عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه شد

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه شد

عبدلله گل، وزیر امور خارجه ترکیه در سومین دور رای گیری در پارلمان این کشور برای انتخاب رئیس جمهور، با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزیده شد.
عبدالله گل و رجب طیب اردوغان
گل و اردوغان - حزب عدالت و توسعه دولت و اکثریت کرسیهای پارلمان را هم در اختیار دارد

آقای گل عضو حزب عدالت و توسعه است که یک حزب اسلامگرا محسوب می شود. وی بر تعهد خود به اصل جدایی دین از سیاست تاکید ورزیده است. همسر آقای گل، دارای حجاب اسلامی است که این مساله باعث بروز تنش هایی شده است. آقای گل اولین رئیس جمهوری است که همسرش روسری به سر می کند.

این نخستین بار از زمان ایجاد جمهوری ترکیه در سال 1923 است که یک سیاستمدار دارای گرایش های دینی عالیترین مقام در نظام سکولار این کشور را بر عهده می گیرد.

حزب عدالت و توسعه در حال حاضر دولت را نیز در دست دارد و در پی برگزاری انتخابات پیش از موعد در ماه ژوئیه سال جاری، که در آن مساله سکولاریسم و انتخاب رییس جمهوری از جمله موضوع های اساسی بود، توانست با کسب 341 کرسی از 550 کرسی، اکثریت خود در پارلمان را حفظ کند.

انتخاب عبدالله گل به ریاست جمهوری ترکیه در حالی صورت می گیرد که روز دوشنبه، 27 اوت، ژنرال یاشار بیوک آنیت، رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه، از وجود مراکزی که هدف آنها تضعیف نظام لائیک کشور است سخن گفت.

ارتش ترکیه خود را حافظ نظام جمهوری ترکیه می داند و اظهارات رییس ستاد ارتش به هشداری در این مورد تعبیر شده است که نیروهای مسلح نسبت به به خطر افتادن اصل جدایی دین از سیاست بی اعتنا نخواهند ماند.

ارتش ترکیه دارای سابقه مداخله در امور سیاسی است و از سال 1960 تا کنون چهار بار دولت های غیرنظامی را از کار برکنار کرده است.

برخی از سیاستمداران و نشریه های طرفدار سکولاریسم نیز در مورد خطر گرایش های مذهبی برای نظام سیاسی این کشور هشدار داده اند.

با ریاست جمهوری آقای گل، حزب عدالت و توسعه، هر سه نهاد ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست پارلمان را در ترکیه در اختیار می گیرد.

ریاست جمهوری، در نظام پارلمانی ترکیه بیشتر یک مقام تشریفاتی است اما از حق وتوی مصوبات پارلمان و انتصاب مقام های دولتی از جمله قضات و روسای دانشگاه ها برخوردار است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.