'محمد'، پرخرج‌ترین فیلم سینمای ایران در آستانه اکران در جشنواره فجر

فیلم سینمایی "محمد" به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی و سوم فجر انتخاب شد. این فیلم که پنج سال زمان صرف تولید آن شده است به دلیل تکیه زدن کارگردان آن به جایگاه رئیس هیئت داوران جشنواره امسال و نیز آنچه برگزار کنندگان جشنواره "حفظ شأن و جایگاه پیامبر اسلام" خوانده اند، در بخش رقابتی حضور ندارد.

آقای مجیدی که پیش از این فیلمش با اعتراضاتی از طرف مسلمانان سنی مواجه شده بود روز چهارشنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی فیلمش از آنها خواست "به جای اینکه از دور بایستند و تخطئه کنند و نقدهای غیر منصفانه ارائه دهند" پس از دیدن فیلم در مورد آن گفتگو کنند.

فیلم "محمد" که پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید، با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان تهیه شده و به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت سازنده آن "نور تابان" ـ از زیر مجموعه‌های بنیاد مستضعفان ـ در مجموع ۶۲۳.۳ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. پیشتر روزنامه گاردین هزینه تولید این فیلم را ۵۰ میلیون دلار تخمین زده بود.

ویتوریو استورارو، فیلمبردارایتالیایی و برنده سه جایزه اسکار، فیلمبرداری این فیلم و مایکل اکانر، طراح لباس بریتانیایی، طراحی لباس بازیگران را برعهده داشته اند.

سامی یوسف خواننده جوان ایرانی ـ بریتانیایی ترانه تیتراژ فیلم را خوانده و ای. آر. رحمان آهنگساز هندی که به خاطر فیلم "میلیونر زاغه نشین" دو جایزه اسکار را از آن خود کرده بود نیز موسیقی آن را ساخته است.

فیلم "محمد" که از روی فیلمنامه‌ مشترک مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی و حمید امجد ساخته شده وقایع پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی او را روایت می‌کند و بخش نخست از سه‌گانه‌ای است که بناست در آن زندگی محمدبن عبد‌الله از نگاه شیعیان به تصویر کشیده شود.

 


'اعتماد مراجع و رهبر ایران'

کارگردان این فیلم ضمن ابراز رضایت از "اعتماد مراجع و رهبری" به این فیلم اعلام کرد در تهیه آن از نظرات روحانیانی چون آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت الله وحید خراسانی و شخص رهبر انقلاب بهره گرفته شده است. این فیلم جزو معدود آثاری‌ است که رهبر ایران در سال ۹۱ در پشت صحنه آن حضور یافت؛ اتفاقی که آقای مجیدی آن را "بزرگترین تجلی" رخ داده در مورد این فیلم خواند.

مجید مجیدی پیشتر، فیلم "محمد رسول‌الله" به کارگردانی مصطفی عقاد، فیلمساز مصری، را "جفای به حضرت رسول" خوانده بود چرا که به گفته او در این فیلم "فقط شاهد جهاد و جنگ هستیم و تصویر ارائه شده از اسلام در این فیلم، شمشیر است."

او گفته است که این فیلم "تنها یک فیلم نیست بلکه شروع یک جریان فرهنگی درست است تا قرائت درستی از اسلام داشته باشیم."


واکنش به نقدها

اگرچه کارگردان این فیلم آن را اثری در جهت "وفاق شیعه و سنی" خوانده و از رایزنی‌های صورت گرفته با علمای سنی در دانشگاه الازهر مصر خبرداده اما تاکنون سنی ها واکنش مثبتی نسبت به این فیلم نشان نداده‌اند. علاوه بر موضع‌گیری بعضی از رسانه‌های کشورهای عربی در طول ساخت فیلم، دوسال پیش احمد الطیب شیخ الازهر نیز به این فیلم و خصوصا نمایش صورت پیامبر اسلام در آن حمله کرده بود؛ هرچند در همان زمان مجتبی امانی، رئیس دفتر حفظ منافع ایران در مصر، ضمن ملاقات با این مفتی سنی به وی اطمینان داد سیمای پیامبر در این فیلم نمایش داده نمی شود.

با این حال گفته می‌شود بخش‌های مربوط به حمله سپاه ابرهه در این فیلم که بنا بود در کشور هندوستان فیلمبرداری شود در آفریقا جنوبی انجام شد زیرا دولت هند پس از رایزنی با بعضی کشورهای عربی اهدای مجوز فیلمبرداری به این فیلم را بیش از حد "حساسیت برانگیز" تشخیص داده بود.

علاوه بر بخش‌هایی از این فیلم که در خارج از ایران فیلمبرداری شده، شهرکی سینمایی با وسعت ۱۰۰ هکتار در نزدیکی شهر قم نیز به این فیلم اختصاص داده شده که در آن ماکت بخش‌هایی از شهرهای مکه و مدینه در اندازه واقعی بازسازی شده‌اند.

با وجود به کارگیری بازیگران ایرانی از جمله مهدی پاکدل (در نقش ابوطالب، عموی پیامبر)، ساره بیات (در نقش حلیمه، دایه پیامبر)، علی‌رضا شجاع‌نوری (در نقش عبدالمطلب، عموی پیامبر)، بیشتر عوامل فنی فیلم غیر ایرانی اند و بخش زیادی از مراحل فنی این فیلم نیز در آلمان انجام شده‌ است.

هرچند هنوز مشخص نیست پخش بین‌المللی فیلم "محمد" برعهده کدام شرکت خارجی قرار خواهد گرفت، بنابر اعلام قبلی این فیلم به سه زبان فارسی،‌ انگلیسی و عربی عرضه خواهد شد.

+27
رأی دهید
-85

بادبادک - زوریخ - سویس
الان دوستان سریع میان مجید مجیدی رو میکشن به فحش!. حالا بیا ثابت کن این آقا همونیه که وقتی‌ شما به سماور میگفتی‌ آدم آهنی کلی‌ برا مملکت افتخار آفرید.
جمعه 19 دي 1393 - 00:08
behzad2010 - رتردام - هلند
فیلمی که یک مشت آیت الله جنایت کار و در راسش ولی‌ وقیح،تایید کرده باشند به درد لای جرز میخوره
جمعه 19 دي 1393 - 01:10
Agha Jamal - پاریس - فرانسه
حیفه این پول که برای زندگیه یه عرب خرج شده. هرچی‌ می‌کشیم همش زیر سر این خالی بنده.
جمعه 19 دي 1393 - 01:48
Sabokbalam - کالیفورنیا - آمریکا
خدیجه رو کی‌ بازی کرده؟ چرخ دنده؟!
جمعه 19 دي 1393 - 02:03
amir-amir - تورنتو - كانادا
من اگر ٥٠ میلیون دلار پول اضافه مى داشتم ترجیح مى دادم در باره کوروش بزرگ فیلمى ساخته شود که نه به غارت اموال کشور ها دست مى زد و نه به تخریب آٽار و ادیان دیگر مذاهب و نه اینکه سربازانش سر مى بریدند.
جمعه 19 دي 1393 - 02:34
مهدی جون - لندن - انگستان
درود بر عوامل تهیه فیلم. به امید یزدان این فیلم آبرومند خواهد بود و مشت محکمی بر دهان اعراب خواهد زد.
جمعه 19 دي 1393 - 02:34
iiparsaii - هانوفر - آلمان
یک مشت بی وطن پول نفت را خرج ترویج فرهنگ بیابانی عربی کرده و خون ملت را می بلعند و قصد اصلیشان با ساخت اینگونه فیلم ها نشان دادن برتری اعراب است. هنر مند بی وطن اینگونه است٬ اخه ما ایرانیان اینقدر بی قهرمان هستیم که باید بچسبیم به این بی فرهنگ ها؟ تا زمانی که ما برای نون خوردن دست به هرگونه رذالتی میزنیم لیاقتمون همین آخوند هاست. ملت هند زمانی که گرفتار اینگلیسی ها شد تصمیم گرفتند هیچ کس برای اینگلیسی ها نه کار کنه و نه محصولشون را بخره که نتیجش هم شد پیروزی. بعد ما ثبقت می گیریم برای خوش خدمتی به آخوند هایی که بیچارمون کرده اند. بابا ملت از حشمت طبرزدی شرم کنید که با ۶ تا بچه و خانواده بزرگ داره برای آزادی ایران و ایرانی زندان مگزرونه. کاشک یکی درد منو می فهمید.
جمعه 19 دي 1393 - 04:01
senator x - تهران - ایران
درحالی بنیاد مستعصعفان(بنابگفته یک مجله خارجی)50میلیون دلار هزینه این فیلم کرده,که یک جانباز با یک پوستر سر چهارراههای تهران دارد گدائی میکند. دم این خروس به عرش علا رسیده. آیا آنرا نمیبینید؟
جمعه 19 دي 1393 - 05:26
dimeke - گنبد - ایران
ehzad2010 - رتردام - هلند. جانا سخن از زبان ما می گویی
جمعه 19 دي 1393 - 05:52
Artosh - آدلاید - استرالیا
هزینه میکنن که جنایتکارترین موجود تاریخ رو خوب جلوه بدن. بیچاره ملت که این پولا از جیبشون میره :(
جمعه 19 دي 1393 - 06:34
احتراز - دورف - آلمان
حالا کی‌ این تاریخ نوشته؟!!! الان این همه دوربین همه چیز هست این همه تحریف می‌شه. محمد تازه همه از ۴۰ سالگی شناختنش، چه جوری زندگی‌ تا ۱۲ سالگیشو به تصویر کشیدن. از ‌شیعه خرافی تر وجود نداره.
جمعه 19 دي 1393 - 07:30
raha1984 - هامبورگ - المان
تصاحب کردن زنان و دختران زیر سن رو هم که جزو کارهای رومزه ایشون بوده به نمایش گذاشته اند در این فیلم ؟؟
جمعه 19 دي 1393 - 08:28
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
دست مریزاد! مشخص است که کار خیلی زیادی برده است.
جمعه 19 دي 1393 - 09:07
Nangbarvelayat - دالاس - آمریکا
حیف پول که خرج زندگى حیوانى محمد تازى شده. براى ایران متأسفم.
جمعه 19 دي 1393 - 07:53
Pezhman - وين - اتريش
داعش , طالبان , بوکوحرام و حکومت خمینی هنوز روی اکران هستند. لازم به نشان دادن آبشخور آنها نبود. همه چیز روشن و آشکار شده.
جمعه 19 دي 1393 - 10:45
Narges ariya - مادرید - اسپانیا
فکر می‌کنم در باره ی هیتلر فیلمهای زیادی تهیه شده نوبتی هم باشه نوبت هیتلر عرب هست که دودمان ایرانی‌ را برباد داد مرگ بر شما دزدان قاتلان تخم عرب عربستان
جمعه 19 دي 1393 - 11:33
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
خوب انتظارِ بزرگ و بیجأیی ست که از یک نظامِ اجنبی و بادمجان دورِ قاب چین‌هایش انتظارِ ساختن فیلمی از تمدنِ ایرانی را داشت ، چرا که تمامِ شالوده نظامِ فسیل‌شان زیرِ سوال میرود و یا اگر بسازند ورژنِ عربی‌ آن را ساخته که ایرانیان آن را زیرِ سوال میبرند، همان گونه که توانأیی مجیدِ مجیدی را به عنوان یک کارگردانِ خوب نمی‌توان کتمان کرد، بادمجان دور قاب چین بودنش را هم نمی‌شود ندیده گرفت، چرا که دید حالا که هالیود به او اسکار نداد برود سراغ کسی‌ که به خود یک شبه اسکار میدهد و به مدح کنندگانش دو سوته مقام و منصب ،و کیمیأیی که از مدح کردنِ او به دست میاید ، ثمره ا‌ش را هالیود که نه پدر جدِ هالیود هم نمی‌تواند به او دهد....
جمعه 19 دي 1393 - 11:34
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. بنابر این با این حقیقت که بیشترِ ایرانیانِ فعلی‌ مسلمان زاده هستند ساختِ این فیلم بد نیست آنهم ورژنِ ایرانیش که نورِ تابان و دررررررخشنده از رفلکتورها یا خامنه ایی با تایید سرقت‌هایِ فقهی‌ پیشینیان بر این فیلم تجلی‌ کرده، یادمان نرود مجیدِ مجیدی برای مراسمِ ختنه سورانِ اخیرِ خامنه ایی شرکت داشت مراسمی که که در حالِ محکم کردنِ پیچ و بست‌هایش بودند تا برایِ مراسمِ صیغه با الهام چرخنده ( که بقدری چرخید تا دست در دستِ مقامِ عظمی شد ) آماده و تعمیر شود .
جمعه 19 دي 1393 - 11:34
ukang - لندن - انگلستان
بادبادک... عجب استدلالی دوست عزیز به والده محترم بگو اسفند دود کنه برات ...
جمعه 19 دي 1393 - 10:33
fafa316 - تهران - ایران
سلام و درود خدا بر محمد و خانواده و یاران و دوستان محمد
جمعه 19 دي 1393 - 12:03
باور عمیق - قم - ایران
رحمت خدا بر رسول مهربانی و لعنت ابدی او بر هتاکان به ساحت پیامبر . دریای بیکران ساحت قدسی او با دهان آلوده هیچ سگی نجس نخواهد شد .
جمعه 19 دي 1393 - 13:00
امان از این همه جهالت - بوستون - آمریکا
سلام و درود خداوند متعال بر پیامبر اسلام حضرت محمد و یاران و دوستان ایشان.
جمعه 19 دي 1393 - 13:14
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
کلا این محمد هر جا که پا میذاره کلی‌ خرج رو دست مردم اون کشور میذاره .
جمعه 19 دي 1393 - 16:15
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
بادبادک - زوریخ - سویس... اون موقع که ما به سماور میگفتیم آدم آهنی ، می‌شه شما درست توضیح بدی این مجیدی چه افتخاری واسه مملکت می‌‌آفریده ؟؟؟؟!!!!
جمعه 19 دي 1393 - 16:18
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
سلام و درود خدا بر پیامبر رحمت و مهربانی! چقدر حس تنفر به آدم دست میدهد وقتی می بیند یک عده مجهول المنشآء به پیامبر اکرم توهین می کنند. دور نیست آن روزی که پشیمان شوید ولی شاید دیر شده باشد.
جمعه 19 دي 1393 - 17:12
بادبادک - زوریخ - سویس
pars_iran - دوسلدرف - آلمان. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF%DB%8C
جمعه 19 دي 1393 - 18:45
بادبادک - زوریخ - سویس
pars_iran - دوسلدرف - آلمان شما سنت قد نمیده که یادت بیاد این آقا یه زمانی‌ نامزد جایزه اسکار شد. یعنی‌ اصغر فرهادی اون زمان که الان داری خودتو براش از ۱۰ قسمت پاره میکنی‌. آ‌‌ی ملت فراموش کار. خودتون دست دسته میرید برا حسین تشنه لب سینه میزنید ولی‌ اگه یه نفر بیاد راجع به محمد فیلم بسازه‌ می‌شه آدم بده! شما نمیخواد از مجید مجیدی ایراد بگیری، خود رو دریاب عزیزم.
جمعه 19 دي 1393 - 22:14
perser68 - فلوریدا - آمریکا
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. >>>>دور نیست آن روزی که پشیمان شوید ولی شاید دیر شده باشد.<<<<این جمله بیشتر مصداق خودت و دوستانته!!! شما یه مقدار خودتونو تکون بدید و ببینید در کجای دنیا قرار گرفته اید!!! ببین چه کردید که تا صحبت از پیامبرتون میشه چقدر منفی میگیرید!!! زنی که برای سیر کردنه شکمه بچه هاش مجبوره تو کشور نفتو گاز تن فروشی کنه ، این فیلم چه کمکی بهش میکنه؟ پیامبر شما هر چه بوده ، شما و دوستانت چه گلی به سر این مردم زدید؟ هر وقت از فقرو بدبختیو فحشا و اعتیادو دزدیو کلاهبرداریو شلاقو اعدام میشه یا نیستید و یا یه جوری توجیهش میکنید!!!.
شنبه 20 دي 1393 - 02:13
perser68 - فلوریدا - آمریکا
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. اگه یه مقدار به جای اینکه برای آخرته مردم و اون دنیا هزینه کنید برای این دنیای مردم بپردازید و مدرسه و تخته بیمارستانه درستو حسابیو حقوقه ۲۰ماه عقب افتاده کارگرانو دوستانت میدادن و به جای اینهمه امامزاده و مسچدو ممبر کارخونه و شغله درستو حسابی تولید میکردید و علته بچه دار شدنه کودکانه کار ۱۲ساله رو جویا میشدید انقدر به پیامبرتون توهین نمیشد!!! راست میگید؟ هنوز دیر نشده! میگن ماهیو هر وقت از آب بگیرن تازست!
شنبه 20 دي 1393 - 02:15
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
perser68 - فلوریدا - آمریکا. شما از گلهایی که به سر بشریت زدی بگو. فقط بلدید بشینید و از دور حکم صادر کنید. کجای حرف من اشتباه است؟ می گویم به پیامبر فحش ندید این کجایش اشتباه است؟ من نه وزیر آموزش و پرورشم که مدرسه بسازم ونه وزیر بهداشتم که بیمارستان بسازم و نه مسوول کار و پرداخت حقوقم.من اگر انتقادم به کشورم وآداب و رسوم اشتباهش و گردانندگانش بیشتر از شما نباشد کمتر از شما نیست ولی سعی میکنم هر چیزی را جای خود نقد کنم و همه مسایل را به هم گره نزنم.این دلیل سخیف که چون بیکاری و فحشا و...است به پیامبر توهین کنیم دقیقا شبیه این است که هروقت کسی نتونست شغلی پیدا کند برود و پدر مادر خودش را بگیره زیر لگد و کتک و آنها را منهم کندکه چرا به دنیا آوردنش. فقط یک درخواست اخلاقی مطرح کردم که اینطوری برآشفتید. چطور است آنقدر جانانه قربان صدقه گلشیفته میری (علی رغم اینکه میدونی کارش بر اساس اصول اخلاق سکولار هم ناپسند است) ولی به دیگران که میگویند به پیامبرشان توهین نکنی اینقدر می تازی؟
شنبه 20 دي 1393 - 04:15
perser68 - فلوریدا - آمریکا
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی. قبل از اون انقلابه ۵۷فکر میکنی اینهمه بدو بیرا به پیامبرت میگفتن؟ دلیلش چه میتونه باشه؟ شما از قاسم سلیمانی دفاع میکنی ، منم از آزادی دفاع میکنم و گلشیفته! اگر امثاله گلشیفته ها تو مملکته خودشون یه مقدار فرصته بیشتری میداشتن کار به لخت شدنه مادر زاد نمیکشید، اما لخت شدنه مادر زاد کسیو هم آزار نداده، اما قاسمه سلیمانی مردمه سوریه رو میکشه چون فکر میکنه با داعش طرفه! ۳۵سال معتادو قاچاقچیو اعدام کردید، حالا میگید اعدام برای مواد مخدر جواب نداده!!! چرا، امروز همه چی به هم ربط داره همونجور که ملاها اطاقه خوابه مردمو به اسلامو قران ربط دادن!
شنبه 20 دي 1393 - 15:16
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
perser68 - فلوریدا - آمریکا. دلیلش خیلی ساده است. اونیکه برای مردم خیلی ارزش داشت و براشون مقدس بود با همون سرشون کلاه گذاشتند و با همون دارند کارهای اشتباه را توجیه می کنند. بنابراین طبیعی است که مردم متنفر شوند و رو برگردانند. من ازقاسم سلیمانی دفاع میکنم فقط و فقط به عنوان یک سرباز وطن و این هم مشروط است تا زمانیکه سرباز بماند. مطمئناً اگر زمانی برایم ثابت شود او هم به جرگه و مافیای زر و زور و تزویر پیوسته علاقه فعلی به نفرت شدید تبدیل می شود. مقاومت در برابر تروریستهای خطرناک داعش لازم بوده و است اگر چه که کشتن شدن مردم سوریه هم در کنار امحاء تروریستها ناخواسته اتفاق می افتد.در مورد گلشیفته هم که قبلا! نظرم را گفته ام.
شنبه 20 دي 1393 - 17:02
Nangbarvelayat - دالاس - آمریکا
خوب البته محمد اینقدر جنایتکار و بى آبروست که اگر میلیاردها دلار هم خرج کنند دیگه فایده نداره.
شنبه 20 دي 1393 - 21:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.