هشدار رضا پهلوی و توضیح دفتر فرح پهلوی درباره مومیایی منتسب به رضاشاه

عکسی منتسب به پیکر مومیایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدهکیهان لندن : شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به کشف مومیایی منتسب به رضاشاه فقید بنیانگذار سلسه پهلوی در شاه‌عبدالعظیم واقع در شهر ری به مقامات مسئول نسبت به هرگونه پنهان‌کاری و عدم شفافیت در این خصوص هشدار داد.
 
شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به کشف مومیایی منتسب به رضاشاه فقید در حرم شاه‌عبدالعظیم در توییتی چنین نوشت: «اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی‌شده رضاشاه در شاه‌عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می‌کنم.»
 
وی با اشاره به اینکه موضوع در دست بررسی است عنوان کرد که «در انتظار مشخص شدن واقعیت امر در روزهای آینده می‌مانیم.»
 
شاهزاده رضا پهلوی همچنین به مقامات مسئول «نسبت به هرگونه پنهان‌کاری و عدم شفافیت در این خصوص» هشدار داد.
 
انتشار خبر کشف مومیایی در شاه‌عبدالعظیم واقع در شهر ری، صبح امروز، دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷، به بازار داغ حدس و گمان و احتمالات و همچنین شایعات تبدیل شد. یک شایعه که از قبل نیز وجود داشته مربوط به انتقال پیکر رضاشاه فقید از ایران به مصر است که گفته می‌شود هنگام خروج محمدرضا شاه پهلوی از ایران انجام شده است.
   اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی‌شده رضاشاه در شاه‌عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می‌کنم. فعلا در حال بررسی موضوع هستیم و در انتظار مشخص شدن واقعیت امر در روزهای آینده می‌مانیم. در عین حال به مقامات مسوول، نسبت به هرگونه پنهان‌کاری و عدم شفافیت در این خصوص هشدار می‌دهم. pic.twitter.com/XWT1hUtdRn
    -- Reza Pahlavi (@PahlaviReza) 23. April 2018
کیهان لندن در تماس با دفتر شهبانو فرح پهلوی این توضیح را در رابطه با این شایعه دریافت کرده است: «شایعاتی مبنی بر اینکه زمانی که اعلیحضرت محمدرضا شاه فقید ایران را به مقصد مصر ترک فرمودند، پیکر رضاشاه بزرگ را همراه خود به مصر منتقل کردند به هیچ وجه حقیقت ندارد. نبش قبر در اسلام حرام است.»
  در حالی که حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران صراحتا کشف مومیایی که احتمال تعلق‌اش به پیکر رضا شاه فقید وجود دارد را تایید کرد، مصطفی آجرلو معاون تبلیغات و ارتباطات حرم شاه‌عبدالعظیم در گفتگو با خبرگزاری فارس آن را تکذیب کرده است!
 
آجرلو گفته که بقایای کشف شده، نه یک مومیایی بلکه یک جسد بوده و نه در حفاری حرم بلکه در یک زمین‌کندن ساده پیدا شده است!
 
وی چنین اتفاقی را طبیعی خوانده و آن را به نزدیکی شاه‌عبدالعظیم به گورستان مربوط دانسته و گفته که «مشخص است که در اجرای هر طرح توسعه احتمال کشف بقایایی از اجساد دفن شده باشد.»
 
آنگونه که آجرلو معاون تبلیغات حرم شاه‌عبدالعظیم اعلام کرده، بقایای آنچه وی جسد خوانده طبق قواعد اسلامی دفن شده است. وی همه‌ی خبرها در این مورد از جمله سخنان رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران را رد کرده و گفته است: «تمام شایعاتی که در فضای مجازی مربوط به مومیایی بودن جسد پیدا شده بوده خالی از واقعیت است.»
 
با این حال، هم سخنان عضو شورای شهر تهران و هم تصاویری که از مومیایی کشف شده منتشر شده‌اند بر خلاف ادعای معاون تبلیغات حرم شاه‌عبدالعظیم هستند.
 
یکی از شاهدان عینی هنگام حفاری در چارچوب طرح توسعه حرم از پیدا شدن یک محفظه بتونی در عمق ۸ متری در غرب حرم شاه‌عبدالعظیم خبر داده و گفته است: «شکافتن این محفظه به‌سختی انجام شد... هنگام حفر آن برخی بناها و ساختمان‌های آستان می‌لرزید اما بالاخره کارگران موفق شدند و ما بعدا فهمیدیم که این محفظه بتونی همان محل جنازه رضاشاه بوده است.»
 
این همه در حالیست که از حضور شبانه نیروهای انتظامی و همچنین برخی مسئولان سازمان و نهادهای مرتبط در محل کشف گزارش می‌رسد. از یک سو آجرلو مدعی شده که «جسد» که در یک «زمین کندن معمولی» پیدا شده دوباره همانجا دفن شده و از سوی دیگر شاهدان عینی می‌گویند که «جنازه از آستان خارج شده» است و معلوم نیست آن را به کجا منتقل کرده‌اند.
 
یکی از کارمندان پیشین شاه‌عبدالعظیم که در روز خاکسپاری رضاشاه حضور داشته به کانال خبری روزآروز گفته که «برای دفن رضاشاه، جسد او را داخل محفظه‌ای بتونی گذاشته بودند. اما با اعتراض روحانیان مبنی بر اینکه این روش با شرع مطابقت ندارد، رفتند و خاک آوردند و کف محفظه بتونی ریختند. سپس در عمق بسیار زیاد و به فاصله‌ای اندکی از هشت‌ضلعی مقبره به خاک سپردند.»
 
شاهدان عینی گفته‌اند محفظه بتونی ساعت ۵ عصر دیروز، یکشنبه، هنگام کار کارگران در «باغ توتی» شاه‌عبدالعظیم پیدا شده است.
آرامگاه رضا شاه پهلوی پس از تخریب که دستورش توسط صادق خلخالی داده شدکانال خبری روزآروز، روز دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه، در گزارشی از احتمال کشف پیکر رضاشاه فقید در شاه‌عبدالعظیم  خبر داد. این گزارش حاکی‌ است به دنبال اجرای طرح گسترش و توسعه این محل، پیکر مومیایی شده‌ای دقیقا در محل مقبره تخریب شده رضاشاه پهلوی پیدا شده است. ساختمان ساده‌ی آرامگاه رضاشاه پهلوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور صادق خلخالی معروف به جلاد جمهوری اسلامی توسط حزب‌اللهی‌ها تخریب شد.
 
حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز در گفتگو با وبسایت چمدان خبر کشف جسد مومیایی را تایید کرده و گفته که آن را دوباره دفن کرده‌اند.
رضاشاه پهلوی بنیانگذار سلسله پهلویوی گفته که مسئولان آستان این موضوع را به میراث فرهنگی گزارش کرده‌اند و حالا قرار است کارشناسان این حوزه به بررسی این کشف بپردازند.
با این حال، مصیب رحیم‌زاده رئیس اداره میراث فرهنگی شهر ری از کشف هرگونه مومیایی اظهار بی‌اطلاعی کرده است!
کانال خبری روزآروز، همچنین تصویری از بخش کشف مومیایی منتشر کرده که ظاهرا در محل آرامگاه تخریب شده رضا شاه پهلوی قرار دارد و با گونی‌های سفید جدا و محصور و از دیده‌ها مخفی نگه داشته شده است.
پیش از این نیز، روابط عمومی حرم شاه‌عبدالعظیم از کشف مومیایی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود و گفته بود که «از دیروز حفاری‌ها متوقف شده و ما نمی‌دانیم دقیقا از کدام بخش مثلا شورای تامین، امنیت ملی، اطلاعات یا بسیج ولی از افرادی در آن محل حاضر شده‌اند و عملیات را متوقف کرده‌اند.»
تصویری از محل کشف پیکری که گفته می شود احتمالا متعلق به رضاشاه پهلوی استرضا شاه پهلوی در سال ۱۳۲۴ در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی از دنیا رفت؛ پیکر وی در مصر مومیایی شد و پس از چندی به ایران انتقال یافت و در حرم شاه‌عبدالعظیم واقع در شهر ری در نزدیکی تهران دفن شد و ساختمانی ساده و بدون تجمل بر مزار او بنا شد.
 
پس از انقلاب آرامگاه رضا شاه پهلوی به دست صادق خلخالی حاکم شرع در اوایل انقلاب با بولدوز تخریب شد. خلخالی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ با جرثقیل به کلی آرامگاه رضا شاه را ویران و از بین برد.
آرامگاه رضا شاه پهلویصادق خلخالی در خاطرات خود نوشته در جلسه‌ای که با روح‌الله خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی داشته است به این نتیجه رسیده‌اند که برای کوتاه کردن دست خاندان پهلوی، در سالروز رفتن شاه به مصر آرامگاه رضاشاه را تخریب کنند و زمانی که شروع به کار کردند به علت استحکام ساختمان مجبور شدند از مواد منفجره و گریدر و بلدوزر و جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی استفاده کنند. در ساعت حدود ۴:۳۰ بعد از ظهر بنی‌صدر نخستین رییس جمهوری اسلامی دستور توقف تخریب را داد ولی خلخالی به آن اعتنایی نکرد و بنا را به کمک حزب‌اللهی‌ها و انقلابیون به خاک تبدیل کرد.
 
۴۰ سال پس از ویرانی آرامگاه رضاشاه پهلوی، اینک گفته می‌شود پیکری مومیایی شده در محل پیدا شده که اگر این خبر درست باشد، نمی‌تواند به فرد دیگری تعلق داشته باشد. آرامگاه رضاشاه فقید بخشی از میراث فرهنگی کشور است که در همان آغاز تأسیس جمهوری اسلامی تخریب شد. حال باید منتظر ماند و دید رهبری جمهوری اسلامی و نیروهای امنیتی حکومت درباره پیکری که پیدا شده چه تصمیمی می‌گیرند. آیا حرمت آن را با توجه به آنچه عقاید اسلامی خودشان درباره درگذشتگان به آنها «تکلیف» کرده نگاه می‌دارند و یا از ترس پیکر بی‌جان شخصیتی که مردم در تظاهرات اخیر وی را گرامی داشتند و نامش را فریاد زدند، نابودش می‌کنند.
+209
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان

    همین جسد مومیائی شده باید نسل اخوند را از این کشور بکند. همین جسد مومیائی شده باید نسل اخوند در ایران را بویرانی بکشاند. ما هستیم و شما هستید همدیگر را خواهیم دید. روح بزرگ این مرد نسل شما ها را از این کشور بر باد خواهد داد. مقداری صبر کنید
    19
    243
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Fash Guo - کلن، آلمان

    این تصادفی نیست ، کار خداست !. بعد از دی ۹۶ که مردم سعار رضا شاه سر دادند و اکنون در کازرون قهرمان و سمبل مبارزه با روباه انگلیس شعار می دهند رضا شاه روحت شاد و معذرت ! این خواست خداست که نام با عظمت او سر زبان ها جاری و ساری شود !. و مزار او در قلب میلیون ها ایرانی است و به زودی زیارتگاه واقعی خواهد شد . لعنت و ننگ به روح خمینی و خلخالی و خامنه
    21
    217
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان

    در سرزمین شاهان شاه هرگز نمیمیرد.
    22
    208
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    اگر واقعیت داشته باشه و پیکر آن بزرگمرد بوده باشه ، ترسم از آن هست که این ملعونهاى بى اصل و نسب ، پیکر آن فقید رو سربه نیست کنند!! از این رذالت پیشه ها هر چه که حرامزادگى ، بگى برمیاد !!
    18
    215
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    reza shah rohet shad - تهران، ایران

    گیرم که شما آخوندها آرامگاه این بزرگ مرد را ویران کنید و به جسم بی جانش هم رحم نکنید از آن جا که شما تا زی پرست هستید ولی نمی توانید دانشگاه تهران ، راه آهن ، کارخانه ذوب آهن ،ارتش ،.. را خراب کنید که همه مردم میدانند که از این بزرگ مرد به جا مانده. و همینطور که خوبیهای او در خاطر تاریخ ثبت شد پلیدیها ی شما هم تا ابد ماندگار خواهد بود.امیدوارم این اتفاق بتونه وجدان خفته مردم را بیدار کند .امروز مردم کازرون از رضا شاه معذرت خواستند آیا وقتش نرسیده ما مردم تهران هم از رضا شاه معذرت بخواهیم؟
    14
    79
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - انکارا، ترکیه

    فی الواقع از این هشدار ایشان هرکسی می ترسد, چه برسد به سران حکومتی. اما نترسید نترسید چون همه پشمک هستیم. قابل ذکر است که این جسد چه از آن رضا خان باشد و چه نباشد,از آنجاییکه مومیایی شده است,دارای ارزش بسیاریست و به هر حال به موزه منتقل میشود,پس نگرانی ایشان بیمورد است.
    63
    11
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Sina2 - تهران، ایران

    اینقدر گفنند رضا شاه روحت شاد گفت سری بزنم تشکر کنم
    16
    62
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان

    شاه شاهان مرد مردان روحت شاد و نامت تا ابد جاودان
    14
    73
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان

    چقدر پستند این سقط پرستهای با اصل و ریشه که حتی از ارامگاه بزرگمردی مث رضا شاه وحشت داشتند. اون احمقهایی که به جان مقبره رضا شاه برای مد تکان دادن به خلخالی روانی لعنت الله افتادند نمیدونستند که انهجا نه مقبره رضا شار را بلکه مملکت ایران را نابود میکنند، و اوضاع امروز ایران بازگو کننده این امر است.ولی عجیب است درست زمانی که مردم رضا شاه را صدا کردند این مومیایی پیدا شد، این فرق یک عرب خیالی به اسم مهدی است و یک پیام اور اریایی مثل رضا شاه، مهدی عب وجود نداره وگرنه مثل این بزرگ مرد ظهور میکرد.اخوندها هیچ کار از دستشون بر نمیاد ، چرا که ملت باور قلبی به بازگشت این بزرگ مرد دارند،همانطور که ایران را از شر اشغالهای قاجار نجات داد،اینبار هم از شر پس ماندهای عمامه بسر قاجار نجات خواهد داد.
    13
    51
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان

    حالا اگر مردم غیرت دارند پا پویش بگذارند ،انها بودند که رضا شاه را به نام خواندند، اینقدر این مرد بزرگ معرفت داشت که حتی صدای ملت را در ۸متری زیر خاک شنید .حالا نوبت ملت است که به پیشواز امام واقعی زمانشون رضا شاه کبیر بروند. عجیبه یک دیوانه روانی هم مثل خلخالی میدونسته که ملت یک روزی از کرده خود پشیمون میشن، و از ترس اون روز خواست با تخریب مقبره رضا شاه یاد او را از ذهنها پاک کنه، ولی ۴۰ سال بعد از این جنایت کم کم دارند درک میکنند که رضا شاه در تک تک سلولهای خلق ایران جایگزین شده و نسل به نسل منتقل میشه!
    13
    66
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

    مردم بزودی قبراون ملعون هندی زاده رو که یک مملکت روبا نام خدا به تباهی کشید رو با خاک یکسان میکنند وارمگاه این مرد وطن پرست روکه بانی سربلندی واعتبار ایران وایرانی بود رومثل قبل بازساز میکنند. واقعا تف به اون ذات کثیفتون .
    12
    32
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    akhoond shepeshoo - ورونا، ایتالیا
    مسافران - انکارا، ترکیه = باور عمیق , قم
    13
    20
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    Majid reza - ملبورن، استرالیا
    امتظار نداشته باشید دیگه برای این جسد حتی اگر رضا شاه فقید هم‌نباشه مقبره ای یا حتی قبر نشون داری ، بسازن . چون اسمش برای یاد آوری و‌احترام مردم کافیه. و این چیزی نیست که این اراذل خواستارش باشن. نگرانم این بی شرفها این ر‌و وسیله کنن یا معامله کنن. وقتی از آب و خاک برای فروش به اجنبی کم نمی ذارن انتظار داری از جنازه یک‌شاه فقیه چشم‌پوشی کنن.
    8
    19
    ‌سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    بیدار58 - بابلسر، ایران
    [::akhoond shepeshoo - ورونا، ایتالیا::]درود بر شما دوست زیرک و باهوش,خیلی وقت پیش بود که این..رو رسوا کرده بودم که با چند اسم کاربری میاد اینجا و زرت و پرت تلاوت میکنه.ایشون و امثال اقای"تو خوبی بابا"با چندین اسم کاربری از مزدوران این رژیم و همین سایت هستن.
    4
    5
    ‌چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    natasha1 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    من برای خودم و خانواده ام هیچی از نظام ایران نمی خوام ولی اگر فقط یک چیز بخوام اینه که به جسد پاک رضا شاه حرمت بذارن و حالا که خداوند معجزه ای کرده و این پیکر پاک که از دست خلخالی بی دین وحشی نجات پیدا کرده وباز مانده با نهایت احترام به مزار سپرده شن و مردم باشن و ببینن .رضا شاه مسلمان بوده.به ایران خدمت کرده .همان راه آهنی که سوار می شوید همان پل ورسک یادگار رضا شاه هست . با رادیو بانک سپه هواپیمایی دانشگاه تهران بیمارستان هزار تخت خوابی کاری ندارم.فقط همان پل ورسک را نگاه کنید....پیکررضا شاه کعبه را طواف کرده به خداقسم خدا داره آزمایشتان می کنه . به خدا قسم هر کار با رضا شاه کنید سرتان میاد. مقبره تان را خراب میکنند ....فرزندانتان روی آرامش نخواهند دید. به خدا دنیا ارزش اینهمه پستی را ندارد. رضا شاه به ایران خدمت کرد و مسلمان بود. در حضور مردم و با احترام رضا شاه را به آرامگاه ابدی اش بسپارید و بگذارید کثافت خلخالی لا اقل کمی جبران شود. به خدا قسم خدا دارد امتحانتان میکند. اگر ظلم بیشتری به رضا شاه کنید به خدا قسم آه رضا شاه ایران را با خاک یکسان خواهد کرد.این نشانه خداست.
    0
    0
    جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    حقیقت زندگی - تورونتو، کانادا
    خرین روزهای شاه به روایت اردشیر زاهدی. ددارایی‌هایی اعلیحضرت نزدیک به 40 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد
    0
    1
    ‌سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.