اعتراض امارات به بان کی مون: ایران در منطقه تحت کنترل ما در جزیره ابوموسی پرچم زد

دولت امارات مدعی شد ایران در منطقه تحت کنترل امارات در جزیره ابوموسی پرچم خود را برافراشته است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، سفیر امارات در سازمان ملل متحد در همین زمینه به برافراشته شدن پرچم ایران در منطقه تحت کنترل امارات در جزیره ابوموسی اعتراض کرد.

دولت امارات می گوید براساس توافقنامه 1971، بخشی از جزیره ابوموسی تحت کنترل امارات است.

براساس اطلاعات موجود هم اکنون بخشی از جزیره ابوموسی تحت کنترل امارات است. در این بخش، شهروندان اماراتی زندگی می کنند و واحدهایی از پلیس امارات نیز حضور دارند.

اعتراض امارات به بان کی مون: ایران در منطقه تحت کنترل ما در جزیره ابوموسی پرچم زد

تهران نیز در واکنش به این موضوع، امارات را به دخالت در امور داخلی اش متهم کرد.

دولت امارات مدعی مالکیت بر سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس است اما دولت ایران به شدت این موضوع را رد می کند.

جزیره ایرانی ابوموسی با 12 کیلومتر مربع مساحت حدود 2500 نفر جمعیت دارد.

خانم "لانا زکی نسیبه" سفیر امارات در سازمان ملل متحد در نامه ای رسمی خطاب به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: دولت امارات متحده عربی به شدت به این اقدام که آن را نقض فاحش توافقنامه 1971 می داند؛ معترض است. چنین اقدامی بر وضعیت حقوقی این جزیره تاثیری ندارد.

سفیر امارات در سازمان ملل متحد توضیح داد: توافقنامه سال 1971 حاکمیت بر جزیره ابوموسی یا هر بخشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران منتقل نکرده است. ایران از سال 1980 تدابیری را علیه این جزیره در پیش گرفت که توافقنامه سال 1971 را نقض می کند و تلاش می کند جزیره را تحت حاکمیت ایران قرار دهد.



 

عکس هوایی از جزیره ابوموسی


وی ادامه داد: دولت امارات عربی متحده برهمین اساس از جمهوری اسلامی ایران می خواهد این اقدامات را به سرعت لغو و پرچم ایران را برچیند و به طور دقیق به توافقنامه 1971 عمل کند.

سفیر امارات اضافه کرد هر سال دولت ابوظبی از طریق مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دولت تهران می خواهد در صورتی که دو کشور نتوانند در چارچوب زمانی مورد توافق مسئله جزایر سه گانه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) را حل کنند آن را به دادگاه بین المللی واگذار کنند.

در پاسخ به این شکواییه سفیر امارات، حسین دهقانی سرپرست دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای خطاب به دبیر کل این سازمان بر حاکمیت کامل ایران بر سه جزیره تاکید کرد.

وی افزود: تصمیمات و اقدامات انجام شده در سه جزیره از سوی مسؤولان ایرانی همیشه براساس مبانی حاکمیت و ایمنی منطقه ای جمهوری اسلامی انجام می شود.



دهقان ادامه داد: محتوای نامه دولت امارات، دخالت در امور داخلی ایران است که قاطعانه رد می شود.
وی توضیح داد: تهران همیشه سیاست دوستی و حسن همجواری را با همه کشورهای همسایه و همجوار در پیش می گیرد. دولت ایران در همین چارچوب آمادگی خود را برای ورود به مذاکرات دوجانبه با دولت امارات با هدف تقویت روابط دو گانه و برچیدن هر گونه سوء تفاهمی که در روابط میان دو کشور وجود داشته باشد اعلام می کند.

سرپرست دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران درباره این جزیره ها غیرقابل مذاکره است.

+50
رأی دهید
-90

زیک بمیچ - اسلو - نروژ
پرچم ایران رو نه تنها در اونجا بلکه دفعه بعد میایم داخل کشورتون رو فرق سرتون میکوبیم تا شما تازی های سوسمارخور بفهمین که 50 سال بیشتر قدمت ندارین و اونهم از صدقه ی انگلیسهاست که دارین وگرنه الان زیر شترهاتون خوابیده بودین
‌سه شنبه 14 مرداد 1393 - 23:00
Perspolisi - سیدنی - استرالیا
چطوره بجنگیم ببینیم این ٣ جزیره مال کیه؟ ها چطوره؟ جراتش رو دارین؟
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 00:11
biparva-jan - تهران - ایران
اگر تحت کنترل شما است چطور پرچم ایران رو بر افراشته کردند؟ بهتره اونجا هزارتا پرچم دیگه نصب کنند و اگر جیکت در اومد یک هم ..... ! کشوری که 45 سال پیش شد یک کشور ادعای ارضی نسبت به کشوری با قدمت هزاران سال داره! پر روها
‌سه شنبه 14 مرداد 1393 - 23:31
mihanesabz - تورنتو - کانادا
اینها همش زیر سر حاج ممد رضا پهلوی ملعون هستش، مروارید خلیج فارس(بحرین) رو به انگلیسیها بخشید و پای یک قرارداد زپرتی که حتا مرغ پخته هم از خوندنش نئشه میشه رو امضا کرد که بر طبق اون قرارداد ایران سه‌ جزیره‌ رو اشغال(!!!!!!!!!!!!!) میکنه. آمارت هم بر اساس همون بند سالهاست که از ایران می‌خواد دعوا رو به لاهه ببرند، ایران هم میدونه اگه به لاهه بره دعوا رو می‌بازه و باید سه‌ جزیره‌ رو تخلیه کنه بنابرین امتناع میکنه. ‌ای آتیش به قبر خاندان پهلوی که مملکت رو نابود کردند.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 00:23
animallover - آکلند - نیو زیلند
آقای محترم،. سفیر امارت در سازمان ملل... فقط خواستم به شما یادآوری کنم که در مدت صد سال گذشته بسیاری از پیمانهی جهانی‌ به تاریخ پوسته به مانند :پیمان ورشو، پیمان کمپ دیوید ، پیمان ۱۹۷۵ الجزیر ،پیمان ترکمنچی و گلستان و همین پیمان ایران و بریتانیا در سال ۱۹۷۱ باس سر همین جزیر سه گانه.. این مطلب را چه جوری می‌شه تو گوش شماها رسوند داداش.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 01:06
zooom - تهران - ایران
خلیج فارس همیشه خلیج فارس هست و میماند نگین خلیج العربی ماهیها راه به خود را گم میکنند نه خلیج نه جزیره نه خلیج عربی اسمش چیه خلیج فارس امید وارم برخورد قاطعی بشه چون بار اول نیست چندین ساله امیدوارم مشکلی برای اونهای که مقیم امارات هستن پیش نیاد چون عرب همیشه به عجم حسودی میکرده و میکند دلشون به برج سازی و رشوه دادن به امریکا و انگیلیس خوشه خبر ندارن اونها مگس هستنو ما مگس کش ببین چی بوده که تو یک کتابی خوندم از قول حضرت محمد نوشته بود من عرب هستم ولی عرب از من نیست این نشون از جاهلیتشونه که انوز هم فاسدن نه همه بیشتریاشون
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 01:27
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
mihanesabz - تورنتو - کانادا یعنی‌ قبل از حکومت پهلوی ایران خیلی‌ آباد بوده، کنترل کامل بر بحرین داشته، ارتش منظم و نیروی دریایی کارامد داشته، از دخالت و تجاوز خارجی‌ها به راحتی‌ جلوگیری میکرده، بر کّل مملکت سیطره کامل داشته، در جزایر مورد بحث پرچم ایران رو داشته، از بحرین مالیات هم میگرفته و بحرینیها فارسی حرف میزدن و شاه ایران رو قبول داشتن، بعد یهو پهلوی‌ها اومدن همه چیز رو خراب کردن؟؟ زر زر اضافه نکن لطفا، بچسب به همون اصلاحات و فریبا خاتمی تا اموراتت بگذره..
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 02:24
dark night - تهران - ایران
خاک بر سر اون وطن فروشان که نظر مثبت میدن.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 04:28
senator x - تهران - ایران
تمام قراردادهای ننگین که توسط روس وانگلیس بایران تحمیل شد در زمان سلاطین عیاش و بیخرد و زنباره قاجار اتفاق افتاد و از آنجائیکه ملت ایران اهل مطالعه و تاریخ نیست از گذشته نچندان دور خود بیخبر است و نمیداند قاجار ایران را 400سال بعقب برد.اگر رضاشاه کبیر ظهور نمیکرد,هنوز کچلی و شیپش و وجود مالاریا, چیز بسیار عادی در ایران بود. یادم یکبار یکی ازاین شیخهای عماراتی از شاه سئوال کرد ,مرز ما تا کجاست و شاه پاسخ داد, مرز شما تا پشت در اتاق خوابتان هست./
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 04:19
sama128 - شیراز - ایران
این جزایر تا ابدا مال ایران هستش و شما سوسمار خورهای وحشی هم زرت و پرت اضافی نکنید چون در حفظ این سه جزیره تمامی مردم ایران چه موافق نظام چه مخالف نظام چه مسلمان چه مسیحی چه سنی و چه شیعه در کنار هم هستند و شما را پاره پوره می کنند. پس مواظب باشید با خاک یکسان نشوید
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 06:13
ItsMeWT - کلن - آلمان
جوک باحالی بود. این آقای سفیر زیاد میکشه، توهم بهش دست میده
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 07:34
mihanesabz - تورنتو - کانادا
جناب ذوب گشته در ولایت حاج ممد رضا پالانی، ما هر چه که گفتیم عین تاریخ بوده ولی‌ مثل اینکه شما به رسم قوز‌های سلطنتی مشغول ایراد زرزر‌های ملوکانه و زوزه‌های چاکرانه هستید! ارتش؟؟؟!! اون چه ارتشی بود که به وقت اشغال بحرین توسط انگلیسیها سرانش زیر دامن زنهاشون قایم شده بودند و از ترس شلوارشون رو خیس کرده بودند؟ دست آخر همِ جلوی یه آخوند پاپتی، مثل ژله از هم وارفت و دود شد و رفت هوا !! چند نمونه هم از خدمات اون پدر و پسر الدنگ ذکر می‌کنم تا اموراتت به وقت جاروکشی دربار متعفن نیم پهلوی با کمی‌ تعقل بگذره: تقدیم ۱۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک آذربایجان به آتاتورک، تمدید قرارداد ۱۹۱۹ دارسی به مدت چهل سال ایجاد خط راه آهن به دستور انگلیسیها و بر طبق منافع انگلستان به شکل شمال - جنوب به جای شرق- غرب که نیازی حیاتی برای ایران بوده و هست، قانون کاپیتولاسیون، تقدیم بحرین به انگلستان، تقدیم نفتی‌ که با خون جگر این ملت ملی‌ شده بود به کنسرسیوم ۷ خواهر نفتی‌ و ....
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 07:39
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
من مطمئن هستم کسانی‌ هم در امارات زندگی‌ میکنند، که از داشتن همچنین حکومتی خجالت میکشند. زمانی‌ که هم نژاد، همنوع و هم کیش آنها بدست قصابی به نام نتانیاهو قتل‌عام می‌شوند، آن وقت این پا برهنه‌ها اعتراض به برفراشتن پرچم ایران در جزیره‌ خودمان دارند. در ایران ما دردسر بسیاری داریم، و شاید یکی‌ از بزرگترین دردِ سر‌های ما داشتن چنین موجوداتی به نام همسایه هست. این احمقها بجای همکاری و استفاده از منابع انسانی‌ و علمی‌ ایرانی‌‌ها چنین موضوعی مطرح میکنند. بچگانه، احمقانه. من مطمئن هستم که کسانی‌ هستند که چین رفتاری را به این اماراتی ها دیکته میکنند. این‌ها مگه ندید‌ند چه بلا یی سر صدام آمد، پس چرا عبرت نمیگیرند؟ .
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 07:47
Ramin-cph - کپنهاگ - دانمارک
میهن سبز. صد بار کامنت رفیقمون از بیرمنگام رو بخون شاید ادم شی.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 08:24
فارسان - مرکزی - ایران
mhanesabsسعی کن قرصاتو سر موقع بخوری برای خودت می گما!!!!
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 08:38
persik - کیف - اکراین
mihanesabz - تورنتو - کانادا-تواشتباهی رفتی کانادا ،بایدمیرفتی عربستان پیش اجدادت۰
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 09:44
samisan - توکیو - ژاپن
mihanesabz تورنتو−کانادا تو از تاریخ هیچ سرت نمیشه همین خاندان پهلوی بودن که تو ادم شدی تو کانادا هستی یه ضربل ومثال هست که جواب ابلهان خا موشیت بقیه حرفها رو winnie1987 - بیرمنگهام - یوکی گفته که قبل از پهلوی ایران چی بود
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 09:46
Azadikhah - تكسل - هلند
بر اساس قرارداد 1971 بین شاه ایران و شیخ زاید، شیخ زاید قبول کرد که این جزایر به ایران برگردد ولی در مقابل شاه ایران نیز پذیرفت که آن بخش از اعرابی که در این میان وارد جزیره ابوموسی شده و ساکن شده اند، برخی حقوقشان رعایت شود مثل مدرسه و شهرداری و . . نکته مهم این است که بریتانیا در زمان حضورش هیچگاه مسئله حاکمیت را در قراردادها مشخص نکرد تا این وسیله ای باشد که در گذشت زمان موجب فتنه و اختلاف میان مدعیان و در حقیقت علیه ایران باشد. البته بعد از انقلاب اسلامی ایران و عزت و کرامتی که ملت و کشور ایران پیدا کردند مردم همانطور که حاکمیت و استقلال و تصمیم گیری کشور را بدست خود گرفتند قضیه جزایر سه گانه را نیز تحت حاکمیت و تصمیم گیری خود قراردادند و حل کردند.اما کریمانه طبق قرارداد 1971 هنوز بخشی از نفت جزیره ابوموسی ازطرف جمهوری اسلامی ایران به حاکم امارات داده می شود یعنی یک سهمی بر اساس 1971 معین شده است.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 09:59
Azadikhah - تكسل - هلند
. این لطف ایران علی رغم این است که ایران می توانست این بخش را نیز بعد از پیروزی انقلاب و تغییر حاکمیت و دولت جدید ملغی کند یا تغییر دهد ولی با کرامت و لطف با حاکم امارات برخورد کرد که موجب شد حاکم شارقه نیز به همین خاطر موضع موافق با ایران ر ا داشته و اینگونه اظهار کند که من هیچ مشکلی با ایران ندارم هرچه هست با حاکم ابوظبی است و آن به این سبب است که از لحاظ سیاسی به ایران مشکل دارد. لذا به نظرم می رسد که همسایگان عرب ما هم تاریخ و هم جغرافیای ضعیفی دارند و حافظه آنها در رابطه با آنچه که حاکم امارات امضا کرده ضعیف است و یا تعمدا آن را در نظر نمی گیرند و ادعاهای بیهوده و بدون مستند قانونی و بین المللی مطرح می کنند که این کار را هر چند مدت یک بار به تحریک غرب و اروپا با هدف ایران هراسی و تنش و آماده کردن فضای منطقه به نفع غرب و اروپا انجام می دهند.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 09:59
Azadikhah - تكسل - هلند
mihanesabz - تورنتو - کانادا:شاه ۳۵ سال هست از مملکت رفته .شماها چکار کردید برای این ملت و مملکت؟! اینو بگو
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 10:01
عاشق تبریز - تبریز - ایران
برید گم شوید ..سوسمار خوار...اندازه کوچکترین دهات ایران هم نیستید..
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 11:00
تیتو تیتو - تهران - ایران
دیگه وقتشه امارات هم ضمیمه خاکمان کنیم اینجوری راحت ترم هست .
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 11:31
samisan - توکیو - ژاپن
چکار میخوای کنن در ولایت اخوندی امریکای و انگلیسی ذوب شدن ۳۰۰۰ میلیارد و ۲۰۰۰ میلیارد میدزن میران کانادا و امریکا عشق و حال اروپا که ارباباشون ۳۵ سال پیش با ایرفرانس به دستور امریکا ایران اورد
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 11:12
هستیا - شیراز - ایران
اگه یه حکومت درست و حسابی داشتیم اینا جرات نمی کردن هاپ هاپ کنن
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 12:31
animallover - آکلند - نیو زیلند
جاوید شاه،،، جاوید رضا شاه کبیر
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 12:55
هستیا - شیراز - ایران
اگه یه حکومت درست و حسابی داشتیم اینا جرات نمی کردن هاپ هاپ کنن
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 12:31
andisheh mehr - لندن - انگلیس
mihanesabz ,canada اگر اطلاعات شما کافی‌ نیست بی‌جهت به شاه ایران بی‌ احترامی نکن.شاه ایران با تقویت نیروی دریائی طبق قرارداد ۱۹۷۱ ، ۱۳ جزیره‌ ایرانی‌ در خلیج فارس را از انگلیس بازپس گرفت.که این بازپس گیری در سازمان ملل ثبت شده است و برای محکم کاری نماینده انگلیس در سازمان ملل این بازپس‌گیری را به طور شفاهی‌ نیز اعلان نموده است.کلمه (اشغال) نیز در اصل قرارداد فارسی ذکر نشده است بلکه در ترجمه به زبان انگلیسی‌ اشتباها ترجمه شده است.بحرین هم بر خلاف میل ایران و عربستان بر اساس رأی گیری مردم مقیم آنجا استقلال پیدا کرد.روحش شاد محمد رضا پهلوی که توانائی نظامی ایران را تقویت نمود و این جزایر را باز پس گرفت!!
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 14:55
mihanesabz - تورنتو - کانادا
سلطنت طلب‌ها گوسفندانی هستند که حتّی در قرن ۲۱ هم به دنبال چوپان میگردند.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:33
mihanesabz - تورنتو - کانادا
حضرت آقا! قرارداد بین ایران و انگلیس بسته شده و به زبان انگلیسی‌، اینکه توی نسخه فارسی کلمه اشغال نیومده هیچ ارزش قانونی‌ نداره و در واقع نسخهٔ فارسی فرمالیته بوده و در جهت مالیدن شیره‌ بر سر شاه منگل ایران نوشته شده بوده . در نسخهٔ انگلیسی ذکر شده که ایران در ازای ‌واگذاری بحرین، سه‌ جزیره‌ رو اشغال میکنه. دقیقا بر اساس همین قرارداد هست که دولت امارات سالهاست که از ایران می‌خواد دعوا رو به لاهه ببرند. در ضمن ما نمیدونستیم که زبان انگلیسیها فارسیه! یعنی‌ اول قرارداد رو به فارسی نوشتن بعد دادنش دارالترجمه که به انگلیسی‌ ترجمه بشه و توی ترجمه هم اشتباه شده و به صورت کاملا تصادفی کلمه اشغال(occupy) که در عالم سیاست بار معنایی کاملا منحصر به فردی داره از آسمون افتاده توی متن قرارداد به این مهمی‌ و جالبتر اینکه هم ایران و هم انگلیس پای همون ترجمه اشتباه رو امضا کردند و حالا هم دست بر قضا امارات به همون ترجمه اشتباه دسترسی‌ داره و اتفاقا دادگاه لاهه هم همون ترجمه اشتباه رو قبول داره!!!
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 19:45
علیرضا خان - لندن - انگلستان
mihanesabz تورنتو−کانادا: کتابهایی را که میگویم از کتابخانه ملی یا هر جایی تهیه کنید و اگر میخواهید شهر را شلوغ کنید بر سر این کتابها فریاد کنید که گوینده تاریخند و اکثر نویسنده های آنان از مخالفان شاهنشاه آریامهر. کتابها: دایرت المعارف اسلامی، جلد یازدهم، صفحه ۴۱۰. تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران؛ انقراض قاجاریه، نوشته ملک الشعرا بهار، جلد اول از چاپ اول صفحه ۳۵۱. خاطرات محمد مصدق. سیر تحول صنعت نفت در ایران و خاور میانه؛ نوشته دکتر منصورکشفی، چاپ دوم، صفحه ۱۳۶. ایران در عصر پهلوی؛ نوشته دکتر مصطفی الموتی، جلد هفتم، صفحه ۱۵۲. و با تشکر فراوان از کدبان مهدی شمشیری که گرد آورنده اصلی مطالب تاریخی هستند و من فقط قسمت هایی به آنان افزوده، یا ، یا قسمت هایی از آن کاسته ام تا در حوصله خوانندگان دراید.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:42
علیرضا خان - لندن - انگلستان
شیخ محمد بن خلیفه حاکم بحرین پس از غلبه بر مخالفان داخلی به انگلستان متوسل شده قرار دادی با این کشور به امضا میرساند مبنی بر اینکه کشتی های انگلیسی اجازه یافتند کشتی هایی را که به بحرین رفته یا از بحرین بار گیری و خارج میشوند را تفتیش کنند و این اولین جای پای انگلیس در بحرین بود. این در زمانی است که انگلستان هنوز پای های استعماری قدرت خود را همانگونه که بعد ها در اواسط و اواخر دوره قاجاریه محکم کرده بود و ایران را عملا تبدیل به یک مستعمره اعلام نشده کرده بود،، بر زمین نزده است. در ان زمان انگلیس هنگامیکه در صدد تصرف مملکتی بر می آماده، اول شورشی احمقانه را در آنجا توسط مردم و ساکنین منطقه ترتیب میداده به گونه ای که به منافع و متعلقات انگلیس حمله کنند و در راه پیش برد عظمت دولت، از دست دادن عده ای خدمتکار خویش نیز امر مهمی به شمار نمی آمده ( قابل توجه خوانندگان محترم در مورد حمله به سفارت انگلیس..همان گونه که میبینیم طبق شواهد تاریخی این سیاست انگلیس سیاستی کهنه و ریشه دار است و در جریان سیاست های استعماری این کشور بارها انجام شده است.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:43
علیرضا خان - لندن - انگلستان
جالب است که اکنون بعد از یک قرن و نیم هنوز بعد از افتضاح اشغال سفارت، برخی از این اتفاق تعجب میکنند!). ملک الشعرای بهار ( لازم به ذکر است که وی از مخالفان رضا شاه بوده است)این بلوا را چنین توصیف میکند:. بیستم اردی بهشت ۱۳۰۲، تقریبا دار ساعت ۹ صبح، هنگام خرید و فروش یک قاب ساعت، میان یک عرب نجدی و یک ایرانی نزاع در میگیرد و پس از ان به خیال ایرانیان نزاع پایان یافته است...ولی اعراب نجدی مسلح شده، بر ایرانیان حمله میکنند . ایرانیان مسلح نبوده فقط چوب داشتند. ۳ نفر از آنان مقتول و ۳۵ نفر زخم دار میشوند و ۵ نفر مفقود. پس از یک ساعت و نیم درگیری، ایرانیان مجبور میشوند به خانه های خود گریخته و مدت ۲۵ روز در خانه ها از ترس جان پنهان شوند. در این هنگام اعراب وهابی به اعراب شیعه حمله کرده ۸ مرد و ۲ زن مقتول و ۲ زن دیگر زخم دار میشوند.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:44
علیرضا خان - لندن - انگلستان
در این هنگام وزیر خارجه وقت ایران، محمد مصدق نامه ای به دولت انگلیس نوشته و برای حفظ جان و مال مردم کمک دولت انگلستان !را خواستار میشود، این نامه سندی قابل قبول برای مداخله بریتانیا شناخته شده، بدین گونه انگلستان یک کشتی با ۲ ارابه توپ و ۴۰ سرباز هندی! در بحرین پیاده میکند و از این زمان به بعد نفوذ دولت ایران در بحرین از بین رفته، انگلستان به طور نا گفته، بحرین را متعلق به خود میداند. این موضوع در جلسه سری مجلس در دوران سردار سپاه رضا خان وزیر جنگ وقت (رضا شاه آینده) مورد بررسی قرار میگیرد و سردار سپاه اصرار میورزد که ما با کشتیهای جنگی پرسپولیس و مظفری که از انگلستان خریدیم میتوانیم خودمان به بحرین برویم و ۲ ارابه توپ ببریم و ۴۰ سرباز هم که داریم من هم که وزیر جنگ هستم ولی با و مخالفت کردند و حتی سردار سپاه از فرط ناراحتی گریست..(عرض کردم که ملک الشعرا از مخالفین سر شناس رضا شاه است.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:46
علیرضا خان - لندن - انگلستان
اینکه چگونه نخست وزیر وقت مستوفی الممالک را با حیله مدرس خائن بزرگ که در قرارداد ۱۹۱۹ نیز رشوه کلانی از دولت فخیمه دریافت کرد، استیضاح کردند تا مشیر الدوله خائن به نخست وزیری برسد و مصدق وزیر خارجه و چه خیانتها مرتکب شدند در حوصله این متن نمیباشد..مصدق خود در خاطراتش میگوید، هر وقت دولت انگلستان جویای منفعتی بود مشیر الدوله را سر کار میاورد. آخر سر هم که پای بر زمین کوفت و گریه کرد که که من جان ایرانیان را نجات دادم و اگر از انگلیس کمک نمیخواستم، اعراب نجدی ایرانیان را قتل عام میکردند. ملاحضه فرمودید؟ پس به چه دلیل در هیچ کجا نمیگویند که بحرین از همان سال ۱۳۰۲ به اشغال انگلیس در آمد؟ پس چرا با غرض ورزی تمام حرفی از مخالفت سردار سپاه با فرستادن نیروی دریایی انگلیس سخن نمیگویند؟چرا از نامه مصدق به دولت بریتانیا که عامل اصلی اشغال بحرین بوده حرفی به میان نمییاد؟ در همان سال، انگلستان امتیاز تاسیس نمایندگی دائمی در بحرین را گرفت و سر چالرز بلگرین را به آنجا فرستاد.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:47
علیرضا خان - لندن - انگلستان
که به قدری در مدت ۳۴ سال اقامت خویش در بحرین، به تحریک اعراب برای تغییر نام خلیج فارس به خلیج عرب پرداخت و خشم مردم منطقه را بر انگیخت که در نهایت دولت فخیمه مجبور به استرداد و جایگزینی این شخص گردید. بحرین فقط ۲۵ کیلومتر با عربستان سعودی فاصله دارد..در کتاب دکتر منصور کشفی میخوانیم، جزیره بحرین از نظر جغرافیایی ای برای بار گیری و صدور نفت خام و ساختن پالایش گاه بسیار مناسب به نظر می آمد. در واقع نزدیکی آن به عربستان سودی و قطر بود که به اهمیت آن می افزود. بنا بر این بلافاصله بعد از کشف نفت در بحرین در تیر ماه ۱۳۱۴، شرکت نفت بحرین پالایشگاهی احداث کرد که در سالهای جنگ جهانی دوم گسترش فراوان یافت. البته اکثر نفت خام این پالایشگاه از نفت خام عربستان تغذیه میشد .زیرا تولید نفت بحرین روزانه فقط معادل ۳۰،۰۰۰ بشکه بود .نفت ابتدا از عربستان سودی به وسیله نفتکش حمل میشد. ولی بعداز مدتی خط لوله ای به قطر ۱۲ اینچ و به طول ۵۶ کیلومتر از عربستان به بحرین کشیده شد که دو سوم آن زیر آب قرار داشت.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:48
علیرضا خان - لندن - انگلستان
در سال ۱۳۲۶، خط لوله دیگری با همین ضخامت کشیده شد که ظرفیت خط لوله را به ۱۲۶،۰۰۰ بشکه رساند. در سالهای قبل از ملی شدن صنعت نفت حدود ۸۵ در صد این ظرفیت از عربستان تغذیه میشد..بطور کلی شرکت نفت بحرین اولین شرکت نفتی در خاور میانه بود که صد در صد به شرکت های نفتی تگزاس و استاندارد کالیفرنیا تعلق داشت. در تمام مدت هم دولت ایران اعتراض کرده بود هم برای پالایشگاه شرکت های خارجی هم برای خط لوله عربستان. توجه داشتید که این شرکتها در سال ۱۳۱۴ تاسیس شدند و بحرین در سال ۱۳۰۲و با نامه کمک مصدق توسط انگلستان اشغال شده. در حالیکه محمد رضا شاه پهلوی در شهریور ۱۳۲۰ به سلطنت رسید؟ و سالهای اولیه سلطنت وی همانطور که همه میدانند مصادف بود با سالهایی که سال آشوب و هرج و مرج خوانده میشود که وقایع و ترور های بسیار اتفاق افتاد ...آیا برای محمد رضا شاه در آن سالها امکان داشته که با ۲ ابر قدرت در آن جزیره با نیروی دریایی آن زمان بجنگد؟ مستحضر هستید که انگلستان همیشه حضور داشته و برای دادن امتیاز پالایشگاه به امریکا از امتیازات کلانی بر خوردار شده...در سیاست بین الملل وقتی کار با ملاطفت پیش نرود،
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:49
علیرضا خان - لندن - انگلستان
چاره جنگ است...آیا محمد رضا شاه پهلوی در آن سال با آن نیروی دریایی میتوانست با ۲ ابر قدرت و عربستان بجنگد؟. در سوم شهریور ۱۳۲۰ کشور ایران بوسیله قوای سه کشور انگلستان، شوروی و آمریکا اشغال گردید و رضا شاه از سلطنت خلع گردید و دولت انگلیس خواستار سلطنت پسر محمدحسن میرزا نوه محمدعلی شاه قاجاربود ولی ولیعهد وقت یعنی محمد رضا شاه به سلطنت نشست...از آن سال تا سال ۱۳۲۹ که سال ملی شدن نفت بود، سالهای هرج و مرج و شورش نامیده شدند..دربهمن ماه ۱۳۲۷ ماجرای ترورشاه در دانشگاه تهران اتفاق افتاد بدین معنی که ایران تا آن سالها کاملا درگیر مسائل داخلی خود بوده، تقصیری که همه میدانند نه متوجه محمد رضا شاه بلکه خود قربانی و درگیر ان بوده این همه در حالیست که جزیرهٔ بحرین از سال میلادی ۱۷۸۳، به دست خاندان آل خلیفه (که از اعراب شبهجزیرهٔ عربستان بودند) افتاد که از قرن نوزدهم تا سال ۱۹۷۱ تحتالحمایهٔ انگلیس بودند و در دوران قاجار و پهلوی، ایران هنوز دورادور مدعی مالکیت بر بحرین بود.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:49
علیرضا خان - لندن - انگلستان
تا آنکه حکومت بحرین که تحت نفوذ انگلیس بود برای تأثیرگذاری بر نتیجه نظرخواهی مصمم شد تا ساختار جمعیتی این سرزمین را با اکثریت دادن به عربها دگرگون سازد. در این راستا هزاران فلسطینی و نیروی کار عرب از کشورهای منطقه به بحرین هجوم آوردند و پس از ان اقدام به سر شماری کردند ؛ ۶۰ در صد عرب ،۲۰ درصد هند و پاکستانی، ده در صد ایرانی و ده در صد از ملل دیگر بودند. بدینسان ایران با توطئه ای که توسط بریتانیا صورت پذیرفت به ناچار ادعای حاکمیت بر بحرین را کنار گذاشت. کسانیکه میگویند شاه چرا شاه چرا اگر راه حل ندهند ایراد مغرضانه است..اگر شاه در ان زمان با بحرین که عملا از دسترس ما دور بود و دست اجانب از قبل از پادشاهی خانواده پهلوی در آن جزیره دراز بود و مدیریت و نظارت میکرد، به جنگ بر میخاست، نمی توانست در سال ۱۳۵۰ که ۳ جزیره تنب کوچک و بزرگ و ابو موسی را گرفت، آنها را به نفع خود مصادره کند...
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:51
علیرضا خان - لندن - انگلستان
در آن زمان صدام بلوایی به پا کرد و از کشور های عرب منطقه کمک خواست که موضوع را به سازمان ملل ارجاع دهند ولی هیچکدام از دول اعراب جرات نکردند..دقت کنید، جرات نکردند در مقابل قدرت شاه که در آن زمان قدرت نظامی بسیارقوی تبدیل شده بود (سال ۱۳۵۰) ، دم بر آورند و ۳ جزیره توسط ایران مصادره شد. mihanesabz تورنتو−کانادا .. دوست من تاریخ و شخصیتهای تاریخی رو نمیشه عوض کرد.چه از محمدرضا شاه و خمینی خوشمون چه بدمون بیاد اولی در جهت آبادانی ایران و دومی در جهت ویرانی ایران قدم برداشتند.
‌چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:53
mihanesabz - تورنتو - کانادا
علیرضا خان - لندن - انگلستان// دوست عزیز، به طور کامل مطلبتان را خواندم. موضوع از نظر تاریخی‌ کاملا صحیح است اما شما در نتیجه گیری دچار مغلطه‌ای بزرگ شدید! یک مثال میزنم: فرض کنید دزدی مسلّح به خانه تان وارد میشود و می‌گوید من قرار است از این به بعد در این منزل زندگی‌ کنم و اتفاقا ۱۰ سال هم در کنار شما به زور اسلحه زندگی‌ می‌کند. شما چه می‌کنید؟ آیا معقول است که بگویید حال که دزد‌ ۱۰ سال در این خانه زندگی‌ کرده پس بهتر است به محضر برویم و خانه را به نام دزد‌ کنیم؟ من هم می‌دانم که ایران را یارای برابری و جنگ با بریتانیا نبود و اصولا از این نظر هیچ ایرادی به شاه وارد نیست.
‌پنجشنبه 16 مرداد 1393 - 05:42
mihanesabz - تورنتو - کانادا
ایراد اول‌ این است که چرا شاه به درخواست بریتانیا برای برگزاری رفراندوم که نتیجه آن‌ از ابتدا هم مشخص بود گردن گذاشت؟ ایراد دوم این است که چرا بعد از رفراندوم و در حالی‌ که ایران همچنان می‌توانست با ترفندی دیپلماتیک نتیجه رفراندوم را غیر قابل قبول اعلان کند نتیجه رفراندوم را پذیرفت! ایراد سوم و اصلی‌ نیز اینست که چرا به طور رسمی‌ پای ورقه جدایی بحرین را امضا کرد در حالی‌ که حتّی با فرض پذیرفتن نتیجه رفراندوم، مجبور به این کار نبود و هیچ جنگی هم ایران را تهدید نمیکرد چون تنها راه حل بریتانیا برای جدایی بحرین، دیپلماسی یعنی‌ موافقت مجلس ایران (فیلم گریه و زاری و التماس ایرج پزشکپور به نمایندگان مجلس برای عدم تصویب طرح جدائی بحرین از ایران در یوتیوپ موجوده دوست گرامی‌) و امضای شاه بود. خلاصه اینکه جناب شاه، خانه را در محضر و به شکل رسمی‌ به نام دزد‌ کرد.
‌پنجشنبه 16 مرداد 1393 - 05:45
andisheh mehr - لندن - انگلیس
دوست عزیز علی‌ رضا خان -لندن، از مطالب جالب و آموزنده شما ممنونم.به نظر من هم اهمیت استراتژیک جزیره‌ ابوموسی،تنب کوچک و بزرگ در مجاورت تنگه هرمز بسیار بالاتر از بحرین می‌باشد.همینطور که شما فرمودید چه ما از شاه و خمینی بدمون یا خوشمون بیاد تاریخ عوض نخواهد شد.یاد شاه گرامی‌ و روحش شاد که با شجاعت هر چه تمام این جزایر با اهمیت استراتژیک را بعد از ۵۰ سال به آغوش‌ میهن مان بازگرداند.امروز هم مسئولین کشورمان باید هشیار باشند و بدانند که حقانیت ایران بر این جزایر قابل مذاکره نیست .مهم نیست که کلمه (اشغال) در این قرارداد ذکر شده یا خیر به هر حال تا وقتی‌ که ایران در این جزایر حضور دارد هیچ کشوری نمی‌تواند این حق را از ایران زأیل سازد.با سپاس.
‌پنجشنبه 16 مرداد 1393 - 13:36
علیرضا خان - لندن - انگلستان
mihanesabz - تورنتو - کانادا - دوست من خوشحالم که بالاخره از نظر تاریخی ماجرای بحرین را پذیرفتید.چون در اولین پستتون نوشتید خاندان پهلوی ایران رو نابود کرد.برای جواب شما در مورد پستها باید باز به تاریخ استناد کنم که شما که انسان منصفی هستید قادر به یک سرچ ساده و یافتن حقیقت در اینترنت هستید و برنامه های فراوانی پیرامون بحرین موجود است.اما اتفاقا شما در مثالتان مغلطه بزرگی کردید.اولا دزد مسلح به خانه من وارد نشده و وارد خانه ای شده که عملا در 150 سال گذشته, هیچ حاکمیتی بر روی اون خانه نداشتم و در اون 150 سال هم دزد در خانه بود و من نبودم و به دلایلی که گفته شد یارای مقابله هم نداشتم پس اون دزد خودش حالا یه جورایی صاحب خانه شده.دوما شما اگر مطلب رو درست خونده بودید ساختار جمعیتی بحرین در کمترین زمان به نفع اعراب تغییر کرد. من هیچوقت ادعا نمیکنم محمدرضاشاه بدون عیب و نقص بوده اما برخلاف شما معتقدم میلیونها برابر سردمداران حکومت فعلی دلش برای ایران و ایرانی میتپید و این موضوع نیازی به باور من و شما نداره تاریخ و باور فعلی ایرانیان موید این امر هست.
‌پنجشنبه 16 مرداد 1393 - 14:17
احسان 2182 - شهرضا - ایران
عرب های ملخ خور یک کاری نکنید که پرچم ایران بالا همون برج العرب نصب کنیم و اسمش بگذاریم برج همیشه فارس
‌پنجشنبه 16 مرداد 1393 - 22:25
senator x - تهران - ایران
mihanesabz - تورنتو - کاناد:اگر ما بدنبال چوپان هستیم,افتخاریست, شماهارا بگو که بدنبال گاو وگوساله راه افتادید, اونهم از نوع فاسدش.
جمعه 17 مرداد 1393 - 07:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.