معلمی که رویاهای دانش آموزان روستایی را به واقعیت تبدیل کرد / تیر عشق و گیر دانش

 «معلم» تعاریف زیادی درون خود دارد، یکی از این تعاریف قطعا از خودگذشتگی، فداکاری و روشنی بخشی است. «علی تیرگیر» ، مصداق همین تعاریف و نشانه هاست ، معلم جوانی که هر چه داشت و نداشت روی هم گذاشت و حتی ماشین شخصی خود را فروخت و وام گرفت تا برای کودکان روستای محروم «نسه کوه» مدرسه ای پر مهر بسازد، مدرسه ای که کودکان برای رفتن به آن نه مجبور به گذر از راه های صعب العبور باشند و نه رودخانه های خطرناک و پر از جریان پرزور آب آن ها را تهدید کند.
 
«تیرگیر» نه مرفه است نه درآمد نجومی دارد اما دلی دارد به وسعت همان روستای محروم. این جوان 25 ساله به تنهایی حجم وسیعی از سهل انگاری ها، بی توجهی و بی مسئولیتی ها را بر دوش کشید و با محبت، خلاقیت و البته دست و دلبازی خود تمام این محرومیت ها را جبران کرد. در واقع راه های صعب العبور روستای نسه کوه و رودخانه پرجوش و خروشش با مردانگی و محبت «علی تیرگیر» برای کودکانی که شوق تحصیل دارند هموار شد.
 
"علی تیرگیر" به جام جم آنلاین گفت: بعد از اتمام دانشگاه داوطلبانه در مناطق عشایری استان چهار محال و بختیاری معلمی را آغاز کردم و حال دو سالی می شود که معلم دانش‌آموزان مناطق روستایی و دورافتاده هستم. من به عنوان یک معلم موظف به تعلیم، تربیت،آموزش و پرورش دانش آموزان هستم و زمانی که می بینم کودکان سرزمینم از حداقل امکانات اولیه محروم هستند، مجبورم که به شخصه دست به انجام برخی از اقدامات بزنم.
 
وی ادامه داد: سال 95 به صورت داوطلبانه متقاضی تدریس در مناطق عشایری شدم در صورتی که سهمیه عشایری نبودم و درخواست به محروم ترین روستا برای آموزش را خواستار شدم.
 
به گفته این معلم جوان، در ابتدا به یکی از روستاهای محروم شهرستان لردگان رفتم. مدرسه ما یک کانکس با یک کلاس است که من علاوه بر آن که آنجا تدریس می کنم در همان جا هم می خوابم. فضای مدرسه، فضای مناسبی نبود چرا که محیط کوهستانی‌ست و عملا حیاطی برای مدرسه وجود نداشت.
تیرگیر افزود: پارسال اوایل مهرماه با هزینه شخصی خود شروع به ساخت حیاط مدرسه(کانکس) و نصب چندین وسیله بازی برای دانش آموزان کردم. وضعیت معیشت آن منطقه بسیار نامناسب است و از نظر لوازم التحریر و کتاب، پزشک، لباس و حتی کوتاه کردن موهایشان وضعیت خوبی ندارند به گونه ای که من خودم موهای دانش آموزان را کوتاه می کنم.
به گفته وی، یکی از روزها به دختربچه ای دبستانی برخورد کردم که به دلیل راه رفتن زیاد آن هم بدون کفش شماره پایش 40 شده بود. با یک تولید کننده کفش قرارداد بستم و 500 جفت کفش برای کودکان نیازمند تهیه شد تا یک تسکین کوچک برای این بچه های محروم باشد.
این معلم عشایری گفت: سال گذشته بود که متوجه یک دفترمشق پشت پنجره کانکس شدم، دفتر برای یک دختری به نام اعظم بود این دختر هفده ساله به دلیل کم شنوایی و بی توجهی خانواده اش به علت وضعیت معیشتی نامناسب نمی توانست صحبت کند در صورتی که یکی از گوشهایش 40 درصد قدرت شنوایی داشت، زمانی که متوجه شدم این دختر با داشتن چنین مشکلاتی بازهم مشتاق درس خواندن است او را برای پیدا کردن راهی برای بهبود شنوایی به اصفهان بردیم و تنها راهی که متخصص پیش رویمان گذاشت خریداری یک جفت سمعک قوی با قیمت 6 میلیون تومان بود، خدارو شکر با خریدن آن سمعک این دختر عمری دوباره گرفت و مشغول به تحصیل است.
 
وی در خصوص دانش آموزانی که برای رسیدن به مدرسه از رودخانه ای خطرناک عبور می کردند به جام جم آنلاین گفت: امسال متوجه چندین دانش آموز شدم که برای آمدن به مدرسه مسافت زیادی را طی می کردند، انها از روستایی به نام "نسه کوه" می آمدند. این روستا 5 کیلومتر کوهستانی تا مدرسه فاصله داشت و آنها برای رسیدن به کلاس درس باید از رودخانه پرخطری عبور می کردند که هیچ پل یا جاده‌ای برای دسترسی نداشت و به ناچار با استفاده از یک طناب ساده از این سوی رودخانه به آن سوی رودخانه می رفتند.
تیرگیر افزود: برای تامین امنیت آن ها طناب را تبدیل به سیمی محکم و گهواره‌ای را تهیه کردیم تا دانش آموزان داخل آن نشسته و از این سمت رودخانه به سمت دیگر بیایند. در مرحله بعد مدرسه ای با یک کلاس در آن سوی رودخانه ساختم تا دیگر دانش آموزان مجبور نباشند برای تحصیل از آن رودخانه خطرناک عبور کنند. امسال 4 دانش آموز در این مدرسه درس می خوانند اما در سال آینده این عدد به 10 نفر میرسد.
 
وی در پایان افزود: از صبح تا ساعت 12 در مدرسه روستای محل خدمتم فعالیت می‌کنم و ساعت 12.15 به‌سمت روستای نسه کوه حرکت می‌کنم و پس از 45 دقیقه پیاده‌روی و عبور از رودخانه خروشان ساعت یک به مدرسه می‌رسم و بعد از تعطیل شدن مدرسه به‌سمت روستای محل خدمت بازمی‌گردم و حوالی ساعت 6 عصر به کانکسی می‌رسم که صبح‌ها کلاس درسم و شب‌ها محل خوابم است.
+164
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    عمو سعید - لیورپول، انگلستان

    من به نوبه خودم جلوی این بزرگمرد تمام قد تعظیم می کنم و دستش را می بوسم.درود بر شرفت‌ در این دوران بی شرفی.
    4
    135
    یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    ولی چرا اسم مدرسه را شهدای مدافع حرم :o اسم تروریست های شستشوی مغزی داده شده
    25
    79
    یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    رقص پرواز - پراگ، چک

    درود بر این معلم عشق و انسانیت!
    3
    117
    یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    این آدمها واقعا ارزش حمایت رو دارند. به رژیم عرب پرست و سرداران پول نفتی نمیشه اعتمادی داشت و به خدا قسم اگر بدونم این معلم زحمتکش رو به بازجویی و زندان نمیکشند حاضرم کمک مالی هم براش بفرستم ولی همونطور که گفتم انقدر این دزدهای سپاهی و اطلاعاتی و بسیجی های بی دین دنبال این پولهای هستند که واقعا آدم درمونده میشه و نمیتونه کاری بکنی چون این بدبخت رو فردا میکشن به زندان به جرم جاسوسی و گرفتن پول از خارج و تازه اگر به جرم شبکه سازی و کمک به نفوذ اعدامش نکنند . والا این سردارهای سپاهی و بسیجی ها کارشون همین شده یعنی هر کسی بخواد کاری بکنه رو میگیرن چون اصلا هیچکس نباید کاری بکنه مگر اینه اسم امام جمعه و یا سپاه و بسیج فاسد زیر اون قضیه باشه و حق الحساب رو داده باشند.
    3
    35
    دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    [::karkas - اصفهان، ایران::] اسم عجیب زیبا و با مسمایی گذاشتی . دقیقا شماها نقش همون کرکس و لاشخور رو دارید . بقیه شهید میدن بقیه همت میکنند اینا نشستن و با حقوق کلفت و زدوبندها و شرکتهای اقماری در دبی و ترکیه و . میلیارد میلیارد از تورم و گرونی و تحریم تو ایران به جیب میزنند و تازه بقیه رو میگن برید روی مین . گیرم فلسطین هم آزاد شد! بعدش چی؟ ملت ایران با این وضعیت وخیم و خفت بار آیا باید شماها رو بازم تحمل کنند؟ شماها که در عرض 40 سال دو برابر شاهان قبلی ایران از نفت ارتزاق کردید و حتی یک سوم آنها هم برای کشور کار نکردید؟ گیرم فلسطین مثل عراق که امروز دستتون هستش آزاد شد! خوب الان از عراق چی نصیب ملت ایران شده که حالا قراره از فلسطین بشه؟ هر چیزی جای خودش . تاکی میخوایید بگید آمریکا و اسراییل نمیگذارند؟ 90 درصد مشکلات کشور شماها هستید. شما بیسوادهایی که تمام منابع کشور رو یا به باد دادید یا بالا کشید و حقی برای مردم قائل نیستید. سه میلیون کادر بسیج و عوامل حراست ها و مفت خورهایی در این سطح چه تولید چه کاری برای کشور انجام میدن؟.
    7
    63
    دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    [::karkas - اصفهان، ایران::]. می‌ گویم کرکس جان .شما که اینقدر به جهود فش می‌‌دهید. می‌‌دانید اسلام چگونه شکل گرفت. ؟ قراداد نظامی بین ۱۲ قبیله عرب. ۸ قبیله یهودی و ۴ قبیله سامی. برای غارت و کنترل جاده ابریشم. زمانی‌ که رسولت حریص شد. زیر این قراداد زد. و او را از کنیسه بیرون اندختند. این قراداد نظامی ریشه همین کتاب مقدس شما است. می‌‌دانی که رسولت حتا ۳ سال بعد از هجرتش خود را هنوز جهودی می‌‌دانست. و به سمت اورشلیم نماز می‌‌خواند. سری به مساجد قدیمی‌ مراکش و تونس بزن. دو قبله دارند. قبله اول به سمت اورشلیم .دوم به سمت کعبه. از انگشت پا تا موی سر دینت کپی جهودی است. نمک خور و نمکدان شکن ؟ اخر عدوی زمان. این فلسطینی‌ها چقدر باید شما تحقیر کنند .تا بیدار شوید.؟ ۱۵۰۰ سال غارت کنیزی غلامی کم است؟ اخر فلسطینی به تو مربوط. تو به فکر میلیون‌ها گرسنه. مریض در مملکت خودمان باش. مگر همین فلسطین‌ها نبودند که در کنار سربازان صدام در هویزه فقط در یک روز به ۱۵۰۰ زن ایرانی‌ تجاوز دست جمهی و بعد در قبر دست جمهی ریختند ؟ فقط نادانترین گوساله‌ها قصاب خود را خود انتخاب می‌‌کنند.
    4
    21
    دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.