ایران و ١+٥ 'به توافق رسیدند' ( این لینک به روز میشود)

بنا بر اعلام کاخ سفید، باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ضمن اطمینان داد درباره تضمین امنیت اسرائیل گفته است که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا را برای رایزنی درباره توافق هسته‌ای ایران به اسرائیل می‌فرستد. آقای اوباما به نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که این توافق نگرانی آمریکا از "حمایت ایران از تروریسم و تهدید علیه اسرائیل" را برطرف نمی‌کند. آقای نتاینیاهو پیشتر گفته بود که اسرائیل خود را پایبند به توافق ایران نمی‌داند.
 
اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در واکنش به توافق هسته‌ای گفت: " این پیروزی مرا به یاد فتح خرمشهر و همچنین پیروزی پذیرش قطعنامه انداخت که دنیا در آن مقطع علی‌رغم همه دشمنی‌ها و حمایت‌های که از صدام می‌کردند، در بین‌المللی‌ترین سازمان جهان بر حق ایران صحه گذاشتند و تأکید کردند."
 
سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا گفته است که حتی اگر کنگره توافق هسته‌ای ایران را رد کند، خنثی کردن وتوی باراک اوباما کار سختی خواهد بود.
 
کنگره آمریکا شصت روز فرصت دارد توافق نهایی را بررسی کند. آقای اوباما هشدار داده است که رای منفی کنگره به این توافق را وتو خواهد کرد. برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهور، کسب دو سوم آرای هر دو مجلس نمایندگان و سنا لازم است. سناتور مک‌میچل پیش‌بینی کرده که دستیابی به چنین رایی دشوار خواهد بود.
 
در جشن‌های خیابانی بعد از اعلام توافق هسته‌ای، مردم در تهران علاوه بر شعارهایی مبنی بر تشکر از گروه مذاکره‌کننده و دولت، شعارهایی مانند "توافق بعدی ما، حقوق شهروندی ما - پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه و یا حسین، میرحسین" داده‌اند.
 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از وین به مشهد پرواز می‌کند و پس از مدت کوتاهی راهی تهران خواهد شد.
 
کابینه امنیتی اسرائیل به اتفاق آرا توافق هسته‌ای ایران را رد  و در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل به این توافق پایبند نخواهد بود.
رهبر ایران امشب میزبان اعضای هیئت دولت در مراسم افطار بود. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در این دیدار از آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل "حمایت‌ها و هدایت‌های" او در مذاکرات هسته‌ای تشکر کرد.
بر اساس گزارش‌ها از تهران مردم برای برگزاری جشن توافق هسته‌ای به خیابان‌ها آمده‌اند. ایرنا گزارش داده مردم در در میدان ولیعصر شعارهایی مانند "سفیر صلح ایران، تشکر تشکر - روحانی زنده باد، هاشمی پاینده باد - روحانی متشکریم - نیروی انتظامی تشکر، تشکر" سر داده‌اند.
سرمقاله روزنامه گاردین به فارسی منتشر شد: توافق هسته‌ای ایران؛ پیروزی دیپلماسیاز متن: توافق با ایران درباره ی برنامه اتمی‌اش که صبح روز سه شنبه در وین به سرانجام رسید، پیروزی دیپلماسی بردبارانه است. دست کم در مدت سیزده سال گذشته، گره کور رابطه میان ایران و آمریکا که از پشتیبانی متحدان اروپایی‌اش برخوردار بود، احتمال داشت چنان کورتر شود که آتش جنگ برپا گردد. بیشتر بخوانید
 
کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر "تعهد آمریکا بر امنیت اسرائیل" تاکید کرده است.
 
محمدجواد ظریف در دیدار با رسانه‌های ایرانی: با توجه به اینکه ضمیمه‌ها در حال مذاکره بود، تا امروز صبح هنوز متن نهایی به انگلیسی را نداشتیم و همکاران ما کم‌کم دارند ترجمه‌ها را از ضمایم به مردم ارایه می‌دهند. تمام توافق در حال ترجمه است و در سایت وزارت خارجه قرار خواهد گرفت.
 
کاخ سفید تصویری از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا منتشر کرده که او را در حال صحبت با مشاوران امنیتی‌اش بعد از دریافت خبر توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد. این عکس دوشنبه شب - یک شب پیش از اعلام رسمی توافق - گرفته شده است.
رئیس جمهور آمریکا با رهبران اروپایی از جمله نخست وزیر بریتانیا، رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان درباره توافق هسته‌ای ایران تلفنی صحبت کرده است.
 
خبرگزاری رویترز گزارش داده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نگرانی خود را از توافق هسته‌ای ایران ابراز کرده و گفته این توافق میلیاردها دلار به "ماشین ترور و جنگ" ایران تزریق خواهد کرد.
 
به گزارش تسنیم، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفت: "طبق توافق ژنو ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران آزاد می شود تا توافق جامع آغاز شود."
 
نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده‌اند. جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و برادر رئیس جمهور سابق آمریکا که در نظرسنجی‌ها از بقیه نامزدهای جمهور‌خواه پیش است این توفق را "خطرناک، بسیار ناقص و کوته‌بینانه" توصیف کرده است. سناتور مارکو روبیو، دیگر نامزد جمهوری‌خواه از نمایندگان کنگره خواست توافق ایران را رد کنند. رئیس جمهور آمریکا هشدار داده در صورت رد شدن توافق در کنگره این تصمیم را وتو خواهد کرد. برای بی‌اثر شدن حق وتوی رئیس جمهور، رای دو سوم نمایندگان هر دو مجلس سنا و نمایندگان لازم است.
 
راب نیکولسون، وزیر خارجه کانادا در واکنش به توافق هسته‌ای: ایران به دلیل جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم، ادامه حمایتش از تروریسم، درخواست‌های مکررش برای نابودی اسرائیل و بی ‌توجهی به حقوق ابتدایی بشر، همچنان یک تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.
 
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو: این یک توافق تاریخی است که در صورت پیاده‌سازی کامل باعث تقویت امنیت بین‌المللی خواهد شد.
 
وزیر خارجه ایران در پاسخ به بی‌بی‌سی در ارتباط با تاثیر توافق در مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش): این تهدیدی نیست که به سوریه و عراق محدود شود. این تهدید حتی مرزهای منطقه‌ای را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه فرامنطقه‌ای است، همان‌طور که در اروپا آفریقا و جاهای دیگر شاهد هستیم. من امیدوارم پرده دود ایران‌هراسی (با این توافق) زدوده شود و ما بتوانیم با واقعیت‌های جدید روبرو شویم.
 
سایت دفتر آیت الله خامنه ای نوشته است که دیدار او با اعضای هیئت دولت از ساعتی پیش آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 خطاب به "تندروها و دلواپسان" گفت: "از نتایج این مذاکرات درس عبرت بگیرید و از ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای عذرخواهی کنید."
 
به گزارش رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک "موفقیت مهم" استقبال کرد و از تمام طرفها خواست تا هر چه سریع تر این توافق را اجرا کنند.
 
ظریف در توئیتر خود نوشت: توافق سقف نیست، بلکه یک پایه محکم است که باید ساختن آن را شروع کنیم.
 
اتحادیه اروپا تعلیق تحریم های ایران را به مدت شش ماه تمدید کرد.
 
به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد: توافق ایران و کشورهای غربی می‌تواند از مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه جلوگیری کند.
 
جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، توافق هسته ای با ایران را "خطرناک" توصیف کرد.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ظریف درکنفرانس خبری خود گفت: "براساس آنچه که ما توافق کردیم بعد از اینکه شورای امنیت برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را تایید کرد که ظرف چند روز آینده خواهد بود. ما به روز نهایی شدن توافق می رسیم و بعد از آن کشورهایی که نیاز به طی کردن مراحل داخلی خود هستند دو تا سه ماه فرصت دارند که آمادگی شان را اعلام کنند که آن روز، روز توافق خواهد بود."
 
تصویری که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده است
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ظریف در کنفرانس خبری با رسانه‌های داخلی ایران گفت: "این توافق نتیجه 12 سال مقاومت و 22 ماه مذاکره بود."
شرکت خودروسازی پژو فرانسه می گوید که با شرکت ایران خودرو، شریک قدیمی خود در ایران بر سر یک پروژه جدید خودروسازی در مذاکره است و با توجه به چشم انداز لغو تحریم ها، انتظار دارد که این مذاکرات به سرعت پیشرفت کند.
 
زیگمار گبریل، معاون صدر اعظم آلمان به زودی به ایران سفر می کند.مقامات آلمانی گفته اند که صنایع آلمان منافع زیادی در عادی سازی و تقویت روابط اقتصادی با ایران دارند.
 
خبرگزاری تسنیم گزارش کرده که افزایش تقاضا برای خرید ارزهای خارجی به خصوص دلار آمریکا باعث شده که قیمت‌ها ارز در تهران بالا برود. به گزارش تسنیم، صرافان میدان فروسی همچنین می‌گویند که با انتشار خبر توافق هسته‌ای، متقاضیان و خریداران به بازار ارز آمدند و معاملات سنگینی در بازار انجام شده است. قیمت دلار که امروز به زیر ۳۲۰۰ تومان هم رسیده بود دوباره تا ۳۲۵۰ تومان افزایش یافت.
 
عباس منصور آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری مهر گفت: "فعلا باید متن اصلی و ضمائم آن را ببینیم تا بتوانیم قضاوت کنیم که توافق چگونه انجام شده است."
به گفته دو عضو کنگره آمریکا، هیلاری کلینتون، داوطلب نامزدی دور آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات به آنها گفته است که توافق به دست آمده با ایران "ارزش حمایت دارد".
نتانیاهو: ما به این توافق پایبند نیستیمبنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که توافق قدرتهای جهانی با ایران به این معنی است که ایران برنامه اتمی خود را حفظ می کند و تحریم ها برداشته می شود. به گفته او، ایران بعد از ده سال (با پایان دوره محدودیت ها) قادر خواهد بود بمب های اتمی متعدد تولید کند. او گفت که اسرائیل به این توافق پایبند نیست و هر کاری برای دفاع از خود خواهد کرد.
 

کمپانی نفتی انی ایتالیا اعلام کرده است که اگر تحریم های ایران برداشته شود و پیشنهادهای بهتری دریافت کند، دوباره در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و امیر ابوظبی توافق هسته‌ای ایران را به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران تبریک گفته است

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه:

ما و چین می خواستیم که تحرم های تسلیحاتی جزو اولین محدودیت هایی باشد که برداشته می شود؛ اما در نهایت، همکاران ایرانی ما که طبیعتا در این مورد تصمیم گیرنده اصلی بودند، موافقت کردند که در این مورد معامله کنند. چون غرب ابتدا مصر بود که تحرم های تسلیحاتی برای هشت یا حتی ده سال حفظ شود، اما در نهایت بین همکاران ایرانی و غربی مصالحه ای به دست آمد، که طبیعتا ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم... که برای پنج سال [ادامه پیدا کند] اما در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده می شود باید تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل باشد.

 

عمان، اولین کشور حاشیه خلیج فارس است که از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک استقبال کرده است. بدر بوسعیدی، دبیرکل وزارت امور خارجه عمان در توییتر خود توافق برد برد را تبریک گفته است.
 
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری آن کشور در پیام‌های جداگانه ای برای آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 را به آنان تبریک گفته و را "دستاوردی تاریخی" و "پیروزی عظیم" توصیف کرده است. او گفته است که این توافق و پایان تحریم‌ها، نقطه عطفی در تاریخ ایران است. وزارت خارجه سوریه هم در بیانیه ای، توافق هسته‌ای را دستاوردی مهم برای ایران دانسته است.
 
میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا گفته است که سنا توافق با ایران را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد تا ببیند آیا برای آمریکا و متحدانش امنیت بیشتری تأمین می کند یا نه.
 
لرد لامنت، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران_بریتانیا به پرس آسوشیتد گفت: "توافق ایران و 1+5 شجاعانه و درست بود. تنها جایگزین این مذاکرات، مداخله نظامی بود که برای منطقه و جهان خطرناک بود."
 
آقای کری همتای ایرانی خود را مذاکره کننده ای "سرسخت، حرفه ای و وطن پرست" توصیف کرد و گفت که حتی وقتی کار مذاکرات سخت می شد، جلسات را با لبخند به پایان می برده است.
 
کری: می خواهم احترام عمیق خود را نسبت به رویکرد جدی و سازنده نمایندگان ایران در مذاکرات ابراز کنم.
 
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا توافق اتمی با ایران را یک توافق تاریخی و "محصول سال های رهبری سخت، شجاعانه و با دید باز" توصیف کرد.
 
کری: لغو تحریم ها طی چهار تا شش ماه آینده بر زندگی مردم ایران اثر خواهد گذاشت.
 
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا توافق با ایران را تاریخی دانست و گفت: "این توافق ایران را از دستیابی به سلاح اتمی دور نگاه می‌دارد و کمک می‌کند دنیا محل امن تری باشد."
 
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به رویترز گفت: "توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که دنیا می‌تواند با استفاده از مذاکره مشکلات مختلف را حل کند."
 
کری: اجرای توافق به اندازه رسیدن به آن دشوار است
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا  گفت که اجرای توافق به دست آمده با ایران به اندازه رسیدن به آن دشوار خواهد بود.
 
روحانی خطاب به کشورهای منطقه: مبادا فریب اسرائیل را بخورید. ما امنیت منطقه را امنیت خود و ثبات کشورهای منطقه را ثبات خود می دانیم... ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود... روابط ما با شما امروز آغازی نو دارد. ما صمیمیت و اتحاد بیشتر با شما را خواهانیم.
 هشدار روحانی به مخالفانروحانی: نقد دلسوزانه آزاد است، اما اجازه نمی دهم که کسی با دروغ، اتهام یا سخن ناروا به امید مردم برای رونق اقتصادی و صلح و امنیت صدمه بزند.
 
جان کری از روحانی و ظریف تشکر کرد.
 
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، ضمن  ابراز خرسندی از توافق ایران و شش قدرت جهانی به خبرگزاری فرانسه گفت که "جهان با این توافق پیشروی خواهد کرد."

  مراحل توافقرئیس جمهور ایران گفت که توافق با قدرتهای جهانی چهار مرحله دارد:
1- روز اعلام توافق که امروز بود.
2- روز نهایی شدن توافق که روز تصویب آن در شورای امنیت به صورت قطعنامه است.
3- روز توافق که حدود دو ماه پس از تصویب قطعنامه است و در آن آمریکا و اتحادیه اروپا لغو تحریم ها را اعلام و ایران اجرای تعهدات خود را شروع می کند.
4- مراحل اقدامات ایران با مراحل اجرایی لغو تحریم ها همزمان اجرا می شود و احتمالا بیش از حدود دو ماه طول می کشد و پس از آن روز اجرای کامل توافق است.
 
روحانی: اگر طرف مقابل به توافق پایبند باشد، ما حتما به آن پایبند خواهیم ماند.

روحانی: اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به درستی اجرا شود، می توان خشت های دیوار بی اعتمادی را یک به یک برداشت.
 
گاردین نوشت: همه از انجام این توافق خوشحال نیستند، آقای بنی صدر، رئیس جمهوری سابق ایران، همانند محافظه‌کاران معتقد است ایران شکست خورده و تسلیم شده است.
 
کری: بدون این توافق ایران می تواند ظرف یک روز ظرفیت غنی سازی خود را دو برابر کند.
 
حسن روحانی به مواضع سختگیرانه گروه 1+5 در جریان مذاکرات اشاره می کند که بعدا از آن کوتاه آمدند.
 
جان کری: اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، تحریم ها را بر می گردانیم.
 
محمد در توئیتر خود نوشت: "اوباما چه تیکه سنگینی انداخت به کنگره گفت من با کسی توافق کردم که 35 ساله دشمنه ماست، شما حتی با کسی که دوست ماست نتونستین توافق کنید"
 
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشور های ١+٥ استقبال کرد.
 
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه توافق هسته‌ای را به رهبر و رئیس جمهوری ایران تبریک گفت
 
  چهار هدف ایران از زبان روحانی
روحانی: ما چهار هدف داشتیم: 1- حفظ فناوری و فعالیت هسته‌ای 2- لغو تحریم‌ها 3- لغو قطعنامه‌های شورای امنیت 4- خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت. در توافق امروز هر چهار هدف به دست آمد.
 
روحانی: در این مسیر آنچه از همه مهمتر بود، ایستادگی و صبر مردم بزرگ ایران بود.
 
کری: توافق هسته ای با ایران ما را یک گام از برخورد دور کرد.
 
کری: این توافق خوبی بود که در پی آن بودیم.
 
روحانی: خوشبختانه توانستیم در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه در مورد مسئله هسته ای به اجماع دست یابیم.
  سخنان جان کری
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم در وین با رسانه ها سخن می گوید.
 
روحانی: خوشحالم که با مذاکرات 23 ماهه با قدرت های جهانی توانستیم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم.
 
روحانی: تحریم کنندگان شرایط سختی را در جامعه به وجود آوردند، هرچند تحریم هرگز موفق نبود.
 
حمیدرضا ترقی، معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه اگر توافق به امضای کشورها نرسد "احتمال دبه زیاد است"، به خبرگزاری فارس گفت: "برگزاری هر گونه تجمع در خصوص مسائل هسته‌ای زودهنگام است و نباید احساسی برخورد کرد به دلیل اینکه موجب سواستفاده و تحریک دشمن می‌شود و آنها راحت می‌توانند زیر توافق و تعهداتشان بزنند."
 
روحانی: صفحه جدیدی آغاز شده است. مبنای این صفحه جدید این است که حل معضلات در جهان راه های ساده تری هم دارد.
 
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران: شنیده ام که بسیاری از مردم در دعاهای خود در شب های قدر برای دستیابی به یک توافق خوب برای گروه مذاکره کننده دعا کردند. به مردم بزرگوار ایران اعلام می کنم که دعای آنها مستجاب شده است.
  سخنرانی روحانی
همزمان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مشغول سخنرانی شده است.
 
اوباما: من بارها به مردم ایران گفته ام که ما آماده تعامل محترمانه هستیم. اختلافات زیادی داریم، اما تغییر ممکن است.
 
آخرین نشست مذاکره‌کنندگان ایران و ۵+۱ پیش از اعلام توافق هسته‌اى در وین برگزار شد. تصاویر حضور طرف‌های مذاکره و صحبت‌های روسای دو هیات را در یوتیوب ما ببینید: آخرین نشست مذاکره‌کنندگان ایران و ۵+۱ پیش از اعلام توافق هسته‌اى
اوباما: وتو می کنم
اوباما: من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد.
 
اوباما: بدون این توافق خاورمیانه با خطر یک جنگ جدید روبرو می شد.
 
اوباما: کنگره آمریکا حالا این فرصت را دارد که این توافق را بررسی کند.
اوباما: لغو تحریم های ایران تدریجی خواهد بود.
 
اوباما: بعضی محدودیت ها 25 سال طول خواهد کشید و بازرسان بین المللی به هر مکان مظنونی دسترسی خواهند داشت.
 
رئیس جمهور آمریکا محدودیت هایی را که در این توافق برای فعالیت های اتمی ایران پیش بینی شده مرور می کند.
 
اوباما: امروز با مذاکره منطقی و قدرتمندانه جلوی گسترش سلاح هسته ای را در خاورمیانه گرفتیم. این توافق تمام راه های رسیدن احتمالی ایران به سلاح اتمی را بسته است.
  استقبال اوباما از توافق
باراک اوباما در مورد توافق هسته ای با ایران سخن می گوید. او از این توافق استقبال کرد.
 
ظریف: متن کامل توافق و پیوست های آن منتشر می شود.
 
ظریف: توافق امروز لغو همه تحریم های سازمان ملل و تحریم های یکجانبه و چند جانبه را موجب خواهد شد.
 
ظریف: مذاکرات را با موفقیت به انجام رساندیم و اختلافی را که بیش از ده سال به درازا کشیده بود حل و فصل کردیم.
 
ظریف: آنچه را که دنیا به آن امید بسته بود به سرانجام رساندیم.
 
محمد جواد ظریف از رسانه ها تشکر کرد و گفت که همان متن خانم موگرینی را به فارسی می خواند.
 
 
موگرینی: این توافق پایان کار مشترک ما نخواهد بود.
 
موگرینی: آنچه امروز اعلام می کنیم توافقی خوب برای همه است.
 
موگرینی: ایران تأکید می کند که تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی به توانایی یا ساخت سلاح هسته ای نخواهد رفت.
 
موگرینی: ما اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران و گروه 1+5... امروز بر متن برنامه مشترک توافق کردیم.
 
محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتر خود نوشت: "این گفتگو با تمرکز بر ایجاد اعتماد و براساس عدالت، احترام و امنیت مشترک، تنها راه برای حل و فصل درگیری‌ها است."
 
موگرینی: تصمیم های تاریخی هرگز آسان نیستند. اما به رغم تمام فراز و نشیب ها و تأخیرها، امید باعث شد که بر دشواری ها فائق شویم.
 
موگرینی: امروز یک روز تاریخی است.
 
مراسم قرائت متن بیانیه مشترک توسط وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه آغاز شد.
 
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز خرسندی از توافق امروز گفت: "سازمان ملل متحد آماده است تا به طور کامل در روند اجرای این توافق تاریخی و مهم همکاری داشته باشد."
 
وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که انتظار می رود قطعنامه شورای امنیت در تأیید توافق به دست آمده در وین "ظرف چند روز" صادر شود.
به گزارش کانال 24 روسیه، وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که توافق اتمی با ایران باعث شود تا آمریکا طرح گسترش سپر دفاع موشکی در اروپا را دنبال نکند. سرگئی لاوروف گفته است که باراک اوباما در سال 2009 گفته بود که اگر برنامه هسته‌ای ایران با موفقیت حل و فصل شود، برنامه استقرار سپرموشکی در اروپا لغو خواهد شد و افزود که "ما این موضوع را به همکاران آمریکایی خود یادآور شدیم."
جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا در توجیه گسترش سیستم دفاع موشکی در اروپا گفته بود که این سیستم برای دفاع در برابر حملات کشورهایی مانند ایران و کره شمالی ایجاد می شود.
 
محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور به خبرگزاری فارس گفت: "اعلام توافق نهایی فصل گشایش جدیدی در صحنه روابط بین‌المللی به شمار می‌رود."
 
وزیر خارجه روسیه گفته است که تحریم تسلیحاتی ایران به مدت پنج سال دیگر برجا خواهد ماند اما صدور اسلحه به این کشور با مجوز ویژه شورای امنیت امکان خواهد داشت.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام ایرانی گفته است که طبق توافق به دست آمده، ایران به بازرسان آژانس انرژی اتمی اجازه بازدید "مدیریت شده" از سایت‌های نظامی را  داده است. او افزوده است که سایت‌های نظامی ما به روی بازدیدکنندگان باز نیست، زیرا همه کشورها حق دارند از اسرار نظامی خود حفاظت کنند، اما ایران پروتکل الحاقی را به اجرا می‌گذارد و براساس آن، اجازه دسترسی مدیریت شده به سایت‌ها را می‌دهد.
  دولت امشب با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می‌کند
خبرگزاری تسنیم به نقل از مقامی در دفتر رئیس جمهور ایران می‌گوید که هیئت دولت امشب به دیدار آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواند رفت.
 
احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایرانا گفت: "جمع بندی مذاکرات می تواند 30 درصد در طولانی مدت در کاهش هزینه واردات تاثیر بگذارد و از این جهت مثبت است."
 
خانم موگرینی: تمام شد به توافق رسیدیم
 
وبسایت وزارت خارجه روسیه گفته است که ایران و قدرت‌های جهانی بر سر ترتیباتی به توافق رسیده‌اند که براساس آن، آژانس بین المللی انرژی اتمی ظرف 24 روز به سایت های مظنون به فعالیت اتمی در ایران دسترسی خواهد یافت.
 
وزارت خارجه روسیه در گزارشی در وبسایت خود در مورد توافق با ایران نوشته است: ایران اجازه دارد طی ده سال اول پس از توافق، از اورانیوم برای تحقیقات علمی استفاده کند و به فعالیت تحقیقاتی در زمینه غنی‌سازی به نحوی که باعث افزایش ذخیره اورانیوم نشود ادامه دهد. این وبسایت می افزاید که در این مدت، تحقیقات غنی‌سازی ایران صرفا شامل آزمایش مکانیکی سانتریفوژهای IR-4, IR-5, IR6, و IR8 خواهد بود.
 
علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در واکنش به توافق هسته‌ای به خبرگزاری مهر گفت: "بعد از توافق، چند ماه زمان نیاز داریم تا پس از طی مراحل اجرایی از سوی ایران و غرب، آثار برداشته شدن تحریم‌ها به طور کامل خود را نشان دهد، این در حالی است که مردم خسته از فشارهای چند سال اخیر، انتظار دارند به سرعت مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود."
 
حمید بعیدی نژاد، از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در صفحه ایسنتاگرام خود نوشت: "به لطف الهی مذاکرات هسته‌ای با موفقیت پایان یافت. هیات‌های شرکت کننده برای اعلام رسمی تفاهم آماده عزیمت به محل برگزاری مصاحبه رسمی وزرای خارجه هستند."
 
محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات هسته‌ای "تضمین کننده منافع ملت باشد".
او همچنین گفت: "مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف قانونی خویش بر این مهم نظارت می‌کند."
 
امیر پایور، خبرنگار بی بی سی در وین: قیمت نفت درپی اعلام توافق ٢ درصد کاهش یافت.
 
رویترز به نقل از وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این توافق می‌تواند ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران را برطرف کند.
 
توئیتر منسوب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نوشته است که توافق هسته‌ای ایران با کشورهای قدرتمند جهان 'افق‌های جدیدی' را باز خواهد کرد و با این توافق 'بحران‌های غیر ضروری' حل خواهد شد.
 
لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته است که با وجود مواضع فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای، اطمینان دارد که شرکت‌های فرانسوی "سهم منصفانه‌ای" از بازار پس از تحریم ایران را به دست خواهند آورد.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل: بر اساس گزارش های اولیه می توانیم نتیجه بگیریم که این توافق یک اشتباه تاریخی است.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است بازدید از پارچین "با رعایت خطوط قرمز" انجام می گیرد. وی در مورد توافق امضا شده با آژانس گفته است که در این توافق با انجام اقداماتی توسط ایران و آژانس تمام مسائل گذشته به طور کامل حل و فصل خواهد شد.
 
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از امضای توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرنگاران در وین گفت: "برای حل تمام مسائل گذشته با رعایت کامل خطوط قرمز توافق شده است. امیدوارم که با حل و فصل مسائل گذشته فصل جدیدی از روابط و همکاری بین ایران و آژانس گشوده شود."
 
صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد: "آنها می خواهند به عزت ما تعرض کنند. مثلا دسترسی به دانشمندان هسته ای در واقع زیرآب زدن استقلال است و درخواست سرکشی افراطی به تاسیسات نظامی یک خواسته غیرمعقولی بوده است که در راستای خدشه بر عزت ملی از سوی غربی ها مطرح شد و خوشبختانه ما توانستیم مانع از این دست‌اندازی شویم."
 
آقای ظریف هم از همه تشکر کرد و گفت که بحران اتمی ایران یک "بحران غیر ضروری" بود. او گفت که توافق امروز برای همه کامل و جامع نیست، ولی دستاوردی مهم است. او این توافق را آغاز یک فصل جدید از امید خواند و از همه دعوت کرد که آینده را بر مبنای آن بسازند. او همچنین از خاویر سولانا و کاترین اشتون، مسئولان پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل تلاش هایشان قدردانی کرد.
 
خانم موگرینی قبل از خروج خبرنگاران از جلسه، از همه مذاکره کنندگان به خاطر تلاش هایشان تشکر کرد و گفت که توافق به دست آمده می‌تواند فصل جدیدی در روابط بین‌الملل باشد. او تأکید کرد که تصمیمی که امروز گرفته می شود، نشانه غلبه دیپلماسی و همکاری بر دهه ها تنش و و نشانه امید برای تمام دنیاست.
08:55 جلسه نهایی ایران و ۱+۵
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزیران خارجه و مذاکره کنندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ آخرین جلسه خود را در مقر سازمان ملل در وین آغاز کردند.
 
امیر پایور: وزرای خارجه و هیات‌ها الان در مقر سازمان ملل هستند.
 
تلویزیون ماهواره‌ای پرس‌تی‌وی در مورد متن توافقنامه:  تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران با تصویب قطعنامه شورای امنیت لغو می‌شود، تمامی سایت‌های اتمی هسته‌ای ایران به فعالیت ادامه می‌دهد، ایران تاسیسات هسته‌ای خود را حفظ کرده و به تحقیق و توسته در زمینه سانتریفوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد، رآکتور آب سنگین اراک قرار است مدرنیزه و به فناوری جدید مجهز شود و تحریم تسلیحاتی ایران لغو و به جای آن، محدودیت هایی به مدت پنج سال برقرار شود.
 
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است: متن توافق بین ایران و آژانس توسط علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به نمایندگی از طرف دولت متبوع او امضا شده است.
(منبع: پرس تی وی)
محمدجواد ظریف سخنان خود را در نشست خبری آغاز کرد و گفت که دقیقاً همان متنی را می‌خواند که از سوی خانم موگرینی خوانده شد اما این بار به فارسی.
 
ظریف و موگرینی نشست خبری را آغاز کردند.
 
موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: این روزی تاریخی است. به این خاطر که شرایط را برای اعتمادسازی فراهم کرده‌ایم.... ما مناقشه‌ای که بیش از ۱۰ سال طول کشید را حل کرده و به توافق رسیدیم.
 
موگرینی افزود: امروز ما به متن نهایی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) رسیدیم ... ایران تأیید کرده‌است که تحت هیچ شرایطی به دنبال ساخت یا دریافت جنگ‌افزار اتمی نباشد. و در عوض تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران لغو خواهد شد.
 
این اسناد با جزئیات کامل و دقیق نگاشته شده‌است. برجام توافقی متوازن است. برجام متنی پیچیده‌است که نمی‌توانیم آن را خلاصه کنیم اما متن کامل منتشر می‌شود.
 
توافقی که امروز اعلام شد تنها یک توافق نیست بلکه توافقی خوب است. ... این اما اپاین تلاش‌های ما نیست.
 
خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که بر اساس این توافق، ایران ۱۹هزار سانتریفیوژ خود را به ۶ هزار ۱۰۴ سانتریفیوژ کاهش خواهد داد. ایران این محدودیت را برای ۱۰ سال پذیرفته است.
سایت بلومبرگ در مقاله ای از شرکت ها و کمپانی هایی نام برده که احتمالا «برندگان» توافق هسته ای در ایران هستند؛ از جمله پژو، ایرباس، دانون و نستله.
 
خبرگزاری فرانسه: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است ساعت ۷ بامداد به وقت محلی در کاخ سفید بیانیه‌ای در مورد مذاکرات با ایران صادر کند.
توئیتی از حسن روحانی: «گفت‌وگوهای هسته‌ای نشان می‌دهد که تعامل سازنده نتیجه می‌دهد. حال که این بحران غیرلازم حل و فصل شده‌است، افق‌های جدیدی باز شده که تمرکز  آن بر چالش‌های مشترک ماست.»
مذاکرات تمامی شب در هتل پاله کوبورگ ادامه داشته است
رویترز: فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که به باور او، توافق به‌دست‌آمده با ایران «به اندازه کافی استحکام دارد» که بتواند دست‌کم ۱۰ سال اول را دوام بیاورد.
 
رویترز: وزیر انرژی ترکیه می‌گوید که توافق هسته‌ای با ایران تحولی بسیار مثبت است.
 

محمد جواد ظریف سخنان خود در حضور خبرنگاران را آغاز کرد. ظریف توافق به‌دست آمده را «یک راه حل برد-برد» و «فصل جدیدی از امید» توصیف کرد.

وی گفت که «به نظر من این یک لحظه تاریخی است. امروز می‌توانست پایان امید باشد اما اکنون فصل جدیدی از امید را پیش روی خود باز می‌کنیم.»

ظریف افزود: «توافق نهایی برای هیچ‌یک از طرف‌ها کامل و بی‌عیب نیست اما این کاری است که توانستیم انجام بدهیم و این توافق به خاتمه دادن به بحران غیرلازم کمک می‌کند و افق جدیدی را می‌گشاید.»

 

اینترفکس: ایران قرار است تأسیسات هسته‌ای اراک را برای استفاده‌های صلح‌آمیز ارتقا بدهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روند این ارتقا را زیر نظر داشته باشد.

خبرگزاری اینترفکس می‌نویسد که در متن برجام آمده است که به هنگام توافق جامع، پیش‌نویس یک قطعنامه مرتبط با توافق بلافاصله تسلیم شورای امنیت سازمان ملل می‌شود تا بدون تأخیر تصویب شود.

 

لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته است که با وجود مواضع فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای، اطمینان دارد که شرکت‌های فرانسوی "سهم منصفانه‌ای" از بازار پس از تحریم ایران را به دست خواهند آورد.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است بازدید از پارچین "با رعایت خطوط قرمز" انجام می گیرد. وی در مورد توافق امضا شده با آژانس گفته است که در این توافق با انجام اقداماتی توسط ایران و آژانس تمام مسائل گذشته به طور کامل حل و فصل خواهد شد.
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از امضای توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرنگاران در وین گفت: "برای حل تمام مسائل گذشته با رعایت کامل خطوط قرمز توافق شده است. امیدوارم که با حل و فصل مسائل گذشته فصل جدیدی از روابط و همکاری بین ایران و آژانس گشوده شود."
صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد: "آنها می خواهند به عزت ما تعرض کنند. مثلا دسترسی به دانشمندان هسته ای در واقع زیرآب زدن استقلال است و درخواست سرکشی افراطی به تاسیسات نظامی یک خواسته غیرمعقولی بوده است که در راستای خدشه بر عزت ملی از سوی غربی ها مطرح شد و خوشبختانه ما توانستیم مانع از این دست‌اندازی شویم."
 
آقای ظریف هم از همه تشکر کرد و گفت که بحران اتمی ایران یک "بحران غیر ضروری" بود. او گفت که توافق به دست آمده آغاز یک فصل جدید از امید است و از همه دعوت کرد که آینده را بر مبنای آن بسازند. او همچنین از خاویر سولانا و کاترین اشتون، مسئولان پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل تلاش هایشان قدردانی کرد.
تلویزیون ماهواره‌ای پرس‌تی‌وی در مورد متن توافقنامه:  تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران با تصویب قطعنامه شورای امنیت لغو می‌شود، تمامی سایت‌های اتمی هسته‌ای ایران به فعالیت ادامه می‌دهد، ایران تاسیسات هسته‌ای خود را حفظ کرده و به تحقیق و توسته در زمینه سانتریفوژهای پیشرفته ادامه می‌دهد، رآکتور آب سنگین اراک قرار است مدرنیزه و به فناوری جدید مجهز شود و تحریم تسلیحاتی ایران لغو و به جای آن، محدودیت هایی به مدت پنج سال برقرار شود.
 
ایسنا: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه پس از امضای توافقی با آژانس که نقشه راه نامگذاری شده در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: «انجام تمام توافقات از جمله ترتیبات مقرر برای موضوع پارچین با رعایت کامل خطوط قرمز کشور خواهد بود.»
 
خبرگزاری روسی اینترفکس رونوشتی از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را به دست آورده که در آن نوشته شده‌است که ایران تعهد و تأیید می‌کند که «تحت هیچ شرایطی، هیچگاه به دنبال ساخت یا به دست آوردن جنگ‌افزار هسته‌ای نباشد.»
 
ایتارتاس می‌نویسد: بر پایه پیش‌نویس توافق نهایی، ۱+۵ و تهران به توافق رسیده‌اند که به ایران اجازه دسترسی به تجارت، فناوری‌ها، و منابع مالی و انرژی داده شود.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر می‌دهد که یک «نقشه راه» برای تحقیق و تفحص درخصوص فعالیت‌های قبلی هسته‌ای ایران با جمهوری اسلامی به امضا رسیده است.
 

رویترز: تزیپی هوتوولی، معاون وزیر خارجه اسرائیل در یک پیام توئیتری نوشت: «این توافق، یک تسلیم تاریخی از سوی غرب در برابر محور شرارت به سرکردگی ایران است.»

وی افزود که «اسرائیل از تمامی طرق خواهد کوشید تا تصویب این توافق را متوقف کند.»

این نخستین واکنش یک مقام ارشد اسرائیل به خبر دست‌یابی به توافق نهایی هسته‌ای است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است: متن نهایی توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ١+٥ امضا شده است. علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این متن را به نمایندگی از طرف دولت متبوع خود امضا کرده است.
 
رویترز: نتانیاهو توافق با  ایران را "اشتباهی در ابعاد تاریخی" توصیف کرده است.
 
در حالیکه هنوز متن توافق هسته‌ای ایران و ١+٥ منتشر نشده، بنیامین نتانیاهو در واکنش به این توافق گفته است: برای ایران راهی مطمئن به سوی اسلحه هسته‌ای گشوده شده و بسیاری از موانع ایجاد شده در این مسیر برداشته خواهد شد. ایران میلیاردها دلار پولش را دریافت خواهد کرد تا سیاست ترور و تهاجم خود در منطقه و جهان را دنبال کند."
ایرنا گفته است که "بیانیه" مشترک ایران و ١+٥ ظهر امروز (به وقت وین) توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور وزیران خارجه کشورهای گروه ١+٥ در مرکز سازمان ملل در وین قرائت خواهد شد. این بیانیه شامل جمع بندی وزیران خارجه از مذاکراتی است که صورت گرفته.
 
خبرگزاری رویترز از قول یک دیپلمات ایرانی می‌گوید توافق نهایی حاصل شده است. یک دیپلمات ایرانی دیگر نیز این خبر را تائید کرده است.
 
رویترز: ایران طرح بازگشت تحریم‌ها علیه خود، در صورت نقض تعهدات هسته‌ای را می‌پذیرد.
دیپلمات‌ها به این خبرگزاری گفتند که بنا بر این طرح، در صورت نقض تعهدات، تحریم‌ها ظرف ۶۵ روز به حالت قبل برخواهند گشت.
دیپلمات‌ها هم‌چنین خبر دادند که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران قرار است برای پنج سال و تحریم موشکی علیه ایران به مدت هشت سال باقی بماند.
 
رویترز: یک منبع غربی آگاه از مذاکرات، روز سه‌شنبه، تأیید کرد که ایران و شش قدرت جهانی موفق شده‌اند به توافق نهایی هسته‌ای دست پیدا کنند.
این منبع غربی در پاسخ به پرسش رویترز در مورد توافق نهایی گفت: «بله، توافق به‌دست آمده‌است.»
بر پایه این توافق، تهران در قبال مهار برنامه هسته‌ای خود، شاهد برچیده شدن تحریم‌های مختلف علیه خود خواهد بود.
 
روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید از جزئیات بیشتری از توافق نهایی هسته‌ای اطلاع پیدا کرده‌است، ازجمله این‌که این توافق، «بیشتر زیرساخت‌های سایت‌های اصلی هسته‌ای ایران را پابرجا باقی می‌گذارد، البته بخش اعظم قطعات آن قرار است پیاده شده و در انبارها گذاشته شود.»
به نوشته نیویورک‌تایمز، برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران قرار است پس از ۱۰ سال کنار گذاشته شود، و ایران پس از ۱۵ سال آزاد خواهد بود هر اندازه می‌خواهند اورانیوم غنی‌شده تولید کند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از "یک دیپلمات ارشد غربی" گفته است که ایران و مذاکره کنندگان بین المللی به توافق رسیده اند. به گفته این منبع، این توافق شامل مصالحه بین مواضع ایران و آمریکاست و دز جمله در آن آمده است که بازرسان سازمان انرژی اتمی در جریان نظارت بر فعالیت اتمی ایران مجاز به پافشاری برای بازدید مراکز نظامی هستند. پیشتر تلویزیون دولتی ایران چنین اجازه ای را مردود دانسته بود.
توئیتر محمدجواد ظریف: اگر توافق به دست بیاید، پیروزی دیپلماسی به معنی آن است که وقتی که همه می‌توانستیم ببازیم، همه برنده شده‌ایم. به همین سادگی، احتیاجی به تبلیغ و تفسیر هم ندارد.
کاهش بهای ارز و طلا در تهران: به گزارش خبرآنلاین انتظار دستیابی به توافق هسته‌ای نرخ انواع ارز را در ایران کاهش داده و دلار با ٢٩ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ٣٢٠٠ تومان در تهران معامله شده است. بهای طلا نیز کاهش یافته و قیمت سکه بهار آزادی با ٩٥٠٠ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ٨٦٨ هزار تومان در بازار تهران رسیده است.
 
منابع خبری اسرائیل گفته‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، تا ساعاتی دیگر نسبت به توافق اتمی با ایران واکنش نشان خواهد داد. لحظاتی پیش، معاون وزارت خارجه اسرائیل گفت که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران به معنی "تسلیم شدن در برابر محور شرارت به رهبری ایران است."
 
+315
رأی دهید
-31

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    دایره مینا - کووائه ، وانواتو

    قرارداد ترکمانچای قرن بیست و یکم بر ملت ِ همیشه زیر ِ صحنهُ موبایل بر کف مبارک !!!
    397
    326
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    غربت سرد - بروکسل، بلژیک

    بزن دایره و دنبک رو به افتخار ملتی‌ که تشنه یکم شادی و شعفه،حتا اگه 'هیچ'،تنها دستاوردش باشه مثل همیشه...بزن که ما هرچیمون خوب نباشه,دست به رقصمون خوبه!!!
    202
    97
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۲
    فراتر از اندیشه - آلپ، سوییس

    بزودی خبر سکته نتان یاهو اعلام می‌شه. ولی‌ هنوز امیدور که کنگره آمریکا توافق را بهم بزنه. خیلی دلم می‌خواد ببینم که عرب‌ها چه جوری عکس‌العمل نشان میدهد.
    150
    181
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    جنگنده - تهران، ایران

    فقط میتونم تسلیت بگم، بعد از میلیاردها دلار هزینه به همین راحتی هسته ای،‌ بای بای !!!!!!!!!!
    230
    98
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    طیاره ساز - سیاتل ، ایالات متحده امریکا

    . «منابع خبری اسرائیل گفته‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، تا ساعاتی دیگر نسبت به توافق اتمی با ایران واکنش نشان خواهد داد».....نتانیاهو میتواند از غصه نیم کیلو واجبی در آب حل نموده و صبح و ظهر و عصر سر بکشد! آخه مردک منفور تر از احمدی نژاد تو رو سنه نه؟ آی بدم میاد از ریخت این نتان یابو!
    140
    178
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

    این یعنی‌ قویتر شدنِ اشغالگرانِ ایران از یکطرف و بیشتر به فراموشی سپرده شدنِ سهرا ب و ندا از طرفِ ملتِ فراموشکار ! و البته ساندیس و ساندیسخور بیشتر !
    179
    108
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر ، یک کاسه زهر دیگر . امیدوار که با بر داشتن تحریمها فشار بر روی مردم مظلوم کشور عزیزم بر داشته شود و مردم حداقل بتوانند کمری راست کنند در زیر این گرانی ها کمر شکن ولی اگر بشود چون الان هر چقدر میلیون ها دلار ایران آزاد و وارد کشور شود خرج بازسازی عراق،یمن،سوریه خواهد شد و بقیه آن هم اختلاس گران و آقازاده های عزیز می کشند بالا .
    99
    166
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    دایره مینا٬ مثل اینکه تو هم از تحریمها سودی داری.
    149
    51
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Persiangulfforever - ویکفیلد، انگلستان

    امیدوارم که این توافق زندگى رو براى ٩٥در صد مردم زیر فشار آخوندها آسونتر کنه و دولت به داد این ملت مظلوم و واقعا مظلوم ایران برسه. چون در تمام این دوران ٣٥ ساله تحریمها ، قشر اخوندها هرگز فشار فقر و اثرات تحریمها رو احساس نکردند و بر عکس دزدیها و سرمایه هاشون به صورت نجومى بالا رفت و بقیه رو به بردبارى و استقامت در برابر فشارهاى غربیها تشویق کردند. تو رو خدا دیگه بسه ،به اندازه کافى بردید و خوردید ١٠ سال آینده رو وقف ملت شریف و مظلوم ایران بکنید. آمین.
    80
    112
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک

    غرب هنوز باورش نمیشه که در قرن ۲۱ سیستمدارانی اون‌قدر ا.ح.م.ق وجود داشته باشن که سر هیچ و پوچ به مدت ده ساااال مردمشون رو تحت شدیدترین فشارها بگذارن و وقتی‌ کاملا خورد شدن،بسادگی بگن که هیچی‌ پشتش نبوده جز یک حماقت ابلهانه!!
    47
    84
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    IranSalam - آمستردام، هلند

    به این معنیه که قدرتهای جهانی‌ ایران رو رسما به عنوان یک قدرت جهانی‌ پذیرفتن از این بعد باید گفت ۱+۶ تبریک به ملت ایران
    120
    55
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    Vahid.Persian - شیراز، ایران

    مطمئنا در آینده این توافق را ، توافق ننگین وین نام می برند. چون به طور قطع به ضرر مردم ایران خواهد بود...
    83
    54
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان

    گویا . این مهلت 10 ساله . قراردادی برای تجزیه ایران ست و صداش را درنمیاورند
    108
    31
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Hooloo7 - گوتنبرگ، سوئد

    ایول از فردا ایران گل و بلبل می‌شه! زکی خیال باطل! تازه برمیگردیم به ۱۲ ساله پیش! واقعا که!
    32
    76
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    فقط مردم توی این چندسال له شدند و جیب یک عده بجاش پر شد و آخوند اشغالگر فرصت طلب هم به هدف اصلیش رسید که بگه ایران اسلامی اینقد مهمو مقتدره که همه قدرتا رو بکشونه پای میز مذاکره، بازی سیاست هم اینکارو کرد، بجای اینکه تو دهن این کسانی بزنه که اصلا ایرانی نیستن و تنها حکومتین که هیچوقت هیچکاری برای مردم نکردن و نمیکنن.خوب ملومه، قدرتها به فکر مردم و قدرت خودشونن.بعد این توافق هم آخرش هم تا ده سال قیمت هیچی رو دلالا و طوله های آخوندا نمیزارن تغییر کنه به اسم تحریم‌. فقط الکی مردمو منتظر تغییر تو آبنمک گزاشتن.
    20
    64
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    agha-javad - تهران، ایران

    مردم نادان همیشه با بازی سیاستمداران وحشی کثیف دنیا به جشن و پای کوپی پرداخته‌ا‌ند بدون آنکه سهمی عایدشان گردد. این نوع مردم هستند که عمر سیاستمداران ستمگر را دراز تر می‌نمایند و تر و خشک در این آتش ستم میسوزند.
    25
    53
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    fafa316 - تهران، ایران
    آمریکا که هدفش چهره مثبت خریدنه که ما اهل گفتگوییم بعد هر موقع خواستند میزنن زیرش کنگره هم شیر اطمینان عمل می کنه اما اروپا هم فرصت پیدا می کنه بازار ایران رو بدست بگیره از فردا سیل واردات آغاز میشه و کمر تولید داخلی میشکنه پس وای به حال ما :o
    19
    35
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    توافقی که پیشوا و امتش را قهرمانانه آنقدر خم کرده که حال زمین را لیس می زنند. نرمش قهرمانه از نوع امت اسلامی همین است. حالا هنور مرکب توافق خشک نشده شمخانی و روحانی را فرستاده برایش موشک ۶ متری از مسکو بخرند! آنچه امت اسلامی همیشه در صحنه بایستی بداند اینست که اینبار پیشوا بهنگام موشک بازی که در سالهای پیش خواهد داشت این موشک ها را تا چند سال در کجای امتش جا خواد داد ؟ . امت همیشه در صحنه از حالا بفکر آنجایتان باشید.
    17
    26
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    رقص پرواز - پراگ، چک

    اولویت اول سیاستمدران هر کشوری باید منافع ملی و تامین رفاه مردم آن کشور باشد. استفاده درست و به جا از منابع موجود به جای از بین بردن آن در کشمکش های بی حاصل و پروژه های بی هدف و نامعقول چون پروژه اتمی و در ادامه تحریم های سنگین که میلیاردها دلار خسارت به ایران وارد کردند... و امروز بعد از چندین سال برای هیچ حاصل شده خوشحالی میکنیم و به جای محاکمه کسانی که مملکتو به سوی نابودی بردن جشن و پایکوبی میگیریم . فقط امیدوارم روزی منابع کشورمان تحت نظر مدیریتی دوراندیش ولایق فقط صرف ایران وایرانی شود.
    14
    69
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    f-iran - فرانکفورت، آلمان
    من بعضی‌ از دوستان‌و نمی‌فهمم...دوستی‌ که میگی‌ توافق ننگین وین،ما کلا تو دوره ننگین ایرانیم چرا اینو نمی‌بینید؟از کدوم اید‌الِ وجود نداشته صحبت می‌کنید که این توافق الان ننگین؟بله خوب میشد اگه ما انرژی هستیی آزاد داشتیم تحریمم نبودیم دولتمون اصلا دزد نداشت آزادیم داشتیم کی‌ بعدش میاد ولی‌ واقعیتو ببینید نگید همینجوری یه حرفی‌،ننگ‌ یعنی‌ وقتی‌ پولمون اینقدر بی‌ ارزش ما یعنی‌ فقر کشور ما خیلی‌ خیلی‌ چیزی دیگه که همتون از برین
    2
    12
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    f-iran - فرانکفورت، آلمان
    دوستان عزیز اگه ما بخاطر این توفهق خوشحال میشیم واسه این نیست که شاخ قوولو شکوندیم،واسه اینه که واقعیت اینه که ما ضعیف شدیم به آبرو شدیم منفور شدیم ایزوله شدیم تو این دنیا،اینه واقعیت،من میدونم که موقعیی‌ برداشتن تحریما فایده داره که باز یه مشت دزد نیان همه پولی‌ که مطمئن باشید با باز شدن راه‌ها وارد ایران خواهد شد برای خودشون وردارن و پول به جیب عموم مردم ایران برسه من اینو میدونم،ولی‌ اینم میدونم که با این راه ما به جایی نمیرسیدیم چون ما مس آدم مغروری شدیم که نمیخواد بفهمه ضعیف شده
    3
    16
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    f-iran - فرانکفورت، آلمان
    دوستان منم مس اکثر شماها غم نه لایقی که کشورم گرفتارش شده‌رو میخورم غم فقر فرهنگی‌ غمع دزدی اختلاس ریا و و و.....ولی‌ واقعیت اینه الان باید امید داشت که این امید و در مرحله بد تلاش فردی و اجتماعی کارهایی که ما میتونیم بکنیم هرکسی در هرجای دنیا،رویا بافی حرف زدنِ رو هوا هیچ کمکی‌ به ما نمی‌کنه...امیدوارم این توافق بتونه به وضع اقتصادی مردم کشورمون کمک کنه حتا کم و انرژی هستیی صلح‌آمیز برقرار باشه اونجوری که قراره(امیدوارم) که از لحاظه فرهنگی‌ و مسائل سیاسی خیلی‌ زمان و تلاش لازمه...به امید بهتر شدن وضعیت کشور زیبامون از همه نظر....
    2
    8
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۶
    Mahvelat - فرانکفورت، آلمان
    خب تکلیف اینهمه میلیارد دولاری که به ...رفت چی میشه،ولش کن بیا بریم تو خیابون برقصیم ،،،،،،،،رقص بر مرگ خویش!!!!!
    5
    24
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۶
    Mahvelat - فرانکفورت، آلمان

    دوستان یکى بمن بگه تکلیف انرژى هسته اى حق مسلم ماست چى میشه؟؟؟؟؟؟
    5
    27
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    Azadi199 - پاریس، فرانسه
    چطور دولت مردان ایران چنین توافقی رو قبول کردند ؟ اینجا که میگن که ایران همه شرایط غرب رو قبول کرده، امیدوارم که وضع مردم ایران بدتر از اینی که هست نشه، و موضوع حقوق بشر و آزادی‌های فردی و اجتماعی به فراموشی سپرده نشده باشه.
    4
    14
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    aseman abi_1 - نیویورک ، ایالات متحده امریکا

    احساس میکنم چیزهایی هم هست که نمیگن و نگفتن ولی در اینده معلوم میشه که جه کلاهی سرمون رفته.... :
    4
    27
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان
    جای بسی خوشحالی و امید است . این توافق مملکت و ملت را از بن بست و سردرگمی نجات داد. بامید آینده ای روشن برای همه ملت ایران. همچنین تبریک و تشکر بی پایان از تیم مذاکره کننده . بالاخص وزیر امور خارجه آقای ظریف که با درایت و خرد ورزی این مشگل را که همانند یک ریسمان دست و پای ملت و مملکت را بسته بود و در گودال گرفتار کرده بود نجات داد. درود بر شما سیاستمدار باسواد و آینده نگر.
    10
    9
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان
    جای بسی خوشحالی و امید است . این توافق مملکت و ملت را از بن بست و سردرگمی نجات داد. بامید آینده ای روشن برای همه ملت ایران. همچنین تبریک و تشکر بی پایان از تیم مذاکره کننده . بالاخص وزیر امور خارجه آقای ظریف که با درایت و خرد ورزی این مشگل را که همانند یک ریسمان دست و پای ملت و مملکت را بسته بود و در گودال گرفتار کرده بود نجات داد. درود بر شما سیاستمدار باسواد و آینده نگر.
    12
    9
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    behzad2010 - رتردام، هلند

    همه خطوط قرمز "آقا" کشک بود و به باد رفت!
    4
    32
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    andisheh mehr - لندن، انگلستان
    خبر خوبی‌ بود.واقعا خوشحال شدم و به تیم اتمی‌ عرض خسته نباشید و تبریک میگویم. :)
    17
    14
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Urasawa - توکیو، ژاپن
    [::*بی همتا* - برلین، آلمان::]. شما که تا دیروز میگفتى توافقى نمیشه ؟حالا که توافق شده دارى از در دیگه وارد میشى و حرف از تجزیه میزنى ؟ تو وطن فروش یا از جیره خوار هاى اسرائیلى یا از منافقین !!
    17
    31
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس
    بده بستوهاشون رو کردن باج ها رو دادن و جیبهای اروپایی ها رو پر تر کردن . مردم هم طبق روال معمول سرشون بی کلاه و شکمها شون گرسنه تر . امیدوارم هر چی سیاستمدار توی دنیا هست نابود بشه که شدن خون آشامهای دنیای امروز
    1
    18
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    leona - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    هموطن ذوق زده داخل ایران توافق مهم نیست بلکه ماندن جمهوری إسلامی بر مسائل توافق شده مهم ست.می دونیم که ظریف و روحانی کاره ای نیستن باید منتظر عکس العمل خامنه ای ، نیروهای مسلح ،امام های جمعه ،مداح ها ،بسیجیان و أنصار حزب الله بود زیرا مملکت به دست اینهاست
    4
    21
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    arman20121391 - طبس - یزد، ایران
    ظریف واعا دیپلمات برجسته و باهوشیه سیاستی که تیم ایران در مذاکرات در پیش گرفت برخلاف سیاست ابلهانه تیم احمدی نژاد و جلیلی عقلانی ترین سیاست بود نه را صدام را در پیش گرفت که مشابه راه احمدی نژاد بود و عاقبتش هم نابودی خودش و هم از بین رفتن و متلاشی شدن و تجزیه عراقبود و نه راه قذافی که تسلیم کامل و محض امریکا شدن که سرنوشت او هم با صدام یکی بود بلکه ایران یک راه عاقلانه و میانه روانه که برای همه سودمند است در پیش گرفت
    8
    7
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    kiyanzx1 - استکهلم، سوئد
    متنى که در بالا امده تناقض زیادى با حرفهاى جان کرى داره !! یا ترجمه غلطه یا تفهیم غلط به عرض مى خواهند برسونند !!
    2
    14
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۸
    Taha Fgh - بوشهر، ایران
    تفاهم رو بزار در کوزه آبشو بخور،جمهوری اسلامی موشک رو ول نمیکنه،حالا آمانو تو بیا وسط تو فردو قرش بده!
    2
    13
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    irani iran - آمریکا، ایالات متحده امریکا

    بهتر خیلی‌ زود جو زده نشیم این عادت بدی هست که ما ایرانیها داریم! اول اینکه این توافق تا اجرایی بشه به دلیل وجود تند روها چه در ایران چه در کنگره آمریکا درد سر‌های خودش رو داره! از طرفی‌ این مشکل هم که بخوابه باید دید دولت جمهوری اسلامی چه شر جدیدی رو در منطقه شروع می‌کنه! این رژیم ۳۷ ساله که در رأس قدرت هست و یک روز آروم نداشته! همیشه یه چیزی بوده! یه روز گروگان گیری سفارت آمریکا یه روز بحران گروگان گیری غربی‌ها در لبنان یه روز ادامه بیهوده جنگ با عراق یه روز مسلح کردن حزب‌الله لبنان یه روز ارسال نیرو به سوریه یه روز ارسال پول و سلاح به حماس یه روز بحران ساخت سلاح هسته ایی به صورت مخفیانه و یه روز ... حالا خلاصه خیلی‌ علاقه دارم بدونم بحران بعدی که به وجود میارن چی‌ هست! این رژیم بدون وجود دشمن قابلیت ادامه حیات نداره این چیزی هست که در ۳۷ ساله گذشته کاملا ثابت شده! تا آخوند جماعت داره حکومت می‌کنه این مملکت یه روز خوش نخواهد دید!
    2
    25
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    CanIR1393 - کانادا، کانادا
    من دارم حرف های اوباما رو گوش میدم داره میگه فقط تحریم های هسته ای رو بر می دارند. و آمریکا می تونه تمام جاهای مشکوک رو بازرسی کنه و تمام جاهای نظامی رو. و بعد از ده سال اگه راضی بشند اون موقع بقیه تحریم ها رو بر می دارند. و اگه راضی نشوند اون موقع برنمی دارند. و اوباما داره میگه مجلس آمریکا باید متن رو بخونند و تایید کنند. و آخرش گفت تمام تحریم های مربوط به حقوق بشر و موشکی و حمایت از تروریسم برداشته نمی شود.
    4
    21
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    تبریک عالی بود . 13 سال سیاست احمقانه کشور را به ایناند . الان مسئله فقط بعد اقتصادی نیست بلکه بیرون آمدن ایران از انزوایی است که در آن گیر کرده بود . حالا شمارش معکوس برای سقوط جمهوری اسلامی شروع شده
    3
    12
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    خلاصش اینکه تحریمهای نظام خونخوار تازی برداشته شد، تحریم های مردم که سرجاشه، تحریم شادی، تحریم پوشش، تحریم زنان ایرانی در هزاران مورد، تحریم هنر و هنرمند، تحریم اظهار عقیده، تحریم اقلیتها، تحریم وسایل جلوگیری از بارداری!! تحریم علوم انسانی و بشری و انسانیت و یک لیست بلندبالا از تحریمها علیه مردم که پایانی ندارد.
    1
    16
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    Urasawa - توکیو، ژاپن - مثل اینکه نوشتم . رژیم قبول به پیشنهادات نشستهای 8 عضو وین داده ..ازجمله بازدید هرلحظه از تاسیسات اتمی و اب سنگین اراک و .. هدف موافقت وقبول رژیم بود که شد . حالا میرود وتا 60 روز زیرنظر کنگره . انها هستند که بپذیرند وقبول کنند ..البته اگر به 60 روزبرسد دردسری خواهد شد برای اوباما..وبهتره ببندی درمورد وطن فروش و....
    17
    1
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان
    CanIR1393 - کانادا، کانادا دوست عزیز مردم ما هرچی که بشنوند قبول میکنند چون چاره ای ندارند یه نفر از این هزاران نفر که مشغول رقص و پایکوبی هستن یا انگلیسی نمیدونن یا اینکه زحمت به خودشون نمیدن که برن تحقیق کننو متن انگلیسی شو بدن ترجمه کنن و بفهمن چی به چیه ملت ما دروغ شنیدن شده عادتشون و بهترین امتیاز حکومت هم همینه که از کول مردم بادروغهاشون پایین نیان .
    1
    9
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان
    توافق دقیقا مثل اینه که با اردنگی از خونه ات بندازنت بیرون اثاثیه منزلت رو بلوکه کنند و به تمام همسایه ها و دوست و اشنا و فامیلا بگن حق ندارید سرپناه و یا یه غذا و اب و بقیه چیز هارو بدید بهش و بعد ده سال دربدری و بدبختی بیکاری و غیره ...بعد از ده دوازده سال بهت بگن خوب بیا برو تو خونه ات که طی این سالها مخروبه شده و باید از اول تعمیرش کنی و تمیزش کنی و بری تو موقعیت دوازده سال پیشت
    1
    10
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    تی تی گل - گراتس، اتریش
    به به ماهیانه هفتصد میلیون دلار میره تو جیب ملا ها و بچه هاشون خلاصه اینکه روزی شون خوبه از درو دیوار پول میباره ولی کی دلشون به حال مردم بدبخت میسوزه خدا میدونه فردا ضریح و امام زاده هاس که ساخته بشه کمک هاییه که به غزه و لبنان و دیگر کشور ها میشه
    1
    8
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان
    جنگنده - تهران، ایران. - اره دیگه! کلی الدوروم بولدوروم اقا تون و کلی شاخ و شونه و خط قرمز تعیین کردناخر افتابه زهر رو نوش کردن خوبه همینش رو هم گرفتی جای شکرش باقیه پس فهمیدی یه عمر سر کار بودی؟و رهبر عزیز و الدنگت دروغگویی بیش نیست؟
    1
    12
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    باران ٧٧ - گرگان، ایران
    مورد توجه حاجی بازاری ها و طامعین اگر دلار انباشته کرده أید بروید و سریعا بفروشید بد بختهای بیچاره که فکر میکنید هزار سال زنده هستید چون دلار ارزان خواهد شد و از آنجا که خیلی طمع دارند ممکن است که سکته مغزی بکنید!!!
    3
    10
    ‌سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Ghooloo - آبادان، ایران
    سلام و صد سلام به همه دوستان عزیز، من واقعا نمیدانم چرا بعضی از هموطنان با این توافق مشکل دارند؟ یعنی الان شماها بخصوص خارج نشینها با این توافق نان تان آجر شد و به دلواپسان گرویدید؟ یا چون اسمتان منتقد و مخالف رژیم/حکومت/دولت یا هر چیزی که اسمش را میگذارید هستید، بطور خودکار باید یک غرغری، نقی، نوقی بکنید که همه بگویند دمش گرم عجب مبارزی است؟! هموطن یک سوال ساده از خودت بکن: آیا در این همه سال که ایران تو تحریم بود فشار به همان که هر چی اسمش را میگذارید آمد یا به مردم عادی؟؟ عزیز دلم حتی اگر هیچی از این پولهای بلوکه شده هم تو جیب مردم عادی نرود همینکه ایران در این شرایط سخت و حساس از این انزوا خارج شد و با ابرقدرتها و ملتهای دیگر دست دوستی داد و نور امید دوباره در دل مردم ما تابیدن گرفت دنیایی ارزش دارد! به امید هر چه به آن اعتقاد دارید کم کم هم اصلاحات و بهبودی در همه زمینه ها فراهم میشود و من و تو با هم حتی قطره قطره و چکه چکه ایران را خواهیم ساخت همانطور که دوست داریم. فرصتها را غنیمت شماریم و به جای آیه یاس خواندن و نق زدن برای بهتر شدن کشورمان تلاش کنیم. پاینده ایران
    62
    71
    ‌چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.