جلیلی دلیل حصر رهبران جنبش سبز را «فتنه جدید» عنوان کرد

پس از گذشت حدود چهار سال از حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران، دلیل حصر را تلاش این دو برای «شکل دادن» به یک «فتنه جدید» ذکر کرده و گفت که این حصر «ارتباطی» به اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ندارد.

آقای جلیلی در واکنش به درخواست علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، برای محاکمه آقایان موسوی و کروبی، عدم محاکمه آنان را «تدبیر حکیمانه» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جلیلی روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: «حصر ربطی به فتنه ندارد، فتنه از ۲۲ خرداد ۸۸ شروع و تا ۲۲ بهمن‌ماه همان سال به طول انجامید.»

وی اضافه کرد: «در این مدت کسی به افرادی که از آنها به عنوان سران فتنه یاد می‌شود کاری نداشت و آنها در ۲۵ بهمن سال ۸۹ به حصر رفتند یعنی یک سال و ۸ ماه بعد از فتنه و دلیل آن هم این بود که در حال شکل‌گیری فتنه جدیدی بودند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان وی از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و گاهی اوقات محمد خاتمی به عنوان سران «فتنه» نام می‌برند.

پس از دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس در روز ۲۵ بهمن سال ۸۹ ده‌ها هزار تن در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات نیز توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.

چند روز پس از برگزاری این راهپیمایی، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی به همراه همسر آقای کروبی در خانه‌های خود زندانی شدند و از آن تاریخ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند. همسر آقای کروبی پس از مدتی آزاد شد.

این نخستین بار است که سعید جلیلی در مقام یکی از افرادی که در حصر رهبران جنبش سبز نقش داشته سعی کرده دلیل حصر آنها را توضیح داده و در این میان از «فتنه»ای جدید حرف می‌زند.

سخنان آقای جلیلی درباره غیر مرتبط دانستن حصر آقایان موسوی و کروبی با اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در حالی است که پیش از این نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی بارها دلیل حصر آنان را دعوت به تجمع‌های اعتراضی اعلام کرده‌اند.

از جمله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، شامگاه چهارشنبه، پنجم آذر، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «مسبب» مرگ ۲۳ تن در ۲۵ خرداد ۸۸ به دلیل دعوت به راهپیمایی اعتراضی دانست.

سعید جلیلی روز سه‌شنبه گذشته در ادامه سخنان خود درباره حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «بعضی‌ها می‌گویند چرا این‌ها محاکمه نمی‌شوند، این یکی از تدابیر حکیمانه رهبری بود که فرمودند اجازه دهید تا مسائل برای مردم روشن شود.»

وی تاکید کرد: «حصر هیچ ربطی به انتخابات ندارد، در آن بیانیه‌هایی که آنها در آن دوران صادر می‌کردند حتی فرستادن موجود زنده را توسط ایران به تمسخر می‌گرفتند و در بعضی از بیانیه‌های دیگر می‌گفتند که رای‌ها دروغ است.»

علی مطهری، نماینده تهران، روز یک‌شنبه، هشتم تیر، گفته بود که در دیداری با رهبر جمهوری اسلامی، آقای خامنه‌ای به او گفته است که «جرم» مهدی کروبی و میرحسین موسوی «بسیار بزرگ» است و در صورت محاکمه این دو «حکم سنگینی» در انتظارشان خواهد بود.

آقای مطهری چندی پیش در دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرده بود که با این سخنان رهبر جمهوری اسلامی قانع نشده و باز هم اصرار دارد که حصر بدون حکم قضایی «ظلم» است.

وی گفته بود که «پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند بگوید که حکم فلان فرد سنگین است و بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات آنها حکم صادر کند».

روز شنبه، هشتم آذرماه، وب‌سایت سحام‌نیوز خبر داد که خانواده مهدی کروبی، در پیامی از علی مطهری خواسته است به طرفداری از مهدی کروبی «پیگیر حق» دادرسی و فراهم کردن «مقدمات لازم در جهت برپایی دادگاه علنی» وی باشد.

+4
رأی دهید
-74

khosrow abadani - لندن - انگلستان
هر الاغی و چلاقی، رسیدند به مقامی
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 11:42
92ارشام - لندن - ایران
کاش جلیلی برای گفتگوهای هسته ای با 5+1میرفت!دیرزمانی حیرانی و سردرگمی مردم ایران تمام شده بود.کاش یکی مانند احمدی نژاد دوربعد رییس جمهور شود نمونه همین جلیلی ،یا زنگی زنگ یا رومی روم.
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 14:25
abdolmalek - رامسر - ایران
سر فتنه و ته فتنه سید علی گدا بوده و هست..
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 15:57
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
باز این کفّ پوش موکت شده حرف زد، از رو هم نمی‌روند، کسی‌ که با توجه به نفرتِ مردم از خودش ، برایِ خود کارتِ تبریک می‌فرستد و رهبر اینها محسوب میشود باید چنان دست پروردگانِ مفلوک و مویِ داغ و بی‌ شخصیتی‌ داشته باشد.
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 21:18
rafail.london - لندن - انگلیس
برو بابا روانی
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 22:10
SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
همتون سری تا پا فتنه اید، پیغمبر اسلام نمی‌تواند ولی‌ شماها مثل آب حکم میدهید و اعدام می‌کنید. مردم هم فکر نون کنند که روز به روز گرون‌تر میشه مگه نه آقای شلیلی، شلیلی ،یعنی‌ شل علیل و ذلیل آقا
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 00:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.