ترانه محمد عساف خواننده ساکن نوار غزه برنده «عرب آیدل»

 


میترا فرهمند ( اسرائیل )

حال و هوای این روزهای مناطق فلسطینی، بویژه در غزه، از یک جشن ملی کمتر نیست و همبستگی ملی آنها شادمانی بزرگی را بر فضای زندگی‌شان گسترانده است.

غزه که جوانانش به داشتن اسلحه و نشانه‌های «مقاومت» مشهور بوده‌اند، این هفته‌ها جوانان خود را در حالی می‌بیند که آنها شادمانه در خیابان‌ها می‌رقصند و کف می‌زنند.

فلسطینی‌ها پیروزی سیاسی کسب نکرده‌اند بلکه از برنده شدن در یک مسابقه آوازخوانی دنیای عرب و اختصاص دادن جایگاه اول به خود، در پوست‌شان نمی‌گنجند.

این پیروزی را محمد عساف خواننده ۲۳ ساله فلسطینی با کسب بیشترین امتیاز و حمایت‌ها در رقابت آوازخوانی «عرب آیدل»، نصیب فلسطینی‌ها کرده است.

محمد، جوان خوش چهره‌ای که خنده‌ای زیبا دارد، در مسابقه «عرب آیدل» با صدای عمیق اما شاد خود و رفتار جذاب، مورد توجه دهها میلیون بیننده کشورهای عربی قرار گرفت.

داستان زندگی محمد که کمتر چشمی را بی‌اشک باقی می‌گذارد، خنده همیشگی‌اش و صدایی گیرا بسیار زود صدها هزار نفر بویژه دختران در دنیای عرب را مجذوب خود کرد و دهها وبسایت و صفحه فیسبوکی و توییتری طرفدارانش در کشورهای عربی، هر روز محبوبیت بیشتری یافت.

بخش نهایی مسابقه «عرب آیدل» شنبه شب اول تیر در بیروت، پایتخت لبنان، برگزار شد، که سرانجام محمد با کسب بیشترین رای، برنده شد.
دهها هزارفلسطینی غزه هر آخر هفته در ماه‌های گذشته که مسابقه «عرب آیدل» به مرحله تازه‌ای می‌رسید، آن را بر صفحات بزرگ تلویزیونی که در ساحل غزه قرار گرفته بود، با یکدیگر مشاهده می‌کردند و می‌رقصیدند و به پیروزی نماینده خود اطمینان داشتند.

جمعه شب که محمد به فینال رسید، فلسطینی‌ها احساس کردند شنبه شب، شب آنها خواهد بود. لذا، هزاران نفر شنبه شب در کنار هم گرد آمده و لحظات هیجان انگیز مسابقه را به طور همگانی تجربه کردند.

این پیروزی در شبی رخ داد که ماه نیز با نور کامل در نزدیکترین فاصله به کره زمین می‌درخشید و فضای زیبایی در ساحل غزه ایجاد کرده بود.

صدها هزار تلفن کننده از کشورهای اردن، مصر و حتی بینندگان در ترکیه، بیشترین رای را از طریق تماس تلفنی، آن گونه که رویه این مسابقه است، به سود محمد دادند.

مسابقه «عرب آیدل» که تقلیدی از رقابت «آمریکن آیدل» است، امسال نیز از سوی شبکه تلویزیونی عربی «ام.بی.سی» پخش شد و شماری از چهره های مشهور هنری دنیای عرب، داور آن بودند.

محمد عساف زاده اهل یک خانواده پر جمعیت و فقیر در محله خان یونس، یکی از پرجمعیت ترین نقاط غزه است که خود، به عنوان شهری در این باریکه، به حساب می‌آید.

محمد در بسیاری از بخش‌های مسابقه اصرار داشت چفیه معروف فلسطینی را که یاسر عرفات رهبر فقید سازمان آزادیبخش فلسطین آن را به جامعه جهانی شناساند، بر لباس‌های خود قرار دهد.

نه تنها سیاستمداران فلسطینی بلکه بازرگانانی مانند منیب المصری برای ملاقات با محمد عساف و عکس گرفتن با او در روزهای گذشته صف کشیده و به او و خانواده‌اش قول حمایت داده‌اند.

منیب المصری برای آنکه طرفداران محمد بتوانند بدون هراس از قیمت تماس تلفنی با شماره تلفن‌های مسابقه تماس بگیرند، به شرکت‌های مخابرات کمک مالی کرد.

هم حکومت خودگردان و هم دولت حماس بیانیه‌هایی در شادباش گویی به فلسطینی‌ها در پیروزی محمد صادر کرده و گفته‌اند «به او افتخار می‌کنند».

محمود عباس، ابو مازن حتی گفت، صدای محمد مرا «دیوانه» کرده است.

محمد عساف، خواننده ۲۳ ساله فلسطینی.



حکومت خودگردان فلسطینی از روز جمعه تدارکات گسترده‌ای را برای قرار دادن صفحات بزرگ تلویزیونی در میدان اصلی شهر رام الله، میدان موسوم به «ساعت»، برای حضور هزاران فلسطینی کرانه باختری و مشاهده مسقتیم بخش نهایی مسابقه، انجام داده بود.

فلسطینی‌ها به شوخی و به جدی می‌گویند تنها چیزی که توانسته جناح‌های رقیب فلسطینی را متحد کند، صدای گیرای محمد عساف است.

زمانی نیز که متعصبینی مانند احمد شوباش مفتی مسلمانان نابلس علیه برنامه «عرب آیدل» موضع گرفته و به خاطر «تهاجم فرهنگی غرب به زندگی مسلمانان»، مشارکت در آن را «حرام» کردند، آنها تنها خود را در معرض واکنش‌های خشم آلود فلسطینی‌های عاشق برنامه قرار دادند.

حتی محمد الهبش وزیر اوقاف و امور دینی در دولت فلسطینی در بیانیه‌ای در جواب شوباش نوشت: دیدن برنامه و مشارکت در آن هیچ منعی ندارد و حمایت از نماینده فلسطینی در این مسابقه مفرح، مهم نیز هست.
 
مامورین شلاق به دست واحدهای امر به معروف و نهی از منکر وابسته به دولت حماس در غزه نیز ناچارشدند زیر فشار سنگین افکار عمومی، با این شادمانی کنار آیند و حتی جوانانی را که ضمن شادمانی و رقص، آشکارا نوشیدنی الکلی به دست داشتند، در ملاء عام به زیر تازیانه‌های شلاق نگرفتند.

بدین ترتیب، در غزه که تا چندی پیش «شهید شدن» در عملیات انتحاری الگوی بسیاری از جوانان بود، اکنون «عرب آیدل» مدلی برای زندگی می‌شود.

+170
رأی دهید
-158

Rezanl - امستردام - هلند
خدا کنه شاد همه گیر شه
یکشنبه 2 تير 1392 - 21:48
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند
اون دختر کرد بین عربا چیکار میکرد.
یکشنبه 2 تير 1392 - 22:04
آزاد10 - آلمان - المان
تا وقتی که این عربها کاری غیر از رقص و آواز ندارن هر روز یک تیکه از همونی هم که دارن باید بدن.
یکشنبه 2 تير 1392 - 22:21
hemed - سن ديگو - امريكا
آفرین به ایرانیان یو ک، ببخشید! منظورم عرب یو ک!
یکشنبه 2 تير 1392 - 22:45
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
این دختر پرواز حسین شرکت کنند کرد در این مسابقه است ،در کمال تاسف البته از نظر من ، و در حال به نمایش کشیدن پرچم کرستان در سرزمین ابا و اجدادش هست که امروزه در ان بیگانه محسوب میشود.
دوشنبه 3 تير 1392 - 00:27
رستگار501 - برن - سویئس
چندی پیش مسابقه خوانندگی را هم درتلویزون افغانستان دیدم . این هم از عربها . . سرگرمی ما هم ایران اعدام در ملاء عام و دعای کمیل و عزاداری حسین و حسن و فاطی و ... را داریم . کی بود به عرب و افغانی فحش میداد ؟
دوشنبه 3 تير 1392 - 00:50
mountainman - استکهلم - سوئد
همه متحد میشن . افغانستان تاجیکستان ایران میخواست شبکه بزنه ایران کشید کنار فقط چون توش موسیقی و رقص هم پخش میشد . فرهنگ ما فارسی زبانها فرهنگ شادی بود. الان دمبوره رباب و دیگر ابزارالات موسیقی قدمت دیرینه در کشورهای افغانستان و تاجیکستان دارد . مردم بدی های گذشته را فراموش و خوبی ها را حفظ کنید . شادی ها را حفظ کنید . دولتی را که انتخاب میکنید مجبور کنید تا از افکارتان پشتیبانی کند . افکار مردم ایران افکار شادی است .
دوشنبه 3 تير 1392 - 01:00
vendidad - کالیفرنیا - امریکا
من شادی آنسانها رو دوست دارم...ولی تنها چیزی که منو به فکر برد..اینه که این برنامه ها با هزینه های بالا تو کشور لبنان اجرا میشه..در حالیکه تمام کارهای ساختمانی و عمرانی جنوب این کشور کار این نظام و از نان و سرمایه هموطنهای من به بهانه این که این کشور شرایط خوب اقتصادی نداره..خرج میشه... افسوس و صد افسوس...
دوشنبه 3 تير 1392 - 01:05
mountainman - استکهلم - سوئد
hemed - سن دیگو - امریکا. چقدر نژاد پرستید! حتی تو خود ایران هم شهرستانی ها رو عقب مونده ساده یا پست فرض میکنید . قومهای دیگه رو دارای درجه ای پایینتر میدونید . عرب افغانی هندی همه رو . اصلا تو امریکا چه غلطی میکنی/؟
دوشنبه 3 تير 1392 - 00:53
Irani2500 - لندن - انگلیس
مبارک باددد با پولهای ایران خوش باشید در فلسطین و لبنان............. اخوندهای ایران که نمردن!!! خانه که برایتان میسازند حمایت مالی که میکنند بزنیدو برقصید با پولهای مردم ایران که هنوز تماشای فوتبال برای زنان ایران ممنوعه.............
دوشنبه 3 تير 1392 - 00:45
diako82 - کپنهاگ - دانمارک
الرد - اِدینبرو - اسکاتلند. اون دختر کرد یکی‌ از شرکت کننده‌ها بود که اتفاقا تا مرحله فینال هم اومد ولی‌ متأسفانه برنده نشد.اسمش هم پرواز حسن هستش و تو گوگل سرچ کن تا اهنگشم ببینی. parwaz hussain
دوشنبه 3 تير 1392 - 01:12
Shahin.Orel - تهران - ایران
بابا تام کروز !! با ارمیا حتما یک آهنگ دو صدائی بخونین ، لچک اون و چفیه تو میتونه کل غزه رو به هیجان بیاره !!
دوشنبه 3 تير 1392 - 03:02
dkdk - اسلیس - دانمارک
با اینکه از عربها اصلا دل‌ خوشی ندارم اما شادی حق همه انسان‌هاست.ولی خودمونیم اصلا صدای انچنانی نداشت.
دوشنبه 3 تير 1392 - 04:19
Dara va sara - پرت - استرالیا
آآآآآه و آخ که غم لبنان ما را کشت...آآآ ه ه که از درد کودکان فلسطین شب را خواب ندارم. آآآه که نوار غزه جیگر گوشه دلم هست. آآه از این اسرائیل که زندگی را از نوار غزه گرفته.آآه از درد جوانان فلسطینی که اصلا شادی ندارند.آآه که گشت ارشاد اسرائیل جوی خون جاری کرده...پس برادر جان بیا ایرانمان را حراج کنیم تا فلسطین را مثل گذشته آباد کنیم...........تف بر ان ایرانیانی که درد و غمشان فلسطین است . تف بر ان ایرانیانی که در کامنتها خود فقط نگران حملهای اسرائیل و آمریکا به این کشور و ان کشور هستند.تف بر ان ایرانیانی که اهدافشان فقط آزادی فلسطین هست. تف بر وطن فروش.تف بر ایرانیانی که غارت دارایی ایران را میبینند و باز هه دم از فلسطین میزنند.
دوشنبه 3 تير 1392 - 03:45
massoudoslo - اسلو - نروژ
اجراء قشنگی کرد این خوشتیپ . بابا غزه و رم الله و بیروت رو ببینید که چه عشق آباد است ! آنوقت خانه هنر و سینما را در ایران تخته میکنند و میلیارد میلیارد میفرستند به فلسطین و لبنان تا عرب ایدل را جشن بگیرند از این طرف هم وزیر و رایس دانشگاه ایران تو آسانسور مخفیانه لب میگیره و دختر و پسرای ایران دانشجو رو میخان از هم جدا کنند تا امام زمان غم باد نگیره!!! ظاهرا از اسلام فقط پایین تنه ش حواله مردم ایران شده و پول و طلا و دلار هاش هم نصیب همین مظلومین رقاص فلسطینی و لبنانی و سوریه ایی شده!!!
دوشنبه 3 تير 1392 - 07:22
دنیای وحشی - تهران - ایران
همه ما انسانها ذاتا نیازمند هویت خوب حانوادگی و اجتماعی و جهانی هستیم و لعنت خدا برکسانی که عامل خدشه دارشدن و یا از بین رفتن هریک از این هویتیهای اصلی ما آدمهاست که باعث سرشکستگی و دل شستگی ما ست .این پسر جوان عرب هم که با پیروزی اش باعث شادی هموطنانش شده زیرا درشرایطی که فلسطینیها دارند پیروزی دراین حد نیز میتواند باعث قوت بخشیدن به هویتی که نزدیک یک قرن است که به دنبالش هستند بشود .
دوشنبه 3 تير 1392 - 07:30
Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
خوب اینم یه سوژه دیگه واسه سرانه حکومته اسلامیه ایران بدین پول‌های نفت و بهشون حالا که برنده شدن بیشتر حال کنن با پول نفت ایران::
دوشنبه 3 تير 1392 - 08:24
emaduk - لندن - انگلستان
الرد - اِدینبرو - اسکاتلند اون دختر کرد توی مسابقه شرکت کرد و جزو ۶ نفر آخر شد هم کردی خوند و هم عربی‌ و چیز قابل توجه همه چه داوران و چه مردم خیلی‌ گرم اونو تحویل گرفتن و از اون تعریف میکردن به دونه در نظر گرفتن زبان لهجه و ملیّت که قابل ستایش هس
دوشنبه 3 تير 1392 - 09:56
princesse - تهران - پرژن
خوب به ما چه ربطی‌ داره ؟؟؟
دوشنبه 3 تير 1392 - 11:02
بی غم - تهران - ایران
شبکه ام بی سی روی این برنامه خیلی تبلیغ کرده بود. این جور برنامه ها بین جوون ها خیلی طرفدار دارن. به هر حال، ما هم از شادی دیگران خوشحال می شیم.
دوشنبه 3 تير 1392 - 11:56
raha1984 - هامبورگ - المان
وای چه اتفاق مهم و بزرگ و جهانی افتاده که باید توی پیج ایرانیان گذاشته بشه و به به بکنیم !!!! یاید وحشیگری و بی کلاسشون رو هر جور شده نشون بدهند ! برنده رو رو کولشون میکشونند خوبه حالا شکلیک نکردند و بالا و پایین نپریدنند !!!
دوشنبه 3 تير 1392 - 14:51
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
صدای گرمی‌ داره ، خدا کنه اینها بتونن به دور از سیاست بازیها راهِ زندگی‌ خودشون رو پیدا کنند، باعث خجالته ، هر جا باکلاس تر از حکومتِ آخوندا است، آدم خجالت میکشه به اسمِ ایران ، احمدی نژاد‌ها همسرش رو با تیپِ کلاغ سیاه دورِ دنیا میگردونه انهم در اون جایگاه ! الان یک سومالیایی انسانی‌ تر لباس میپوشه و آدم رو یادِ کلاغ سیاه یا خفّاش نمیندازه، هزار جنایت و خیانت رو مرتکب , سرّ حجاب میشین این‌مدلی و با این حساسیت، مگه زن ابراهیم گٔل (رئیس جمهورِ ترکیه اگه اسمش رو اشتباه نکرده باشم ) یا اردوغان ، حجاب نداشتند ! حقا که از آخوند مرتجع تر کسی‌ نیست حتی زنِ بن لادن هم کلاسش از اینا بالاتر بود ، طالبان هم برقع آبی‌ رو رایج کردند ، همینه که زنان ایرانی‌ در مد ، تنوع و جذابیت یدِ طولانی دارند واگر نه الان همه باید کلاغ سیاه شده بودند، ...
دوشنبه 3 تير 1392 - 15:33
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...اینهمه رنگهای زیبا پارچه های سبک ، فکر میکنند با پارچه مشکی‌ می‌تونن سیاهی افکار و اعمالشون رو بپوشونند ، چادر سیاه با خودش موج و انرژی منفی‌ و دافعه داره و آدمها رو از خدا میترسونه و فراری میده ، تو جامعه یی که باید . انرژی شادی ، امید ، تنوع هزار انگیزه به آدمها بده ، میخواهند به قبرستون تبدیلش کنن و از صبح تا شب نوحه سرایی تا رونقِ بازارشون بر قرار باشه، اما خود اخوندا یکی‌ از شنگول‌ترین و دلقک‌ترین افرادِ جامعه‌ هستند، چون خودشون میدونند تمام این سنتهایی که مرسوم کرده اند برای چاپیدن هستش، زمانِ شاهِ فقید هر زنی‌ که میخواست کارهای بد بد کنه چادر مشکی‌ میپوشید و صورتشو زیر اون مخفی‌ . همه چی‌ از دیدِ اینها باید تیره و سیاه باشه مثلِ قلبهاشون .
دوشنبه 3 تير 1392 - 15:33
saeed scotland - گلاسگو - اسکاتلند
درود بر هر کسی که دل این مردم رنجکشیده را شاد میکند مردمی که هر چه میکشند از دست خودیهاست. « حماس و فتح و چندین گروه جنگ طلب دیگر »
دوشنبه 3 تير 1392 - 15:52
کبالت - کرج - ایران
این هم نشونه شکست مهملات دینی تو منطقه پیامبر خیزه هر چه شیخ و مفتی و ملا میبافن و تو حلق و مغز مردم میکنن با یه حرکت موزون کمر یا یه ترانه باد هوا میشه پس بشارت باد بر ما روز رهائی و حکمرانی خرد کبلائی.
دوشنبه 3 تير 1392 - 18:03
Monamoon - سانفرانسیسکو - امریکا
اونایی که میگن این برنامه ها با پول ایرانه باید بدونن تلویزیون mbc که این برنامه ها رو پخش میکنه با پول عربستان سعودی اداره میشه و رئیسش از اهل عربستانه ! ولی تلویزیون mbc در برخی از کشورهای عربی از جمله لبنان فروع داره . مگه ایران واسه این برنامه ها پول میفرسته؟؟ نه بابا دلتون خوش ایران فقط واسه حزب الله جنایتکار آدم کش پول میفرسته
‌سه شنبه 4 تير 1392 - 08:52
afshinmiauuu - هلسینکی - فنلاند
صداش خوبه، خوشمان آمد،مفتی و مفنگی‌ها حالا ترسیدند نکنه وهابی‌ها و کلا افراطی‌های مذهبی‌ دست از قتل و خونریزی بکشند و به شادی رو بیاورند...
‌سه شنبه 4 تير 1392 - 17:57
Nimi1354 - تربت جام - ایران
افشین میووو قتل وکشتار که کارشماصفوی های ابن سباء هست ازروزی که انگلیسی ها صفوی ها رابا زنجیرهاشون سرکارآوردن وبرمردم تحمیل کردن ایران وایرانی شادی وروزخوش ندید درشروع این حکومت طاعون,وبا جمعیت ایران 40میلیون بوده که رسوندن جمعیت را باقتل وکشتار به 6میلیون
جمعه 7 تير 1392 - 10:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.