دستفروش خوزستانی که خودسوزی کرده بود، درگذشت

یونس عساکره، دستفروش خوزستانی که در اعتراض به برچیده شدن بساط میوه‌فروشی خودسوزی کرده بود، در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.
 
برادر آقای عساکره در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی با اعلام این خبر گفت که برادرش ساعت شش صبح امروز دوم فروردین ۱۳۹۴ بر اثر شدت جراحات، عفونت و سوختگی شدید اعضای داخلی درگذشته است.
 
به گفته خانواده آقای عساکره، بساط میوه فروشی او کنار خیابان بار‌ها توسط مأموران شهرداری خرمشهر تخریب شده بود.
گفته می‌شود درخواست یونس عساکره از شهرداری و شورای شهر برای گرفتن جواز احداث غرفه میوه فروشی رد شده بود.
آقای عساکره شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ برای اعتراض به برچیده شدن بساطش به شهرداری خوزستان مراجعه و در نهایت مقابل شهرداری خودسوزی کرد.
 
برادر آقای عساکره می گوید که تعدادی از مسئولان استان در بیمارستان طالقانی اهواز به عیادت او رفته بودند. او بعدا به تهران منتقل شد.
در واکنش به خودسوزی، قدرت‌الله دهقان، معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان به خبرگزاری فارس گفته بود که "نمی‌توان به طور کامل شهرداری خرمشهر را مقصر دانست، اما در صورت سهل‌انگاری و کم‌کاری در برخورد با ارباب رجوع، استانداری خوزستان قاطعانه برخورد خواهد کرد."
 
یونس عساکره از شهروندان عرب استان خوزستان در جنوب غربی ایران بود.
 
خانواده آقای عساکره می‌گویند که این بساط میوه‌فروشی تنها منبع درآمد یونس عساکره، دو فرزند کوچک و همسرش بوده است.
خودسوزی این دستفروش باعث بروز اعتراض‌هایی در میان اعراب خوزستان شد. از جمله آن‌که در حاشیه یک بازی فوتبال در اهواز، درگیری‌هایی رخ داد که فعالان عرب می‌گویند که یکی از دلایل آن، اعتراض گروهی از جوانان به خودسوزی یونس عساکره مقابل شهرداری خرمشهر بوده است.
 
در این حادثه دست‌کم یک خودروی پلیس آتش زده شد و همین‌طور شماری از جوانان معترض دستگیر شدند. پلیس بعدا اعلام کرد همه دستگیرشدگان آزاد شده‌اند.
+94
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان

    بیچاره خانوادش در این سال تازه،خدا بهشون صبر بده،ولی جالبه در تونس یک دست فروش خودسوزی کرد و کل جهان عرب دستخوش انقلاب شد(این در حالی است که ما ایرانی جماعت خودمان را بهتر از عربها میدونیم)،ولی در ایران حتی خبر خودسوزیش به محله دیگر شر محل اقامتش نرسید.تازه اگر هم کل ایران از مسئله باخبر میشدند(که مطئنا تا حالا از طریق اینترنت و روزنامه باخبر شدند)اب از اب تکان نمیخورد برعکس احتمالا بعضها الان فکر میکنند حالا که یکی خودکشی کرد یک سبد کالا بیشتر به انها میرسد.بنازم به غیرت ایرانی جماعت که یاد گرفتن فقط کورش کورش کنند از تاریخ چند هزارساله هضیان بگن
    5
    73
    یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران

    یادش گرامى, ولى من موندم اگر در اصفهان مى افتاد، مى نو شتند "شهروند فارس" که هى مى گویند شهروند عرب! مگر شهروندى، به نژاد یا قوم هست! خواندن شهروندان به نام نژاد یک نوع نژادپرستى به حساب مى آید
    9
    56
    یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    IRAN E AZAD - هورتن، نروژ

    بسیار ناراحت شدم. واسه یک لقمه نان !!!! این اولین بار نیست . یادش گرامی‌ و هر چه از عمر او باقی‌ مانده بود،بقای عمر خانواده وی باشد. غیرت مردم تونس را عشق است که به درد همنوع خود پاسخ گفتند و بساط استعمار را جمع کردند .
    3
    49
    یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    خدای نگران - مالمو، سوئد

    آخه بگو بیهمه چیزها چکار باید میکرد میرفت دزدی،مردم ابرو دارند،مثل آن بیشریف که دستور جم آوری داده نبوده،مردم را بدزدی و زنهارو را بتن فروشی مجبور میکنند این است جمهوری اسلامی،پولش مال فلسطین،تن‌ فروشیش مال زن ایرانی‌.
    1
    36
    یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    تا مسو - اتن، یونان
    برای این انسان نمی توان گفت که اینم قسمتش بود. چون خودش تصمیم گرفت که این کار رو انجام بده. میتونس امروز هنوز زنده باشه . ولی متا سفانه بد ترین اونو در نظر گرفت وا انجام داد. حالا خدا خواست که این طوری بشه؟ خیر. یا مثلا یکی با سرعت بالا رانندگی میکنه و تصادف میکنه ممیره .یا میره شمال تو در یا میگن اینجا ممنوع است شنا کردن ولی بی توجه به هشدارها .میره غرق میشه ....و اکثرا میکن اینم قسمتش بود. خدا خواست اینها همه دروغ است .و خدا هیچ نقشی در ان ندارد.و این خود شخص است که سرنوشت و اینده خودش رو تا ئین می کنه .بهر حال اینم نظر من بود با این بنده خدا که این بلا رو سر خودشو خونوادش اورد.
    16
    6
    یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    siavashomaha - ماربیا، اسپانیا
    آخه پسر خوب ،امدی حقتو از کی‌ بگیری. یک سری که خودشون و تمام روسا شون دزدند؟ اینها خودشون روزی ۱۰ نفر را بطور نسبی‌ اعدام می‌کنن ،تو که خودتو کشتی‌ آب تو دلشون تکون نمیخوره.
    0
    10
    یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    خانه به دوش - اسلو، نروژ
    [::karkas - اصفهان، ایران::]. کاملا با شما موافقم. تاکید بر عرب بودن این مرحوم فقط باعث تفرقه بین مردم هست.
    4
    9
    یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    asal30 - بندرعباس، ایران
    من بارها و بارها دیدم که فروشندگان دست فروش از ترس مامور شهرداری با چه ترسی بساط شون رو جمع میکنند و فرار میکنند .حتی همین الان مردم جرات ندارند مثلآ با پول و هزینه شخصی جنس از بندرعباس به شهرستان ها ببرند چرا که مامورین میگیرند !!!. مادرم مدتی قبل یک مغازه در یک مجتمع ارزان قیمت در بندر اجاره کرد که برای خریدن جنس به جزیره قشم رفته بود ولی مامورین اجازه ندادند و گفتند به ازای هر جنسی که مثلا 5 هزار تومان خریده 20 هزار تومن گمرک بده!!!!!. و مغازه های بندرعباسی مجبور هستند به صورت یواشکی و شبانه اجناس رو با قایق های موتوری و به طرز خطرناکی به بندرعباس برسانند. ادامه در کامنت بعدی
    0
    2
    دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    asal30 - بندرعباس، ایران
    یکبار هم زنی که مقداری اجناس لباس خریده بود و میخواست به شهرستان ببره رو مامورین بین راه پیاده کردن و با لگد به شکم اون زن بیچاره میزدند!!!!!. خودم هم الان که از بندر رفتم نمیتونم هیچ جنسی به شهر دیگری ببرم مگر به صورت قاچاقی چون باید گمرگ زیادی بدن یا توسط مامورین از مردم دزدیده می. حتی یکبار دیدم مقدار زیادی جنس رو وارد فروشگاه فرهنگیان میکنند وقتی پرسیدم گفتند اینا بصورت قاچاق بوده و از اونا گرفتند اینجا برای خودشون میفروشن
    0
    2
    دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.