سخنان تکان‌ دهنده کارشناس کانادایی درباره اقتصاد ایران - ویدیو

مایکل واکر (Michael Walker) اقتصاددانِ کانادایی و بنیان‌گذار موسسه فریزر (Fraser Institute) است. این موسسه یکی از اصلی‌ترین اندیشکده‌های جهان در زمینه بررسی درجه آزادی اقتصادی کشورها است. واکر برای حدود پنج دهه در این زمینه، به کشورهای مختلف مشاوره داده است.
 
این اقتصاددان کانادایی به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به ایران سفر کرده بود. وی در گفتگوی خود با تجارت‌نیوز می‌گوید ایران بزرگ‌ترین دولت را در جهان دارد و باید پیش از آنکه دیر شود، از تجربه دیگر کشورها درس بگیرد.
 
او حضور پر رنگِ دولت در جای‌ اقتصاد ایران را «تحریم داخلیِ» اقتصاد ایران می‌داند و معتقد است اگر جلوی این حضور گرفته نشود، فرار مغزها از ایران شدت خواهد گرفت.
بخش هایی از سخنان مایکل واکر  به این شرح است :ما بسیاری از اوقات صحبت از سرمایه های خارجی و آوردن خارجی ها به داخل می کنیم با این همه ، یکی از مشکلاتی که ایران با آن رو به رو است این است که نه فقط باید پای خارجی ها را به اینجا باز کند ، بلکه باید خود ایرانی ها را هم در این کشور نگه دارد.
ایرانی ها در حال ترک کشورشان هستندو بخش چرایی این موضوع مربوط به این است که آن ها آینده ای در اینجا نمی بینند و این روندی است که باید معکوس شود.
پرسشی که شما باید بپرسید این است که دولت چه کرده که پیش پای بخش خصوصی سنگ انداخته است ؟دولت چه کرده که بهترین و تواناترین مغزهای شما را رانده است؟
چرا نیم میلیون نفر از نابغه هایی که ایران پرورش داده است اکنون در لس آنجلس و ونکوور زندگی می کنند؟
و کارهای مختلف در زمینه "های-تک" انجام می دهند
همین مردی که امروز ریاست "اوبر" را به عهده گرفته یک ایرانی است که پدر او مجبور به ترک کشورش شده بود ، چرا که این کشور میزبان خوبی برای او نبود.
بیشترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که از تامین بهترین شرایط زندگی برای افراد جوان و با استعداد اطمینان حاصل کنید.
اگر به این سمت حرکت کنید ، مانع از خروج جمعیت از کشورتان می شوید.
در ارائه ام نموداری را نمایش دادم که نشان می داد ایران در فرآیند خالی شدن از جمعیت قرار گرفته است
آینده شما در این است که بروید و خیلی ها هم دارند می روند.
مردم می گویند که بر می گردند ، اما نه ، آنها همچنان دارند می روند چرا که آن محیطی را که ما به عنوان مثال در بریتیش کلمبیا یا در کالیفرنیا داریم ، ندارند.
و این درحالی است که شما می توانید این محیط را فراهم کنید و من بر روی این موضوع تمرکز می کنم.
گذشته ایرانی ها نشان می دهد که آنها به شدت باهوش ، ثروتمند و با پشتکار هستند.
وقتی به گذشته نگاه می کنیم ، شما در همه این موارد پیشتاز بوده اید.
شما موفق خواهید بود اگر برای جوانان خود و کار آفرینان خود محیط مناسبی به وجود بیاورید.
نیازی نیست به این افراد پول یا مشوق بدهید بلکه تنها باید به آنها اجازه بدهید کاری را انجام دهند که بهتر از همه آن را بلد هستند.
من 50 سال است که در زمینه مشاوره به دولت ها برای اینکه کارها را چطور پیش ببرند ، فعالیت کرده ام
درس هایی هستند که شما می توانید یاد بگیرید.
شما می توانید نحوه خصوصی سازی را یاد بگیرید.می توانید یاد بگیرید چطور نظام آموزشی خودتان را تغییر بدهید.شما خیلی چیزها را می توانید از تجربه دیگران یاد بگیرید.
سعی نکنید چرخ تغییر سیاست گذاری اقتصادی در کشورتان را از نو اختراع کنید.اطلاعات خوب بسیار زیادی از تجربه سایرین هست که شما می توانید از آنها استفاده کنید.
+240
رأی دهید
-23

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    دیگه داستان از این حرفها گذشته ! تنها سرنگونى رژیم راه ، بیرون رفتن از این بن بست هست و البته محاکمه ، خائنین و مسببین این اوضاع و شرایط !!
    22
    278
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    rood120 - منچستر، انگلستان

    تازه اول راه هست آقا یوسف کارشناس، ارزش پول ایران 80 در صد نسبت به پارسال افت کرده یعنی صد رحمت به جنگل. مردم باید روزی هزار بار به غلط افتادن بافتند و بگویند غلط کردیم انقلاب کردیم و فاسد های آخوند را آوردیم روی کار . حالا بد وید رای بدهید و قبر مردها را طلا باران کنید شاید آقا از ته چاه بیاید بیرون و اقتصاد شما را بهتر کند . شیاد خمینی که شما را به مقام انسانیت رساند ،بروید حال کنید .
    17
    153
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس

    خوب اونها نوابغ هستن و از فشاری که حکومت داعشی داره فرار کردن اما ایشون از پولهایی که آشغالزاده ها و دزدان حکومتی میبرن بهتر بود حرفی میزد .
    5
    61
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    شما دارید این حرفها را به اخوند میزنید موجودی که دستش به پول و سکس رسیده کسی که تیکه تیکه هم بشه ازانها دست بردار نیست موجودی که خدا هم از خلقتش پشیمان است
    7
    86
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان

    تو یک تویله بده دست اخوند، ۶ ما بعد همه حیوانات از نر و ماده دچار مشکل سیستم جنسی، شدن ،از ۶ ماه که بگذره، همه حیوانات رصایت میدن که در اولین فصت برن کشتارگاه، حالا شما یک مملکت را دادید دست این بیخاصیتهای تخم صیغه.انها هم یکی مثل احمقی نجات را سرافتابهچی میکنند که مملکت را به این روز بیندازه که میبخینیم، حتی ابهاهای زیرزمینی هم رحم نکردند!
    4
    71
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    معلم فراری - کیف، اوکراین

    اونقدر بخور بخوره که وقتی پول برای بلعیدن کم میارن با گرون کردن ارز جیب مردم سیاه بخت رو خالی میکنن و تا حدی خزانه رو پر میکنن و باز به خوردنشون ادامه میدن و با این حال خیلیها هم ازشون حمایت میکنن!!!چه انتظاری از این اقتصاد باید داشت؟
    6
    60
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    fair 50 - رنتون، ایالات متحده امریکا

    اینکار فقط یک راه داره، همین فردا صبح، آسید علی اول از هر کار فرودگاه رو ببنده و مرز ها رو بسپره دست ارتش، بعد هر چی امام جمعه ریز و درشته رو خونه نشین کنه، هر چی نماینده مجلسه اخراج کنه، سپاه و بسیج رو منحل کنه و افرادش رو بدون اختیارات موجودشون در ارتش ادغام کنه، قوه قضائیه رو زیر و رو کنه و بسپره دست افراد درستکار و وطن پرست، هر جور مراسم روزه و زوزه و روضه قمبل مساکین و عزاداری و تعزیه هست ممنوع کنه، هرچی آخونده خلع لباس کنه بفرسته شون سر کارهای کشاورزی و تولیدی، در حوزه های علمیه رو ببنده و مجلس خبرگان منحل، تمام زندانیهای سیاسی با حضور وکیل و هیأت منصفه تجدید محاکمه و در صورت بیگناهی آزاد، و از همه مهمتر...قطع هر جور رابطه با فلسطین، لبنان، یمن،برگراندن تمام نیروهای ایرانی به وطن و خودداری از انگولک بقیه کشورها! اینها واسه شروع بد نیست!
    10
    45
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    نارکو - سوئد، سوئد

    داداش من همه اینها که گفتی یاسین خوندن تو گوش خره. این اخوندها این چیزها رو از کجا می فهمند؟ تازه اگر بفهمند سرداران سپاهی که دستشان به پول رسیده و تا آرنج به خون مردم آغشته است مگه میزارن کار مملکت درست شه؟ پول مشاورت رو بگیر و سر خر رو کج کن برو. زیاد بمونی برات پاپوش درست می کنند میشی جاسوس و بعد از اون دیگه خر بیار و باقالی بار کن.
    6
    39
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان

    سرمایه ای صرف شیعه بازی در خارج از کشور و فارسی سازی ۷۰ درصد غیر فارس و تخریب و تهدید در داخل می شود می تواند خرج تولیدی و کار افرینی کرد ! بقیه سرمایه را به فارسستان جمع کردن نشان از حاکمیت دیکتاتوری قوم حاکم فارس دارد !
    54
    11
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::باباجان - لندن، انگلستان::]. چرت نگو مغز فندقی!منفی هارو بشمار و سلامی به رهبر دورگه ترک و عربت بُنمااای
    3
    18
    ‌سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان
    [::باباجان - لندن، انگلستان::]. تو که ادعا میکنی مغولکها و پارسها با هم متحد شدند، برو تو نه به درد بحث کردن نه توهین کردن میخوری مغولک. مملکت کال ما فارسهاست و هر کاری با ان بخواهیم میکنیم به قول معروف، خر مال خودمانه و گوشش را نعل میکنیم این به مغولک ربطی نداره و به قوم خویش بازی هم همین طور!
    3
    5
    ‌سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.