محمد نوریزاد: براستی اگر در سال ۵۷ انقلاب نمی کردیم، اکنون در کدام نقطه و در کجا ایستاده بودیم؟

 

ای کاش انقلاب نمی کردیم! 

جرس: در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی، محمد نوریزاد، از نویسندگان، انقلابیون و رزمندگان دوران جنگ هشت ساله طی یادداشتی با اشاره به فضا و شرایط حاکم در کشور می پرسد: " براستی اگر در سال پنجاه و هفت انقلاب نمی کردیم، اکنون – در سال نود و یک شمسی – در کدام نقطه و در کجا ایستاده بودیم؟"
 
این جهادگر دوران جنگ هشت ساله با عراق، در این یادداشت که پست آخر وبسایتش است، می نویسد: "افسوس که ما انقلابیون، از نعمت عقل، بهره ی فراوانی نداشتیم. و با انقلابی غیرضروری، بختِ مهیا و عنقریبِ خود را تاراندیم. جوری که هم خود را و سرمایه های خود را تباه کردیم، و هم اعتبار خدا و دین خدا را در این ملک فروکاستیم."
 

متن این نوشته که تحت عنوان "ای کاش انقلاب نکرده بودیم"، منتشر شده، به شرح زیر است:
 

گفتن این “ای کاش” برای همچو منی بسیار ناگوار است. اما می گویم برای آنانی که درپی انقلابند. معتقدم: دگرگونی های ناگهانی – بی آنکه از رشد و پختگیِ جمعی بهره مند باشند – هدردهنده ی سرمایه های ملی اند. این دگرگونی های ناگهانی، هم جمعیت نخبگان و شایستگان را از پا درمی آورند و به حاشیه می برند، و هم اندوخته های ملی و مالی کشور را ضایع می کنند.
 

براستی اگر در سال پنجاه و هفت انقلاب نمی کردیم، اکنون – در سال نود و یک شمسی – در کدام نقطه و در کجا ایستاده بودیم؟
 

۱ – اگر انقلاب نکرده بودیم، امروز حداقل پنج نیروگاه هسته ایِ پیشرفته در پنج نقطه از کشورمان دایر بود. این نیروگاهها با آنکه پیمانکارانشان آلمانی ها و ژاپنی ها بودند، علاوه بر تأمین برق، سطح علمی ما را خواه ناخواه ارتقا می بخشودند. و همچنین سطح مشاغل حرفه ای و علمیِ متخصصین ما را، و مرتبتِ جهانیِ اندیشمندان ما را.
 
۲ – اگر انقلاب نشده بود، امروز وزنِ علمیِ دانشگاههای ما در مقایسه با دانشگاههای مطرح خاورمیانه و حتی شرق آسیا، از رتبه و اعتبار قابل اعتنایی برخوردار بود. همچنانکه میانگین سطح علمی دانشگاههای تهران و شریف (آریامهر) و شیراز و اصفهان و مشهد و تبریزدر سال پنجاه و شش بسیار فراتر از سطح علمی دانشگاههای مطرح منطقه بود.
 
۳ – اگر انقلاب نکرده بودیم، امروزه ظهور چند بچندِ شخصیت های برجسته و نام آور ایرانی در زمینه های علمی و فرهنگی و اقتصادی و هنری، نام ایران را در اذهان مردمان جهان با احترام و تواضع همراه کرده بود. همچنانکه در این سی و سه سال، ما انقلاب کرده ها، عمدتاً از تربیت شدگان و فراورده های علمی و تخصصیِ رژیم گذشته در اغلب زمینه ها سود برده ایم و بر سر جهانیان منت نهاده و فخر باریده ایم. حتی روحانیان انقلاب کرده ی ما نیز تربیت شده در فرهنگ آن دوره بوده اند و از همان فرهنگ بهره ها داشته اند. بهره ای که در این سالها هرگز نصیب کسی نشد. آزادی را می گویم. با همه ی کمبودهایش در آن دوره. و چیزی که نیست در این دوره.
 
۴ – اگر انقلاب سال پنجاه و هفت صورت نمی پذیرفت، سطح صنعتِ ما با عنایت به شتابی که تا سال پنجاه و هفت گرفته بود، ایران را در تراز کشورهایی چون کره ی جنوبی، و حتماً برتر از ترکیه ی فعلی قرار می داد. در سالهای پس از انقلاب، ما غیرمنصفانه کیفیتِ صنعتِ پیشین را بسیار کوفتیم. که: آن صنعت، صنعت مونتاژ بود. شما بگو اکنون چیست؟ کدام صنعت است که استعدادها را برنیاورد و راه های ناگشوده را پیش روی نیاورد؟ انقلاب اسلامی، مردان و زنان کارآمد خود را از کجا آورد؟ مگر نه این که همگانشان درس آموخته و کارآزموده ی همان دوران بودند؟
 ۵ – اگر انقلاب نمی شد، امروزه کشور ما در بخش صنعت نفت و صنعت پتروشیمی، به یکی از قطب های محوریِ جهان تغییر چهره داده بود. تجربه های ناشی از قدمت صنعت نفت در ایران، و ظهور صنعت نوپای پتروشیمی در این اواخر، می رفت که ایران را ابتدا در منطقه و بعد در کل دنیا، در تراز یکی از قطب های مسلمِ استخراج و تولید فراورده های نفتی قرار دهد.
 
۶ – اگر انقلاب نمی شد صنایع نظامی ما با همه ی وابستگی اش به آمریکا، کیفیت مطلوب تری می داشت. حداقل این که از صنایع کم کیفیت چینی و کره ای (شمالی) برتر بود. با کارشناسانی که همان صنایع را پشتیبانی می کردند. و با این ترجیح که: مشکل قطعات یدکی نیز نمی داشتیم. هم درصنایع نظامی وهم درسایرصنایع. شاید بصورت ظاهر من خیلی بی رگ و بی غیرت شده ام که وابستگی به حضورخارجیان را نوعی برتری نسبت به وضعیت موجود می دانم. اما کدام استقلال؟ شما بگو استعماریعنی چه؟ این بلایی که روسها برسرما باریده اند مگرآیا استعمارنیست؟ مگر روسها ما را کم دوشیده اند وچیزی درکاسه ی گدایی وبی کیاستی ما ننهاده اند؟ در این سالها ما عمدتاً بر بومی سازی تکنولوژی تأکید کرده ایم و لابد به توفیقاتی نیز نائل آمده ایم. شما بفرما من چگونه نخندم به این عبارتِ بی نوای “بومی سازی دانش هسته ای”؟
 
۷ – اگر انقلاب نمی کردیم، آبادانی و رفاه عمومی و رونق اقتصادی حتماً بسیار مطلوب تر از امروز بود. به دلایلی که برشمردم. تجلی سرمایه و کار و علم و فرهنگ و هنر، حتماً به معیشت و امنیت و رفاه و رشد می انجامد.
 
۸– اگر انقلاب نمی شد، روحانیان و اساساً نظام حوزه ها حتماً از امروز مقبول تر و با آبروتر بودند. چرا که روحانیت، در تمام دوره ی پنجاه ساله ی پهلوی، علاوه بر ساماندهی مراتب مذهبی مردم، نقش ناظر منتقدی را داشت که در سمت مردم قرارگرفته بود و حاکمیت باید مراعات همان مردم را – و به تبع مردم مراعات روحانیت را – می کرد. اگرانقلاب نمی کردیم، برای نخستین بار دست روحانیان درتاریخ به خون مردم آلوده نمی شد. وساحتِ آنان به دزدی ودروغ، وترویج ریاکاری وبرآوردن آدمهای کودن نمی آلود. واین البته خسارت کمی نیست. روحانی وآدم کشی؟ به عکس ها وفیلمهای خلخالی ازیکسووچهره ی فلاحیان وحسینیان ازدیگرسوی بنگرید!
 
۹ – انقلاب اگر نشده بود، خدا و اسلام و قرآن، و پیامبران و امامان و کل مقدسات از امروز خواستنی تر و عمیق تر و دلنشین تر بودند. بهمین خاطر، سطح ایمان و ادب و فرهنگ مردم نیز بسیار فراتر از امروز بود. یعنی مردم، اگر انقلاب نمی شد، به خدا نزدیکتر بودند. و یعنی: انقلاب مردم را از خدا راند و مردم را به سمت نفرتی ناگزیر از مقدسات و مذهب هدایت کرد و آنچه را که باقی گذاشت پوسته ای پوک و آذین شده به شعارهای پوک و سطحیِ مذهبی است. به هیاهوی مداحان و مرثیه خوانان و روضه خوانان و پیدا شدن هفده هزار امامزاده ی تازه تأسیس دقت کنید!
 
۱۰ – اگر انقلاب نمی شد، رفته رفته در سایه ی فهم وخواست مردم میزان اقتدار رژیم سلطنتی از یکسوی و میزان وابستگی و سرسپردگی اش به اجانب از سوی دیگر کم رنگتر می شد و حتی به حداقل می رسید. و قانون و اجرای قانون سال به سال مظهریت بیشتری می یافت. درست برخلاف رویه ای که در این سی و چهار سال باعث شده ما به معبری از نقطه ی آغازین یک جامعه ی مدنی نیز ورود نکنیم. در یک قلم به زبونی و خفت نمایندگان مجلس دقیق شوید. کجاست “مدرّس”ی که در زمان رضا شاه به تجلی درآمد و از اقتدار او نهراسید؟ و در قلم بعدی به خمیرگونگی دستگاه قضا بنگرید!
 
۱۱ – اگر انقلاب نمی شد، جنگی درنمی گرفت و بهترین و صادق ترین و قانع ترین جوانان ما شهید و مجروح نمی شدند و سالها به اسارت نمی رفتند و امروز صحیح و سالم در کنار ما بودند و همانها شتاب رشد کشورشان را صد چندان می کردند.
 
۱۲ – اگر انقلاب نشده بود، امروز حجاب بانوان از اعتبار بیشتری بهره داشت. چرا که آزاد بود و اختیاری. و حتماً حرمت و احترام فراوان تری نیز داشت. برخلاف امروز که متأسفانه با خدشه ی اجبارِ حاکمیت، آسیب بسیار دیده است.
 
۱۳ – اگر انقلاب نمی شد، حتماً خدای خوب به ما لبخند بیشتری می زد. و راههای کشف نشده را پیش پای ما می گشود. برخلاف امروز که ما او را به خاک انداخته ایم و از جانب او برای خود او و مردم بی پناه و گرفتار این سرزمین تعیین تکلیف می کنیم.
 
و اما سخن پایانیِ من: افسوس که ما انقلابیون، از نعمت عقل، بهره ی فراوانی نداشتیم. و با انقلابی غیرضروری، بختِ مهیا و عنقریبِ خود را تاراندیم. جوری که هم خود را و سرمایه های خود را تباه کردیم، و هم اعتبار خدا و دین خدا را در این ملک فروکاستیم.
 

محمد نوری زاد
 دهم بهمن ماه سال نود و یک

+609
رأی دهید
-23

amirpersia - استكهلم - سوئد
فکر نمی‌کنید برای این حرفها یکمی دیر شده جناب نوری‌زاد؟ شکری میل فرمودید که ده‌ها سال شیرینیش دل چند نسل رو می‌زنه!! ننگ بر نادانهای روشنفکر نما که خود و خانواده خود را به خاک سیاه نشاندند!
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 13:31
bv_mark - اولم - آلمان
آقای نوریزاد فیلترینگ اینترنت را فراموش کردید
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 13:45
mehran_pahlavichi - انزلی - ایران
هرچیزی بهایی داره، حالا مردم فانوس به دست در کوچه های تاریک ایران به دنبال کوچکترین لحظه ای از دوران شاه می گردند. اما فراموش نکنیم چیزی رو که مدیون جمهوری اسلامی هستیم و آن شناساندن زوایایی از اسلام ناب محمدی است، اینکه اسلام ناب محمدی چیزی جز دین خرافات ، چرندیات ، رواج دزدی ، بی ناموسی، رواج فاحشه گری، فقر و قتل، سکس با عمه و حتی خر نیست.این جمهوری اسلامی بود که باعث شد من قرآن رو به فارسی بخونم تا از ماهیتش آگاه بشم. شاید نسل ما اون روزی رو ایران در جایگاه واقعی خودش قرار داره نبینه ولی اون روز خواهد اومد. دیر میاد ولی بالاخره میاد. اندکی صبر سحر نزدیک است.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 13:49
بت شکن - مونترال - کانادا
با درود به شما شیر مردان ایرانی‌ که بالاخره راه راست را یافتید و به سمت مردم تغییر جهت دادید چه بسا اگر هنوز دل‌ در گرو حکومت و قدرت بی‌ خردان داشتید، چه پست‌ها و چه دلار هایی که در حساب‌هایتان سرازیر نمی‌شد! البته در این یاد داشت خردمندانه تان جای هزاران اگر دیگر خالیست از جمله، اگر انقلاب ۵۷ رخ نمی‌داد امروز میلونها ایرانی‌ آواره و سرگردان کشور‌های بیگانه نبودند تا مجبور به انجام شغل‌های شریفی همچون ظرف شوئی و و و نمیشدند!!!
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 13:51
compatriot - تورنتو - کانادا
به دنیای عاقلان خوش آمدید. افسوس که خیلی‌ دیره!
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:13
godislove - کوالالامپور - مالزی
درود به شرفت آقای نوری زاد عزیز، داغ دل مارو تازه کردی. مرد خودتی !
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:14
بچه تهرون - تهران - ایران
رود بر کسانى که شهامت گفتن حقیقت را هر چند کمئ دیر دارند
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:18
mamaly_amir - بندرعباس - ایران
ضرب المثل چینی میگه خلایق هر چه لایق .
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:41
bardia.kaviani - زوریخ - سوییس
ما ایرانی ها عادت داریم اول یه کاری رو انجام میدیم بعد میشینیم فکر میکنیم که ابن چه کاری بود که ما کردیم؟
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:48
Jiddu_Krishnamurti - هامبورگ - آلمان
بله ولی کمی دیر شده برای فهمیدن این چیزها مملکت را به ... دادید رفت.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:57
wpcdez - تهران - ایران
این اما و اگر ها دیگر چه سود نوشدارو بعد از مرگ سهراب.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:58
tabarzinn - یوله - سوئد
همه این حرف‌ها درست، ولی‌ سوال اینه که چرا اینها با تو کاری نداران و میذارن هر چی‌ می‌خوای بگی‌....
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:03
nassau - مالاگا - اسپانیا
نمک تو زخم پاشیدی
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 14:29
بهرام2012 - تهران - ایران
بخش یک از دو. البته همه اگر هائی که آقای پاسدار سابق محمد نوریزاد میفرمایند صد در صد صحیح هستند و چه بسا بسیار فراتر از آنها را هنوز جسارت گفتن ندارد. ایشان نمیخواهد صریح و روشن اعتراف کند که روشنفکرنماهای مزدور غرب و شرق آنزمان بودند که با حمایت بیدریغ اربابان خود طرح براندازی نظام ایران را اجرائی کردند تا مشتی رجاله بی نام و نشان به حکومت برسند و برای سومین بار در طول تاریخ بشریت کشوری با یک حکومت برمبنای اصول دین برقرار کنند تا ایران عزیز ما را به این فلاکت و نگونبختی امروزین گرفتار آورد(اولین کشور حجاز است که توسط جاسوسان غرب و مزدورانشان به تبع دین اسلام و بنام عربستان سعودی تشکیل شد و دومین آن اسرائیل است که به تبع دین یهود توسط جاسوسان غرب تشکیل گردید و سومی هم جمهوری اسلامی است که به تبع مذهب تشیع بازهم توسط جاسوسان غرب تاسیس شد) درحقیقت قبل از فریب بزرگ ملی در سال1357 رشد و ترقی ایران در همه زمینه ها موجبات برانگیخته شدن بسیاری کشورها حتی دوستان ایران شده بود.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:07
بهرام2012 - تهران - ایران
بخش دو از دو . همزمان تجربیات سی و هفت سال سیاست و تجربیات شاهنشاه فقید نیز مزید بر علت شده و هنگامیکه درکنار نظرات و تصمیمات شاهنشاه فقید مبنی بر عدم تمدید قرارد داد25ساله نفتی درحال انقضاء ویا عدم تمایل به امضاء قرارداد جدید نفتی با کارتل های غارتگر و همزمان نوید فروش نفت به قیمتی متوازن با قیمت فروش تولیدات غربی به کشورهای تولید کننده و فروشنده نفت و تاکید بر عدم استفاده از نفت بعنوان سلاح سیاسی را کنار هم قرار بدهیم خواهیم دید که غرب چندان هم بیراه نرفته زیرا با سرکار آوردن روح الله خمینی آخوند نوکر بالفطره و اجداد به اجداد استعمار انگلیس و زینت بخشیدن به گروه او توسط انواع جاسوس های ایرانی نمای تربیت شده سازمان جاسوسی آمریکا مثل یزدی و قطب زاده و ولایتی و....همه و همه آروزهای شاهنشاه فقید را نقش برآب نمودند. البته بنظرم بزرگترین خطای شاهنشاه فقید ایران همانا اعتقاد و باور به فهم و درک عموم ملت ایران بود و تصور داشت ملت آنقدر بصیرت لازم را یافته که دیگر استعمار نمیتواند مثل دوران قاجار ملت ایران را بفریبد و به راه فریب هدایت نماید اما هیهات...
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:09
مسعود آبادانی - تهران - ایران
همه حرفهای شما صحیح است هموطن عزیزم ولی شاید باید این انقلاب میشد. نودونه درصد مردم رای مثبت دادند به جمهوری اسلامی حتما دلیلی داشت.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:12
ali reza dar - امسفورت - هلند
۳۴ سال گذشته تازه میگی که اگه انقلاب نمی کردیم چی بودیم چی می شدیم ٬ حالا انقلاب کردید ۳۴ سال هم گذشته به جای خیال بافی یه راه حل درست و اجرا شدنی ارائه بده .
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:14
fkh1351 - دبی - امارات متحده عربی
مهران انزلی ایران. من به شما حق میدهم مخالف اسلام باشی چون نه تو ونه آخوندهای تشیع هیچکدام مسلمان نیستید و نبودیت بلکه تشیع برای مخالفت با اسلام بوجود امده.به چند دلیل توجه کن. 1 برای کم رنگ کردن مسجد حسینیه ساختند که اصلا در اسلام اصلا وجود ندارد. 2 برای زکات، خمس . 3 نماز 5 وقت را 3وقت وا آن هم بی اهمیت. 4 برای حج 11 هزار امامزاده که عین بت پرستی میباشد چیزی که اسلام با ان شدیدا مخالف است. 5 برای ازدواج که از سنت حسنه پیامبر و اسلام است صیغه که نوعی فاحشه پروری رسمی است رواج داده اند. 6 برای راست گویی تقیه دروغ گوی شرعی قرار داده اند. 7 بجای خدا پرستی که اسلام بر ان شدیدا اسرار دارد(یا الله) بر خلاف دیگر ادیان ،شیعه گران شخص پرستی (یا حسین یا علی و....)ترویج داده اند . 8 تنها در تشیه می بینید که برای دعا، بروید در امامزاده ها به خدا و امامی که معلوم نیست کی است اون زیر رشوه بدهید تا دعایتان قبول شود.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:14
fkh1351 - دبی - امارات متحده عربی
انزلی ایران. و خیلی دلایل دیگر واضع است که شما مسلمان نیستید و فقط ابرو اسلام و مسلمان بردید در صورتی که تمام مسلمانان جهان بجز تشیه و مخصوصا ایرانیها همه برای دینشان شدیدا احترام قایل حستند وهیچ مشکل ندارند مانند ترکیه،مالزی،کشورهای عربی و... و در پایان باید خیلی تاسف خورد که کسی که دینش دروغین است، نه شخصیت دارد ونه فرهنگ که اوضاع کنونی کشور گواه این واقعیت است وامثال شما به جای مخالفت با شیعه گری و آخندیسم که هیچ ربطی به اسلام ندارد با اسلام مخالفید.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:15
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
فکر می کردیم دیو بیرون میره و فرشته! میادالن معلوم می شه درمورد فرشته اشتباه نکرده بودیم چون شیطان در اومد! خدا مارو از شر اسلام و مسلمین حفظ کنه
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:30
طرفدار حقیقت - تهران - ایران
مخور غم گذشته...گذشته ها گذشته...هرگز به غصه خوردن...گذشته برنگشته
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:34
amir-amir - تورنتو - كانادا
بهتر است که واژه انقلاب را با فتنه شیطانى تعویض کنیم که بسیار شایسته تر مى باشد. در ضمن مردم از خدا رویگردان نشدند بلکه اسلام پر مدعا و سر تا پا ریا و تزویر و سردمداران آخوندى اش را شناختند اگر چه تاریخچه ایران عزیز آنطور که شایسته بود به این نسل و نسل هاى گذشته درست و آشکار شناسانده نشد و اکثریت مردم اطلاع درستى نداشتند از تجاوز اسلامیون جنایتکار که ١٤٠٠ سال پیش به سرکردگى عمر بن خطاب صورت گرفت. ایران زنده است و پایدار خواهد ماند. به امید حکومت ملى و مجلس ایرانى
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:36
Fariborz Tabriz - تبریز - ایران
خوب همه ی اینها درست + 10000 تا چیز دیگه . الان ما جوانان مملکت از شما نسلی که ایران آباد رو به خاک سیاه نشوندن چطور انتظار داشته باشیم که ایران داغون رو آباد کنید ؟؟ با کدوم تجربیات ؟ همه ی تجربیاتی که شما در این سالهای بعد از انقلاب کسب شده مخلوطی از خرافات و دشمن تراشی یکطرفه بوده که از توش هیچی در نمیاد .....
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 13:56
hassan5 - تهران - ایران
1400 سال ملت ایران منتظر حکومت اسلامی بود تا جهان را پر از عدل و داد کند.!؟بعله ما یک حکومت باسلام بدهکار بودیم که با هزینه زیاد پرداخت کردیم.امیدوارم که در نظام بعدی بدنبال ایده ال ها و مدینه فاضله نباشیم و گول شارلاتان ها را نخوریم
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 16:08
fdsa60 - تهران - ایران
آرتمیس از فرانسه زود خودتو برسون که درد دلتو داره میگه.البته بگم ارتمیس از سپه سالاران ارتش شاهنشاهی بوده که بعلت انقلاب 57 از ایران هجرت کرده به پاریس ، و توپخانه ماتریالیستی خودشو اونجا مستقر کرده. البته ایشان از همکلاسی های آلبرت اینشتین هم بوده که در پی مطالعات بسیار زیاد خود متوجه شده که تمام ایرانی ها خنگ هستن ولی خود ایشان از نوابغ روزگار هستند.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 16:12
ghafas - مشهد - ایران
احسنت آقای نوریزاد
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 15:47
مسعود آبادانی - تهران - ایران
داریم دقیقا اشتباه سال پنجاه و هفت و میکنیم الان شاه شده فرشته جمهوری اسلامی شده شیطان. ملت ایران هر چهل سال یکبار صدو هشتاد درجه تغیر عقیده میدهد.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 16:55
hassan5 - تهران - ایران
1400 سال ملت ایران منتظر حکومت اسلامی بود تا جهان را پر از عدل و داد کند.!؟بعله ما یک حکومت باسلام بدهکار بودیم که با هزینه زیاد پرداخت کردیم.امیدوارم که در نظام بعدی بدنبال ایده ال ها و مدینه فاضله نباشیم و گول شارلاتان ها را نخوریم
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 16:33
a.ahooraei - کلن - آلمان
منم میگم, آقای نوری زاد به دنیای ایرانی های وطن پرست خوش اومدید. اما متآسفانه همین امثال شماها بودند که میخ این ان قلاب رادر مسیر خواسته های ملاها محکم و محکمتر کوبیدید و به ایراندوست ها و روشنفکرهای ایران و ایرانیدوست برچسب ضدانقلاب و غربزده و امثالهم چسبوندید و با کمک بی سوادان و بدبختهایی که دچار فقر فرهنگی بودند و شما آنها را مستضعفین نامیدید, قلاده اسلام و آخوند را سفت چسبیدید و آنها را در مسیر منغلب کردن آنان بر ملت تاختید. هنوز هم دیر نشده و اگر این خودفروختگان هرچه زودتر به دامان ملت برنگردند و خود را فدای ملت نکنند به شرافتم که هیچکدام نه خود و نه فرزندانشان بی مجازات نخواهند ماند. امیدوارم که این نشود چراکه موجب برادرکشی و هرج و مرج خواهد شد. امید است که هر چه زودتر این سرسپردگان به آغوش ملت بازگردند و طلب بخشش کنند.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:05
a.ahooraei - کلن - آلمان
godislove - کوالالامپور - مالزی----دوباره زودی احساساتی نشید والا دوباره همون اشتباه را خواهید کرد. حالا خوبه که آقای نوریزاد یک عمر از دنبالچه همین ملاها تقضیه کرده و شماها خیلی سریع میخواید ازش بت بسازید. خدا به ما رحم کنه که اگه یه مردم آزار و تقیه گر و دروغ پرداز دیگه پیدا شد ایرانی ها یک شبه جلویش نماز میخونن و دست بوسی و پا بوسی میرن.بی خیال بابا زود احساساتی نشین.ایشون ایول نداره و فقط خوشحالی داره.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:17
vahid.persian - شیراز - ایران
درود بر محمد رضا شاه پهلوی که هر چیزی که امروز داریم و استفاده می کنیم از اونه روحش شاد...
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:31
bizham - تهران - ایران
برایم خیلی جالب است که حرفهای این آقا که خود را عالم و عاقل می داند از دهان بچه های زیر 5 سال کشورمان نیز شنیده می شود نه در حال بلکه بعد از 10 سال که از انقلاب گذشت همه فهمیدیم که چه غلطی کردیم و به چه رسیدیم
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:08
maziar hezarshamshir - بوخلت - آلمان
با خواندن کامنت‌هایی‌ نظیر آقا مهران عزیز از بندر انزلی _ایران و یا آقا بهرام از تهران _ایران ، به آینده ایران خوش بین هستم و برای این عزیزان هم آرزوی سلامتی‌ دارم. آخوند‌های دجال، آرزوی نابودی ایران و برده کردن ایرانی‌ را با خود به گور خواهند برد.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:10
shirzan - برلین - آلمان
نه عزیز هموطن مردم باید حکومت اسلامی رو تجربه می کردند تا این ملاها و اسلامیون رو واقعا میشناختند.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:54
perspolis123456789 - پراگ - چک
فخ عمارات متحد عربی‌ - برو بابا تو هم - من خودم بین عرب‌ها و مسلمانان سٔنی زندگی‌ کردم هم در کویت ،هم عمارات و هم در پاکستان. عرض کنم که خانه از بست ویران است کاری به سٔنی و شیعه هم ندارد ، دین سنیها یا همون وهابی‌ها ke خودشون بهش سلفی میگن/ بسیار کوتاه بین ، متحجر،خشن،عقبمانده،و روسیاهتر از شیعه هست. باور کنید شیعه‌ پیشرفته تر هست تا این سنیها / یک نگاه ساده به زندگی‌ پیروان تسنن برای درک قباحت آان کافیست : نگاه کنید به سنیهای پاکستان و افغانستان که با فرهنگ بی‌سوادی و تروریست خودشون دنیا رو به سطوح آوردند، نگاه کن به سنیهای سودان و صومال و یمن و مصر که نمی‌دانم چه افتهر دارند نگاه کنید به سنیهای خلیج که قمارخانه‌ها و روسپیخنه‌های اروپا و آمریکا بدون آنها فلجند و وقتی‌ برمی‌گردند کشورهشون ۴ تا زن طبق صنعت نبوی منتظرشون هست. کسانی‌ که در اروپا زندگی‌ میکنند به خوبی می‌دانند که اکثر قریب به اتفاق قاتلن،بزهکارن،دزدان،مواد فروشان و ...از پیروان همین دین هستند که البته سٔنی هم هستند. آلبانی و ترکیه پایگاه مافیا و دزدی و ادمربایی هستند
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:40
kobalt - کرج - ایران
یه دوست ارمنی خیلی با حال داشتم همیشه میگفت قربون عقل آخر مسلمون.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 18:32
perspolis123456789 - پراگ - چک
مسلمانان در اروپا با وجود اینکه اقلیت کمی‌ هستند افتخار داشتن بیشترین جنایت رو دارند.به راستی‌ چرا کسی‌ اسم اقلیت‌های دیگر رو نمیاره؟ هر جا که اسم ترور میاد اسلام برجسته می‌شه، ظلم به زنان دوباره اسلام برجسته می‌شه و هزاران ماجرای دیگر. از دینی که شیخ عرعور، ابومنتسر البلوچی/ک ببخشید دکتر ملّا زده/ ، شیخ محمد الأریفی ،عثمان خمیس و ...تبلیغش رو بکنند بیش از این ساخته نیست. خواهش می‌کنم دوباره مثل آدمهای کودن نیاید بگید آقا اسلام خودش خوبه منتها پیروانش خوب نیستند. این اینطور میمونه که یک دانشگاه ادعای برترین بودن رو داشته باشه ولی‌ بدترین شاگردان رو تربیت کینهی . آیا می‌‌دانی که این جمله از کیست : اللهّم اجال بیننا و الفرس جبل من النار یعنی خدایا بین ما و مردم ایران کوهستانی از آتش قرار بده - این حدیث پسر خطاب یعنی عمر پدر معنوی شمست
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 17:59
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
آنقدر آدم خنگ بعد از 34 سال تازه فهمیده که اشتباه کرده , همه فهمیدند که اشتباه کردنند ولی متاسفانه غرور اجازه نمیده که به اشتباهشون اعتراف بکنند و هی دنبال دلیل میگردنند یه جوری انقلاب را موجه جلون بدهند و بگویندنه لازم بوده باید انقلاب میکردیم ولی عیب نداره برای تاریخ 34 سال عددی نیست وطن را دوباره میسازیم , ولی این بار ملت ایران آگاه تر و روشنتر با مسائل دینی برخورد میکنند و دیگر دین و دین پرستان پوشت گوششون راببیند و دخالت در سیاست و حکومت را مزه بکنند بهترین ثمره انقلاب همین بی ارزش کردن محتوای دین بود.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 18:55
arashkamangir - تورنتو - کانادا
بالاخره هر چیزی یک هزینه ایی داره، و متاسفانه راحت شدن از دست اهریمن نادانی و باور‌های مذهبی‌ هزینه ایی داره که باید ایرانی‌‌ها می‌پرداختند، به زبان دیگر جامعه ایرانی‌ نیاز به یک رنسانس داشت تا یک گذر از دوران جاهلیت و رسیدن به مدرنیته و حاکم شدن عقل گرایی در کل جمعه داشته باشه. البته در این گذر نیروهای ارتجاعی و مذهبی‌ نهایت مقاومت رو از خودشون نشان دادن که نتیجه آاش هزینه بسیار سنگین برای ایران و ایرانی‌ بود. به نظر من اکنون زمان اینه که همهٔ ایرانی‌‌های روشنفکر برای یکبار هم که شده به وظیفهٔ خود عمل کرده و برنامه‌های سال‌های پس از دیکتاتوری مذهبی‌ و ارتجاعی جمهوری اسلامی رو برای فردای بهتره فرزندانمان پای گذاری کنن تا دوباره یک گروه مردم فریب و بی‌سواد عنعنه کارهای بعد از جمهوری اسلامی رو به دست نگیرن.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 18:51
arya47 - کرمان - ایران
آقای نوری زاد به دامان ملت خوش آمدید
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 18:44
رفتگر پیر - مشهد - ایران
جانا سخن از زبان ما میگویی
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 19:30
sarbaz007 - المان - المان
آای کاش میشد ۳۴ سال به عقب برمیگشتیم ،واقعا الان کجا بودیم ؟ پول ملی‌ کجا بود ، این ملت دنبال برنج هندی نبودن این ملت الان کجا بودن نه این که ۲ تا کشور فقط به این ملت بدبخت ویزا بدن اگه این ننگ ۳۴ سال پیش اتفاق نمی‌افتد الان ما کجا بودیم این کشورای عربی‌ کجا بودن
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 19:21
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
حیف که 33 سال دیر فهمیدی. حالا بجای رشد و پیشرفت باید نظاره گر قرون وسطا در ایران باشیم. نابود باد حکومت جهل و جنایت ولی وقیح. مرگ بر خامنه ای و مزدورانش
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 20:25
azadi-iran - وین - لااتریش
ایرانیان باید یاد بگیرند که همه ما بی خطا نیستیم و باید همه سعی کنند که با هم فکری کسانی از قطار رژیم فاسد ضد بشر قرون وسطایی عقب افتاده تاریخ زمین پیاده شده اند هر چه زودتر ایران را از اشغال این ملا یان ریا فساد تجاوز سنگسار اعدام آزاد کنیم و باییم یک ذره از عریها یاد بگیریم که چگونه میشود در مقابل این چنین ظلم وستم و سیاهی عقب ماندگی ایستاد. نگاه کنید به افغانستان با وجود 40 سال جنگ و ترور بدبختی در یک مسیر بسیارخوبی قرار دارند.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 19:51
greentree - تهران - ایران
این همان سوألی بود که من ۱۰‌ها بار از خودم کردم ولی‌ هرگز جوابی‌ پیدا نکردم تا به امروز ،که چرا مردم ایران یک باره خمینی مکار و بی‌ سواد و ضد ایرانی‌ را به ایران آوردند ؟..
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 20:42
simin62 - زابل - ایران
دبی -امارات ما شما سنی های وحشی آدم کش رو اصلا مسلمان حساب نمیکنیم چه برسه به ایرانی شما بهتره تنهادر مورد برادرای قاتلت تو مالی و سوریه اظهار نظر کنی
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 20:46
arash9812 - تهران - ایران
این انقلاب از شیطان برخاسته برا درِ من که رفت سربازی که پایان خدمت بگیره جانش را از دست داد.نیمه سرباز یش بود که تصمیم گرفتیم که نگذاریم برود این حکومت لعنتی قانون گذشته بود هر کس فرار کنه اعدا م میشود مجبور شدیم بفرستیم و رفت و دیگه برنگشت بعد از آن پدر و مادرم از غصه مردند همه چیزها را از ما گرفتید پس آقای نوری زاد شما‌ها این شیاطین را به کشور ما آوردید و زند‌گی میلیو نها نفر را از بین بردید بجای فقط حرف زدن این دشخیمها را از بین ببرید تا دیر تر نشده همه باید ‌یک صدا بگویم تنها کسی‌ که می‌‌تواند کشور را نجات بدهد پسر شاه فقید ه مان می‌‌باشد. مرگ بر خا منه‌ای و هوادارنش............
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 20:56
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
فقط یه گوساله میتونه از انقلاب ۵۷ حمایت کنه.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 23:12
anti-US - مونترئال - کانادا
این روشنفکرا ما رو به فلاکت کشوندند؛ شباهت روشنفکر با یک مسلمون مومن اینه: مسلمون به غیر از خودش میگه کافر و روشنفکر هم به غیر از خودش میگه "نفهم، امل، بیسواد". همین روشنفکرایی که زمان انقلاب مثل بسیجیهای انتهاری به حکومت شاهنشاهی حمله بردند و "کاسه داغتر از آش فرنگی" شدند و کور بودند و ندیدند که هنوز خیلی از کشورهای اروپایی سنت شاهیشون رو دارند. فقط رم کرده بودند و یه چیزی توی کتابای پوچ ترجمه شده-شون خونده بودند بنام "آزادی و دموکراسی". روشنفکر متعصبی که فکر میکرد نبودن شاه=آزادی؛ خاک بر مغز غربزده-شون بره که ما رو به خاک تباهی کشوندند. دبی-امارات: شما هم بهتره منطقی حرف بزنی: کسی که امروزه توی ایران مخالف دینه، مخالف شیعه نیست، بلکه از ریشه با اسلام ناب محمدی مشکل داره حالا چه سنی چه شیعه چه ...
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 23:37
htafas - مادرید - اسپانیا
آقای نوری‌زاد،،،،،انقلاب البته یک فایده داشته و اون اینکه در انقلاب بعدی ایران برای همیشه از شرّ آخوندا و ملاها خالص میشه و دستشون برای همیشه از حکومت قطع میشه.و این گرچه سخت، ولی‌ بدست اومد
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 23:47
anti-US - مونترئال - کانادا
روشنفکرا میگفتند: مرگ بر دیکتاتور، اما هنوز برای مردم، و شاید برای خودشون، تعریفی جامع و روشن از "آزادی و دموکراسی" نداشتند؛ صفر و یک دیدنشون ما رو زمینگیر کرد: انگار که هر چی شاه بوده، بد بوده، و هر چی دموکراسیه، خوبه! با توجه به اینکه، اقلیت مردم زمان انقلاب تحصیل کرده بودند، و آزادی قطعا دغدغه مردم عادی نبود، باید نتیجه گرفت که روشنفکرای محترم خواسته خودشون رو به اکثریت جامعه اون زمان ایران غالب کردند! و باز داشتند دم از آزادی میزدند! انقلابی که فقط و فقط هدفش سرنگونی شاهنشاهی بود، و هیچ آرمانی دیگه نداشت، بهتر از این نباید میشد. جالب اینجاست که چطور شد آخوندهای لاابالی و اراذل اوباش قدرت رو از دست روشنفکرا در آوردند! . کاش رضاشاه عزیز و بزرگ زنده بود و جلوی اون پسر بیعرضه-اش رو میگرفت- کاش حداقل همه حق رای دادن نداشتند، و یا اگه داشتند، ارزش رای-های مردم یکی نبود، که ما اینطوری نمیشدیم.. کاش روشنفکرامون بجای خوندن کتابهای ترجمه شده، ..
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 23:51
anti-US - مونترئال - کانادا
fkh1351 - دبی - امارات متحده عربی: عزیز من، کسی که مخالف اسلامه، براش شیعه و سنی هیچ فرقی نداره؛ ما کلا از ریشه با اسلام مخالف هستیم؛ دلیل هم داریم؛ شیعه رو بنداز دور: شما بگید کدام بخش از اسلام ناب سنیها هست که خوبه و اصالتا مال خود اسلامه؛ یعنی از دیگر دینها و فرهنگهای قبل از اسلام نسخه-برداری نشده؟؟؟؟؟!!!! هر چیزی که توی اسلام بعنوان معجزه و خوبی و .. قلمداد میکنید، توی کتابهای سه دین قبلی زرتشت، یهود و مسیح دیده میشه؛ بنابراین به ما بگید اسلام چیش خوب و جدیده؟ راستی همین سنت حجتون هم که دقیقا و دقیقا کپی-برداری سنت حج بت-پرستان زمان به اصطلاح عرب جاهلیته! ضمنا، این یه دروغ بزرگه که عرب قبل از اسلام جاهلتر از بعد از اسلام بود! ضمنا، قبل از اسلام، حداقل توی ایران و هند جنگ مذهبی نبوده؛ ضمنا بلافاصله بعد از درگذشت پیامبر اسلام، قبیله-های عرب شورش میکنند که دوباره به زور خنجر سیف الاسلام مسلمون میشند ! شما سنیها که باید سیف-الاسلام رو خوب بشناسید! خلاصه: کسی که میگه من با اسلام مخالفم، شیعه و سنی نداره، چه بسا که اسلام ناب همون اسلام سنیهاست.
‌سه شنبه 10 بهمن 1391 - 23:59
anti-US - مونترئال - کانادا
greentree - تهران - ایران: لطفا گردن مردم نندازیم. مردم بیگناهند. روشنفکرا و آخوندا با شاه مبارزه میکردند. من نمیدونم که چطور شد خمینی وارد گود شد، حالا برخیها میگند هنر انگلیس و آمریکا بود. اما شخص خمینی مهم نیست؛ مهم اینه که اگه خمینی نمیشد، از اون بدترهاش، مثلا مسعود رجوی، بودند که کارهای بدتری بکنند. اما چیزی که روشنه دکتر و مهندسهای اون زمان بودند که برای خمینی برنامه-ریزی میکردند، چرندیاتش رو اصلاح میکردند تا مردم و خبرنگاران خارجی خریتشو نفهمند (کسی مثل دکتر ابراهیم یزدی خیلی به قدرت گرفتن خمینی کمک کرد که شکر خدا الان هم داره پس میده!)- ایده تشکیل سپاه پاسداران از کجا اومد؟ کدوم نامردی این ایده رو مطرح کرد که ارتش کشور رو ضعیف کنه و بجاش یه لشکر برای حفظ، نه کشور، که حکومت درست کنه؟ همین دکترا و مهندسا بودند. اینقدر به مردم گیر ندیم، مردم باید به این تحصیلکرده-ها بتوپند. اینقدر هم به خمینی فحش ندیم؛ همین خمینی نبود، کشور شاید تجزیه میشد. امان از این روشنفکرا
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 00:05
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
مسعود آبادانی - تهران - ایران. 99درصد رای دادند؟؟؟؟؟ نه بابا خودت کشف کردی؟؟؟ خودشان می‌گویند ۲ میلیون در خیابان بودند---اکثریت خاموش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چند میلیون بودند؟؟نکند وق وق سگ ها-و میو میو ی گربه‌ها هم آری به ج.اسلامی بود!!! عزیز دل اسلام یا استالین!!
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 00:20
dara20 - تهران - ايران
و ما جوانان نگون بخت ایران این همه فلاکت ناشی‌ استفراغ اسلامی را مدیون بی‌ عقلی‌های شما آن قلابیون احمق و بی‌ شعور هستیم. نابود باشید شما شرمندگان دریده روی ریشو.
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 00:56
behzadahmadi - تبریز - ایران
اولا مهم نیست که آقای نوریزاد کی بودن وچی بودن مهم اینه که الان داره حرف خیلی از ایرانی ها رومیزنه.من نمیدونم بعضی ها چرا اینقدر بدبینانه به همه مسائل نگاه میکنند.هر انسانی میتونه اشتباه کنه اما مهم اینه که توی اشتباهش نمونه که میبینیم این آقا که خیلی براش احترام وارزش داره حالا داره انقلابی رو نقد میکنه که جزیی از گذشته ی خودشه.امیدوارم دوستان بدونن که چقدر سخته به گذشته ای که جزو شخصیت وهستی تو هستش اعتراف کنی وبه نوعی خودت رو هم زیر سوال ببری.همگی ما باید کسایی رو که اینگونه می اندیشند دوست داشته باشیم وبه آنها ارزش بدیم تابقیه ای که میدونن اما جرات ندارن هم بیدار بشن وبا ما باشن.
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 01:57
faghat zartosht - شیراز - ایران
behzadahmadi-jfvdc-hdvhk. حرفای شما درست،ولی چرا کاریش ندارن؟این مشکوک نیست که از خودشونه؟
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 11:01
felora - تهران - ایران
ایران آزاد وآبادم آرزوست . .
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 13:12
rezinooo - دوسلدورف - آلمان
یادمون نره که ملت ایران یه حکومت به آخوند‌ها بدهکار بود که به سلامتی‌ بدهیش رو پرداخت کرد، خیلی‌ سنگین هم پرداخت کرد، ولی‌ دست کم گزینهٔ انقلابِ دوباره رو باید حذف کرد و به فکر تغییرات بلند مدت بود، تغییراتی که از خود خانواده و دوستان و آشنا‌ها شروع می‌شه،
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 13:13
mir1976 - واشنگتن - آمریکا
سرنوشت دیکتاتورهایی مثل رضا پالانی و بچه هاش همینه کافیه تاریخ را ورق بزنید. یعنی کسی را که خارجی میاره سر کار، مردم برش میدارند. بعد هم سر مردم یه جورایی کلا میره، یعنی یک عده آدم کم تجربه میشن رئیس مردم که با آزمون و خطا میخوان مملکت رو اداره کنن و کوتاه هم نمی یایند. خود بخوان حدیث مفصل.....
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 13:57
farokhzad - کنت - انگلستان
فریبرز تبریز - تبریز - ایران دقیقاً چه پرو هم هستن باز بدنبال این هستن مردم به اینها اعتماد کنن ۳۴ سال مردم را به فلاکت انداختن همین اصلاح طلبها حالا باز از یه داره دیگه میخوان وارد بشن نه‌ آقا درود بر شما که اعتراف کردی به نادانی یا خیانت ولی‌ لطفا به دوستت هم بگو دیگه بشینین کنار و شرم کنید ببیند در یک کشور درست حسابی‌ اگر جای خطا سر بزنه از یک مدیر حتا او کاری هم نکرده باشه ولی‌ میاد عذر خواهی‌ میکنه و میره کنار این را یاد بگیر حالا به امید روزی که در کشورم ایران هر کسی‌ شهامت داشته باشه برای بهتر شدن ایران این کار را کنه چیزی که من نگرانم همیشه همه به آبروی شخصی‌ خود فکر می‌کنن تا پیشرفت ایران فقط شاهان پهلوی به ایران میندیشیدن نه‌ به خود دیدید که چه بردن با خود حتا جواهرات سلطنتی را گذاشتن رفتن املاک خارج کشور مثله بنیاد پهلوی ساختمان بزرگ در نیویورک را گذاشت و رفت ولی‌ آخوند دروغگو هی‌ عوام فریبی کرد و شما هم باور
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 15:24
Zero Tolerance - تهران - ایران
behzadahmadi - تبریز - ایران . آفرین، آفرین به درک بالای شما هم میهن عزیزم.
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 17:14
Azadikhah - تكسل - هلند
این انقلاب مسخره عمر خیلی‌ از انسانها و یک مملکت رو با ناآگاهی‌ تباه کرد.
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 18:51
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
1) از قدیم گفتند: در اگر نتوان نشست! اگر آقای نوریزاد تخمگذار بود حتماً تخم دو زرده میگذاشت! یکسری حرفهای پای منقلی بی اساس زده که تک تکش را میشود با استدلال رد کرد. نوشته:" ۱ – اگر انقلاب نکرده بودیم، امروز حداقل پنج نیروگاه هسته ایِ پیشرفته در پنج نقطه از کشورمان دایر بود. این نیروگاهها با آنکه پیمانکارانشان آلمانی ها و ژاپنی ها بودند، علاوه بر تأمین برق، سطح علمی ما را خواه ناخواه ارتقا می بخشودند. و همچنین سطح مشاغل حرفه ای و علمیِ متخصصین ما را، و مرتبتِ جهانیِ اندیشمندان ما را." آدمی که فکر میکند داشتن نیروگاه اتمی خودبخود باعث پیشرفت علمی میشود خوب کشورهای سابق بلوک شرق و روسیه هم کلی نیروگاه اتمی داشتند پس چرا پیشرفت علمی مثل غرب نداشتند؟ این بابا هنوز پیش شرطها و زمینه انقلاب در یک جامعه را نمیداند که مثلاً فقر اقتصادی و اختلاف طبقاتی بین مردم و یا بیعدالتی حاکم زمینه اصلی شورش و انقلاب مردم است و صدها بار این تجربه حتی در گذشته نزدیک در تونس و مصر هم تکرار شده. ادامه در 2
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 18:56
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
2) رژیم کنونی ایران را نمیبینید چطور میلیاردها پول نقد به مردم طبقه پایین جامعه باج میدهد که رای و موافقتشان را بخرد و صدای مردم در نیاید. و برای اکثر مردم نبودن آزادی و غیره اصلاً مهم نیست. میبینید حتی عربها قیام کردند ولی ایرانیها تا زمانیکه شکمشان سیر است بیخیال انقلاب میشند. بعد شکوه و گلایه از روشنفکرها میکند که گویا بی گدار به آب زدند و پخته گی کامل نداشتند برای هدایت یک انقلاب که تا حدودی درست است. روشنفکر هم از شکم مادرش روشنفکر بدنیا نمیاید. یکسری روشنفکرهای سیاسی دلسوز جامعه یا در زندان سیاسی بودند، یکسری هم در خارج از ایران و یکسری هم بله بله قربانگو علیحضرت بودند و به پر کردن جیب خودشان فکر میکردند و گور پدر مردم گفته بودند. من هم سران انقلابی سابق را سرزنش میکنم که آخر چطور شد یک پیرمرد مرتجع با تفکرات عقب مانده اسلامی مثل خمینی ملعون توانست انقلاب را از دستشان بدزدد؟ میگویند خمینی با تاکتیک عمل کرد اول خودش را میش در لباس دمکراسی خواه نشان داد ولی بعد که میخ قدرت خودش را محکم کرد چهره گرگ صفتی خودت را نشان داد. ادامه در 3
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 18:56
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
3) خب تا حدود زیادی درست است که خمینی همه را از نزدیکانش مثل بنی صدر گرفته تا مردم انقلابی را فریب داد و اسناد سخنرانی ویدیوهایش هم در یوتیوب هست که اول چه گفته که ملا اصلاً در سیاست کشور دخالت نمیکند و دنبال پست و مقام نیستیم ولی بعد دیدیم چه شد؟ خوب با یک رهبر دروغگو فریبکار آنهم زیر ماسک مسلمانی با مردم اکثراً بیسواد مسلمان عقب مانده ایران آنزمان میخواهی یکشبه مردم هم دنبال چهارتا روشنفکر سیاسی که تا دیروز در زندان سیاسی نشسته بودند بیافتند؟ معلومه که بدنبال رهبری میافتند که با زبان خودشان حرف بزند و بهشان وعده سرخرمن بدهد که حکومت اسلامی ایران را بهشت میکند ( آب و برق را مجانی میکنیم و...). مردم ساده و بیسواد حتی دانشجوها هم باورشان شد وگرنه بودند گروههای سیاسی آنزمان که پیشبینی کرده بودند این خمینی دیکتاتوری اسلامی میخواهد راه بیندازد که پاسداران خمینی معطل نکردند و زدند همه را کشتند یا دهانشان را با زور اسلحه بستند یا از ایران فراری دادند. ادامه در 4
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 18:58
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
4) خلاصه اشتباهات زیاد شد و بزرگترین گناهی که ما خودمان را نمیتوانم ببخشیم سر کار آمدن خمینی و برپائی حکومت ننگ اسلامی بوده و هست که علیرغم میلیاردها دلار ثروت نفت و گاز در عرض 34 سال این حکومت خرافه پرستان ایران را وابسته تر و ویرانتر کرد و حالا بدبختی در این است بر سر کیسه نفت هم نشستند و با اراذل و اوباشش ریشه در قشر بیسواد و ناآگاه پایین جامعه دواندند که به این راحتی نمیشود قدرت را ازشان گرفت مگر باز برویم سراغ ابزار اقتصاد و ازش کمک بخواهیم که رژیم دیکتاتوری ملاها از نظر اقتصادی کمرش بشکند و مردم ناراضی از فقر شوند و به جان سران حکومت بیافتند. پس امیداوار باشیم که تحریمهای اقتصادی غرب شاید قدم اول باشند برای آسیب رساندن به رژیم زورگو. اگرچه کوتاه مدت به مردم فشار بیاید و برایشان سخت بگذرد ولی در آینده یقیناً ایرانی پاک شده از آلودگی خرافات اسلامی با جانشینی دمکراسی و عدالت اجتماعی و صلح و صفا خواهیم داشت. البته کشاندن رژیم به جنگ داخلی و یا خارجی هم میتواند فرسوده کننده باشد و رژیم را فرسوده کند و بعد راحتتر بشود سرنگونش کرد مثل شورش سوریه. ادامه در 5
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 18:58
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
5) باید بدنبال راه حلهای مختلف براندازی رژیم ملاها بود بجای نشستن و ناله کردن وای اگر انقلاب نمی شد چی و چی میشد یا نمی شد. بقول فانیمن" اگر همواره مانند گذشته بیندیشد، همیشه همان چیزهائی را بدست میآورید که تا بحال کسب کرده اید". حالا بدن ایران مبتلا به غده سرطانی بنام اسلام و حکومت اسلامی شده و باید به فکر جراحی اش باشیم که این غده را از ایران جدا کنیم ( اگر شیموتراپی مثل تحریمهای اقتصادی اثر نکرد ). ولی باور کنید مسلمانهائی مثل خود این آقای نوریزاد اولین کسانی خواهند بود در صف مخالفین براندازی رژیم سینه سپر خواهند کرد. درد این بابا این نیست که ریشه عقب مانده گی و بدبختی مردم در اسلام و مسلمانی مردم است بلکه فرم اسلام مورد دلخواه خودش را نمیبیند و مینالد یا شاید به پست و مقام میلییاردی نرسیده و سرش بی کلاه ماند. چرا یک کلمه از خمینی انتقاد نکرد و اسمش را جرات نکرد بیاورد که ریشه اصلی تمام این مصیبتهاست. ادامه در 6
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 18:59
ensanam arezoost - خارگ - ایران
خواهش میکنم اینقدر نگین دیر شده و به گذشته ها نپردازید نه اینکه خیلی خوب بوده ...به حال فکر کنید و به آینده امیدوار باشید...درود بر محمد نوریزاد عزیز و شجاع که آگاهانه و با شهامت و جسارت بسیار عالی واقعیتها را بیان میکنند...دوستش دارم و ازش سپاسگزارم
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 18:38
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
6) آگاه شدن اکثر مردم بر اثر علم و دانش و تحصیلات و کنار زدن اسلام از جامعه زمان طولانی میبرد و چند نسل باید بگذرد تا مردم پی به خرافات این دین ببرند. ولی شما اینقدر ساده اید و باور میکنید که سران رژیم ملاها دلشان میخواهد کار اساسی در پیکار با بیسوادی و ناآگاهی مردم بکنند که بعداً پرو پاچه خودشان را بگیرند؟ آدم عاقل شاخه درختی را که خودش رویش نشسته اره و قطع نمی کند و این تنها محمد رضا شاه بود که این اشتباه را کرد و راه برای خرافه پرستان اسلامی باز شد که با حکومت طالبانی از ایران افغانستان دوم میخواهند بسازند و رهبرش را هم که خامنه ای ملعون باشد دارند. مگر اینکه بخودمان بیایم و دلمان بحال ایران بسوزد و فعال باشیم در درون یا در خارج از ایران و به این رژیم چپ و راست با هر وسیله ای حمله کنیم تا اشتباه بکند و گیر بیفتد و سرنگون شود. اگر زمینه اقتصادی را که حیات رژیم را تضمین میکند ازش بگیریم این رژیم رفتنی است چونکه بقول ابوذر: وقتی فقر از دری وارد شود، ایمان از در دیگر خارج میشود! اعتراضات مردم سر کمبود و گرانی مرغ برای نمونه! تنها با گرفتن زمینه حیات اقتصادی از رژیم میشود نابودش کرد!
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 19:03
karkas - اصفهان - ایران
به جمع مشروطه خواهان خوش آمدی .................................................................................................
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 20:58
mok432 - ونکوور - کانادا
ایران صد در صد وابسته هست،خیلی از کارخانه‌ها بسته شده اند،و وابستگی ما به چین و روسیه بیشتر شده است.
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 20:58
kobalt - کرج - ایران
ما هم اگه یه کمی از زرنگی روحانیون رو داشتیم هر کسی رو که از صف حکومت واقعا جدا شده رو با چوب نمی زدیم و گذشتش رو فعلا علم نمیکردیم ناب گرائی و فرقه گرائی وفرد پرستی 34 ساله فرصت رو سوزوند.به همین حکومتیا نگاه کن اگه گوشت همو بخورن استخونش رو دور نمیریزن چون یه منافعی اونا رو بهم وصل کرده ما هم که یا تو 28 مرداد فریز شدیم یا تو بهمن 57هیچم کوتاه نمیاییم کل مبارزه هم خلاصه شده به یاد گذشته ودرود به اون ومرگ به این فحش به اون یکی ولیچار به این یکی با این اوصاف منم دیگه فکر میکنم به همون چاهه متوسل بشم شاید نتیجه بده.
‌چهارشنبه 11 بهمن 1391 - 23:56
Zero Tolerance - تهران - ایران
kobalt - کرج - ایران . هم میهن گرامی‌ دقیقا اینگونه است. ‌ای کاش به این اصل زودتر میرسیدیم و جهتگیری مان رو منسجمتر و با صلابت تر برای ضدیت با اشغالگران این سرزمین شکل میدادیم... ‌ای کاش
‌پنجشنبه 12 بهمن 1391 - 07:38
massoudoslo - اسلو - نروژ
من از دوستان تعجب میکنم !! کجای نکات و حرفای آقای نوریزاده و حتا شرایط فعلی این شخص نادرست و ضد ایرانی است !!؟ حرف حساب میزند حتا اگر همین الان هم نوکر خامنه ای باشد !هر کسی که برای آزادی ایران از ننگ جمهوری اسلامی قدمی ،قلمی ،نامی ،نانی ،آبرویی و ..را فدا کرد قابل احترام است . آقای نوریزاده از درگاه خامنه ای برای ضدییتش با ظلم حاکم رانده شده و اگر هم امروز از مهر و پذیرش ملت ایران هم مانده شود(که اینطور نیست ) دیگر اصل و پرینسیپلی برای ایرانیان نمانده که ارزش جنگیدن برایش وجود داشته باشد!
‌پنجشنبه 12 بهمن 1391 - 17:10
kobalt - کرج - ایران
zero tolerance -این مشکل تاریخی ملت ماست وعامل تمام ناکامی های تاریخی و شکست های ما در بزنگاه های مهم مخصوصا در تاریخ معاصر مثل مشروطه .28مرداد .بختیار وبهمن 57.خرداد88ووو..کلا احساسات ما سواره میره و عقل ما پیاده دنبالش.موفق باشی
‌پنجشنبه 12 بهمن 1391 - 19:33
behzadahmadi - تبریز - ایران
باز هم میگم اصلا مهم نیست که نوریزاد کی بوده بلکه الان جزوی جدانشدنی از جنبش سبزه.جنبش سبز هم از دیدگاه من هیچ مشکلی با دین ورزی ویا عدم دین ورزی مردم نداره بلکه جنبشی بر ضد هرگونه استبداد(دینی یا غیردینی)هستش.دین مردم به خود آنها ربط داره وهیچ قانونی نباید بر آمده از دین باشه وباید حقوق تمامی قومیتها وادیان وحتی بی خداهاو...در آینده ایران یکسان باشه.وعلم ومنطق در تصمیمگیریهای کلان کشور دخالت داشته باشه.به امید روزی که در ایران مابه جای خرافه منطق وبه جای تعصب تعقل در روان تک به تک ایرانیان جریان داشته باشه.ودر آخر باید بگم که هر انقلابی چه دینی وچه سکولار سرانجامش روی کار آمدن یک عده متعصب هستش که سرانجام خوبی نداره میگین نه تاریخچه وسرانجام همه انقلابها پیش روی ماست.
‌پنجشنبه 12 بهمن 1391 - 23:44
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
behzadahmadi - تبریز - ایران. خلاصه مینوشتی جنبش سبز اسلامی!!! بازگشت به دوران طلایی---خلائی-امام راحل!!! بچه گیر آورده یی؟؟ جنبش کروبی موسوی خاتمی سکولار؟؟؟؟؟؟؟؟
یکشنبه 15 بهمن 1391 - 12:09
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.