در سال 1364، مجلس خبرگان رهبری، با آنکه آیت الله خمینی همچنان در قید حیات بود، آیت الله منتظری را به جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزید. |
آیت الله حسینعلی منتظری، در سال 1301 خورشید در نجف آباد اصفهان زاده شد.
او فقه و فلسفه را نزد آیت الله محمدحسین بروجردی، آیت الله روح الله خمینی و علامه محمدحسین طباطبایی تحصیل کرد و به درجه اجتهاد نائل شد. در دوران انقلاب، وی از رهبران روحانی مهم بود که نقشی عمده در ترویج مرجعیت و رهبری آیت الله خمینی داشت و بارها به سبب فعالیتهای سیاسی خود به زندان افتاد و شکنجه شد.
او مدت درازی را نیز در تبعید گذراند. آیت الله منتظری در زمان تبعید، به حکم آیت الله خمینی که خود در نجف و در تبعید به سر می برد، نماینده تام الاختیار وی در ایران شد.
پس از انقلاب سال 1357، آیت الله منتظری رییس مجلس خبرگان قانون اساسی شد و نقشی کلیدی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایفا کرد. از جمله در اصل مربوط به رهبری، او نظریه ولایت فقیه را در قانون اساسی گنجاند و سپس با تدریس این نظریه در درس خارج خود و انتشار چهار جلد در باره ولایت فقیه، مهم ترین نظریه پرداز حکومت اسلامی پس از آیت الله خمینی شناخته شد.
در سال 1364، مجلس خبرگان رهبری، با آنکه آیت الله خمینی همچنان در قید حیات بود، آیت الله منتظری را به جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزید.
اختلافات میان آیت الله خمینی و آیت الله منتظری بیشتر پس از اعدام هزاران زندانی سیاسی در زندان در تابستان 1367 و نیز بازداشت مهدی هاشمی برادر هادی هاشمی، داماد آیت الله منتظری بالا گرفت و نهایتا در سال 1368 آیت الله خمینی در نامه ای آیت الله منتظری را از مقام جانشینی خود عزل کرد.
مهدی هاشمی که رهبر گروهی سیاسی- مسلح بود در افشای ماجرای سفر مخفیانه رابرت مک فارلین، دستیار الکساندر هیگ، وزیر امور خارجه در دولت رونالد ریگان به ایران دست داشت.
هدف اصلی سفر مک فارلین از جمله فروش تسلیحات اسراییلی به ایران برای استفاده در جنگ با عراق بود. با افشای سفر او، این ماجرا رسوایی "ایران کنترا" نام گرفت.
پس از انتصاب آیت الله علی خامنه ای به رهبری جمهوری اسلامی آیت الله منتظری در سال 1371 در یک سخنرانی از وی و سیاست های امنیتی - نظامی رهبر انتقاد کرد.
|
در سال 1387 و در پی افزایش فشار بر جامعه بهایی در ایران، آیت الله منتظری بر حق شهروندی بهاییان تأکید و به شکل ضمنی از سیاست های جمهوری اسلامی در قبال آنان انتقاد کرد. |
در پی این سخنرانی انتقاد آمیز جمعی از هواداران آیت الله منتظری بازداشت شدند. در سال 1376 با طرح مسأله مرجعیت آیت الله خامنهای، آیت الله منتظری که از استادان وی به شمار می رود، اجتهاد آیت الله خامنه ای را به پرسش گرفت و در پی آن حسینیه و دفتر او تخریب و اشغال شد. آیت الله منتظری سپس چند سال تحت حبس خانگی بود.
آقای منتظری از آن دوران تا کنون، گرچه بارها برای تدریس با محدویت روبه رو شده، از مصاحبه با رسانه های خارجی پرهیز ندارد و افزون بر نقد آشکار سیاست های گوناگون جمهوری اسلامی، دیدگاههای فقهی خود را نیز بیان میکند.
در سال 1387 و در پی افزایش فشار بر جامعه بهایی در ایران، آیت الله منتظری بر حق شهروندی بهاییان تأکید و به شکل ضمنی از سیاستهای جمهوری اسلامی در قبال آنان انتقاد کرد.
آیت الله منتظری چند سال پیش با انتشار خاطرات خود بر روی اینترنت بخشی از اسناد و نامههای تاریخی مربوط به انقلاب و جمهوری اسلامی را منتشر کرد.
از جمله وی نامههای رد و بدل شده میان خود و آیت الله خمینی را در باره اعدام زندانیان سیاسی نشر داد که به موجب آن آیت الله خمینی دستور قتل دست کم بیش از دو هزار زندانی را صادر کرده بود.
زندگینامه و چند عکس تاریخی
آیتالله العظمی منتظری، از مراجع عالیقدر تقلید که هشتاد و هفتمین سال عمرش را میگذراند، شب گذشته بر اثر بیماری در شهر قم به دیار باقی شتافت.
پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره) مجلس«پارلماننیوز»، درگذشت این مرجع عالیقدر را به ملت ایران تسلیت میگوبد.
اخبار اولیه حاکی از آن است که شب گذشته آیتالله منتظری بعد از خواندن نماز شب و بعد از دقایقی که به بستر رفته بود، درگذشت.
زندگینامه آیتالله منتظری
آیتالله العظمی حسین علی منتظری در سال 1301 در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد، پدرش حاج علی کشاورز سادهای بود که در کنار کار روزانهاش با کتاب و کتابخانه دمساز، و معلم اخلاق و مدرس قرآن بود. منتظری از هفت سالگی آموختن را با ادبیات فارسی و سپس صرف و نحو عربی آغاز کرد، و در سن ۱۲ سالگی به حوزهٔ علمیهٔ اصفهان وارد شده و در سن ۱۹ سالگی اصفهان را برای ادامهٔ تحصیل ترک کرد و به قم آمد.
پس از رحلت آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی (در سال ۱۳۴۰ خورشیدی) نظر بسیاری از بزرگان و اساتید حوزهٔ علمیه متوجه چند نفر از علما از جمله حضرات آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی،سید محمد صادق روحانی، شهابالدین مرعشی نجفی و امام خمینی گردید. از جمله منتظری و آیت الله مطهری قائل به اعلمیت امام خمینی بوده و زعامت وی را به صلاح اسلام و مسلمین تشخیص دادند.
او در جریان مبارزات انقلاب بارها دستگیر شد، در عید نوروز سال ۱۳۴۵ به دنبال دستگیری محمد منتظری به دلیل پخش اعلامیه در حرم حضرت معصومه ساواک بی درنگ به سراغ آیتالله منتظری رفته و او که چند ماه پیش از آن در زندان بود را بازداشت نمود و بالاخره اعتراض علما و روحانیون حوزهٔ علمیه موجب شد تا او پس از هفت ماه از زندان آزاد گردد.
حسین علی منتظری چند ماه پس از آزادی از زندان جهت توسعهبخشی و تداوم جریان مبارزه ضرورتاً به طور مخفیانه برای زیارت عتبات در عراق و ملاقات با آیت الله العظمی روح الله خمینی راهی عراق شد، اما حکومت که از این سفر مطلع شده بود هنگام بازگشت از عراق او را در منطقهٔ مرزی دستگیر و روانهٔ زندان کرد، که پس از تحمل حدود پنج ماه زندان آزاد گردید.
ساواک در خارج از زندان نیز همیشه او را تحت نظر داشته و در زمان برگزاری جشنهای تاجگذاری به عنوان راهکاری جدید تصمیم به تبعید وی به مسجد سلیمان گرفت، که این تبعید سه ماه به طول انجامید. پس از آن در مسجد سلیمان به منتظری ابلاغ کردند که نباید به قم برود، ولی او به قم مراجعت نمود و با وجود ممانعت شدید ساواک عدهٔ زیادی از علما، اساتید و طلاب حوزهٔ علمیه با او دیدار کردند؛ تا اینکه از ناحیهٔ ساواک او را به نجفآباد منتقل نموده و در آنجا تحت مراقبت شدید قرار دادند.
هنوز چند ماهی از پایان تبعید به مسجد سلیمان و انتقال به نجفآباد نگذشته بود که به دلیل ادامهٔ فعالیتهای سیاسی آیتالله منتظری - بویژه در خطبههای نماز جمعه که او آن را در نجفآباد پایهگذاری کرده بود - ساواک مجددا او را دستگیر و پس از محاکمه به سه سال زندان و در دادگاه تجدید نظر به یک سال ونیم زندان محکوم کرد و به زندان قصر انتقال داد.
آیتالله منتظری پس از سپری کردن دوران محکومیت، در اردیبهشت ۱۳۴۹ آزاد و راهی قم گردید؛ ولی حکومت مایل به حضور او در میان طلاب و علمای حوزهٔ علمیهٔ قم نبود و دوباره وی را به زادگاه خود تبعید نمود. او در نجفآباد به فعالیتهای خود ادامه داده و در ضمن ایراد خطبههای نماز جمعه و سخنرانیهای خود از حکومت شاهنشاهی انتقاد مینمود. هجوم جمعیت در روزهای جمعه از شهرهای دور و نزدیک به نجفآباد به اندازهای بود که این شهر به عنوان دومین پایگاه انقلاب بعد از قم درآمده بود و گزارش ساواک اصفهان در مورد آن چنین بود: «نماز جمعهٔ منتظری یک پایگاه سیاسی برای مبارزه با رژیم است.» مدت تبعید به نجفآباد مجموعاً حدود سه سال به طول انجامید.
بار دیگر رژیم حضور حسین علی منتظری در زادگاه خود را تحمل نکرد و او را به سه سال تبعید در طبس محکوم نمود. حضور او در طبس باعث اجتماع مبارزین گردید. طبق گفتهٔ مقامات امنیتی شهر طبس، در طول اقامت منتظری علاوه بر مردم شهر، نزدیک به پنجاه هزار نفر از مردم شهرهای دیگر ایران برای دیدار با او وارد طبس شدند؛ که همین رقم بزرگ دیدارکننده موجب نگرانی ساواک و انتقال او از طبس پس از گذشت یک سال گردید. از جمله اقدامات مهم آیت الله منتظری در طبس، نامهٔ سرگشاده به علما و مردم ایران در مورد اتحاد علیه «امپریالیسم و صهیونیسم» (آمریکا و اسرائیل) بود، که خشم رژیم را برانگیخت و طبق اسناد به جای مانده از ساواک عدهٔ زیادی از جمله آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای به جرم توزیع این اعلامیه دستگیر و یا تحت تعقیب قرار گرفتند.
تسلیم ناپذیری آیت الله منتظری و پافشاری وی در فعالیتهای سیاسی چنان شد که در اواسط سال ۱۳۵۳ رژیم به تبعید مجدد وی تصمیم گرفت و او را از طبس به خلخال تبعید نمود. از آنجا که زبان مردم آن سامان آذربایجانی بود نفوذ منتظری در آغاز سرعت چندانی نیافت، اما اختلاف زبان نیز منجر به سکوت و سکون وی نشد، و بالاخره یکی از امام جماعتهای آن شهر مسجد خود را در اختیار او قرار داد. این مسجد نوساز که توسط هیأت امنا اداره میشد، مکان مناسبی جهت بسط و گسترش اندیشههای اسلامگرائی گردید. منتظری نماز در آن مسجد را آغاز کرد و همچون سایر تبعیدگاههای خویش در بین نماز تفسیر قرآن میگفت. به تدریج تعداد نمازگزاران بیشتر و فضای مسجد برای تبلیغ نهضت اسلامی آمادهتر میشد. مأموران رژیم از بیباکی غیرمنتظرهٔ تبعیدی به نگرانی افتاده و از راههای مختلف در جهت تضعیف منتظری کوشیدند و در نهایت پس از گذشت حدود چهار ماه او را به تبعیدگاه سقز منتقل نمودند.
در تبعیدگاه سقز - با وجود زمستانی بسیار سخت و حداقل امکانات شهری - آیت الله منتظری آخرین دوران تبعید خویش را گذراند. با وجود دوری از شاگردان و دوستان و اختلاف با مردم بومی منطقه از نظر مذهب و زبان، ساواک از دیدار مردم با وی دچار نگرانی شده و از مرکز خواستار تصمیمگیری در این زمینه شد؛ از طرف دیگر در ارتباط با برگزاری مراسم سالگرد پانزده خرداد در مدرسهٔ فیضیهٔ قم که دهها نفر از دوستان و شاگردان او دستگیر شده و ساواک به ارتباط دستگیرشدگان با منتظری پی برده بود، تصمیم به بازداشت و انتقال او به تهران گرفت.
در تیرماه ۱۳۵۴ آیتالله منتظری را از تبعیدگاه سقز روانهٔ زندان نمودند. ابتدا او را به بازداشتگاه کمیتهٔ مشترک تهران بردند و فردای آن روز روانهٔ زندان اوین کردند. در اوین مدت شش ماه را در سلول انفرادی گذراند. در این بازداشتگاهها با فشارهای روحی و جسمی روبرو گردید. در زیر همین فشارها و شکنجهها بود که شکنجهگر «ازغندی» به او گفته بود: «علت این که تو را از حوزه دور نگه میداریم و از این طرف به آن طرف میفرستیم این است که یک خمینی دیگر به وجود نیاید».
پس از شش ماه بلاتکلیفی در زندان اوین بالاخره در یک دادگاه نظامی به اتهام کمک به جنبش اسلامی و خانوادهٔ زندانیان سیاسی و اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی، به ده سال زندان محکوم گردید؛ اما در زندان نیز همراه رهبرانی همچون آیتالله طالقانی به فعالیتهای جنبش اسلامی و سیاسی ادامه داد. با اینکه در زندان از بیماریهای مختلف رنج میبرد، خارج بحث «خمس» و متن «اسفار» و کتاب طهارت را برای زندانیان تدریس نمود و شخصیتهای اسلامی زندانی همچون آیتالله طالقانی و آیتالله مهدوی کنی در مجالس بحث او حاضر میشدند.
منتظری در زندان اوین نیز نماز جمعه را اقامه نمود و بسیاری از زندانیان سیاسی مسلمان از جمله آیت الله طالقانی،آیت الله مهدوی کنی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله لاهوتی و دیگران در نماز جمعه حاضر میشدند؛ هرچند ساواک پس از مدتی مانع اقامهٔ آن شد.
سرانجام با اوجگیری مبارزات و عقبنشینیهای پی درپی حکومت پهلوی، منتظری پس از گذراندن حدود سه سال ونیم از دوران محکومیت به همراه آیتالله طالقانی در هشتم آبان ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد و مورد استقبال چشمگیر مردم قرار گرفت.
در پیامی که امام خمینی خطاب به منتظری به مناسبت آزادی وی صادر کرد اینچنین آمده: «هیچ از دستگاه جبار جنایتکار تعجب نیست که مثل جنابعالی شخصیت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سالها از آزادی، ابتداییترین حقوق بشر محروم، و با شکنجههای قرونوسطایی با او و سایر علمای مذهب و رجال آزادیخواه رفتار کند. خیانتکاران به کشور و ملت از سایهٔ مثل شما رجال عدالتخواه میترسند. باید رجال دین و سیاست در بند باشند تا برای اجانب و بستگان آنان هرچه بیشتر راه چپاول بیت المال و ذخائر کشور باز باشد.»
میزان مقبولیت و محوریت منتظری در مبارزه و انقلاب تا آنجا بود که امام خمینی در زمان تبعید، او را به عنوان نمایندهٔ تام الاختیار خویش در ایران منصوب کرد و در نامهای از وی خواست که بر جریانات بیت او در قم اشراف داشته باشد؛ و دربارهٔ او با تعابیری همچون «فقیه عالیقدر»، «مجاهد بزرگوار»، «حاصل عمر من»، «ذخیرهٔ انقلاب» و «برج بلند اسلام» یاد میکرد و حیثیت او را «واجب المراعات» دانسته و پس از پیروزی انقلاب بسیاری از مسائل فقهی و سیاسی مربوط به قوهٔ قضائیه و وزارتخانهها را به او ارجاع میداد. در پائیز سال ۱۳۵۷ زمانی که آیتالله خمینی در نوفل لوشاتو در پاریس به سر میبرد، آیتالله منتظری به پاریس سفر کرد و در خصوص جنبش انقلاب و شکلگیری حکومت اسلامی در ایران با امام خمینی(ره) مشورت نموده و دستورها و نظرات رهبر انقلاب را دریافت کرد.
پس از انقلاب
بعد از پیروزی انقلاب، آیت الله منتظری ریاست خبرگان قانون اساسی را به عهده داشت و در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را ایفا کرد. وی از عوامل کلیدی در گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به شمار میرود.
در سال ۱۳۶۴ مجلس خبرگان رهبری با در نظر گرفتن احتمالاتی تصمیم گرفت حسینعلی منتظری را به عنوان قائممقام آیتالله العظمی روحالله خمینی معرفی و اعلام کند.
پس از بازداشت مهدی هاشمی، وی که مهدی هاشمی را بیگناه میدانست به نشانهٔ اعتراض درسهای خود را تعطیل کرد.مهدی هاشمی به دلیل یک سری اتهامات مجرم شناخته شده و در سال ۱۳۶۶ اعدام شد.
این مسئله و چند مسئله دیگر باعث شد که منتظری از سمت قائم مقامی رهبری برکنار شود.
آیتالله منتظری اما بعد از برکناری در صحنه سیاسی کشور حضور داشت و چند موضعگیری او بخصوص در خصوص ولایت فقیه موجب حصر خانگی او شد.
حسینعلی منتظری در واکنش حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) از مسئولان خواست نسبت به «اشتباهات انجام شده در رویدادهای اخیر»، از مردم عذرخواهی کنند و گفت: «با حمایت قاطع خود از حرکتهای غیر خشونت بار ملت مسلمان برای دفاع از حقوق حقه خود در چارچوب قانون متقن اساسی جمهوری اسلامی که جمهوریت را رکن اصلی نظام میداند، هرگونه اقدامی که منجر به ضرر غیر قابل جبران به جمهوریت نظام گردد را جایز نمی دانم. هریک از برادران و خواهران دینی ما موظف است ملت را در دستیابی به حقوق حقه خود یاری دهد. بر این اساس، هرگونه مقاومت در این راستا، به خصوص ضرب و شتم و .... ملت را مصداق بارز مخالفت با اصول اساسی اسلام مبنی بر حاکمیت ملت بر سرنوشت خود دانسته و حرام شرعی اعلام می کنم.»
محمد امین - ایران - تهران |
خداوند از سر تقصیرات ایشان و همه ما بگذرد |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
Hitman - ایران - بجد |
روحش شاد یادش گرامی |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
Alireza88 - ایران - تهران |
خدایا روح بزرگ این مرجع عالیقدر را که تا آخرین لحظه عمر دست از دفاع از حقوق ملت برنداشت را به عالی ترین درجات برسان. |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
کلاب - ایران - تهران |
روحش شاد . ازاد مرد ازاده از هیچ رهبر و رهخری نترسید و ازادانه از ظلمی که به مردم ایران شد دفاع کرد |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
hirowa - ایران - هیرو |
مطمئنا مرگ ایشان نیز همچون زندگیشان پربرکت خواهد بود برای ملت سبز ایران. روحشان شاد |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
HAKHAMANESHYAN - ایران - تهران |
و اینگونه بود ازاد منشانه از جمع ما پرکشید |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
shekamo - نورو - اوسلو |
روحش بسوزه با خمینی و دارو دست هاش |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
salma - کانادا - تورنتو |
خوش به حالت آقای منتظری که زندگی بی ارزش دنیا را به شرافت و مردانگی ات نفروختی . به راستی که بهشت برین جای توست . اگر فقط 10 تا مرد باشرف مثل ایشان داشتیم وضعیت مملکتمان این نبود. بدبختی مملکت ما اینه که 90 درصد مرداش عین شهرام همایون شارلاتانن . |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
forooghi52 - ایران - مشهد |
خدایا کیهان و کیهانیان را از ما بگیر. آمین. آمین. آمین |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
surena1611 - آلمان - اشتوتگارت |
روحش شاد. |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
jamsil - کره - سئول |
روحش قرین شادی. |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
abiabi - انگلستان - لندن |
روحش شاد و یادش گرامی . ولی بنظر من آیت الله منتظری را کشتن . مرگ بر خامنه ای قاتل |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
mahyar1212 - ایران - تهران |
خدا بیامرزتش ادم خوبی بود و اینو در عملم نشون داد |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
omid var - کانادا - تورنتو |
آیت الله منتظری ریاست خبرگان قانون اساسی را به عهده داشت و در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را ایفا کرد. وی از عوامل کلیدی در گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به شمار میرود. اخوند همیشه خیانتگار بوده. |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
XMAN2 - ونزوئلا - کاراکاس |
انالله و انا الیه راجعون؛ یک دو بیتی وقت مردن گفت افلاطون و مرد ؛ حیف دانا مردن و صد حیف نادان زیستن.... ارتحال جانگداز فقیه عالیقدر و عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی منتظری را به پیشگاه ولیعصر ( عج ) و خانواده محترمشان تسلیت عرض مینمایم . مرد شماره یک فقه که جای خالی ایشان را هیچ عالمی پر نخواهد کرد. |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
siamakk - ایران - اراک |
روحش شاد |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
f117 - هلند - المره |
من بخدا دیگه نمیدونم به شما ایرانیهای مرده پرست چی بگم. بابا این مگه چه فرقی با اخوندهای لعین داره. همین شما ایرانیهای دورو اسمشو گذاشته بودین . حالا که به پیش امامش مشرف شد کردینش ازاده مرد. بابا شما دیگه کیا هستیند. بعضا فکر میکنم همان لیاقت ایرانی کسی مثل احمقی نژاد هستش . متاسفم برای ایرانی بودنم. حتما خاینه ای به درک بره اسمشو میذارین خاینه ای امام ازاده. واقعا که قباحت داره |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
farhad9821 - المان - برلین |
مردی که ایستاده مرد یادش جاودانه باد |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
جنبش سبزایران - ایران - شیراز |
شعارهای جدید ///برادر ارتشی تو خیلی با ارزشی ///ارتشی باغیرت برس بداد ملت /////برادر ارتشی تا کی برادر کشی؟. |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
SabzehGhabaa - کانادا - تورنتو |
روح بزرگش شاد. ملت ایران یک روحانی و متفکر بزرگ و فقیه شجاع را از دست داد که جای خالی او به هیچ عنوان جبران شدنی نیست. |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
pokalu - آلمان - دورتموند |
f117 - هلند - المره . گل گفتی به خدا، همین کاربران تا دیروز همگی اسلام رو قبیح جلوه میدادن ولی امروز همگی عزادارن شدن و به هم تسلیت میگن اونم واسه این خائن به تمام معنی! یه کم به خودشون زحمت نمیدن برن ببینن آن آقا اساسا کی بوده و چیکار کرده و چه خدمتی به خمینی و انقلاب شومش کرده ، همینکه میبینن از بازی کنار گذاشته شده فکر میکنن آدم وارسته و خوبی بوده...همچین هم ازش تعریف و تمجید میکنن که ندونی فکر میکنی پسر خالشونه، به امام زمان! هم دارن تسلیت میگن!!!. شرم آوره بخدا، منم احساس سرافکندگی دارم از ایرانی بودنم، این جماعت بادی به هر جهت! |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
DERAKHT - نروژ - نروژ |
آخه باسواد تسلیت گفتن و ابراز ناراحتی چه ربطی به اسلام داره. آقای منتظری آدمی بود که حداقل با جبهگیریشون بعد ۶۷ گذشتهٔ خودش اگه اشتباه داشته جبران کرد |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
mehditm - ایران - تهران |
خداوند ان عالم ربانی را انقدر دوست میداشت که نگذاشت بر مسند خلافت ابوسفیانیان تکیه زند و پاک و مطهر دارفانی را وداع گفت. روحش شاد و این ضایعه بزرگ را به محضر همه ایرانیان و مسلمانان جهان تسلیت میگویم رهش را ادامه خواهیم داد تا طاغوتیان زمان را سرنگون کنیم |
یکشنبه 29 آذر 1388 |
|
ContractorQatar - قطر - دوحه |
ما ایرونیها بی انصاف ترین و قدر ناشناس ترین مردم دنیا هستیم. هیچ ملتی در طول تاریخ به اندازه ما عناصر خائن به منافع سیاسی کشورش نداشته. هرگاه که دلاوری از این سرزمین در برابر ظلم به پا خواسته به جای همراهی او را دارای سودای پادشاهی خواندیم(شهید راه وطن اریوبرزن)-به او نسبت کافر دادیم و به مسلخش بردیم(شیر بیشه های ایران زمین بابک خرم دین)-او را شورشی نامیدیم و زهر خوراندیم(سردار ابومسلم خراسانی)- او را مکار و دسیسه باز نامیدیم و رگهای پاکش را به خنجر بی غیرتی و نامردی گشودیم(خدمتگذار صدیق میهن امیر کبیر)-او را خائن و کمونیست نامیدیم و طردش کردیم تا در تنهایی و تهیدستی با میهن وداع کند(رادمرد ایران زمین دکتر محمد مصدق) و امروز این دو مرد که دلاورانه و صادقانه جان خود را بر کف دست گرفته و با دستان خالی بسان شیر در برابر کفتاران ولایت وقیح سینه سپر کرده اند تا طنین انداز صدای ازادی خواهی ملتی درد کشبده باشند را دشنام میدهیم و انها را نیز چو دیگر نیاکانمان تنها در قفس سگان و کفتاران رها میکنیم تا بدرندشان(سردار مهدی کروبی و مبارز خستگی ناپذیر حسینعلی منتظری)وای بر ما نامردمان گمراه. |
دوشنبه 30 آذر 1388 |
|
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن |
pokalu - آلمان - دورتموند . . با کمال تاسف باید بگم بسیار آدم مضخرفی هستید و بیکار!!!فقط همین رو در جواب همه کامنتاتنون که به این و اون چیز گفته بودید میگم!!بابا جمع کن برو بیشین پلو شاهت اه اه !!!. هنوز اینقدر بی عقلی که نمیدونی و نمیفهمی کی بود و همونطور که مردمم تو شعارهاشون میگن.: عزاست عزاست امروز نهضت سبز ایران صاحب عزاست امروز اینو برو واسه بچه محلات هم تعریف کن!!. بیا دوبار یه سری کاربر به ایرانی و فلان و چیز توهین میکنن بابا اصلا به شما ها چه ها؟؟یکی مسلمونه یکی نیست!! یکی عزاداره یکی نیست دیگه چرا واسه ایرانی بودن و نبودنت متاثر میشی!!. نمیدونم این سایت به پاتوق اینجور بی احترامی ها و مسخره گویی ها بدل شده بابا بس کنید دیگه عقیده هاتون رو هم واسه خودتون نگه دارین!!. مرسییییییییییی |
دوشنبه 30 آذر 1388 |
|
alind - کردستان عراق - اربیل |
روحش شاد.جاهش بهشت.راهش ادامه.سلام بر بیروان ان مرحوم. |
دوشنبه 30 آذر 1388 |
|
sepher - استرالیا - سیدنی |
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن . من جز نهضت سبز ایران نیستم و معتقدم وظیفه هر ایرانی هست که از دموکراسی حمایت کنه .حزب سبز بزرگترین مانع دمو کراسی در ایران هست نمونه اش همین گفته شما:. با کمال تاسف باید بگم بسیار آدم مضخرفی هستید و بیکار!. فرض کنیم هست. نظر داره که?. دیکتاتور به هر اسمه ورنگی یک دیکتاتور است! |
دوشنبه 30 آذر 1388 |
|
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن |
sepher - استرالیا - سیدنی . . ایشون داره به عقیده یک سری ادم توهین میکنه!!. پس واسه چی خودتون چسبونید به جنبش مردی ایران؟؟درست هرکسی حقه انتقاد و گفت و گو داره اما با ادب و درست که در عقل بگنجه من خودم سعی نمیکنم نظرام رو به بقیه با زور که تحمیل کنیم همین کارهارو میکنیم دیگه هیچ وقت رنگ ازادی رو نمیبنیم !!واسه ی اینکه ملت عادت کردن به کار هم دیگه دخالت کنن!!. بابا اصلا تو عقیده داری منتظری قاتل بود بد بود!؟!؟ اوکیییییییییییییی اما دیگه چرا به عذار و مردم و دینشون توهین میکنی!!. من دیگه حوصله جر و بحث با این ادم های کوته فکر و ندارم واسه شما هم احترام قایلم !! من مانع دموکراسی نشدم ایشون شد ..بابا دموکراسی یعنی چه یعنی ازاد باشی و ازادانه گفت و گو کنیم حالا بعضی ایرانی ها خدا و پیغمبر و دین ملت و مورد توهین و تهمت قرار میدن بعد اسمش رو میزارن دموکراسی ..!!به خدا ما مردم کجاها که میریم!!!. از ماست که بر ماست!!!. درضمن باید بگم ایشون عقیده و تحمیلیشون که با توهین همراه هیچ فرقی با امثال احمدی نجاد و خامنه ای ندارررررررررررررررررررررررررررررررررره!!!. زنده باد ایران! |
سهشنبه 1 دی 1388 |
|
f117 - هلند - المره |
ContractorQatar - قطر - دوحه ..دوست عزیزم در مورد ایرانیها راست گفتی. با شما کاملا موافقم. ولی در مورد منتظری و کروبی..حرفهایی که در مورد این دو گفتی سالها پیش در مورد خمینی دجال. خاینه ای گدا. خلخالی قاتل جوانها. که خدا ازش هیچوقت نگذرد ووووووومیگفتند. بنظر من وقت ان رسیده که بیدار شویم و دیگه بابک و امیر کبیر و مخصوصا اریوبرزنها را با اخوندهای کثافت اشغال مقایسه نکنیم که باعث لرزیدن استخوانهای ان دلاوران راستین در قبورشان میشود ..............متشکرم |
سهشنبه 1 دی 1388 |
|
f117 - هلند - المره |
nanaz.perspolisi - انگلستان - لندن..ما به نظرات همه احترام می گذاریم زیرا اولین شرط دموکراسیست. ولی یکی دیگه از شروط دمکراسی دورویی نکردن صادق بودن هستش که متاسفانه ایرانیها ان را ندارند. نمونه اش خود شما که به نظرات بقیه بی احترامی و توهین میکنید. خیلی متاسفم برای شما که اینقدر کوته نظر تشریف داری. اگر در اروپا هستی حداقل سعی کن یاد بگیری که به نظرات دیگران احترام بگذاری. متشکرم |
سهشنبه 1 دی 1388 |
|
SHZ_ADAM - فیلیپین - مانیل |
جنبش سبزایران - ایران - شیراز . توچیزی غیر از این بلد نیستی بگی?. f117 - هلند - المره . با شما همیشه موافق بودم و هستم. حالا این منتظری کیه که خمینی ولیعهد خودش کرده بود |
سهشنبه 1 دی 1388 |
|