روزالیند فرانکلین و تحول دنیای ژنتیک


روزالیند فرانکلین و تحول دنیای ژنتیک

اسم روزالیند فرانکلین، دانشمند انگلیسی، برای خیلی ها آشنا نیست. او با تحقیقاتش، راز ساختار دی ان ای را کشف کرد. در سال ۱۹۵۲ میلادی، فرانکلین از یک مولکول با دستگاه ایکس-ری عکاسی کرد و نشان داد که دی ان ای، دو رشته بافته شده است در محفظه ای مارپیچی، مثل یک نردبان به هم پیچیده. شفاف ترین عکس، که به عکس شماره ۵۱ معروف است، باعث شد دیگر دانشمندان بتوانند مدلی از دی ان ای بسازند.

در انجمن یهودیان شهر واشنگتن، نمایشی اجرا می شود با عنوان «عکس شماره ۵۱،» که زندگی خانم دکتر رزالیند فرانکلین را نشان می دهد. تنها زنی که در دنیای مردانه آن روز، درباره دی ان ای تحقیق می کرد. این نمایش، با «ماه تاریخ زنان» مصادف شده است. در سطور زیر برگردان گزارشی از دبورا بلاک را می خوانیم.

روزالیند فرانکلین یک شیمی دان بود، با مدرک دکترا از دانشگاه کمبریج انگلستان در اوایل دهه ۵۰ میلادی. او در دهه ۳۰ زندگی اش، روی تحقیقات دی ان ای کار می کرد. نمایش، فرانکلین را نشان می دهد که بطور خستگی ناپذیر، و عموما به تنهایی، تحقیق می کند. خیلی وقتها با همکاران مرد خود درگیر می شد، چون احساس می کرد به او بی اعتنایی می کردند.

کارگردان نمایش، دانیلا توپول، می گوید: «به او نمی گفتند دکتر فرانکلین، میگفتند خانم فرانکلین. اجازه نداشت در غذاخوری کارمندان ارشد غذا بخورد، اما همه مردها اجازه داشتند. این موضوع تاثیر خیلی بدی روی او گذاشته بود و به کسانی که با آنها کار می کرد، اعتماد نداشت.»

فرانکلین سعی کرد از مارپیچ دوگانه دی ان ای سردرآورد، اما موفق نشد. همکار او، موریس ویلکینز، عکس های او را بدون اجازه، به دانشمندی آمریکایی به نام جیمز واتسون، نشان داد. واتسون و همکار انگلیسی اش، فرانسیس کریک، سعی داشتند یک مدل دی ان ای بسازند. واتسون از این عکس ها فهمید که دی ان ای یک مارپیچ دوگانه ست، و آن دو موفق شدند مدل شان را کامل کنند.

واتسون و کریک در نمایش می گویند: «کار می کند! باورم نمیشود. جلوی چشممان دارد زندگی تولید میکند.»

فرانکلین، از طریق همکارش، ویلکینز، از این موفقیت باخبر شد: «خود مدل بود؟ قشنگ بود؟ بله!»

کریک و واتسون و ویلکینز، در سال ۱۹۶۲ جایزه نوبل پزشکی را گرفتند. یعنی چهار سال بعد از اینکه فرانکلین، در سن ۳۷ سالگی، از بیماری سرطان درگذشت.

جایزه نوبل فقط به افراد زنده اهدا می شود.

اما در مراسم اهدای جایزه، اسمی از فرانکلین برده نشد. واتسون، نقش او را خیلی دست کم گرفته است. اما کریک، که در سال ۲۰۰۴ درگذشت، گفته است که فرانکلین تا دو قدمی حل معمای دی ان ای رفته بود.

توپول امیدوار است مردم با تماشای این نمایش، نه تنها با فرانکلین آشنا شوند، بلکه درک بهتری از او پیدا کنند. او می گوید: «می خوام مردم بفهمند روزالیند فرانکلین به چه چیزهایی رسید. اگر منزوی نشده بود و مورد تبعیض قرار نگرفته بود، می توانست خیلی بیشتر پیشرفت کند.»

دکتر فرانکلین، پیشرو بود، و عکس با ارزشی که از دی ان ای گرفت، دنیای ژنتیک را برای همیشه متحول کرد.

khosh bavar - ایران - یزد
عزیزان ایرانی و یهودی, از شما جویای کمک و جواب هستم که چرا و چه رازی در این فکر مردم و طبیعت یهودیها نهفته است که زندگی همه دانشمندان معتبر یهودی با درد و رنج و تعقیب سیاسی همراه بوده از Nostradamus غیبگو بگیر که مجبور شد دین یهودیش را عوض کند تا انیشتن و الان هم با اشنا شدن این زن محقق یهودی ?! شاد و ادم باشیم .
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد با درود به هر بانوی دانشمند با هر نژاد و مذهبی.دوست عزیز اگه بری تاریخ فراماسونری رو بخونی و به خصوص بعد از جنگهای صلیبی و جریان شوالیه های تمپلر و هاسپیتال،متوجه میشی که کاملا برعکسه و یهودی ها از خیلی وقت پیش دارن سروری میکنن. دو درصد جمعت آمریکارو شامل میشن و مالک هشتاد درصد از سرمایه های آمریکان.
پنج‌شنبه 11 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران : مرسی از جوابتان ! ولی دوست کاربریم, در مورد هر موضوعی از قران گرفته تا تورات و انجبیل و اتم و جانوران, هزاران کتاب با دیدگاهها و شعورهای مختلف + علاقه های سیاسی و مذهبی و اقتصادی نوشته شده که " مثلا " اگر من تفسیر نوشته شده قران را از کسیکه ضد اسلام است برایت بخوانم, برایم از شرم breakdance میرقصید و اگر من مسلمان هم کتاب تورات نوشته شده خود یهودیها را بخوانم, چون خوش باورم, خیلی زود تغییر دین خواهم داد ! جان کلم اینکه, کتاب داریم تا کتاب ! شاد و فرهاد کنجکاو باشیم !
جمعه 12 فروردین 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
khosh bavar - ایران - یزد - عزیز دنیا دست یهودیاست کجای کاری(البته در اصل یهودی نماها ). وقتی اینقدر قدرت دارن که به راحتی محبوبترین رئیس جمهور آمریکا (جان اف کندی ) رو به خاطر یک سخنرانی و درست بعد این سخنرانی جنجالی ترور کنن دیگه خودت بقیش رو بخون . قسمتی از متن شخنرانی اینه :. ما با جهانی مواجهیم با تو طئه ای ظالم و یکپارچه که عمدتا بر اساس روشهای حریصانه استواره برای توسعه منطقه نفوذ خودش . سیستمی که منابع انسانی و مادی وسیعی رو به زور به خدمت گرفته برای ساختن ماشینی بسیار کارا و محکم و به هم بافته که عملیات نظامی - دیپلماتیک - جاسوسی -اقتصادی - علمی و سیاسی رو با هم ترکیب کرده. آماده سازی وتدارکاتش پنهانی است نه معلوم برای عموم . اشتباهاتش دفن میشود نه اینکه در روزنامه ها چاپ شوند . فراریانش خاموش میشوند نه اینکه مورد ستایش قرار گیرند. و چند ساعت بعد بنگ تیر اسنایپ میاد تو کله جان اف کندی . تازه این یه نمونه کوچیکشه کجاشو دیدی حالا . از این ترورها زیاد کردن . مالکوم X و خیلیای دیگه هم هستن اگه خواستی قصه اونارم واست میگم .
جمعه 12 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
بیگلی بیگلی - ایران - مشهد: دوست گرامی مرسی از توجه و جوابتان ! جان اف کندی بدست مافیا امریکایی ترور شده که انهم بدینخاطر که پدر جان اف یک سرمایه دار بود که در بورس و کارهای پولداری مافیایی مانند کار میکرده که وقتی پسرش قصد رئیس ج. شدن را داشت, برای تامین خرج تبلیغات ریاست ج. از مافیا پول قرض گرفت که مافیا به خیال اینکه پسر راه پدر را طی خواهد کرد و چه بهتر از شخصی از این رئیس ج. که هوای کار ما را دارد و و و. و وقتیکه جان اف رئیس ج. شد, قوانینی در بورس وضع کرد که 100% ضد مافیایی بود که مافیا وقتی دید سرش کلاه رفت, جواب مافیایی به خانواده کندی نشان دادند ! داستان زیاد است که اگر وقت و انرژی بود, حتما خدمتت خواهم گفت. ولی, من بدنبال جواب " تاریخی " این داستان هستم, که فکر میکنم " شاید " خود مردم اهل یهود بهتر بدانند, ولی انها یهودی هستند و منو متاسفانه تحویل نمیگیرنند زیرا چندین بار خواهان جواب شدم, ولی انها با من خیلی سرسنگین هستند ! شاد و دوست باشیم .
جمعه 12 فروردین 1390

Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد دوست عزیز مطالعه و تحقیق چند بعد داره که یه بعدش به مطالعه منابع بر میگرده، و یه جنبشم به درک و تحلیل خود شخص و تجربه برمیگرده.ما میتونیم کتابهای ادیان یکتاپرستی رو بخونیم و کتاب شیطان پرست هارو هم همینطور.در آخر به ظرفیت و خود شخص بر میگرده که به کدوم کشش بیشتری داره یا براش جاذبه بیشتری داره، پس ما باید با خوندن مطالب اونا دیدگاه شیطانی پیدا کنیم و با مطالعه کتابهای یکتاپرستی،خدا باور شیم!!؟
جمعه 12 فروردین 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
khosh bavar - ایران - یزد - جان اتفاقا داستان جان اف طولانیه ولی در همین حد بدون آمریکا دو تا رئیس جمهور غیر فراماسون داشت هر دو هم ترور شدند . فکر میکنی این اتفاقیه ؟ تو این مساله سعی کن یه کم خوش باور نباشی . به مطالب Wikipedia هم هیچوقت 100% اعتماد نکن . اگه من بخوام قصه اینارو بگم واست باید یه 10 صفحه ای بنویسم
جمعه 12 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.