مصباح یزدی: ولایت فقیه در حال افول است

رادیو زمانه:  محمد تقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مخالفت‌هایی در حوزه‌های علمیه و در بین مسئولان جمهوری اسلامی با اصل ولایت فقیه خبر داده است. بر اساس گفته‌های مصباح یزدی که چندان تازگی هم ندارد، برخی در حوزه‌های علمیه خواهان جدایی دین از سیاست‌اند و برخی مسئولان هم به ناسیونالیسم یا به تعبیر مصباح یزدی به «ایرانی‌گرایی» گرایش پیدا کرده‌اند.
 
مصباح‌یزدی در سخنانی که دوشنبه ۱ مرداد ایراد کرده گفته است: «برخی به این باور رسیده‌اند که زمانی که مردم خودشان رأی می‌دهند و رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند، چه لزومی‌ دارد که رهبری وجود داشته باشد، و اصلاً ولایت فقیه برای چیست؟ مگر کشورهای دیگر رهبر دارند؟»
 
مصباح یزدی در ادامه این سخنان می‌گوید دامنه مخالفت با ولایت فقیه به حوزه‌ها هم کشیده شده:
 
«رهبری از مدت‌ها قبل حس کرده بودند که در برخی جاها این تفکر انقلابی رو به افول نهاده. از همین رو ایشان [خامنه‌ای] ضمن هشدار در این زمینه به حوزویان و دانشگاهیان فرمودند انقلابی باشید. اگر رهبری چنین خطابی را به حوزه‌ها نیز دارند، به این معنی است که خطر جدا شدن از انقلاب برای حوزه‌ها نیز وجود دارد و ممکن است ما هم فراموش کنیم که بخش اعظم فقه مربوط به امور سیاسی و اجتماعی است.»
 
دخالت‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او در حوزه‌های علمیه و انتخاب و عزل و نصب‌های مدیران حوزه‌ها به دست او سبب انتقاد برخی روحانیون شده است. منتقدان می‌گویند استقلال چند صد ساله حوزه‌های علمیه در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مخدوش شده است.
 
علی خامنه‌ای در مهر ۱۳۸۹ در دیدار با گروهی از طلاب حوزه علمیه در پاسخ به این انتقادات گفته بود:
 
«عده‌ای می‌خواهند به نام استقلال، رابطه حوزه‌ها را با نظام قطع کنند اما واضح است که وابستگی غیر از حمایت و همکاری است و می‌توان در عین استقلال، به همکاری متقابل نیز پرداخت.»
 
آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت سال جاری نیز در درس خارج از فقه خود در انتقاد از مخالفت گروهی از حوزویان با ولایت فقیه گفته بوئ:
 
«متأسفانه برخی با لباس روحانیت می‌گویند که حوزه‌های علمیه باید به شرایط قبل از انقلاب برگردند، توجیهشان این است که حوزه علمیه نباید به حکومت و دولت وابسته باشد، اما مگر ما طرفدار وابستگی حوزه به حکومت هستیم؟ حرف ما این است که باید از این حکومت الهی تمام‌قد حمایت کنیم. در این مسیر روحانیت هم وظیفه دارد با توجه به دینی بودن نهضت و با توجه به اینکه امام راحل از درون همین حوزه‌ها قیام خود را شروع کرده‌اند، راه ایشان را تا رسیدن به همه آرمان‌ها و شعارها ادامه دهد.»
 
مصباح یزدی علاوه مخالفت حوزه‌ها با ولایت فقیه، با اشاره به «کم‌رنگ شدن روحیه انقلابی در برخی مسئولان» گفته است:
 
«امروز برخی از مسئولان به راحتی با اوامر ولی فقیه مخالفت می‌کنند، هرچند در ظاهر دائماً از رهنمودهای رهبری تشکر می‌کنند، اما در عمل برخلاف فرمایشات ایشان عمل می‌کنند.»
 
به گفته مصباح‌یزدی این گروه از مسئولان ترجیح می‌دهند ناسیونالیسم را جایگزین ولایت فقیه کنند:
 
«حتی در ادبیات بعضی از مسئولان، "اسلام" جای خود را به ایرانی‌گرائی و ناسیونالیسم داده. یعنی همان شعاری که شاه با عنوان "ناسیونالیسم مثبت" مطرح می‌کرد. ایرانی‌گرایی یعنی پشت پا زدن به همه ارزش‌های الهی و انسانی.»
+132
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Daheye 60 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    به زودی مردم ایران , ولایت تو قیف که هیچی خودت و همه آخوندا رو از . آویزون میکنند .
    6
    117
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Taftan - مونیخ، آلمان

    این با کجاش حرف میزبه؟
    4
    100
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    تمساح برای اولین مرتبه ، به عُمر نحوست بارش زد تو خال و این یه چیز رو خوب فهمید !! حتماً اینرو هم خوب فهمیده که ، دیگه دوره مُفتخوری و دزدی و فساد و زالو وار زندگی کردن بسر رسیده و باید دنبال سوراخ موش بگرده ، البته بهمراه وقیح ذلیلش و مفسدین دیگه!!
    5
    105
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    عمو سعید - لیورپول، انگلستان

    باید دهان این آخوند کثیف را با لجن پر کرد و بعد با سرب داغ .
    4
    93
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Majid38 - ملبورن، استرالیا

    یکبار دیگر میگویم. سیاست، شناسایی و بهره‌برداری از منافع مشترک با دوستان و خصوصا دشمنان است. حتی آخوندها هم اینرا می‌فهمند! اگر کمتر بفهمید بازنده‌اید!. ‏اینقدر نگویید ترامپ دنبال منافع خودش است. اینکه برای کودک دبستانی هم واضح است. مهم این است که فعلا باما منافع مشترک دارد. نقطه.
    3
    57
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    heerad - کوالا لامپور، مالزی

    من دارم یک رساله مینویسم بنام : " دماغه کویر یزد و دماغ مصباح" .. این رساله اشاراتی داره به تشابهات فرهنگی‌ و زیست محیطی‌ داخل دماغه کویر یزد و شناخت انواع میکروب ، ویروس و باکتری‌های مرده و زنده داخل دماغ مصباح. این رساله بطور رایگان در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
    3
    55
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Majid38 - ملبورن، استرالیا

    ‏همونطور که قبلا گفتم، تمامی دیکتاتورها همیشه فشارهای بی‌معنی و اضافی رو بر مردم وارد میکنن و سپس با ایجاد اپوزیسیون خودی (اصلاح‌طلبان) در داخل سیستم، با فتح اون سنگرهای مجازی، احساس پیروزی و اصلاح کاذب به مردم میدن. و این بشدت در دوام حکومتشون موثره.
    4
    50
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    نازک بین - شفیلد، انگلستان

    ایدئولژی اسلامی و سنتگرائی اگر کار ساز بود . این 40 سال در حال گذر. باید تحولی مثبت در زندگی مردم ایجاد میکرد .!!!حال مشاهده میشود بجای اینکه پیشرفت کنیم . پس رفت داشته ایم.و تمام زیربناهای اقتصادی و فرهنگی جامعه متلاشی شده . اخلاق و فرهنگ جامعه افت شدید کرده . فساد و دزدی سراپای دولت و مسئولین و گردانندگان مملکت را فرا گرفته . فقر و فهشا و اعتیاد و تجاوز به جان و مال و ناموس مردم همه گیر و در سراسر کشور گسترش یافته. خود قضاوت کنید این رژیم که برپایه ایدئولژی اسلامی بنا شده واقعا" چه دست آوردی برای ملت داشته ؟؟؟!!! فقط جیب کلاشان و دزدان و دین فروشان و خائنان به مملکت پرپول شده.
    3
    50
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Majid38 - ملبورن، استرالیا

    معاشقه و هم‌بستر شدن «بچه آخوندها» و «کمونیستهای دوآتشه» چیز جدیدی نیست. حاصل این هم‌بستری منحوس، نکبت ۵۷ بود‌ که ویرانه‌ای از ایران بجا گذاشته است. ولی اینبار با نسلی طرف هستید که از همین امروز نسبت به شومی و نحوست تفکر شما آگاه است. ‏⁧‫
    6
    35
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    افول چیه دیگه؟ درست حرف بزن بفهمیم.
    4
    21
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    مرده شور خودت و ولایت وقیح و دین و اون کفتار دجال خمینی هندی زاده را با هم ببرند
    3
    31
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    ببینم ایم تمساح یزدی سر این اخوند را برای کی نگه داشته؟
    2
    14
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    ببینم این تمساح یزدی سر این اخوند را برای کی نگه داشته؟چرا اونی که کمک جنسی میکنه ناپیداسست، میخوان بگن امداد غیبی است؟
    2
    13
    ‌سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.