اعتراض اساتید زبان فارسی به حذف تندیس فردوسی از میدان شهر سلماس

بیست‌ویک تن از استادان برجسته‌ زبان و ادب فارسی، شاهنامه‌پژوه و پژوهندگان تاریخ و فرهنگ ایران، طی نامه‌ای به شهردار شهر سلماس، به برداشتن نام و تندیس فردوسی از میدان فردوسی شهر سلماس اعتراض کردند.

به گزارش پارسینه، در این نامه که به تأیید اساتیدی چون داریوش آشوری، عبدالمجید ارفعی، حسن انوری، محمد جعفری‌قنواتی، سعید حمیدیان، ابوالفضل خطیبی، اصغر دادبه، محمد دبیرسیاقی، تورج دریایی، جلیل دوستخواه، محمدتقی راشدمحصل، علی رواقی، نورالدین زرین‌کلک، روزبه زرین‌کوب، جلال ستاری، قدمعلی سرامی، میرجلال‌الدین کزازی، مهدی ماحوزی، جلال متینی، علیقلی محمودی‌بختیاری و اکبر نحوی رسیده، آمده است: بر پایه‌ خبرها، در بیستم بهمن‌ماه، تندیس فرزانه‌ طوس از میدانی به همین نام در شهر سلماس برداشته و به جایی نامعلوم برده شده و نام میدان «فردوسی» به میدان «انقلاب» دگرگون یافته است.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: از آن رو که رخدادها و دگرگونی‌های مهم شهری در این سطح می‌بایست با آگاهی و دستور شما و شورای اسلامی شهر باشد، و با توجه به پیامدهای ناگوار منطقه‌ای و ملی، نکته‌هایی چند را به آگاهی می‌رسانیم، به امید آن‌که شنیده شود.
 
نکته‌های مورد اشاره‌ی این استادان عبارتند از:
1. جایگاه ویژه و بلند فردوسی در فرهنگ و ادب ایران و جهان، زبانزد همه‌ی خاورشناسان بوده و هست و بسیاری از آنان، ایران‌زمین را با نام چنین بزرگانی می‌شناسند و می‌ستایند. آوازه‌ی فردوسی در جهان به اندازه‌ای است که در چند شهر مهم کشورهای اروپایی، از جمله رم پایتخت ایتالیا، میدان‌هایی به نام او و با تندیس‌هایی از پیکر او سال‌هاست که پا برجاست و مایه‌ی بسی شرمساری است که در ایران، سرزمین فردوسی، میدانی را از تندیس و نام او بزدایند. بی‌احترامی به فردوسی که سرآمدِ فرزانگان و شاعران ایران است، از دید همگان می‌تواند بزرگ‌ترین خودزنی فرهنگی قلمداد شود که زیبنده‌ی شهر تاریخی سلماس و مسؤولانش نیست.
 
2. فردوسی با سرودن «شاهنامه» سند یکپارچگی و هویت ملی تمام ایرانیان را ماندگار و جاودان ساخت و به نمادی برای پاسداری از هویت ایرانی و زبان ملی (فارسی) تبدیل شد. از این رو، هرگونه بی‌توجهی به این نماد تاریخی، دشمنی و رویارویی با هویت و یکپارچگی ایران، زبان فارسی و بهترین دستاویز برای جدایی‌خواهان و تجزیه‌طلبان می‌تواند باشد.
 
3. قدرناشناسی و کوچک‌انگاری هر یک از بزرگان تاریخ و ادب و فرهنگ ایرانی، از درون یا بیرونِ کشور، از ارج و اعتبار تک تک ایرانیان و غرور و خودباوری ملی ما خواهد کاست؛ در آن صورت چگونه می‌توان به ایستادگی در برابر دشمنان خارجی و تحریم‌ها و تهدیدها ادامه داد و امید داشت؟!
 
4. گذاشتن نام «انقلاب» به جای «فردوسی» شبهه‌ی رویارویی و ناساز بودن این دو را به ذهن می‌رساند که پی‌آمدی ضدامنیت ملی و بر خلافِ رویه‌ی نظام دارد. شاید طراحان چنین رخدادی در پیِ القای چنان اندیشه‌ای هم بوده باشند، که جز فرستادنِ پیام‌ِ همراهی به ایران‌ستیزانِ پیرامون‌ ما پیامدی نخواهد داشت.
 
در بخش پایانی نامه آمده است: ما امضاکنندگان و تأییدکنندگان این نامه، در کنار آذربایجانی‌های ایراندوست و فرهیخته، خواستار بررسی و بازنگری خردمندانه و آینده‌نگرانه‌ی این رخداد با رویکردِ مصلحت کلان کشور و ملاحظات امنیت ملی هستیم و از مسؤولان می خواهیم ترتیبی اتخاذ فرمایند تا نام و تندیس فردوسی به میدانی که سال‌هاست آن‌گونه شناخته شده، با احترام بازگردانده شود. حتی اگر در نظر داشته باشید که در میدانی دیگر تندیس فردوسی را برپا کنید، به نظر می‌رسد چنین اقدامِ نسنجیده‌ و تندروانه‌ای به هیچ روی سزاوار و شایسته‌ی استان و شهر شما نیست؛ زیرا همین امر دست‌مایه‌ی تبلیغات جدایی‌خواهان قرار می‌گیرد و در نظر ایرانیان میهن‌دوست، به عنوان پیشینه‌ای ناپسند و نکوهیده در کارنامه‌تان به جای خواهد ماند.
 
این نامه که با امضای «دوستداران مردم و شهر سلماس، آذربایجان، ایران و ایران‌زمین» به پایان رسیده است، به مقام‌هایی همچون دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی، ریاست محترم جمهوری، وزیر محترم کشور، ریاست محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استاندار محترم آذربایجان غربی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، ریاست محترم شورای اسلامی شهر سلماس، و نمایندگان محترم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی رونوشت شده است.
+263
رأی دهید
-76

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۷
    koros_nl - قم، ایران

    دوستان پارسی دوست , اگر یکی از شما حتی ۱ عکس از این مجسمه داره لطف کنه بفرسته ؟! حتی یوکی هم عکسشو نداره !!! حالا همه داد و بیداد کنید از دست دادیم !! چیزی که تا بود قدرشو ندونستیم ,
    158
    39
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    خود آذربایجان مشاهیر بسیاری دارد که نیازی به نصب تندیس فردوسی احساس نمیشود در ضمن اشعار فردوسی بوی ترک ستیزی میدهد . تن ترک بد ذات بی جان کنم زخونش دل سنگ مرجان کنم. بُود ترک،"بد طینت" و " د یو زاد" که نام پدرشان ندارند یاد
    172
    112
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    bacheBahal - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    این رژیم آخوندی، عرب زاده همه چیزه پارسی‌ (ایرانی‌) را از بین بردند. به امیده نابودی هر چه زودتره این رژیم آخوندی تا هنوز اندکی‌ از فرهنگ دیرینه ما باقیست.
    99
    132
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۹۹
    snsd12 - کره جنوبی، کره جنوبی

    تنها کسی که ازش بدم می یاد فردوسیه خدا لعنتش کنه که می گه عجم زنده کردم بدین پارسی.
    160
    108
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران

    اگر شاهنامه نبود الان ما همه عربی‌ حرف میزدیم،،هرچند که همین الان هم کلمه‌ها و تکه‌های عربی‌ زیاده حتا مدل نوشتنمون : روحت شاد حکیم طوس که همین مقدار پارسی را هم مدیون تو هستیم:) بسی رنج بردم در این سال سی..عجم زنده کردم بدین پارسی :)
    100
    145
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان

    درود بر این فریخته‌ها و شرم بر این تازی‌های ضد ایران و ایرانی‌
    94
    140
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    قطعا انتظار نمیره که این تازیان ذره ای درنگ کنن در تلاش برای پاک کردن نام مردی که قرن ها اینها رو از ریشه نداشتشون سوزونده، این وحوش درنده با چنگ و دندان هجوم برده بودن بر نابودی زبان عزیز و زیبای ما، فردوسی یک تنه در مقابل این هجمه ایستاد و خودش سوخت همانند سیمرغ،با مایه گذاشتن از همه ی جسم وجانش در آن ۳۰سال، ولی آتشی افروخته شد از سوختن او که تمام این تازیان در آن گر گرفتند و به هلاکت رسیدند، از خاکستر این آتش شاهنامه برآمد و زنده شد پارسی، امروز دوباره تازیان قوای شر را گرد آوردند، برای حمله به اصالت ما، مجسمه و اسم فردوسی رو هدف قرار میدن، از هیچ نیرنگی فروگذار نخواهند کرد، اما اگر هرکدام از ما در بهترین و والاترین مکان خانه هایمان شاهنامه ای داشته باشیم و آن را گران قدر بداریمو به فرزندانمان، نسل آینده بیاموزیم، تمام نیرنگهایشان به وجود بی وجود خودشان برمیگردد و گر میگیرند تا برای همیشه از پهنه ایران زمین پاک شوند.
    72
    104
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Ario - اهواز، ایران
    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت،. آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد،. شاه ترکان سخن مدعیان می‌شنود،. شرمی از مظلمه خون سیاووشش باد. حافظ
    73
    82
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Ario - اهواز، ایران
    شاید اشکال از شعرای ما که اکثرا متفق القول بودن نبوده...آینه چون نقش تو بنمود راست،خودشکن آییئه شکستن خطاست
    67
    71
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Ario - اهواز، ایران

    غُزان ترک خون‌ریز آمدند/ بهر یغما بر دهی ناگه زدند. دو کس از اعیان آن ده یافتند/ در هلاک آن یکی بشتافتند. دست بستندش که قربانش کنند/ گفت : ای شاهان و ارکان بلند!. در چه ِمرگم چرا می‌افکنید؟ / از چه آخر تشنه خون منید؟. چیست حکمت ؟ چه غرض در کشتنم؟ / چون چنین درویشم و عریان‌تنم. گفت : تا هیبت بر این یارت زند/ تا بترسد او و زر پیدا کند. گفت : آخر او ز من مسکین‌ترست/ گفت : قاصد کرده است ، او را زراست. گفت : چون وهم است ، ما هر دو یکیم/ در مقام احتمال و در شکیم. خود ورا بکشید اول ای شهان/ تا بترسم من ،دهم زر را نشان!!...............................مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی)
    45
    80
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Ario - اهواز، ایران

    آن کیست کاندر رفتنش صبر از دل ما می برد//ترک از خراسان آمده ست از پارس یغما می برد(سعدی). . آن غزان ترک خونریز آمدند //بهر یغما برو دهی ناگه زدند. دو کس از اعیان ده یافتند //در هلاک آن یکی بشتافتند(مثنوی معنوی، مولوی). . خون خوری ترکانه کاین از دوستی است //خون مخور , ترکی مکن, تازان مشو(خاقانی). . به نفرین ترکان زبان برگشاد // که بی فتنه ترکی ز مادر نزاد. ز چینی به جز چین ابرو مخواه //ندارند پیمان مردم نگاه. سخن راست گفتند پیشینیان //که عهد و وفا نیست در چینیان (نظامی). . . ترک نام طایفه ای است در ترکستان که تاتار ومغول و سایر اتراک از آن طایفه اند و زبان ایشان معین است. [لغتنامه ی دهخدا]
    48
    78
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    poriyaye-vali21 - دوحه، قطر

    nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا. که را زشت خویی بود در سرشت ،،، نبیند ز طاووس جز پای زشت . شما از فردوسی بزرگ ، هیچی رو نخوندی و ندیدی جز همین دو بیت به قول شما ضد ترک !!!
    49
    96
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    اسکندر ذوالقرنین - اردبیل، ایران
    ایا فردوسی ا ز مردم این شهر در شعرهایش به خوبی یاد کرده یا انها را دشمن خوانده؟
    69
    54
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    92ارشام - لندن، انگلستان

    زشیرشترخوردن و سوسمار#عرب رابجایی رسیده کار#. که تاج کیانی کند ارزو#تفوبرتوای چرخ گردون تفو. فردوسی همه چیز را بخوبی گفته است.حالا ایرانی دوستان از فردوسی خرسندوتازی و عرب پرستان غمگین.
    44
    89
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. دوست گرامی، این اشعار رابطه ای با هموطنان ترک و نژاد ترک امروزی نداره به هیچ وجه. زمینه این اشعارسیاست زمان فردوسی هست، چرا که غزنویان، و البته شاه محمود غزنویدکه بیشتر این اشعار مجازا اورا خطاب قرار داده، در عمل و سیاست متحدان حکومت بنی عباس بوده اند و دشمن درجه یک ایران وایرانی و فرهنگ ما، فردوسی بر تمام متجاوزان به ایران در شاهنامه شدیدا تاخته است. هرجا که اینگونه سخن رفته است، مجاز هست و معمولا اشاره به یک فرد دارد یا به افراد آن گروه مهاجم وغاصب دارد.اما فردوسی بخاطر حفظ جانش، مجبور بوده اینگونه سخن بگوید تا بهانه مستقیم بدستشان ندهد. بعدا که سلسله تغییر میکند، فردوسی فرصت نشر اشعارش را پیدا میکند.
    46
    93
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    ekman - شیراز، ایران

    این آخوندها بقدری از زبان عربی دفاع میکنند که انگار تنها زبان دنیا و خداست.روزی رفته بودم سر قبر مادرم،در کنار قبر مادرم شخصی روحانی بر بالای قبر مرده اش قرآن میخواند،منهم فضولیم گُل کرد و پرسیدم حاج آقا عرضی داشتم،ایشان هم پاسخ داد بفرمائید،من گفتم حاج آقا مادر من که سواد عربی نداشت ،با همه احترامی که به قرآن قائلم اگر اکنون من بر بالای سر مادرم قرآن بخوانم او که عربی نمیدانست چه سودی به حال او دارد؟.در جوابم گفت پسرم هر کس با هر دین و ملیتی که دارد بعد از فوت عربی را میفهمد !!!واقعا متعجب شدم و این سئوال را باری دیگر از آخوندی دیگر پرسیدم،او هم جوابی به همین مضمون به من داد!!!!!
    39
    80
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Daneshjou - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    کم حافظگى ما ایرانیان دردى است بى درمان. یادتان هست ملت ایران با بیرق کدام دکتر همشهرى فردوسى در تظاهرات سال ١٣٥٧ شرکت کردند و مرگ بر رژیمى گفتند که به جناب فردوسى بال و پر زیادى داد؟ بله. مرحوم دکتر شریعتى که فردوسى را ظاهرا دیوانه مى دانست. خوب حالا جاى تعجى ندارد که تندیس فردوسى، اسطوره اى که سند هویت، ملیت، زبان پارسى، افتخارات و . ایرانیان را وى نوشته به دست شهردار سلماس که پست و مقامش را مدیون شعارهاى ملت ایران در سال ١٣٥٧ است برداشته شود. هر دم از این در تازه ترى مى رسد ...
    43
    89
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::Ario - اهواز، ایران::]. بسیار عالی بود دوست عزیز. در تمام این اشعار، لفظ ترک، به هیچ عنوان به آذری های ایران ارتباطی ندارد. از نظر تاریخی، هم وطنان آذری عموما اگرچه ترک زبان هستند، ولی ایرانی هستند وارتباط نسلی مستقیم با مغولان ندارند. منتها به علت تعصب، اصرار دارند خودشان رو ترک بدانند و اگر این رو بهشون بگید، بعضا شدیدا عصبانی میشن. درحالیکه تاریخ میگه ایرانی هستند، نه ترک و مغول.
    46
    87
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Daneshjou - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    من نمى دانم چرا برخى از اذرى ها خود را جاى ترکها مهاجمى مى گذارند که فردوسى ناخرسندى خود را از انها ابراز کرده است. اذرى هاى عزیز ، شما ایرانیان اصیلى هستید که در مقطعى از تاریخ ایران سلسله ترک حاکم بر منطقه زبان اذرى را که از قدیمى ترین زبان هاى ایرانى بود تغییر داد. لطفا خود را به جاى ترکان متجاوز به خاک و ناموس ایران و ایرانى که فردوسى از انها ابراز تنفر کرده نگذارید. تحقیق کنید در مى یابید که نام اذربایجان را به افتخار مرزبان شمال غربى ایران به نام " اتروپاد " که ایران را از سلطه ى یونانیان و بازماندگان اسکندر مقدونى رهانید به این منطقه دادند. گول بازى دشمنان ایران را نخورید اى میهن پرستان واقعى.
    45
    92
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    [::Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان::]. نه همین دو بیت اشعار دیگه هم هست. بدو گفت بهرام:ای ترک زاد به خون ریختن تا نباشی تو شاد. تو خاقان نژادی نه از کیقباد که کسری ترا تاج بر سر نهاد. ز ترکان جنگی فراوان نماند زخون سنگها جز به مرجان نماند. توهین به اعراب. عرب هر که باشد به من دشمن است. کژ اندیش و بد خوی و اهریمن است. ز شیر شتر خوردن و سوسمار. خلاصه مطلب اینکه ذات شما فارس زبانان همینه .
    81
    40
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    [::Daneshjou - شیکاگو، ایالات متحده امریکا::]. از کدوم تجاوز ترکها به خاک ایران سخن میگویید؟ عزیزم آنها که در طول تاریخ به خاک و ناموس ایرانیها دست درازی کردند اعراب و روسها بودند دلیل این همه کینه و دشمنی با ترکها رو هیچوقت متوجه نشدم.
    84
    47
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    uk.ali - لیورپول، انگلستان

    شاعری محبوب انسانیت فردی مثل سعدی می ت اند باشد که می نویسد ( بنی آدم اعضای یکدیگرند،چه عضو وی بدرد آورد روزگار،دگراستی عضو ها را نمانده قرار .نه مثل فردوسی که فقط قوم فارس را ستایش کرده و غیر فارس مخصوصا ترک و عرب که هموطن و همسایه هم هستند و حتی حقوق مورد نفرین قرار داده و بقول استاد ضیاء صدر تبریزی ( ایران شناس و فردوسی شناس گفت فردوسی 500 سال بعد از اسلام آمده زنان ستیزی آن هم به شکل زنه به گوری تبلیغ کرده و سعدی واقعا انسان آزاده بود و شعرهایش برای بشریت لذت بخش هست اما شعرهای فردوسی کلا نژادپرستآنه هست .
    73
    43
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    persianshadow1 - برایتون، انگلستان

    از تعداد منفى هایى که کامنتهاى وطن دوستان گرفته اند معلوم شد ترکان مهاجم رفتند یار کشى کردند و به این سایت حمله کرده اند، و احتمالا هر نفرشون چندبار به یک کامنت تونسته اند منفى بدند، خدا لعنت کنه شما پانترکهاى ... رو که آخرش ایران رو به جنگ داخلى میکشونید،البته ما هم منتظر اون روز میمونیم ، مطمئن باشید همونطور که شما روى کشور جعلى ترکیه و اران شمالى حساب باز کردید، ما هم متحدانى داریم که به وقتش کنار ما هستند، یادتون نره اون سلطان سلیم عثمانى که شما سینه چاک میدید براشون اومد تو شهراتون و زناتونو دزدید. برید تاریخ صفوى و بنیانگزارشو بخونید.
    45
    82
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Daneshjou - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    نیما خان، منظور نوشته قبلى من را درست متوجه نشدید. من گفتم اذرى ها ایرانى اصیل هستند و نباید خور را با ترکمنانى که در اکثر جنگهاى توصیف شده در شاهنامه مورد اشاره قرار گرفته اند اشتباه بگیرند. هر کس به ایران و ایرانى حمله کند ، ایرانى را تحقیر کند یا خون ایرانى را به ناحق بریزد منفور ابدى ملت ایران است چه پارسى گوى باشد، چه عرب، چه ترک، چه روسى ، چه انگلیسى ، چه امریکایى، و غیره. لطفا یکبار تاریخ ایران و شاهنامه را دوباره مرور کنید تا متوجه منظورم بشوید. موفق باشید.
    41
    75
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    persianshadow1 - برایتون، انگلستان

    شماها ادعا دارید ٧٠٪ ایران ترک هستند، یا غیر فارس هستند، میشه بگید استانهاى: خراسان، مازندران، سمنان، گیلان، مرکزى، اصفهان،فارس،کرمان ،یزد، خوزستان،کرمانشاه، بخش سیستان از استان سیستان بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، لرستان و چها محال بختیارى اینها کجایى هستند!؟ یا بیسوادید، یا خودتونو به بیسوادى زدید. حتى میدونم خیلى از اردبیلیها و قزوینیها و ارومیه ایها با شما نیستند، بجاى حرف زیاد زدن بیاید تو میدون. حیف مجسمه فردوسى که تو شهر ... سلماس باشه.
    45
    73
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Atabay2021 - خوی، ایران

    فر دوسی هرگز نمی تواند نماد ایران و ایرانی باشد چرا که نوشته هایش پر از سخنان توهین آمیز و تفرقه افکنانه است مانند فروشنده دوره گردی که برای فروش کالای نامرغوب خود و گول زدن مشتری ها نه تنها هوچی گری می کند بلکه با تبلیغات کذب سعی در خودنمایی دارد تا بتواند کالای بنجل خود را بفروشد. این به اصطلاح شاعر در چاخان نامه خود واقعیات را وار ونه کرده است.
    83
    47
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    ekman - شیراز، ایران

    هموطنان عزیز آذری که مدعی اند که فردوسی به ترک ها تازیده است،درست است ولی فردوسی بزرگ به ترکان وحشی ای که حکومت عباسیان جهت کنترل کردن و تو سری زدن به ملت ایران در آن منطقه آورده بود و این قوم وحشی را خارج از ایران هم آورده بود و اسکان داده بود و در نتیجه زبان مردم آن منطقه(آذربایجان عزیز)در اثر فشار این قوم ترکی شد.همین کارها را در همین زمان بعضی از حکومت ها به شکل های مختلف در کشورشان انجام میدهند،الان از ایران،افغانستان و کشور های غیر سوری در سوریه به نفع بشار اسد میجنگند،چرا ؟چون عده ای از سربازان یک ملت دوست ندارند که هموطن خود را بکشند و رژیم های دیکتاتوری از خارج از کشور مزدورانی را اجیر میکنند که قائله را بخوابانند،ولی حکومت خلافت عباسی ترکان آنطرف شط العرب را در ایران بطور دائم اسکان داد که اگر مردم ایران بر علیه خلافت آنان قیام کردند،قیام را در نطفه خفه کنند،آنان خیلی وحشی و خونریز بودند و زبانشان را هم به ما تحمیل کردند،پس منظور فردوسی آن ترکان بوده و نه مردم ترک زبان ایران.
    40
    72
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    بسیاری از کارهای ضد ایرانی که در تهران و سایر شهرها علیه مردم ایران بطور کلی (حتی خود هموطنان آذری , افغان, عرب , بلوچ و۰۰۰) می شود و بیرحمی های شرم آور بعد از انقلاب بدست همین وطن فروشهایی انجام شده که در باطن خود را ترک ( ستون پنجم اقتصادی وسیاسی ترکیه) می دانند و به ظاهر فارسی بلدند و دشمن شماره ی یک ایرانیان و آزادی مردم هستند ۰ برداشتن مجسمه ی فردوسی که سهل است , اینها برای ملیت ایران و حتی خودشان هیچ ارزشی قایل نیستند و ارزشها یشان در ترکیه واستانبول خلاصه می شود ۰ ایرانیان باید تا دیر نشده ( البته پس از ۱۴۰۰۰ سال حکومت ترکان بر ایران) از خواب بیدار شوند و همه در مقابل این اهریمن به ایستند که این یک وظیفه ی ملی است ۰
    41
    56
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Ario - اهواز، ایران

    [::Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان::]. دوست من عمر من به همین صرف شده که بسیاری را توجیه کنم فرق ترک با آذری چیست.آن ترکان به گواه تاریخ خونریز کجا و آذریهای نازنین کشورم کجا...
    39
    68
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. در ابتدا خواهش دارم سخنان دوستان دیگر رو هم کامل بخونید که خیلی زیبا سعی کردند باز این موضوع رو روشن کنن. بذارید یک بار برای همیشه این اختلافاتی رو که دشمنان ایران زمین بینمون درست کردن کنار بذاریم و خودمون رو در ابتدا فقط ایرانی بدونیم نه چیز دیگه. دوست عزیز بیشتر کامنتها در اینجا سعی دارند خیلی دوستانه مطلبو از نظر تاریخی و فرهنگ ی بیان کنند، واقعا جای این حرف نیست که بگید ذات شما فارسی زبانان. خواهش دارم صحبت رو منطقی ادامه بدیم.
    33
    60
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::Ario - اهواز، ایران::]. هموطن گرامی، مطمئن باشید تلاش های شما بیهوده نبوده و بلکه بسیار گرانقدر است در راه ایران و در جای خود اثرش رو داشته.
    36
    58
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. ببینید زبان که اصلا بحثش با ملیت فرق میکنه. مثلا در سوییس چندین زبان اروپایی صحبت میشه. ولی کسیکه فرانسوی صحبت میکنه و اونیکه آلمانی صحبت میکنه، هردو سوییسی هستن. صحبت اینه که کسی که ترکی صحبت میکنه یا فارسی صحبت میکنه، هردو میتونن از یک ریشه ی نژادی باشن و متعلق به یک سرزمین. بحث سرزمینه آبا و اجدادیه. زبان اون منطقه از ایران برحسب تاریخ ترکی شده. ولی اینکه ایرانیت رو کسی نفی کنه به اشتباه، مسألس.
    35
    63
    دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    دوستمون نقل مستقیم کردن از لغتنامه وزین دهخدا،ترک نام طایفه ای است در ترکستان که تاتار ومغول و سایر اتراک از آن طایفه اند و زبان ایشان معین است. این ترک در زمان فردوسی، مهاجم به ایران حساب میشده. یعنی شما انتظار فردوسی قرنها پیش، پیشبینی میکرد که بر حسب تاریخ بعدها مناطقی از ایران و عده ای ایرانی عنوان ترک رو خواهند داشت. ترک در زمان فردوسی قوم غاصب و مهاجم بوده. این با ترک الان زمین تا آسمون فرق میکنه.
    30
    49
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. بعد چیزیکه باعث تعجب منه، اینه که شما در یک کامنت انتقاد میکنید که فردوسی به عرب توهین کرده، در کامنت بعدی میگید« آنها که به ناموس ایرانیها دست درازی کردن عراب و روسها بودند». دوست عزیز، فردوسی به جد غیورترین مرد تاریخ ماست، به هرکس که به هر عنوان به ایران دست اندازی و تهاجم داشته و به تک تک دشمنان ایران در قبل از زمان خودش و زمان خودش، با نهایت استادی تاخته است و در زمانی اینکارو انجام داده که جونش شدیدا در خطر بوده. تمام عمرش رو روی اینکار گذاشته.
    29
    53
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. شک نکنید اگر ذره ای نژادپرستی در سخنان فردوسی بود، هرگز اسمی ازو در معتبرترین دانشگاه های دنیا نبود و تندیس او در برترین خانه های ادبیات دنیا ساخته نمیشد. اختلافاتی که دشمنان بین ما انداختن رو کنار بذاریم، فارغ از اینکه به ترکی، پارسی، لری، عربی و دهها زبان دیگر صحبت میکنیم همه ایرانی هستیم.
    33
    56
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. مصداق لفظ ترک در اشعار قرنها پیش فردوسی، مشابه زمانی است که ما و خیلی دوستان دیگه از لفظ اعراب استفاده میکنیم و به هیچ وجه منظور هیچ کدوم از ما هموطنان عربزبان جنوب ایران نیست. این عربزبان و عرب با اون اعراب تفاوت داره. علت استفاده از واژه تازی توسط ما، برای نام بردن از حکومت خونخوار و بی همه چیز ولایت وقیه هم همین هست. این تازی در واقع شیوه تلفظ نام قبایل طایی عرب در زبان پارتی است. اما این لفظ تازی، در واقع به کلمه تاز هم منسوب است که به معنای یورش وحمله واشاره به حملات وحشیانه و داعشوار اعراب به ایران دارد.
    32
    52
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. دقت کنید که در زمان فردوسی، هنوز مثل امروز، قوم ایرانی با عنوان ترک و عرب وجود نداشته و این مسئله مربوط به قرنها بعداست، شما از فردوسی انتظار پیشگویی قرنها بعد رو دارید. با اینکه عجله داشتم، ولی وظیفه خودم دونستم تلاش کنم در کم کردن اختلافاتی که دشمنان تازی در بین ایرانیان بوجود آوردند.
    31
    54
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    این رو هم در نظر داشته باشید که فردی به بزرگی واهمیت فردوسی دشمنانی در همین زمان دارد که از هر وسیله ای برای تخریب مدافع ایران زمین استفاده میکنند.چون فردوسی جان همه اینها رو به آتش کشیده با اشعارش.این حرفها رو هم همونها منتشر کردن. پس اگر از یک استاد دانشگاه هم مثلا شنیدید اشعار فردوسی نژادپرستی داردیا هر تهمت دیگر، شما توی دهنش بزنید، نه اینکه به نگهداروپاسبان موجودیت ایران زمین تهمتی بزنید.
    28
    55
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    sahand11 - کلن، آلمان
    درحکومتهای شاه وشیخ وبا سیاستهای‌ آسیماسیون ملل ایرانی بدترین توهینها به ترکها شد با نامگذاری میادین.جاده ها. مدازس و...با نام مشاهیر ضدترک امتال فردوسی فروغی و.. در مناطق ترک نشین ایران/همان بهتراین مجسمه برداشته شد قبل از اینکه با طناب و بولدوزر برداشته شود.هموطنان فارس بهتره مجسمه مشاهیرشان را درمناطق خودقرار دهند شهرسلماس مشاهیر زیادی داره که اگر مجسمه انها نصب بشه؛ نوبت به مشاهیر دگر اربایجانی نمیرسه چه برسه بفردوسی(پدرمعنوی فارس زبانها؟.اجربگیردربار سلطان محمود ترک)
    50
    37
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    بیدار58 - بابلسر، ایران
    یه همسایه ترک داریم که 13 تا بچه داره!!!ازش پرسیدم که چرا اینهمه,میگه باید تعدادمون از شماها بیشتر بشه(فکر میکنه میخواد قشون کشی کنه).تو منطقه ما ترکها زیادن و اونقد اینجا بودن که زبون مازنی رو از ما بهتر بلدن اما یکی از خصلتهای بدشون اینه که فقط از مغازه های که ترک هستن خرید میکنن و واسه همینه که چند سالیه مازندرانی ها هم وقتی میبینن مغازه دار ترک هست ازشون خرید نمیکنن از جمله خودم.می دونم کارم درست نیست ولی به نظر من باید بفهمن کهکارشون اشتباهه
    39
    50
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    caspian2010 - تهران، ایران
    آریو برزن نظر ماهم بر حسب مستندات (تورک بودن تمام تمدنهای کهن این سرزمین بر حسب نام شاهان و زبان و نام شهرهاشون از جمله سومرها ایلامیها مادها اورارتوها کاسها سکاها ماننها ووووو) ما هم میگیم شماها تورک بودید و بر حسب هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان تغییر زبان پیدا کردید بخصوص که خود شاهان تورک با ترکیب زبان عربی+سانسکریت هندی+ تورکی زبان فارسی امروزی رو ساختن و ترویج دادن. پس داستانهاتو برای عموت تعریف کن.
    53
    43
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    [::caspian2010 - تهران، ایران::]. همه هموطنان میدونن همچین چیزی اصلا در تاریخ وجود نداره و شما بوضوح فقط سعی در دامن زدن به اختلافات دارید،چراش هم واضحه،این کاریه که فقط تازیان و طرفدارانشون میکنند.حرف همه هموطنان اینه که ترکهای امروز ایران ، ایرانییند و بله،ترک هم هستند و ترکی هم صحبت میکنند ولی ربطی به ترکهای مهاجم زمان فردوسی ندارند.
    21
    49
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    بیدار58 - بابلسر، ایران
    [::caspian2010 - تهران، ایران::]اگه به شما ترک ها باشه فردا پس فردا میگین تمام دنیا ترک هستن.برو واسه زن داییت مستندات اب دوغ خیاری بیار ...
    35
    41
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان

    اینطور ک معلومه معیار هموطنان ترک برای دادن منفی به کامنتهای من، احتمالا نام منه. شما اصلا نمیخونید صحبت مارو‌. بابا داریم ازتون دفاع میکنیم، بخونید اول!! چی بگم دیگه.
    24
    52
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    parvin55 - مادرید، اسپانیا

    فردوسی‌ با روحیه و منش اکثریت در تضاد...زنده‌باد حماس. حزب‌الله. فلسطینی. چند کیلو طلای ناب به نجف و کربلا بفرستید برای گور امامان کافیست
    28
    5
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    uk.ali - لیورپول، انگلستان
    کسانی هستند که برای خودشیرینی کامنیت می نویسند. که فقط لایک داشته باشند ، و لی از حقیقت خیلی دور هستند ، اصل ایران را زیرکانه بنام یک قوم نامیدن خود حرکت نژادپرستی هست و عقده گشاطی بیش نیست ، از منطق و حقوق خیلی دور هست که حاصل آن افغانستان آینده و طالب بازی می شود که طالبان می گوید : تاجیک ها بروند تاجیکستان، هزاره ها ایران ، ترکمنها و ازبک ها به ترکمنستان اوزبکستان .
    40
    23
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Ario - اهواز، ایران
    [::Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان::]. دوست عزیز ضمن تشکر از تلاش منطقی جنابعالی اما باید عرض کنم همانگونه که دوست عزیز آقای داریوش پرویزی در کامنتی فرمودند صحبت کردن با کسانی که عقل و منطق ندارند آب در هاون کوبیدن است.آنها اساسا در فضایی خیالی سیر نموده و صحبتهایشان چنان انسان را متحیر می کند که گویی در این زمان و مکان حضور ندارند. شما را به خدا کامنت آخر کاسپین را بخوانید و ببینید این افراد اصلا خرد دارند؟اینها شعبان بی مخ های عصر جدید هستند. این است روش پانترکان: بی صفتی،دروغ،دغل،ریاکاری.کسانی که چیزهای خوب را از آن خودشان می دانند و خود را اولین ها می نامند اما بقیه مشکلات را از آن ایرانیان می دانند و در هر مشکلی من و تو را مقصر می دانند.یک نمونه بارز و عینی عرض کنم:خشک شدن دریاچه ارومیه به علت استفاده بی رویه از سفره های آب زیر زمینی و رودخانه های اطراف توسط کشاورزان سودجوی محلی است.ولی آنان این مشکل را گردن دولت و باقی ایرانیان و بی توجهی به این منطقه می دانند.در حالی که خود می دانند چه می کنند،این از سودجویی و ریاکاری و دغلبازی آنان است.تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...
    26
    38
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Ario - اهواز، ایران
    و سخنی با پانترکان نسبتا محترم : سربازان ارتش بی هویت چهرگانلی و الهام علیف و آن ترکیه بی صفت تر از خودتان.خوب می دانم مبنای نداشته فکریتان کیست و آن پورپیرار خیالباف و پروفسوررررررررر! زهتابی کج خیالتان (که فقط برای شما پرفسور هستند و در دنیای واقعیت هیچ مقام علمی ندارند) خوب توانسته اند از جهلتان استفاده کنند. اما بدانید و آگاه باشید این گونه رفتار شما چهره و افکارتان را که پیش از این پنهان می کردید نزد ایرانیان به خوبی عیان نموده و تنها عزم ایرانیان را برای مبارزه با شما انیرانیان و دیوان محکم تر خواهد نمود.در پاسخ تهدیدات توخالی وتجزیه طلبی باید بگویم ایرانیان از قدیم نسبتا از باقی خاورمیانه دموکرات تر بوده و هر کسی تا زمانی که آسیبی به باقی مردم وارد نکند می تواند عقاید خود را داشته باشد.اما کافیست در رابطه با تجزیه طلبی خونی از دماغ کسی ریخته شود .آنوقت ما هم می دانیم چه کنیم و وای بر شما در آن روزگار.
    26
    38
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    [::Ario - اهواز، ایران::]. دوست من مسلما با شما موافقم، فقط فکر میکنم حتی اگر یک نفر از هموطنان عزیز آذریمون که اینجور سمپاشیهای بعضا متقاعدکننده دشمنان درموردفرزانه ایران رو شنیده و براش سوال هست، مسئله براش روشن بشه که همه اینها دسیسه تازیان فرومایه است ، فقط یک نفر، باز جای بسی خوشحالی داره. اگرچه میدونم متأسفانه اینطور که مشخصه، بعضا اصلن صحبتهای ما و دوستان گرامی دیگر وطن پرست رو نمیخونند یا اگر میخونند به دلیلی که ذکرفرمودین دقیقا برداشت برعکس میکنن.
    21
    38
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    هموطن‌های ترک که از برداشتن مجسمه حکیم طوس خوشحالن بهتره به جای مجسمه فردوسی بزرگ مجسمه صدام ، چنگیز و یا آتاترک را در مییدانها نصب کنید ;) لا اقل حرمت دیگر شعرا و پارسی گو ‌ را نگه دارید! شهریار شیرین سخن هم ترک بود اما همه سروده‌های مهم زندگی‌ اون به زبان شیرین پارسیست فقط اواخر عمر به سرودن شعر‌های ترکی‌ آذری مثل (حیدر بابا) پرداخت،،یه مشت بیلمیرم خنگ و پان ترک ضد ایرانی‌ و تفرقه انداز :o
    26
    37
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    [::Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان::]. [::Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان::]. :) هم اسمت هم کامنت هات زیبا و تماشایی‌ست ،،ما که لذت میبریم دوست نازنین و هموطن گرامی‌ :)
    24
    39
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    [::Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان::]. دوست عزیز دست از مغلطه بازی بردارید تاریخ ایران خود گواهی بر ظلم آشکار و پنهان و همچنین استثمار و توهین بر اقوام است
    33
    26
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    vahidtaheri - کوالالامپور، مالزی
    ترکان صفوی ایران امروزی را بنیاد نهادند و قوام بخشیدند و وزنه ای قدرتمند در برابر امپراطوری عثمانی بوجود آوردند.اگر کسی با تاریخ ایران مخصوصاً تاریخ 500 سال اخیر آشنایی نسبی داشته باشد و مبنای قضاوتش واقعیتهای تاریخی باشد نه نژادپرستی و تعصبات کور قومیتی به ترکها توهین نمی کند. همه قومیتها در خور تواناییهای خود برای بقای ایران کوشیده اند ولی سهم ترکها واقعاً زیادتر بوده است.
    37
    31
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    uk.ali - لیورپول، انگلستان
    دوستانی که در ظاهر خود را دوستار مردم ایران و خواهان ایران دموکرات می دانند ، در اصل ناسیونالیست افراطی و اکثرا فارس هم نیستند، خود را من در کامنت آنها در حق غیر فارس ،مخصوصا ترک ها و اعراب بغیر از توهین ،تهدید،تمسخر،تحقیر،انکار و عقده ام فریبی چیز تازه ای یافت نمی شود ! من اینها را طالبان های ایران می شناسم ، که نه شعور اجتماعی دارند نه شعور سیاسی .
    25
    24
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    uk.ali - لیورپول، انگلستان
    متاسفانه ایرانیان در فضایی مجازی سر یک موضوع ساده حقوق مساوی ساکنین ایران اعم از فارس ، ترک ، عرب ، کرد ، بلوچ و غیره ، شکم همدیگر را می درند ، فردا در همسایگی چطور زندگی خواهند کرد .
    21
    29
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    [::عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران::]. دوست عزیزم، خیلی ممنون. منم همیشه کامنتهای شما رو میخونم و لذت میبرم در کنار درخشش نام غرورآفرین پاسارگاد و نام زیبایی که انتخاب کردین، به خصوص که پرسپولیسی دوآتیشه هم هستم :)
    19
    35
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. خب تاریخ درست، حکومت الان ایران هم بدترین نمونه اونه درتمام تاریخ ایران. ولی آخه چه ربطی به فردوسی داره، صحبت ما روی فردوسیه. او کسیه که جلوی قرنها تحقیر و ظلم و استثمار به مردم این سرزمین ایستاده، این اشعار هم جز همین تلاشه، لفظ ترک هم دقیقا ده قرن پیش در زمان فردوسی هیچ ارتباطی با ترک امروز ایران نداره.
    20
    33
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    اخه فردوسی هم شد شاعر؟!!! ما دیدیم شاعر از عشق و بلبل و می و مطرب و...بگه .نه که اقوام را بندازه به جون هم ، این باباهه اخرش سر ایران را به باد میده.
    40
    29
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    [::nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. این حکومت تازی بی همه چیز با فردوسی دشمن خونیند، این حرفها رو اونها بین مردم رواج دادن برای ایجاد اختلاف بیشتر، خواهش میکنم تأمل کنید یک لحظه، ته دلتون میدونید که این درسته. کاریه که ۳۸ ساله میکنن. فک کردین این جکها رو کی میسازه؟ فک کردین کی تبعیض قائل میشه در حق مردم استانهای مختلف؟ آیا پارس یا لر یا ترک یا گیلکی یا کرد یا بلوچ یا ارمنی یا کلیمی رو مقصر میدونین؟ ساختار حکومت امروز ایران و حامیانش کمتر از ۵ میلیون جمعیت ما هستن که عموما از هیچ کدوم از این نژادهای ایرانی اصیل نیستن، تازی و تازی زاده اند،نگاهی به چهره کریه و فامیلیهای بیشترشان بکنید، کدام نژاد ایرانی این شکلی هستند؟. تعداد کمی هم خائنین هستند که ایرانی بوده اند الان خائن به ایران هستن. تاریخ ما بد بوده، حکومت ما بدترینه، ما هم عقیده ایم در اینها مسلما. ولی اینجا که من با شما دارم حرف از خوبی و اتحاد میزنم. حرف از سرکوب نیرنگ دشمن مشترک همه ما، یعنی جمهوری تازی میزنم. فردوسی مدافع و نگهدار شرف همه ماست.
    24
    35
    ‌سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    همه پان ترکهایی که در این سایت بنده حسابی در خبرهایی در این دوساله حسابی فراریشون دادم جمع شدین که چی؟!! که بگین مغولزاده این؟ اگر هستین بخاطر کشتار میلیونی نیشابور و هزارات کشتار دیگه تو این سرزمین هیچ حقی تو سرزمین ایرانیان ندارین مگر اینکه بپذیرین که ترکزبانین نه ترک نژاد مغولی! شما سالهاست که باختین و بازهم بازنده این! نه منطق دارین و نه معرفت و مرام چون کسیکه زاده آمیزش گرگ خاکستری و یه بچه مغول باشه انسان بار نمیاد
    34
    24
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    یادم نمیره که همین لیورپولی و سکندری پانچه های دیگه چطور در گذشته توهین نژادی به فارسها میکردین حالا از زندگی مسالمت آمیز با ما میگین!!؟ توبه گرگ مرگه !هر ترکزاده گرگ پرست هم اگه خیلی سختشه از این مملکت بره تو همون استان سین کیانگ چین پیش ددهقوزقورتش شاید دوباره یه تیمورشلی پیدا شد به بقیه بتازه تا بچابه! .
    31
    23
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    ترکزبانها انتظار دارن فردوسی در قرن پنجم در آن آشوب ترکان غزنوی و . بیاد از گل و بلبل براشون بگه؟!نه یه ایرانی آزاده چون فردوسی یه چماق بدست ترک چون محمود و سلاطین عثمانی و سلجوقی نیست که مجیزگوی خلفای عباسی و بالادسیا باشه!این سرزمین از ایرانه و خواهد بود و هیچ ترک یا ترکزاده ای تکه ای از اون رو نمیتونه بنام خودش دربیاره !خوبه که ترکیه و آذربایجان خودشون درگیر کردها و تالشیها و ارامنه هستن و دیر یا زود باید تو کار تقسیم
    33
    21
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    vahidtaher- تاریخ 2500 ساله ما هم میگه یه هویت ایرانی داریم که سینه به سینه به همین ترکان صفوی رسیده که جرات نداشتن حتی واو شو تغییر بدن واون شاهناهمه هست که همه ترکان گذشته گرامی داشتنش!چون باهوشتر از ترکزادگان پانچه امروز بودن بخاطر اینکه منظورترک شعر فردوسی جامعه امروز ترکزبان ایران نیست! صفویان هر چه بودند (چنانکه در مازندران بخاطر رقبای حکومتی شیعه در آغاز کم جنایت نکردند اما پتانسیل هویت ایرانی و اسطوره ای این ملت توانستند امپراتوری بسازند نه اینکه از هویت ترکی یا افسانه ددقوزقورتی این برآید!).
    31
    23
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    Ario-عقاب سرخ- ودیگر دوستان میهن پرست، از همه شما بابت این کوشش برای هویت ایرانی بسیار سپاسگذارم!من آرزو نمی کنم چون نیکانم با قضا وقدربازی مملکت را به این روز درآوردند اما اراده میکنم و به سهم خودم بی پروا و بدون هیچگونه مراعاتی نظراتم رو میگم،چون از تاریخ درس گرفتم که مراعات با ترک و عرب جز نابودی برا ایران نداره!سربلند و استوار چون دماوند باشید
    29
    25
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    [::rahjoo - بابل، ایران::]. دوست گرامی، ازخوندن صحبتهاتون لذت بردم و طبیعتا من هم به اندازه شما از پانترکسیم منزجر هستم. اما مسأله ای که هست اینه من به شخصه تلاش میکنم تاحد ممکن از تندگویی خودداری کنم و علتش مراعات نیست واقعا، بلکه عقیده دارم بخش زیادی ازین این حرفهای نامربوط(در اینجا در مورد فرزانه طوس) مستقیما پانترکیسم نیست، بلکه هموطنان ترکی که مورد ظلم بوده اند و کمی حق بدهید عصبانی باشند. این صحبتها بیشتر از روی بی اطلاعی از تاریخ است ودوستان ترکزبان و آذری باید در نظر داشته باشند همه ایران الان زیر بار این ظلم هستند فارق از عنوان و نژاد، اگرچه قبول داریم نسبت به بعضی بیشتر، ولی درد ایران مشترک است و بیشتر مردم بجز حامیان حکومت، تحت این ظلم تازیان هستن.
    9
    28
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    من اصلا فردوسی را بعنوان شاعر قبول ندارم. مگه قحطیه شاعره؟!!!پان فارسهای فارس نما (شهرستانی) شلوغش میکنند.
    28
    18
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    saeed_national - تبریز، ایران
    شاعر یعنی حافظ ، اگر ان ترک شیرازی بدست ارد دل ما را به خال هندویش بخشم سمر قند و بخارا را ، ببین چقدر با ادب و معرفت و با صبر و حوصله با اقوام مدارا میکنه. این نوع شاعر برای کشوری با تنوع اقوام لازم هست . نه یک شاعر عصبی و خیال پرداز
    26
    21
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    caspian2010 - تهران، ایران
    رهجو از شالیزارهای بابل. ب؟؟؟!! حالت خوبه. آفت تو شالیزارها اثرش رو کرده ؟ مازنیها مهاجران پشتو زبان و کولیهای پاکستان رو چه به کری خوندن برای صاحبان تورک چند ده هزار ساله این سرزمین. یه نگاه به قیافت بکن بعد خودتو ایرانی بدون.
    24
    20
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    حالا خوبه شهریار پارسی گو بوده و یا همه سروده‌های پروین اعتصامی به زبان شیرین پارسیست :) ننگ‌ بر پان ترک‌های تفرقه انداز که در فکر شوم جدایی آذرآبادگان از مام میهن هستن. در پارسی مثلیست که می‌گوید: بزک نمیر بهار میاد ،کمبیزه با خیار میاد ;) یا اینکه،،شتر در خواب بیند پنبه دانه: گهی‌ لپ ‌لپ خورد گاه دانه دانه ،هر کسی‌ هم ناراضیه میتونه بره کشور‌های ترکیه , ترکمنستان یا آذربایجان با مجسمه‌های تیمور کونلنگ حال کنه :
    8
    20
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    خب واقعا ممنونیم از شعرای عزیز و گرانقدر تبریزی که بسیار محکم و حرفه ای و زیبا اعتراض کردن به این حرکت. متن خبر و جزییاتش در همین سایت گذاشته شده است. این هم لینک به خبر در همین سایت:. http://iranianuk.com/20150225123523028/اعتراض-شاعران-تبریزی-به-تغییر-نام-میدان-فردوسی-سلماس-به-انقلاب
    7
    21
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ariobarzan PARS - بیرمنگام، انگلستان
    من قسمتی ازون خبر رو هم که بسیار زیبا هست توضیحات آقای رضا شیبانی، دبیر شعرآورد تبریز، میذارم همینجا تا کامل کنه همه چیو. وی به دروغ پراکنی پان ترکیسم درباره‌ی فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی هیچ گاه به مردم آذربایجان اهانت نکرده و همواره از آذربایجان با نام «آذرآبادگان دیار دلیران و آزادگان» یاد کرده است. ابیاتی در سرزنش ترکان مغول که قومی وحشی و دشمن ایران بوده‌اند در شاهنامه از زبان شخصیت‌ها وجود دارد که بدیهی است درباره‌ مردم آذربایجان نیست.این شاعر اظهار داشت: اتفاقا نظامی و خاقانی که شاعران آذری هستند با ادبیاتی بسیار تند تر از فردوسی، ترکان مغول را هجو کرده‌اند و حق هم درباره‌ی قومی که در همین مراغه و تبریز از کشته‌های ایرانیان پشته ساختند همین بوده است.
    10
    23
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    sahand11 - کلن، آلمان
    [::عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران::]. شما بینی خودتون را پاک کنید کافیه! . ۱-امثال تو نمیخواد برای ترکها تصمیم بگیره کدوم مجسمه را میخواد بزاره. ۲- سال هلی سال بود که به دیوان ترکی شهریار اجازه چاپ ندادند فقط این اواخر به بعضی از اشعار ترکی او که باصطلاح مغایر با مصالح مملکت (؟)نبود.پس هنوزم دیوان ترکی شهریار چاپ نشده. ۳- به همان دلایل بالا اجازه چاپ به دیوانهای ترک شاعران ترک ایران ندادند. ۴- اینور ماست جایی هم نمیرم.اتفاقا این جا تنگه .بعضی از مهاجمان خونریز ۲۵۰۰ باید برگردند موطن خود هند وپاکستان وافغانستن وخارجکستان
    25
    15
    ‌چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    farahnoush - ساری، ایران
    کاسپین ٢٠١٠ . از کوزه انچه می تراود که در درون اوست !!! . قبل از انکه رضا شاه برای ایران دانشگاه بسازند و شما ها حق تحصیل به زبان مادری را کشف کنید !!! یا شهریار به زبان تورکی اذربایجانی شعر بگوید . مردم شمال ایران دارای کتابهای تاریخی خطه طبرستان همچون مرزبان نامه به زبان مازندرانی بودند !!! و نیما به زبان مازندرانی روجا سرود !!! صاحبان تورک چند ده هزار ساله ؟!!! پوزخند . شما اول برو درباره تاریخ ایران مطالعه کن و بفهم که قدمت ان چقدر است بعد درباره حکومت تورکان در ایران یاوه سرایی کن !!! .
    16
    10
    ‌پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    caspian2010-اگه حرف داری بزن وگرنه منم میتونم بگم ترک....ولی برخلاف شما که مدعی آزادی بیانی( از توبعید نیست آزادی دهن رو با آزادی بیان اشتباه گرفته باشی!!)در هراز و کندوان رو ببندیم که تو دود خفه میشی جیگر! مازندرانی هم جزوی از ایران بزرگه که توش اثری از .... به چنگیز میرسه و حتی جون گربه نیشابور هم براش لازم بوده نیست و نخواهد بود!!! برو خداروزیتو جای دیگه بده که با من کل کل کنی عاقبت تنها با فحش میتونی از پشت کیبورد آروم بشی ! از سطح سوادت پیداست که کدوم کوره دهاتی ببم جان!! شماهمین چند صد سال پیش تو دور و ور خزر و آرال یاغیگری میکردی وحالا میگی صاحب تمدنی!!!بابا مردیم از خنده تو این بازار کسادی خخخ! حالا خودت همچین ...؟!!
    17
    6
    ‌پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    آقا هر 24 ساعت میشه دوباره یا چندباره به هر کامنتی مثبت یا منفی داد این چه وضعه بروز شدنه آدمین ؟!! درستش کنید لطفا.میگم چرا بعضی پانچه ها آمارشون زده بالا
    19
    7
    ‌پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    راستی کاسپی !یه چیزم راجع به برنج شمال بهت بگم!ما دوتا کشت در سال میکنیم کشت اول که سالمتره خودمون نوش جان میکنیم و کشت دوم رو تاجرهای شهر با قاطی کردن انواع برنج نامرغوب میدن بخورد امثال تو(کشت دوم چندین برابر بیشتر نیازمند سم پاشیه!!)هر چند بنده بشدت با این کار بخاطر عواقب زیست محیطیش مخافلم . شما که جزو محیط زیست نیستی، مخربی!!پس نوش جان برنج قاطی شده نامرغوب برا وجود هر چی...! :) :)
    18
    5
    ‌پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    یک از غنی ترین وتاثیر گذارترین موسیقی های فولکلور متعلق به مازندرانه! بزرگترین دشمنان خلیفه عباسی تا چند قرن از مازندران و دیلمان بوده اند، امیر پازواری پند آموزترین اشعار تبری را در قرون گذشته سروده،مرزبان نامهپروپیمان که به زبان تبریست،داستان تراژیک و تاثیر گذارطالب ، و انواع قهرمانان رزمی از این استان بجهان معرفی شده اند ،متمدن چند دهزار ساله ....(کاسپین) تو رو چه به تاریخ و تمدن ! برو اسباتو زین کن برا یاغیگری
    19
    5
    ‌پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    عقاب سرخ - پاسارگاد، ایران
    [::rahjoo - بابل، ایران::]. آره می‌شه دوباره یا چندباره مثبت منفی‌ زد,!!, اما فکر کنم واسه ستاره و شکلک منفی‌ تاثیری نداشته باشه،کاش سایت هم می‌تونست کاری کنه که کشور هر کاربر نسبت به کشوری که زندگی‌ میکنه و کامنت داده مشخص میشد..اون موقع اکثر آمریکا نشین‌ها و خارج نشین‌ها می‌شدن ایرانی‌ نشین و داخل نشین :) :o ;)
    9
    9
    ‌پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.