احسان علیخانی روزانه از «ماه عسل» چقدر درمی آورد؟

هفته نامه «طلوع صبح» - که نخستین شماره آن روز گذشته بر روی دکه ها رفته - نوشت:
با شروع ماه مبارک رمضان مطابق چند سال گذشته شاهد پخش برنامه ماه عسل از شبکه سه سیما هستیم . تنها پس از پخش چند قسمت از این مجموعه به دلایل متفاوتی همچون عدم نوآوری در موضوع و اجرا ، بد آموزی برای قشر مخاطب جوان و ...انتقادات فراوانی به آن صورت گرفته است ، اما انتشار اسنادی از قرار دادهای مالی این برنامه تلویزیونی و نحوه اسپانسرینگ صورت گرفته ،  تهیه کننده و مجری این برنامه احسان علیخانی را با چالشی جدی رو به رو خواهد کرد .
 
در ابتدا لازم به توضیح است که صدا و سیما سازمانی دولتی است و کسی حق فروش آنتن آن که به نوعی بیت المال محسوب میشود را نداشته و حتی در برنامه هایی که به صورت مشارکتی تهیه میگردند ، تمام درآمد ها به حساب سازمان واریز شده و پرداخت حقوق کارمندان از این درآمد ها صورت میگیرد .
 
میزان پرداختی سازمان صدا و سیما به تهیه کننده در برنامه های مشارکتی عظیم و با بیننده  بالا در بهترین حالت به دقیقه ای ٥٠ هزار تومان میرسد ، که اگر بخواهیم ماه عسل را از این اصل مستثنی کنیم و آن را جز برنامه های مناسبتی مانند ویژه برنامه شب عید به حساب بیاوریم دقیقه ای ١٠٠ هزار تومان برای آن در نظر میگیریم که با محاسبه ای سرانگشنی در طول ٣٠ روز ماه مبارک رمضان مبلغ ٢٥٠ میلیون تومان عددی توجیه پذیر برای تهیه کنندگی این برنامه به نظر میرسد .
 
جالب است که بدانید شنیده ها حاکی از آن است او مبلغ ١٢٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ریال معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان را برای یک ماه طلب کرده است ، که علاوه بر این  مبلغ ١٠٪ از دریافتی سازمان به عنوان حق آورندگی اسپانسر به آورنده حامی مالی تعلق میگیرد .
گفته می شود احسان علیخانی که تهییه کنندگی ویژه برنامه نوروز را نیز بر عهده داشت علاوه بر مبالغ دریافتی برای تهیه و مجری گری ، ٢٠٠ میلیون تومان نیز به عنوان حق آورندگی دریافت کرد .
 
با توجه به اینکه در اکثر موارد عوامل تهیه برنامه ها از تصویربردار و صدابردار گرفته تا منشی صحنه و تدوینگر و ... کارمندان سازمان بوده و حقوقشان را از سازمان میگیرند ، پرداخت چنین مبالغی از جانب سازمان با وجود تمام بدهی هایش و تعدیل هایی که صورت میگیرد اصلا توجیهی نداشته و نیاز به شفاف سازی و پاسخ گویی به مردم دارد هرچند در رابطه با ماه عسل امسال اطلاعاتی از نحوه پرداخت حقوق عوامل در دسترس نیست و آنچه گفته شد روال کلی پرداخت در سازمان بود .
 
آنطور که شنیده ها حکایت میکند درنهایت سازمان صدا و سیما مبلغ هشت صد میلیون تومان را برای برنامه ماه عسل تصویب کرده که طبق محاسباتی که صورت پذیرفت نزدیک به چهار برابر بودجه برنامه های ویژه و مناسبتی و نزدیک به هشت برابر برنامه های روتین و متداول در تلویزیون ملی است .
 
درحالی که برنامه ای مانند خندوانه در شبکه تازه تاسیس نسیم با بودجه ای به مراتب کم تر توانسته در ساعات افطار جایش را درمیان خانواده های ایرانی باز کند و فرهنگ شادی و خنده ایرانی اسلامی را در جامعه جا انداخته و لبخند بر لب های مردم بنشاند .
به هر حال طبیعی نیست در شرایطی که بسیاری از هموطنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند و حتی قشر متوسط جامعه با ملاحظات اقتصادی عدیده ای رو به رو هستند افرادی یک شبه بیش از دویست میلیون درآمد کسب کنند و حتی در برنامه هایی که پیش از این رنگ و بویی دینی به خود گرفته و احساسات مردم را درگیر کرده به دنبال کسب درآمدهای نا متعارف باشند .
+103
رأی دهید
-90

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    vahidtaheri - کوالالامپور، مالزی

    کنتورش یحتمل از جنس کنتورهای جهشی نو کیسه های بی اصل و ریشه فعلی است که صد تا صد تا می پره جلو.
    5
    70
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    پروردگار - تهران، ایران

    همینایی که شب رو روز مردم رو تبدیل به نوحه و عزاداری کرده اند حالا که دیگه نمی صرفه از برنامه خندوانه پشتیبانی می کنن و بهش می گن فرهنگ شادی و خنده ایرانی اسلامی
    5
    63
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران

    در خبرهای امروز آمده بود که چگونه تنها با یک میخ میتوان صاحبان ماشینهای گرانقیمت را تلکه کرد، و این همان تضاد و خطر جدی در جوامع توسعه نیافته است که با وجود دهها هزار کودک کار و متکدی و محروم از شرایط اولیه انسانی در زیر همان آسمان به ظاهر زیبا و آبی ماه عسل، کلیت موجودیت و هستی پوشالین این چنین مفسدان اقتصادی و رانت خورانی به خراش یک میخ بر وجدان نداشته شان بسته است!
    2
    60
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    بیدار58 - بابلسر، ایران

    اصن این آقارو ولش که سرتاپاش غرور و خودستاییه.با ماهیت برنامش خیلی مخالفم.میره یه مشت احمق رو که میخوان واسه نشون دادن و معروف شدن و یا مورد دلسوزی قرار گرفتن خودشون راجب تمام گندکاریهاشون یا بدبختیهاشون میگن رو میاره و بیننده جمع میکنه.یه مهمونی چند سال پیش اورده بود یه زوج جوون بودن که نزدیک بود دیگه ازشون بپرسه شب چجوری کنار هم میخوابین.
    12
    57
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مومن متدین - عدن، یمن

    نوش جونش، باید بیشتر از اینها هم بگیره. آدم با استعداد و خلاقی در اجرای برنامه هایش است. مگر محمود شهریاری یا مهران مدیری و دیگر مجریان صدا و سیما از این متر دریافتی داشته اند؟
    137
    17
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    sarang6 - ژنو، سوییس

    خوب برنامش طرفدار داره. یه نفر تونسته این همه بیننده جذب کنه پول زیاده واسش؟ بوی حسادت میاد از نوشته. تو اون صدا و سیما که اینقد بی عدالتی است دستمزد احسان علیخانی شده نون شب مردم؟
    106
    27
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران

    دوستان اصلا بحث حسادت مطرح نیست .تو کشورهای پیشرفته و جامعه مدنی هر چیزی یک روتین و حد ومرزی داره و کلا باید کار درست باشه . به نظر من این مبالغ برای این برنامه واقعا گزافه ! مثلا بعضی شو های تلویزیونی تو المان هست به اسم وتن داس. که معمولا یه استودیوی خیلی بزرگه و تماشاچی ها هم هست و تو برنامش کارهای عجیب غریب و پرخرج میکنه و همیشه مهمونهای گرون قیمت از امریکا و سلبریتی ها رو میاره . مثل مادونا یا جنیفر لوپز یا دانیل کریگ بعنوان مهمان و کلی شو تلویزیونیش خرج داره. اون برنامه ها مبالغ سنگین داره یا همین تاپ گیر خودمون. ولی این بابا یه بوتاکسی رو با چارتا بدنساز و کلا با یک قرون میاره رو انتن و یک میلیارد و دویست بعلاوه ده درصد ...واقعا مملکت بی صاحاب تلویزیونشم بی صاحابه ! فقط هر کی هر جا هست میخواد : بچاپه ! نمونش هم مهناز افشار!
    3
    66
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    piki82 - تورین، ایتالیا

    آخه این پولها نسبت به پولهای هنگفتی که تو کشور خرج میشه یا هاپولی میشه پولی هست ??? حرفهای بعضی ها خنده دار هستش ! این طرف هم بالاخره یک استعداد و حداقل تیپ خوبی داره و برنامه ش مخاطب داره !!! والا اتفاقا به نظر من اون برنامه خندوانه فوق العاده چرند هستش و برای زیر 7 سال جواب میده ! از مجری لوس و لوده ش هم که حرفی نزنیم بهتره ! البته من هیچکدام رو بیشتر از 10 دقیقه ندیدم ولی این علیخانی به نظرم نسبت به بقیه مجری خوبیه !
    47
    14
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    pull.over123 - دوحه، قطر

    امسال ماه عسل الکیه،پارسال نهایتش دو تا رو دعوت میکردن ادم میتونست تمرکز کنه، امسال اما هفت هشت نفر میارن ادم سر گیجه میگیره خخخخ، فقط پایتخت و نقی
    0
    43
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان

    وقتی بوجه های میلیاردی به سازمانهای دولتی به فور میدن و بیحساب همین میشه میگن شهر که شلوغ بشه قورباغه هفتیر میکشه اینجاس
    1
    24
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    perspolisi - سیدنی، استرالیا
    اونوقت "فرهنگ شادی و خنده ایرانی اسلامی" چه صیغه ایه؟؟؟ آدم میمونه که پاچه مگه چقدر میخاره یا شایدم خعععععلی وقته حموم نرفته خارش بد جوری لازم شده، عجباااااا
    0
    18
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    والا به نظر میرسه نویسنده این داستان عضو گروهک کیهان باشه. خدایش یک برنامه تلویزیونی در این حد 20 نفر تدارکات و عوامل نداره؟ یعنی برای این یک ماه نفری دومیلیون هم بگیرند میشه حدود 50 میلیون فقط دستمزد( که صددرصد بیشتر باید پرداخت کرد چون قراردادهای کوتاه مدت قیمتش بالاتره)مابقی پول میشه 200 میلیون خوب یعنی این برنامه هزینه های دکور و سایر چیزها نداره؟! از طرف دیگه حالا محاسبه کنید که درآمد این برنامه از تبلیغاتش چقدره. خوب برای چی باید طرف یک ماه خودش رو به عذاب بیاندازه و یک برنامه درست کنه که به قول خودشون 60 ،70 درصد مردم می شینند نگاه میکنند بعد صداوسیما برای هر روز تبلیغاتش در این برنامه درآمدش بیشتر از کل ماه این برنامه ساز و مجری باشه. شک نکنید درآمد تبلیغات هر برنامه اینا بالای 250 میلیون تومان هستش و درخواست نیمی از درآمد عادلانه به نظر میرسه ولی اصولاً در ایران دولتی های تنبل و مفت خور همیشه دنبال پولهای مفت هستند و سرهرکسی رو هم کلاه میگذارند تا اثرش رو بدزدند خوب هرکی هم شکایت کنه بند میکنند به ولایت ضاله فقیه
    12
    5
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    siavashomaha - منچستر، انگلستان
    حق آدمهای بیخود و بی‌ خاصیت و چاپلوس رو باید خورد. کسی‌ که میره اعدام تماشا کنه حقشو بخورن بهتره که بمیره. گرون میشه دوتا دوتا می‌خرن باید حقشو بخورنِ نتونه بخره. کسی‌ که رهبر رهبر میکنه همون بهتر حقشان بخرون تا بفهمه رهبر چه اوجوبییه. بر خمینی لعنت .نابود جمهوری اسلام ....
    1
    20
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    leona - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    با غرور و تکبر یک عده آدم فقیر نیازمند بیمار و درمانده رو میاره توی برنامه ش و از بدبختی اونها درامد میلیاردى برای خودش می سازه.حالم از اینجور موجودات که از بدبختی مردم سوء استفاده می کنن بهم می خوره
    3
    26
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    aarian - تهران، ایران

    ایشون یک ابن الوقت متظاهر حال به هم زن هستند. متاسفانه تلویزیون جمهوری اسلامی پر از اینگونه موجودات است.
    1
    26
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ایرانِ آینده - لندن، انگلستان
    وقتی درکشوری مثل ایران که سرمایه های. ملی ومنابع غنی نفت و گازومعادن سرشارتوسط. مشتی جنایتکارغارت و چپاول میشه هزینه یک برنامه. بی محتوا و وقت تلف کن با مجریانی که همگی توسط سپاه پاسداران. با تائیده وزارت امنیت واکثرا از دانشگاه امام حسین که محل پرورش. این گونه تفاله ها هست به راحتی پرداخت میشود
    1
    15
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    ما مردم باید تحریم کنیم و نبینیم . اون موقع خودشون کاسه کوزه شونو جمع میکنن میرن.
    2
    16
    ‌سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران
    [::paksan - ایران، ایران::]. دوست عزیز شما درست حساب کردی. کل هزینه برنامه 200 میلیون تومن هم نمیشه. با همون 50 میلیونی که حساب کردین. یک میلیارد هم میمونه ( کم کم ) واسه اقا احسان.چیزی تهش نمیمونه !
    0
    10
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Bahar Persian - گیلان، ایران
    ورزشکار مدال اورمون ظرفشوی میکنه اون وقت این مفتخر با اون برنامه های مزخرفش این جوری حقوق میگیره !!!
    0
    10
    ‌چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.