گزارشی درباره یک قوم کولی فارسی زبان در تاجیکستان


گزارشی درباره یک قوم کولی فارسی زبان در تاجیکستان

بی بی سی : در آسیای میانه قومی از کولیان زندگی می‌کنند که زبان مادریشان فارسی است، اما با گویشی متفاوت. در تاجیکستان این قوم را با نام "لولی" یا "جوگی" می‌شناسند. سهراب ضیا، بی‌بی‌سی، به بعضی محله‌های کولی‌نشین تاجیکستان سفر کرده و این گزارش را تهیه کرده است.

svenskpojke - سوئد - استکهلم
درود بر پارسی زبانان سه کشور ایران افغانستان تاجیکستان و دیگر فارسی زبانان
دوشنبه 18 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
چه جالب.عروس زیبا.امیدوارم خوشبخت باشند. درایران هم زیادداریم.که کوچ میکنند.ودرحاشیه رودخانه هاچادرمیزنند.وکارشان تنهاگدایی نیست.زنان وکودکان کدایی میکنندومردهاشان معمولاخریدوفروش وساخت,,دنبک,غربال.داس برای کشاورزی,واین اواخر خریدوفروش,,خر,,که بعضی ازرستوران هاگوشت خربه خوردمردم میدادند.ازکولیهامیخریدند.که بعضی دسگیرشدند.,,همکاری وتعاون,,
دوشنبه 18 بهمن 1389

Ghooloo - ایران - آبادان
بینید Sovjet-Unie چه به روز این کشورها آورده...بدبختها به گدایی افتادند. ما هم نفت و گازمون که تموم شد باید کاسه گدایی دست بگیریم. گفتم گدا یاد یه گدا تو بازار افتادم اون قدیما...هر کی رد میشد با یه لحجه شیرین میگفت اگه داری محظه خاطر خدا یه تومن بده, نداری دو تومن بده...آخرش هم ما نفهمیدیم این بابا گدا بود یا خودشو زده بود به گدایی. حالا خوش باور میاد میگه شاد باشیم اما گدا نباشیم ;-))
دوشنبه 18 بهمن 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
پارسی شکر است
دوشنبه 18 بهمن 1389

iranazadiran - ایران - تهران
چه عروس نازی و چقدر غمگین. چرا فکر اساسی برایشان نمی کنند و به مناطق . بهتر بفرستند یا کوچشان دهند. خدا نکند رسمی در بین عده ای شایع شود دیگر میشود حکم و قانون. اگر این نوجوانان و کودکان بدانند در این دنیای بیرحم فردا چه چیز در انتظارشان است اینگونه از داشتن هویت و فراگیری حرفه یا دانش گریزان نمی شوند. هیچ کس به فکر شما نیست خود خود را در یابید و زندگیتان را تغییر دهید. قطعا استعداد و توانایی آن را دارید که از برجسته ترین ها باشید نه از متکدیان آنهم نسل در نسل.
دوشنبه 18 بهمن 1389

montaghed - آلمان - کلن
این یارو گزارشگره خودش 90 قسمت سریاله..
دوشنبه 18 بهمن 1389

MNS - امریکا - مورگن هیل
چه قوم خوشگل و خوش قیافه ای هستن.
دوشنبه 18 بهمن 1389

saljog - سوئد - ا ستکهلم
درود بر ترکی زبانان تبریز . باکو. استانبول
دوشنبه 18 بهمن 1389

kara - هلند - رتردام
دلم گرفت، هنوز کسی‌ حتا یک کامنت هم نگذاشته. چه زمانه غریبیست عزیز. اینها فارس زبانانند، بازمانده‌های همان امپراطوریهای ایرانی‌. بازمانده‌های فرهنگ چند هزار ساله، آواره در مرزی گم شده از گذر زمان، از چین تا اروپا، از هند تا روسیه و مصر. دیگر حتا احساسی‌ نمانده، در همه جا پخش شده‌ایم. بعضی به شرق و بعضی به غرب. همه جا پخش شده‌ایم بدون یک ذره حس. آنچه مانده در ایرانمان هم دیگر ایران نیست، درد است و بیداد. آیا توان ناشکری‌هامان میدهیم که خدای یکتا اهورا مزدا را به تاریخ سپردیم و دل‌ به خدای سنگی‌ عرب بخشیدیم؟ شاید هم همانروز که طبیعت را به مسلخگاه راحت طلبی و زیاده‌خواهی‌ بردیم، روح زمین را آزردیم و به قول شاملو به آسمان پناه بردیم و مادر خود زمین را فراموش کردیم. آنروز که جشنهای زمینیمان را با دعا‌ها و زاریهای آسمانی جایگزین کردیم، آنروز نسلمان را به باد فنا دادیم.
دوشنبه 18 بهمن 1389

bardia.kaviani - سوییس - زوریخ
حیف از پولهایی که ایران خرج فلسطینی ها می کند و حاضر نیست به هم . زبان های تاجیک و افغان کمک کند
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

kalava - ایران - اروپا
saljog سوئد-استکهلم . .. چه ربطی به شقیقه داره؟؟!!!
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
saljog - چیه باز حرف فارسی زبانها شد پریدی به میان ترک زبانها رو کشیدی وسط؟! باز جیره علی اف رسید شماها شروع کردید به تفرقه پراکنی؟ حسادتتان هم به فارسی زبانها پایان ندارد.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
saljog- سوئد - استکهلم اقای پان ترک چرا سلجوقیان دیگر سلسله های ترک زبان نتوانستن زبان رسمی را عوض کنند و در دربار هم پارسی صحبت میکردند میتونی توضیح بدی ضمنا اگر اذری هستی هم میهنی اگر پان ترکی ما برای تاتارهای وحشی جایی در ایران نداریم خوش گلدی به باکو و استانبول در ضمن این رو هم بدون باکو اسم زرتشتی میباشد سر زمین های از دست رفته را پس میگیریم با زبان خوش یا نا خوش با میهن فروشان کاری میکنیم کارستان
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
پانترکیزم و پان عربیزم دولبه یک شمشیر هستند که ایران و ایرانی و فارس زبان را هدف گرفته و برای نام من درآوردی خلیج فارس یقه میدرانند و به فرهنگ ایرانزمین توهین میکنند. اینها بدانند که در میان مردم ایران جایی ندارند و بحای هدر دادن وقت دیگران بهتر است بروند کشکشان را جای دیگری بسابند.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
کولی ها حدود 1000 سال پیش از هندوستان به نقاط دیگر جهان کوچ کرده اند مردمانی که در اکثر کشورها تحت ستم بوده اند و در هر کشوری از نظر فرهنگی تاثیر پذیر بوده اند ولی همزمان مقداری از اصالت نژادی خود را حفظ کرده اند ولی عاشق موسیقی و رقص هستند و در موسیقی و رقص فلامنکو در اسپانیا مهارت خاصی دارند در زمان حکومت نازیها حدود 500000 نفر از انان در بازداشتگاههای اشویتس بلزن بوخنوالد و تربلینکا قتل عام شدند همینطور در حکومت استالین در سیبری...با امید روزی که انسانها بی توسل به مذاهب رنگ باخته و سیاست کشورها ازاد زندگی کنند.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

diyarim - اذربایجان - باکو
پاینده ایران.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
saljog خوب مثلاکه چی ? این موضوع چه ربطی به ترک زبانها داشت ? واقعا که !!!! مارها  و افعیانی که ایران و ایرانی  دراستین خود پرورش داد !!!
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
saljog - سوئد - ا ستکهلم . چیه باز پول باباجان الهام علیوف رسید..???نقلعلی مغول که خود را بین اذریهای ایران جا زده ای..اخوندها بازمانده تازیان قاتل --امثال تو هم بازمانده ی حمله ی مغول..
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
saljogiمن خودم اذری هستم .ولی ازهرچی ترک بیسواد که اصلیت خود را نمیدانند .باعث ننگ است .اولا سلجوقی .نه سلجوگی.دوما عینک هم بزنی بازم ....برو تورا بانبرد پارسیان چه.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
چه افتخاری.گدایان..... کلاه مونو بگذاریم بالاتر .گدایان ....ابرومون رفت بابا
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
سلام.متعجبم.بازموضوع گزارش ,,کولی بازیها,,راشروع کرد.جالبه.سلجوق باکفش امدداخل.ارش بیدین هم پشتک وارو میزنه.روهاجون توهم به عروس نگاه کن ببین,,ایرادی,,نداشته باشه.بعدبگو.فراموش کردم درکامنت قبلی بنویسم.خمینی هم ازکولیهابود.اقایان اگرازشهرستان گلپایگان یاخمین واراک کسی باشه میدونه که قسمتی ازخمین کولی نشین است.درهرحال انهاهم قوم خاصی هستند.دربیشترکشورهاوجوددارند.در,,رمانی,,ایتالیا,,همچنین ایران و.....خیلی هاشان هم ساکن شدند.ورسومات خودشانرادارند.وزیادبه قانون پایبندنیستندوکمی جنجالی هستند.ازاینرو,,کولی بازی,,اصطلاح شده.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
artemis sw دوست عزیز.مهاجرت کولیهابیش از1000 سال است.که ازهندبه اطراف واکناف مهاجرت کرده اند.ولی درایران که کشورازادی بوده اذیت نشدند.تازه حمایت هم شدند.وخیلیهاساکن شدندودست ازمهاجرت کشیدند.درکشورهای دیگرشایدازارواذیت شدند.فرق میکنه.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

Pezhman - اتریش - وین
saljog - سوئد - ا ستکهلم .درود ما فارس زبانها به تمام انسانهای خوب ازجمله شما..مادر بزرگم همیشه به ترکی شعری میخواند .ترجمه اش این بود:فارسی شکره ,ترکی هنره , .. زنده باد آذر بایجان وتبریز و آران و باکو وسراسر ایران سرای. چو ایران نباشد تن من مباد ....
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

doost-ir - فرانسه - پاریس
saljogعزیز جون تبریز و باکو و استانبول مناطق تصرف شده ترکها هست شما بهتر ازسرزمین مادری ترکها که ازانجا میان صحبت کنی و درود بگی !مغولستان !
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
دوباره سروصداهای اقایان شروع شد.کشورایران ارث پدری کسی نیست.ایران متعلق به همه ایرانیان است.وتعلق به هیچ زبان ودین ومسلکی هم ندارد.اعم ازشیعه,سنی,مسیحی,بهایی وغیره.زبان ملی ایران,فارسی,است برای ایجادارتباط بین اقوامی که درایران زندگی میکنند.وهیچ دلیلی به ارجعیت ندارد.زمان اتحادویکپارچگی ملت ایران است.لطفا ,,شوینسم وراسیس..بازی راکناربگزارید.که تاریخ مصرفش گذشته وشما خواب بودید.حرفتان هم خریدارندارد.لطفانخواستم اسم بیارم.,,saljogh,,چیزخاصی ننوشته شماهاهزاران باربی حرمتی کردید.اخرهم گفتید.شوخی بوده اگرجواب سایسته نشنیدید.ازبزرگواری ترکهابوده.ولی دقت کنید.اولا.شایدبعضیهااهل اینوع شوخی نباشند.برای مزاح ازفرمهای دیگری استفاده کنید.که همه لذت ببرند.دربین شش ونیم ملیاردجمعیت بخشی ازایران واقلیتی درافغانستان ومردم تاجیکستان وبقیه .......لطفاحدخودتان رابشناسید.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - توی بی ادب که بلد نیستی حرف بزنی، کی ازتو نظر خواست؟ لازم نکرده درباره کامنت من نظر بدی انهم با واژه های بی ادبانه، بادین هستم یا بیدین به خودم ربط دارد و نه به ادمی مانند تو که کارت پشتیبانی کردن از یک مشت پانترک و پان عرب است. بهتره اول فارسی یاد بگیری بعد اینجا داستان سر هم کنی.
سه‌شنبه 19 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - ضمنا اگر راست میگویی در غرب زندگی میکنی، که من شک دارم، به آزادی بیان و حق بحث کردن احترام میگذاشتی و با واژه های زننده دیگران را با لودگی نام نمیبردی. کاملا روشن است که نمیتوانی پارسها را تحمل کرده و مدام پشتیبانی پانترکیزم را میکنی. به نظر نمیرسد پایت را از ترکیه انورترگذاشته باشی.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
واژه های نادرست ادمی که به دیگران توهین میکند و ادعای میهن دوستی دارد: ارجعیت بجای ارجحیت، درحالیکه میتوانست بگوید برتری. شوینسم بجای شونیسم، راسیس بجای راسیسم، سایسته بجای شایسته، اینوع بجای این نوع، ملیارد بجای میلیارد. اینهم یک جمله است که نه سر دارد نه ته و نه فعل: دربین شش ونیم ملیاردجمعیت بخشی ازایران واقلیتی درافغانستان ومردم تاجیکستان وبقیه ....بابا بجای این حرفها برید فارسی یاد بگیرید.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
artemis sw درست گفتید، کولیها پس از سده یازده میلادی از هندوستان مهاجرت را آغاز کرده اند. سپاس .
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

a.ahooraei - المان - کلن
hk-دانمرک / خیلی فعال شدی آبجی, شما که توی کامنت صفحۀ قبلتون همه ادیان رو شستی و تکوندی و رو بند پهن کردی حالا چی شد یه باره دمکراسی مد نظرت اومد,یکی به نعل میزنی و یکی به تخته؟ میخوای یه چیزی گفته باشی و بی عریضه نمونی, درسته؟ این katrina مگه همون نیست که راجع به رقص بندری ها کامنت نوشت که اینا همه عربند و نه جغرافیای ایران رو میشناسه و نه از تاریخ حالیش هست. ایشون مظمئنآ مسئله داره و خودش هم یه پاش یا توی ماورائالنهر یا توی بین النهرین هست چونکه من دقت کردم همینهایی که سعی بر این دارند که خودشون رو اصیل تر از بقیه جلوه بدن, تهشون به یکی از این دو منطقه وصل هست, یا اسم سید دارن یا موسوی و یا اسم فامیلشون با بیک و جیک و بکجه و جوجه شروع و یا ختم میشه.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

saeid.j - انگلستان - کاونتری
درود بر پارسی زبان.. درود بر تمام قوم هایی که خود را ایرانی می نامند. درود بر تمام عشاقان ایران و پارس.. درود بر مردان پارس
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
arsh bidin بارها مودبانه ازتوو.......خواهش کردم.ازاین کامنتهای تفرقه انگیزپرهیزکنید.ولی متاسفانه جریان میخ اهنین بودوسنگ.تازه تو وامثال توادرس مغولستان وترکیه عربستان و.......رابه دیگران میدهید.اولا ادرس شماهاراهمین سایت داده.دوم چکاره هستید.که هرموضوع خاصی که گاهی پیش میاد.شروع به توهین به دیگرملیتهامیکنید.واعتقادات بقیه رابه سخره میگیرید.یعنی همه بایددینشان وملیتشان راعوض کنند.که چندنفرمثل شماها عوض کرده.لطفاخودتان مرامتان راعوض کنید.,,باعرض پوزش ازدیگرهموطنان فهیم ازهرملیتی که ایرانی محسوب میشوند.امااینطورهم نباشه بقول,,حافظ,,عرض خودمیبری وزحمت مامیداری.چقدربی,, اطلاعی,,چقدر نا,,سپاسی,,خدمتی که ترکهابه زبان فارسی کرده اند.فارسزبانها نکرده اند.دقت کنید.وبعدقضاوت.ازشاهنامه که بحق خدمت بزرگی به این زبان کرده.فردوسی به دستوروحمایت سلطان محمود غزنوی که خودش ترک بوده مگرنوشته نشده+جایزه رادادیانه بماند.وبقیه.....
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
مگربرای اثبات وجودایران وزبان فارسی کلا ازقابلیت ترکان ,,تورانیان,,استفاده نشده.شیوایی وجذابیت شاهنامه درهمان محبثه.مگرمعتبرترین فرهنگ لغات فارسی راعلامه,,علی اکبردهخدا,,تهیه وتنظیم نکرده.مگرهزاران شاعرترک زبان هزاران دیوان وکتاب نسروده اند,,زن ومرد,,مثل پروین,,فروغ,عارف شهریارو ........و.........و نظامی ایرج میرزاو....دانشمندانی مثل دکترحسابی پرفسورهشترودی فیلسوفانی مثل محمدتقی جعفری و..........یک ازهزاران رامیگویم مگربه فارسی ننوشته اند.دولتهاراخودتان برسی کنید.مگرجزکریم خان زندوخانواده پهلوی که همگی درخدمت این اب وخاک بودند.مگر,,ترک,,نبودند.اینهمه به نادرشاه افتخارمیکنید.مگرترک نبود.که خزاین پهلوی هم اعتباراتش ازاوبود.وملیونهاخدمات دیگرکه اینجاجایگاه بحث نیست.و
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
عمدتا هنرمندان,ورشکاران,موسیقیدانان. خوانندگان,,ترک زبان ایرانی هم اثارشان به زبان فارسی مگرنیست.زبان فارسی زبان ,ملی,ایرانیان هست.تو ومن ودیگران بتوانیمم ارتباط داشته باشیم.ومهمترملت غیرفارس حداقل این امتیازرادارد.که درکشورهای همسایه مشکل زبانی ندارند.مثل ترکهادرترکیه عربها درکشورهای عربی,کردها درعراق وترکیه.ولی توچی.تازه ادرس هم میدی که راه راگم نکنند.دراخراین,,سایت,,رابرو اطلاعاتت ....,,tarikhema ir,,تاریخ وتمدن جهان باستان,اسیای میانه,,ویل دورانت,, نوشته من ننوشته ام بفارسی ترجمه شده.باتشکرفراوان ازمسئولین iranian uk ودیگرهموطنان
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
وامیدوارم سایرهموطناننوشته های مرا,,پان,,,یا,,پان,,,محسوب نکنند.همه شماهاخیلی بیش ازمن ازهرنظرهستید.ومن صرفابرای دوستانی که خودتان اطلاع دارید.جهت اگاهیشان نوشتم.چون سایت عمومی است.ممکنه کسی خوبیهاشاتبلیغ بکنه.ولی توهین نمیشه.ومهمتراینکه دربحره زمانی بسیاربدی قرار داریم.که شدیدااتحادمارامیطلبه واوارگی درغربت هم مشکلات خاص خودش رادارد.همه میدانید.باتشکروعرض معذرت ازهمگی.شادباشید.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
hk دانمارک با دو تا نام روی سایت میاد پان عرب میهن فروش فضولی تو کار بزرگترها نکن
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
doost ir فرانسه.درست گفتی.مغولهاهم ترک هستند.اویغورهای چین 100ملیون ترک هستند.گورکانیان,,تاتارها,,و...ازچین تابالکانهابطورپیوسته ترکهستند.یکی ازکشورها نفت یاگازداره یکی نداره.مگرکسی به شمامیگه از,هند,افغانستان,تاجیکستان,دفاع کن.همه ملتهاقابل احترام هستند.مغولهاهم زمانی امپراطوری بزرگی بودند.همه میدانندکه مغولهاهم ترکنژاد هستند.اشکالی هم نداره.خوشباشید.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
h.k اتفاقا ایران ارث پدری تمام ایرانیان است برای اطلاع شما ! و سرا و تعلق به هر کسی ازجمله مسیحی و یهودی و غیره .... و همانطورکه تمام دنیامیدانند ایران و ایرانی از دیر باز پذیرای هر قومی با هرزبانی بوده به غیر از قومیهایی که نمک خورده ونمکدان میشکنند واز هر دشمنی دشمن تر میشوند و ادعای خاک و وطن نداشته رو از ایران و ایرانی طلب میکنند !
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسگو
a.ahooraei - المان - کلن-ببخشیدمن هیچی ازحرفهای شماسردرنیاوردم میشه واضح تربفرمایید????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
zertsht 67 چه دلیلی داره.که بادونام,,کاربری,,کامنت بگذارم.مسئولین,سایت,,میدانند.دوم من ادم ضعیف نیستم.ان مال ادمهای ضعیف النفس است.اماarsh من انقدردراروپازندگی کرده ام.که زبان خودم یادم میره.واحترام وحرمت رااینجاتکمیل کردم.اگراملائ ضعیف دارم ببخش.میبینی که,,منظوررامیرسانم.وبیش ازاین نیازی نیست.وahooooora عزیز من مردهستم.وهمه خانمهاودختران ایران مثل شمارابهچشم دوست وخواهرنگاه میکنم.مرامم,,اینه,,بعدمن شعری از,,خیام,,نوشتم.که هرکسی عقیده ای داره وهمه هم میگن ازمن حقیقته.کجاشستم.وپهن کردم.من کیم.که توهین کنم.تقصیرازدرک شماست.حافظ هم کفته.جنگ هفتادودوملت............ره افسانه زدند.ولی توهین نکرده.بیدین هم نبوده.خوشباشید هم شماوهم سایر هموطنان.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
وahooramzday عزیز منظورشمارادرموردkatrina نفهمیدم.ایشان هموطن من هستند,,البته اگربپذیرند,,وحرمت زیادی برایش قائلم.اولاباانرژی هستند.دوم گاهگاهی مزاح میکنند.بخاطراینکه هموطنهاخوش باشند.کلاخانم ترشرووبداخم نیست.سوم مشتری پروپاقرص,,سایت iranian uk هستند.یعنی همه خریداشراازاینجامیکنه.وجوکهای این افراد تنهابخاطرشادبودن هست.وهیچ منظورخاصی نداره.من هم دوستش دارم.چون قلب پاکی داره.,,katrin jan,,هرچه دوستداری بنویس.خوشباشیدهردو.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
rahay aziz 1984 سلام.ایندفعه اشتباه کرده.به بزرگی خودتان.ببخشید.دیگه تکرار نمیشه.این پرورش مارهاوافعیها.خوشم امد.خیلی دمکراسی فکرمیکنی.من هم قبلاهاهمینطوربودم.ندیدم تاحالا اهانتی کرده بای حتی یکصدم بار.مرسی پیروزباشید.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
raha1984 - درست گفتی، کسانی که سرسپردگی به خلیفه گری ها خلیج فارس و علی اف و اردوغان دارند جایی در میان مردم ایران ندارند، همان بهتر که به همین کشورها کوچ کنند.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - ایران به همه افوامش تعلق دارد، که شامل اعراب مهاجر نیز میشود. اما افرادی مانند تو نمیتوانند پیشینه زشت جنایتکارانی مانند مغولها و تاتارها و سلجوقیان و دیگر ترکهای تازشگر از آسیای میانه را که سدها سال به ایران و قفقاز و بالکان تازیدند و هزاران را کشتند و همه جا را اتش زدند،و نیز تازیان هزار و چهارسدسال پیش را پاک کنی. سدها صفحه هم داستان سر هم کنی و از دوستی میان اقوام نام ببری، این دوتا قوم تازشگر را نمیتوانی به ایرانیان بچپانی. باز هم میگویم، اعراب خوزستان ایرانی، از افرادی مانند تو بسیار میهن پرست تر و آذری ها ایرانی اصیل بوده، شما بهتر است جای دیگر کشکتان را بسایید که دستتان برای همه رو شده است و کارتان جدایی انداختن میان ایرانیهاست. به تو هم ارتباطی ندارد درباره اعراب خلیج فارس و ترکان ترکیه و آسیای میانه چه نظری دارم، اینجا دموکراسی است و نظر دادن آزاد، ناراحتی مجبور نیستی کامنت های من را بخوانی.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
همین ترکهایی که سنگشان رابه سینه میزنند، مغولها نادان ترین مردم روی زمین، در سده بیست و یکم هنوز نومد وار زندگی میکنند و هیچ چیز ندارند. اویغورها نیز در کشور چین پیشرفت کرده، عقب مانده ترین قوم و همواره در شورش و آشوب بسر میبرند. ازبکستان و قرقیزستان فقیر و بدبخت، پارسال بود، قرقیزها ازبکها را کشتار سراسری کردند. اینها به جان هم رحم نمیکنند وای به حال فارسها و اروپاییها! اینرا هم بگویم، دید مردم اروپا بویژه بالکان به ترکهای تازشگر و تاتارها بسیار منفی است و هیچگاه تازشگری و کشتار مردم بیگناهشان را فراموش نمیکنند. جنایاتی را که عثمانی ها در بالکان کردند نیز کسی فراموش نمیکند. من نمیدانم چه چیز خوبی از ترکان به یادگار مانده که کسی از آنها به نیکی یاد بکند؟ جز کشتار و سوزاندن شهرها کار دیگری هم کرده اند؟! هنوز هم در سده بیست و یکم نسل کشی میکنند.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
rahay عزیز.ببخشید.کامنتت.دیررسید.حرفت کاملا.درست.کسانی که حقی ندارن.ولی ادعای مالکیت میکنندرامنهم بسیارمخالفم.وحتی کسانی هم که ادعامیکنند.ایران فقط وفقط مال انهاست.بسیاردراشتباهند.منظورمنهم همینه.ایران متعلق به همه ایرانیهاست.ازهرقوم وملتی که باشند.واین ,,خودبرتربینی,,نشان بی هویتی ایست.وناباوری افرادرانسبت به خودرانشان میده.منظوراینه.هرایرانی بایدجانانه ازکشورش دفاع کنه.اماعده ایی قلیل ادعاکنندکه ایران,, فقط,,مال ماست.غیرمستقیم خیانت بزرگیست.چون نفاق ایجادمیشه.وحق دفاع ازدیگران گرفته میشه.بهتراینه که شما هم ازوطن وهم ازهموطنت دفاع کنی.واین زمانی میشه که اول همدیگررا دوستداشته باشیم.لب کلام.من بخواهم باشمادوست باشم ولی شمامراتحویل نگیری توهین هم بکنی.نتیجه چی میشه.برام بنویس لطفا.خوشوخرم باشید.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

ramin.jp - ژاپن - سایتاما
ائ کاش دولت ما بجای کمک برای خرید اسلحه وکمک به تازیها به یاری همزبانانمان میپرداخت .افسوس... .
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
arash مامسافرت میکنیم.وبرمیگردیم.ولی شماهمیشه کوچ میکنید.البته اشتباه برداشت نشه.اینهم نوعی زندگی است.انسانهاازادند.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
raha 1984.مهماننوازیت کشته مارا.شک ندارم.اصفهونی هستی.البته که مهماننوازییم.من عرب نیستم.ولی انهاهم بدنیستند.مثل,حاتم طائی,,یاعمربن عبدالعزیز,,ترکهاکه جای خود.همه جاهمه جورادم پیدامیشه.وممنون ازشماکه اینقدرمهماننوازید.مانزدیک هستیم ولی حیف که ادرستان راگم کرده ام.فقط میدونم,,فلکه احمد اباد,,گفتی بیایی ماراپیدامیکنی.خیلی سرراسته.خدانگهدارت عزیز.
چهار‌شنبه 20 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
arash bhdin عزیز.چرا به بن بست میرسی.جهل میشوی+منکه ازشاهنامه تاپهلوی رابرات خواندم.ادرس,,tarikhema ir ,,درمورد ایران باستانوتمدن اسیای میانه وترکستان شرقی راکه داد.براحتی قابل دسترسی همگان است.بنابراین دلایل من بایدکافی باشه.وبرای من واضح ومبرهنه که شماتاریخ راکموبیش مطلعید.خوشحالم.امانویسنده راهم دقت کن که عقاید یکطرفه خودشراگنجانده یانه+سعی کن نویسنده بیطرف وخارج ازان محدوده باشد.دوما.مستندباشه.وبیغرض.مثلا.تاریخنوسان,,جمهوری اسلامی,,که دردانشگاهای ایران تدریس میشه.کلا مغرضانه و.....اینگونه نباشه.ازان گذشته خیانتکارترازاین دول,,اروپا,,درجهان موجود نیست.مگردنیارااستعمارنکرده اند.مگرهمه فقروفلاکت کشورهای جهان سوم را مسئول نیستند.شماخوشحال هستیدکه مثلاازترکهاناراحتند.به,,درک,,اینها دنیا رابه اتش کشیدند.واگرخیانت,,تاتارها,,نبود.ترکهادرپشت دیوار برلین شکست نمی خوردند.,,لعنت برتاتارها,,ترکهابودندکه جلوداراین قوم ظالم وبی رحم بودند.هنوزهم که میبیبید.
پنج‌شنبه 21 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
درصورتی که امپراطوری عثمانی بیش ازپانصدسال به نیمی ازکره زمین حکومت میکرد.امازبان وفرهنگش راهیچ وقت مثل,,اعراب,,تحمیل نکرد.تاجنگ جهانی اول که نقطه اوج فتنه انگیزی اروپاه باسوئ استفاده ازمسیحیت. بارهبری یک کشیش,,مسیحی,,تمام مسیحیت رودرروی ترکهای مسلمان قرارگرفت.ازسمت شمال روسیه وارامنه ازجنوب وغرب کل اروپا.تاتوانستن ترکها ی عثمانی راشکست بدهند.واستعارنوین,,دوستدارشما,,اروپاشروع شد.ترکهاجلواستعمارراگرفته بودندولی خوداستعمارگرنبودند.حالاشماناراحت ان هستید.همیشه هم حامی ایرانیان بوده شمادوستی ومراودت,,رضاشاه,,بزرگ بااتاتورک رانمیتوانید انکارکنید.به امریکااجازه استفاده ازکشورش برعلیه همسایه اش رانداد.درصورتی که خودعربهادادند.امتیازبزرگیست.روسیه لعنتی هم یکی,,همیشه ظلم کرده ..وازپشت خنجرزده.حال گیریم ترک هاچنین وچنان به زنده نگه داشتن زبان فارسی وکشورکنونی ایران همانطورکه قبلانوشتم کمک وحفظ کرده اند.به ملت فارسی زبان ایران جزخدمت مطلقاخیانت نشده
پنج‌شنبه 21 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - زمانی که این کامنت را نوشتم، هنوز کامنت تو را ندیده بودم. درباره تاریخ ایران، رفرنس نوشته های تاریخ نگاران ایرانی دوران شاه ایران و غربی است. درباره تازش مغولها و تیمورلنگ و ...به ایران و بغداد و ویرانگری آنها آن اندازه رفرنس هست که نمیتوان آنرا انکار کرد. درباره تازش تاتارها و مغولان به قفقاز و نیز بالکان، رفرنس غربی زیاد هست. اگر شک داری میتوانی از اکراینی ها، مجارها، بلغارها و ....بپرسی. دیگر اینکه منظور من از تازش عثمانی ها به اروپا در سده های پانزده و شانزده بود که آنها بسیاری از مردم کنونی بوسنی و کوزوو را کشتار کرده و بزور مسلمان کردند. عثمانی ها بارها و بارها به بالکان تازیدند و جنگ براه انداختند بنابراین خاطره بدی در اروپایی ها هست و این هیچ ربطی به تاریخی که ج.ا. نوشته ندارد. عثمانی ها بارها در زمان صفوی و بعد به ایران تازیدند جنگهای زیادی درگرفت که اگر دلاوری کردها و بختیاری ها و لرها و آذری ها و اعراب ایران نبود همان زمان ایران را تکه تکه کرده بودند. یکی از دلایل پس افتادگی ایران همین جنگهای درهم شکننده با عثمانی بود.
پنج‌شنبه 21 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
...ادامه...پشتیبانی از عثمانی در برابر ایرانی ها مانند اینست که آلمانی ها به سایت لهستانی ها بروند و از پیشرفتها و پیروزیهای هیتلر برای آنها بگویند (که اینکار را نمیکنند). تصور کن لهستانی ها چه حالی پیدا کرده و چگونه پاسخ خواهند داد. اگر خیلی به عثمانی مینازید، بروید در سایت ترکیه ای ها به کشتار انسانها و اشغال کشورها تعریف و افتخار کنید، نه در سایت ایرانیان که زخم خورده اینها هستند و بهشان از سوی عثمانی ها تجاوز شده است.
پنج‌شنبه 21 بهمن 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
hk دانمارک -اودا خائنی و میهن فروشی بیش نیستی
پنج‌شنبه 21 بهمن 1389

h.k - دانمارک - اودا
arash مسئه پشتیبانی نیست. واقعیت رابایدپذیرفت.ومعقولانه قضاوت کرد.المان که شمادوستش دارید.خوب کردی نوشتی.وماهیتش راروشن کردی.درست گفتیوقابل قبوله.یکباراین اتفاق افتاد.که مسئله ,,شیعه وسنی,,مثل حکومت فعلی.منظورشماجنک چالدران است.کاملاخوانده ام.ذبیح الله منصوری ترجمه کرده.دران جنک ماترکهای ایران ,,قزلباشها,,صدمه دیدیم.به این نشانی.که فرماندهان سپاه ایران ,رستم کلاه چرمینه بااقوام خود ازطالش.خانمحمداستاجلو باقبایل خود وشاه اسماعیل ویک فرمانده کردباقبیله اش.جنگی نابرابر.به شمااسیبی نرسید.همه مصائب برای ترکهای ایران بوده.یادیگراقوام ایرانی.جایگاه شماهمیشه امن بوده.تااینکه ایران فعلی پابرجاست.اماشماچه خیری ازالمان دیده اید.جزشعارهای,,نازیسم,,وجزجنگ چالدران که جنگ بین خودترکها بود.حالاهمیشه خودتان راهمنژاد المانه امیدانید.که هیچ قرینه ای بین شمانیست.وانهاخودشان راازخدامیدانند.چه اشکالی داره که ازهنددفاع کنید .دوم ایران رافقط چندنفرازخودشان میدانند.ودیگرملیتهاراایرانی نمیدانند.به همه اقوام توهین میشه
پنج‌شنبه 21 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - جه حرفهای الکی از قول من گفتی!!! کی من از آلمان دفاع کرده و گفتم هم نژاد هستیم؟!!!! اصلا کامنت مرا فهمیدی؟! اتفاقا من حرفهای شما ترکها را با نازی ها مقایسه کردم نه با ایرانیها! بعلاوه بختیاری ها و لرها و اعراب خوزستان با عثمانی جنگهای بسیاری کردند، معلومه از تاریخ ایران خبر نداری، پس همه چیز را به پای ترکها ننویس!
جمعه 22 بهمن 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - حالا که حرف مرا سد و هشتاد درجه چرخاندی و به نژاد ایرانی و آلمانی و چرندیات هیتلر ربط دادی، اینرا بشنو، البته نمیخواستم رویاهایت را خراب کنم، اما خودت خواستی. ترکهای اناتولی و قفقاز از نظر نژادی به مردم خاورمیانه مانند عراق و اردن و سوریه بسیار نزدیک بوده و در واقع یکی هستند و درسد نژاد ترک آسیای میانه، یعنی مغولی، در انها خیلی کم و در حد ده درسد است. در ایران نیز نژاد مغولی کمتر از ده درسد است. پس اینقدر ترک ترک نکن که با اعراب خاورمیانه فرقی ندارید. البته از روی چهره هم که مقایسه کنیم، بسیاری از ترکهای ترکیه با اعراب فرقی ندارند و اصلا به آسیایی ها شباهتی ندارند. خیلی شک داری، در اینترنت سرچ کن Haplogroup j2. البته به انگلیسی است.
جمعه 22 بهمن 1389

omid-free - انگلیس - لندن
h.k-دانمارک -اودا ما خودمون هموطنها و اشخاص برجسته هموطنهای ترک زبانمون میشناسیم و اما از ترکهای عثمانی که به غیر از تصرف و غارت کشورهای منطقه چیزی نداشته اند تمام دنیا خبر دارنند از کشور امروز ترکیه نام گرفته که ازان یونانیها بود تابه ارمنستان وقبرس و بلغارستان و صربستان و کردستان و ..... ترکهای عثمانی کولیهای بودنند که از مغولستان به این سمت تاختند و برای خودشون کشوری دست و پا کردنند و اما شمااقا اینجوری که معلومه از کامنتهای بیشمارتون کاری وباری ندارید برو فکرنون کن که خربزه ابه !
جمعه 22 بهمن 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.