دنیای ترانه از دیروز تا امروز • گپی با ستار

از "خانه بدوش" تا "چهل سال خاطره" سال‌های درازی می‌گذرد. ستار اما همچنان یکی از پرکارترین خوانندگان محسوب می‌شود. گفت‌وگویی با او درباره تغییر و تحولات دنیای ترانه

برای شنیدن فایل صوتی این گزارش , بر روی عکس زیر کلیک کنید

 

در صورتی که بدلیل فیلترینگ به سایت دویچه وله دسترسی ندارید , اینجا را کلیک کنید

+73
رأی دهید
-17

Xavii - لندن - بریتانیا
به نظرم بیشتر از وزنش صحبت کرد ، از شجریان ایراد میکیره ، و جالب خودش رو هنوز موفق میدونه ، خدایی تو کنسرتش لندن ٥٠ نفرم نرفتن
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 12:54
MartinT - هایدلبرگ - آلمان
آرزوی سلامتی‌ برای این هنرمند شجاع و وطن‌پرست دارم
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 13:33
Amir Sayeh - فرانکفورت - آلمان
سرور گرامی, آقای ستار:. دید و نظر شما محترم. ولی قضاوتی در مورد بزرگان موسیقی کردید, که جای بسیار تامل دارد. مقیاس شما در ارتباط با محمدرضا شجریان کاملا اشتباه است. ایشان نه درباری بودند و نه اهل آستان قدس رضوی!!. اگر شجریان در زمان بنان, هنرش قابل شنیدن نبود, باید گفت که همین مثال در رابطه با شما و داریوش رفیعی صدق میکند, که شما آوازهای ایشان را هم با کمال خودباوری خواننده اید. آقای ستار, لطفا تنها به نزد قاضی نروید و کمی مطالعه کنید. غیر از فضای دربسته لس آنجلسی, فضایی دیگر هم وجود دارد.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 13:02
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
خواننده یی که فیلم بازی نمیکند و خودش است!!! تنها به قاضی نروید راضی‌ بر میگردید!!!نمی‌ آید از دین انتقاد کند و افتخارش ربّنای اسلامی باشد!!! جزو سالم‌ترین خوانندگان ایرانی‌ است!! حال چون طرفدار شاه فقید بوده و هست آزاد است هر وصله ای به او چسبانده شود!!!
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 17:25
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آقای ستار، شما خواننده با شخصیتی‌ شناخته شده‌اید، اما مثل اینکه، تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد، هم با بد دفاع کردنتون از عملکرد اون حکومت در رابطه با هنر مطلب درست را نرساندید و هم با ایرادتان به استاد شجریان ! مگر قبل از شورش ۵۷، استاد تو اون کوه بلندی رو میخوند که بعد شورش ! یه دفعه سنتی خوان شد، استاد و خانوم پریسا هر دو در همین سبک فعلی‌ میخواندند، شما اجراهای ایشان چه در تلویزیون چه در جشن فرهنگ و هنر شیراز با آقای لطفی‌ یا مرحوم مشکاتیان در اینترنت سرچ کنید اگر که فراموشتان شده!! مطلب را متوجه میشوید، ما چنان در تکثر و تنوع خوانندگان در زمان شاه فقید غنی بودیم که شما صدای هیچ یک را شبیه هیچ کدام دیگر نمیدیدید چون نیازی نبود، همه می‌توانستند وارد این مقوله شوند به شرطِ داشتن صدا نه فقط پارتی، البته که در همین غرب و اکنون روابط به ورود یا کانال زدن کمک می‌کند، و دلیل این مدعا این است که امکان ندارد شما یک خواننده بیخود در زمان شاه فقید پیدا کنید، آغاسی برای مخاطبِ خود، استاد شجریان مخاطبِ خود، شهرام شب پره و شما هم مخاطبین خود.....
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 18:10
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. از سویی در مدارس بقدری به موسیقی و آواز اهمیت می‌دادند که استعداد‌های خاص شناسایی می‌شدند و گروه‌های کوچک راه مینداختند. با توجه به گلهای جاویدان که توسطِ استادشجریان, استاد بنان و بانو مرضیه، بانو حمیرا , بانو هایده و بانو مهستی‌ اجرا میشد، لقبِ نوحه خوانی به آن دادن در ادامه این راه توسط استاد کم لطفی‌ و بی‌ هنری شما را می‌رساند.علاوه بر آن شما از زمانی‌ که خواننده لوس آنجلسی شدید، همه به اندازه کافی‌ دیمبول و دامبول خوانده اید که جبران این نوحه خوانی به قول شماها شود.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 18:10
کبالت - کرج - ایران
کبلائی من با هیچ خواننده ای قرار داد نبستم بسته به احوالات به انواع اون گوش میکنم یه وقت بنان یه وقت یساری یه وقت دیگه گوگوش حتی کویتی پور و آهنگران اما استاد شجریان همیشه کسی بوده بقول نیما ....دلی از ما ولی خراب ببرد.
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 20:40
boofekoor - مونترال - کانادا
خراب کردی اخوی . خراب .. شجریان در موسیقی ایران تکرار نشدنی هست .
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 22:46
کبالت - کرج - ایران
چه هنر مندایی بدون تکرار بی نظیر بنان گل نراقی الهه پروین پوران دلکش مرضیه گلپا خوانساری اقبال عماد رام مهر پویا نوری ایرج و...گل همیشه ماندنی این باغ بی خزان استاد شجریان حتی با ربنا ش
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 23:15
Soniger_Tag - گیسن - آلمان
خوب شجریان رو رنگی کرد...آدم مغروری مثل ستار یه مغرور دیگه رو قهوه رنگ کرد...اما خدایش با این شیش و هشت خوندناش خوب از شجریان که حداقل موسیقی رو میشناسه ،خودش ساز درست می کنه ایراد گرفت...البته ایرادش هم به جا نبود چون اون اراجیفی که شما لس آنجلسی ها می خونید دست کمی از خزعبلات استاد نداره...!!! هه هه هه...
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 00:39
sepherdad - سیدنی - استرالیا
همیشه با صداقت و حقیقت حرف میزنه، با شخصیته و زندگی سالمی داره.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 03:30
exam292 - تهران - ایران
کبالت - کرج - ایران/نه! بابا!
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 04:41
کبالت - کرج - ایران
اگزام- سلام علیکم برادر آره بابا.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 10:45
farahnoush - ساری - ایران
استاد شجریان و شهرام ناظری با هر طرز فکر سیاسی , مذهبی و ...( حتی اگر ایشان پابوس آقای خامنه ای هم باشند ) .. باز برای ما عزیز هستند به خاطر هنرشان نه افکارشان .. . لقب استادی به اینها نه بخاطر طرز فکرشان بلکه بخاطر هنرشان داده شده است .. مانند استاد فرشچیان و بنان و عزت الله انتظامی .. !!! . .. شماها آقای ستار کم کم بخاطر نفرت از جمهوری اسلامی و اسلام توهین به لسان الغیب , سعدی , خیام , عطار , فردوسی و .. هم می کنید .. همه جای دنیا حسرت هنرمندان و نخبه های ما رو میخورند اما جمهوری اسلامی و یک عده انسان بی خرد درون ایران به تخریب مخالف عقیده خود می پردازند .. من صدای شما را هم دوست دارم .
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 11:49
nader-cz - پراگ - جمهوری چک
جناب آقای ستار.شهرت استاد شجریان بخاطر ربنا نیست کماکان که شاید تا مدتها مردم بخاطر شکل صدای ایشان در این دعا نمیدانستند که این اثر مال ایشان است.بلکه بخاطر آثار جودانی چون بیداد.دستان.فریاد و...است.همچنین بخاطر زنده کردن بسیاری از گوشه های فراموش شده موسیقی است.بخاطر مردمی بودن ایشان هم هست.وانگهی اگر مداح یا قاری بودن پدر ایشان یا حتی خود ایشان چیز بدی است.هم پدر استاد گلپا هم خود مرحوم ذبیحی مداح بودند.چطور نام آنها را با احترام ذکر میکنی ولی با اینگه شما جایگاهی در موسیقی اصیل نداری شاید هم از روی حسادت به استاد شجریان توهین میکنی؟. ضمنا حتما اطلاع داری که استاد شجریان فقط در ایران مطرح نیستند جهانی هستند و در بین 50 صدای برتر جهان و تنها خواننده تاریخ ایران که نامزدی جایزه گرمی را 2 بار شامل ایشان شده هستند.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 16:12
nader-cz - پراگ - جمهوری چک
آقای ستار شهرت استاد شجریان بخاطر ربنا نیست همانطور که بخاطر شکل متفاوت صدای ایشان در این اجرا تامدتها مردم نمیدانستند ایشان این کار را خوانده. شهرت ایشان بخاطر آثار جاودانی چون بیداد.دستان.فریاد و... است.همچنین بخاطر خدمات ایشان به موسیقی ملی از جمله زنده کردن گوشه های فراموش شده موسیقی ملی.تربیت شاگردان بسیار.سازهای ابداعی و همچنین مردمی بودن ایشان است. وانگهی اگر قاری ومداح بودن پدر ایشان یا خود ایشان چیز بدی است.هم پدر استادگلپا هم خود مرحوم ذبیحی مداح بودند.چطور از آنها با احترام یاد میکنید ولی به خود اجازه میدهید به استاد شجریان با وجود اینکه شما اصلا در زمینه موسیقی سنتی مطرح نیستید توهین کنید؟. صرف اینکه استاد شجریان فقط در ایران مطرح نیستند.ایشان در لیست 50 صدای برتر جهان و تنها خواننده تاریخ ایران که 2بار کاندید جایزه گرمی شدند هستند و وجه جهانی دارند.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 17:31
piki82 - تورین - ایتالیا
البته سلیقه ها فرق داره ! من هم به شخصه چه از نظر شخصیتی و چه موزیک یک موی ستار رو با 100 تا شجریان عوض نمیکنم و وقتی آهنگهای شجریان رو میشنوم یاد بدبختی هام میوفتم ! حرفهاش بجا و درست بود ...حالا سنتی دوستان و شجریان دوستان چرا بیخودی موضع گرفتن ? یک خواننده برزگ در مورد گذشته یک خواننده بزرگ دیگه صحبت کرده و مطمئنا هم حقیقت رو میگه !! اینکه گفته شجریان اون زمان به حساب نمیومد توهینه مگه ?? راست گفته دیگه بنده خدا ! (((:
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 17:35
hosseintohid - لندن - انگلستان
یکی از خوانندهای دوست داشتنی است من که به شخصه از شخصیتش خوشم میاد زنده باشه ۱۰۰ سال. :)
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 17:51
hosseintohid - لندن - انگلستان
Xavii - لندن - بریتانیا چرا دروغ میگی کنسرت ستار ۵۰ نفر آمدن هه هه . بیشتر از کوپنت حرف نزن آقای با خدا
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 18:13
کبالت - کرج - ایران
این تبار یابی و عطف به ماسبق و پرونده کشی تو ایران رسم همیشه ما بوده و هست از باسواد و بی سواد هنرمند و بی هنر از شاملو که با افسانه ای فردوسی رو زیر سوال میبره یاشاعری کهنه پرداز که لقب مفنگی و فاحشه رو نثار نیما و فروغ میکنه اسمشم میزاره نقد ادبی یا اون یکی مصدق رو قجری میگه بنابر این همه چیه این بشر باطله اینم تحلیل تاریخی میشه یا فلان شاعر و خواننده و هنرپیشه چون با شاه چای خورده پس صداش انکر الاصوات و هنرش بیمقدار میشه اون ورزشکار هم از دید یه عده چون باشاه دست داده طلاش تبدیل به مس میشه که عکس این قاضایا هم از دید یه عده دیگه صادقه افتخاری چون با مموت سر و سری داره پس صداش هم بره به درک مرضیه هم با مریم نشست و دیگه هرچی خونده بدرد عمه محترمش میخوره اگه یه روز ایتالیایی ها خبر بشن مرحوم پاواروتی پسر خونده موسولینی بوده چی به سر صداش میاد.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 18:54
nader-cz - پراگ - جمهوری چک
آقای تورین از ایتالیا .اینکه ایشان مگویند شجریان آن موقع به حساب نمیامدند صد در صد توهین است.همانطور که خود ستار از برنامه گلها صحبت مکند حتما میداند استاد شجریان هم پرونده درخشانی در برنامه گلها دارد ودر این برنامه فقط اساتید وهنرمندان طراز اول راه پیدا میکردند.نه فقط این در جشن هنر شیراز هم که امثال استاد تاج اصفهانی.شهناز ...راه میافتادند میبینید شجریان هم یک هنرمند شاخص این برنامه هست.اینکه شجریان موسیقی جدی تر را همیشه ارائه کرده وسبک مجلسی وکاباره ای نخوانده ایشان را در کنار بنان وتاج و غیره قرار میدهد ودلیل بر مطرح نبودن ایشان نیست.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 19:37
Ghooloo - آبادان - ایران
بسیاری از گفته‌های ایشان درست است! بنده شخصا بسیاری از ترانه‌های قبل از انقلاب و قدیمی‌ ایشان را خیلی‌ دوست دارم (مثل آلبوم های همسفر، دلتنگی، شام آخر و صدای بارون) و هنوز که هنوزِ وقتی‌ گوش می‌کنم بسیار لذت میبرم. ولی‌ متاسفانه ترانه‌های بعد از انقلاب جز چند کار (مثل سلام) چنگی به دل نمی‌زند. دم آقای پرویز کاردان هم گرم که بخاطر محبوبیتش آن زمان بخاطر سریال مراد برقی‌ باعث محبوبیت و شناخت ایشان شدند! در مورد آقای شجریان تا حدی حق با ایشان است چون بعد از انقلاب آقای شجریان چنان رغیبی در موسیقی‌ نداشتند و حسابی‌ از این ماجرا منفعت و سود هم البته بردند! ولی‌ آقای عبدالحسن آن زمان هم آقای شجریان مطرح بودند ولی‌ لقب استادی را بعدا گرفتند نه آن زمان! همانطور که خودتان فرمودید با سفارش شهبانو که پسر دایی ش آقای رضا قطبی رئیس رادیو-تلویزیون ملی بود صدای شما در رادیو پخش شد در حالی‌ که صدای آقای شجریان به خاطر کیفیت آن در رادیو پخش میشد و نه با سفارش و پارتی بازی! ستار جان برایت آرزوی سلامتی‌ و طول عمر دارم عزیز.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:17
shab sepid - رم - ایطا لیا
موسیقی آقای شجریان فقط بدرد پای منقل میخوره .
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 20:46
daei reza - منچستر - انگلستان
دیگه مثل خوانندهایی قدیمی‌ نخواهد آمد.
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 - 21:42
mazyar uk - ﺗﻬﺮاﻥ - اﻳﺮاﻥ
ﺁﻗﺎﻱ ﺳﺘﺎﺭ ﻛﻤﻲ ﺗﺎ ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺁﺑﺮﻭ ﭘﻴﺶ ﻣﺎ ﺩاﺷﺘﻲ اﻭﻧﻢ ﺭﻳﺨﺘﻲ, ﺁﺧﻪ ﺩاﺩاﺵ ﭼﺮا ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮاﺕ ﻻﻳﻨﺤﻠﻪ. ﻭاﺭﺩ. ﻣﻴﺸﻲ ﺩاﺩاﺷﻢ, اﻟﺒﺘﻪ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻌﺪ اﺯ ﺩاﺭﻳﻮﺵ ﻭاﺑﻲ ﻧﻔﺮ ﺳﻮﻡ ﺑﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﺗﻮﻧﻢ ﮔﻨﺪ ﺯﺩﻱ ﺑﻬﺶ.
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 00:09
mazyar uk - ﺗﻬﺮاﻥ - اﻳﺮاﻥ
ﺁﻗﺎﻱ ﺳﺘﺎﺭ ﻛﻤﻲ ﺗﺎ ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺁﺑﺮﻭ ﭘﻴﺶ ﻣﺎ ﺩاﺷﺘﻲ اﻭﻧﻢ ﺭﻳﺨﺘﻲ, ﺁﺧﻪ ﺩاﺩاﺵ ﭼﺮا ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮاﺕ ﻻﻳﻨﺤﻠﻪ. ﻭاﺭﺩ. ﻣﻴﺸﻲ ﺩاﺩاﺷﻢ, اﻟﺒﺘﻪ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻌﺪ اﺯ ﺩاﺭﻳﻮﺵ ﻭاﺑﻲ ﻧﻔﺮ ﺳﻮﻡ ﺑﻮﺩﻱ ﻛه. ا ﻮﻧﻢ ﮔﻨﺪ ﺯﺩﻱ ﺑﻬﺶ.
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 00:15
Ghooloo - آبادان - ایران
shab sepid - رم - ایطا لیا- یا خیلی‌ جوانی چون موسیقی سنتی‌ و اصیل و یا کلاسیک معمولاً در دوران نوجوانی و جوانی چیز زیادی ازش متوجه نمیشی‌) مگر از یک خانواده سنتی‌ و اصیل باشید! یا زیاد پا منقل بودی میدونی‌ ;-))
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 01:33
piki82 - تورین - ایتالیا
nader-cz - پراگ - جمهوری چک. نه به نظر من هیچ توهینی نیست و بیان گذشته و شناختی هست که ستار عزیز داره ! حالا شما عشق شجریان داری بهت بر خورده اون بحث دیگه ای هست ! (:.
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 01:32
exam292 - تهران - ایران
کبالت - کرج - ایران/گاهی اوقات حرف منطقی هم میزنی...
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 03:40
farahnoush - ساری - ایران
nader-cz - پراگ - جمهوری چک - آفرین برشما .. آیا اینها آهنگ قاصدک - ایران سرزمین امید - فراق - برادر جان تفنگت را زمین بگذار - مرغ سحر و .. استاد نشنیدند که به یک ربنا گیر داده اند !!! . هر چند همان ربنا را هم خیلی ها مثل راغب مصطفی غلوش، قاری نامدار مصری به صدای استاد و حس آن حسادت می کنند !!! . من اسلام نه به خاطر تاریخ پر ابهام علی و محمد بلکه بخاطر قوانین ماقبل تاریخ آن در آیات قرآن نفی می کنم و بس ! اما هرگز به خودم اجازه نمی دهم به حافظ ها و رومی ها بخاطر مسلمان بودنشان توهین کنم و هنر سخن ورزی آنها را نادیده بگیرم ! .. .کبالت - کرج - ایران- آفرین برشما !!! .
جمعه 27 ارديبهشت 1392 - 08:39
Xavii - لندن - بریتانیا
Hosseintohid لندن، عزیز جان این صحبت از ١٧ سال قبله ، اون موقع تو داشتی تو ایران تیله بازی می کردی ، حالا اینو بکو سال جند بار ایشون میاد لندن ؟ اصلاً می یاد ایشون ؟ کسی نمیره اخه کنسرتش. مغزش.... رفته این ستار
شنبه 28 ارديبهشت 1392 - 00:46
farokhzad - کنت - انگلستان
واقعا هنرمند هست و عاشق مردم ایران و ایران هست بسیار صداش قشنگ هست استاد شجریان را هم دوست دارم هر ۲ تکرار نشدنی‌ هتستند امیدوارم موفق باشند و سربلند
دوشنبه 30 ارديبهشت 1392 - 23:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.