چرا هاوکینگ در مورد خدا «اشتباه می کند»؟

فرد پطروسیان

رادیو فردا :انتشار مصاحبه های استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس برجسته بریتانیایی، در سایت رادیوفردا با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است. رادیوفردا در چند مقاله نظرات هاوکینگ را که به گفته بسیاری مشهورترین دانشمند زنده جهان است بررسی می کند.

استیون هاوکینگ معتقد است خدایی در کار نیست و خدا کائنات را خلق نکرده و «بیگ بنگ» نتیجه اجتناب ناپذیر قوانین فیزیک بوده است.

این یکی از اظهار نظرهای بحث برانگیز نویسنده کتاب «طرح بزرگ» در مورد «مرگ خدا» است که به شدت مورد نقد و انتقاد قرار  گرفته است.

دان پیج، کیهان شناس و استاد فیزیک در کانادا که هشت مقاله با هاوکینگ نوشته، برخلاف استاد سابقش معتقد است که خدای خالقی در کار است.

دان پیج* به رادیو فردا می گوید «در باورهای فلسفی نیز مانند آن چندتایی که در کتاب "طرح بزرگ" به آنها اشاره کرده، هاوکینگ جنجالی تر از همه جا است. شاید درست بگوید که دست کم به لحاظ منطقی قابل پذیرش است که شکل گیری کائنات می‌تواند ناشی از قوانین طبیعت مانند قانون جاذبه باشد. و بدون دخالت خدا. اما می توان گفت که از نظر منطقی الزاما نباید [شکل گیری کائنات] به این صورت اتفاق افتاده باشد.»

این استاد فیزیک در کانادا می افزاید «بحث گسترده‌ای در جریان است که آیا هستی بیرون خود هیچ علتی ندارد (یا خارج از قوانین طبیعت، اگر با نظر هاوکینگ معتقد باشیم که باور دارد - یا دست کم زمانی باور داشت - که قوانین طبیعت خارج از کائنات و جدای از آن هستند) و یا اینکه محتمل‌تر است که معتقد باشیم که کیهان توسط خالقی مانند خدا آفریده شده است. به عنوان یک فرد مسیحی، من شخصاً باوردارم که کائنات و قوانین آن توسط خدایی قادرکُل، دانای کُل و بخشاینده آفریده شده است. هاوکینگ البته در این مورد نظر دیگری دارد، اما من معتقد نیستم که این پرسش را می‌توان صرفاً به کمک قوانین علمی پاسخ داد.»

همکار و دانشجوی هاوکینگ برخی از اظهارنظرهای هاوکینگ را فلسفی می داند و نه علمی.

وی می گوید «من نیز موافق این هستم که بسیاری از گفته‌های هاوکینگ در کتاب "طرح بزرگ" درباره خدا و کائنات بیشتر از آنکه علمی باشد فلسفی است. راستش کمی هم برایم طنزآمیز بود که در آغاز کتابش ادعا می‌کند که فلسفه مُرده است،‌ما بعد خودش بسیاری از گمانه‌های فلسفی خود را مطرح می‌کند. من فکر می‌کنم که این کتاب نمونه واضحی از برهان خلف ادعای مرگ فلسفه است.» رامین جهانبگلو، استاد فلسفه در کانادا، پیشتر در مورد هاوکینگ و «مرگ فلسفه» با رادیو فردا به گفتگو نشسته است.

«قانون نمیتواند خالق باشد»

جان لینوکز استاد ریاضیات آکسفورد و نویسنده کتاب «هاوکینگ و خدا» و «مامور کفن و دفن خدا، آیا علم خدا را دفن کرده است؟» از این نظر هاوکینگ که خدا کائنات را خلق نکرده و «بیگ بنگ» نتیجه اجتناب ناپذیر قوانین فیزیک بوده، انتقاد کرده و  می نویسد قوانینی که ما کشف می کنیم، نمی تواند پدید آورنده و خالق چیزی باشد.

وی می افزاید قوانین «حرکت» نیوتون می تواند حرکت یک توپ بیلیارد را توضیح دهد ولی این ضربه چوب بیلیارد است که این حرکت را به وجود آورده و نه قانون نیوتون.

این استاد ریاضیات می گوید «در جهانی که ما زندگی می کنیم قانون ریاضی ساده ای وجود دارد که  ۱+۱=۲. ولی این قانون چیزی به وجود نمی آورد. مطمئنا این قانون پولی به حساب بانکی من اضافه نمی کند. اگر من هزار پوند به حساب بانک خود واریز کنم و سپس هزار پوند دیگر، قانون ریاضی به سادگی توضیح می دهد که من دو هزار پوند در حسابم پول دارم. ولی اگر هیچ پولی به حسابم واریز نکنم و این امر را به قوانین ریاضی به سپارم هیچ اتفاقی نمی افتد.»

لینوکز می افزاید «قوانین فیزیک توضیح می‌دهند که یک موتور جت چگونه کار می‌کند اما نمی‌گویند که اولش چطور به وجود آمد. واضح است که موتور جت تنها با قوانین فیزیک به وجود نیامد، به نبوغ و مهندسی خلاقانه «ویتل» نیاز بود. اما فکرش را بکنید قوانین فیزیک به علاوه «ویتل» هم برای ساخت موتور جت کافی نیستند، علاوه بر این دو به مواد اولیه‌ای نیاز است که ویتل رویش کار کند. شاید در نظر اول ماده بخش پیش‌پا افتاده‌ای از پیدایش هستی باشد اما [به هر حال] ماده توسط قوانین تولید نمی‌شود.»

البته منتقدان هاوکینگ، فقط نطرات این فیزیکدان برجسته را مورد انتقاد قرار نمی دهند بلکه نبوغ وی را نیز ستایش می کنند.

پیج می گوید «به عنوان یک دانشجوی سابق تحصیلات تکمیلی و بعد از آن نیز پژوهشگر مقطع فوق دکتری تحت نظارت ایشان ( و همچنین همکاری با وی در نگارش هشت مقاله)، من شخصاً نبوغ علمی استیون هاوکینگ را به شدت ستایش می‌کنم. اگرچه در عالم دانش من با چند مورد از مفروضات ایشان مخالف هستم، (مانند نظریه معکوس شدن بُردار زمان در صورت از هم پاشیدن مجدد هستی و این نظریه که در پیدایش و از بین رفتن سیاهچاله‌ها اطلاعات گُم خواهند شد، - که البته هاوکینگ در حال حاضر از هردوی این نظرات دست کشیده است.) »

-------------------------------------------------------------------------------------------
* دان پیج می گوید که در این گفتگو نظرات شخصی خودش را بیان کرده و سخنگوی دانشگاه آلبرتا نیست و لزوما دانشگاه با نظرات وی هم عقیده نیست. وی همچنین می افزاید ادعای سخنگویی مسیحیان یا گروه دینی خاصی را ندارد.

+64
رأی دهید
-31

adamat - خارکف - اکراین
خلق کردن، یعنی پدید آوردن در زمانی‌ مشخص، که *نتیجه* بدنبال دارد، اما جهان هستی‌، چنین پدیدار نگشته. ... *هستی‌* همچنان هم کامل میشود و تا کنون هم پایانی نداشته. / یکی‌ از بهترین نمونه ها، *دوره‌ های زمین شناسی‌* می‌باشد. یعنی‌ *طول مدت زمان*، پدید آورنده ی *نتیجه* است. / خدا وجود دارد. اما همین که می‌گوییم *وجود دارد*، یعنی‌ یک مفهوم *مادی* !، ... در صورتی‌ که او، ماده نیست. ... خدا یک مفهوم است. / هر یک از ما، قطره‌ ای از اقیانوس خدا هستیم، که اگر در سرنوشت و اختیارمان باشد، میتوانیم ویژه گی‌‌های او را در طول زمان، از دست ندهیم، و به اقیانوس بیکرانش، باز بپیونیدم. / خدا در درون ما هست ... فقط نباید از آن دور شویم.
دوشنبه 10 آذر 1393 - 22:57
kotlet_Joon - سیدنی - استرالیا
بله با مغز ما که با قوانین فیزیک کلاسیک فقط آشنایی داره هر علتی معلولی هم داره و قانون نمیتونه خالق باشه ولی‌ یادمون رفته که تو دنیای فیزیک کوانتوم همه‌چیز ممکنه و علم بشر در این زمینه محدودهٔ. ولی‌ ندونستن دلیل بر این نمی‌شه که جواب همه‌چیز رو بگیم خدا! به هر حال هر چی‌ که علم بیشتر پیشرفت می‌کنه نیاز به یک خالق کمرنگ تر می‌شه.
دوشنبه 10 آذر 1393 - 23:09
دژمن الله - روسیه - روسیه
بله قانون به صرف قانون بودن چیزی را بوجود نمی آورد یا عملی را انجام نمی دهد، اما نیازی به خلق نبوده که خالقی باشد! آنچه که وجود داشته و وجودش ازلی بوده ماده بوده که خواص ماده یا همان قوانین هم همراه آن بوده است که بیگ بنگ و باقی ماجراها از آن ناشی شده! نیازی به فرض آفریدگار نیست! بنابراین دیدگاه این دانشمندنماهای امثال دان پیچ و مهره صرفا ناشی از رسوب تعصبات بر اثر تربیت دینی در یک خانواده ی مسیحی است نه تحقیق واقعیت بر مبنای خرد و دانش!
دوشنبه 10 آذر 1393 - 23:22
آرتمیس3000 - برلین - المان
خدایی هست یا نیست.مشکل این نیست................. حتی اگر خدایی هم وجود داشته باشد اصلا مهم نیست................. بشر میتواند بدون اهمیت دادن به خدا(چه باشد چه نباشد) زندگی خوبی داشته باشد............ انسان الاغ نیست که به پالن (پالن همان خداست...همان پیغمبر است..و همان امام و مسجد و کلیساست)نیاز داشته باشد.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 00:43
dkdk - اسلیس - دانمارک
متاسفانه با وجود این همه دلایل منطقی و با وجود اینهمه نعمات گوناگونی که نامحدود هستند انکار افریدگاری توانا کمی از عقلانیت بدور است.اگر بیگ بنگی وجود داشته که داشته مطمعنا بوجود اورنده بیگ بنگ هم موجود بوده فکر نکنم درک وجود خداوند اینقدر مشکل باشد.همینکه منطق هر علتی معلولی داشته را بپذیریم و بپذیریم هیچ چیزی همینطوری و خود بخودی بوجود نیامده میتوانیم بوجود افریدگاری که همانا خداوند باشد پی ببریم.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 01:37
iran736 - زابل - ایران
یک کلوم ختم کلوم، اگه آی کیوی هاپکینگ از شماها بالاتره و شما هم تأییدش می کنین، اون چیزی رو که اون می بینه خیلی ممکنه که شماها نبینین، پس چطوری به انکارش می کنین؟
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 02:13
jalali58 - بیرجند - ایران
جمع بی خدایان جمعه اینجا که!. فقط کافیه یک کمی فکر کنی این همه نظمی که تو جهان هست، یا حداقل تو بدن خودت که هزاران عضو هماهنگ با هم کار میکنن که تو زنده باشی، از یک انفجار بوجود میاد!. دیگه اینکه قضیه near death expreience رو چطوری توجیه میکنید ! این که علمی هست و اثبات شده. البته طولی نمیکشه که شما به اشتباهتون و وجود خدا پی خواهید برد! که البته اون زمان دیگه دیر شده :(
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 02:06
سلسله اشکانیان - نیو یورک - ایالات متحده
از اولین پیدایش بشر تا کنون ۵،۰۰۰ خدا توسط بشر پرستش شده ، اولا که نگران نباشید تنها خدای شما خدای حقیقی‌ است لول دوما خدایی وجود نداره، و وقتی‌ خدا نباشه شیطانی هم وجود نداره ، افکار بشر چند هزار سال پیش هنوز هم پا پیچ بشر امروز است. البته انژی وجود داره ولی‌ انرژی خدا نیست. جالب اینجاست افراد با آی‌ کیو بالا و دانشمندا میگن خدا نیست ، اونوقت سبزی فروشا و بچه آخوندا میگن هست ،‌ها ها ها
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 03:12
freedom_liberty_justice - آمریکا - آمریکا
دین آه‌ مظلوم است، قلب دنیای سنگدل، روح زندگی‌ بی‌ روح. دین تریاک آدمیت است. کارل مارکس
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 04:46
kitaro - تهران - ایران
بدون تعصب اگه نگاه کنید جهان نه اون نظمی رو که ادیان ادعا میکنند داره و نه اون چیزی که بیخدایان میگن منطقیه!. جهان از اتفاقات متقاطع تشکیل شده که مثل الگوی الگورتیم به نتایج مختلفی منتج میشه!. بیشک خالق و علتی برای جهان وجود داره اما خیلی با رب النوعی که ادیان بهش معتقدند و دارای خصایص انسانیه فاصله داره!. مسلما تقابل این و دیدگاه حالاحالاها ادامه داره و خیلی زوده بشه نتیجه قطعی گرفت!
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 05:27
sana22 - ایران - ایران
خیلی عجیبه که این فکر که خدایی وجود نداره می تونه پذیرفتنی باشه، نیازی به فکر زیاد نیست آیا این همه نظم و ترتیب که در بدن انسان وجود داره قابل انکارهست یا نه؟ آیا بدن انسان با این همه نظم ،توسط بیگ بنگی که جهان رو بوجود آورده،بوجود اومده؟ آیا اعضای بدن انسان از وقتی که انسان های اولیه بودن تغییری کرده یعنی اول قلب به جای معده بوده ویا مغز به جای قلب قرار داشته .. که کم کم بوسیله گذشت زمان ترتیبشون درست شده؟ اگر فقط به همین فکر کنیم می تونیم به این نتیجه برسیم که حتما کسی بوده که این همه نظم وکارایی رو در بدن انسان قرار داده که طی میلیون ها سال کار قلب انسان پمپاژ خون بوده وهست وهمین طور کار مغز انسان هیچ تغییری نکرده. نمی دونم این دانشمند که با وجود همچنین بیماریه ای که هیچ کس از این بیماری جان سالم به در نبرده، ولی خدا اون رو به عنوان یک نمونه از معجزات زمان ما قرار داده ،اون چرا داره وجود خدا رو انکار میکنه! توکه این همه هوش وذکاوت داری با این که توانایی نداری ، تو چرا وجود خدا رو منکر میشی ؟تو چرا که خدا بهت اجازه داده یک میلیونم از علمش رو بفهمی ! تو چرا منکر خدا میشی؟؟؟؟؟
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 05:30
dimeke - گنبد - ایران
بلکه الاغ (و هر حیوان دیگری)، انسان نیست. ارتمیس جان. ولی مشترکاتی دارند .اولین غم غم شکم بعد اموزش و تعلیم نسل برای تامین (غذا و راحتی) غم ادامه نسل ،غم لانه و کاشانه , تلاش برای موقعیت بهتر در مثلا گله یا پراید(اجتماع).ولی خدا (جویی)بطور قطع جزو مشترکات نیست که هیچ, بزرگترین شاخصه تمیز و تشخیص بین انهاست.تجسم کنید خواهشا الاغی یا گاوی را در حالت غور در احوالات هستی و خالق و مخلوق و یا مثلا دعا و راز از برای نیازی ...
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 05:30
بیدار58 - بایلسر - ایران
adamat - خارکف - اکراین...دوست عزیز,حاضرم شرط ببندم که این جملات کوبنده ای که نوشتی رو نتونی یه دور از حفظ بگی!!!. نمیدونم چرا میخوای زور بزنی که خدا رو ثابت کنی!!!
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 05:31
cobalt3 - کرج - ایران
خلاصه مطلب خدا باور میفرماد چیزی بخودی خود بوجود نمیاد اما یه استثنا قائله وقتی میپرسی خوب خود خدا چه جوری پیداش شده میگه اون تنها چیزیه که بوجود نیومده و همیشه بوده و هست و خواهد بود هر کی هم بگه نه کافره .حالا باید قبول کنی این قصه رو با شاخ و برگش و انبوه رسولان و داستان معجزاتی که همه در عهد مجهول اتفاق افتاده و کتابها تنها شاهدشن ،امروز دیگه با وجود فراگیر شدن کفر پیامبری برای هدایت نمیاد چون دیگه نمیشه با در آوردن مار از تو عصا یا راه رفتن رو آب و بیرون کردن جن از بدن و شقه کردن ماه کسی رو گول زد دیگه نمیشه بگی زمین تخته یا شبا خورشید میره تو چشمه لجن لا لا
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 05:33
بیدار58 - بایلسر - ایران
jalali58 - بیرجند - ایران...دوست من,بفرض محال خدا ثابت شد!که چی؟!!!. شما میخواید چی رو ثابت کنید؟؟که خدا خدای شماست و وعده داده مخالفان شمارو به سیخ بکشه؟خدا اگر هم باشه ما هیچ چی بهش بدهکار نیستیم,چون ناخواسته به این دنیا و بدون ادعا بدنیا اومدیم.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 05:38
قیس - اهواز - ایران
هرکی به خدا زیاد فکر کنه یا دیونه میشه یا کافر.واسه شناخت خدا شما به درخت ها نگاه کنید همشون ریشه در خاک دارن واز آب و خورشید تغذیه میکنن ولی میوه هیچ کدوم یه شکل یه رنگ یه مزه ویه خواص نیست وهزاران چیز دیگر مثل درخت هست که باید عقل دل داشته باشی تا ببینی بفهمی
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 07:12
biparva-jan - تهران - ایران
بیشتر منکران خدا واقعا منکر خدا نیستند و علت این انکار معمولا انتقام گیری از خدا است به خاطر دردها و رنج هایی که بهشون تحمیل شده.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 07:26
reza bargashte az kharej - ایران - ایران
وقتی میلیون ها کهکشان داریم و زمین ما فقط در یک کهکشان آنهم به اسم راه شیری قرار دارد البته که ستاره ها و سیارات دیگری در آن نیز هستند چگونه یک انسان در این زمین در این مقیاس بسیار بسیار کوچک در یک کهکشان از میلیونها مورد دیگر داخل ویلچر نشسته و در تخته سیاهش با چند تا فرمول ریاضی دارد میگوید خدایی هست یا نه، جیمز واتسون، برنده جایزه نوبل پزشکی و کاشف ساختار DNA در روز دریافت این جایزه گفت بعد از کشف دی ان ای فهمیدم خدایی هست که در چنین ابعادی هم این چنین شگفت آوری میکند، ذره هیگز هم که به ذره خدا معروف بود میگفت که همه اجرام به کل از یک ذره بنیادی به نام ذره هیگز(فیزیکدان انگلیسی) تشکیل شده است، مکانیک کوانتوم هم که با اصل عدم قطعیت هایزنبرگ داشت به این سمت میرفت هم انشتین هیچوقت قبول نداشت، پل دیراک معروف بعد از انتشار یک مقاله معروف گفت که هیچ انسانی در روی کره زمین نمیشود یافت که بتواند خلقت دنیا توسطی خدای قادر و واحد را انکار کند. البته که ذات اقدس الهی به تایید یا انکار هیچ کسی احتیاج ندارد، جهان هستی همچنان کار خودش را انجام میدهد.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 08:41
Rommel - سیدنی - استرالیا
استیون هاوکینگ معتقد است خدایی در کار نیست ۰خدا پدرت رابیامرزد من که تو ۴ سالگی فهمیدم که این قصه را ملاها و کشیشها برای کاسبی درست کردند پدر و مادرهای نادان ما باور کردند و ماها هم با القاب دکتر و اسا تید باورهای غلط والدین و ملاها را باور کردیم,بقول ابوعلا اون که عقل دارد دین ندارد و اون که دین دارد عقل ندارد و اگر یکی گفت من هر دو را دارم خل و دیوانه است۰ معذرت می خواهم حقیقت تلخ است
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 08:54
anty mola - اربیل - عراق
استاد هاوکینگ حقیقتی را میگوید کە برای خیلیها قابل درک نیست ، جهان بی انتها نمیتواند نیازمند خدای باشد کە در قران در بارە ان حرف زدە است ، الله ساختە ذهن بیمار مردی است ،این اللە ناتوان از گوشمالی دشمنان محمد است وکار بە جای میرسد کە این الله فحش میدهد و مسخرە میکند ( سورە ابی لهب ) خالق کهکشانها نگران شهوات محمد است و در مورد ان بە محمد گوشزد میکند کە هر کدام از زنان خود را کەمایل بود خارج از نوبت میتواند بە بستر ببرد، این خدا است یا همان افکار شهوانی ممد ، در هر صورت استاد هاوکینگ جز راستی چیزی نمی گوید، کسانی کە بە خدا اعتقاد دارند یا بیسوادند یا کوتە فکر ......
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 10:38
فراوانی - قطر - قطر
شاید خدایی هم باشد ولی اطمینان کامل دارم که آن خدایی که در تورات وذبور وقرآن خود را معرفی میکند این خدا نمیتواند باشد
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 12:59
adamat - خارکف - اکراین
بیدار58 - بایلسر - ایران / هموطن گرامی با درود. من فقط دیدگاهم رو بر اساس اونچه که تا کنون در زندگی‌ احساس کردم نوشتم، همین، و نخواستم چیزی رو اثبات کنم. البته همونطور که گفتم، خدا رو باور دارم و یک مفهوم درونی‌ هست برام. / صحبت من این هست، که زمین و زمان و کهکشان ها، اینگونه نبوده که خلق بشن (یعنی‌ خدا بیاد و ظرف ۱ هفته اونها رو بسازه و سپس همانند یک مجسمه ازشون رونمایی بشه) نه‌، بلکه بخاطر سیستمی‌ که وجود دارد، آنها به مرور زمان *پدیدار شدن* و همچنان هم تکمیل و یا تغییر میکنند. از توجه شما ممنونم. سلامت باشید.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 14:22
آرتمیس3000 - برلین - المان
اگر خدایی هم باشد ....................اوست که از سر نیازش انسان و دیگر چیزها را افریده...............مانند پدر و مادری که از سر نیاز تصمیم به بچه دار شدن میگیرند...........................= پس ما به کسی بدهکار نیستیم که بخواهیم زیر بارش برویم و نوکری و ستایشش راکنبم.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 14:33
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم، یار در خانه و ما گردِ جهان میگردیم، اگر آقایِ هاوکینگ به جایِ یافتن خدا و یا ذره خدا در آسمان‌ها ، به دنبال این ذره در وجودِ خود بود یقیناً از اوانِ کودکی او را کشف کرده بود، البته این کشف نکردن هم از حکمت خداوند است، که اگر به این کشف نائل میشد تلاش علمی‌ را رها کرده دانشمند علوم نمی‌شد، این انکار چنین اطلاعات و تحقیقاتِ عظیمی‌ را شامل شده، ایشان شاید یکی‌ از برترین و بی‌نظیرترین مخلوقاتِ خداوند است، چرا که تمامِ عمر را با این ریاضتِ جسمی‌ و شهامتِ انکار لحظه ایی از شناخت و رمز گشأیی دست نکشیده که باز این ناتوانی از حکمتِ خداوند است، او چیزی برای باختن ندارد و در بی نیازی به سر میبرد به همین دلیل او ندانسته مامورِ کوشا و بنده راستینی برایِ خداوند است، ...
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 14:46
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
....عطار در منطق الطیر به نقطه هیچ در رسیدن سی مرغ به خداوند اشاره می‌کند که معنا به خود رسیدن دارد و نه انکارِ خداوند ، ایشان از زاویه دیدِ مقابلِ عارفِ بزرگِ ما به این نقطه می‌نگرد ، نقطه یکیست زوایا متفاوت./ امیدوارم به ایشان ماساژ درمانی در خوری بدهند ، هر بار با نگریستن به ایشان درد و خستگی‌ جسمی‌ حس میشود، دل دریأیی ایشان برای تحملِ چنین رنج و محدودیّتی قابلِ احترام است ، امیدوارم به پاس این همه درد در زندگی‌ فآنی ایشان و اینهمه تلاش و رمز گشأیی , تا همیشه در زندگی‌ ابد سبکبال و شاد باشد و به زیباترین زندگی‌ برسد و در محضرِ خداوند دم خورِ و همنشین با او باشد.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 14:46
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم ، خاک را نرسد به ناز و فخر فروشی به همین خاطر هر چه خاکی تر به اصلِ خود نزدیکتر , بارورتر و پر ثمرتر ، آتش که عنصرِ وجودِ شیاطین است میل به سرکشی و از هوا بالا رفتن دارد که در شیطان به کبر و عجب میرسد. / جأیی که نور نیست عکس و جمالی نیست در اصل هیچ چیز نیست ، جهان در تاریکی‌ مطلق و سکونِ خود بود که برقی‌ بدرخشید و همه عالم روشن کرد، بدون آن نور هیچ تجلی‌ نمودار نمی‌شد ، اگر توانستید در یک تاریک خانه بدون زدن فلاش عکسی بگیرید و یا چیزی را نشان دهید میتوانید خلقتِ جهان را به خود خودی تلقی‌ و قبول کنید.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 16:12
باور عمیق - قم - ایران
adamat - خارکف - اکراین . دوست عزیز . نوشتار شما قشنگ بود . اما درباره فعلا یک موضوع که فرمودید خواستم نکته ای رو اشاره کنم . اینکه فرمودید : وقتی میگوییم وجود دارد یعنی یک (مفهوم مادی) این حرف در صورتی صحیح است که معتقد به ماتریالیسم باشید . یعنی معتقد باشید وقتی میگویید وجود ، یعنی اینکه حتما صحبت از ماده میبایست به میان بیاید . حال که اینگونه نیست . وقتی میگوییم (وجود) دارد یعنی اینکه (عدم) نیست . وجود اینجا نقطه مقابل (عدم) است . بحث همیشه بر سر (هستی) و (چیستی) (ماهیت) در جریان بوده . نهایتا اینکه (وجود) هستی بخش هر چیزی است . دلیل اینکه خدا را به نور تشبیه میکنند همین است . زیرا نور بر هر چیز که بتابد آن را متعین و مشخص میکند . ممنون
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 17:28
yas abi - ببرسل - لز
به هم خدا پرستان هم مخالفان آن بگویم که خداوند از این صحبتها که اهل علم میکنند و تحقیق میکنند خشنود است. اگر مخالفت با وجود خدا نبود، تا این حد مسائل باز نمی‌شد. از آقای هاوکینگ که گاه با خدا و گاه بی‌ خدا میشود هم سپاسگزارم که باعث تفکر بیشتر شده. اگر هاوکینگ نبود تا این حد خدا در قلب دانشمندان جا نمی‌افتد. حالا عمده دانشمندان فیزیک هم به آفریدگار معتقد شده اند و تقریبا این همگانی است که آفریدگار برای جهان هستی‌ لازم بوده (و هست).
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 18:51
perser68 - فلوریدا - آمریکا
بیدار58 - بایلسر - ایران. درود بر تو ، مختصر و مفید :-)
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 19:28
adamat - خارکف - اکراین
1) باور عمیق - قم - ایران / هموطن گرامی با درود. از لطف و توجه شما ممنونم. ... بله، توضیح بجا و خوبی‌ را فرمودید. همنظر هستم با مواردی که نوشتید. منظور من هم از گفتن وجود نداشتن، دقیقا همان وجود مادی هست. چون در ادیان، جوری از موجودیت خدا می‌گویند، که انگار او همانند یک مجسمه ساز و یا یک معمار، هر چه که در جهان هستی‌ وجود دارد را، در مدت مشخصی ساخته، و سپس از آن رونمایی کرده است. چنین دیدگاهی، ماده گرایی و همسان نمودن خدا با فکر ما انسانها ‌ست و درست نمیباشد. / آنچه که تا به امروز با عقل کوچکم درک کرده ‌ام اینست، که خدا، یک مفهوم است، یک صفت و ویژگی‌ ست که هیچ همتایی ندارد!. بنابر این دیدگاه، جمله ی معروف مسلمانان، یعنی‌ *اله اکبر*، چیزی جز ماده گرایی نیست!. ... اله اکبر، صفت تفضیلی ‌ست، یعنی *خدا بزرگترین است*. ... صفت تفضیلی، یعنی‌ مقایسه، یعنی‌ از بین چند مورد که باهم در یک زمینه ی مشخص، همجنس و یکسان هستند، یکی‌ را *برتر یا برترین* بنامیم. اما خدا، همجنسی ندارد که در میان آنها مقایسه، و سپس تبدیل به *اکبر (بزرگترین)* شود!. ...
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 20:07
adamat - خارکف - اکراین
2) و یک نکته ی دیگر. ... در تعلیمات دینی دوران دبیرستان، بر اساس دین اسلام میخواندیم که خدا بسیط است، و مرکب نیست. یعنی‌ تغییر حالت ندارد، ثابت است. بسیار خوب، قبول. اما از آنسوی قضیه، در کتاب دین، بار‌ها اشاره شده که قوم و یا مردمی، به خشم خدا گرفتار شدند و عذاب به آنها نازل شد، و یا اگر چنین کاری انجام شود، انسان مورد رحمت خدا قرار می‌گیرد. ... *خشم* و *رحمت*، هر دو یعنی‌ تغییرات در حالت رفتاری!. اینجاست که به تناقض میرسیم. چرا که یکجا می‌گویند خدا بسیط است و تغییر حالت ندارد، اما جای دیگر او تغییر می‌کند، خشمگین و یا خشنود میگردد. ... / سلامت باشید.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 20:07
kotlet_Joon - سیدنی - استرالیا
این نظمی که تو جهان هست نتیجه تکامله تدریجی‌ و انتخاب طبیعی هست، موجوداتی که این سیستم رو دنبال نکردند نابود شدند. هر چی‌ می‌زنه سوادتون بیشتر می‌شه خدا جای خودشو به ؟ میده
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 22:06
گذشته میرزا - ایران - ایران
بعضی نظرها زیبا بود هنوز نمیدونم خدایی هست یا نه فقط برام سواله که اگه هست و اینقدر مصره که انسانها پرستشش کنند چرا قایم شده و از پستو جبرئیل رو میفرسته برای تعداد خاصی که اونها به چند میلیارد انسان دیگه با کتاب،عصا و اژدها ثابت کنند که خدا هست؟ چرا گرهی که با دست باز میشه میخاد با دندان باز کنه؟ حالا نمیتونست هر چند وقت یکبار در تمام آسمانها جبرئیل را طاهر کنه تا مردم حتی استیو هاوکینگ بدون شک و تردید بهش ایمان بیارند و جای سوالی نباشه؟
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 02:52
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
مشکل استفان هاوکینگ و ریچارد داوکینز و دیگرانی که فهمیده یا نفهمیده زیر بیرق آنها سینه می زنند این است که اینها هنوز به جنس و ماهیت سوال مربوط به وجود یا عدم وجود خالق توجهی ندارند و می خواهند با علم (پوزیتیویستی محض) برای سوالی فلسفی جواب پیدا کنند. مرز میان علم و فلسفه به هم بخورد نظم و نظام هر دو طرف به هم خواهد ریخت.
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 04:55
reza bargashte az kharej - ایران - ایران
متاسفانه پروفسور هاوکینگ بدون اثبات شدن نظریات خود که در سال 1980 با دوید آلیس و راجر پنروز در مقاله ای در مجلهaps در مورد نسبیت عام و گرانش تکینگی دارند این صحبت ها را میکنند کاش مصاحبه ای که با پروفسور راجر پنروز فیزیک و ریاضیدان مشهور انگلیسی در فاینشل تایمز دادند را در این جا منتشر میکردند تا موضوع روشن تر شود. پروفسور هاوکینگ در 1990 نظریه ای داده بودند که پایان فیزیک در راه است وحتما theory of every things تایید خواهد شود ولی نه تنها فرمولی جامع لاینحل است هنوز در صحت و سقم این نظریه پایان فیزیک بعد از گذشت 24 سال شک و تردید زیادی وجود دارد، با آمدن M-theory توسط پروفسور ویتن و کامران وفا فیزیکدانان دانشگاه هاروارد کمی دانشمندان امیدوار شدند ولی برای اثبات نظریه M نیاز به شتاب دهنده ی هادرون به طول 1000سال نوری است که این یعنی باید از کهکشانی که زمین در آن قرار دارد نیز طویلتر یک شتاب دهنده ساخت که اگر این تکمیل شد و M اثبات شد.
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 09:43
reza bargashte az kharej - ایران - ایران
ادامه: ولی بدون تایید این نظریه و اثباتش توسط شتاب دهنده که بشرهیچ وقت هم نمیتواند چنین دستگاهی تولید کند در این موارد صحبت کند تازه ایشان نظریه گودل را قبول دارند و در مورد مرگ فلسفه حرف میزنند که به شدت مورد انتقاد دانشمندان دیگر میباشد.شگفت این است بشر وقتی 5 درصد ماده از عالم را میشناسد و 95 درصد برایش ناشناخته است و بینگ بنگ مشکلات ساختاری از لحاظ مکانیک کوانتومی دارد و نظریه تورمی آلن گوث جایگزین شده، چطور میگوید خدایی نیست،به قول ورنر هایزنبرگ فیزیکدان آلمانی و از پایه گذاران مکانیک کوانتومی که: (نوشیدن اولین جرعه‌ از لیوان علوم طبیعی، تو را به یک بی ‌دین تبدیل می‌کند اما در انتهای این لیوان خدا منتظر تو است.)، به قول دوستمون adamat - خارکف - اکراین خدا در درون ماست و نباید ازش دور شویم بقیه همش داستان است. همچنین از طرفی همیشه بحث بین خداباوران و ناباوران است و این جدل از ابتدای تاریخ بشر بوده است اما به قول بلز پاسکال:(ایمان چیزی متفاوت از مدرک است، دومی انسان است و اولی هدیه‌ای از طرف خداست.)
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 10:06
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
reza bargashte az kharej - ایران - ایران-- - خارکف - اکراین. ممنون از توضیحات جالبتان. ای کاش دیگران نیز می نوانستند اینطوری استدلال کنند.
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 14:44
mekasaso - زنجان - ایران
به نظر من خدا خر را شناخت شاخش نداد!!!!!. این فرد مثلا دانشمند رو خدا میدونسته چه موجودیه و به این وضع ممکن آفریده!!!
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 17:03
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
mekasaso - زنجان - ایران - خداوند بزرگتر از این حرفهاست که به این بازی هایِ کودکانه و مقابله به مثل بپردازد، یقیناً این دانشمند بزرگ چنان ظرفیت و جنبه بزرگی‌ داشته که به این رنجِ بزرگ دچار است، این فرد تمامِ عمرش در جستجویِ خداست نه برای شفا خودش و توانا شدن بلکه برایِ حل شدن معمایِ وجودش از طریق علم و ادای وظیفه در قبالِ علم و مسولیتش به عنوان یک دانشمند . خداوند خود عالمترین و دانشمند‌ترین است نیازی به اثباتِ خلق ندارد، ما باید نگرانِ خودمان و بردن درک درست از افرینش باشیم و هدف از این خلقتِ عظیم , اجازه دهیم دیگران هم راهِ خودشان را در این مسیر بروند ، می‌گویند ایمان هزار مرحله دارد که تا از تمامِ این مراحل رد نشویم هنوز در بت پرستی‌ به سر میبریم نه خدا پرستی‌ ، بعضی‌‌ از افراد در اولین مرحله ایمان طوق بندگی را به گردن انداخته تا مبادا این ایمان را نبازند تا به خیر و خوشی به نعمتِ دلخواه ابد در ابعادِ ایمانشان برسند، ...
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 01:46
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. بعضی‌‌ها هم بفکر اصل اند و شناخت نه کفر و ایمان ، شاید در مسیرِ راه تمامِ ایمانِ اکتسابی خود را به کفر مبدل تا به ایمان حقیقی‌ و شناختِ شهودی برسند , فردی چون ایشان بی‌ یقین ندایِ فطرتِ خدأیی خود را می‌شنود اما تمامِ وجودش را برای اثباتِ این موضوع از طریقِ روشی‌ که قبول دارد که همان علم است گذاشته، این حقِ اوست و حقِ ما که با او و علمش خود را بسنجیم و او با ما و اعتقادمان خود را بیشتر به سوال گیرد ، این دنیای او که در رنج و تلاش بی‌وقفه بی‌ واهمه از توبیخ یا زیان و محرومیت از نعمتِ سلامتی‌ بوده, بر سرِ آن دنیایِ خود هم قمار می‌کند تنها به خاطر رسیدن به درک و کشف , این کارِ کوچکی نیست. با حسابِ دو دو تا چهار تأیی که می‌کنید و اعتقادی که دارید آیا گمان دارید اگر قبل از این کشف خدای ناکرده به سرایِ باقی‌ برود در قعر جهنم است ؟ به باور من همینگونه که ایشان در این دنیا با تلاش از کهکشانها هم عبور کرد در آن دنیا فاصله چندانی تا رسیدن به خدا ندارد. امیدوارم ایشان با زنده شدن به خدا زندگی‌ جاوید را از همین سرا شروع کند.
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 01:47
adamat - خارکف - اکراین
shirzan e irani - استکهلم - سوئد ~ درود بر شما ... بسیار زیبا نوشتید ... سلامت باشید.
‌پنجشنبه 13 آذر 1393 - 19:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.