وزارت بهداشت: سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور مصرف می‌شود

تقاطع: علی‌اکبر سیاری، معاون “وزارت بهداشت” در ایران می‌گوید که سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور نوشیده می‌شود.
به نوشته‌ی خبرگزاری “مهر”، آقای سیاری این موضوع را در نشست مشترک وزارت بهداشت و معاون و مدیران بهداشت، درمان و امداد نیروی انتظامی بیان کرده است.
 
وی هم‌چنین با بیان این‌که «سالی ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف، و ۱۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم دود می‌شود» گفت که ۶۵ هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سیگار در کشور فوت می‌کنند.
 
او با اشاره به توزیع آسان‌تر قلیان در کشور نیز افزود که «وضعیت قلیان از سیگار هم بدتر است».
علی‌اکبر سیاری مساله‌ی مواد مخدر و معتادان، کارتن‌خواب‌ها، زنان روسپی، افزایش طلاق، کودکان خیابانی، و افرادی را که بر اثر تزریق مواد مخدر مبتلا به ایدز شده‌اند، از جمله دردهای اجتماعی جامعه دانست و خاطرنشان کرد که میزان ایدز در کودکان کار ۴۰ درصد بیشتر از سایر مردم است.
 
اظهارات معاون “وزیر بهداشت” جمهوری اسلامی مبنی بر مصرف سالنه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور در حالی است که در مهرماه ۱۳۹۳، نایب‌رییس “کمیسیون بهداشت و درمان” شورای اسلامی گفته بود که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی ساخت داخل و قاچاق در کشور مصرف می‌شود.
 
حسن تامینی روز ۱۴ مهرماه در گفتگو با “خانه ملت”، این آمار را “نگران‌کننده” دانسته و با اشاره به “نگرانی” تولیدکنندگان الکل برای ورود تولیدات‌شان به “چرخه مصرف مشروبات الکلی” گفته بود که «مجلس درصدد است از تولیدکنندگانی که در تولیدات خود از ماده تلخ‌کننده استفاده می‌کنند، حمایت کند».
 
در اردیبهشت‌ماه ۹۳ نیز “سازمان بهداشت جهانی” (WHO) با انتشار گزارشی با موضوع “وضعیت الکل و بهداشت در سال ۲۰۱۴” اعلام کرد که هر مصرف‌کننده الکل در ایران به طور متوسط، سالانه ۲۴/۸ لیتر الکل مصرف می‌کند که این عدد، نزدیک به دو برابر متوسط مصرف الکل یک امریکایی و فرانسوی و حتی بیشتر از متوسط مصرف الکل یک روسی است و از این نظر، ایران “نوزدهمین کشور دنیا” محسوب می‌شود.
 
در همین ارتباط، خبرگزاری “رویترز” نیز در فروردین‌ماه ۱۳۹۳ در گزارشی نوشت که ممنوعیت فعالیت کلاب‌های شبانه از سوی حکومت ایران، این کلاب‌ها را «عملا به داخل خانه‌ها و پشت درهای بسته» منتقل کرده است.
 
این خبرگزاری، با اشاره به قاچاق الکل در ایران از نقش سپاه پاسداران در این زمینه خبر داده و اضافه کرده بود که این ارگان نظامی-امنیتی با کنترل گمرک ایران، سالانه سودی بیش از ۱۲ میلیارد دلار از قاچاق مشروب به دست می‌آورد.
+45
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران

    این یعنى دیگر کسى براى اسلام تره هم خورد نمى کند
    5
    26
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    طیاره ساز - سیاتل ، ایالات متحده امریکا
    داداش دمت گرم، این عجب چیز با حالی بود! فردا من ماست و خیار و چیپس هم میارم بیشتر حال کنیم! «جنتی در محضر حکیم ذکریای رازی»
    2
    13
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دایره مینا - کراکف، لهستان
    نگو!نگو !نقی نگو ! چرا بچه بچه حرف می زنی? اینهمه الکل حتی از روسها بیشتر?بزنم تو دهنت ?
    3
    10
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک
    ما در ایران همجنس باز نداریم!!!!
    3
    9
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    ایران بر باد رفته - برلین، آلمان
    ایران ایران ایران ، امروز که بهار آمد صد لاله به بار آمد ، نه ظلم و نه زنجیری ، آزاد و رها هستیم در مرکز بهشت با نعمتهایی که ضحاک دو سر خمینی فاحشه مغز از تو خشتک خودش برای ملت مسلمان قرار بود بیاره که آورد و نه برای ایرانی که به زور سر نیزه مسلمان شد! ملا بلند بگو غلط کردم و . خوردم ! یه انتخابات آزاد برای مرگ حکومت منفور خامنه ای قاتل برگذارکن! برو تو پستوی خانه خود بمیر! این بهترین شکلش!!!
    1
    8
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    آدم باورش نمیشه که ایران به جایی رسیده که کودکان کار داره و این کودکان ٤٠٪ بیشتر توشون بیماری ایدز پیدا میشه. از برکات إسلامه دیگه؟ نه؟
    1
    12
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    karaji - کرج ، ایران
    نوش جان ، سگش به دود و دم شرف داره !
    2
    12
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    عموعقلی - پاریس، فرانسه
    فکرش را بکنید فقط اگر دولت کمی عقل داشت فقط از هر بطر مشروب یک دولار مالیات میگرفت میشد 420 میلیون دلار وبا همین پول میتوانست حقوق کارمندان دولت وارتش را بپردازد وحقوق معلمین را هم افزایش دهد خاک تو سرشون
    0
    11
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان
    سرباز رهبر و فدای آقا، ایران نوین و کشور امام زمان و شیعه را تحویل بگیرید، ننگ بر آنان که ایران را به این روز انداختند. آمین
    0
    6
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    andisheh mehr - لندن، انگلستان
    مشروبات الکلی در ایران باید آزاد شود تا به این ترتیب دولت بتواند بر آن نظارت و بازرسی داشته باشد و از فروش مشروبات تقلبی جلوگیری نمایند.مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتری در ایران نشان دهنده این است که باید با این قبیل حقایق تلخ یا شیرین جامعه امروز بطور واقع بینانه مواجه شد. :
    0
    15
    ‌چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.