها را بایکوت کنند اینها هیچوقت نمی توانند بر این کشور سوار شوند. این فلاکت نتیجه شهوت رانی و لذت گرایی و بی شرافتی خود مردم ایران است.
    1
    3
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۱
    سعید مشهدی - مشهد، ایران
    [::کارمن مهوش کش - تهران، ایران::]. نمی دونم مشکلت از کجا با مشهد شروع شده. به نظر یک زن نه چندان جوون میای. اگر خدایی نکرده کسی تو مشهد یا تو اون "مسافرخونه های درپیت درجه یازدهمش" اذیتت کرده که نباید انقدر افکار منفی داشته باشی راجع به کل شهر. در مورد امام رضا و نفرین یا رحمت رسوندنش هم تو جوش اضافی نزن. بزار خودش تصمیم بگیره. البته واقعاً حوصله کل کل کردن با آدم خوشفکری مثل تو رو ندارم . پس لطفی به خودت بکن و ساکت باش.
    2
    2
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران
    [::سعید مشهدی - مشهد، ایران::]. چیه مرده خور شمع دزد ناراحت شدی دستت رو شده ؟ نه خوشگلم مردم و سیبیل کلفت اون که ازش حرف زدی حتما ...شب جمعه دم حرم یادت نره . گدایی تو بکن و سرت تو کار خودت باشه .
    1
    0
    شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۱
    سعید مشهدی - مشهد، ایران
    [::کارمن مهوش کش - تهران، ایران::]. اگه ... که واقعاً برو یک... فکر کنم به نتایج جدیدی برسی که مسیر زندگیت عوض بشه. البته این قضیه برای یک آدم مبتدی مثل من هم مشهوده. باید از الان بهت بگم که زیاد بابت نتایج خودتو اذیت نکن. هر چی که باشه اصل اینه که مطمئناً تو یک عالمه مشخصات خوب داری که میتونه کمکت کنه. این چیزها زیاد مهم نیست و شاید اصلاً خیلی هم به نفعت باشه. شنیدم می تونی با توجه به شرایط جدیدت، با یک کم خوش اقبالی و البته زرنگی به کشورهای زیادی مهاجرت کنی. اما در مورد مشهد هم باید بهت بگم که حرفات بازهم نشون دهنده ارتباط قبلی و البته دردناک تو با این شهر به صورت مستقیم یا غیر مستقیمه. امیدوارم تجربه های آیندت در این شهر بهتر و شاید کمتر دردناک باشه. موفق باشی.
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.