قدیمی ترین پرچم جهان در ایران

 مهر: کویر لوت سرزمین اسرار آمیزی است. از کلوت ها و افسانه های پر از جن و پری اش که بگذریم، کمتر کسی فکرش را می کرد که در نزدیکی لوت یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیا تشکیل شده باشد. اما کشف قدیمی ترین پرچم دنیا از این منطقه، نام لوت را به تمدن کهن خبیص پیوند داد. قدیمی ترین درفش فلزی جهان، شباهت زیادی به درفش کاویانی دارد. درفشی که از حوالی کویر لوت در کرمان کشف شد و برگ تازه ای از تاریخ را رو کرد.

این روزها همه از وجود قدیمیترین لوحهای تمدن جهان در کرمان و در تمدن ارت در جنوب کرمان می گویند اما کمتر کسی از تمدن خبیص در حاشیه شمال شرقی کرمان و در لبه کویر لوت سخن می گویند. تمدن خبیص شهداد یکی از حلقه های گم شده بین تمدن شرق آسیا و بین النهرین است؛ تمدنی که مانند بسیاری از محوطه های باستانی فلات ایران سر از زمین بیرون آورده است اما کمتر از داشته هایش گفته شده و همچنان رمز و راز خود را در پهنه خاک مدفون کرده است.



اجزاء کامل قدیمیترین پرچم دنیا



سرزمین نخل، کویر، آب و درفش

اینجا شهداد داد سرزمینی که نخستین درفش فلزی جهان در آن کشف شده است. اینجا شهداد است سرزمین نخل؛ کویر، آب و تاریخ. تمدین قدیم شهداد هنوز نا شناخته است همانند بسیاری از زیستگاههای پیش از تاریخ ایران از شش هزار سال قبل بشر در شهداد می زیسته و هنوز زندگی می کند.

داستان درفش شهداد

در حفاریهای باستانشناسی در این منطقه کهنترین پرچم فلزی جهان به دست آمده است، درفش شهداد فلزی مربع شکل و 23 در 23 سانتیمتر است و بر فراز خود عقابی دارد و بر میله ای نصب شده است.

بر روی این درفش داستانی شکل گرفته است از افسانه های کهن ایران زمین؛ قصه ای از نعمت، شکر گزاری، نخل و سپاس در وسط درفش انسانی است که بر صندلی نشسته و دیگران در پیرامونش قرار دارند از سایر انسانها گرفته تا عناصر طبیعت و حیوانات وحشی و اهلی. فرد نشسته بر صندلی بزرگتر از دیگران است و یک زن در کنارش و دو خدمتگذار در اطرافش.

درفش با خورشید شیر و گاو کوهاندار و آراسته شده که گویا داستانی را روایت می کند. این درفش پس از کشف به تهران منتقل شد و در موزه نگهداری می شود و باز این داغ را بر دل کرمانیان می گذارد که چرا اشیا کشف شده در استان کرمان جایی برای نگهداری در استان تاریخی کرمان ندارند؟

شهداد در 70 کیلومتری شمال شرق شهر کرمان قرار دارد و کویری‌ترین بخش استان کرمان به شمار می‌رود.



نمایی نزدیک نقوش درفش شهداد



 این ناحیه از کرمان، در ابتدا هیچگاه مورد توجه باستان شناسان نبود، زیرا تصور وجود تمدن باستانی در صحرای خشک لوت غیر ممکن بود. اولین هئیت کاوش در سالهای 46 به سرپرستی دکتر احمد مستوفی از موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران  برای بررسی موقعیت جغرافیایی دشت لوت و اطراف آن وارد آنجا شدند و در حین اکتشافات خود  "چاله تکاب" به تعدادی سفال برخورد کردند که قسمتی از آنها از زمین بیرون و این آثار نشان از وجود تمدنی پیشرفته در این ناحیه بود.

آراترای گم شده یا همان تمدن خبیص شهداد

اما هم اکنون باستان شناسان، شهداد را کلیدی برای شناخت فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی تمام منطقه جنوب شرقی ایران در هزاره سوم ق.م می‌دانند. عده‌ای هم آن را با شهر گمشده سومری آراتا منطبق می‌دانستند، در گل نوشته سومری نام آراتا بسیار به کار رفته‌است. طبق متون سومری آراتا سرزمینی بود در شرق "انشان".

هانسمن انگلیسی، سرزمین انشان را همان فارس می‌داند و شهر سوخته واقع در استان سیستان را شهر حماسی آراتا می‌دانست، اما اکتشافات بعدی در استان کرمان این موضوع را اثبات کرد که آراتا همان شهداد کرمان است.

شهداد مرکز ایالت آراتا بود که یکی از چند ایالات خود مختار امپراتوری عیلام به شمار می‌رفته و دارای اجتماعی شکل یافته و منسجم بود. علاوه بر حاکم و حکومت، دارای طبقات اجتماعی و اصناف بود.

 کشف گورستان شهداد از مهمترین اکتشافات باستان‌شناسی دوران معاصر است. از آنجاییکه پیشینیان، بنا بر اعتقادشان به اینکه بعد از مرگ در دنیایی دیگر محتاج آب و غذا و مسکن خواهند بود، تمامی متعلقات خود، از ظرف و لباس گرفته تا زیورآلات را با خود به گور می‌بردند. به علت جهت گردش خورشید گورستانهای شهداد اغلب شرقی، غربی هستند. ساکنان شهداد، از افراد بزرگ و سرشناس خود از جمله حکمرانان، کاهنان، مجسمه‌هایی می‌ساختند و پس از فوت آنها در هنگام تدفین آنرا با اشیای دیگر در گور جای می‌دادند.در بین مجسمه‌ها، تعداد زیادی مجسمه زن نیز وجود دارد. همچنین قدیمی ترین درفش کشف شده در جهان با عنوان درفش شهداد در این منطقه بوده است.

اما در نخستین حفاریهای شهداد یک شی قابل توجه نیز کشف شد که همان درفش شهداد نام گرفت.

اجزا درفش شهداد

این درفش قدیمی‌ترین پرچم جهان است که از یک صفحه با میله و لولا و دسته برنزی ساخته شده است و البته چون در این چند هزار سال زنگ زده شده به رنگ سبز مبدل شده است ولی در اصل نوعی درخشش فلزی داشته که آفتاب را باز می‌تابانده است.

روی آن، نقشی از یک نخل دیده می‌شود و دو  درخت دیگر و پنج  آدم کوچک و بزرگ که همه از بزرگان هستند و دو شیر و یک گاو کوهان‌دار و چند مار شبیه مارهای تمدن جیرفت هم به چشم می‌خورند.



طرحی نمادین از نقوش درفش شهداد



موضوع جالب عقاب روی میلهً درفش است در اساطیر کهن ایرانی به نام سیمرغ علاوه بر این که سمبل ایزد خورشید بوده است، تحت نامهای سومری و هوریانی آنزو و زروان خدای خرد و باد اساطیری بزرگ بومیان دیرین فلات ایران به شمار می آمده است و بدین جهات نیز بوده که تمثالش در بالای درفش کاویانی پارسیان دوره هخامنش نیز نصب بوده است.

پروین محمد رضایی، محقق تاریخ در گفتگو با مهر اظهار داشت: اصل این کشفیات از جمله درفش شهداد که به عنوان شی ملی شناخته شده در موزه ملی تهران نگهداری می شود.

این محقق باستانشناسی گفت: کهن ترین پرچم ایران و جهان با عنوان درفش شهداد در کنار کلوتهای کویر مهمترین آثار گردشگری شهداد هستند.

وی اظهارداشت: شهداد یکی از مناطق تاریخی و گردشگری کرمان محسوب می شود که طی بررسیهای صورت گرفته درفش شهداد مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح قدیمی ترین پرچم ایران است که از مهمترین آثار گردشگری این منطقه محسوب می شود.

وی بیان داشت: با توجه به اثر حک شده بر دهانه یک کوزه می توان قدمت برخی دیگر از اشیا کشف شده را به هزاره سوم پیش از میلاد رساند.

محمدرضایی اظهار داشت: این اشیاء از سه گورستان و سیصد گور به دست آمده اند.
 
این مسئول بیان داشت: باتوجه به اشیاء کشف شده سه محله به نامهای کشاورزان، صنعتگران و جواهر سازان نیز از دل خاک بیرون آمده بود.

+190
رأی دهید
-9

romano - تهران - ایران
بعنوان یک آذری می‌گم! الان پانترکها میان اثبات می‌کنند که آراتا در است قاراتا بوده و چون زبان فارسی ق نداره اصلش به جد جنگیزخان بر می‌گرده! و بنابراین برگ زرین دیگری بر دفتر دن کیشوتان ایران زمین زدا اضافه می‌شه تا اثبات بشه هرکس در ایران ترکی صحبت می‌کنه از نطفه پاک و اطهر چنگیزخان بوده! و زبان مادری در خطره از این حرفها منتها ما نفهمیدیم چرا هرچه عاشیق و شاعر و .. به زبان ترکیه در فلاکت و تنهایی می‌میره (می‌گی نه بیا اثبات کنیم) تا اطلاع ثانوی تمام فارس زبانان فرزندان پادشاه دروغین کورش(زرشک) حواسشون باشه که چغازنبیل هم چون غ دارد و جزیره قشم هم چون ق دارد از بیخ مربوط به سرزمین مادری ترکان به مرکزیت مغولستان است منتها بر اثر جنایات فارس زبانان و تغییرات آب و هوایی و تغییرات دوران سوم زمین شناسی متاسفانه از سرزمین مادری جدا شده ضمنا ما هم ترکیم و هم روسی! ما ترک عشق آبادیم ما روسی هستیم(جل الخالق!) ابر زیر خورشید و ماه پشت خورشید نمی‌ماند (این ضرب‌المثل هم ترکیه) زنده باد خلق ترک یاشاسین مغولستان و همه کشورهای ترک به استثنای ایران لحجه 28 زبان عربی!
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 10:53
romano - تهران - ایران
حالا جدا از چیزهایی که در بالا برای شادی گفتم فکرشو بکن مملکت دموکراتیک بود و الان اینو تو CNN پوشش می‌دادن آیا نیاز داشتی پاسپورتت از فاحشه تایلندی و روسی کم ارزشتر باشه و هرچی ایرانی حتی اگر شغل خیلی معمولی داشت در همه جای کره خاکی سرش رو بالا می‌‌گرفت و با غرور و بدون درد راه می‌رفت چیزی که عربه با بزرگترین ساختمون دنیا هم نمی‌تونه تو هزارسال بدست بیاره و من به ایران و ایرانی اعتقاد دارم.
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 11:01
shahab46 - هانوفر - المان
مطلب جالبی‌ بود
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 12:04
karkas - اصفهان - ایران
حالا رو ببین پرچم نقش خرچنگ داره
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 16:48
Alard - اِدینبرو - اسکاتلند
romano - تهران - ایران.>. به نقل از ۱ نویسنده روسی و یک تاریخ دان فرانسوی، هر کجا از این دنیا سوال بی‌ پاسخ از تمدنی، قومی، یا فرهنگی به میان میاید، بلافاصله ترکها به اونجا دست درازی می‌کنند که از آبا و اجداد ما بوده‌اند.
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 19:55
آزادی برای ایران - اشتوتگارت - آلمان
این چیزا دیگه برای ایران افتخار نمیاره افتخار فقط مبارزه با دیکتاتور مذهبی‌ در ایران هست.
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 21:52
آزادی برای ایران - اشتوتگارت - آلمان
این چیزا دیگه برای ایران افتخار نمیاره افتخار فقط مبارزه با دیکتاتور مذهبی‌ در ایران هست.
‌پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 21:57
killsatkillsat - تهران - ایران
داداش شما تا حالا مدرسه رفتی . romano - تهران - ایران . منم ترک هستم ولی دری وری نمی گم
جمعه 17 خرداد 1392 - 01:23
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
چون که ما تاریخمان بر باد رفت ,هستی و فرهنگمان برخاک رفت / کاوه آرش همانجا خاک شد, پهلوان کشورم عباس شد/جای کوروش را علی آمد گرفت , کل آن اتشکده آتش گرفت / نقش رستم تخت جمشید خاک شد , کربلا و کاظمین آباد شد/رستم و جمشید را گر دانی که کیست , عید ما جشن غدیر و فطر نیست /ای عزیران جملگی همت کنیم , سنت اعراب خاکستر کنیم.
جمعه 17 خرداد 1392 - 03:56
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
آزادی برای ایران - اشتوتگارت - آلمان/ همین چیزها را از دست دادیم و هویت مون را فراموش کردیم که دیگر جرئت مبارزه با مذهب تزریقی را نداریم , اول اینها باید زنده بشه و مثل خون در رگهای جوانان ایران جاری بشود بعد زمان مبارزه فرا میرسد تا از خود بیگانه هستی و خودت را نشناختی سردر گمی و هیچ تصمیمی نمی توانی بگیری.
جمعه 17 خرداد 1392 - 03:59
شرلوک هلمز - لندن - بریطانیا
وقتی ایران نباشه پرچم به چه درد میخوره
جمعه 17 خرداد 1392 - 09:48
راهجو - فریدونکنار - ایران
تعجبم از اینجاست که آن مراد در شوری و اون مقیم لیورپولی کجان که پرچم باستانی رو ببندن به ناف مغولستان!، !!!!
شنبه 18 خرداد 1392 - 19:18
persianshadow1 - برایتون - انگلستان
الان این بیچاره‌های بی‌هویت پان ترک، موشهای خاکستری بزدل میان و میگن اینها دروغه، ایران از اولش مال ترکها بوده و اراجیفی از این قبیل. بابا نمی‌خواین برید مغولستان! فقط قربونتون این سید علی‌ گدا هم نژادتون رو هم با خودتون ببرید.
دوشنبه 20 خرداد 1392 - 12:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.