ادوارد اسنودن: FBI می تواند بدون کمک اپل، آیفون را رمزگشایی کند

اپل اکنون از سازمان دولتی FBI می خواهد که درخواست خود مبنی بر ایجاد یک نسخه جدید از سیستم عامل iOS برای دسترسی به محتویات آیفون پرونده «سان برناردینو» را لغو نماید. FBI می گوید که توانایی دسترسی به اطلاعات آیفون را ندارد اما اکنون شواهدی پدید آمده که این موضوع حقیقت ندارد و راه هایی برای بازیابی اطلاعات آن وجود دارند.
 
«ادوارد اسنودن» در این بین خبر داده که ادعای FBI از ناتوانی اش برای رمزگشایی از آیفون حقیقت نداشته و این سازمان امنیتی می تواند بدون کمک اپل اطلاعات موجود در آن را به دست آورد. اسنودن می گوید:
 
«مشکل این است که FBI ابزارهای بسیاری برای این کار در دست دارد. آنها به دادگاه می گویند که نمی توانند، اما حقیقت این است که قادر به انجام چنین کاری هستند. FBI به دلایل دیگر نمی خواهد این کار را انجام دهد.»
 
روشی که اسنودن از آن می گوید و خبر می دهد که FBI تصمیم ندارد از آن استفاده کند، به «چیپ-زدایی» معروف است. در این روش به شکل فیزیکی باید به موبایل دسترسی داشت و چیپست اصلی آن را جدا نمود تا در نهایت بتوان به اطلاعات موجود در آن دسترسی یافت. در این میان «ABC News» با چهار متخصص امنیتی تماس حاصل کرده که همه آنها تایید کرده اند با استفاده از چنین حالتی می توان به اطلاعات دسترسی پیدا کرد، هرچند که در این بین احتمال شکست عملیات و نابود شدن اطلاعات نیز وجود دارد.
 
مشاور ارشد امنیتی موسسه «IOActive»، آقای «اندرو زاننبرگ» (Andrew Zonenberg) نحوه کارکرد این روش را توضیح می دهد.
 
«اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم، ایده این کار چنین است که چیپ اصلی از آیفون جدا شده و در اسید بسیار قوی قرار می گیرد تا بتوان به راحتی اجزای آن را از هم جدا کرد. سپس باید بخش هایی از آن با پرتوی لیزر نابود شوند. البته مشخصا شخص یا سازمانی که می خواهد دستگاه را هک کند باید ماه ها قبل را صرف تحقیق این موضوع کند که کجای چیپ باید لیزر شود. در بخشی از این چیپ، شماره شناسایی یکتای آیفون قرار گرفته (کلید دیجیتالی رمزگذاری). هکر باید میکرون به میکرون تست کرده و با لیزر بخش هایی را هدف قرار دهد تا بتواند در نهایت این شناسه را از بین ببرد و در واقع آن بخشی که حاوی این اطلاعات است، نابود شود.»
 
زمانی که این اتفاق رخ دهد و به این شکل رمزگذاری از بین رود، FBI می تواند رمز عبور را از طریق روش «بروت-فورس» نه در خود آیفون، بلکه در یک کامپیوتر (متصل به چیپ) پیدا کرده و به راحتی به اطلاعات آن دست پیدا کند.
 
البته باید توجه داشت که استفاده از این روش بسیار حساس و پرخطر است. آقای زاننبرگ در ادامه می گوید:
 
«مشخصا اگر در هر مرحله ای از این کار، عملیات چیپ-زدایی با مشکل مواجه شود، چیپ اصلی به طور کلی نابود شده و تمام اطلاعات آن نیز برای همیشه از دسترس خارج می شوند.»
 
آقای زاننبرگ خبر می دهد که این تکنیک پیش از این از سوی آژانس های امنیتی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته و در این مورد، حق با ادوارد اسنودن است.
+27
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.