مذاکرات هسته‌ای؛ خون‌های آلوده و انتقام‌گیری از فابیوس

خودنویس: کمپین رسانه‌های جمهوری اسلامی و حامیان مذاکرات هسته‌ای در شبکه‌های اجتماعی علیه وزیر خارجه فرانسه، یک پرونده مهم را زنده کرده است. اما متهم اصلی کیست؟
 
انتشار خبر سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران، فرصتی فراهم آورد تا بحث پرونده خون‌های آلوده که حدود ۲۰ سال است در ایران بی‌نتیجه مانده،‌ بار دیگر مطرح شود. این بار نه برای احقاق حق بیماران زجر کشیده، بلکه ظاهرا برای انتقام‌گیری از موضع سخت فابیوس در مذاکرات هسته‌ای.
موضوع پرونده خون‌های آلوده چیست؟
سه دهه قبل و در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵، انستیتو مریو که در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است، فاکتورهای انعقادی آلوده به اچ آی وی را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد.
 
پس از مصرف اولین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن، گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.
 
آلوده بودن این فاکتورها بر اساس گزارشها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه ای به مقامات این کشور فاش شد. همین گزارشها به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود حاکی از این بود که برخی از مقامات بهداشتی وقت ایران در پاسخ به این نامه نوشتند که آلودگی در خون‌ها وجود ندارد و مشخص نیست چرا گفته شده این خون‌ها آلوده است.
 
در ایران نیز از دهه هفتاد پرونده خون‌های آلوده در محاکم قضایی جریان دارد. در جریان دعاوی کیفری و حقوقی مختلف و چند صد بار کارشناسی انجام شده، وزارت بهداشت و درمان ایران بالغ بر ۲۳۰۰ مرتبه محکوم شده است.
متهم در ایران دفتر دارد
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شرکت فرانسوی مریو در چند سال گذشته فعالیت گسترده‌ای در ایران داشته و با نام سنوفی اونتیس نمایندگی هم دارد و به فعالیتش ادامه می‌دهد.
خبرگزاری مورد اشاره می‌نویسد: «یکی از دلایل بی نتیجه بودن این پرونده حضور برخی از متهمان این پرونده در مجلس و دولت است».
چه کسی مانع شکایت شد؟
احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفته است: «همان سال قرار شد کسانی که شکایت دارند بر علیه شرکتی که داروهای آن را مصرف کرده اند در مجامع بین المللی طرح دعوی کنند. در سال ۷۶ موضوع آلودگی هموفیلی ها از طریق فراورده های خونی هم به این موضوع اضافه می شود و پرونده را برای رسیدگی در اختیار اداره آگاهی می‌گذارند... از روی فاکتور خریدی که در بانک مرکزی وجود داشت توانستند شخص تحویل گیرنده این فراورده‌ها در فرودگاه را هم پیدا کنند و این امر باعث شناسایی شرکت وارد کننده یعنی" شرکت دارو پخش " می‌شود».

وی می‌گوید: «بعد از مشخص شدن وارد کننده، در سال ۷۷ شخصی به نام "مشکات مشکور" که در آن زمان مسئولیت دفتر حقوقی بین المللی ما را در فرانسه داشته طی نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری می نویسد؛ با این که برای اقدام علیه شرکت مریو خیلی دیر شده است اما اگر اسناد خرید را در اختیار ما بگذارید اقدام به طرح دعوی علیه شرکت مریو می‌کنیم».

قویدل می‌افزاید: «اما متاسفانه وزارت بهداشت با فرستادن نامه‌ای مبنی براین که هیچ‌کدام از فراورده های وارداتی آلوده نبود است، تمام درها را به روی ما بست.»
فابیوس چه کاره بود؟
صادرات خون‌های ‌آلوده زمانی اتفاق افتاد که لوران فابیوس مقام نخست وزیری جمهوری فرانسه را در اختیار داشت.
 
فابیوس، وزیر امور اجتماعی و وزیر بهداشت کابینه‌اش به دادگاه احضار شدند و در نهایت، دادگاه لوران فابیوس و وزیر امور اجتماعی را از تمامی اتهامات مبرا کرد اما وزیر بهداشت فرانسه را به دلیل اهمال، مقصر شناخت.
انتقام مذاکرات هسته‌ای از فردی که تبرئه شد، رها کردن مقصر صادرات خون
همان گونه که اشاره شد، رسانه‌های مختلف جمهوری اسلامی و فعالان‌شان در شبکه‌های اجتماعی، به صورت گسترده به انتقام‌گیری از فابیوس در موضوع خون‌های آلوده پرداخته‌اند. دلیل انتقام‌گیری نیز موضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بود.
 
علیرغم این که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی تمامی درها را به سوی شکایت از شرکت صادرکننده خون بسته است و این شرکت در ایران مشغول کار است و دفتر دارد، کمپین بی‌نتیجه علیه فابیوس (کسانی که کمپین را راه انداخته‌اند، به خوبی می‌دانند که هیچ امکانی برای تعقیب وزیر خارجه فرانسه در ایران وجود ندارد) تنها می‌تواند یک فایده داشته باشد: «حساسیت رسانه‌ای و آگاهی مردم نسبت به قربانیان مظلوم خون‌های آلوده بعد از سه دهه بالا می‌رود و گامی است به سوی شکایت از شرکت فرانسوی، شکایت از مسوولان ایرانی واردات خون و آن‌ها که مدت‌ها این مساله را تکذیب می‌کردند و راهی است برای احقاق بخشی از حقوق قربانیانی که مدت‌هاست متحمل زجر بیماری می‌شوند».
+57
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    سرباز رهبر و فدای آقا انگار زنده نیستند تا بیایند اینجا نظر بدهند ، چقدر انسان می تواند بی وجدان باشد و با مردم کشورش فقط بخاطر یک سری از منافع شخصی یا رژیمی با جان بیماران اینطوری بازی کند . آن از واردات یا مونتاژ کردن ماشینهای آشغال پژو که تا حالا دها شهروند عزیز کشورمان زنده زنده در آتش سوختند و این هم از خونهای آلوده . مرگ و ننگ بر مزدوران ، چپاولگران و حامیان آنها .
    2
    30
    شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    apocryphal - بوستون، ایالات متحده امریکا

    منافع دارو از تمام کارتل های قا چ آق در دنیا بیشتره، و خرده فروشان جهانی اونم پزشک ها و داروسازهای کشورهان، ببینید پشت نمایندگی سنوفی، فایزر و غیره کیا هستن و چه پولهایی داره جابجا میشه
    2
    33
    شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tizbin2 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    وقتی‌ تو یه مملکت ملاک وزیر شدن و رئیس جمهور شدن ریش بزرگتر هست متاسفانه این فجایع پیش میاد. مسول این جنایت تمام کسایی هستن که دست اندر کار بودن. از وارد کنند بگیر تا پزشک تا وزیر. مسول این فجایع اون وزارت بهداشت بی‌شرف هست. مسول این فجایع اون بیشرفأیی هستن که اول انقلاب از طمع قدرت رفتن پشت سر خمینی قاتل.
    2
    13
    شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    tizbin2 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    کجان اون دلواپس‌های بی‌شرف. کجان اون بی‌شرف هایی که به طمع قدرت رفتن پشت سر خمینی قاتل. بعد وقتی‌ مملکت رو به نابودی کشوندن همشون رفتن تو پاریس و واشنگتن و لوس انجلس شدن اصلاح طلب و اپوزیسیون.
    2
    16
    شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.