رهبر ایران بر بیانیه لوزان 'نظارت دقیق داشته است'

بی بی سی فارسی: علی مطهری، نماینده مجلس ایران تفاهم هسته‌ای لوزان را "مرحله جدیدی از حیات انقلاب اسلامی" خوانده و پیش‌بینی کرده که نتایج مذاکرات جایگاه تازه‌ای برای ایران در دنیا به وجود بیاورد.

آقای مطهری همچنین از "نظارت دقیق" آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران بر بیانیه لوزان خبر داد و گفت "متاسفانه برخی انتقاداتی که صورت می‌گیرد منصفانه نیست و شاید بیشتر جنبه سیاسی دارد."
با وجود این آقای مطهری خواهان باز گذاشتن راه‌های انتقاد از نتایج مذاکرات هسته‌ای شده و گفته همه باید نظرات خود را درباره آن بیان کنند.
نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۵ روز پنجشنبه دوم آوریل (۱۳ فروردین) به تفاهمی بر سر برنامه هسته‌ای ایران رسیدند که به گفته دو طرف می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی تا حدود سه ماه دیگر هموار کنند.
سکوت رهبر ایران
با گذشت دو روز از پایان مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران هنوز درباره تفاهم به دست‌آمده اظهار نظر نکرده است، هر چند امامان جمعه که منصوب او هستند کم و بیش از نتیجه مذاکرات استقبال کردند.

دولت ایران این تفاهم را یک "پیروزی بزرگ"در عرصه بین‌المللی خوانده اما منتقدان با ارجاع به بیانیه‌ای که به عنوان نتیجه این مذاکرات منتشر شده، آن را عقب‌نشینی ایران از حقوق هسته‌ایش دانسته‌اند.
 
آقای مطهری به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت نکاتی در این بیانیه وجود دارد که "باید مورد نقد و بررسی بیشتر قرار گیرد، به طور مثال امضای پروتکل الحاقی را قطعا باید نمایندگان مجلس مورد بررسی و تایید قرار دهند."

سیدحسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از دعوت محمدجواد ظریف برای "توضیح درباره بیانیه لوزان و سؤالات نمایندگان در این زمینه" خبر داده و گفته است که او فردا (یکشنبه ۱۶ فروردین) به این کمیسیون خواهد آمد.
سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس هم از بررسی بیانیه لوزان با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه فردای شورای مرکزی این فراکسیون خبر داده است.

در واکنش به انتقادها از نتیجه مذاکرات، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران جمعه شب به تلویزیون ایران گفت: "بالای متن پیش‌نویس آمده است که این تنها یک سند کاری بین ما و طرف مقابل است و هیچ ارزشی ندارد و ممکن است دیدگاه‌ها بالا و پایین شود تا ما به یک توافق برسیم."

آقای عراقچی در واکنش به اختلاف نظر درباره چگونگی رفع تحریم‌ها هم با تاکید بر موضع ایران گفت که "برداشته شدن همه تحریم‌های اقتصادی و مالی بلافاصله در روز اول اجرای توافق نیز از خواسته های ما بود که اجرایی شد".
+21
رأی دهید
-33

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۱
    هستیا - شیراز، ایران

    اینا بدون اجازه ی عاغاشون یه ایوان اب هم نمیتونن کوفت کنن چه برسه به مذاکرات هسته ای
    7
    41
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Azadikhah - تکسل، هلند

    تمام ترس رهبر وکل رژیم از اینه که مردم تازه شروع خواهند کرد سوال کنند که چرا ما را تا اینجا بردید؟ ما که تحریم نبودیم، پس چرا کاری کردید که این همه ضرر وزیان متوجه ملت وکشور شود ؟رهبرى که همیشه فرمایش میکرد قدرتهاى جهانى هیچ غلطى نمى تونند بکنند ، حالا این توافق نشون داد که فرمایشات رهبرى چیزى جز یاوه هاى یک پیرمرد مفلوک بى مغز نبود .
    10
    57
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    علم الهدی - سئول، کره جنوبی
    سکوت مقام معظم فقط به خاطر فروتنی بیش از حد ایشان است انشاءالله تا دو روز دیگر بیانیه دندان شکنی را صادر خواهند کرد و به مردم دنیا خواهند گفت این .... را که محمود جان عزیز گذاشته بودن را سر کشیدن و مردم ایران تا حدود کمی میتونن نفس بکشن .
    9
    27
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان

    مردم هنوز تنشون داغه چند روز بگذره تازه اثارش معلوم میشه و اگه وضعیت فرقی نکنه تازه یادشون میوفته که بگن چی شد ؟چی بدست اوردیم ؟چه فرقی در زندگی و اقتصاد ما کرد ؟چرا چند سال پیش به فکر توافق نبودن و کف بر دهان شعار انرژی هسته ای میدادند؟و اون گزینه ها رو میز زیر میز رفت یا روی میز خلاصه صبر ما زیاد بوده وهست
    4
    25
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Bozorgmehr - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    من با على مطهرى موافقم که تفاهم هسته اى لوزان "مرحله جدیدى از حیات انقلاب اسلامى" است. زیرا براى نخستین بار پس از انقلاب سال ١٣٥٧، رژیم حقوقى پیمان عدم گسترش سلاح هاى هسته اى ( ١٩٦٨) جمهورى اسلامى را به عنوان شهروند دست سوم و برخوردار از معدوى حقوق هسته اى شدیدا کنترل شده به رسمیت شناخت به شرطى که این وضعیت را اسرائیل، عربها و جنگ طلبان کنگره ى امریکا هم بعد از ژوئن ٢٠١٥ تحمل کنند! پس دولت حق دارد این تفاهم را یک " پیروزى بزرگ" در عرصه بین المللى تلقى کند و مردم ذوق زده ایران هم حق دارند به خیابانها ریخته و شادى کنند. جهت اطلاع شهروندان درجه ١ و درجه ٢ عضو پیمان ١٩٦٨ به ترتیپ از همه ى حقوق هسته اى و اکثر حقوق هسته اى برخوردارند.
    1
    15
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    معمولا برای ما ایرانیها دوچیز خیلی مشکل است,یکی تشکر و سپاسگزاری,یکی هم عذر خواهی.ولی غربی ها نه,بهمین دلیل اوباما ضمن تشکر از ایران اسم خیابان منهتن نیویورک رابه مش حسن تغیرداد.
    5
    5
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    sarbaz rahbar - لندن، انگلستان

    ای رهبر دوست داریم ، ای پدر ایران نوین پیشرفت رفاه امنیت اقتدار و مردم سالار ترین کشور جهان رو از تو داریم
    31
    2
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    sarbaz rahbar - لندن، انگلستان

    خوشم میاید این پناهنده های ضد ایرانی بدجور دارن میسوزن هاها نشسته بودین بدبختی ایران و ببینین و حال کنین اما کور خوندین با داشتن رهبری عزیز حتی اگر مذاکرات شکست هم می خورد ما به پیشرفت و ابادانی ایران ادامه می دادیم،،،،بسوزززززززیییییینننن
    33
    3
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars_iran - دوسلدرف، آلمان

    خدا رو شکر . من نگران بودم مبادا مقام معظم رهبری به لجنی که میل نمودند واقف و نظارت نداشته باشند .
    2
    26
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آقای امام - هلسینکی، فنلاند
    جواد ظریف با امضا کردن تفاهم نامه ننگین ترکمن چای به سنه ۱۳۹۴ برای همیشه خیانت خود به مردم را در تاریخ ثبت کرد.
    6
    21
    شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars_iran - دوسلدرف، آلمان
    [::sarbaz rahbar - لندن، انگلستان::]. پناهندگی شرف داره به... ولایت بودن . شما هم ...کن تا عمراتت بگذره
    1
    11
    یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    کار درست - بوداپست، مجارستان
    [::آقای امام - هلسینکی، فنلاند::]آقا شما به کاربران این سایت بفرمایید که مثلآ ظریف و تیمش باید چی کار میکردن که شما اسم کارش رو خیانت و عین تفاهم ترکمنچای نذاری. آقا جون این مسئله اتمی ایران و غنی سازی مربوطه از اول هم یه اشتباه محض بوده و یا حداقل قبل از تحریمها ایران بایستی کوتاه میامد که حداقل اینهمه متوجه ضررنشه. الان هم زیر فشار روانی و اقتصادی این دیگه حداکثر کاری بود که اینا کردند. وگرنه ما همه میدونیم صرفنظر از زمان لغو تحریمها، ایران بهرحال متضرر از این مسئله بیرون اومد.
    1
    3
    یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان
    [::sarbaz rahbar - لندن، انگلستان::] شما حتما یه بیزینس من موفقی تو بلاد کفر و وطن دوست و حامی ولایت . اینجا خیلی بده هاااااا!!!!! کفر و فساد و خلاصه گفته باشم
    0
    3
    یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آقای امام - هلسینکی، فنلاند
    [::کار درست - بوداپست، مجارستان::]. ظریف با امضای اون قرار داد نه تنها زحمات این همه سال که از جیب مردم رفته بود تا خرج هسته‌ کنن رو نابود کرد، با اون امضا پایداری رژیم رو تا چندیین سال تثبیت و تمدید کرد. بنابر این در نظر ایرانیان فهییم به عنوان یک خائن باقی‌ خواهد ماند.
    0
    5
    یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.