واکنش ها به درگذشت مهرک گلکاریان،رزیدنت بیهوشی،در اتاق‌عمل بیمارستان قائم مشهد

ایران وایر : درگذشت مهرک گلکاریان رزیدنت سال سوم بیهوشی در اتاق عمل بیمارستان قائم مشهد بر اثر ایست قلبی، انتقادها همکاران او به فشار و استرس وارده به پزشکان و وضعیت نامناسب بیمارستان های دولتی را در شبه های اجتماعی به دنبال داشته است.
 
به نوشته سایت صدای پزشکان  روز یک شنبه مهرک گلکاریان رزیدنت سال سوم بیهوشی در اتاق عمل بیمارستان قائم مشهد دچار ایست قلبی شد و به محض اطلاع تمام متخصصان و رزیدنت های قلب به سمت اتاق عمل دویدند اما احیا موثر نبود و "خانم دکتر قبل از اینکه فرصت کند چای ریخته شده را بنوشد در اثر آریتمی و ایست قلبی جان خود را از دست داد."
 
سایت صدای پزشکان با اشاره به اینکه "سه سال قبل هم امیر کیخسروی دانشجوی ورودی ۸۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال معاینه ی بیمار عفونی مبتلا به تب کریمه کنگو از به زمین خوردن بیمار جلوگیری می کند و خودش به این بیماری هولناک مبتلا می شود"، نوشته است که او در ۲۱ اردیبهشت ۹۱ دیده از جهان فروبست" و این بار "مهرک گلکاریان رزیدنت سال سوم بیهوشی در اتاق عمل دچار ایست قلبی شده است.
 
برخی صفحه های منتسب به پزشکان در فیس بوک از "فشار و استرس بیش از حد کاری" به عنوان دلیل درگذشت مهرک گلکاریان "در حین انجام وظیفه" عنوان کرده و تاکید کرده اند که "با توجه به حجم بالای مراجعین و بیماران نیازمند به بیمارستان قائم مشهد و نیاز به حضور مداوم خانم دکتر گلکاریان در اتاق عمل،وی فرصت استراحت و تجدیدقوا به اندازه کافی نداشته و همین باعث فشار قلبی شدید و ایست قلبی این پزشک جوان شده است."
 
به گفته همکاران مهرک گلکاریان "با توجه به حساسیت و سختی کار پزشک بیهوشی در بیمارستان، این پزشکان فرصت کافی جهت استراحت پیدا نمی کنند و حتی تا۳۶ ساعت به طور مداوم در اتاق عمل بیمارستانها مشغول انجام خدمت هستند اما آنچه بیشتر سلامت پزشکان را تهدید میکند بیش از طول ساعات کاری استرس کشنده درمان است."
 
مانا یاوری، یکی از همکاران مهرک گلکاریان و پزشک کشیک گروه CPR در هنگام درگذشت مهرک گلکاریان از او به عنوان "رزیدنت مهربون و زیبا" یاد کرده و ضمن انتشار توضیحی در صفحه فیس بوک خود درباره درگذشت این رزیدنت بیمارستان قائم مشهد نوشته است:"همه‌ی ما میدونستیم، مهرک مثل خیلی از رزیدنتا، چه فشار و استرسی رو تحمل کرد تا به این مرحله رسید.کشیک های 48 ساعته و غیر استاندارد، سیل انبوه مریض هایی که اگرچه خودشون، مظلوم و بی پناهن ولی بی امان و بدون توقف، میان و میان و میان.بیمارستانهای دولتی و داستان همیشگی کمبود امکانات، اتاق های داغون و پر از سوسک و بوی بد دستشویی های کهنه، پرسنلی که همیشه خسته هستن و حوصله ندارن. محیطی که توش هیچ کس دلش برات نمیسوزه و هرگز نباید توقع احترام و حتی حقوق اولیه انسانی داشته باشی. حقی در حد انتظار آوردن یک لیوان چای در حین کشیک!"
 
همکار مهرک گلکاریان نوشته است: "همه ی اینها یک طرف و کانتکت همیشگی با مردمی که شرایط تو رو درک نمیکنن یک طرف! مردمی که هرگز باورشون نمیشه که یک رزیدنت، یک سوم کسی که بیمارستان رو تمیز میکنه، حقوق میگیره ! مردمی که هرگز باورشون نمیشه، یک رزیدنت، وقتی از بیمارستان به سمت خونه میره، گاهی انقدر گیج و خسته و خواب آلود هست که حتی با وجود صدای بلند موزیک، بازم ماشین جلویی رو نمی بینه و بهش می کوبه. رزیدنتی که شاید ماه ها باشه، حسرت یک تفریح ساده، یک کوهنوردی کوتاه، یک سالن تئاتر، یک کلاس موسیقی و حتی یک فروشگاه بدلیجات، به دلش مونده. رزیدنتی که حتی وقت نداره که تشکیل خانواده بده. حتی وقت نداره که گاهی به عشق فکر کنه، و اونایی هم که این جرات یا حماقت رو پیدا میکنن تا وارد زندگی مشترک بشن، تازه میشه شروع استرس ها و دغدغه های بیشتر براشون و خدا نکنه که این وسط، شریک زندگی هم اهل درک نباشه."
 
مانا یاوری نوشته است: "طفلک رزیدنت، همیشه باید بشینه و کشیک بده و صداشم در نیاد و فقط منتظر باشه تا بزرگان قوم، دوباره یه خواب جدید براش ببینن. بشینه و نگاه کنه که کسایی که خودشون از هیچ کاری برای کسب قدرت و ثروت، دریغ نکردن، حالا شدن، دایه ی دلسوز تر از مادر و هی ایده میدن.اینها و خیلی بیشتر از اینها، در نهایت میتونه که آدم رو از پا دربیاره ... میتونه کاری بکنه که در نهایت، خیلی آروم و بی صدا، تسلیم شی و تموم."
+203
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    رقص پرواز - پراگ، چک

    چه ناگوار.. مشکل عدم مدیریت کادر مسئول بیمارستان هست که فرصت استراحت به پرسنل خود نداده. هر کس دیگری هم بود با کشیک های ۴۸ ساعته و فشار کاری بالا از پا در میومد...واقعا تاسف باره.. روحش شاد ....
    6
    72
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    جنگنده - تهران، ایران

    مظلوم نمایی جامعه پزشکان و رزیدنتها !!!!! آخی دلم براشون میسوزه چقدر زحمت میکشند فقط اگر صدهزار تومن از پول زیرمیزیشون کم بشه، بیمار باید فاتحه خودش را بخواند. شخصی که پزشکی را به عنوان شغل انتخاب میکنند باید همه جوانب آن منجمله نجات جان انسانها در شرایط سخت را هم قبول کند و قسم بقراطی هم که میخورند به همین دلیل است اما خیلی از پزشکان و رزیدنتهایی که بعدها پزشک خواهند شد، فقط به پول فکر میکنند، همین و بس.
    104
    53
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان

    روحش شاد خیلی ناراحت کننده بود خدا به خانواده محترمش صبر بده
    3
    64
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    فشار بیمارستانها نود درصد روی کمک پرستار و پرستارها هستش و درآمد اصلی هم مال بیمارستان دارها و مدیرعامل خصوصی و دولتی و بعدش هم پزشکان هستند که فقط می آیند تو بیمارستانها که بیمار برای مطب های خصوصیشون جور کنند و میلیون میلیون تیغ بزنند. چون پرداخت ها به پرستارها و کمکی ها پایین هستش آنها مجبورند که شیفتهای بیشتری کار کنند و بعضی ها در چند بیمارستان کار میکنند و حقیقتاً نود درصد پرستاران خسته و بی حوصله و عصبی هستند. فکرش رو بکنید پرستاری که شیفت شب تا ساعت 7 بیمارستان یا درمانگاه دیگه بوده و با یک پاس نیم ساعته خودش رو به بیمارستان بعدی می رسونه و تا ساعت 1 ظهر هم اونجاست و بعد باز شیفت عصر هم از یک تا هفت شب هم همونجا کار میکنه دیگه این زمانها که میشه تقریباً نه چیزی می فهمه و نه عصاب حرف زدن با مریض رو داره و درصد خطاش در دادن داورها خطرناک میشه. با این همه درآمد در بخش درمان بیمارستان دارن خصوصی و دولتی (بخصوص سپاهیان و بازاری های مدیرعامل)به درآمدهای سرسام آور می رسند و برعکس خدمه بیمارستانها باید شیفتهای زیاد کار کنند.
    22
    36
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک
    .متاسفم برای این خانوم جوان زیبا و تحصیلکرده‌، ولی‌ دوست عزیز ایشون ،انتظار ندارید که از همون رزیدنتی بهتون حق الزحمه میلیونی بدن که؟گمانم اون بزرگان قوم هم این دوران رو گذروندن تا به اینجا برسند.من منکر مشکلات یاد شده نیستم ولی‌ شما هم بدونید که هر کاری اولش زحمت داره،پزشکی‌ که جای خود, مهم اینه که بعدش جبران می‌شه...
    28
    20
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Time-to-say-goodbye - تورنتو، کانادا
    بیخود داستان رو سوزناک نکنید، بله همین رزیدنت وقتی‌ که شد پزشک، چنان شیره مردم رو میدوشه و پول‌هایی‌ از این مردم بد بخت میگیره که اصلا احتیاج با گفتن نداره ..
    42
    28
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    iRONiC - استکهلم، سوئد

    مهرک پای سوگندی که یاد کرده بود ایستاد! حرف اینجاست که آیا دکترهای پست فطرتی که کارشون شبانه روز تجارت با جان بیماران بی‌ دفاع ایرانیست اینو میبینن؟ توان اینو دارن واسه یک روز حتا از رشوه زیر میزی دست بردارند؟
    10
    33
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    منوچهری - کرمان، ایران
    [::جنگنده - تهران، ایران::]. بقراط؟؟. یه سوال , دکترها که برای نجات جان انسانها به بقراط قسم میخورند! جنگنده ها برای گرفتن جان انسانها به چی قسم میخورند؟
    8
    17
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    کارمن مهوش کش - تهران، ایران
    پس بگو این پزشک ها چرا انقدر از خود راضین . خدا این بابا رو بیامرزه ولی منظورم با پزشک های درست حسابی بود
    17
    7
    ‌چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Omidjaber - سایتاماکن، ژاپن
    ای روزگار چرا نمی فهمی چرا درد انسانها رو نمی فهمی واقعاً غمگین و متأثر شدم اشک از چشمانم جاری شد چرا در ایران گسی درک و منطق را نمی فهمد چرا گسی از رنج و زحمات دیگران اطلاع ندارد چرا از زحماتی که تک تک ما می گشیم گسی قدر نمی داند. خدا روحت را شاد کند خواهر مهربان و زحمت گش.
    1
    11
    ‌پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    kohestn-iran - تهران، ایران
    فقط باید گفت افسوس از اینکه یک انسان شریف از بین دوستانش رفت اما خیلی از ادما اگر بشود گفت آدم میمانند و خون مردم را در شیشه میکنند بنام دین.
    1
    9
    ‌پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    asal30 - بندرعباس، ایران
    واقعآ جای تاسف ه برای مدیریت حاکم بر بیمارستان ها که پزشکهای بیشتری استخدام نمیکنند و باید چند شیفت از کارکنان شون کار بکشند تا اینجوری از شدت خستگی و فشار حین کار جان خودشون رو از دست بدن. ادامه در کامنت بعدی
    1
    7
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    asal30 - بندرعباس، ایران
    من دانشجوی پزشکی در یکی از کشورها بودم که بخاطر گران شدن ارز مجبور به ترک تحصیل شدم .پارسال یک دوره آموزشی تو یکی از بیمارستان های دولتی گذروندم و 3 روز کشیک دادم ...همیشه هم عاشق این بودم یک روز بشه کشیک بدم . بالاخره اون روز فرا رسید و از ساعت 2 تا 8 شب کشیک ایستادم البته نه به عنوان پزشک به عنوان یک کارآموز تکنسین فوریت های پزشکی . حتی 5 دقیقه هم اجازه نشستن یا تجدید قوا نداشتیم یعنی اون 6 ساعت همش سر پا بودیم . فقط دور از چشم استاد یواشکی میرفتم یک گوشه نوشابه انرژی زا میخوردم تا کم نیارم. یک پرستار آقا بود همه کاره اورژانس بود و واقعآ بهترین پرستاری بود که توی عمرم دیده بودم. هزار جور بیمار رو می آوردن و کارهاشون رو انجام میداد و میفرستادن بخش. بعد از رسیدگی به چند بیمار یک آقایی رو آوردن سرش به اندازه یک انگشت پاره شده بود . پرستار هم مشغول بخیه زدن شدن...از اون طرف پرستاره به ما گفت برید ازش خون بگیرید که این یارو هم داشت فریاد میکشید چون پوست سر کلفته و بخیه زدنش دردناکه . یه نعره کشید و من احتمال دادم الان که باید ازش خون بگیریم یک لگد میندازه به ما .
    3
    5
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    asal30 - بندرعباس، ایران
    توی اون 3 روزی که کشیک بودم خیلی مسائل سخت و ناراحت کننده دیدم .بخاطر کمبود تخت تو بخش مراقبت های ویژه ٍ بیمار مرگ مغزی شده رو آورده بودن تو اورژانس پرت کرده بودن! هنوز چهره اون بیمار مرگ مغزی جلوی چشمامه که دایی پیرش با امید بهش چشم دوخته بود ...هرچند چند روز بعد فوت کرد. حتی یکبار ندیدم یک پزشک درست بیماران رو ویزیت کنه و حتی پرستارهای زن هم به بیماران اورژانسی توجهی نمی کردن و مشغول صحبت در مورد تعویض کابینت و ماشین ظرفشویی و ترشی انبه بودن!! یادم میاد پارسال همین موقع یک زن چینی مراجعه کرد که زن چینی رو مشکوک به آپاندیسیت تو اورژانس بستری کردن ...و وقتی ازش خون گرفته شد تا 2 ساعت بعد هم جواب آزمایشش نیومد! و شوهر چینی و همراه ایرانی وقتی به پرستار گفت پس جواب آزمایش کی میاد پرستار سر همراه ایرانی داد زد اگرم بیاد به شما جوابشو نمیدیم! بعد از مدتی با حرف زدن با زن چینی متوجه شدیم درد زن چینی بخاطر آپاندیس نیست بلکه مربوط به تخمدان هست ...زن چینی هم از ترس جراحی آپاندیس سرم رو کند و فرار کرد. وقتی به پرستار گفتم گفت بدرک میخواد بره بره فقط اینجا رو امضا کنند
    2
    8
    جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    جنگنده - تهران، ایران
    [::منوچهری - کرمان، ایران::]. الان کامنتی که گذاشتی چه ربطی به موضوع خبر داشت؛ برخی از هر فرصتی برای عقده گشایی استفاده میکنند. یعنی به نظر شما علامه کشک، هر شخصی که نام کاربری جنگنده یا مشابه آن را انتخاب میکند، قاتل است ؟؟؟؟؟ از قدیم گفتند کافر همه را به کیش خود پندارد. در ضمن برو به فرهنگ لغت دهخدا معنای کلمه جنگنده را پبدا کن تا متوهم نشوی هم معلوماتت بالاتر رود.
    1
    0
    شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Azadikhah - تکسل، هلند
    روحش شاد
    1
    0
    شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.