منشأ شعر «علی ای همای رحمت» شهریار پیدا شد

 شعری که گفته می‌شود، منشأ شعر «علی ای همای رحمت» شهریار است، پیدا شد.

یک پژوهشگر ادبی در دانشگاه تبریز با بیان این‌که شهریار در این غزل به استقبال شعری از «مفتون همدانی» رفته، آن را «اقتباس ادبی» خواند و گفت: مقایسه این دو سروده نشان می‌دهد که شعر مفتون همدانی «طفلی نارس» بود که قریحه کم‌نظیر شهریار و قدرت ادبی بی‌نظیر او، آن را به «جوانی برومند و بارور» تبدیل کرده است.

محمد طاهری خسروشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: شعر مورد ادعای جواد محقق (که گفته بود شعر مطرح «علی ‌ای همای رحمت» پیش‌ از شهریار در دیوان شاعر دیگری آمده است)، سروده مفتون همدانی، از شاعران سده چهاردهم هجری و معاصر استاد شهریار، است.

او با ارائه رونوشت صفحه‌هایی از دیوان اشعار مفتون همدانی گفت: برخلاف آن‌چه آقای جواد محقق ادعا کرده است، میان این شعر و سروده مرحوم استاد شهریار، تفاوت‌های بنیادینی وجود دارد و هرگونه شائبه سرقت و انتحال از ساحت شهریار شعر ایران مبراست.

او با بیان این‌که مباحث علمی جای مناقشات رسانه‌یی نیست، خاطرنشان کرد: اگرچه بر اساس قرائن شعری، مرحوم استاد شهریار به استقبال این شعر رفته است، ولی این «اقتباس ادبی» در برابر استقبال بی‌نظیر دل‌های شیعیان و ایرانیان از سروده شهریار، ارزشی برای مطرح شدن ندارد.

طاهری خسروشاهی گفت: برخی ابیات موجود در غزل مفتون همدانی نشان می‌دهد که مرحوم استاد شهریار این شعر را دیده است. البته هرکس اندک آشنایی با عالم شعر داشته باشد، در همان نگاه اول، متوجه لطافت‌های موجود در شعر شهریار و تفاوت‌های بنیادین این دو شعر از حیث سبک‌شناسی و ذوق هنری می‌شود.

این محقق دانشگاه تبریز افزود: تکرار چند عبارت و اشتراک وزن و قافیه در این دو شعر، به هیچ وجه نشانه‌ای از «سرقت» و «انتحال» نیست. جایگاه بی‌نظیر ادبی استاد شهریار از این قبیل اتهام‌ها دور است و باید گفت شعر «همای رحمت» به درستی در تاریخ ادبیات ایران به نام مرحوم استاد شهریار ثبت شده است.

او در اثبات ادعای خود مبنی بر وجود برخی اشتراک‌های لفظی در هر دو شعر و استقبال مرحوم شهریار از سروده مفتون همدانی، به نقل شواهد ادبی این دو غزل پرداخت و گفت: برخی اصطلاحات و عبارات موجود در سروده مفتون همدانی از باب استقبال ادبی، در شعر مرحوم استاد شهریار تکرار شده است:

مفتون: علی ای همای وحدت تو چه مظهری خدا را / که خدا نمود زینت به تو تخت انّما را

شهریار: علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را / که به ماسوا فکندی همه سایه هما را

مفتون: علی ای که داد احمد به کفت لوای حمدش / که علم کند یدالله به دو عالم آن لوا را

شهریار: به جز از علی که آرد پسری ابوالعجایب / که علم کند به عالم شهدای کربلا را

مفتون: چه سکندری سکندر ز تو خورد ریخت آبش / چو به خضر واسپردی، سرِ چشمه بقا را

شهریار: به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند / چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را

مفتون: تو اگر ز کعبه بت‌ها به زمین نمی‌فکندی / به خدا کسی به عالم نشناختی خدا را

شهریار: دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین / به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

طاهری افزود: مقایسه این دو سروده نشان می‌دهد که شعر مفتون همدانی «طفلی نارس» بود که قریحه کم‌نظیر شهریار و قدرت ادبی بی‌نظیر او، آن را به «جوانی برومند و بارور» تبدیل کرده است.

این پژوهشگر با اشاره به شرح حال مفتون گفت: مورخان، مفتون همدانی را انسانی آزاده، عرفان مشرب و پاکدل معرفی کرده‌اند. عشق به ساحت امام علی (ع) از اشعار او متجلی است؛ ولی مطالعه آثارش نشان می‌دهد که سروده‌های او دارای ضعف تألیف بسیار است؛ چنان‌چه مرحوم ابراهیم صفایی، از مورخان ادبی و نزدیکان مفتون، سروده‌های او را «دارای اصطلاحات بسیار نامأنوس» معرفی کرده است؛ بنابراین مقایسه شعر او با اشعار شهریار به عنوان یکی از سرآمدان غزل فارسی، امری نادرست و اشتباه است.

او با اشاره به مصاحبه جمشید علیزاده، یکی از شهریارشناسان ایران، آن را روشنگرانه خواند و گفت گفت: به راستی که غزل «همای رحمت» آیینه‌دار تاریخ تشیّع در ایران است و نباید با طرح مجادلات غیرضروری، آن هم در روز بزرگداشت شهریار، دامن سلطان غزل ایران را به این قبیل مناقشات ناخوش آلوده کرد. مردم مسلمان و شیعه ایران، شهریار را به درستی با «همای رحمت» می‌شناسند و ایجاد تردید در اصالت این انتساب، گناهی نابخشودنی به این اعتقاد دینی است.

این محقق ادبی ادامه داد: از پژوهشگر باسابقه‌ای چون آقای جواد محقق بعید است که تفاوت دو اصطلاح ادبی «استقبال» و «انتحال» را نداند. من چون در سخنرانی وی نبوده‌ام، نمی‌توانم قضات درستی درباره ادعای او داشته باشم؛ اما اگر آن‌چه در خبرگزاری‌ها به نقل از او آمده، درست باشد، سخنرانی او مصداق بارز «اتهام‌افکنی» و «تشویش اذهان عمومی» است.

طاهری با استقبال از پیشنهاد جمشید علیزاده، به ضرورت تشکیل «بنیاد حفظ آثار استاد شهریار» اشاره کرد و گفت: شهریار در زمان حیات خود از سوی شاعران چپ‌گرا و کمونیست مورد هجوم بود. آن‌ها شهریار را تهدید می‌کردند که نباید به عرصه شعرهای دینی و انقلابی وارد شود. اندکی بعد در اواخر حیات شهریار، جریان دیگری نیز به سروده‌های ترکی آذری او دست‌درازی کرد و با تغییر لهجه شعرها از «ترکی تبریزی» به «ترکی باکویی» یک دیوان جعلی به نام «اشعار ترکی استاد شهریار» منتشر کرد. حالا هم این دست از آستین دیگری بیرون آمده و کار را به جایی رسانیده که در اصالت انتساب معروف‌ترین سروده مذهبی شاعر، تشکیک کرده است.

او افزود: حالا که از دودکش دستگاه‌های متولی این کار، بویژه بنیاد موسوم به شهریار که ظاهراً زیر نظر فرهنگستان زبان فارسی اداره می‌شود، دودی بلند نمی‌شود، تشکیل بنیاد حفظ آثار شهریار و اداره آن توسط نهادهای مردمی و غیردولتی، امری ضروری است.

به گزارش ایسنا، در پی صحبت‌های جواد محقق که در مراسم بزرگداشت شهریار گفته بود، شعر مطرح «علی ‌ای همای رحمت» پیش‌ از شهریار در دیوان شاعر دیگری آمده است، مفتون امینی - شاعر و از دوستان محمدحسین شهریار - این موضوع را تأیید کرد و گفت، شعری را در این وزن و مضمون در دیوان شاعر دیگری دیده که احتمالا ذاکر تبریزی یا جویای تبریزی بوده است.

او با بیان این‌که این سرقت ادبی نیست، گفت: این موضوع به این معنی است که شعر «علی ای همای رحمت» کاملا از شهریار نیست. یعنی اگر شعر شاعر قبلی نبود، امروز شعر «علی ای همای رحمت» شهریار هم نبود و از این نظر، شاعر پیش از او نسبت به شهریار فضل تقدم دارد.

در این بین که جواد محقق گفت، به درخواست پژوهشگران تبریزی قول داده تا فعلا در این‌باره صحبت نکند، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی، گفت: شبهه‌افکنی در تعلق شعر ولایی «علی ای همای رحمت» به استاد ملک سخن، شهریار، عملی ناجوانمردانه است.

محمدعلی مجاهدی هم با اشاره به موضوع «توارد» در ادبیات گفت: نمی‌توانیم بگوییم شهریار و دیگر شاعرانی که احیانا چند بیت از شعرشان شبیه شعر دیگر شاعران است، سارق ادبی‌اند.

اما هادی بهجت تبریزی، فرزند مرحوم محمدحسین تبریزی (شهریار)، با اشاره به استقبال شهریار از یک غزل حافظ در شعر «علی ای همای رحمت»، در عین حال می‌گوید، شعر شهریار گویا شباهت‌هایی با شعر یک شاعر همدانی دارد و پدرش در زمان حیات از این شباهت مطلع بوده است.

از زمان طرح این موضوع در رسانه‌ها از شاعرانی همچون صهبا و ژولیده نیشابوری نیز به عنوان شاعرانی یاد شد که شعرشان منشأ شعر «علی ای همای رحمت» شهریار بوده است.

+63
رأی دهید
-60

دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
شهریار بزرگتر از اینه که کسی بتونه زیر سوال ببرتش!حسادت تا این حد!مسلما شهریار یکی از شاعران بزرگ دوره معاصر بود.یاشاسین شهریار
شنبه 6 مهر 1392 - 11:19
gone with wind - دزفول - ایران
شهریار را به این خاطر بزرگش کردند که بیشتر اشعار خمینی را او گفته است و گرنه چنان‌ تحفه‌ای هم نیست!. شاعر مجیزگوی آخوندها که بود حالا مثل اربابهایش، دزد هم از آب درآمد!!!!
شنبه 6 مهر 1392 - 12:21
چراغعلی - کرمان - ایران
از اول هم پیدا بود تو چنته این شاعر دربار جمهوری اسلامی بیش از آن گرفتار افیون است که پنگی به ذوق وقریح دیگران نکشد وسرقت بیشرمانه ای نداشته باشد به غزل های سعدی وحافظ نگاه کوچکی بیندازید وببینید این مردک چقدر اشعار این دو شاعر را یا استقبال کرده یا تضمین وبه زیبائی وفاخر بودن غزل های این دو نامدار .. زده وبالاخره دزدی از این فاحش تر که باز هم دست ماله کشان که هم در دنیای سیاست فراوانند وهم در دنیای هنر از آستین کثیفشان بیرون آمده وروی دزدی این مردک ماله کشی می کنند سال ها بود به بچه هایم می گفتم این افیونی قریحه ای دارد ولی مایه ندارد و می گفتم حتی احمد رضا احمدی چرند گو هم از این مردک شاعر تر است چون حداقل احمد رضا احمدی خزعبلاتی می گوید که خودش سر هم کرده از این وآن کمتر دزدی کرده منظور ناخنک آقای احمد رضا احمدی به شاملو وکد کنی است . خوب من که خدا ندارم شکر به در گاه ادیبان که سرانجام یک دزد هنری به جامعه .. تخیلی ادب ایران معرفی شد
شنبه 6 مهر 1392 - 11:42
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
این شهریار همونی نیست که بر وصف خمینی هم شعر گفته؟ این شعری که در مورد علی‌ گفته کاملا هم ردیف و هم صداست با شعر شنگول همدانی که. بچه هم بخونه میفهمه که از اون بابای همدانی کپی کرده.
شنبه 6 مهر 1392 - 12:41
anti velayat - زنجان - ایران
هبه نظر من شهریار بهترین شاعر معاصر ایرانه . حالا یه اقتباسی از اون شعر کرده. برید دیوانش رو کامل بخونید بعد قضاوت کنید
شنبه 6 مهر 1392 - 13:19
صفای دل - شیراز - ایران
از قدیم گفتن انچه که از دل براید لاجرم بردل نشیند...سخن و شعر شهریار هم چون از دل بود تا ابد ماندگار خواهد ماند و مطالب کذب و دروغین شما هم کمترین آسیبی به اشعار پرمفهوم این استاد بزرگ نخواهد زد.....به جز از علی که آرد پسری ابوالعجائب....که علم کند به عالم شهدای کربلا را....روحش شاد
شنبه 6 مهر 1392 - 13:53
eleman - برمن - آلمان
کاملا واضح است که شهریار این شعر رو دزدیده. حالا کمی‌ تغییرش داده جای بحث نیست. اما هر بچه ای‌ هم که شعر‌ها رو مقایسه کنه میفهمه که شعر شهریار از اون یکی‌ برداشته شده. دزدی که شاخ و گوش نداره.
شنبه 6 مهر 1392 - 14:15
مهرداد2538 - تهران - ایران
gone with wind - دزفول - ایران_ کاملاً با شما موافقم.
شنبه 6 مهر 1392 - 15:31
prince of darkness - دبی - امارات
هر دو شعر مالامال از کفر و شرک به الله متعال میباشد...به علی شناختم من بخدا قسم خدارا؟؟ یعنی اگر علی بدنیا نیامده بود تو خدا را نمیشناختی؟یعنی قرآن و آسمان و زمین و انسانها و مخلوقات همه و همه باعث نشدند تو خدا را بشناسی فقط علی باعث شد خدا را بشناسی؟ با این حساب علی(ع) از محمد(ص) مهمتره دیگه؟؟ برو ای گدای ...که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را...شما که میگید علی (ع) وقتی نماز میخواند چنان از خود بیخود میشد که کاملاً از محیط اطرافش بیخبر میشد اونوقت چجوری هنگام نماز انگشترش را به گدا داده؟استاد شهریار شاعر بزرگی است ولی این شعر او مالامال از شرک و کفر و غلو در حق مقام علی (ع) میباشد...علی (ع) میفرمایند :دو نفربخاطر من بهلاکت میرسند.کسی که بیدلیل در حق من تهمت ناروا بزند و دیگری کسی که در حق من غلو وزیاده روی کند...که استاد در این شعر جزو گروه دوم هستند
شنبه 6 مهر 1392 - 13:56
odin - انتورپن - بلژيك
شاعری که مجیزگو و درباری بشه، خود بخود استعداد و خلاقیتش هم از بین میره و مجبوره که سرقت ادبی بکنه. متاسفانه استاد شهریار بخاطر اعتیادش وابسطه به رژیم شد و خمینی هم اشعار سفارشی خودش را ازو گرفت. در ضمن زمانی که سند سرقت ادبی منتشر میشه دیگه سارق ، بزرگی و کرامتش بر مبنی شواهد از بین میره و نمیشه با کلمات بزرگ و عظیم و فرزانه و .. او را بزرگ جلوه داد.حیف که شهریار با خودش چنان کرد. حیف.
شنبه 6 مهر 1392 - 17:37
paksan - آمریکا - آمریکا
کاملاً مشخصا که شعر قدیمی رو آپ دیت کرده و با توجه به شرایط و افکار روز تغییرش داده . بعضیا چرا می خوان یه چیزی رو انکار کنند ...یه نگاه بکنید به تاریخ سروده شدن این شعر در دیوان همدانی مشخص میشه که این شعر آپ دیت شده توسط شهریار و اصلاً همون شروعش که علی ای همای وحدت/رحمت و داستانی که شعر میگه کاملاً موضوع رو مشخص میکنه که شهریار شعر قدیمی رو با توجه به اتفاقات و یا مسائلی که امروز مهم تره بیان کرده ...ایرادی نداره ولی حق و عدالتش این بود که اگر کسی چیزی رو به قرض میگیره اعلام کنه و این نشون صداقت افراد هستش و این نشون میده شهریار استعداد داشته ولی خودخواه بوده و به نظرم این مقدمه ای برای کنکاش بیشتر درباره کارهای ایشون خواهد بود.
شنبه 6 مهر 1392 - 17:42
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
gone with wind - دزفول - ایران...شهریار بزرگ هست نیازی به بزرگ کردن ندارد. هر کسی یه فراخوروسعت فکر و اندیشه اش مسایل و شخصیتها را می بیند و ارزیابی می کند. تصور می کنم که افکارت هم مثل اسمت بر باد رفته باشند..بی سواداول برو تحقیق کن بعد اظهار فضل کن...
شنبه 6 مهر 1392 - 17:33
paksan - آمریکا - آمریکا
شهریار اگر می دانسته که داره شعر کس دیگه ای رو بازسازی میکنه و نگفته باید گفت سرقت . این موضوع کپی رایت شاید 40 سال پیش در ایران قابل فهم نبود ولی امروز دیگه همه می فهمند که دستکاری و کپی و تغییر آثار دیگران و بعد ثبت کردن به نام خود چیزی جز سرقت نیست حالا ادبی باشه یا پزشکی و .. پس لطفاً مسئولین کم سواد و نون خورهایی که از بقل دیگران به جای رسیدن شعار ندن مردم خودشون می فهمند که حقیقت چیه و نمی شه حقیقت رو هم با مصلحت و این چیزا مخفی کرد
شنبه 6 مهر 1392 - 17:52
علیرضا خان - لندن - انگلستان
شهریار شاعر توانایی هست شکی هم نیست اما نه در حدی که بزرگش کردند و روز درگذشت ایشون بشه روز شعر و ادب پارسی, روز شعر ادب پارسی باید تاریخی مرتبط با فردوسی بزرگ باشه.شاعران بسیار تواناتری وجود دارند مثل شادروان مرتضی طائی شمیرانی متخلص به طائی, معروف به صائب ثانی و حکیم ابراهیم ناعم, متخلص به ناعم, و و و و و و.اما همیشه رسم بر این بوده که بزرگان چندین سال بعد شناخته بشند مثل خیلی از مشاهیر دیگر در تمام دنیا.
شنبه 6 مهر 1392 - 17:43
hovakhshatare - تهران - ایران
شهریار اصولا عددی نبود در ادبیات ایران. فقط رژیم بزرگش کرد چون مدح خمینی و خامنه‌ای و رفسنجانی رو می‌گفت. یه قصیده‌ی 150 بیتی برای رفسنجانی گفته، حالا خودتون قضاوت کنید. شعر «علی ای همای رحمت» هم به جز این که از روی شعر مفتون اقتباس شده از لحاظ ادبی هم چیز خاصی نیست و حتی دارای اشکالات و ایراداتی هم هست که اگه کسی خواست می‌تونم براتون اشکالاتش رو بشمرم. کلا شهریار بیشتر از حقش بزرگ شده و فقط یه شاعر معمولی بوده که صدها شاعر بهتر از اون توی مملکت‌مون داریم که چون مجیز دولت رو نمی‌گن دولت هم نمی‌ذاره مشهور بشن.
شنبه 6 مهر 1392 - 18:17
30omin - تهران - ایران
پس منظور علی دایی از تبریزی هم پیدا شد.
شنبه 6 مهر 1392 - 19:50
Ghomsheh - فیرفکس ویرجینیا - امریکا
تقلب که دیگر شاخ و دم ندارد. اقای شهریار می بایست در شعرش اشاره ای با شاعر اصلی می کرد. فردوسی بزرگ که بیش از سه هزار بیت شعر را از دقیقی در شاهنامه اورده است صریحا در شاهنامه از او یاد می کند. این نادرست است که شهریار بیشتر اشعار خمینی را سروده است ولی این درست که شهریار در مدح خمینی غزلی را سروده است. اخوان ثالث را علی خامنه ای مجبور کرد تا شعری در باره انقلاب بسراید که اخوان غزلی را با این مطلع سرود که بین مردم بنام شاعری گمنام پخش شد:. گرانقلاب این بود یاران بما بگویید ما انقلاب کردیم یا انقلاب ما را. البته بدستور خامنه ای اخوان را از بنگاه انتشاراتی فرانکلین که تنها منبع در امد اخوان بود اخراج کردند. یاد اخوان زند باد.
شنبه 6 مهر 1392 - 18:42
kordman - بردا - هلند
کاربه این ندارم که شعر ازکیست ولی دینداران موحدمی دانندکه این شعربسیارغلوکننده درمورد حضرت علی شیرخدا می باشد.اگرحضرت رسول اکرم محمدمصطفی(ص)نبودکی اصلا ایشان رامی شناخت؟اگررسول سرورنبوداصلایکی ازصحابه به این درجات عالی قطعانمی رسیدند.این شعرموحدان بخوانندتا به عمق فاجعه پی ببرید.
شنبه 6 مهر 1392 - 20:39
paksan - آمریکا - آمریکا
شهریار شاعر پارسی گوی بود و هست ولی اینجا شعر همدانی رو آپ دیت کرده ولی نگفته و بزرگی و بزرگ کردای این بود که از او یادی می کرد ولی شاید اعتیاد باعث شده که یادش بره
شنبه 6 مهر 1392 - 20:49
persianlover - لندن - انگلستان
ما و دنیا شهریار رو به خاطر حیدر بابا میشناسیم، حالا این شعر هم که در وصف حضرت علی هستش. حالا حسودها بترکین از حسادت.
شنبه 6 مهر 1392 - 20:57
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
شعرا از اشعار هم بارها استفاده کرده اند حافظ از شعر یزید فردوسی از دقیقی و .. در ضمن اکثر شعرا درباری بوده اند و فردوسی هم اشعارش را برای فروش به سلطان محمود سروده و از او هم تعریف کرده که پس از عدم خرید شعرش توسط سلطان تمجید به سب بدل شده. اما در مورد شهریار آنچه او را شهره کرد یک منظومه ترکی به نام حیدر بابا است البته چون در عصر معاصر شاعر فارسی گوی مطرحی نداشتیم اشعار فارسی شهریار غنیمتی است برای فارسها
شنبه 6 مهر 1392 - 21:14
hamidla - هامبورگ - المان
شهریار شاعر بزرگ فارسی گوی ، باعث افتخار ایران زمین.
شنبه 6 مهر 1392 - 21:46
yashainiran - ایران - ایران
ضد آذری زبانها چه کامنتهایی که نگذاشته اند! اگرشهریار فارس زبان بود چه وصفهایی که نمی کردند. عزت و احترام شهریارعزیز را در کشور آذربایجان ببینید که شاعر خودشان میدانند
شنبه 6 مهر 1392 - 22:22
yashainiran - ایران - ایران
پس با این حساب مجموعه بی نظیر حیدربابا و سهندیم که بهنرین ادبیات زبان آذری را دارد هم اقتباس است! کاش زیان آدری بلد بودید و با خواندن مجموعه های استاد شهریار پی به عظمتش می بردید
شنبه 6 مهر 1392 - 22:32
کبالت3 - کرج - ایران
حالا خود مفتون هم احتمالا این یه شعر رو هم از یکی دیگه اقتباس یا کش ادبی فرموده چون بقیه شعرهاش رو که میخونی از بند تنبون هم سست تره این یه دونه با بقیه شعر آلات دیگش فرق میکنه کبلائی.
شنبه 6 مهر 1392 - 21:36
کوین پارسی - تورنتو - کانادا
من که یادمه حتی استادای ادبیات فارسی ما توی دانشگاه، بیست سال پیش هم برای شهریار و شعر او منزلتی قائل نبودند. منتهی دیگه بین چند تا ببو باقالی مثل حداد عادل، شهریار هم واسه خودش شاعریه. من که شخصا از اشعار شهریار خوشم نمیاد. نظر شخصی منه کاری هم به مجیز گوئی این مرحوم ندارم. کلا شعرش یه دل من یکی نمی شینه. نظر بقیه هم واسه خودشوون محترمه.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 01:33
چراغعلی - کرمان - ایران
من شعر شهریار را خوانده ام یعنی تمام شعرهایش را که به چاپ رسیده خوانده ام ولی دیگر نخواهم خواند یعنی قبل از آگاهی از سرقتش هم یعنی از زمان مدیحه سرائیش به خاک سپردمش هم خودش وهم اشعارش را ومن چاکر همه ترک ها بلوچ ها عرب های سرزمینم کرد ها لرها ترکمن ها طالش ها وهر فومی هستم وبه احترام این هم وطنانم به پیشگاهشان تعظیم می کنم جز فرقه آخوند و آخوند پرست شهریار شاعر بوده کسی که این را انکار نکرده اما این را میدانید که از هر
یکشنبه 7 مهر 1392 - 01:41
چراغعلی - کرمان - ایران
چرا ما نژادپرستی می کنیم وبه جای رای به انصاف دادن هر نابجائی را با بر چسب های قومی ونژادی می خواهیم خوب وبجا به دیگران حقنه کنیم شهریار اگر کاشی یاقمی یا شیرازی هم بود به این کارش می گفتند دزدی حالا هم که آذری زبان است باز هم دزدی کرده . حداقل اگر اشاره ای به منبع کارش می کرد وعزت هنری یک انسان دیگر را پای مال نمی کرد کارش خوب نبود ولی در مظان اتهام دزدی قرار نمی گرفت. شهریار شاعر بود قریحه داشت ولی مجیز گو بود به هنر خیانت کرد شخصی مثل رفسنجانی خامنه ای وخمینی که دشمنان قسم خورده مردم ایران هستند وبا دسیسه کشورمان را غصب کرده اند نباید توسط شاعری مدح وستایش شوند مگر آن که آن شاعر خائن به مردمش باشد وخیانتکار در هر لباسی فاقد ارزش انسانیست
یکشنبه 7 مهر 1392 - 01:38
چراغعلی - کرمان - ایران
من شعر شهریار را خوانده ام یعنی تمام شعرهایش را که به چاپ رسیده خوانده ام ولی دیگر نخواهم خواند یعنی قبل از آگاهی از سرقتش هم یعنی از زمان مدیحه سرائیش به خاک سپردمش هم خودش وهم اشعارش را ومن چاکر همه ترک ها بلوچ ها عرب های سرزمینم کرد ها لرها ترکمن ها طالش ها وهر فومی هستم وبه احترام این هم وطنانم به پیشگاهشان تعظیم می کنم جز فرقه آخوند و آخوند پرست شهریار شاعر بوده کسی که این را انکار نکرده اما این را میدانید که از هر
یکشنبه 7 مهر 1392 - 02:59
Cyrusiii - لیدز - انگلستان
شهریار بزرگترین غزل سرای دری پس از حافظ است. اقتباس از شعر دیگران در ادبیات کلاسیک ایران رسمی‌ دیرینه‌ بوده و هست. شهریار در بین ما نیست که از خودش دفاع کنه، اون آقایون که بهش توهین میکنند هم دارن به شخصیت اندک خود توهین میکنند.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 03:54
yashainiran - ایران - ایران
چراغعلی - کرمان - ایران. زیاد تند نرو . بدبختی ما ایرانی ها اینه که زودباوریم و همه چیز را بدون اینکه سندش ارائه بشه، با نقل قول از کسی و یا منبعی باور می کنیم. برایتان متاسفم ترکیه مولوی را شاعر خودش میداند، آذربایجان شهریار را و فردا هم با حمایت شما زودباورها، افغانستان را شاعر خود خواهد کرد.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 07:45
MicroNano - تبریز - ایران
هر چند از روز اول عضویت بنا داشتم که چیزی ننگارم:. متاسفم از افرادی که منتظرند خبری کار بشه و هر چه عقده و حقارت دارند به نوعی با کامنتهایشان بروز دهند. رنگ رخسار خبر دهد از سر درون - نوع نگارش و بیان و ادبیات دوستان نشانگر شخصیت نازل و حقیری است که دارند. خواندن کامنتهای برخی کاربران سایت جزو تفریحات روزمره شده است. شهریار نیازی به تعریف و تمجید یا تحقیر امثال شما ندارد چون که قائم به ذات بزرگ است. بدان را نیک دار، اى مرد هشیار! که نیکان خود بزرگ و نیک روزند. بروید همان شاعران گمنام معاصر خودتان را مدح کنید. عزت زیاد
یکشنبه 7 مهر 1392 - 08:24
mehraeen - تهران - ايران
یه بحث بیهوده !. شهریار تو سرآمد بودنش در این دوران هیچ شکی نیست !. و به فرض از یکی اقتباس کرده ، کپی نکرده که ! و دلیل بر این نمیشه که همه اشعارش زیر سوال بره !. اونی هم که اقتباس کرده ، فوق العاده زیباش کرده.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 08:58
Rezanl - امستردام - هلند
علی‌ اگه همای رحمت بود مسلمنا حالشون از این بهتر بود
یکشنبه 7 مهر 1392 - 10:53
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
چقدر تو ایران ادبیسین داشتیم و خبر نداشتیم...هر کسی 2-3 کلاس سواد داره فکر می کنه حتما یک چیزی باید بگه...ای کاش روزی برسه که ما ایرانیها یه درجه ای از فهم و شعور برسیم که تو بحثهایی که سر رشته نداریم ورود بیجا پیدا نکنیم. یک عده علاف و بیکار و از همه بدتر بی فضل و بی دانش همینجوری می گردند و تو هر موضوعی اظهار نظر می گنند. الان هم قرعه افتاده به نام بزرگترین شاعر معاصر:شهریار...بیشتر اونهایی که اون بالا شهریار شناس شده اند شاید یک بیت هم از اشعار ایشان را تا به حال نخوانده باشند.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 11:24
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
Cyrusiii - لیدز - انگلستان...کاملا درست می فرمایید.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 11:26
vurujak - لندن - بریتانیا
این تحقیق که در دانشگاه تبریز انجام شده رو لطفا با دقّت بخونید. در حقیقت این کارِ شهریار رو تائید می‌کنه نه محکوم، این اقتباسِ ادبی‌ هست نه سرقت ادبی‌. بعضی‌ از دوستان بدون مطالعه و با کمترین موضوع سعی‌ می‌کنن اقوام دیدارو محکوم کنن. بکنید این حرفها فقط باعث اختلاف می‌شه. اگر شهریار رو به عنوان شعر فارس قبول ندارید مهم نیس، کیفییت شعر‌های ترکی‌ شهریار اونقدر هست که نیازی به تأیید شماها نداره. ..ادامه
یکشنبه 7 مهر 1392 - 13:49
vurujak - لندن - بریتانیا
شهریار شاعر شعر نو آذربایجان هست، کدام آذری زبان هست که با خواندن سهندیم یا حیدر بابا یه سلام مسرور نشود. شهریار خودش هم دل خوشی‌ از بعضی‌ طعنه ‌ها فارس زبان‌ها نداشته و در چندیم شعر که سانسور شده اینو به صراحت گفته. لطفاً اینو سرچ کنید: الا‌ای داور دانا تو می دانی که ایرانی/چه محنتها کشید از دست این تهران و تهرانی ....
یکشنبه 7 مهر 1392 - 13:57
vurujak - لندن - بریتانیا
در مورد شعر گفتن به خامنه‌ای هم باید گفت باید این کار رو در آن زمان و در آن context قضاوت کرد. از کجا میدانید که ایشان رو مجبور به این کار نکردند. یا اینکه حتا اگر این کار رو هم با میل خودشان کرده اند آیا شاعر آن دیگر قبلا این کاری نکرده اند؟ خود فردوسی مگر شاهنامه رو به درخواست چه کسی‌ نوشت لطفا مطالعه بفرمائید. ثانیا شهریار هرگز جیره خور نبود زندگی‌ ساده و بی‌ آلایش ایشان تأیید این است.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 14:05
siavash33 - کردستان - ایران
شرک مطلقه این شعر خدایش بیامرزد
یکشنبه 7 مهر 1392 - 15:57
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
شاعری که برای خمینی شعر بگه نه فقط اشعارش بلکه تمام شخصیت این مردک چرتی کنار والور بخواب میره زیر سؤال. از دوستان ترک هم میخوام بیشتر به شمس تبریزی بچسبند تا به این چاپلوس و ثناگوی حکومت کثیف جمهوری اسلامی. این همه هنرمند ترک زبان و شایسته داریم ول کنین این مردک را. هنرمند باید آزاده باشه. الآن هم اون دنیا نشسته بقل امام جونش. آدم نباید شعرشناس باشه تا بفهمه که این شعر الهام گرفته از اون یکی شعر نیست، بلکه 90% بی شرمانه کپی شده. در دنیای موسیقی اگه 4 تا نوت شبیه هم باشند میگن دزدی هنری.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 16:57
aram. - کردستان - ایران
بلاخره این علی آقا همای رحمته یا وحدت؟
یکشنبه 7 مهر 1392 - 20:34
کبالت3 - کرج - ایران
..استاد شهریار در تعریف شعر و شعر شاهکار مردم می‌گوید: حقیقت شعر، حرفی است که از دل بر بیاید و در دل بنشیند من در این دوره انقلاب، از این شعر، شاهکارتر ندیدم که، این جمعیت یک‌دفعه فریاد می‌زنند: خدایا. خدایا. تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما
یکشنبه 7 مهر 1392 - 21:43
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
1 ) شهریار از این شاخ به آن شاخ زیاد پرید و در سر پیری نزدیکی اش به رژیم ضد انسانی و ضد ایرانی حکومت دیکتاتوری ملاها قابل سرزنش است خصوصاً شعرش در مداحی خامنه ای ملعون که من نامه اش و شعرش از سایت موسسه هنر ناب اسلامی کپی کردم: بر آستان والای آیت الله خامنه‌ای ریاست جمهوری اسلامی محبوب و امام جمعه بزرگوار تهران تقدیم و توفیق روزافروز ایشان و امام امت و رزمندگان اسلام را شب و روز به دعا مسئلت می‌نمایم. رشگم آید که تو حیدر بابا_بوسی آن دست که خود دست خداست.راستان دست چپ از وی بوسند_که خدا بوسد از او دست براست_در امامت به نماز جمعه_صد هزارش بخدا دست دعاست_من بیان هنرم، یک دل و بس_او عیان هنر از سر تا پاست_او شب و روز برای اسلام_ پای پویا و زبان گویاست_ او چه بازوی قوی و محکم_ با امامی که ره و رهبر ماست_ شهریارا سری افراز به عرش. کو نگاهیش به (حیدربابا) ست. تبریز- دوازدهم ذی‌الحجه/ 1407 هجری قمری مطابق هفدهم امرداد /1366 شمسی.سیدمحمدحسین شهریار (در هشتاد و دو سالگی). ولی شعری هم از او پیدا شده بر علیه ملاها در دنباله.. در 2
یکشنبه 7 مهر 1392 - 22:07
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
2) با اجازه از دوست گرامی و کاربر عزیز - پهلوون مفرد - کلن - المان- که در کامنتش چند وقت پیش این شعر را آورده: زاهدان کز هر سلاحی فتنه و شر می‌کنند _ از عبا هنگامه، وز عمامه محشر می‌کنند- یک سخن کز دل برآید بر لب این قوم نیست _ گر چه از بانگ اذان گوش فلک کر می‌کنند- در دل مردم هراس کیفر اندازندگان_ خود چرا کمتر هراس از روز کیفر می‌کنند؟-ساقیان کوثرند، اما شب از دست خمار _ پای خُم هم می‌خزند و می به ساغر می‌کنند- در کمین اهل ایمان، با کمند کید و کین _ پشت هر سنگی که می‌یابند سنگر می‌کنند- آنچه دین در قرن‌ها کافر مسلمان کرده بود _ این حریفان جمله را یکروزه کافر می‌کنند- چون حقایق مسخ شد؛ دین جز یکی افسانه نیست _ کوردل آنان که این افسانه باور می‌کنند- وای از این بدخبره عطاران؛که از خبط دماغ _ پِشگ را نایب مناب مشک و عنبر می‌کنند - در خرابات آی، کاینجا مُسِلم و گبر و یهود_ جمله از یک جرعه، دل با هم برابر می‌کنند... اگر این شعر واقعاً از شهریار باشد نشان از تضاد در دیدگاهش دارد یا شخصیت نان به نرخ روز خور؟ ولی من شهریار ضد ملا را ترجیح میدهم نه در خدمت ملاها!!.
یکشنبه 7 مهر 1392 - 22:07
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
بنده خدا اگر الان در قید حیات بود، این شعر را تکذیب میکرد این علی که شهریار در موردش نوشته علی دوران پهلوی است ( زندگی با مهر و مهربانی در آمیزش بود)علی جمهوری اسلامی را نشناخته بوده اگر می شناخت یک شعر دیگر در رد نظرات اولیه اش با دلیل و سند و مدرک درمورد جنایات علی مینوشت .
یکشنبه 7 مهر 1392 - 22:24
دانشجوی ایرانی - تهران - ایران
یه زمانی منصور حلاج هم گفت انا الحق!گرفتن دارش زدند همه فقط به ظاهر توجه کردند نه به عمق کلام منصور حلاج!حالا هم شعر شهریار هم میشه گفت همچین حالتی داره!شما باید مضمون شعر شهریار رو دریابید و برای اینکار باید بدور از تعصب بود و انصاف داشت!نباید با نگاه قومیتی یا مذهبی یه موضوع رو بررسی کرد.من فقط در تعجبم که خیلی ها تو این سایت با تعصب قومیتی یا مذهبی یکی از مفاخر بزرگ معاصر ایران رو می کوبند در حالیکه بجای اینکارها کاش کمی می رفتند و شعر و آثارشون رو می خوندند مثل اشعار بی همتای مولانا همچون بشنو از نی...یا منظومه حیدربابایه که واقعا شاهکاری است و چقدر شهریار کوتاه و درست گفت:حیدربابا دونیا یالان دونیادی...سلیمان دان نوح دان قالان دونیا دی/حیدربابا این دنیا دروغی بیش نیست...همان دنیایی است که از سلیمان و نوح به جا مانده است...
یکشنبه 7 مهر 1392 - 22:57
mir1976 - واشنگتن - آمریکا
بدی در ایران بودن و ایرانی بودن همینه. پر از حسادت، تحجّر، کم سوادی، ... یا چنان بالا میبرندت یا به زمینت زنند که نتوانی برخاستن.
دوشنبه 8 مهر 1392 - 04:41
کبالت3 - کرج - ایران
رویان -علی رو هم طاغوتی یاقوتی کردی احسنت ..کلا زمان شاه همه چی خوب بود حتی علی و محمد و اسلام چه دین با صفائی بود و چقدر مزه آبگوشت خوب بود کبلائی.
دوشنبه 8 مهر 1392 - 05:27
shah_par - شيراز - ايران
یادم می آید اواخر دوران محمد رضا شاه توی یک روزنامه شهریار مصاحبه می کردند. در یک خانه مجلل و آنچنانی با یه دست سرویس چای خوری اعلا..بعد از انقلاب تصویری از وی منتشر شد در یک اتاق کوچک با چراغ والور نفتی که یه قوری مندرس روی اون چراغ بود. سن زیادی نداشتم ولی همون موقع از خودش و تظاهرش و نگاه وهم آلودش به دوربین بیزار شدم...اونقدر که 35 سال گذشته ولی از ذهن من نرفته...اونایی که یادشونه تأیید کنن......(اصلا به من چه)
دوشنبه 8 مهر 1392 - 07:19
Cyrusiii - لیدز - انگلستان
shah_par - شیراز - ایران. به تریاک اعتیاد داشت، آدم تریاکی فوق العاده ترسوست، :). این دلیل نمیشه که ایشون شاعر خوبی‌ نبود، همونطور که گفتم، شهریار پس از حافظ بزرگترین غزل سراست.
دوشنبه 8 مهر 1392 - 21:07
30omin - تهران - ایران
Cyrusiii - لیدز - انگلستان فرموده بودید: همونطور که گفتم، شهریار پس از حافظ بزرگترین غزل سراست. به عنوان کسی که عمری را با قلم تراشی اهالی ادب و هنر این سرزمین و اگر قابل بدانید گاهی هم ورق خراشی سپری کرده ام؛ عرض می کنم اینطور بی مهابا نفرمایید.
‌سه شنبه 9 مهر 1392 - 16:36
hkp1390 - تهران - ایران
شهرتبریز است و مشگین مرزو بوم کوی شمس و کعبه ی ملای روم. شهرتبریز است جان قربان جانان می کند سرمه ی چشم از غبار کفش مهمان می کند. از استادشهریار که روز تولدش روز شعر و ادب ایران است.
‌چهارشنبه 10 مهر 1392 - 12:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.